Data: 2013-04-29 11:05:13 | |
Autor: Maciek | |
ZÄ…bkowanie? | |
Zrobiłem przez weekend ponad 500km, na wymienionych niedawno oponach i słyszę lekkie buczenie. Dźwięk nie jest uciążliwy, raczej na zasadzie - coś się zaczyna dziać. Pod koniec zeszłego sezonu wydawało mi się, że coś słyszę ale olałem temat. Teraz jestem pewny - na zimówkach efektu brak, są głośne ale nie buczą więc łożyska odpadają, zostają opony ;-).
Raczej nic innego do głowy mi nie przychodzi jak początki ząbkowania na tyle (wielowahaczowy tył, w większości czasu jeżdżony przy ciśnieniu bliższym górnej granicy - zalecanej do max. obciążenia) Zawias oczywiście sprawny ;-). Podjadę do gumiarza, chcę jeszcze sprawdzić wyważenie kół, oczywiście temat buczenia się przewinie. Znając życie gumiarz pewnie będzie chciał wcisnąć nowe opony. I tutaj pytanie czy moje opony są jeszcze do odratowania jakąś metodą? Słyszałem, że niektórzy zamieniają tył z przodem i ścierają trochę gumy ostrzejszą jazdą. Faktycznie daje to dobre rezultaty? Uratował ktoś kiedyś opony w ten sposób? Bieżnika mam b.dużo na zabawy, opłaca się eksperymentować czy strata czasu? ;-) Może np. obniżyć ciśnienie, olać temat, poczekać aż buczenie stanie się uciążliwe i wymienić na nówki? Tylko pytanie czy łożyska się nie rozlecą i czy będzie słychać jak się rozlatują?;-) Co byście zrobili w mojej sytuacji? Jazdy szykuje się teraz sporo... |
|
Data: 2013-04-29 02:42:28 | |
Autor: Jimiasty | |
Z±bkowanie? | |
W dniu poniedzia³ek, 29 kwietnia 2013 11:05:13 UTC+2 u¿ytkownik Maciek napisa³:
Zrobi³em przez weekend ponad 500km, na wymienionych niedawno oponach i s³yszê lekkie buczenie. D¼wiêk nie jest uci±¿liwy, raczej na zasadzie - co¶ siê zaczyna dziaæ. Ja mam to samo, w poprzednim i aktualnym aucie. Geometria/zbieznosc, wywazenie oraz cisnienie na tip-top a i tak sie france zabkuja i zaczynaja halasowac. |
|
Data: 2013-04-29 11:41:41 | |
Autor: Cavallino | |
ZÄ…bkowanie? | |
Użytkownik "Maciek" <konto_forum@gazeta.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:klld46$f5a$1@speranza.aioe.org... Zrobiłem przez weekend ponad 500km, na wymienionych niedawno oponach i słyszę lekkie buczenie. Dźwięk nie jest uciążliwy, raczej na zasadzie - coś się zaczyna dziać. Pod koniec zeszłego sezonu wydawało mi się, że coś słyszę ale olałem temat. Teraz jestem pewny - na zimówkach efektu brak, są głośne ale nie buczą więc łożyska odpadają, zostają opony ;-). Miałem tak samo w ceedzie. Identyczne objawy. I to już tak po 40-50 tys przebiegu, więc raczej będę omijał Micheliny od tej pory. Podjadę do gumiarza, chcę jeszcze sprawdzić wyważenie kół, oczywiście temat buczenia się przewinie. Źle wyważone nie buczą, tylko drgają. I tutaj pytanie czy moje opony są jeszcze do odratowania jakąś metodą? Słyszałem, że niektórzy zamieniają tył z przodem i ścierają trochę gumy ostrzejszą jazdą. Faktycznie daje to dobre rezultaty? Nie. Uratował ktoś kiedyś opony w ten sposób? Bieżnika mam b.dużo na zabawy, opłaca się eksperymentować czy strata czasu? ;-) Widziałem u gumiarza usługę która miała usunąć ten objaw, może poszukaj? Moje się nie nadawały jak tą ofertę zauważyłem, za mało bieżnika było. |
|
Data: 2013-04-29 02:47:12 | |
Autor: Jimiasty | |
Z±bkowanie? | |
W dniu poniedzia³ek, 29 kwietnia 2013 11:41:41 UTC+2 u¿ytkownik Cavallino napisa³:
Mia³em tak samo w ceedzie. Nie sadze, zeby marka miala znaczenie. U mnie zabkowaly sie Goodyear Excellence, Pirelli P7 a teraz Turanzy er300 czyli letnie asymetryczne. Kierunkowe zimowki sie nie zabkowalaly. |
|
Data: 2013-04-29 12:23:48 | |
Autor: Maciek | |
ZÄ…bkowanie? | |
I to już tak po 40-50 tys przebiegu, więc raczej będę omijał Micheliny Przebieg podobny (bliżej 40tyś) . Z tym, że producent inny - Goodyear Efficientgrip.
U mnie opony wyglądają b.dobrze, mało bieżnika z tyłu zeszło, guma nie sparciała, jednym słowem szkoda by było wyrzucać. Pamiętasz ile taka usługa kosztuje? |
|
Data: 2013-04-29 14:20:58 | |
Autor: Cavallino | |
ZÄ…bkowanie? | |
Użytkownik "Maciek" <konto_forum@gazeta.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: Widziałem u gumiarza usługę która miała usunąć ten objaw, może poszukaj? Niestety nie, nawet nie kojarzę czy doszło do podania ceny. |
|
Data: 2013-04-29 11:52:54 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
ZÄ…bkowanie? | |
Dnia Mon, 29 Apr 2013 11:05:13 +0200, Maciek napisa³(a):
I tutaj pytanie czy moje opony s± jeszcze do odratowania jak±¶ metod±? Pytanie czy im cokolwiek dolega. Kiedy¶ tak nie by³o na tych oponach? Mo¿e po prostu maj± taki d¼wiêk? S³ysza³em, ¿e niektórzy zamieniaj± ty³ z przodem i ¶cieraj± trochê gumy ostrzejsz± jazd±. Po prostu zamieñ przód z ty³em i nic nie ¶cieraj. Czy aby nie da³e¶ nabraæ na slogany sprzedawców opon, ¿e tylne opony s± tylko i wy³±cznie tylne i nie wolno zamieniaæ opon przód-ty³ przy sezonowych wymianach? Opony które je¿d¿± ca³e swoje ¿ycie tylko z ty³u, przy spokojnej je¼dzie wyz±bkuj±. S± obci±¿ane jedynie hamowaniem i ci±g³e obci±¿anie jej w t± jedn± stron± powoduje krzywe ¿u¿ywanie siê bie¿nika, zw³aszcza przy je¼dzie ze zbyt wysokim ci¶nieniem. Zmieniaj opony przód-ty³ przy wymianach i bêdzie dobrze :) Mo¿e np. obni¿yæ ci¶nienie Na pewno nale¿y ustawiæ prawid³owe. Maksymalne u¿ywa siê jak siê je¼dzi maksymalnie obci±¿onym samochodem. Ze zbyt du¿ym ci¶nieniem samochód gorzej je¼dzi - mo¿e i zu¿yjesz minimalnie mniej paliwa, ale IMO nie warto. |
|
Data: 2013-04-29 12:10:57 | |
Autor: Cavallino | |
Z±bkowanie? | |
U¿ytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych: Zmieniaj opony przód-ty³ przy wymianach i bêdzie dobrze :) Nie bêdzie. Moje by³y zmieniane co rok, a i tak na koñcu bucza³y jak zu¿yte ³o¿ysko. |
|
Data: 2013-04-29 13:01:21 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Z±bkowanie? | |
Dnia Mon, 29 Apr 2013 12:10:57 +0200, Cavallino napisa³(a):
U¿ytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych: No wiadomo ¿e nie jest to jaka¶ 100% ochrona. Jak samochód uparty, a opony podatne to byæ mo¿e nic siê nie da zrobiæ, ale przek³adane i tak wytrwaj± pewnie minimum te 2x d³u¿ej. |
|
Data: 2013-04-29 14:22:24 | |
Autor: Cavallino | |
Z±bkowanie? | |
U¿ytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:28208i10dfmk$.whcuw9t56t5b$.dlg@40tude.net... Dnia Mon, 29 Apr 2013 12:10:57 +0200, Cavallino napisa³(a): O to tak i nie dotyczy tylko z±bkowania, normalnego zu¿ycia równie¿. |
|
Data: 2013-04-30 21:02:23 | |
Autor: J.F. | |
Z±bkowanie? | |
Dnia Mon, 29 Apr 2013 14:22:24 +0200, Cavallino napisa³(a):
U¿ytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa³ w wiadomo¶ci grup Dlaczego ? Prawidlowo uzytkowana opona (cisnienie, zbieznosc, geometria) zuzywa sie rowno. Nawet jesli na jednej osi szybciej .. to dokupisz jedna pare. J. |
|
Data: 2013-04-30 22:16:44 | |
Autor: h.w.d.p. | |
Z±bkowanie? | |
Prawidlowo uzytkowana opona (cisnienie, zbieznosc, tylko w teorii. |
|
Data: 2013-04-30 22:22:48 | |
Autor: J.F. | |
Z±bkowanie? | |
Dnia Tue, 30 Apr 2013 22:16:44 +0200, h.w.d.p. napisa³(a):
Prawidlowo uzytkowana opona (cisnienie, zbieznosc,tylko w teorii. Jak sie nierowno zuzywa, to znaczy ze nie jest prawidlowo uzytkowana, wiec sam rozumiesz ze nie mozesz miec racji :-) J. |
|
Data: 2013-04-30 23:25:47 | |
Autor: Cavallino | |
Z±bkowanie? | |
U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:1azowrg19is5o$.1wtjkc4soq6m4$.dlg@40tude.net... Dnia Mon, 29 Apr 2013 14:22:24 +0200, Cavallino napisa³(a): No co Ty? Mnie siê zawsze zu¿ywaj± szybciej opony na osi napêdzanej. |
|
Data: 2013-04-29 12:35:15 | |
Autor: Maciek | |
ZÄ…bkowanie? | |
Pytanie czy im cokolwiek dolega. Kiedyś tak nie było na tych oponach? Nie. Ogólnie fakt, są głośne porównując nawet do zimówek ale dawniej był tylko szum. Po prostu zamień przód z tyłem i nic nie ścieraj. Na razie do tej operacji jestem najbardziej przekonany, niewiele kosztuje ;-)
Dokładnie tak, nie zmieniałem przód-tył. Opony które jeżdżą całe swoje życie tylko z tyłu, przy spokojnej jeździe No tak sportowo człowiek na co dzień po mieście nie jeździ, na trasach lubi pocisnąć ale to tyle ;-)
Teraz już tak będę robił, tylko mądry człek po szkodzie ;-) W międzyczasie znalazłem jeszcze taki artykuł: http://www.opony.com.pl/artykul/zabkowanie-opon/?id=116 Jeżeli mam opony asymetryczne lepiej zmieniać tył na przód po "krzyżu"? Chodzi o ten obrazek: http://www.opony.com.pl/informacje/images/116-1.jpg Na pewno należy ustawić prawidłowe. Tylko, że jestem leniwy ;-) nie chciało mi się ciągle majstrować z ciśnieniem. Jeździ się różnie, raz w 5tkę i gratami innym razem bez balastu. |
|
Data: 2013-04-29 12:57:46 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
ZÄ…bkowanie? | |
Dnia Mon, 29 Apr 2013 12:35:15 +0200, Maciek napisa³(a):
Po prostu zamieñ przód z ty³em i nic nie ¶cieraj. No tylko oszywi¶cie poprawa nie bêdzie od razu - je¿eli w ogóle bêdzie. Teraz ju¿ tak bêdê robi³, tylko m±dry cz³ek po szkodzie ;-) Asymetryczne (czyli takie co maj± "inside/outside" na bokach) mo¿esz zamieniaæ na krzy¿. Kierunkowe (ze strza³k± "rotation") dasz radê zamieniæ tylko przód-ty³, bo masz dwie prawe i dwie lewe (prze³o¿yæ je mo¿na odwracaj±c na feldze). Kierunkowe+asymetryczne w ogóle da siê tylko przód-ty³, bo wtedy s± dwa ró¿ne rodzaje opon (prawa i lewa). Co¶ mi siê te¿ wydaje ¿e ró¿nica czy zamieniasz na krzy¿ czy przód-ty³ to ju¿ jest praktycznie bez znaczenia - wa¿ne ¿eby opony pracowa³y raz z z przodu, raz z ty³u. A i jeszcze raz na jaki¶ czas warto skontrolowoaæ geometriê. |
|
Data: 2013-04-30 19:19:57 | |
Autor: nazgul | |
ZÄ…bkowanie? | |
Teraz jestem pewny - na zimówkach efektu też kiedyś byłem pewien po założeniu chińskich letnich oponek natychmiast wystąpiło buczenie byłem przeświadczony, że to wina gównianych opon. okazało się jednak, że to zbieg okoliczności lub gumiarze zepsuli łożysko podczas wymiany. buczało łożysko. |
|
Data: 2013-04-30 22:00:28 | |
Autor: gobo | |
ZÄ…bkowanie? | |
Niestety - ja musiałem wywalić Micheliny po 2 sezonach - były nie do odratowania.
Myślałem pierwotnie, że to piasta z tyłu - tak wyło. W stacji obsługi napędzano każde z kół takim silnikiem na podstawce, by potwierdzić, czy to łożyska, czy przyczyna tkwi gdzie indziej. Padło na opony i faktycznie po przejechaniu ręką w jedną stronę czuć było "zęby", a w drugą stronę przesuwanie szło gładko. Po wymianie opon na nowe problem zniknął i już się nie powtórzył. Problem u mnie dotyczył tylnej osi. Opony wyglądały jak nowe i aż żal było je wyrzucać. Piotr |