Zabronienie bootowania

Data: 2021-03-04 09:22:45
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Zabronienie bootowania
Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 3 Mar 2021 17:24:09 +0100  doszła do mnie wiadomość  <s1od7a$use$1@dont-email.me>  od heby <heby@poczta.onet.pl>  :
Cześć.

Sytuacja:

1) komputer kilkuletni
2) włożona karta PCI-e z miejscem na dysk NVME.
3) W biosie nie ma opcji bootowania z NVME
4) Ale dysk NVME ma swój bios i pozwala na bootowanie

Można wiedzieć co to za model dysku? NVME z własnym biosem nie widziałem na oczy,
szukałem nawet w sieci, ale nie znalazłem.
Prawdę mówiąc, ze znanych mi dysków tylko Plextor M6e ma bios, ale to nie jest NVME.

Bangla, startuje z NVME.

5) podpinam dysk mechaniczny
6) komputer chce z niego wystartować
7) jesli wyzeruje pierwszy blok dysku mechanicznego to wystartuje z NVME, bo nie znalazł innego urządzenia

Nie da się w biosie wyłączyć bootowanie ze wszystkich możliwych urządzeń? Może wtedy
ruszy.

Data: 2021-03-04 09:40:37
Autor: heby
Zabronienie bootowania
On 04/03/2021 09:22, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:
> Można wiedzieć co to za model dysku?

PM981a

Kilka uwag:
1) ten dysk występuje w kilku wersjach, w tym jakieś OEM.
2) "BIOS" na tym dysku nijak się nie objawia, po prostu pozala na bootowanie
3) Inne dyski NVME na tej płycie nie startują samodzielnie, startują w komputerach z prawdziwym BIOSem z taką opcją
4) Płyta nie ma gniazda NVME, ma wsadzaoną pasywną kartę w PCIe
5) jak znajdę kiedyś chwile to sprawdzę tą kartę z dym dyskiem w jakimś C2D ;)

Wyczytalem kilka miesięcy temu w necie że te dyski maja wiele odmian i większośc nie ma wsparcia do bootowania, krojone pod konretnych producentów. Mam szczęscie, z resztą na to nawet nie liczyłem że taki dostanę. Wiedza o tym że ma moduł "BIOS" pochodzi z jakiś forów internetowych. Osobiście nie sprawdzałem czy to prawda, ale objawy na to wskazują.

> NVME z własnym biosem nie widziałem na oczy,

To czy ma własny BIOS niczym się nie objawia, mam tylko poszlakę taką że dwa inne dyski NVME na tej płycie nie bootują się, płyta niee ma wsparcia dla NVME, a ten bez problemów jest odpalany, choć go nie widać w BIOSie płyty. Sam jestem ciekaw czy można z poziomu OSa (a może DOSa) dobrać się do tego modułu BIOS i sprawdzić czy coś tam załadował. Swoją drogą czy z poziomu linuxa można to stwierdzić, że slot PCI mapuje jakiś ROM?

Komputer to Lenovo M700 SSF.

> Nie da się w biosie wyłączyć bootowanie ze wszystkich możliwych urządzeń?

Można zmienić ich kolejność. Ale nie można wyłaczyć. NVME nie istnieje na tej liście, ale jesli system nie odpali OSa ze znanych mu urządzeń to .... no właśnie ... odpala z NVME.

Zabronienie bootowania