Zabronienie bootowania

Data: 2021-03-03 17:24:09
Autor: heby
Zabronienie bootowania
Cześć.

Sytuacja:

1) komputer kilkuletni
2) włożona karta PCI-e z miejscem na dysk NVME.
3) W biosie nie ma opcji bootowania z NVME
4) Ale dysk NVME ma swój bios i pozwala na bootowanie

Bangla, startuje z NVME.

5) podpinam dysk mechaniczny
6) komputer chce z niego wystartować
7) jesli wyzeruje pierwszy blok dysku mechanicznego to wystartuje z NVME, bo nie znalazł innego urządzenia

Teraz: jesli ustanowie jakiekolwiek partycje na dysku mechanicznym to natychmiast komputer chce z niego wystartować, olewajac NVME. Ba, wystarczy samo istnienie GPT, będzie starał sie z niego wystartować zamiast NVME.

Ponieważ nie mogę przestawić kolejności w BIOSie, dysk NVME nie jest widoczny w liście urządzeń do kolejnosci startowania, jedyne co mogę to ukartupić pierwszy sektor dysku mechanicznego tak, aby nie był bootowalny, ale miał partycje.

Do dyspozycji cokolwiek. Linux/Windows. Jak uszkodzić pierwszy sektor aby dalej miał partycje GPT ale nie był brany przez BIOS pod uwagę do wystartowania.

Zaznaczam że dysk staje się bootowalny przez sam fakt użycia np. gparted. Bez żadnej partycji aktywnej, brany jest przez BIOS jako startowy jeśli tylko gparted zainicjiuje go do trybu GPT.

Jakimś narzędziem, bez psucia partycji, mogę go "odbootować"?

PS. To poważny problem. Domowy serwer proxmox z takim dyskiem nie startuje, a dysk może zmieniać jeden z klientów, do woli. Securyty breach ;)

PS2. No dobra, dysk jest pusty wieć mogę to zrobić inaczej. Konkretnie mogę użyć parted, który robi tylko partycje i nie czyni dysku bootowalnym. Ale pytam na przyszłość, kiedy będę zmuszony zrobic to na żywych danych.

Data: 2021-03-03 17:09:21
Autor: pueblo
Zabronienie bootowania
Witaj heby, 03 mar 2021 w news:s1od7a$use$1dont-email.me
napisałeś/aś:
[...]

A może użyć jakiegoś innego bootmenagera - zainstalować go na hdd i ustawić żeby bootował system z ssd. Jakiś grub, a może booting albo i plop.

Data: 2021-03-03 19:37:11
Autor: heby
Zabronienie bootowania
On 03/03/2021 18:09, pueblo wrote:
A może użyć jakiegoś innego bootmenagera - zainstalować go na hdd

To jednak armata na ten prosty problem. Tym bardziej że parted potrafi zrobić GPT bez bootloadera na pustym dysku, a gparted nie.

Data: 2021-03-04 14:11:41
Autor: pueblo
Zabronienie bootowania
Witaj heby, 03 mar 2021 w news:s1ol0n$umm$1dont-email.me napisałeś/aś:

[...]

A instalator win, lin uruchomiony z pena widzi ten ssd i chce się na nim instalować w przypadku kiedy jest lub nie podłączony hdd i ten hdd ma lub nie ma założonych partycji?

Data: 2021-03-04 15:26:01
Autor: heby
Zabronienie bootowania
On 04/03/2021 15:11, pueblo wrote:
A instalator win, lin uruchomiony z pena widzi ten ssd i chce się na nim
instalować w przypadku kiedy jest lub nie podłączony hdd i ten hdd ma lub
nie ma założonych partycji?

Tak. Dysk NVME jest widoczny dla aplikacji przejmujących sprzet a nie bazujących na BIOSie. Tak w końcu instalowałem proxmoxa ;)

Data: 2021-03-03 20:26:23
Autor: Adam
Zabronienie bootowania
W dniu 2021-03-03 o 17:24, heby pisze:
Cześć.

(...)
[...]

W starszych BIOSach omijało się ten problem wyłączając dysk albo kontroler w BIOsie.
W nowszych, zwłaszcza w UEFI, nie próbowałem.
Masz możliwość, to spróbuj.

Dawno temu był jeszcze programik o nazwie bodajże bootb który przesuwał wektor startu na następne urządzenie. Ale ja to widziałem ostatni raz na IDE, sporo ponad 20 lat temu.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2021-03-04 09:03:33
Autor: heby
Zabronienie bootowania
On 03/03/2021 20:26, Adam wrote:
W starszych BIOSach omijało się ten problem wyłączając dysk albo kontroler w BIOsie.
W nowszych, zwłaszcza w UEFI, nie próbowałem.
Masz możliwość, to spróbuj.

Heh, objaw jest zabawny. Jeśli wyłaczę wszystkie kontrolery to nie bootuje z nvme. Ale wystarczy że włożę pendrive, z czystą kartą, i bootuje.

Zgaduje że maja buga: brak urzadzeń blokowych - stop.

Ale to odpada z innej przyczyny: Linux po zabootowaniu z nvme nie widzi kontrolerów sata. Tak, też jestem zaskoczny.

Data: 2021-03-03 23:42:54
Autor: Marcin Debowski
Zabronienie bootowania
On 2021-03-03, heby <heby@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Starduj z wymazanym/zaszyfrowanym pierwszym sektorem dysku mechanicznego i odtwarzaj go po boocie z nvme.

--
Marcin

Data: 2021-03-04 08:48:10
Autor: heby
Zabronienie bootowania
On 04/03/2021 00:42, Marcin Debowski wrote:
Starduj z wymazanym/zaszyfrowanym pierwszym sektorem dysku mechanicznego
i odtwarzaj go po boocie z nvme.

To usunie tablice partycji. Jak mam czysty dysk, to tak robie. Co z dyskiem z danymi? Być może trzeba uszkodzić konkretne *bajty* a nie cały blok, nie ruszając partycji. Na przykład "Boot signature" które jest w ostatnich.

Zanim zaczne porównywać z palca jaka jest róznica między gparted i parted...

Data: 2021-03-04 09:33:11
Autor: Marcin Debowski
Zabronienie bootowania
On 2021-03-04, heby <heby@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Nic. A co ma być? Dane będą gdzie były, tylko programy/bios nie będą wiedziały jak dysk jest podzielony. Jak już odtworzysz tablicę, wymusisz wczytanie nowej przez jądro, to wszystko będzie dostępne. Czy źle zrozumiałem o co Ci chodzi?

--
Marcin

Data: 2021-03-04 10:54:25
Autor: heby
Zabronienie bootowania
On 04/03/2021 10:33, Marcin Debowski wrote:
[...]

No własnie. To rękodzieło. Spodzieam się raczej:

unboot /dev/sda

zamiast męki z magicznymi numerkami przez godzinę.

Problem jest do tego stopnia śmieszy, że nawet wpięcie dysku USB czy pendrive, uniemozliwia bootowanie NVME :D

Data: 2021-03-04 10:54:52
Autor: Marcin Debowski
Zabronienie bootowania
On 2021-03-04, heby <heby@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Rękodzieło to takie samo jak powyższe. Można najwyżej powiedzieć, że średnio eleganckie rozwiązanie :)

Problem jest do tego stopnia śmieszy, że nawet wpięcie dysku USB czy pendrive, uniemozliwia bootowanie NVME :D

A możesz wyłączyć kompletnie bootowanie z dysków twardych z tej standardowej listy w biosie, zostawiając tylko jakieś floppy, czy inne sieciowe? Bo skoro bios nvme wchodzi niezależnie, a bios płyty nie rozpoznaje nvme to i tak nie jest on brany jako coś związanego z dyskiem twardym, więc bios płyty powinien zlać mechniczny hdd a bios nvme i tak się wczyta.

--
Marcin

Data: 2021-03-04 12:28:19
Autor: heby
Zabronienie bootowania
On 04/03/2021 11:54, Marcin Debowski wrote:
A możesz wyłączyć kompletnie bootowanie z dysków twardych z tej
standardowej listy w biosie, zostawiając tylko jakieś floppy, czy inne
sieciowe?

Nie widzę opcji wyłączenia. Widzę opcje zmiany kolejności. To nic nie daje, sprawdziłem. Jest w opcjach "Other device" ale to nie jest rozumiane jako nvme.

Data: 2021-03-04 12:28:57
Autor: Marcin Debowski
Zabronienie bootowania
On 2021-03-04, heby <heby@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Nie chodzi, zeby wylaczyć, a pominąć na liście. Ile jest tych opcji, zwykle chyba 3? Np. 1)floppy, 2) optical, 3) net lub te "other". Nie da się tak?

--
Marcin

Data: 2021-03-04 13:33:39
Autor: heby
Zabronienie bootowania
On 04/03/2021 13:28, Marcin Debowski wrote:
Nie chodzi, zeby wylaczyć, a pominąć na liście.

Nie, mogę tylko zmieniać kolejność. Sprawdzę to jeszcze dokładniej, może jest jakaś kombinacja klawiszy, czasem kretyni od BIOSów wymyslają kompletnie idiotyczne kombinacje.

Data: 2021-03-04 15:58:41
Autor: pueblo
Zabronienie bootowania
Witaj heby, 04 mar 2021 w news:s1qk33$608$1dont-email.me
napisałeś/aś:
[...]

Rozumiem, że rozwiązanie, które masz ma ten feler, że dyski hdd będą tam podmieniane. I w przypadku, kidy trafisz na taki z bootsectorem z loaderem, to system nie wystartuje z ssd. I podstawowa kwestia, jak to zmienić bez utraty danych.
Faktycznie, pewnie chodzi o edycję paru bajtów. Tylko gdzie? Pierwszy albo drugi sektor dysku? Pisałeś o porównaniu partycjonowania przez parted i gparted. Nie mam teraz możliwości sprawdzić na żadnym dysku, ale czy tworzona jest wtedy partycja esp(fat32)? Może dzięki sektor editor z bootice coś ci zaświta?

Aha, zakładam, że sprawdzałeś czy jest jakiś nowszy bios dla tej płyty i czy nie pomoże?

Data: 2021-03-04 19:03:57
Autor: heby
Zabronienie bootowania
On 04/03/2021 16:58, pueblo wrote:
czy tworzona jest wtedy partycja esp(fat32)?

Nie musi być partycji. Zdaje się że wystarczy zainicjować dysk go GPT z pustą tablicą partycji. gparted ładuje coś w bootblock, co powoduje że BIOS stara się go odpalić. parted tego nie robi.

Może dzięki sektor editor z bootice coś ci zaświta?

Pewnie tak zrobie, tzn obejrze jaka jest różnica parted/gparted. Nie mam teraz ochoty na takie zabawy, trzeba odpalić disassembler pewnie ;)

Aha, zakładam, że sprawdzałeś czy jest jakiś nowszy bios dla tej płyty i
czy nie pomoże?

Wyczytałem że wręcz pogorszy, zdaje się że wycieli jakiś ficzer. Wybacz, dawno to było, na M700 czaiłem się od pół roku i nareszcie kupiłem w sensownej cenie. Nie mam co wybrzydzać ;)

O ile wiem, NVME natywnie nie odpali, nawet najnowszy.

Abyśmy nie popadali w paranoje: to nie jest w ogóle istotny problem. Tak tylko, zaskoczył mnie srodze i zainteresował. Prawidłowe rozwiązanie to było by kupić jakiś na i11 a nie starocia ;)

Do tej pory myślałem że BIOS sprawdza czy partycja jest jakaś i czy aktywna. A tu moze nie być partycji, a i tak stara się odpalić dysk. Moze bug w BIOSie a może nowe/stare doświadczenie.

Data: 2021-03-04 18:38:36
Autor: pueblo
Zabronienie bootowania
Witaj heby, 04 mar 2021 w news:s1r7ef$4q0$1dont-email.me
napisałeś/aś:
[...]

Mnie to też zaintersowało, więc jak coś ustalisz to się pochwal.
Poza tym spróbowałbym jeszcze zainicjować dysk spod win diskpartem, albo jakimś windowsowym programem. Być może to ten gparted robi jakieś cuda. Diskpart chyba nie utworzy od razu GPT, tylko trzeba konwertować wydaje mi się.

Do tej pory myślałem że BIOS sprawdza czy partycja jest jakaś i czy aktywna.

O ile wiem, przy uefi flagi aktywnej partycji nie mają znaczenia.

Data: 2021-03-04 09:22:45
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Zabronienie bootowania
Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 3 Mar 2021 17:24:09 +0100  doszła do mnie wiadomość  <s1od7a$use$1@dont-email.me>  od heby <heby@poczta.onet.pl>  :
[...]

Można wiedzieć co to za model dysku? NVME z własnym biosem nie widziałem na oczy,
szukałem nawet w sieci, ale nie znalazłem.
Prawdę mówiąc, ze znanych mi dysków tylko Plextor M6e ma bios, ale to nie jest NVME.

Bangla, startuje z NVME.

5) podpinam dysk mechaniczny
6) komputer chce z niego wystartować
7) jesli wyzeruje pierwszy blok dysku mechanicznego to wystartuje z NVME, bo nie znalazł innego urządzenia

Nie da się w biosie wyłączyć bootowanie ze wszystkich możliwych urządzeń? Może wtedy
ruszy.

Data: 2021-03-04 09:40:37
Autor: heby
Zabronienie bootowania
On 04/03/2021 09:22, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:
> Można wiedzieć co to za model dysku?

PM981a

Kilka uwag:
1) ten dysk występuje w kilku wersjach, w tym jakieś OEM.
2) "BIOS" na tym dysku nijak się nie objawia, po prostu pozala na bootowanie
3) Inne dyski NVME na tej płycie nie startują samodzielnie, startują w komputerach z prawdziwym BIOSem z taką opcją
4) Płyta nie ma gniazda NVME, ma wsadzaoną pasywną kartę w PCIe
5) jak znajdę kiedyś chwile to sprawdzę tą kartę z dym dyskiem w jakimś C2D ;)

Wyczytalem kilka miesięcy temu w necie że te dyski maja wiele odmian i większośc nie ma wsparcia do bootowania, krojone pod konretnych producentów. Mam szczęscie, z resztą na to nawet nie liczyłem że taki dostanę. Wiedza o tym że ma moduł "BIOS" pochodzi z jakiś forów internetowych. Osobiście nie sprawdzałem czy to prawda, ale objawy na to wskazują.

> NVME z własnym biosem nie widziałem na oczy,

To czy ma własny BIOS niczym się nie objawia, mam tylko poszlakę taką że dwa inne dyski NVME na tej płycie nie bootują się, płyta niee ma wsparcia dla NVME, a ten bez problemów jest odpalany, choć go nie widać w BIOSie płyty. Sam jestem ciekaw czy można z poziomu OSa (a może DOSa) dobrać się do tego modułu BIOS i sprawdzić czy coś tam załadował. Swoją drogą czy z poziomu linuxa można to stwierdzić, że slot PCI mapuje jakiś ROM?

Komputer to Lenovo M700 SSF.

> Nie da się w biosie wyłączyć bootowanie ze wszystkich możliwych urządzeń?

Można zmienić ich kolejność. Ale nie można wyłaczyć. NVME nie istnieje na tej liście, ale jesli system nie odpali OSa ze znanych mu urządzeń to .... no właśnie ... odpala z NVME.

Data: 2021-03-05 00:37:01
Autor: Niktnaprawde Nobodyreally
Zabronienie bootowania
Istotne pytanie:
Czy zaktualizowałeś BIOS do najnowszej wersji?

Data: 2021-03-05 09:53:06
Autor: heby
Zabronienie bootowania
On 05/03/2021 09:37, Niktnaprawde Nobodyreally wrote:
Czy zaktualizowałeś BIOS do najnowszej wersji?

Nie chcę tego robić, z tego co pamiętamz opisów zabrano tam jakieś ficzery.

Ale sprawdzę w wolnej chwili.

Zabronienie bootowania