Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Ząbkowanie tylnych opon

Ząbkowanie tylnych opon

Data: 2009-04-13 20:11:25
Autor: Robert Wicik
Ząbkowanie tylnych opon
Witajcie,

Na czwarty sezon założyłem letnie kółka, ale tym razem tylne dałem na przód i zaczęły mnie dochodzić dziwne dźwięki przy niedużych prędkościach, szczególnie podczas hamowania.
Okazało się, że oponki są wyząbkowane- czuć to pod palcem.
Czy teraz na przodzie dotrą się?
Są założone zgodnie z poprzednim kierunkiem toczenia - ząbkami do przodu - może to zmienić?
Czy coś trzeba robić z tylnym zawieszeniem?
Z tyłu jest Dual Link - czyli takie "skośnookie" wielowahacze.

Pozdrawiam

Data: 2009-04-13 20:45:38
Autor: Tomasz Pyra
Ząbkowanie tylnych opon
Robert Wicik pisze:
Witajcie,

Na czwarty sezon założyłem letnie kółka, ale tym razem tylne dałem na przód i zaczęły mnie dochodzić dziwne dźwięki przy niedużych prędkościach, szczególnie podczas hamowania.
Okazało się, że oponki są wyząbkowane- czuć to pod palcem.

Tzn jak rozumiem nierówno starły się klocki bieżnika i teraz są trójkątami (tzn. raczej trapezami), a nie prostokątami?
Z której strony klocki bieżnika są niższe?

Czy teraz na przodzie dotrą się?

Jest spora szansa.


Są założone zgodnie z poprzednim kierunkiem toczenia - ząbkami do przodu - może to zmienić?

załóż tak jak powinny być, inaczej spadnie im zdolność odprowadzania wody.

Czy coś trzeba robić z tylnym zawieszeniem?

Sprawdź geometrie i ciśnienie w oponach.
Jeżeli to FWD to jest to dziwne zużycie, bo ząbkowanie jest charakterystyczne raczej dla zużycia pod dużym obciążeniem.

Jeżeli RWD to za ciężka noga :)

Data: 2009-04-14 06:58:19
Autor: ::[TOOMAS]::
Ząbkowanie tylnych opon
Tomasz Pyra pisze:
Robert Wicik pisze:
Witajcie,

Na czwarty sezon założyłem letnie kółka, ale tym razem tylne dałem na przód i zaczęły mnie dochodzić dziwne dźwięki przy niedużych prędkościach, szczególnie podczas hamowania.
Okazało się, że oponki są wyząbkowane- czuć to pod palcem.

Tzn jak rozumiem nierówno starły się klocki bieżnika i teraz są trójkątami (tzn. raczej trapezami), a nie prostokątami?
Z której strony klocki bieżnika są niższe?

Czy teraz na przodzie dotrą się?

Jest spora szansa.


Są założone zgodnie z poprzednim kierunkiem toczenia - ząbkami do przodu - może to zmienić?

załóż tak jak powinny być, inaczej spadnie im zdolność odprowadzania wody.

Czy coś trzeba robić z tylnym zawieszeniem?

Sprawdź geometrie i ciśnienie w oponach.
Jeżeli to FWD to jest to dziwne zużycie, bo ząbkowanie jest charakterystyczne raczej dla zużycia pod dużym obciążeniem.

Jeżeli RWD to za ciężka noga :)

A jeśli to np Ford Focus to niestety tak się dzieje. Sam miałem Focusa i wiem, że ząbkowanie tylnych opon to tu normalka.

Data: 2009-04-14 07:31:27
Autor: Robert Wicik
Ząbkowanie tylnych opon
Użytkownik "::[TOOMAS]::" <toomas@no_spam.pl> napisał w wiadomości news:gs1597$lb3$1atlantis.news.neostrada.pl...

A jeśli to np Ford Focus to niestety tak się dzieje. Sam miałem Focusa i wiem, że ząbkowanie tylnych opon to tu normalka.

Chevrolet Lacetti :)
http://members.chello.pl/r.wicik/IKCh_L.html#sedanL

Data: 2009-04-14 07:30:43
Autor: Robert Wicik
Ząbkowanie tylnych opon
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:gs01cb$5qh$1atlantis.news.neostrada.pl...
Tzn jak rozumiem nierówno starły się klocki bieżnika i teraz są trójkątami (tzn. raczej trapezami), a nie prostokątami?
Z której strony klocki bieżnika są niższe?

Przody klocków są wyższe od tyłów - czuć ząbki jadąc palcem po oponie.

Sprawdź geometrie i ciśnienie w oponach.
Jeżeli to FWD to jest to dziwne zużycie, bo ząbkowanie jest charakterystyczne raczej dla zużycia pod dużym obciążeniem.

Jeżeli RWD to za ciężka noga :)

To przednionapędowiec.
Z tego co doczytałem, to może być wina zbyt wysokiego ciśnienia w tylnych kołach, gdy jeździły bez obciążenia.

Data: 2009-04-14 20:26:48
Autor: Tomasz Pyra
Ząbkowanie tylnych opon
Robert Wicik pisze:
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:gs01cb$5qh$1atlantis.news.neostrada.pl...
Tzn jak rozumiem nierówno starły się klocki bieżnika i teraz są trójkątami (tzn. raczej trapezami), a nie prostokątami?
Z której strony klocki bieżnika są niższe?

Przody klocków są wyższe od tyłów - czuć ząbki jadąc palcem po oponie.

Sprawdź geometrie i ciśnienie w oponach.
Jeżeli to FWD to jest to dziwne zużycie, bo ząbkowanie jest charakterystyczne raczej dla zużycia pod dużym obciążeniem.

Jeżeli RWD to za ciężka noga :)

To przednionapędowiec.
Z tego co doczytałem, to może być wina zbyt wysokiego ciśnienia w tylnych kołach, gdy jeździły bez obciążenia.

Może tak być.
Pytanie jaki ten samochód ma rozkład obciążenia przód/tył na pusto (czyli tak jak zapewne jeździ na co dzień).

Za 20zł można się tego dowiedzieć na większości SKP robiąc test amortyzatorów (tylko się trzeba wcześniej upewnić czy przyrząd podaje statyczny nacisk na badaną oś).

W samochodach FWD z silnikiem z przodu wcale nie jest niespotykane że nacisk na przednią oś jest 2x większy niż na tylną.
Wtedy bez ładunku tylne opony powinny być znacznie mniej napompowane niż przednie.

A instrukcja do samochodu sugeruje zazwyczaj tylko 2 przekrojowe profile dla normalnej eksploatacji i maksymalnego ładunku (żeby biedny użytkownik nie popadł w paranoje i nie zmieniał ciśnienia w zależności czy jedzie z nim pasażer czy nie) - bez zwrócenia uwagi na to że samochód najczęściej jeździ po prostu pusty z samym tylko kierowcą.

Potem może być taki efekt że pomimo że opony są napompowane tyle co zaleca producent, to są napompowane zbyt mocno.

Druga sprawa to to, że ciśnieniomierze na stacjach benzynowych często pokazują co chcą... Raz już sobie nabiłem 3.5bar, a manometr pokazywał dopiero 2.

Data: 2009-04-14 20:44:14
Autor: Robert Wicik
Ząbkowanie tylnych opon
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:gs2l2h$31v$1nemesis.news.neostrada.pl...

Druga sprawa to to, że ciśnieniomierze na stacjach benzynowych często pokazują co chcą... Raz już sobie nabiłem 3.5bar, a manometr pokazywał dopiero 2.

Ciśnieniomierz mam dobry. A w instrukcji napisane, aby pompować po równo 2,1 przód i tył. IMO tył powinien mieć mniej. Coś kole 1.8 bez obciążenia.

Data: 2009-04-14 21:35:47
Autor: Tomasz Pyra
Ząbkowanie tylnych opon
Robert Wicik pisze:
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:gs2l2h$31v$1nemesis.news.neostrada.pl...

Druga sprawa to to, że ciśnieniomierze na stacjach benzynowych często pokazują co chcą... Raz już sobie nabiłem 3.5bar, a manometr pokazywał dopiero 2.

Ciśnieniomierz mam dobry. A w instrukcji napisane, aby pompować po równo 2,1 przód i tył. IMO tył powinien mieć mniej. Coś kole 1.8 bez obciążenia.

Zależy... Jak masz rozkład mas około 50/50 to pompuj po równo.
Ale jak masz np. 65/35 to faktycznie w tylnych można trochę zmniejszyć ciśnienie.

Data: 2009-04-14 08:10:30
Autor: Hinek
Ząbkowanie tylnych opon

Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał

Czy teraz na przodzie dotrą się?

Jest spora szansa.


Nie ma szansy. Pozabkowana opone mozna tylko wyrzucic.
Pozdr

--
Hinek

Data: 2009-04-14 08:21:46
Autor: Robert Wicik
Ząbkowanie tylnych opon
Użytkownik "Hinek" <hinek@autograf.pl.invalid> napisał w wiadomości news:49e428dcnews.home.net.pl...
Nie ma szansy. Pozabkowana opone mozna tylko wyrzucic.
Pozdr

Pojeżdżę ten sezon i zobaczę. W sumie sprawują się dobrze. Jedynie gdzieś przy prędkości 30km/h są głośniejsze.

Data: 2009-04-14 12:35:12
Autor: zbylu
Ząbkowanie tylnych opon
Użytkownik "Robert Wicik" <rwicik@poczta.onet.pl> napisał w wiadomoœci news:grvva4$4du$1news.onet.pl...
Witajcie,

Na czwarty sezon założyłem letnie kółka, ale tym razem tylne dałem na przód i zaczęły mnie dochodzić dziwne dźwięki przy niedużych prędkościach, szczególnie podczas hamowania.
Okazało się, że oponki są wyząbkowane- czuć to pod palcem.
Czy teraz na przodzie dotrą się?
Są założone zgodnie z poprzednim kierunkiem toczenia - ząbkami do przodu - może to zmienić?
Czy coś trzeba robić z tylnym zawieszeniem?
Z tyłu jest Dual Link - czyli takie "skośnookie" wielowahacze.

Pozdrawiam


Mam identyczny przypadek - tyle że z Hondš Civic 5D (2004).
Z tego co się dowiadywałem w serwisie i w wulkanizacji - jest to
"wina" wielowahaczowego tylnego zawieszenia.
Pomaga wymiana opon - zamiana przód - tył spowodowała tylko
większy hałas w kabinie. Oponki sš od nowoœci (majš obecnie 5 lat).
--
Pozdrowienia,
Zbylu

Ząbkowanie tylnych opon

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona