Zachowek a komornik skarbowy

Data: 2012-11-26 11:59:01
Autor: Anna
Zachowek a komornik skarbowy
Znajomy ma dług wobec ZUS, który jest ściągany przez komornika skarbowego. Niedawno zmarła jego matka zapisując w testamencie cały majątek siostrze znajomego. Czy komornik skarbowy może wymóc na dłużniku, aby ten zażądał od siostry zachowku, albo czy sam może z takim roszczeniem wystąpić wobec siostry znajomego?

--
Anna

Data: 2012-11-26 14:31:46
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-11-26 11:59, Anna pisze:
[...]

Wierzyciel moĹźe.

--
Liwiusz

Data: 2012-11-26 15:57:29
Autor: Anna
Zachowek a komornik skarbowy
W dniu 11/26/2012 2:31 PM, Liwiusz pisze:
Wierzyciel moĹźe.

Dziękuję!
Może żądać od znajomego, aby ten wystąpił do siostry o zachowek, czy też sam z urzędu żądać zachowku bezpośrednio od siostry znajomego? Jeżeli pamiętasz jaki artykuł kodeksu reguluje taką sprawę to poproszę o taką informację.

--
Anna

Data: 2012-11-26 16:27:13
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-11-26 15:57, Anna pisze:
[...]

Jako wierzyciel może wystąpić z wnioskiem w imieniu swojego dłużnika o stwierdzenie nabycia przez niego (dłużnika) spadku.

--
Liwiusz

Data: 2012-11-26 10:20:32
Autor: witek
Liwiusz wrote:
[...]

ale to juz pewnie jest zrobione.
Tylko, ze wg testamentu nalezy mu sie tylko zachowek.
Pytanie czy ktos inny niz sam "zachowkobiorca" moze o ten zachowek wystapic.

Data: 2012-11-26 18:36:21
Autor: spp
W dniu 2012-11-26 17:20, witek pisze:

[...]

Znalazłem coś takiego:

http://www.eporady24.pl/dochodzenie_wierzytelnosci_z_zachowku_o_ktory_stara_sie_dluznik,pytania,5,23,3533.html

a w artykule:

....art. 991 Kodeksu cywilnego wskazuje, kto jest uprawniony do zachowku, tj. zstępni, małżonek oraz rodzice spadkodawcy. Roszczenie o zachowek ma charakter ściśle osobisty, jego realizacja zależy od woli uprawnionego. Wierzyciel uprawnionego nie mógłby więc dochodzić zapłaty zachowku od spadkobiercy, chyba że uprawniony do zachowku przelałby na wierzyciela wierzytelność o zachowek.

oraz w przypadku gdy dłużnik wystąpił o zachowek:

Wstąpienie do postępowania w sprawie o zachowek w charakterze interwenienta jest możliwe, gdyż ma Pani interes prawny przejawiający się w tym, że orzeczenie sądu będzie oddziaływało na Pani sferę prawną. Pani interes polega więc na tym, że jeśli sąd orzeknie obowiązek zapłaty zachowku, to będzie miała Pani możliwość zaspokojenia swoich wierzytelności przysługujących względem uprawnionego do zachowku.

Brak mi jednoznacznego stwierdzenia że np. komornik może wystąpić z takim roszczeniem (kiedy dłużnik tego nie uczynił) z własnej inicjatywy choć pierwszy akapit w zasadzie mówi że nie.

--
spp

Data: 2012-11-26 16:51:20
Autor: spp
W dniu 2012-11-26 16:27, Liwiusz pisze:

[...]

Ale dłużnik nie jest spadkobiercą - spadkobiercą jest jego siostra.

--
spp

Data: 2012-11-26 17:30:50
Autor: spp
W dniu 2012-11-26 17:28, Andrzej Lawa pisze:

[...]

O który nie wystąpi.

--
spp

Data: 2012-11-26 17:43:05
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 26.11.2012 17:30, spp pisze:
[...]

Ale mu się należy.

Pamiętaj też, że celowe działanie na szkodę wierzyciela to przestępstwo.

No i jest jeszcze skarga pauliańska.

Data: 2012-11-26 11:05:03
Autor: witek
Zachowek a komornik skarbowy
Andrzej Lawa wrote:

Ale mu się należy.

No nalezy, ale nic z tego nie wynika.

Pamiętaj też, że celowe działanie na szkodę wierzyciela to przestępstwo.

pytanie czy zaniechanie działania to tez. po za tym udowodnij mu, ze bylo celowe.

No i jest jeszcze skarga pauliańska.

skarga na co?

Data: 2012-11-26 18:32:21
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 26.11.2012 18:05, witek pisze:
Andrzej Lawa wrote:

Ale mu się należy.

No nalezy, ale nic z tego nie wynika.

Wynika.

Pamiętaj też, że celowe działanie na szkodę wierzyciela to przestępstwo.

pytanie czy zaniechanie działania to tez. po za tym udowodnij mu, ze
bylo celowe.

Odrzuca zadatek mimo tego, że prowadzona jest wobec niego egzekucja
komornicza i inaczej (najwyraźniej) nie ma jak spłacić.

No i jest jeszcze skarga pauliańska.

skarga na co?

Na nieprzyjęcie zachowku. Podobnie działałoby w przypadku np. darowizny.

Data: 2012-11-26 13:09:02
Autor: witek
Andrzej Lawa wrote:

[...]

On nie odrzuca zadatku. Nie ma czegos takiego. On po prostu nie robi nic.

No i jest jeszcze skarga pauliańska.

skarga na co?

Na nieprzyjęcie zachowku. Podobnie działałoby w przypadku np. darowizny.

1. Nie ma czegos takiego jak nieprzyjecie zachowku. O zachowek trzeba samemu wystapic.

2. Tak nie działa skarga paulianska.

Data: 2012-11-26 18:44:54
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-11-26 18:05, witek pisze:
Andrzej Lawa wrote:

Ale mu się należy.

No nalezy, ale nic z tego nie wynika.

Ma roszczenie o zachowek, możliwe do zajęcia komorniczego.

--
Liwiusz

Data: 2012-11-26 13:10:41
Autor: witek
Andrzej Lawa wrote:

Ale mu się należy.

No nalezy, ale nic z tego nie wynika.

Ma roszczenie o zachowek, możliwe do zajęcia komorniczego.

O to mi juz bardziej pasuje.
Pytanie czy roszczenie o zachowek moze byc zajete przez komornika.
Jesli tak, to wowczas faktycznie komornik moglby o ten zachowek wystapic.

Data: 2012-11-26 18:54:17
Autor: spp
W dniu 2012-11-26 18:44, Liwiusz pisze:

Ale mu się należy.

No nalezy, ale nic z tego nie wynika.

Ma roszczenie o zachowek, możliwe do zajęcia komorniczego.

A jak będzie przebiegała egzekucja tego zajęcia?

--
spp

Data: 2012-11-26 13:12:42
Autor: witek
spp wrote:
[...]

Zakladajac ze tak sie da, to wystarczy ze komornik poinformuje delikwenta.

A potem komornik musialby wystapic o wyplate zachowku.

Ale mam watpliwowsci czy to mozliwe.

Data: 2012-11-26 20:53:04
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-11-26 20:12, witek pisze:
spp wrote:
[...]

Nie widzę przeciwwskazań. Skoro postępowanie spadkowe było, wiadomo, że zachowek się należy, to nie pozostaje nic innego, jak zażądać wypłaty.

--
Liwiusz

Data: 2012-11-26 20:58:13
Autor: spp
W dniu 2012-11-26 20:53, Liwiusz pisze:

[...]

Tyle, że zachowek się należy na wyraźne żądanie zainteresowanego -  bez inicjatywy z jego strony zachowek się nie należy.

--
spp

Data: 2012-11-26 21:24:13
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 26.11.2012 20:58, spp pisze:

Tyle, że zachowek się należy na wyraźne żądanie zainteresowanego -  bez
inicjatywy z jego strony zachowek się nie należy.

Kodeks Cywilny ma inne zdanie.

Data: 2012-11-26 14:45:51
Autor: witek
Andrzej Lawa wrote:
W dniu 26.11.2012 20:58, spp pisze:

Tyle, że zachowek się należy na wyraźne żądanie zainteresowanego -  bez
inicjatywy z jego strony zachowek się nie należy.

Kodeks Cywilny ma inne zdanie.

No nie do konca.
Masz prawo wystąpić o zachowek. Jak nie wystapisz to nikt nie ma obowiązku ci go wypłacać, ani nie jest też twoim dluznikiem.

Stąd moja wątpliwość o zajecie "wierzytelnosci", bo jaka to wierzytelnosc skoro nie ma dluznika.

Data: 2012-11-26 22:07:13
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-11-26 21:45, witek pisze:
Andrzej Lawa wrote:
[...]

Skoro uprawniony do zachowku ma prawo zażądać zachowku, to takiej samej czynności może dokonać komornik.

Coś jak na przykład z żądaniem zwrotu pożyczki a'vista.

--
Liwiusz

Data: 2012-11-26 15:10:48
Autor: witek
Andrzej Lawa wrote:
[...]

za to bym głowy nie dał bo paragrafu na to nie znalazłem.

tak samo jak komrnik na oferte wziecia kredytu/otwarcia linii kredytowej   nie moze tego kredytu wziąć za ciebie.

Data: 2012-11-26 22:19:38
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-11-26 22:10, witek pisze:

tak samo jak komrnik na oferte wziecia kredytu/otwarcia linii kredytowej
  nie moze tego kredytu wziąć za ciebie.

Nie zaczynaj flejma ;)

--
Liwiusz

Data: 2012-11-26 15:21:01
Autor: witek
Liwiusz wrote:
W dniu 2012-11-26 22:10, witek pisze:

tak samo jak komrnik na oferte wziecia kredytu/otwarcia linii kredytowej
  nie moze tego kredytu wziąć za ciebie.

Nie zaczynaj flejma ;)

a co
dawno nie bylo i to jeszcze na temat.

Data: 2012-11-27 11:38:58
Autor: Michal Jankowski
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> writes:

Andrzej Lawa wrote:
[...]

Kodeks Cywilny explicite stanowi, że odrzucenie spadku z
pokrzywdzeniem wierzycieli może być uznane za bezskuteczne.

Nie widzę zapisu o ewentualnej "bezskuteczności NIEwystąpienia o
zachowek".

  MJ

Data: 2012-11-27 11:00:46
Autor: witek
Michal Jankowski wrote:

Kodeks Cywilny explicite stanowi, że odrzucenie spadku z
pokrzywdzeniem wierzycieli może być uznane za bezskuteczne.

no wlasnie taki zapis jest. ale to nie ta bajka. Bo on spadku zadnego nie dostał.

Nie widzę zapisu o ewentualnej "bezskuteczności NIEwystąpienia o
zachowek".

wlasnie dlatego nie wiadomo co z tym zrobic.

Data: 2012-11-27 17:21:16
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 26 Nov 2012, witek wrote:

Andrzej Lawa wrote:
[...]

  Przyznaję, że co najmniej "ludowa interpretacja" jest właśnie taka.

  Ale co przemawia za tym, że przypadek niewystąpienia z roszczeniem
o wypłatę zachowku ma różnić się np. od niewystąpienia z roszczeniem
zapłaty za sprzedany (i wydany) przedmiot sprzedaży?

  Po drugie, jest przykład zakazu zbywalności konkretnych roszczeń
(art.449 KC), jeśliby samo "roszczenie" nie było zbywalne, to taki
przepis byłby niepotrzebny.
  To co podkreśla Andrzej, to fakt, iż w KC wprost zapisano "roszczenie",
a nie "prawo do wystąpienia z żądaniem".

  W art.991 napisali "należą się" oraz "przysługuje roszczenie".

  Jeśli gdzieś jest warunek "nieważności" roszczenia, jest on jawnie
zapisany, np. przy znaleźnym (art.186), naruszeniu posiadania (344)
i zaraz dalej naruszeniu budowy, z umowy przedwstępnej (390).

  Wydaje mi się, że zapis o zachowku jest mocno podobny do zwrotnego
roszczenia o naprawienie szkody (441) ewentualnie samego naprawienia
szkody.
  Pytanie więc: ktoś powoduje szkodę, ja ją naprawiam, czy komornik
może zająć takie roszczenie?
(oczywiście świadom jestem że Ty jesteś "na nie" :))
  Teraz ktoś mi powoduje szkodę, ale nie występuję o naprawę, czy
komornik może to zrobić "za mnie"?

  To by była lista argumentów za zbywalnością roszczenia z zachowku,
a skoro jest zbywalne, to dlaczego nie miałby go móc zająć komornik?

Stąd moja wątpliwość o zajecie "wierzytelnosci", bo jaka to wierzytelnosc skoro nie ma dluznika.

  A co powiesz na literalną treść w art.922.3 słowa "obowiązek zaspokojenia
roszczeń o zachowek", i czym jest strona która zalicza tę kwotę do
*własnych długów*?

  Tak, oczywiście, mam świadomość.
  Wiem, że uznanie takiej argumentacji powoduje skutek podatkowy.
  Jak spadkobierca który dostał "nadmierny" udział nie postawi do
dyspozycji uprawnionego do zachowku (nie ma obowiązku mu "wcisnąć",
w końcu nie będzie go gonił, tak jak np. przy wypłacie wynagrodzenia
za pracę) - to będzie miał "nieodpłatne świadczenie".

  Może więc ktoś będzie umiał skuteczniej podważyć kwestię
"wierzytelności" :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-11-27 11:11:17
Autor: witek
Gotfryd Smolik news wrote:

  Wydaje mi się, że zapis o zachowku jest mocno podobny do zwrotnego
roszczenia o naprawienie szkody (441) ewentualnie samego naprawienia
szkody.

no to by mi pasowaqło.

  Pytanie więc: ktoś powoduje szkodę, ja ją naprawiam, czy komornik
może zająć takie roszczenie?
(oczywiście świadom jestem że Ty jesteś "na nie" :))

jestem na nie.

  Teraz ktoś mi powoduje szkodę, ale nie występuję o naprawę, czy
komornik może to zrobić "za mnie"?

no własnie. Moze czy nie?
Moim zdaniem nie.

Data: 2020-08-27 16:11:16
Autor: JAMES KAPSEL
Zachowek a komornik skarbowy
wtorek, 27 listopada 2012 o 18:11:17 UTC+1 witek napisał(a):
Gotfryd Smolik news wrote: > > Wydaje mi się, że zapis o zachowku jest mocno podobny do zwrotnego > roszczenia o naprawienie szkody (441) ewentualnie samego naprawienia > szkody.
no to by mi pasowaqło.
> [...]
> Teraz ktoś mi powoduje szkodę, ale nie występuję o naprawę, czy > komornik może to zrobić "za mnie"?
no własnie. Moze czy nie? Moim zdaniem nie.

Noga z paragrafów jestem, ale tu może być rozwiązanie art. 887 Kodeksu postępowania cywilnego, z mocy samego zajęcia wierzyciel może wykonywać wszelkie prawa i roszczenia dłużnika. Tym samym wierzyciel może w imieniu dłużnika wytoczyć powództwo o zachowek..... Jeszcze tak skomplikowanej drogi odzyskania kasy w swoim życiu nie widziałem na oczy ale wszystko jest możliwe. Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 13 lutego 1975 roku - III CZP 91/74 .

Data: 2020-08-28 01:14:43
Autor: A. Filip
JAMES KAPSEL <dweyn222@gmail.com> pisze:
wtorek, 27 listopada 2012 o 18:11:17 UTC+1 witek napisał(a):
[...]

[...]

Co się aż tak zainteresowało w tym ośmioletnim wątku? :-)

--
A. Filip

Data: 2020-08-31 09:46:04
Autor: Liwiusz
W dniu 2020-08-28 o 01:14, A. Filip pisze:
[...]

Mnie interesuje, czy Gotfryd żyje?

--
Liwiusz

Data: 2012-11-26 21:46:22
Autor: spp
W dniu 2012-11-26 21:24, Andrzej Lawa pisze:

Tyle, że zachowek się należy na wyraźne żądanie zainteresowanego -  bez
inicjatywy z jego strony zachowek się nie należy.

Kodeks Cywilny ma inne zdanie.

Słusznie. :), jednak bez wyraźnego zadania ze strony osoby uprawnionej trudno będzie cokolwiek zdziałać.
I żeby nie było - jakie przepisy dają komornikowi prawo żądania od spadkobierców wypłaty zachowku należnego dłużnikowi jeżeli dłużnik nie przejawia żadnej inicjatywy.? Czy spadkobiercy mają prawo odmówić żądaniu komornika - jaki dokument powinien przedstawić komornik by nie mogli tego zrobić?

--
spp

Data: 2012-11-26 14:55:20
Autor: witek
spp wrote:
[...]

bezposrednio nie znalazłem  zadnych
posrednio te o zajeciu wierzytelnosci. O ile to w ogole jest wierzytelnosc.

  Czy spadkobiercy mają prawo odmówić
żądaniu komornika - jaki dokument powinien przedstawić komornik by nie
mogli tego zrobić?

komornik nie musi przedstawiac zadnego dokumentu, wystarczy, ze was poinformuje.
No i komornikowi tak jak kobiecie z zasady sie nie odmawia :)
Bo on nie prosi tylko egzekwuje.

Na czynnosci komornika przysługuje skarga do sądu w terminie podajze 7 dni.

Data: 2012-11-26 22:15:19
Autor: spp
W dniu 2012-11-26 21:55, witek pisze:

[...]

No właśnie chyba o to chodzi - niby tak a jednocześnie tak długo jak dłużnik nie poprosi o zachowek to wygląda na nieco wirtualną wierzytelność.

[...]

Ale mi bardzo często zdarza się odmawiać komornikowi - przychodzi zajęcie a ja odpisuję że nie mam wobec dłużnika żadnych zobowiązań (bo od roku nie pracuje lub nigdy nie był pracownikiem). :)

Gdybym od komornika otrzymał jakieś podobne pismo odpowiedziałbym że nie są mi znane żadne moje zobowiązania wobec dłużnika, w szczególności z tytułu zachowku o który nigdy dłużnik nie występował.

--
spp

Data: 2012-11-26 15:20:26
Autor: witek
spp wrote:
[...]

no wiec wlasnie dltego to co nie jest ale ewentualnie w przyszlosci mogloby zaistniec podlega pod komornika czy nie.

[...]

bo to  nie twoje zajecie.

jak ci przyjdzie kiedys na twoje nazwisko zajecie  (tylko adres inny) to wowczas zoabczysz, ze nie bardzo bedziesz mial jak odmowic "prosbie" oddania calej kasy ktora masz.

Gdybym od komornika otrzymał jakieś podobne pismo odpowiedziałbym że nie
są mi znane żadne moje zobowiązania wobec dłużnika, w szczególności z
tytułu zachowku o który nigdy dłużnik nie występował.

Ale jak dostaniesz pismo, ze komornik sobie wsiadl na konto zabierajac kase z tytulu zachowku, to masz tylko 7 dni.

Data: 2012-11-26 22:32:47
Autor: spp
W dniu 2012-11-26 22:20, witek pisze:

Ale jak dostaniesz pismo, ze komornik sobie wsiadl na konto zabierajac
kase z tytulu zachowku, to masz tylko 7 dni.

To jasne. :)

--
spp

Zachowek a komornik skarbowy