Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami

Data: 2013-07-15 13:44:50
Autor: GAD Zombie
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
Miałem ostatnio przykrą niespodziankę, kiedy to pierwszy piorun z lokalnej burzy pierdyknął mi w blok i wysadził dwa zasilacze w dwóch komputerach. Razem z tym poszły dwie płyty główne i kto wie co jeszcze, bo jak na razie nie pozbierałem się i wszystkiego nie miałem jak sprawdzić.

Ponieważ człowiek uczy się na błędach, postanowiłem zainwestować w jakieś zabezpieczenia na przyszłość. Wygląda na to, że instalacja elektryczna w moim bloku do dobrych nie należy i mam pewne obiekcje do działania uziemienia w gniazdkach. Czy istnieją jakieś sensowne zabezpieczenia na skoki napięcia i takie właśnie sytuacje? Jakieś listwy z filtrami, bezpiecznikami? Czy takie rzeczy przed piorunem uchronią jakoś sprzęt? Może są inne dobre sposoby?

Ponownie wraca do mnie też temat, na który szkoda mi było czasu (bo jakoś to będzie, jeszcze mam czas ;)) i jednak chciałbym kupić dysk zewnętrzny na backup danych, który będę odpinał od komputera i trzymał np. w szufladzie, a tylko co parę dni zgrywał na niego kopie zapasowe. Jaki dysk do tego najlepiej wybrać? Rozmiar około 1GB. Chciałbym, żeby był jak najtrwalszy i najbezpieczniejszy, prędkość, głośność itp nie grają żadnej roli. No i podpinany pewnie przez USB, żebym miał łatwość podłączania. Ale do tego chyba wystarczy jakieś urządzenie, które na to pozwoli (takie już widziałem).
Na pewno ktoś z was się tematem już interesował, to może się podzieli informacjami:)

--
GAD Zombie
http://gad.art.pl/  http://sadist.art.pl/

Data: 2013-07-15 08:11:02
Autor: Lisciasty
W dniu poniedziałek, 15 lipca 2013 13:44:50 UTC+2 użytkownik GAD Zombie napisał:

[...]

Ile masz faz w mieszkaniu? Jak stara instalacja? Co znaczy że masz obiekcje? :>
W bloku za wiele nie powalczysz, ja wymieniłem całą instalację, w szachcie klatkowym mógłbyś na upartego zamontować ogranicznik przepięć ale musiałbyś mieć dostęp do przewodu ochronnego lub samemu taki wykonać (czasem się da). L.

Data: 2013-07-16 11:02:01
Autor: GAD Zombie
W dniu 2013-07-15 17:11, Lisciasty pisze:
[...]

Ile masz faz w mieszkaniu?

Dwie.

Jak stara instalacja?

Trudno określić. Blok ma ponad 40 lat. W mieszkaniu instalacja jest pewnie nowsza, ale nie na pewno, jednak nie jest też ani świeża ani pewna.

Co znaczy że masz obiekcje? :>

Mam obawy, że druty od uziemienia kończą się gdzieś na trasie w ścianie i nie są wcale uziemione. W efekcie zauważyłem, że podłączony komputer do gniazdka cały jest jakby pod prądem, bo śrubokręt z próbnikiem świeci się gdy dotknę obudowy komputera. Podobnie jest z włączoną pralką do prądu, która rurą jest podłączona też do rozgalęzienia przy kranie. Gdy jest włączona to czuć jakby woda z kranu lekko kopała. Gdy przyłożyłem próbnik do kranu w takiej sytuacji, to na moment zaświecił.

I kto wie, czy właśnie przez to nie trafił szlag komputerów, chociaż to tylko przypuszczenie.

> [...]
> mieć dostęp do przewodu ochronnego lub samemu taki wykonać (czasem się da).

Niestety elektryk ze mnie żaden, więc sam nic nie zdziałam. Musiałbym wezwać fachowca i zgodzić się na remont mieszkania, gdybym chciał zmienić/sprawdzić instalacje w ścianach. Na razie szukam prostszego rozwiązania :).

Data: 2013-07-16 11:14:37
Autor: Edek
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
Dnia pamiętnego Tue, 16 Jul 2013 11:02:01 +0200, GAD Zombie wyjmując peta
oznajmił:

[...]

Elektrykiem nie jestem, ale to jest proste. Zerknij na umieszczenie bolcĂłw
we wtyczce i w gnieździe, odpowiedni musi być neutral i odpowiedni żywy.
Krótko mówiąc, jak masz tak pomieszaną instalację albo odwracaj odpowiednio
wtyczki, albo jak się nie da wybieraj gniazda w ścianach, które nie pomyliły dwóch kabli. Czujnik już masz, więc masz niezbędne zaopatrzenie. Bolec
gdy nie masz uziemienia powinien być połączony z N, nie z tym drugim,
zazwyczaj to wystarcza.

UĹźywanie "zera" jako uziemienie jest dopuszczalne. UĹźywanie "Ĺźywego" jako
uziemienie już zdecydowanie mniej. Mój UPS w tej sytuacji by krzyczał
głośno, reaguje na zamianę.

Inna możliwość jest taka, że w trzech fazach na klatce masz "uwalone zero", ale wtedy najczęściej część mieszkań ma 380 V zamiast 220 w gniazdku i nie da się nie zauważyć dymu z urządzeń ;)

--
Edek

Data: 2013-07-16 14:38:07
Autor: Marek Dyjor
Zombie napisał:
[...]

czytajć to co piszesz to bym wezwał tego elektryka i to takiego co ma jakiś sprzęt pomiarowy i sprawdził instalację w twoim mieszkaniu oraz poza nim, bo opisywane efekty wskazują na poważne problemy mogące być zagrożeniem nie tylko dla komputerów ale i mieszkańców lokalu.

MASZ NIESPRAWNĄ instalację elektryczą.

Data: 2013-07-16 15:18:26
Autor: Lisciasty
W dniu wtorek, 16 lipca 2013 11:02:01 UTC+2 użytkownik GAD Zombie napisał:

Trudno określić. Blok ma ponad 40 lat. W mieszkaniu instalacja jest pewnie nowsza, ale nie na pewno, jednak nie jest też ani świeża ani pewna.

Patrząc na to wszystko sugeruję położyć nową instalację, starej nie pruć, zostawić w ścianie chyba że bardzo chcesz. Kupowanie ups-ów i innych wynalazków w tej sytuacji to leczenie syfa pudrem :>

L.

Data: 2013-08-18 09:32:06
Autor: GAD Zombie
W dniu 2013-07-17 00:18, Lisciasty pisze:
[...]

W zasadzie to już całkiem OT, ale dokończę temat :)
Zamówiłem elektryka i faktycznie w całym domu nie ma uziemienia, jest tylko zerowanie. Do tego instalacja aluminiowa. Elektryk też powiedział, że lepiej by było położyć nową instalację.
Zapowiada się remont...
Ale mówił też, że na piorun to nie ma mocnych. Żadne zmiany instalacji, uziemienie i inne cuda nie pomogą, jeśli zdarzy się taka sytuacja.
Pozostaje mi dysk w szufladzie :)

G.

Data: 2013-07-15 14:27:13
Autor: m
W dniu 15.07.2013 13:44, GAD Zombie pisze:

[...]

Z własnego doświadczenia: dysk podpinany przez USB, to żadna wygoda, po jakimś czasie się orientujesz że nie chciało się i jakoś tak zleciało kilka miesięcy bez backupowania. Dobrze jak to się okaże przy innej okazji niż konieczność restora.

Najlepiej zainwestować te 300-500zł w jakiegoś NASa i ustawić jakiś automatyczny backup.

p. m.

Data: 2013-07-15 16:28:14
Autor: GAD Zombie
W dniu 2013-07-15 14:27, m pisze:
[...]

Tak, ale taki NAS byłby włączony do prądu cały czas. W takim przypadku podczas ostatniej burzy szlag trafiłby pewnie też tego NASa, podobnie jak dwa komputery.

Data: 2013-07-15 14:41:47
Autor: Mr. Misio
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
Użytkownik GAD Zombie napisał:

Jaki dysk do tego najlepiej wybrać? Rozmiar około 1GB.

Literówka? Bo jak masz do bkpowania 1GB to jakas chmura za free - dropbox 2 gb na starcie, copycom 15+5 gb jesli z linku polecajacego

Data: 2013-07-15 16:15:22
Autor: GAD Zombie
W dniu 2013-07-15 14:41, Mr. Misio pisze:
[...]

Bezmyślność ;) Oczywiście chodziło mi o 1TB

Data: 2013-07-15 14:46:14
Autor: Ministerstwo Propagandy
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
orvaldi daje gwarancję dla swoich UPSów, ciekawe jak to jest w praktyce... tylko jak będziesz kupował to zapytać czy nie ma wiatraka, ostatnio zakupiłem jakiegoś ładnie wyglądającego, który nawet gdy jest wyłączony wentyluje witrakiem - kuriozum...

Data: 2013-07-15 14:59:22
Autor: Robson
W dniu 2013-07-15 13:44, GAD Zombie pisze:
[...]

Tak. Ubezpieczenie.

Data: 2013-07-15 15:15:14
Autor: $heikh el $hah
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
W dniu 2013-07-15 14:59, Robson pisze:
Tak. Ubezpieczenie.

Chyba sobie kpisz.
Ile czasu by to pochłonęło?!

Moja solucja: laptop. Podczas burzy odłączam zasilanie i jadę na baterii. :]

--
╯(⌐■_■)╯ ︵ ┻━┻
ɥɐɥ$ ןǝ ɥʞıǝɥ$

Data: 2013-07-15 16:26:42
Autor: GAD Zombie
W dniu 2013-07-15 15:15, $heikh el $hah pisze:
W dniu 2013-07-15 14:59, Robson pisze:
Tak. Ubezpieczenie.

Na co mi ubezpieczenie, kiedy mi chodzi o to, by nie stracić danych i sprzętu? Ubezpieczenie może zwróci za sprzęt, ale pytanie czy nie będzie mnie łącznie kosztowało więcej niż mi oddadzą w takim przypadku. Straconych danych z dysków nikt mi nie zwróci.

Moja solucja: laptop. Podczas burzy odłączam zasilanie i jadę na
baterii. :]

W mojej sytuacji to super rozwiązanie zupełnie nic by nie dało. Siedziałem obok komputera, kiedy to się stało, więc mógłbym zareagować natychmiast. Jednak padał tylko deszcz, a rypnęło nagle, z zaskoczenia i to prosto u mnie. Nie słyszałem ani jednego grzmotu przed tym zdarzeniem, więc nie miałem żadnych podejrzeń, że coś się może stać. Gdybym miał laptopa i go chciał odłączyć w czasie burzy, to też bym nie zdążył nic zrobić, a szlag trafiłby całość od razu.

Data: 2013-07-15 16:32:39
Autor: $heikh el $hah
W dniu 2013-07-15 16:26, GAD Zombie pisze:
Gdybym miał laptopa i go chciał odłączyć w czasie burzy, to też bym nie
zdążył nic zrobić, a szlag trafiłby całość od razu.

Albo tylko zasilacz, a zasilacze do laptopów są stosunkowo tanie. :)

--
╯(⌐■_■)╯ ︵ ┻━┻
ɥɐɥ$ ןǝ ɥʞıǝɥ$

Data: 2013-07-16 13:49:45
Autor: Robson
[...]

A ty nie umiesz czytać ze zrozumieniem.
Cytat: "Czy istnieją jakieś sensowne zabezpieczenia na skoki napięcia i takie właśnie sytuacje?"
Czekam na filmik, jak podłączasz oscyloskop, czekasz na skok napięcia i przełączasz się na zasilanie bateryjne.

Data: 2013-07-16 12:05:35
Autor: Edek
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
Dnia pamiętnego Tue, 16 Jul 2013 13:49:45 +0200, Robson wyjmując peta
oznajmił:

[...]

A w laptopie co się spali, zasilacz czy płyta główna? Na pewno ktoś
kiedyś zrobił taki test. Mnie to ciekawi, bo mam starego laptoka,
duży ciężki i wolny, ale na backup się nadaje.

--
Edek

Data: 2013-07-16 14:19:25
Autor: R.e.m.e.K
Dnia Tue, 16 Jul 2013 12:05:35 +0000 (UTC), Edek napisał(a):

A w laptopie co się spali, zasilacz czy płyta główna? Na pewno ktoś
kiedyś zrobił taki test. Mnie to ciekawi, bo mam starego laptoka,
duży ciężki i wolny, ale na backup się nadaje.

Poswiec go dla nauki i dowal mu kilkaset wolt w dupsko, a potem opisz efekty
;-)

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-07-16 16:23:50
Autor: Edek
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
Dnia pamiętnego Tue, 16 Jul 2013 14:19:25 +0200, R.e.m.e.K wyjmując peta
oznajmił:

[...]

Jeżeli znajdę odpowiedni zasilacz i przeżyję eksperyment... lepsze moim
zdaniem byłoby wystawienie się na działanie pioruna z laptopem w ręku. A na
pewno skuteczniejsze, nawet nagrody za takie rzeczy dają ;)

--
Edek

Data: 2013-07-16 18:25:54
Autor: R.e.m.e.K
Dnia Tue, 16 Jul 2013 16:23:50 +0000 (UTC), Edek napisał(a):

[...]

No do tego to Cie nie bede namawial :-)

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-07-16 18:27:38
Autor: R.e.m.e.K
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
Dnia Tue, 16 Jul 2013 16:23:50 +0000 (UTC), Edek napisał(a):

pewno skuteczniejsze, nawet nagrody za takie rzeczy dają ;)

A nagrody to masz na mysli te im. Darwina? ;-)

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-07-17 22:14:04
Autor: Edek
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
Dnia pamiętnego Tue, 16 Jul 2013 18:27:38 +0200, R.e.m.e.K wyjmując peta
oznajmił:

Dnia Tue, 16 Jul 2013 16:23:50 +0000 (UTC), Edek napisał(a):

pewno skuteczniejsze, nawet nagrody za takie rzeczy dają ;)

A nagrody to masz na mysli te im. Darwina? ;-)

Dawaliby najnowszego Radeona, ale po co komu giery po trafieniu
piorunem. Chyba że za najlepszy filmik, to tak, byłaby dokumentacja
do nagrody Darwina.

--
Edek

Data: 2013-07-17 09:38:41
Autor: Robson
[...]

OK, odpowiem ci: jak piorun pieprznie w blok to zjara się laptop z biurkiem. Nie takie orły jak $heikh el $hah próbowały ujarzmić naturę i też im się nie udało.

Data: 2013-07-17 23:23:52
Autor: Edek
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
Dnia pamiętnego Wed, 17 Jul 2013 09:38:41 +0200, Robson wyjmując peta
oznajmił:

[...]

Zapomiałbym najważniejszego: sheik próbuje ujarzmić samiczki, a te rażą go piorunem. Jak czegoś tak prostego nie potrafi ujarzmić, to mógłby się nie wypowiadać.

--
Edek

Data: 2013-07-18 00:45:03
Autor: sTav
Użytkownik "Robson" <robson@w.pl> napisał w wiadomości news:ks5i9u$9pg$1mx1.internetia.pl...
[...]

Dokładnie!
Wszystkie zabezpieczenia przepięciowe są z reguły znacznie powolniejsze od przebić w złączach półprzewodnikowych i ich głównym celem jest ochrona przeciwpożarowa.
Z kolei wszelkie uziemienia są zabezpieczeniami OSÓB przed porażeniem, a na sprzęt mają działanie zabójcze (prąd ma gdzie spłynąć!).

Data: 2013-07-17 23:07:11
Autor: Edek
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
Dnia pamiętnego Thu, 18 Jul 2013 00:45:03 +0200, sTav wyjmując peta
oznajmił:

[...]

Byłem w domku gościa, w który trafił piorun. Pokazywał mi skutki, wyrwane
cegły przy dachu i opowiadał, że był wtedy w domu. Miał spory system,
podobnie jak niektórzy, serwery w piwnicy, wygoda. Kompy w piwnicy szlag trafił, a piorun trafił w mur przy dachu.

Nie miałem odwagi i przytomności żeby spytać się go, czy miał UPSy :D
Był wtedy w domu, a ja wyobrażałem sobie, co przeżył. Z tego co mówił,
zapamięta to na zawsze.

Mimo wszystko, mĂłj UPS mnie chroni przed takimi rzeczami. Nie wiem jak,
ale w niego wierzę ;) I bardziej się boję debilnych pracowników remontowych
niĹź tego, Ĺźe piorun kulisty mi wleci przez okno, ominie mnie, UPSa, i trafi
w trzy dyski z RAIDZ2 :)

--
Edek

Data: 2013-07-19 08:26:50
Autor: Robson
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
Mimo wszystko, mój UPS mnie chroni przed takimi rzeczami. Nie wiem jak,
ale w niego wierzę ;) I bardziej się boję debilnych pracowników remontowych
niż tego, że piorun kulisty mi wleci przez okno, ominie mnie, UPSa, i trafi
w trzy dyski z RAIDZ2 :)

Prawdopodobieństwo trafienia bezpośrednio domu piorunem jest małe, natomiast powstanie przepięć, bo piorun trafił w line przesyłową (nawet samo przejście chmury burzowej powoduje elektryzowanie i przepięcia) znacznie większe.
I w takich sytuacje stosowanie ochronników, filtrów i UPSów (online, nie przełączających) ma sens.

Data: 2013-08-13 23:56:16
Autor: Marek Dyjor
Edek wrote:
[...]

celem jest ochrona przeciwpoĹźarowa.
[...]

system, podobnie jak niektĂłrzy, serwery w piwnicy, wygoda. Kompy w
piwnicy szlag trafił, a piorun trafił w mur przy dachu.

tak BTW czy ten dom miał w ogóle sprawną instalację piorunochornową?
bo po opisie to smiem wątpić.

Data: 2013-08-14 11:48:06
Autor: Edek
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
Szarym od mżawki świtem Tue, 13 Aug 2013 23:56:16 +0200, Marek Dyjor
wyrzucił pustą ćwiartkę i oznajmił:

tak BTW czy ten dom miał w ogóle sprawną instalację piorunochornową?
bo po opisie to smiem wątpić.

Przypuszczam że masz rację. Ale stał w luźnym szeregu na zboczu sporego wzniesienia, tak mniej więcej w połowie - nie znam się aż tak dobrze
na piorunach, najwyraźniej piorun nie uwzględnił piorunochronów obok

--
Edek

Data: 2013-08-14 14:39:46
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
Dnia 2013-08-13, o godz. 23:56:16
"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> napisał(a):

tak BTW czy ten dom miał w ogóle sprawną instalację piorunochornową?
bo po opisie to smiem wątpić.

Może mieć instalacje sprawną a i tak pójdzie coś nir tak. Kilka lat
temu (3-4) widziałem naocznie 2 przypadki:

1. Nowy doemk w szeregu kilku identycznych przy podmiejskiej drodze.
Mimo instalacji piorun uderzył nie w nią a w komin domku
jednorodzinnego. Straty to rozbity komin, rozbity kominek i 2 dziury w
dachu. Plus parę urządzeń elektrycznych. Ubezpieczyciel nie miał po
zdarzeniu zastrzeżeń i wypłacił odszkodowanie.

2. Budynek 2 piętrowy w centrum Warszawy otoczony kilkoma znacznie
wyższymi, najbliżej (kilka metrów między rogami) 15-piętrowy blok.
Także sprawny piorunochron. Spalony system kamer, spora centrala
telefoniczna, kilka telewizorów, kilka switchy, spalony port w switchu
którym był podpięty sąsiedni budynek. Z kilkudziesięciu komputerów w
dwóch wysiadły wbudowane karty sieciowe. I w tym przypadku po
przeglądzie instalacji ubezpieczyciel zapłacił za wymianę uszkodzonego
sprzętu.

Zdrówko

Data: 2013-08-14 14:53:54
Autor: Ministerstwo Propagandy
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
nic tylko czekać na piorun... ale tusk to zmieni...

Data: 2013-08-13 23:54:57
Autor: Marek Dyjor
sTav wrote:
[...]

Powiedział co wiedział :)

Data: 2013-08-14 00:10:00
Autor: animka
[...]
A mnie jak na złośc przy oknie powiesili piorunochron. Sprawdzałam. Tym po uważaniu pod okna piorunochrona nie wstawili. Teraz wrony i gołębie się bujają na tych piorunochronach, no i złodziejowi będzie łatwiej wleżć do cudzego mieszkania.

--
animka

Data: 2013-08-14 00:14:48
Autor: doomx
W dniu 2013-08-14 00:10, animka pisze:
[...]

Posmaruj go smalcem, to złodziej się nie wciągnie po śliskim.

Data: 2013-08-14 00:18:49
Autor: animka
W dniu 2013-08-14 00:14, doomx pisze:
[...]

Ja mam trochę któtsze ręce od złodzieja i raczej nie dosięgnę. Nie chcę wypaść przez okno. Chyba, ze wezmę pędzelek na długim kijku i posmaruję olejem.

--
animka

Data: 2013-08-15 23:12:22
Autor: Marek Dyjor
animka wrote:
[...]
Tym po uwaĹźaniu pod okna piorunochrona nie wstawili. Teraz wrony i
gołębie się bujają na tych piorunochronach, no i złodziejowi będzie
łatwiej wleżć do cudzego mieszkania.

tylko mi powiedz dlaczego bez składu i ładu i bez sensu odpisujesz na mój post nie nawiązując zupełnie to tego co JA NAPISAŁEM

robisz burdel i ogarnij sie.

Data: 2013-08-15 23:20:35
Autor: animka
W dniu 2013-08-15 23:12, Marek Dyjor pisze:
animka wrote:
[...]

Albo coś wyciąłeś, albo Ci się coś pomyliło.
Gdzie wżej jest informacja, że ja Tobie odpowiadałam?

--
animka

Data: 2013-08-15 23:52:45
Autor: Marek Dyjor
animka wrote:
[...]

wątkowanie droga animko....

i zobacz na znaczniki wcięcia...  >

jakbyś odpowiadała na post sTav'a
to twój post wyglądał by tak:

OK, odpowiem ci: jak piorun pieprznie w blok to zjara się laptop z
biurkiem. Nie takie orły jak $heikh el $hah próbowały ujarzmić naturę
i też im się nie udało.

a wygląda tak:
OK, odpowiem ci: jak piorun pieprznie w blok to zjara się laptop z
biurkiem. Nie takie orły jak $heikh el $hah próbowały ujarzmić
naturę i też im się nie udało.

zanim sie odpowie na post warto jednak przeczytac całość wypowiedzi...

Data: 2013-08-16 02:57:33
Autor: animka
animka wrote:
OK, odpowiem ci: jak piorun pieprznie w blok to zjara się laptop z
biurkiem. Nie takie orły jak $heikh el $hah próbowały ujarzmić
naturę i też im się nie udało.

To nie mnie dotyczy. sam chyba zrobiłes burdel.

[...]

To jest moja odpowiedz, wtrącenie się.

[...]

Przeczytałam i w jednej części się ustosunkowałam. Czyli na ten post:

Adiou.

--
animka

Data: 2013-08-17 20:55:08
Autor: Marek Dyjor
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
animka wrote:

Adiou.

jesteś kompletnie niereformowalnym żeńskim trollem.

Dodam jeszcze Ĺźe niedouczonym trollem...

Jak chcesz używać obcych słów to używaj takich które znasz i wiesz jak się je pisze.

  Adieu   <<<

BTW  jakbyś była ciutkę rozgarnięta to byś wcześniej sprawdziła w internecie jak się pisze to słowo i nie zrobiła byś z siebie idiotki.

Data: 2013-08-17 21:16:57
Autor: Przemek
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
internecie jak się pisze to słowo i nie zrobiła byś z siebie idiotki.

No ale to nie byłaby sobą! ;)
Przem

Data: 2013-08-18 03:27:10
Autor: animka
W dniu 2013-08-17 20:55, Marek Dyjor pisze:
animka wrote:

[...]

Odmerdaj się piesku.

--
animka

Data: 2013-08-18 12:21:47
Autor: Marek Dyjor
animka wrote:

[...]

czemu nie po francusku, poliglotko?

Data: 2013-07-16 20:17:41
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Tue, 16 Jul 2013 13:49:45 +0200, Robson napisał(a):

[...]

Ty od tego kwiatu obecnej edukacji oczekujesz czytania ze zrozumieniem i
sensownych odpowiedzi? Optymista…

[ Najlepsze związki opierały się na kłamstwie i oszustwach. Zwykle         ]
[ kończą się w taki sposĂłb, więc logicznie będzie tak właśnie zacząć.      ]
[                                              (Jurij Orłow "Lord of War") ]

Data: 2013-07-15 21:50:44
Autor: ToMasz
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
W dniu 15.07.2013 13:44, GAD Zombie pisze:
Miałem ostatnio przykrą niespodziankę, kiedy to pierwszy piorun z
(...)
Ponieważ człowiek uczy się na błędach, postanowiłem zainwestować w

UPS będzie dobrą inwestycją. tzn odradzam listwy, bo to niewiele daje. Czy jednak ups będzie wystarczający? Tego na 100% stwierdzić nie można.
Miałem Smart APC (padły aku), który ma zabezpieczenie przed za wysokim napięciem. na początku śmiać mi się z tego chciało, jak za wysokie napięcie? Do pierwszej burzy. jak błyskało, (może milisekunde przed, lub po?) zapalała się czerwona lampka, UPS przechodził na pracę bateryjną, a dopiero potem za oknem było słychać grzmot. działo się tak 20 razy przy jednej burzy. Teraz fideltronik ares 700 przełącza się raz na 10 burz. Mądrzejszy jest i wie że nie trzeba, czy też głupszy i nawet nie zdąży zadziałać? BArdziej ufałem staremu APC.
Od 10 lat jestem bez awarii, a wiem że jakieś sprzęty w mojej okolicy umierały podczas burzy.
niestety czeka Cię inwestycja w prawdopodobieństwo, nie w 100% pewne zabezpieczenie.
ToMasz

Data: 2013-07-15 22:48:45
Autor: z
W dniu 2013-07-15 21:50, ToMasz pisze:
[...]

W temacie UPS.
A co z innymi kablami? Dostawca internetu (skrętka) Dostawca TV (kablówka, koncentryk). U mnie to wszystko spotyka się w komputerze.
Jest jakiś UPS co zabezpieczy kompleksowo?

Data: 2013-07-16 10:36:05
Autor: GAD Zombie
[...]

W takich przypadkach to raczej nie widzę sposobu na 100% pewności, ale przy obecnej sytuacji to miałem marne szanse, bo zabezpieczeń żadnych. Dlatego chcę to zmienić.
Ten pomysł z UPS wydaje się fajny, ale jestem ciekawy jaki to UPS, ile kosztuje i ile waży ;). Bo jak to jakieś większe i bardziej profesjonalne, to na pewno nie dam rady. Może nie być mnie na to stać po prostu. Pogrzebię jeszcze w siedzi. Dzięki za podpowiedź :).
A czy jakieś tańsze, prostsze UPSy dałyby radę na taką sytuację, czy raczej też by nie pomogły?

Data: 2013-07-16 13:28:17
Autor: ToMasz
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami

A czy jakieś tańsze, prostsze UPSy dałyby radę na taką sytuację, czy
raczej też by nie pomogły?

sprawnego upsa bez baterii kupisz za 50zł. baterie - sprawdź na allegro. najtańsze wytrzymają rok działania, 2 lata będą buforowały, po tym okresie nie przejdą selftestu. co do sieci - najtańszy router/switch. koszt 20zł.

ToMasz

Data: 2013-07-16 04:32:13
Autor: Jacek
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
Wyjąć wtyczki z gniazd. Tak z gniazd zasilania, jak i telefonicznych.

Data: 2013-07-16 10:21:25
Autor: GAD Zombie
W dniu 2013-07-16 04:32, Jacek pisze:
Wyjąć wtyczki z gniazd. Tak z gniazd zasilania, jak i telefonicznych.

Tak, to 100% racji. I tak też zwykle robię. Ale, jak pisałem wczoraj, tym razem nie spodziewałem się burzy, bo nie usłyszałem przed tym zdarzeniem ani jednego grzmotu. Po prostu burza zaczęła się nade mną. Na takie sytuacje żadna ostrożność nie pomoże. Przydałby się sprzęt, który weźmie to "na siebie" i szlag trafi zabezpieczenie, ale uratuje komputery za nim.

Data: 2013-07-16 10:56:04
Autor: R.e.m.e.K
Dnia Tue, 16 Jul 2013 10:21:25 +0200, GAD Zombie napisał(a):

[...]

Moze po prostu wpakowac na linii doprowadzajacej prad do stanowiska maly
bezpiecznik, o amperazu tak dobranym by pracowal na styku maksymalnego
poboru pradu przez kompa? Choc nie wiem czy w takim wypadku samo wlaczanie sprzetow i nagle uderzenie
poboru by go nie palilo, ale to kwestia dobrania wartosci bezpiecznika. --
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-07-16 11:03:08
Autor: GAD Zombie
W dniu 2013-07-16 10:56, R.e.m.e.K pisze:
[...]

A czy przypadkiem nie podobne zadanie powinien mieć bezpiecznik główny w mieszkaniu? W ostatnim przypadku bezpieczniki nawet mi nie drgnęły, a komputery zaświeciły ;)

Data: 2013-07-16 12:05:13
Autor: R.e.m.e.K
Dnia Tue, 16 Jul 2013 11:03:08 +0200, GAD Zombie napisał(a):

[...]

No, owszem, ale one chronią przed inwazją spoza domowej instalacji, a może
to było jakieś przebicie wewnatrz instalacji domowej? Z rynny lub po
ścianie? Wtedy bezpiecznik tuż przed gniazdem kompa byłby zawsze na miejscu.
A domowy tylko warunkowo.
Nie jestem elektrykiem, niech madrzejsi to zaopiniuja :-)

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-07-16 14:41:29
Autor: Marek Dyjor
R.e.m.e.K wrote:
[...]

wieć sie lepiej nie wypowiadaj bo bzdurzysz...

Kolega GAD powinien na cito wezwać dobrego elektryka bo ma spierdoloą instalację (opisywane gdzie indziej zjawiska)

Data: 2013-07-17 07:25:12
Autor: Pszemol
"GAD Zombie" <gad@USUN.gad.USUN.art.pl> wrote in message news:ks329o$5j0$2opal.futuro.pl...
A czy przypadkiem nie podobne zadanie powinien mieć bezpiecznik główny w mieszkaniu? W ostatnim przypadku bezpieczniki nawet mi nie drgnęły, a komputery zaświeciły ;)

Nie. Te bezpieczniki mają chronić przed pożarem...

Data: 2013-07-17 14:39:07
Autor: Piotr Rezmer
Pszemol pisze:

Nie. Te bezpieczniki mają chronić przed pożarem...

A dokładniej chronić kabel który jest do nich podłączony, coby nie popłynął nim zbyt duży prąd. Cały sprzęt końcowy to pikuś, który zalicza się w straty. Nawet koncepcja uziemienia zakłada ochronę przed porażeniem, kosztem zniszczenia sprzętu.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2013-07-16 18:17:45
Autor: Piotr Rezmer
R.e.m.e.K pisze:

[...]

Tyle że uszkodzenie nie jest wywołane przekroczeniem natężenia prądu a dopuszczalnego napięcia przebicia. Prąd rozruchowy zasilacza może wynosić np 2A, a prąd przy przebiciu kilkaset miliamperów. Wtedy taki bezpiecznik nic nie zdziała.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2013-07-16 11:05:29
Autor: Franc
[...]

Temat ciekawy i ważny, bo może spotkać każdego.

Czytam własnie to:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic813838.html#4174620

Pomijam brednie nie na temat o UPSach
http://www.benchmark.pl/aktualnosci/apc-ups-komputer-burza-zabezpieczenia-bezpieczenstwo.html

--
Franc

Data: 2013-07-16 14:39:55
Autor: Marek Dyjor
Jacek wrote:
Wyjąć wtyczki z gniazd. Tak z gniazd zasilania, jak i telefonicznych.

to jest gówno warta metoda...

tak to można było sie zabezpeiczać 40 lat temu...

trzeba raczej zabezpieczyć sieć i podłączenia...

Data: 2013-07-16 14:35:15
Autor: Marek Dyjor
GAD Zombie wrote:
[...]

kupić solidnego UPSa  (np używanego Smarta)  oraz zamontować jakieś zabezpieczenie przeciwprzepięciowe, tylko aby to miało sens musisz mieć instalację 3 przewodową w domu a nie 2 przewodówkę...

no i dać jakieś zabezpieczenia na innych liniach prowadzących z zewnątrz do komputerów (sieć, telefon TV czy SAT...)

Data: 2013-07-16 21:30:30
Autor: qwerty
Użytkownik "GAD Zombie"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ks0ncu$oq8$1@opal.futuro.pl...
Na pewno ktoś z was się tematem już interesował, to może się podzieli informacjami:)

Masz rozdzielnicę na szybę TH? Jak tak to kup ogranicznik przepięć na TN-C.
Jakoś nie chce mi się wierzyć, że masz tylko dwie fazy.

Data: 2013-07-17 12:21:14
Autor: GAD Zombie
W dniu 2013-07-16 21:30, qwerty pisze:
[...]

Mogłem pokłamać na ten temat, bo się na tym nie znam  :) Elektryk ze mnie żaden. I zdaje się powyższa dyskusja zmusi mnie do umówienia się z jakimś celem sprawdzenia wszystkich kabli w domu, bo trochę to dziwne.

Data: 2013-07-16 23:00:30
Autor: m4rkiz
"GAD Zombie" <gad@USUN.gad.USUN.art.pl> wrote in message news:ks0ncu$oq8$1opal.futuro.pl...
[...]

adata hd710
mam, polecam

Data: 2013-07-17 12:10:19
Autor: GAD Zombie
W dniu 2013-07-17 00:00, m4rkiz pisze:
[...]

Oczywiście tu też chodziło mi o 1TB. Coś mnie zaćmiło ;)

Luknę na niego w sieci.

Data: 2013-07-17 14:31:04
Autor: GAD Zombie
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
W dniu 2013-07-17 12:10, GAD Zombie pisze:
adata hd710
mam, polecam

Luknę na niego w sieci.

Opinie np. tu:
http://www.ceneo.pl/15725793#tab=reviews_scroll
nie zachęcają...

Chyba poszukam czegoś innego. Poza tym ten ma 750GB, a ja wolałbym jednak 1TB.
Ale dzięki :)

Data: 2013-07-17 20:42:08
Autor: m4rkiz
"GAD Zombie" <gad@USUN.gad.USUN.art.pl> wrote in message news:ks62rl$70i$1opal.futuro.pl...
Opinie np. tu:
http://www.ceneo.pl/15725793#tab=reviews_scroll
nie zachęcają...
Chyba poszukam czegoś innego. Poza tym ten ma 750GB, a ja wolałbym jednak 1TB.

hmm, moze trafila sie jakas kiepska seria, ja kupowalem 1TB jakis
rok temu w Irlandii i co do jakosci wykonania nie mam absolutnie
zadnych zastrzezen, ale jezeli jakosc spadla to nie ma co ryzykowac

Data: 2013-07-17 10:20:51
Autor: Piotr Rezmer
GAD Zombie pisze:

[...]

Najbezpieczniejsze pod kątem zjawisk atmosferycznych jest geolokalizacja, czyli przechowywanie danych w różnych miejscach. Zakładam że 1 TB to suma wszystkich danych, a dziennie zmienia się tylko mała część. Jeśli tak jest robiłbym tylko backup różnicowy. Czy myślałeś o użyciu RSYNC? Najtaniej będzie jeśli masz dostęp do innej lokalizacji. Jeśli nie, to będzie drożej:

http://crashplan.probackup.nl/remote-backup/support/tips/remote-backup-price-comparison.en.html

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2013-07-17 10:59:22
Autor: Piotr Rezmer
Piotr Rezmer pisze:

Najbezpieczniejsze pod kątem zjawisk atmosferycznych jest
geolokalizacja, czyli przechowywanie danych w różnych miejscach.

Chodziło oczywiście o geoseparację :)

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2013-08-14 16:38:49
Autor: BUNIEK
[...]

UPS-Online powinien wystarczająco zabezpieczyć sprzęt za nim - ale drogo i świszczy nie wiem czy każdy słychać.

Buniek

Data: 2013-08-14 16:44:11
Autor: BUNIEK
[...]

Nie wiem ile potrzebujesz przestrzenia ale

http://www.ovh.pl/serwery_dedykowane/kimsufi.xml masz 500 GB zaleta - jest w sieci zawsze dostępne dane + możliwy backup on-line.

Wada - trzeba płacić co miesiąc.

Buniek

Data: 2013-08-18 09:29:39
Autor: GAD Zombie
W dniu 2013-08-14 16:44, BUNIEK pisze:
[...]

Dzięki. Dla mnie to nie jest dobre rozwiązanie. Przepchanie przez sieć kilkuset GB danych potrwa zbyt długo (w obie strony). Chcę mieć dane przy sobie. Jak pisałem ostatnio w innym wątku, kupiłem dysk ADATA HD710. Jak na razie się sprawdza.

G.

Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami