Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami

Data: 2013-07-15 08:11:02
Autor: Lisciasty
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
W dniu poniedziałek, 15 lipca 2013 13:44:50 UTC+2 użytkownik GAD Zombie napisał:

Ponieważ człowiek uczy się na błędach, postanowiłem zainwestować w jakieś zabezpieczenia na przyszłość. Wygląda na to, że instalacja elektryczna w moim bloku do dobrych nie należy i mam pewne obiekcje do działania uziemienia w gniazdkach.

Ile masz faz w mieszkaniu? Jak stara instalacja? Co znaczy że masz obiekcje? :>
W bloku za wiele nie powalczysz, ja wymieniłem całą instalację, w szachcie klatkowym mógłbyś na upartego zamontować ogranicznik przepięć ale musiałbyś mieć dostęp do przewodu ochronnego lub samemu taki wykonać (czasem się da). L.

Data: 2013-07-16 11:02:01
Autor: GAD Zombie
W dniu 2013-07-15 17:11, Lisciasty pisze:
[...]

Dwie.

Jak stara instalacja?

Trudno określić. Blok ma ponad 40 lat. W mieszkaniu instalacja jest pewnie nowsza, ale nie na pewno, jednak nie jest też ani świeża ani pewna.

Co znaczy że masz obiekcje? :>

Mam obawy, że druty od uziemienia kończą się gdzieś na trasie w ścianie i nie są wcale uziemione. W efekcie zauważyłem, że podłączony komputer do gniazdka cały jest jakby pod prądem, bo śrubokręt z próbnikiem świeci się gdy dotknę obudowy komputera. Podobnie jest z włączoną pralką do prądu, która rurą jest podłączona też do rozgalęzienia przy kranie. Gdy jest włączona to czuć jakby woda z kranu lekko kopała. Gdy przyłożyłem próbnik do kranu w takiej sytuacji, to na moment zaświecił.

I kto wie, czy właśnie przez to nie trafił szlag komputerów, chociaż to tylko przypuszczenie.

> [...]
> mieć dostęp do przewodu ochronnego lub samemu taki wykonać (czasem się da).

Niestety elektryk ze mnie żaden, więc sam nic nie zdziałam. Musiałbym wezwać fachowca i zgodzić się na remont mieszkania, gdybym chciał zmienić/sprawdzić instalacje w ścianach. Na razie szukam prostszego rozwiązania :).

--
GAD Zombie
http://gad.art.pl/  http://sadist.art.pl/

Data: 2013-07-16 11:14:37
Autor: Edek
Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
Dnia pamiętnego Tue, 16 Jul 2013 11:02:01 +0200, GAD Zombie wyjmując peta
oznajmił:

[...]

Elektrykiem nie jestem, ale to jest proste. Zerknij na umieszczenie bolcĂłw
we wtyczce i w gnieździe, odpowiedni musi być neutral i odpowiedni żywy.
Krótko mówiąc, jak masz tak pomieszaną instalację albo odwracaj odpowiednio
wtyczki, albo jak się nie da wybieraj gniazda w ścianach, które nie pomyliły dwóch kabli. Czujnik już masz, więc masz niezbędne zaopatrzenie. Bolec
gdy nie masz uziemienia powinien być połączony z N, nie z tym drugim,
zazwyczaj to wystarcza.

UĹźywanie "zera" jako uziemienie jest dopuszczalne. UĹźywanie "Ĺźywego" jako
uziemienie już zdecydowanie mniej. Mój UPS w tej sytuacji by krzyczał
głośno, reaguje na zamianę.

Inna możliwość jest taka, że w trzech fazach na klatce masz "uwalone zero", ale wtedy najczęściej część mieszkań ma 380 V zamiast 220 w gniazdku i nie da się nie zauważyć dymu z urządzeń ;)

--
Edek

Data: 2013-07-16 14:38:07
Autor: Marek Dyjor
Zombie napisał:
[...]

czytajć to co piszesz to bym wezwał tego elektryka i to takiego co ma jakiś sprzęt pomiarowy i sprawdził instalację w twoim mieszkaniu oraz poza nim, bo opisywane efekty wskazują na poważne problemy mogące być zagrożeniem nie tylko dla komputerów ale i mieszkańców lokalu.

MASZ NIESPRAWNĄ instalację elektryczą.

Data: 2013-07-16 15:18:26
Autor: Lisciasty
W dniu wtorek, 16 lipca 2013 11:02:01 UTC+2 użytkownik GAD Zombie napisał:

Trudno określić. Blok ma ponad 40 lat. W mieszkaniu instalacja jest pewnie nowsza, ale nie na pewno, jednak nie jest też ani świeża ani pewna.

Patrząc na to wszystko sugeruję położyć nową instalację, starej nie pruć, zostawić w ścianie chyba że bardzo chcesz. Kupowanie ups-ów i innych wynalazków w tej sytuacji to leczenie syfa pudrem :>

L.

Data: 2013-08-18 09:32:06
Autor: GAD Zombie
W dniu 2013-07-17 00:18, Lisciasty pisze:
[...]

W zasadzie to już całkiem OT, ale dokończę temat :)
Zamówiłem elektryka i faktycznie w całym domu nie ma uziemienia, jest tylko zerowanie. Do tego instalacja aluminiowa. Elektryk też powiedział, że lepiej by było położyć nową instalację.
Zapowiada się remont...
Ale mówił też, że na piorun to nie ma mocnych. Żadne zmiany instalacji, uziemienie i inne cuda nie pomogą, jeśli zdarzy się taka sytuacja.
Pozostaje mi dysk w szufladzie :)

G.

Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami