ZÄ…bkowanie?

Data: 2013-04-29 11:05:13
Autor: Maciek
ZÄ…bkowanie?
Zrobiłem przez weekend ponad 500km, na wymienionych niedawno oponach i słyszę lekkie buczenie. Dźwięk nie jest uciążliwy, raczej na zasadzie - coś się zaczyna dziać. Pod koniec zeszłego sezonu wydawało mi się, że coś słyszę ale olałem temat. Teraz jestem pewny - na zimówkach efektu brak, są głośne ale nie buczą więc łożyska odpadają, zostają opony ;-).
Raczej nic innego do głowy mi nie przychodzi jak początki ząbkowania na tyle (wielowahaczowy tył, w większości czasu jeżdżony przy ciśnieniu bliższym górnej granicy - zalecanej do max. obciążenia) Zawias oczywiście sprawny ;-).
Podjadę do gumiarza, chcę jeszcze sprawdzić wyważenie kół, oczywiście temat buczenia się przewinie. Znając życie gumiarz pewnie będzie chciał wcisnąć nowe opony.

I tutaj pytanie czy moje opony są jeszcze do odratowania jakąś metodą? Słyszałem, że niektórzy zamieniają tył z przodem i ścierają trochę gumy ostrzejszą jazdą. Faktycznie daje to dobre rezultaty? Uratował ktoś kiedyś opony w ten sposób? Bieżnika mam b.dużo na zabawy, opłaca się eksperymentować czy strata czasu? ;-)

Może np. obniżyć ciśnienie, olać temat, poczekać aż buczenie stanie się uciążliwe i wymienić na nówki? Tylko pytanie czy łożyska się nie rozlecą i czy będzie słychać jak się rozlatują?;-)
Co byście zrobili w mojej sytuacji? Jazdy szykuje się teraz sporo...

Data: 2013-04-29 02:42:28
Autor: Jimiasty
Z±bkowanie?
W dniu poniedzia³ek, 29 kwietnia 2013 11:05:13 UTC+2 u¿ytkownik Maciek napisa³:
Zrobi³em przez weekend ponad 500km, na wymienionych niedawno oponach i s³yszê lekkie buczenie. D¼wiêk nie jest uci±¿liwy, raczej na zasadzie - co¶ siê zaczyna dziaæ.

Ja mam to samo, w poprzednim i aktualnym aucie. Geometria/zbieznosc, wywazenie oraz cisnienie na tip-top a i tak sie france zabkuja i zaczynaja halasowac.

Data: 2013-04-29 11:41:41
Autor: Cavallino
ZÄ…bkowanie?

Użytkownik "Maciek" <konto_forum@gazeta.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:klld46$f5a$1@speranza.aioe.org...
[...]

Miałem tak samo w ceedzie.
Identyczne objawy.
I to już tak po 40-50 tys przebiegu, więc raczej będę omijał Micheliny od tej pory.

Podjadę do gumiarza, chcę jeszcze sprawdzić wyważenie kół, oczywiście temat buczenia się przewinie.

Źle wyważone nie buczą, tylko drgają.

I tutaj pytanie czy moje opony są jeszcze do odratowania jakąś metodą? Słyszałem, że niektórzy zamieniają tył z przodem i ścierają trochę gumy ostrzejszą jazdą. Faktycznie daje to dobre rezultaty?

Nie.

Uratował ktoś kiedyś opony w ten sposób? Bieżnika mam b.dużo na zabawy, opłaca się eksperymentować czy strata czasu? ;-)

Widziałem u gumiarza usługę która miała usunąć ten objaw, może poszukaj?
Moje się nie nadawały jak tą ofertę zauważyłem, za mało bieżnika było.

Data: 2013-04-29 02:47:12
Autor: Jimiasty
Z±bkowanie?
W dniu poniedzia³ek, 29 kwietnia 2013 11:41:41 UTC+2 u¿ytkownik Cavallino napisa³:

Mia³em tak samo w ceedzie.
Identyczne objawy. I to ju¿ tak po 40-50 tys przebiegu, wiêc raczej bêdê omija³ Micheliny od tej pory.

Nie sadze, zeby marka miala znaczenie. U mnie zabkowaly sie Goodyear Excellence, Pirelli P7 a teraz Turanzy er300 czyli letnie asymetryczne. Kierunkowe zimowki sie nie zabkowalaly.

Data: 2013-04-29 12:23:48
Autor: Maciek
ZÄ…bkowanie?
I to już tak po 40-50 tys przebiegu, więc raczej będę omijał Micheliny
od tej pory.

Przebieg podobny (bliżej 40tyś) . Z tym, że producent inny - Goodyear Efficientgrip.

Widziałem u gumiarza usługę która miała usunąć ten objaw, może poszukaj?
Moje się nie nadawały jak tą ofertę zauważyłem, za mało bieżnika było.

U mnie opony wyglądają b.dobrze, mało bieżnika z tyłu zeszło, guma nie sparciała, jednym słowem szkoda by było wyrzucać. Pamiętasz ile taka usługa kosztuje?

Data: 2013-04-29 14:20:58
Autor: Cavallino
ZÄ…bkowanie?

[...]

Niestety nie, nawet nie kojarzę czy doszło do podania ceny.

Data: 2013-04-29 11:52:54
Autor: Tomasz Pyra
ZÄ…bkowanie?
Dnia Mon, 29 Apr 2013 11:05:13 +0200, Maciek napisa³(a):

I tutaj pytanie czy moje opony s± jeszcze do odratowania jak±¶ metod±?

Pytanie czy im cokolwiek dolega. Kiedy¶ tak nie by³o na tych oponach?
Mo¿e po prostu maj± taki d¼wiêk?

S³ysza³em, ¿e niektórzy zamieniaj± ty³ z przodem i ¶cieraj± trochê gumy ostrzejsz± jazd±.

Po prostu zamieñ przód z ty³em i nic nie ¶cieraj.

Czy aby nie da³e¶ nabraæ na slogany sprzedawców opon, ¿e tylne opony s±
tylko i wy³±cznie tylne i nie wolno zamieniaæ opon przód-ty³ przy
sezonowych wymianach?
Opony które je¿d¿± ca³e swoje ¿ycie tylko z ty³u, przy spokojnej je¼dzie
wyz±bkuj±. S± obci±¿ane jedynie hamowaniem i ci±g³e obci±¿anie jej w t±
jedn± stron± powoduje krzywe ¿u¿ywanie siê bie¿nika, zw³aszcza przy je¼dzie
ze zbyt wysokim ci¶nieniem.

Zmieniaj opony przód-ty³ przy wymianach i bêdzie dobrze :)

Mo¿e np. obni¿yæ ci¶nienie

Na pewno nale¿y ustawiæ prawid³owe.
Maksymalne u¿ywa siê jak siê je¼dzi maksymalnie obci±¿onym samochodem.
Ze zbyt du¿ym ci¶nieniem samochód gorzej je¼dzi - mo¿e i zu¿yjesz
minimalnie mniej paliwa, ale IMO nie warto.

Data: 2013-04-29 12:10:57
Autor: Cavallino
Z±bkowanie?

U¿ytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:

Zmieniaj opony przód-ty³ przy wymianach i bêdzie dobrze :)

Nie bêdzie.
Moje by³y zmieniane co rok, a i tak na koñcu bucza³y jak zu¿yte ³o¿ysko.

Data: 2013-04-29 13:01:21
Autor: Tomasz Pyra
Z±bkowanie?
Dnia Mon, 29 Apr 2013 12:10:57 +0200, Cavallino napisa³(a):

[...]

No wiadomo ¿e nie jest to jaka¶ 100% ochrona.
Jak samochód uparty, a opony podatne to byæ mo¿e nic siê nie da zrobiæ, ale
przek³adane i tak wytrwaj± pewnie minimum te 2x d³u¿ej.

Data: 2013-04-29 14:22:24
Autor: Cavallino
Z±bkowanie?

U¿ytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:28208i10dfmk$.whcuw9t56t5b$.dlg@40tude.net...
[...]

O to tak i nie dotyczy tylko z±bkowania, normalnego zu¿ycia równie¿.

Data: 2013-04-30 21:02:23
Autor: J.F.
Z±bkowanie?
Dnia Mon, 29 Apr 2013 14:22:24 +0200, Cavallino napisa³(a):
[...]

Dlaczego ? Prawidlowo uzytkowana opona (cisnienie, zbieznosc,
geometria) zuzywa sie rowno. Nawet jesli na jednej osi szybciej .. to
dokupisz jedna pare. J.

Data: 2013-04-30 22:16:44
Autor: h.w.d.p.
Z±bkowanie?
Prawidlowo uzytkowana opona (cisnienie, zbieznosc,
geometria) zuzywa sie rowno.

tylko w teorii.

Data: 2013-04-30 22:22:48
Autor: J.F.
Z±bkowanie?
Dnia Tue, 30 Apr 2013 22:16:44 +0200, h.w.d.p. napisa³(a):
Prawidlowo uzytkowana opona (cisnienie, zbieznosc,
geometria) zuzywa sie rowno.
tylko w teorii.

Jak sie nierowno zuzywa, to znaczy ze nie jest prawidlowo uzytkowana,
wiec sam rozumiesz ze nie mozesz miec racji :-)

J.

Data: 2013-04-30 23:25:47
Autor: Cavallino
Z±bkowanie?

U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:1azowrg19is5o$.1wtjkc4soq6m4$.dlg@40tude.net...
[...]

No co Ty?
Mnie siê zawsze zu¿ywaj± szybciej opony na osi napêdzanej.

Data: 2013-04-29 12:35:15
Autor: Maciek
ZÄ…bkowanie?
Pytanie czy im cokolwiek dolega. Kiedyś tak nie było na tych oponach?
Może po prostu mają taki dźwięk?

Nie. Ogólnie fakt, są głośne porównując nawet do zimówek ale dawniej był tylko szum.

Po prostu zamień przód z tyłem i nic nie ścieraj.

Na razie do tej operacji jestem najbardziej przekonany, niewiele kosztuje ;-)

Czy aby nie dałeś nabrać na slogany sprzedawców opon, że tylne opony są
tylko i wyłącznie tylne i nie wolno zamieniać opon przód-tył przy
sezonowych wymianach?

Dokładnie tak, nie zmieniałem przód-tył.

Opony które jeżdżą całe swoje życie tylko z tyłu, przy spokojnej jeździe
wyząbkują. Są obciążane jedynie hamowaniem i ciągłe obciążanie jej w tą
jedną stroną powoduje krzywe żużywanie się bieżnika, zwłaszcza przy jeździe
ze zbyt wysokim ciśnieniem.

No tak sportowo człowiek na co dzień po mieście nie jeździ, na trasach lubi pocisnąć ale to tyle ;-)

Zmieniaj opony przód-tył przy wymianach i będzie dobrze :)

Teraz już tak będę robił, tylko mądry człek po szkodzie ;-)
W międzyczasie znalazłem jeszcze taki artykuł:
http://www.opony.com.pl/artykul/zabkowanie-opon/?id=116

Jeżeli mam opony asymetryczne lepiej zmieniać tył na przód po "krzyżu"?
Chodzi o ten obrazek:
http://www.opony.com.pl/informacje/images/116-1.jpg

Na pewno należy ustawić prawidłowe.
Maksymalne używa się jak się jeździ maksymalnie obciążonym samochodem.
Ze zbyt dużym ciśnieniem samochód gorzej jeździ - może i zużyjesz
minimalnie mniej paliwa, ale IMO nie warto.

Tylko, że jestem leniwy ;-) nie chciało mi się ciągle majstrować z ciśnieniem. Jeździ się różnie, raz w 5tkę i gratami innym razem bez balastu.

Data: 2013-04-29 12:57:46
Autor: Tomasz Pyra
ZÄ…bkowanie?
Dnia Mon, 29 Apr 2013 12:35:15 +0200, Maciek napisa³(a):

Po prostu zamieñ przód z ty³em i nic nie ¶cieraj.

Na razie do tej operacji jestem najbardziej przekonany, niewiele kosztuje ;-)

No tylko oszywi¶cie poprawa nie bêdzie od razu - je¿eli w ogóle bêdzie.

Teraz ju¿ tak bêdê robi³, tylko m±dry cz³ek po szkodzie ;-)
W miêdzyczasie znalaz³em jeszcze taki artyku³:
http://www.opony.com.pl/artykul/zabkowanie-opon/?id=116

Je¿eli mam opony asymetryczne lepiej zmieniaæ ty³ na przód po "krzy¿u"?
Chodzi o ten obrazek:
http://www.opony.com.pl/informacje/images/116-1.jpg

Asymetryczne (czyli takie co maj± "inside/outside" na bokach) mo¿esz
zamieniaæ na krzy¿.
Kierunkowe (ze strza³k± "rotation") dasz radê zamieniæ tylko przód-ty³, bo
masz dwie prawe i dwie lewe (prze³o¿yæ je mo¿na odwracaj±c na feldze).
Kierunkowe+asymetryczne w ogóle da siê tylko przód-ty³, bo wtedy s± dwa
ró¿ne rodzaje opon (prawa i lewa).

Co¶ mi siê te¿ wydaje ¿e ró¿nica czy zamieniasz na krzy¿ czy przód-ty³ to
ju¿ jest praktycznie bez znaczenia - wa¿ne ¿eby opony pracowa³y raz z z
przodu, raz z ty³u.

A i jeszcze raz na jaki¶ czas warto skontrolowoaæ geometriê.

Data: 2013-04-30 19:19:57
Autor: nazgul
ZÄ…bkowanie?
Teraz jestem pewny - na zimówkach efektu
brak, są głośne ale nie buczą więc łożyska odpadają, zostają opony ;-).

też kiedyś byłem pewien
po założeniu chińskich letnich oponek
natychmiast wystąpiło buczenie
byłem przeświadczony, że to wina gównianych opon.

okazało się jednak, że to zbieg okoliczności lub gumiarze zepsuli łożysko podczas wymiany.
buczało łożysko.

Data: 2013-04-30 22:00:28
Autor: gobo
ZÄ…bkowanie?
Niestety - ja musiałem wywalić Micheliny po 2 sezonach - były nie do odratowania.
Myślałem pierwotnie, że to piasta z tyłu - tak wyło.
W stacji obsługi napędzano każde z kół takim silnikiem na podstawce, by potwierdzić, czy to łożyska, czy przyczyna tkwi gdzie indziej.
Padło na opony i faktycznie po przejechaniu ręką w jedną stronę czuć było "zęby", a w drugą stronę przesuwanie szło gładko.
Po wymianie opon na nowe problem zniknął i już się nie powtórzył. Problem u mnie dotyczył tylnej osi. Opony wyglądały jak nowe i aż żal było je wyrzucać.
Piotr

ZÄ…bkowanie?