ZagroĹźenie piorunem ?

Data: 2012-06-21 13:48:43
Autor: Radek D
ZagroĹźenie piorunem ?
Od dzieciństwa mam wpajane, że burza z piorunami to zagrożenie.
Nie włączać światła, nie używać elektroniki - siedzieć po ciemku i się modlić.

Ale jak to jest w rzeczywistości ? Ile domów rocznie w Polsce jest trafianych przez pioruny ?

Jeśli walnie niedaleko to odłączenie elektroniki od prądu (fizyczne wyciągnięcie wtyczki) powinno pomóc - ale co się dzieje z np. żarówkami?
Kilka lat temu piorun strzelił w komin u sąsiada z 100-150m w linii prostej - straty u mnie spalony modem i telefon - sąsiad musiał kupić
całą nową elektronikę i wymienić wyrwane kable w ścianach.

A co jeśli walnie w dom (bez piorunochronu i bez uziemienia w gniazdkach) ? Jak kilkadziesiąt lat temu strzeliło w sąsiada 20m od nas
to nam kable ze ścian wyrwało. Czy pomoże wtedy odłączenie elektroniki - kiedyś czytałem, że indukuje się wtedy prąd w każdym przewodniku i i tak wszystko szlak trafi.

Jakie jeszcze inne zagrożenia niesie uderzenie pioruna w dom (no wiem, że może wywołać pożar)

Data: 2012-06-21 19:21:05
Autor: wowa
ZagroĹźenie piorunem ?

Użytkownik "Radek D" <radek997@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:4fe30a1b$0$1315$65785112news.neostrada.pl...
Od dzieciństwa mam wpajane, że burza z piorunami to zagrożenie.
Nie włączać światła, nie używać elektroniki - siedzieć po ciemku i się modlić.

Nie po ciemku, gromnica ma być w oknie! A poważnie, z własnego doświadczenia, pierun to loteria :( Potrafi trafić w kuchenny piec kaflowy (rozpalony!) mijając po drodze dwa pomieszczenia :) Sporo spalonej elektroniki widziałem, włączonej lub nie. Natomiast wyjęcie wtyczek z gniazda, anteny, sieci itp. powinno uchronić sprzęt. Nie mówię o bezpośrednim trafieniu.
Wojtek

--
Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
poświęcają cały swój czas i wiedzę

Data: 2012-06-21 19:56:16
Autor: capitan
Zagrożenie piorunem ?

Użytkownik "wowa" <wowa3@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:4fe35800$0$26689$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Co do gromnicy nie wypowiadam się bo nie praktykowałem ale wiem napewno, że
dobrze wykonana i sprawna instalacja odgromowa oraz instalacja przeciwprzepięciowa
skutecznie załatwi sprawę:

http://www.e-instalacje.pl/a/4125,ochrona-przeciwprzepieciowa-realizacja

Oczywiście w czasie wyładowań należy pamiętać że nawet bardzo bliskie wyładowanie
może zniszczyć urządzenia elektryczne (jeśli są właczone bo przy braku zasialania nie powinno nic się stać).

Pozdrawiam
c_apitan

Data: 2012-06-21 23:20:37
Autor: Ikselka
Zagrożenie piorunem ?
Dnia Thu, 21 Jun 2012 19:56:16 +0200, capitan napisał(a):

ale wiem napewno, że
dobrze wykonana i sprawna instalacja odgromowa oraz instalacja przeciwprzepięciowa
skutecznie załatwi sprawę:

Jeżeli jest to jedyna instalacja odgromowa w okolicy, to będzie ściągać
wszystkie pioruny z tejże okolicy, a w każdym razie zwiększy
prawdopodobieństwo - tak nam powiedział facowiec od odgromień i dlatego NIE
zdecydowaliśmy się jednak. Nikt w okolicy nie ma odgromnika, jest on tylko
na kosciele i tam właśnie ciągle walą pioruny podczas burz.
--
XL

Data: 2012-06-22 15:08:32
Autor: Przesmiewca
Zagrożenie piorunem ?
Ikselka <ikselk@gazeta.pl> napisał(a):

[...]

na wsiach malo kto kiedys montowal piorunochrony wiec nie ma co sie dziwic ze nikt nie ma
ale widze ze twoj fachowiec to ten z grupy urban legends, ktora wierzy, ze metal 'przyciaga'
pioruny itd

a w kosciol wali bo pewnie nawyzszy w okolicy a nie ze ma i.odgromowa

Data: 2012-06-23 12:45:49
Autor: Chiron
Zagrożenie piorunem ?
Użytkownik "Przesmiewca" <oion@o2.pl> napisał w wiadomości news:p5r8u7tjd9uhqnasn538hf19kcn099jpda4ax.com...
[...]

Problem w tym, że tak naprawdę nie ma jakiejś teorii wyjaśniającej zjawisko uderzenia pioruna. To znaczy takiej, od której nie było by wyjątków. Sam byłem świadkeim, jak w hipermarkecie, ktory miał w 100% sprawną instalację odgromową (sprawdzali to także później eksperci z PZU)- piorun uderzył nie w piorunochron, w sposób prawidłowy i zgodnie z wszelkimi normami zainstalowany, ale w chronioną przez niego instalację satelitarną- co spowodowało uszkodzenia urządzeń elektrycznych- często nie mających galwanicznego połączenia z instalacją sattelitarną. Rozmawiałem z ludźmi, badającymi sieć Wilka- są określone miejsca, które "upodobały" sobie pioruny- są to specyficzne węzły tej sieci.

serdecznie pozdrawiam

Chiron

Data: 2012-06-26 12:05:51
Autor: Grzegorz Janoszka
Zagrożenie piorunem ?
On 23-06-12 12:45, Chiron wrote:
[...]

Zgadzam się. Widziałem, jak budynek miał super instalację odgromową, a
piorun walnął w róg tego budynku, dosłownie metry od najeżonego
odgromnikami dachu. Pomijam fakt, że około 50 metrów dalej był wyższy
budynek, także z prawidłową instalacją.
Ten "fachowiec" nie miał racji mówiąc, że instalacja przyciąga pioruny.
Inna sprawa, że jak piorun już walnie w Twój dom i nawet spłynie
prawidłowo po piorunochronie, to i tak możesz mieć sporo elektroniki
spalonej w domu. W skrętce od sieci komputerowej czy w przewodach
zasilających mogą poindukować się takie ładunki, które popalą
urządzenia. Zabezpieczeniem jest wyłączenie wszelkich kabli, nie tylko
energetycznych, ale także od sieci komputerowej czy nawet audio (jeśli
dłuższe).

--
Grzegorz Janoszka

Data: 2012-06-23 21:01:29
Autor: Ikselka
Zagrożenie piorunem ?
Dnia Fri, 22 Jun 2012 15:08:32 +0200, Przesmiewca napisał(a):

[...]

Ależ nie chodzi TYLKO o metal, lecz o METAL+KONSTRUKCJĘ+UZIEMIENIE :->

--
XL

Data: 2012-06-23 11:47:11
Autor: grazyna007
Zagrożenie piorunem ?
W dniu 2012-06-21 23:20, Ikselka pisze:
[...]

Z calym szacunkiem - wyslij swojego ,,fachowca" do szkoly, bo wyraznie niedouczony jest. W zle oko i uroki tez wierzy? ;-))))

Data: 2012-06-25 18:54:40
Autor: capitan
Zagrożenie piorunem ?

Użytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:syllg1iawz8g.c7z8amqssuyk.dlg40tude.net...
[...]

Bzdura, bzdura, bzdura.
Gratuluje fachoffca, ciekawi mnie jego
numer świadectwa kwalifikacji (może być E lub D) zgodnie z prawem budowlanym.
Ja mam wykształcenie kierunkowe i nie zgadzam się z tym bo
instalacja ma na celu ochronę tzn. najwyższy punkt
budynku (instalacja) przyjmuje potencjał ziemi.
Wszystko określa norma PN. Wyładowanie to zjawisko losowe, nastąpi tam gdzie znajdzie
najdogodniejasze warunki przepływu to jest
ok. 30 00000000000 V (a może więcej bo nikt tego jescze nie zmierzył).
Skoro nikt nie ma instalacji to znaczy że brak wiedzy na temat lub zacofanie.
Skoro wali tylko w kościół tzn. że proboszcz jest "nie godzień
i ma nie czyste summienie oraz intencje wobec parafian".
Instalacja odgromowa to nie magnes i nie może ściągać.
Na moim domu jest instalacja wykonana przez firme świadczącą usługi
instalacyjno-elektryczne, jesgo właściciel posiada uprawnienia "D" (dozór).
Wykonuje się instalację, pomiary i dokumentację w postacji szkiców i protokołów z pomiarów.
Kontrolne pomiary wykonuje się co 5 lat.
Tyle słów oświecenia.
Jeśli się nie zdecydowaliście to czekacie na wyładowania (wiosenne są najgorsze)
a to powoduje pożar.

Pozdrawiam
c_apitan

Data: 2012-06-25 20:02:05
Autor: Ikselka
Zagrożenie piorunem ?
Dnia Mon, 25 Jun 2012 18:54:40 +0200, capitan napisał(a):

Wszystko określa norma PN. Wyładowanie to zjawisko losowe,

Zapewne dlatego "losowo" zginął mój pradziadek, podczas burzy wracajacy z
pola i niosący na ramieniu kosę... Podobnie "losowo" zgineła sąsiadka mojej
babci, kiedy wracała z krowami z pastwosak, trzymajac metalowy łąńcuch
(własnie w niego trafił piorun), także "losowo" zginęło wiele osób
usiłujacych chronić się przed burzą pod drzewami... I w ogóle dlatego, ze
losowość uderzenia pioruna nie ma związku z uziemieniem (korzenie),
chronienie się pod drzewami podczas burzy jest oczywiście wręcz zalecane
jako bezpieczne :->

nastąpi tam gdzie znajdzie
najdogodniejasze warunki przepływu

....a te najdogodniejsze warunki stwarza...? - instalacja odgromowa :->

--
XL

Data: 2012-06-26 13:57:32
Autor: quent
Zagrożenie piorunem ?
W dniu 2012-06-25 20:02, Ikselka pisze:
wiązku z uziemieniem

Dokładnie - piorun trafia tam gdzie będzie mu się najłatwiej uziemić.

--
Pozdr.
www.elipsa.info

Data: 2012-06-26 17:40:09
Autor: Ikselka
Zagrożenie piorunem ?
Dnia Tue, 26 Jun 2012 13:57:32 +0200, quent napisał(a):

W dniu 2012-06-25 20:02, Ikselka pisze:
wiązku z uziemieniem

Dokładnie - piorun trafia tam gdzie będzie mu się najłatwiej uziemić.

No właśnie, drzewo czy odgromnik - najlepsze uziemienie.
--
XL

Data: 2012-07-15 13:52:25
Autor: PcmOL
Zagrożenie piorunem ?

"Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> wrote in message news:1065ltl6qryrx.t4c8sl8kxy2$.dlg40tude.net...
[...]

Niezupełnie - drzewo (drewno) prąd przewodzi słabo. (Niezależnie, czy zmoczone.)
Odgromnik zdecydowanie lepiej.
Ciało ludzkie pośrednio.
Wniosek z tego taki, by pod drzewo nie chować sie, lecz pod metalowy słup.
W przypadku braku słupa, odgromnik nada się - o ile nie ma wtrąconych indukcyjności. (Kłania się di/dt.)
To wszystko już dawno wymyślono.

Data: 2012-07-15 17:46:23
Autor: Ikselka
Zagrożenie piorunem ?
Dnia Sun, 15 Jul 2012 13:52:25 +0200, PcmOL napisał(a):

Niezupełnie - drzewo (drewno) prąd przewodzi słabo. (Niezależnie, czy zmoczone.)

Suche [czyt. z małą zawartością wody] DREWNO - owszem, słabo. Tylko że ja
mówię o DRZEWIE jako roślinie, układzie - czyli o mokrym [=wysyconym wodą]
drewnie, w którym dodatkowo biegną wiązki przewodzące wypełnione
elektrolitem, a wszystko to nie tylko wystające z, ale także zagłębione w
ziemi...
--
XL

Data: 2012-07-16 09:15:48
Autor: PcmOL
Zagrożenie piorunem ?

"Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> wrote in message news:1n3co9elxfuj2.emk88wseud6f.dlg40tude.net...
[...]

Kup dwa solidne gwoździe i chiński miernik za 12zł.
Gwoździe wbij w drzewo w odległości metra.
Podłącz miernik jako omomierz.
Doświadczenie powtórz dla różnych drzew.
Napisz jakie wartości uzyskałaś.

Nalej do szklanki wody z kranu.
Włóż końcówki miernika ustawionego na pomiar rezystancji.
Napisz jak woda kranowa przewodzi prąd.

Drewno generalnie prąd przewodzi słabo. Czysta woda wcale.
Mix powyższych na tyle jednak przewodzi, by stworzyć warunki do wyładowania (zmienia lokalnie wartość pola elektrycznego).
Jednak jeśli w trakcie wyładowania znajdzie się droga o mniejszej impedancji, wyładowanie na nią przeskoczy.
Człowiek ma mniejszą rezystancję od drzewa - więcej wiązek przewodzących i lepszy elektrolit.
Dlatego sterczenie pod drzewem jest średnio dobrym pomysłem.

Data: 2012-07-17 17:20:10
Autor: Ikselka
Zagrożenie piorunem ?
Dnia Mon, 16 Jul 2012 09:15:48 +0200, PcmOL napisał(a):

Dlatego sterczenie pod drzewem jest średnio dobrym pomysłem.

Czy Ty umiesz czytać? - gdzie wyczytałeś, ze uważam inaczej?
--
XL

Data: 2012-07-17 20:17:03
Autor: PcmOL
Zagrożenie piorunem ?

"Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> wrote in message news:b67ort7epjso$.18nyrgerd12gp.dlg40tude.net...
Dnia Mon, 16 Jul 2012 09:15:48 +0200, PcmOL napisał(a):

Dlatego sterczenie pod drzewem jest średnio dobrym pomysłem.

Czy Ty umiesz czytać?...

Nie.

Data: 2012-07-19 15:10:56
Autor: Adam Płaszczyca
Zagrożenie piorunem ?
Dnia Mon, 16 Jul 2012 09:15:48 +0200, PcmOL napisał(a):

Dlatego sterczenie pod drzewem jest średnio dobrym pomysłem.

Kilka mitów do obalenia, ale może nie będę się rozpisywał. To, co zabija
przy drzewie to napięcie krokowe. POszukaj sobie o tym. --
     ___________ (R)
 _______/ /_     GG: 3524356

Data: 2012-07-19 16:09:00
Autor: Dawid
Zagrożenie piorunem ?
[...]

Jeszcze jeden fachowiec.
Przy uderzeniu piorunem napięcie krokowe to pikuś.
Możesz stanąć na jednej nodze i myślisz, że to uratuje Ci życie?
Nawet nie dotykając ziemi, rozwali Cię na proszek, w najlepszym przypadku dostaniesz gałęzią lub klocem drewna w łeb.
Ostatnio zginął rowerzysta na rowerze, może to napięcie oponowe?

Data: 2012-07-22 19:19:31
Autor: Adam Płaszczyca
Zagrożenie piorunem ?
Dnia Thu, 19 Jul 2012 16:09:00 +0200, Dawid napisał(a):

Jeszcze jeden fachowiec.
Przy uderzeniu piorunem napięcie krokowe to pikuś.

Przy uderzeniu w co? W drzewo?

--
     ___________ (R)
 _______/ /_     GG: 3524356

Data: 2012-07-19 22:13:47
Autor: PcmOL
Zagrożenie piorunem ?

"Adam Płaszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> wrote in message news:c1.01.3WdFwK$1Gkmike.oldfield.org.pl...
[...]

Sam sobie poszukaj. (Szczególnie ile metrów od zwodu i ile kV/m.)

Ponadto:

1. Zastanów się nad rozpływem ładunku w gruncie. W szczególnych warunkach może płynąć głównie po wycinku okręgu (czyli powierzchni). Jakie to warunki i dlaczego takie?

2. Jak rozpływa się prąd wyładowania się w warunkach przeciętnych? Oblicz napięcie krokowe (na powierzchni) przeciętnego wyładowania w PL. (Dane są dostępne -> natężenie wyładowania, konduktywność gruntu.)

Data: 2012-07-20 21:43:04
Autor: Chiron
Zagrożenie piorunem ?
Użytkownik "Adam Płaszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> napisał w wiadomości news:c1.01.3WdFwK$1Gkmike.oldfield.org.pl...
[...]

Czyli- stojący na jednej nodze pod drzewem jest bezpieczny?

serdecznie pozdrawiam

Chiron

Data: 2012-07-20 21:48:21
Autor: Ikselka
Zagrożenie piorunem ?
Dnia Fri, 20 Jul 2012 21:43:04 +0200, Chiron napisał(a):

[...]

Albo przyczepiony do pnia dwoma nogami - jak jaskółki na drutach?
;-PPP
--
XL

Data: 2012-07-22 19:20:27
Autor: Adam Płaszczyca
Zagrożenie piorunem ?
[...]

Stopa nie ma długości?

--
     ___________ (R)
 _______/ /_     GG: 3524356

Data: 2012-07-20 23:16:04
Autor: Andrzej Lawa
Zagrożenie piorunem ?
W dniu 19.07.2012 15:10, Adam Płaszczyca pisze:
[...]

A liczyłeś je?

Uderzenie pioruna to zdarzenie na tyle chaotyczne, że równie dobrze wyładowanie może przeskoczyć sobie z drzewa na człowieka i uziemić się przez tegoż.

No i mało kto stoi sobie pod drzewem w szerokim rozkroku (chyba że się "odlewa" ;) )

Data: 2012-07-22 19:21:51
Autor: Adam Płaszczyca
Zagrożenie piorunem ?
Dnia Fri, 20 Jul 2012 23:16:04 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

A liczyłeś je?

Uderzenie pioruna to zdarzenie na tyle chaotyczne, że równie dobrze wyładowanie może przeskoczyć sobie z drzewa na człowieka i uziemić się przez tegoż.

Może.
No i mało kto stoi sobie pod drzewem w szerokim rozkroku (chyba że się "odlewa" ;) )

Napięcie krokowe to niekoniecznie napięcie między nogami. I nie trzeba
szerokiego rozkroku. --
     ___________ (R)
 _______/ /_     GG: 3524356

Data: 2012-06-22 19:48:01
Autor: wowa
Zagrożenie piorunem ?

Użytkownik "capitan" <c_apitan@vp.pl> napisał w wiadomości news:jrvn84$bin$1news.icm.edu.pl...

Co do gromnicy nie wypowiadam się bo nie praktykowałem ale wiem napewno, że
dobrze wykonana i sprawna instalacja odgromowa oraz instalacja przeciwprzepięciowa
skutecznie załatwi sprawę:

Nie byłbym tak kategoryczny, powiedzmy, że może złagodzić skutki lub ochronić przed dalekimi wyładowaniami. Tak, widziałem spalone urządzenia na obiekcie przemysłowym gdzie były te zabezpieczenia.

Oczywiście w czasie wyładowań należy pamiętać że nawet bardzo bliskie wyładowanie
może zniszczyć urządzenia elektryczne (jeśli są właczone bo przy braku zasialania nie powinno nic się stać).

Piorun trafił w wysoki maszt antenowy, taki wolnostojąca kratownica. W budynku obok (ok 30m, teren firmy) popaliło wyłączone komputery. To były czasy AT i te komputery miały prawdziwe wyłączniki. W niektórych pomieszczeniach wywaliło gniazdka ze ściany :) W moim sprzęcie znajdującym się na polu jeszcze dalej od tego masztu spaliło podzespoły znajdujące się na jednometrowym ekranowanym kablu, w podwójnej obudowie metalowej :) Z obserwacji to najczęściej padają obwody komunikacji, czyli napięcia indukują się bazpośrednio w kablach.
Wojtek

Data: 2012-06-25 19:02:54
Autor: capitan
Zagrożenie piorunem ?

Użytkownik "wowa" <wowa3@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:4fe4afcf$0$26709$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Taj naprawdę to nie zniszczył piorun tylko bardzo silne pole elektryczne (ważna jest pora roku).
Czy obudowy metalowe kabla były dodatkow uziemione, napewno nie i stąd problem.
Powiem jeszcze raz że piorun nie trafia tylko wyładowanie znajduje najdogodniejszą drogę
do przepływu ładunki do ziemi.
Na koniec pogdybam, a może te urządzenia pracowały w tzw. sten bayu i jakieś tam napięcie było??!!

Pozdrawiam
c_apitan

Data: 2012-06-26 00:32:02
Autor: wowa
Zagrożenie piorunem ?

Użytkownik "capitan" <c_apitan@vp.pl> napisał w wiadomości news:jsa5k3$hk8$1news.icm.edu.pl...

Taj naprawdę to nie zniszczył piorun tylko bardzo silne pole elektryczne (ważna jest pora roku).
A to pole to skąd się wzieło?
Czy obudowy metalowe kabla były dodatkow uziemione, napewno nie i stąd problem.
Były, bednarką do ziemi :)
Powiem jeszcze raz że piorun nie trafia tylko wyładowanie znajduje najdogodniejszą drogę
do przepływu ładunki do ziemi.
? Chodzi Ci o kwestię nazewnictwa?
Na koniec pogdybam, a może te urządzenia pracowały w tzw. sten bayu i jakieś tam napięcie było??!!

Te moje zabawki normalnie pracowały. Natomiast komputery były fizycznie odłączone, przebiło wyłączniki sieciowe.
Wojtek