Zakaz konkurencji

Data: 2011-02-25 11:02:25
Autor: Andriej
Zakaz konkurencji
Otrzymałem ofertę pracy dla dużego podmiotu, który chciałby wraz z umową o pracę zawrzeć umowę o zakazie konkurencji. Z tym, że chciałbym zostawić sobie pewien margines swobody. W moim rozumieniu nie jest to działalność konkurencyjna, bo przez lata nie osiągnę nawet ułamka skali działalności pracodawcy nawet gdybym chciał rozpocząć działalność komercyjną.

Przyrównałbym to do pracy dla Boeinga i hobbystycznej działalności w lokalnym aeroklubie. Albo otwarcia własnego biura konstrukcyjnego, które jednak w tym samym okresie nie sprzeda ani jednego projektu a już działa oficjalnie, tworzy jakieś projekty koncepcyjne i prowadzi badania. Taki okres rozruchowy jest w branży potrzebny. Zresztą nawet gdybym zaczął działalność komercyjną przez dłuższy okres nie mam co myśleć o realnej konkurencji z (byłym) pracodawcą.

cytat z umowy:
"W czasie trwania stosunku pracy Pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec Pracodawcy"

pytania:
1. Czy jeśli będę robił to samo co pracodawca, ale dla zupełnie innej grupy klientów to będzie dobrze i nie będzie to działalność konkurencyjna?
2. Czy mogę otworzyć własną działalność świadczącą takie same usługi ale w zakresie nie obsługiwanym przez pracodawcę i dla klientów nie obsługiwanych przez pracodawcę?

pzdr

Data: 2011-02-25 11:20:13
Autor: smerf
Zakaz konkurencji
On 2011-02-25 11:02, Andriej wrote:
iałalność świadczącą takie same usługi ale w zakresie nie obsługiwanym przez pracodawcę i dla klientów nie obsługiwanych przez pracodawcę?

Zapomnij o tym pracodawcy.

Data: 2011-02-25 12:22:13
Autor: Marek Dyjor
Zakaz konkurencji
On 2011-02-25 11:02, Andriej wrote:
iałalność świadczącą takie same usługi ale w zakresie nie
obsługiwanym przez pracodawcę i dla klientów nie obsługiwanych przez
pracodawcÄ™?

Zapomnij o tym pracodawcy.

a skÄ…d wiesz ile mu proponuje...   wszystko jest kwestiÄ… pieniÄ™dzy drogi trollu.

Data: 2011-02-25 12:54:56
Autor: Kapsel
Zakaz konkurencji
Fri, 25 Feb 2011 12:22:13 +0100, Marek Dyjor napisa³(a):

ia³alno¶æ ¶wiadcz±c± takie same us³ugi ale w zakresie nie
obs³ugiwanym przez pracodawcê i dla klientów nie obs³ugiwanych przez
pracodawcê?

Zapomnij o tym pracodawcy.

a sk±d wiesz ile mu proponuje...   wszystko jest kwesti± pieniêdzy drogi trollu.

Skoro stawki nie zosta³y okre¶lone w tytu³owym po¶cie, to zapewne nie
stanowi± elementu decyduj±cego.
Akurat w Polsce trudno podejrzewaæ, ¿e pracodawca zaoferuje tak± stawkê, ¿e
Ci siê odechce rozwa¿aæ prowadzenie w³asnej dzia³alno¶ci.

--
Kapsel
  http://kapselek.net

Data: 2011-02-25 13:16:53
Autor: Andriej
Zakaz konkurencji
On 25.02.2011 12:54, Kapsel wrote:
Akurat w Polsce trudno podejrzewaæ, ¿e pracodawca zaoferuje tak± stawkê, ¿e
Ci siê odechce rozwa¿aæ prowadzenie w³asnej dzia³alno¶ci.

Warunki s± atrakcyjne, choæ mo¿e nie rewelacyjne.

Wg. mojej skromnej interpretacji nie jest to gro¼ny zapis, ale chêtnie zapoznam siê z konkretami czy jakimi¶ niuansami. Imho nie jest konkurencj± ¶wiadczenie us³ug, których pracodawca nie ¶wiadczy "a móg³by". Bo móg³by ¶wiadczyæ dowolne us³ugi, wiêc to ¿aden argument.

Poza tym w umowie mam zapis precyzuj±cy, ¿e nabyta wiedza i umiejêtno¶ci nie podlegaj± ograniczeniom, czyli badania prywatnie mogê prowadziæ. Do tego zakaz konkurencji jest ograniczony do okresu pracy, wiêc w ostateczno¶ci dzia³alno¶æ konkurencyjn± zarejestrujê w ostatnim momencie i jednocze¶nie wypowiem umowê o pracê.

pzdr

Data: 2011-02-25 14:42:28
Autor: mvoicem
Zakaz konkurencji
(25.02.2011 13:16), Andriej wrote:
[...]

A¿ dziwne ¿e jest taki zapis, a nie ma definiuj±cego co to jest
konkurencja.

Byæ mo¿e to oznacza, ¿e twój pracodawca traktuje sprawê zdroworozs±dkowo
i mo¿e da siê z nim ustaliæ (na pi¶mie) ¿e taka i taka dzia³alno¶æ nie
jest przez niego traktowana jako konkurencyjna.

p. m.

Data: 2011-02-25 14:52:22
Autor: Andriej
Zakaz konkurencji
On 25.02.2011 14:42, mvoicem wrote:
Byæ mo¿e to oznacza, ¿e twój pracodawca traktuje sprawê zdroworozs±dkowo
i mo¿e da siê z nim ustaliæ (na pi¶mie) ¿e taka i taka dzia³alno¶æ nie
jest przez niego traktowana jako konkurencyjna.

S±dzê, ¿e umowa jest wynikiem przypadku ni¿ gruntownej analizy zagro¿eñ. Nie wiem czy mogê liczyæ na jakie¶ istotne zmiany w umowach.

Jedyn± restrykcj± za z³amanie umowy o zakazie konkurencji jest zwolnienie dyscyplinarne, co jest ma³ym kosztem w przypadku prawdziwej dzia³alno¶ci konkurencyjnej.

pzdr

Data: 2011-02-25 12:56:42
Autor: Olgierd
Zakaz konkurencji
Dnia Fri, 25 Feb 2011 11:02:25 +0100, Andriej napisał(a):

1. Czy jeśli będę robił to samo co pracodawca, ale dla zupełnie innej
grupy klientów to będzie dobrze i nie będzie to działalność
konkurencyjna?

Będzie. Zamiarem każdego przedsiębiorcy jest poszerzanie rynku -- na zajęty przez Ciebie już nie wejdzie.

2. Czy mogę otworzyć własną działalność świadczącą takie
same usługi ale w zakresie nie obsługiwanym przez pracodawcę i dla
klientów nie obsługiwanych przez pracodawcę?

Jeśli przez "zakres" rozumiesz obszar (przedmiot) działalności, to nie ma problemu.

--
:-) Olgierd
Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

Data: 2011-02-25 14:01:26
Autor: Andriej
Zakaz konkurencji
On 25.02.2011 13:56, Olgierd wrote:
Będzie. Zamiarem każdego przedsiębiorcy jest poszerzanie rynku -- na
zajęty przez Ciebie już nie wejdzie.

Czyli zakładasz, że to konkurencja.

David nie bał się otworzyć konkurencji, a Goliat boi się walki z Davidem? Coś chyba nie teges...

Jeśli przez "zakres" rozumiesz obszar (przedmiot) działalności, to nie ma
problemu.

Zarówno przedmiot jak i grupę klientów.

Boeing nie konstruuje szybowców. Czy mogę zacząć konsktuować szybowce i je sprzedawać konstruując dla Boeinga samoloty silnikowe?

pzdr

Data: 2011-02-25 13:10:49
Autor: Olgierd
Zakaz konkurencji
Dnia Fri, 25 Feb 2011 14:01:26 +0100, Andriej napisał(a):

Będzie. Zamiarem każdego przedsiębiorcy jest poszerzanie rynku -- na
zajęty przez Ciebie już nie wejdzie.

Czyli zakładasz, że to konkurencja.

David nie bał się otworzyć konkurencji, a Goliat boi się walki z
Davidem? CoÅ› chyba nie teges...
 Nie wiem, agnostyk jestem ;-)
[...]

No więc jeśli Twój chlebodawca sprzedaje mydło, a Ty chcesz sprzedawać chleb, to nie widzę problemu.

Data: 2011-02-25 14:16:01
Autor: Andriej
Zakaz konkurencji
On 25.02.2011 14:10, Olgierd wrote:
No więc jeśli Twój chlebodawca sprzedaje mydło, a Ty chcesz sprzedawać
chleb, to nie widzÄ™ problemu.

OK, to rozumiem. Jednak chodzi o przypadki bardziej abstrakcyjne, gdzie łatwo o popadnięcie w ogólniki.

Przypadek A:
Pracodawca prowadzi działalność windykacyjną i rekuryzacyjną dla konkretnych branż. Takiej działalności nie ogłasza się w gazecie, a składa zazwyczaj oferty wprost. Czy mogę się tego podjąć dla podmiotów z innej branży?

Przypadek B:
Pracodawca prowadzi ogólnie pojętą działalność w zakresie oprogramowania. Nie robił nigdy niczego dla firm związanych z górnictwem, nigdy nie składał im ofert. Czy mogę się tego podjąć?

Oba przypadki w kontekście zapisu przytoczonego w pierwszym poście.

pzdr

Data: 2011-02-25 14:19:39
Autor: Olgierd
Zakaz konkurencji
Dnia Fri, 25 Feb 2011 14:16:01 +0100, Andriej napisał(a):

[...]

Przy tak sformułowanej klauzuli, jak przedstawiłeś to wcześniej -- nie możesz.

[...]

Jeśli jest to ogólnie pojęta działalność w zakresie oprogramowania (raz wykonujesz kod na potrzeby stronki, innym razem aplikację do obsługi biura, a jeszcze później instalujesz Windowsy), to nie możesz.

Data: 2011-02-25 14:26:29
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Zakaz konkurencji
W dniu 2011-02-25 14:16, Andriej pisze:

[...]

Moim zdaniem nie, gdyż pracodawca nie zakłada, że po wieki wieków będzie prowadził taką działalność np. tylko dla hut

[...]

Tu zależy. Jeżeli pracodawca wykonuje usługi związane np. z CRM czy księgowością, to Twoja działalność np. w zakresie programów graficznych czy gier nie jest konkurencją.

Data: 2011-02-25 14:43:20
Autor: Andriej
Zakaz konkurencji
On 25.02.2011 14:26, Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:
[...]

Trafne spostrzeżenie, ale zważ, że mówimy o ewentualności prowadzenia konkurencji w bliżej nieokreślonej przyszłości. Czy w czasie obecnym taka działalność konkurencyjna zachodzi?

pzdr

Data: 2011-02-25 14:47:12
Autor: mvoicem
Zakaz konkurencji
(25.02.2011 14:43), Andriej wrote:
[...]

Śliska sprawa - raczej nie, ale ja bym się o duże pieniądze nie założył
że sąd by potwierdził moje przypuszczenie.

p. m.

Data: 2011-02-25 15:02:08
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Zakaz konkurencji
W dniu 2011-02-25 14:43, Andriej pisze:
[...]

Nie wiesz, jakie są plany i zamiary, więc nie potrafisz tego ocenić.

To zależy też od tego, jakimi informacjami dysponujesz w celu prowadzenia tej (nie)konkurencyjnej działalności. Jeżeli to jest tylko Twoja wiedza nabyta w przeszłości, to problem jest mniejszy. Ale w przypadku chociażby windykacji może się zdarzyć, że i służbowo i prywatnie będziesz nękał tego samego dłużnika.

Generalnie powinieneś mieć określony i zakres i podmioty konkurujące. Z moich doświadczeń - dostawca treści i usług internetowych i telekomunikacyjnych. Dostałem wykaz podmiotów (co prawda z dopiskiem "w szczególności") i zakres obecnie świadczonych usług. Wynikało z niego, że np. nie mogę prowadzić działalności konsultingowej dla podmiotów komercyjnych, co nie wykluczało np. konsultingu dla administracji rządowej.

Data: 2011-02-25 15:24:54
Autor: Andriej
Zakaz konkurencji
On 25.02.2011 15:02, Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:
[...]

Trafne, dzięki. Jeśli masz coś jeszcze to napisz. :)

pzdr

Data: 2011-02-25 16:07:06
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Zakaz konkurencji
W dniu 2011-02-25 15:24, Andriej pisze:
[...]
rzÄ…dowej.

Trafne, dzięki. Jeśli masz coś jeszcze to napisz. :)

Tu już nie ma co pisać i wymyślać sobie przykłady. Trzeba pracować na twardych danych :-)

Data: 2011-02-27 16:04:32
Autor: niusy.pl
Zakaz konkurencji

Użytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl>

[...]

Tym bardziej nie ma co zakładać, że wszystko taką działalnością konkurencyjną jest.

Data: 2011-02-27 16:01:56
Autor: niusy.pl
Zakaz konkurencji

[...]

A moim tak, bo potencjalna możliwość działalnia na jakimś rynku nie oznacza, że ktokolwiek na tym rynku z nami konkuruje. Niektórzy pracodawcy sobie wpisują w umowę co uważają za działalność konkurencyjną i wtedy "konkurencyjność" oznacza co bądź.

Data: 2011-02-25 22:16:36
Autor: to
Zakaz konkurencji
begin Andriej
David nie bał się otworzyć konkurencji, a Goliat boi się walki z
Davidem? CoÅ› chyba nie teges...

Ale tu chodzi przede wszystkim o konflikt interesów. Chciałbyś mieć pracownika, który robi jednocześnie to samo, ale dla kogo innego?

Data: 2011-02-26 12:57:06
Autor: Andriej
Zakaz konkurencji
On 25.02.2011 23:16, to wrote:
[...]

1. zależy CO
2. niech będzie to sprecyzowane, by nie trzeba było się domyślać. Cwaniakowanie z ogólnikami typu "działalność konkurencyjna" tylko będzie prowokować konflikty zamiast je łagodzić czy wykluczać
3. dodatkowa umowa nie jest w ogóle potrzebna, bo takie same ogólniki znajdują się bezpośrednio w KP

pzdr

Data: 2011-02-27 08:44:35
Autor: Olgierd
Zakaz konkurencji
On Sat, 26 Feb 2011 12:57:06 +0100, Andriej wrote:

Ale tu chodzi przede wszystkim o konflikt interesów. Chciałbyś mieć
pracownika, który robi jednocześnie to samo, ale dla kogo innego?

1. zależy CO

Wszystko jedno co. Zresztą możesz odmówić zawarcia tej umowy.

2. niech będzie to sprecyzowane, by nie trzeba było się domyślać.
Cwaniakowanie z ogólnikami typu "działalność konkurencyjna" tylko będzie
prowokować konflikty zamiast je łagodzić czy wykluczać

W zasadzie to nie jest ogólnik. Ja to pojęcie rozumiem dość dobrze.

3. dodatkowa
umowa nie jest w ogóle potrzebna, bo takie same ogólniki znajdują się
bezpośrednio w KP

A to w ogóle jest nieprawda.

--
pozdrawiam, Olgierd
|| Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl ||

Data: 2011-02-27 10:22:48
Autor: Andriej
Zakaz konkurencji
On 27.02.2011 09:44, Olgierd wrote:
[...]

Czemu sobie sam przeczysz? To jakaś maniera grupowa, by bawić się w przepychanki słowne?

Wcześniej napisałeś, że można sprzedawać mydło, jeśli w ramach stosunku pracy dla pracodawcy

Czemu więc nie wyjaśnisz?

Data: 2011-02-27 15:53:10
Autor: Olgierd
Zakaz konkurencji
On Sun, 27 Feb 2011 10:22:48 +0100, Andriej wrote:

[...]

Nie przeczę. "Wszystko jedno" odnosi się do zakresu objętego zakazem konkurencji, ten zaś wynika z treści zawartej przez Ciebie umowy (ściśle: umów).

Wcześniej napisałeś, że można sprzedawać mydło, jeśli w ramach stosunku
pracy dla pracodawcy

Owszem, tak jest.

[...]

Jest to działalność tożsama lub podobna do prowadzonej przez pracodawcę, niezależnie od tego w jakiej formie będzie prowadzona (etat, działalność gospodarcza, posiadanie udziałów w spółkach prawa handlowego, udział w organach spółek), skierowana do tego samego rynku.
To w bardzo dużym skrócie.

--
pozdrawiam, Olgierd
|| Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl ||

Data: 2011-02-27 09:52:47
Autor: Piotrek
Zakaz konkurencji
On 2011-02-26 12:57, Andriej wrote:
1. zależy CO
2. niech będzie to sprecyzowane, by nie trzeba było się domyślać.
Cwaniakowanie z ogólnikami typu "działalność konkurencyjna" tylko będzie
prowokować konflikty zamiast je łagodzić czy wykluczać

IMHO to bez znaczenia.

Wydajność pracownika który zarówno w pracy jak i po pracy zajmuje się tym samym (choćby docelowa grupa odbiorców była inna) jest na ogół zdecydowanie niższa. Już nie mówiąc o tym, że wtedy (zwłaszcza przy pracy koncepcyjnej) granica pomiędzy aktywnością służbową i prywatną staje się dość rozmyta.

I to jest jeden powodów dla których pracodawcy niechętnie akceptują dodatkową (konkurencyjną) działalność pracowników.

Tak więc o ile dla pracownika nie jesteś jakimś super-atrakcyjnym nabytkiem to pole do negocjacji możesz mieć dość ograniczone.

Piotrek

Data: 2011-02-27 09:54:25
Autor: Piotrek
Zakaz konkurencji
On 2011-02-26 12:57, Andriej wrote:
1. zależy CO
[...]

Tak więc o ile dla pracodawcy nie jesteś jakimś super-atrakcyjnym nabytkiem to pole do negocjacji możesz mieć dość ograniczone.

Piotrek

Data: 2011-02-27 11:37:46
Autor: to
Zakaz konkurencji
begin Andriej
Ale tu chodzi przede wszystkim o konflikt interesów. Chciałbyś mieć
pracownika, który robi jednocześnie to samo, ale dla kogo innego?

1. zależy CO

To dotyczy prawie każdego w miarę zaawansowanego zajęcia.

2. niech będzie to sprecyzowane, by nie trzeba było się domyślać.
Cwaniakowanie z ogólnikami typu "działalność konkurencyjna" tylko będzie
prowokować konflikty zamiast je łagodzić czy wykluczać

Ale to jest przecież zupełnie jasne. Chcesz to wyliczać dokładnie, a potem pisać aneksy za każdym razem, gdy firma zajmie się czymś nowym?

Data: 2011-02-27 15:54:02
Autor: Andriej
Zakaz konkurencji
On 27.02.2011 12:37, to wrote:
Ale to jest przecież zupełnie jasne. Chcesz to wyliczać dokładnie, a
potem pisać aneksy za każdym razem, gdy firma zajmie się czymś nowym?

Przykro mi, ale to brzmi jak punkt widzenia żaby - z jednej, niskiej perspektywy i bez uwzględnienia nieuniknionych skutków.

Gdyby mi z takim tekstem wyjechał pracodawca - że chce mnie na absolutną wyłączność - musiałby zapłacić jakąś trzykrotność obecnej pensji. Bo średniorocznie drugą tracę, a do tego mogę mieć problemy z doktoratem czy (głównie prestiżową) pracą naukową.

pzdr

Data: 2011-02-27 15:49:46
Autor: Olgierd
Zakaz konkurencji
On Sun, 27 Feb 2011 15:54:02 +0100, Andriej wrote:

[...]

Albo coś kręcisz, albo się mylisz. Taki zakaz konkurencji nie ma nic wspólnego z działalnością naukową. Chyba że owym chlebodawcą jest jakaś uczelnia, która -- to faktycznie byłaby rzadkość -- chce Cię uwiązać.

--
pozdrawiam, Olgierd
|| Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl ||

Data: 2011-02-27 17:56:14
Autor: Andriej
Zakaz konkurencji
On 27.02.2011 16:49, Olgierd wrote:
Albo coś kręcisz, albo się mylisz. Taki zakaz konkurencji nie ma nic
wspólnego z działalnością naukową. Chyba że owym chlebodawcą jest jakaś
uczelnia, która -- to faktycznie byłaby rzadkość -- chce Cię uwiązać.

Wiesz czy tylko ci się zdaje? Nie wiem jak robią to humaniści, pewnie wystarczy im patrzenie w sufit, ale ja muszę współpracować z podmiotami czysto komercyjnymi, żeby uzyskać potrzebne mi dane.

Data: 2011-02-28 08:07:52
Autor: Olgierd
Zakaz konkurencji
Dnia Sun, 27 Feb 2011 17:56:14 +0100, Andriej napisał(a):

[...]

Zakaz konkurencji nie może obejmować działalności naukowej. Więc jeśli przy okazji owej współpracy nie podpiszesz umowy o pracę etc., to włos z głowy Tobie nie spadnie.

Data: 2011-02-28 09:32:48
Autor: Gotfryd Smolik news
Zakaz konkurencji
On Sun, 27 Feb 2011, Olgierd wrote:

On Sun, 27 Feb 2011 15:54:02 +0100, Andriej wrote:

a do tego mogê mieæ problemy z doktoratem
czy (g³ównie presti¿ow±) prac± naukow±.

Albo co¶ krêcisz, albo siê mylisz. Taki zakaz konkurencji nie ma nic
wspólnego z dzia³alno¶ci± naukow±.

  Akurat to by³bym *bardzo* ostro¿ny.
  Co Ty, polityków nie s³uchasz, ¿e nie wiesz i¿ jednym w powodów
wyrzekañ na "naukê" jest w³a¶nie zbyt ma³e powi±zanie z przemys³em
(i ogólnie - wszelkich postaci zastosowañ)?
  W³a¶nie - zbyt ma³e, dlatego wielu wydaje siê ¿e zerowe.
  Ale to nieprawda.
  Je¶li robisz co¶ dla uczelni która robi co¶ dla du¿ej firmy...

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-02-28 09:28:29
Autor: Gotfryd Smolik news
Zakaz konkurencji
On Fri, 25 Feb 2011, Andriej wrote:

a Goliat boi siê walki z Davidem? Co¶ chyba nie teges...

  Z pisanych dokumentów wynika wrêcz przeciwnie - ¿e teges
i s³usznie siê boi. Zaprzeczysz? :>

Boeing nie konstruuje szybowców.

  E tam.
  Taki jeden - "Gimli Glider" - jest nawet do¶æ znany, choæ mo¿na twardo
siê trzymaæ tezy ¿e to konstrukcja silnikowa im nie wysz³a i przez
przypadek ma opiniê najlepszego przetestowanego du¿ego szybowca ;)
(przetestowanego wskutek b³êdu za³ogi, ale to inna sprawa)

Czy mogê zacz±æ konsktuowaæ szybowce i je
sprzedawaæ konstruuj±c dla Boeinga samoloty silnikowe?

  IMVHO to zale¿y w³a¶nie od umowy z Boeningiem.
  Jak tam masz wymienione tylko samoloty silnikowe, to nie widzê
przeszkód. Jak wszelkie machiny lataj±ce, to zamieszanie
w sterowiec jak i balon meteo te¿ bêdz± naruszaæ umowê.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-02-28 11:56:06
Autor: Andriej
Zakaz konkurencji
a Goliat boi siê walki z Davidem? Co¶ chyba nie teges...
Z pisanych dokumentów wynika wrêcz przeciwnie - ¿e teges
i s³usznie siê boi. Zaprzeczysz? :>

Albo nie zrozumia³em podtekstu albo nie przeczyta³e¶ wszystkiego i siê mylisz. Z tego powodu, ¿e zakaz konkurencji obowi±zuje do czasu zakoñczenia umowy o pracê, wiêc wystarczy z niej zrezygnowaæ by dowolnie David z Goliatem konkurowa³.

[...]

Dlatego ca³y czas pytam pod kontem cytowanego ogólnikowego "zakazu dzia³alno¶ci konkurencyjnej".

pzdr

Data: 2011-02-27 15:55:13
Autor: niusy.pl
Zakaz konkurencji

Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem>

[...]

Zamiar czyli co ?

Data: 2011-02-25 16:57:23
Autor: Robert Tomasik
Zakaz konkurencji
Użytkownik "Andriej" <a.nowickiUSUN@op.pl> napisał w wiadomości news:ik7unh$1i1$1news.onet.pl...
[...]

A nie prościej tego typu zapisy zawrzeć w umowie? I bedzie po problemie.

Data: 2011-02-26 19:05:33
Autor: PioPio
Zakaz konkurencji

A nie proÅ&#65533;ciej tego typu zapisy zawrzeÄ&#65533; w umowie? I bedzie po problemie.
Nie ma mo¿liwo¶ci zawarcia tego w umowie poniewa¿ umowa o pracê jest innym
typem umowy.Umowa o zakazie konkurencji jest typow± umow± cywiln± i musi
spe³niæ kilka warunków, ¿eby by³a wa¿na. Z samej zasady umowa o pracê zak³±da, ¿e nie bêdziesz pracowa³ w tym samym
czasie dla konkurencji i w takim zakresie chroni pracodawcê. Nie mo¿esz
pracuj±c w jednej firmie pracowac dla konkurencji wykorzystuj±c informacje,
dane itp, które dosta³e¶ w ramach umowy o pracê. Zakaz konkurencji dotyczy okresu po ustaniu stosunku pracy. ¯eby umowa by³a wa¿na musi byæ okre¶lone odszkodowanie w innym przypadku nie
obowi±zuje zakaz konkurencji. Ja sam mia³em rozprawê w s±dzie ze swoim by³ym pracodawc± i wygra³em ca³o¶æ
odszkodowania z odsetkami. Nie zap³aci³ mi pierwszej raty t³umacz±c siê, ¿e
wykonujê pracê, która jest w zakresie jego dzia³alno¶ci. Mimo tego, ¿e wcale
takiej dzia³alno¶ci nie wykonywa³. Przyznam szczerze, ¿e sêdzia z s±du pracy wyja¶ni³ mi dok³±dnie co to jest
zakaz konkurencji i kiedy obowi±zuje. Nie jest to proste rozwi±zanie i
pracownik w wiêkszo¶ci przypadków jest na wygranej pozycji tylko pewnie nie
chce siê ludziom po s±dach ganiaæ. --

Data: 2011-02-26 13:11:38
Autor: Maciek.
Zakaz konkurencji
[...]

IMHO chodzi tu o to, abyś pracując dla klienta Pracodawcy nie zaczął po cichu gadać z tym klientem i abyś tego klienta po prostu nie zabrał (podkupił) Pracodawcy.

Nie wyobrażam sobie podpisania umowy zakazującej mi wykonywania zawodu poza godzinami pracy u "głównego" pracodawcy. Chyba, że pensja będzie wystarczająca na zaspokojenie większości potrzeb, także tych o których jeszcze nie wiem.
Albo tak jak z umowami typu "jeśli cię zwolnimy, to nie będziesz mógł przez pół roku pracować w branży, w której pracowałeś dla nas" - mają sens pod warunkiem, że przy zwolnieniu dostanę odprawę w wysokości conajmniej półrocznej pensji.

Data: 2011-02-26 13:31:43
Autor: Andriej
Zakaz konkurencji
On 26.02.2011 13:11, Maciek. wrote:
IMHO chodzi tu o to, abyÅ› pracujÄ…c dla klienta Pracodawcy nie zaczÄ…Å‚ po
cichu gadać z tym klientem i abyś tego klienta po prostu nie zabrał
(podkupił) Pracodawcy.

Podobnie też rozumiem sens tej umowy. Z tym, że chodzi o (nie-) przejście do bezpośredniej konkurencji b2b. Bezpośrednimi odbiorcami usług pracodawcy są inne spółki grupy, więc wrogie podkupienie przez te podmioty nie wchodzi w grę.

ZaproponujÄ™ doprecyzowanie umowy i zobaczÄ™ co z tego wyjdzie.

pzdr

Data: 2011-02-26 19:08:18
Autor: PioPio
Zakaz konkurencji

Albo tak jak z umowami typu "jeÅ&#65533;li ciÄ&#65533; zwolnimy, to nie bÄ&#65533;dziesz mógÅ&#65533; prze
z póÅ&#65533; roku pracowaÄ&#65533; w branży, w której pracowaÅ&#65533;eÅ&#65533; dla nas" - majÄ&#65533; sens po
d warunkiem, że przy zwolnieniu dostanÄ&#65533; odprawÄ&#65533; w wysokoÅ&#65533;ci conajmniej póÅ&#65533;rocznej pensji.

I tylko w takim przypadku obowi±zuje ciê zakaz konkurencji je¶li tak± umowê
podpisa³e¶. Tzn, je¶li nie ma odszkodowania nie ma mo¿liwo¶ci wyegzekwowania
zakazu konkurencji. Nawet je¶li jest zapis o karach umownych a nie ma
odszkodowania to ka¿dy s±d pracy powinien tak± umowê podwa¿yæ. --

Data: 2011-02-26 23:36:30
Autor: p 47
Zakaz konkurencji

[...]

Chcesz podpisac z firmÄ… DOBROWOLNÄ„ UMOWĘ o pracÄ™,- a wiÄ™c swobodnie umawiasz siÄ™ z nim, co chcesz robic, za ile i na jakich warunkach. Obie strony musza być takÄ… umowa zainterewsowane i jÄ… zaakceptować. Jednym z warunków, jaki chciaÅ‚by postawic tobie pracodawca jest zakaz konkurencji.  Ty jednakże chciaÅ‚byÅ› jakieÅ› czynnoÅ›ci w podobnej dziedzinie wykonywać.  A wiÄ™c wyjaÅ›nij z nim te twoje wÄ…tpliwoÅ›ci, powiedz z grubsza, co chciaÅ‚bys robic i ustal z nim mozliwie precyzyjnie, jak ma to wyglÄ…dać i co z tego on byÅ‚by skÅ‚onny zaakceptować. Jesli dojdziecie do porozumienia to dopilnuj jasnego i precyzyjnego zapisania tego w umowie.
Jesli natomiast interpretację życzeń pracodawcy, jego zamiarów i jego formuł w umowie pozostawisz anonimom z tej grupy to nie zdziw się, gdy okaże się kiedyś, że pracodawca inaczej to interpretował i kłopoty prawne w przyszłości masz pewne.

Data: 2011-02-27 01:04:12
Autor: Andriej
Zakaz konkurencji
On 26.02.2011 23:36, p 47 wrote:
anonimom z tej grupy

Czyżbyś stawiał śmiałą tezę, że anonimy z grupy nie mogą dać interesujących wskazówek?

pzdr

Data: 2011-02-28 05:25:41
Autor: p 47
Zakaz konkurencji

Użytkownik "Andriej" <a.nowickiUSUN@op.pl> napisał w wiadomości news:ikc4dq$gub$1news.onet.pl...
On 26.02.2011 23:36, p 47 wrote:
anonimom z tej grupy

Czyżbyś stawiał śmiałą tezę, że anonimy z grupy nie mogą dać interesujących wskazówek?

Mogą dać wskazówka aż za bardzo interesujące, skoro za ich trafność zupełnie nie odpowiadają
;-))

Data: 2011-02-28 08:44:17
Autor: niusy.pl
Zakaz konkurencji

Użytkownik "p 47" <karolakowie1@wp.pl>

[...]

Ale pierdoły. To podpisywanie się nie temu służy by odpowiadać tylko by się móc tym pochwalić.

Zakaz konkurencji