Zachowek. Od kogo żądać ?

Data: 2010-10-25 15:03:59
Autor: Piotr
Zachowek. Od kogo żądać ?
Zmarł ojciec.
Na 4 lata przed śmiercią przekazał notarialnym aktem darowizny praktycznie  cały swój majątek ciotce.
W dniu sporządzania u notariusza aktu darowizny sporządził również  testament, w którym cały majątek (zerowy, poza prawem do użytkowania  mieszkania komunalnego.
Ja jako jedyny syn zostałem pominięty w testamencie. jak ktoś zapyta  dlaczego, to od razu odpowiadam, bo przez całe życie praktycznie nie  interesował się moja osobą. Wydziedziczenia nie było, bo nie miał do niego  podstaw, to z jego woli nie utrzymywaliśmy kontaktów.
Na dziś wiadomym jest mi, że darowizna do 10 lat przed śmiercią wchodzi w  skład masy spadkowej.
Pytanie:
czy i od kogo mam żądać zachowku w powyższej sytuacji ?

--
Piotr

Data: 2010-10-25 15:17:56
Autor: Andrzej Lawa
Zachowek. Od kogo żądać ?
W dniu 25.10.2010 15:03, Piotr pisze:

Na dziś wiadomym jest mi, że darowizna do 10 lat przed śmiercią wchodzi
w skład masy spadkowej.
Pytanie:
czy i od kogo mam żądać zachowku w powyższej sytuacji ?

Od tych, co wzięli masę spadkową.

Data: 2010-10-25 16:20:48
Autor: Piotr
Zachowek. Od kogo żądać ?
Dnia 25-10-2010 o 15:17:56 Andrzej Lawa  <alawa_news@lechistan.spam_precz.com> napisał(a):

[...]

Serdecznie dziękuję za odpowiedź.
Rodzi sie jeszcze jedna wątpliwość w tym momencie.
Czy jest sens dopozywać kuzynkę, która testamentowo przyjęła zero ?

--
Piotr

Data: 2010-10-25 17:17:19
Autor: Ikselka
Zachowek. Od kogo żądać ?
Dnia Mon, 25 Oct 2010 16:20:48 +0200, Piotr napisał(a):

dopozywać

:-O

Data: 2010-10-28 01:09:30
Autor: Andrzej Lawa
Zachowek. Od kogo żądać ?
W dniu 25.10.2010 16:20, Piotr pisze:

[...]

Co konkretnie rozumiesz przez "kuzynka", "przyjąć testamentowo" i "zero"?

Swoją szosą spadkobiercy zrzucają się na zachowek proporcjonalnie, więc
jeśli ona odziedziczyła zero, to 0% od dowolnej sumy daje 0.

Data: 2010-11-12 15:20:34
Autor: Piotr
Zachowek. Od kogo żądać ?
Dnia 28-10-2010 o 01:09:30 Andrzej Lawa  <alawa_news@lechistan.spam_precz.com> napisał(a):

[...]

Bratanica mojego ojca

, "przyjąć testamentowo"

Tz., że ojciec zapisał na nią majątek notarialnym testamentem, ale aby  uściślić co poniżej oznacza zero, tego samego dnia gdy spisywany był  testament, ojciec u tego samego notariusza sporządził akt darowizny na  swoją siostrę, to co przekazał w darowiźnie to było w zasadzie wszystko co  wartościowego posiadał

  i "zero"?

jw wyjaśniłem skąd "zero"

Swoją szosą spadkobiercy zrzucają się na zachowek proporcjonalnie, więc
jeśli ona odziedziczyła zero, to 0% od dowolnej sumy daje 0.

Dziękuję, sporo pomogły mi te podpowiedzi.

--
Piotr

Data: 2010-11-12 15:28:48
Autor: SQLwiel
Zachowek. Od kogo żądać ?
W dniu 2010-11-12 15:20, Piotr pisze:

[...]

Weź Ty i poczytaj KC:

Art. 993. Przy obliczaniu zachowku nie uwzględnia się zapisów i poleceń, natomiast dolicza się do spadku, stosownie do przepisów poniższych, darowizny uczynione przez spadkodawcę.

a dalej czytaj sam.

--
Dziękuję.
    Pozdrawiam.