Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Zagraniczny kapita艂 wypiera polskie sklepy

Zagraniczny kapita艂 wypiera polskie sklepy

Data: 2013-07-21 09:22:42
Autor: u2
Zagraniczny kapita艂 wypiera polskie sklepy
http://www.autonom.pl/?p=6409

dodano dnia: 2013-07-15

Nale偶膮ca do czeskiego inwestora sie膰 sklep贸w 呕abka oraz niemiecka sie膰 hurtowni Makro stopniowo wypieraj膮 lokalne sklepy w ca艂ej Polsce. 呕abka otworzy艂a w艂a艣nie sw贸j 3000 sklep, za艣 wchodz膮ca w sk艂ad Makro sie膰 sklep贸w Odido 艣wi臋towa艂a przed miesi膮cem przy艂膮czenie 2000 sklep贸w do swej sieci. Wszystko to na zgliszczach osiedlowego handlu, a wi臋c ma艂ych, rodzinnych przedsi臋biorstw.

Zar贸wno 呕abka jak i Odido prowadz膮 swoj膮 鈥渆kspansj臋鈥 tam, gdzie nie ma miejsca dla sklep贸w dyskontowych 鈥 na osiedlach du偶ych miast oraz w mniejszych miejscowo艣ciach. Taktyka obydwu sieci opiera si臋 na przejmowaniu lokalnych sklep贸w lub proponowaniu im franczyzy, na kt贸r膮 znaczna cz臋艣膰 w艂a艣cicieli sklep贸w musi si臋 zgodzi膰, gdy偶 zwykle nie ma innego wyj艣cia. O tym, jak skuteczne jest dzia艂anie tych sieci 艣wiadcz膮 statystyki 鈥 tylko na pocz膮tku zesz艂ego roku znikn臋艂o ponad 3000 ma艂ych lokalnych sklep贸w.

W 2012 roku 呕abka otworzy艂a 366 nowych sklep贸w, w 2013 roku zamierza otworzy膰 kolejnych 450 plac贸wek pod dwoma szyldami - 200 sklep贸w jako 呕abka oraz 250 Freshmarket. 2000 sklep贸w Odido powsta艂o w ci膮gu dw贸ch lat dzia艂alno艣ci tej sieci. Ma艂e sklepy osiedlowe s膮 zwykle bezradne.

Taktyka przyj臋ta przez 呕abk臋 i Makro ma na celu wyparcie ich najwi臋kszego konkurenta 鈥 portugalskiej sieci sklep贸w dyskontowych Biedronka. Aktualnie w Polsce funkcjonuje nieco ponad 2200 Biedronek, za艣 w艂a艣ciciele sieci dotychczas zapowiadali, 偶e ich celem jest otworzenie 3000 sklep贸w w ca艂ym kraju. Jak przekonuj膮 analitycy, w艂adaj膮cy sieci膮 portugalski koncern Jeronimo Martins w najbli偶szych latach mo偶e podwoi膰 sw贸j udzia艂 w rynku 鈥 tylko w ci膮gu najbli偶szych 5 lat w ca艂ym kraju mo偶e powsta膰 co najmniej dwa razy wi臋cej dyskont贸w Biedronka.

Ekspansja wielkich sieci handlowych martwi drobnych przedsi臋biorc贸w, kt贸rym ci臋偶ko jest rywalizowa膰 z bogatymi konkurentami. Drobnych kupc贸w nie sta膰 na organizowanie promocji i trudno wynegocjowa膰 im u dostawc贸w ceny podobne do tych, kt贸re oferuj膮 oni wielkim sieciom. Wed艂ug drobnych kupc贸w, skutkuje to powolnym wyrugowaniem z rynku ma艂ych sklep贸w czy firm rodzinnych.

Instytut badawczy PMR opublikowa艂 dane, wed艂ug kt贸rych w 2012 polski rynek spo偶ywczy by艂 wart 230 mld z艂otych. Za jedn膮 czwart膮 sprzeda偶y odpowiada Jeronimo Martins (w艂a艣ciciel Biedronki), Grupa Schwarz (Lidl i Kaufland) oraz Tesco. 呕abka odnotowa艂a w ubieg艂ym roku przychody ponad 3 mld z艂otych.

na podstawie: biztok.pl
--
http://69.175.13.131:8030/listen.pls

Zagraniczny kapita艂 wypiera polskie sklepy

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona