Zakaz kopiowania dowodu os., paszportu i innych dokum entĂłw

Data: 2019-07-02 08:00:44
Autor: Krzysztof kw1618 z Warszawy
Zakaz kopiowania dowodu os., paszportu i innych dokum entĂłw
12 lipca wejdzie w zycie:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000053/O/D20190053.pdf

"Rozdział 10
Przepis karny
Art. 58. Kto wytwarza, oferuje, zbywa lub przechowuje w celu zbycia
replikę dokumentu publicznego, podlega
grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2."

Dziennikarze piszą i mówią w mediach, że będzie zakaz xerowania,
kopiowania. Tylko po przeczytaniu całej ustawy, ów zakaz jest tak
ukryty, ze tylko prawnik może dostrzec ten zapis.

"Art. 2 ust. 1
[...]
6) replika dokumentu publicznego - odwzorowanie lub kopię wielkości od
75% do 120% oryginału o cechach autentyczności dokumentu publicznego lub
blankietu dokumentu publicznego, z wyłączeniem kserokopii lub wydruku
komputerowego dokumentu publicznego wykonanych do celów urzędowych,
służbowych lub zawodowych określonych na podstawie odrębnych przepisów
lub na użytek osoby, dla której dokument publiczny został wydany;"
[...]
2. Dokumentem publicznym jest jego odpis, wypis, duplikat i wtórnik
"

--
Kontakt email przez www: https://grupy.3mam.net

Data: 2019-07-02 10:40:09
Autor: RadoslawF
Zakaz kopiowania dowodu os., paszportu i innych dokumentów
W dniu 2019-07-02 o 08:00, Krzysztof kw1618 z Warszawy pisze:

[...]

Kserowane jest niestety wyłączone z zakazu.
>"z wyłączeniem kserokopii lub wydruku
> komputerowego dokumentu publicznego wykonanych do celów urzędowych,
> służbowych lub zawodowych"

Pozdrawiam

Data: 2019-07-02 16:40:08
Autor: Robert Tomasik
W dniu 02.07.2019 o 10:40, RadoslawF pisze:
[...]

Ale uciąłeś ważne: "... określonych na podstawie odrębnych przepisów".
Czyli musi być przepis, że wolno.

Data: 2019-07-03 00:59:16
Autor: nie ma emaila
Zakaz kopiowania dowodu os., paszportu i innych dokumentów
w <5d1b6cca$0$520$65785112@news.neostrada.pl>, Robert Tomasik

To będą kserować w skali 50% :)

Data: 2019-07-03 13:39:12
Autor: Robert Tomasik
W dniu 03.07.2019 o 00:59, nie_ma_emaila@onet.pl pisze:

Ale uciąłeś ważne: "... określonych na podstawie odrębnych przepisów".
Czyli musi być przepis, że wolno.

To będą kserować w skali 50% :)

Ale to już gołym okiem będzie widać, że to nie oryginał - i o to chodzi.

Data: 2019-07-03 13:47:20
Autor: nie ma emaila
Zakaz kopiowania dowodu os., paszportu i innych dokumentów
Wed, 3 Jul 2019 13:39:12 +0200, w <5d1c93e1$0$522$65785112@news.neostrada.pl>,

Wystarczy re-kserować do 100%.

Data: 2019-07-03 17:52:29
Autor: Robert Tomasik
W dniu 03.07.2019 o 13:47, nie_ma_emaila@onet.pl pisze:

[...]

Ale owe rekserowanie będzie przestępstwem samo w sobie i nie trze ba
będzie wykazać, ze ktoś miał zamiar użyć tego za dokument legalny.

Data: 2019-07-03 18:25:13
Autor: J.F.
Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5d1ccf3d$0$526$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

No nie wiem, nie wiem - wszak jest to replika  legalnej kopii, a nie replika dokumentu.
Co prawa mozna probowac zarzucac, ze to nadal jest replika dokumentu .... ale czy taka zwykla kserokopia ma
"o cechach autentyczności dokumentu publicznego " ?

A tak w ogole, czy to aby na pewno o taka kserokopie chodzi ?

Art. 1. 1. Ustawa określa zasady funkcjonowania systemu bezpieczeństwa dokumentów publicznych.
2. System bezpieczeństwa dokumentów publicznych obejmuje projektowanie, wytwarzanie, przechowywanie oraz weryfikację autentyczności dokumentów publicznych, a także inicjowanie zmian zabezpieczeń dokumentów publicznych przed fałszerstwem w oparciu o analizę przypadków fałszerstw tych dokumentów, podnoszenie poziomu edukacji w zakresie wiedzy o bezpieczeństwie dokumentów publicznych oraz współpracę z międzynarodowymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się bezpieczeństwem dokumentów publicznych

Bo z jednej strony mamy "z wyłączeniem kserokopii lub wydruku komputerowego dokumentu publicznego wykonanych do celów urzędowych, służbowych lub zawodowych określonych na podstawie odrębnych przepisów"

a z drugiej wydaje mi sie, ze to o te "kolekcjonerskie" dowody chodzi, a nie o czarno-biala kserokopie.

A jeszcze mozna popatrzec na calosc - jesli link nie zadziala, to druk nr 2153
http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?id=87C5A4AA26D5B857C125821000389D7F

http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=2153

I tamze w uzasadnieniu

"III. Przepis karny
W projekcie zawarto przepis zakazujący wytwarzania, oferowania, zbywania lub
przechowywania w celu zbycia odwzorowania lub kopii dokumentu publicznego
nazwanej ,,repliką dokumentu publicznego". W ostatnim czasie obserwuje się
oferowanie tego typu ,,dokumentów". Proceder ten potencjalnie umożliwia
dokonywanie przestępstw związanych z wykorzystaniem fałszywych dokumentów.
Obowiązujące przepisy dotyczące przestępstw przeciwko wiarygodności dokumentów,
w szczególności przepis art. 270 § 1 Kodeksu karnego: ,,Kto, w celu użycia za
autentyczny, podrabia lub przerabia dokument lub takiego dokumentu jako
autentycznego używa (...)", nie dają możliwości pociągnięcia do odpowiedzialności
osób oferujących takie ,,dokumenty" bez udowodnienia celu ich użycia. Uwzględniając
stosowaną w tego typu przypadkach ofertę sprzedaży ,,dokumentów kolekcjonerskich",
w praktyce nie jest możliwe zastosowanie przywołanego przepisu. Tymczasem
zagrożeniem dla bezpieczeństwa jest samo oferowanie tego typu ,,dokumentów". Z tych
względów przewidziano zakaz wykonywania repliki dokumentu publicznego, a przepis
karny zawarty w art. 59 projektu przewiduje sankcję karną za wytwarzanie, oferowanie,
zbywanie lub przechowywanie w celu zbycia repliki dokumentu publicznego.
Zakaz
oraz sankcja karna nie dotyczą kserokopii lub wydruku komputerowego dokumentu
publicznego wykonanych do celów urzędowych, służbowych lub zawodowych
określonych na podstawie odrębnych przepisów lub na użytek osoby, dla której
dokument publiczny został wydany. Definicja ,,repliki dokumentu publicznego" zawarta
w art. 2 ust. 1 pkt 6 projektu jednoznacznie wskazuje, że za replikę nie uznaje się tego
rodzaju kserokopii czy wydruków. Repliką dokumentu publicznego, w rozumieniu
projektowanej ustawy, jest odwzorowanie lub kopia wielkości od 75% do 120%
oryginału o cechach autentyczności dokumentu publicznego lub blankietu dokumentu
publicznego."

No i tak to Morawiecki zapisal, ze ciagle nie wiadomo, czy chodzi o replike, ktora moze sprawiac wrazenie oryginalnego dokumentu, czy kserokopie niskiej jakosci ...

A swoja droga - chyba nie ma u nas zwyczaju, aby sad przeczytal uzasadnienie czy dyskusje w komisjach i na tej podstawie ustalil
co p/oslowie mieli na mysli.
Raczej sobie "doktryne" wymysla, albo "komentarze" z odpowiednim tytulem naukowym/urzedowym ...

J.

Data: 2019-07-03 22:45:30
Autor: Michal Jankowski
Zakaz kopiowania dowodu os., paszportu i innych dokumentów
Tak wygląda tworzenie prawa przez "dobrą zmianę".

Z jednej strony zakazuje się tylko tworzenia kopii "o cechach autentyczności", z drugiej - wyłącza się z zakazu pewien zakres kserokopii, w sytuacji, gdy żadna kserokopia dokumentu typu dowód osobisty czy paszport w żadnym razie na autentyczny dokument nie wygląda.

   MJ

Data: 2019-07-04 18:14:24
Autor: J.F.
Użytkownik "Michal Jankowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5d1d13ed$0$541$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

No, tu wyjatkowo (?) ustawy nie uchwalili w ciagu jednej nocy, projekt byl z 2017, byly konsultacje spoleczne, byly komisje w Sejmie, podkomisje, Senat zatwierdzal, prezydent, i jakos nikt nie zauwazyl tego dylematu.

No coz, poprzednikom tez sie takie buble zdarzaly.

J.

Data: 2019-07-06 16:56:22
Autor: Robert Tomasik
W dniu 03.07.2019 o 18:25, J.F. pisze:

[...]

Moim zdaniem sam proces technologiczny jest bez znaczenia. W końcu
skanowany dowód osobisty tez "po drodze" jest jakimś zapisem
informatycznym. Co za różnica, czy to będzie pośrednia kartka, czy
dyskietka?

Data: 2019-07-03 15:04:33
Autor: J.F.
Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5d1c93e1$0$522$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

A o co chodzi ?

Bo co za problem skserowac w skali 200% ?

J.

Data: 2019-07-03 17:53:32
Autor: Robert Tomasik
W dniu 03.07.2019 o 15:04, J.F. pisze:

[...]

Taki sam, jak wykonanie ksera 100%. Jest zabronione.

Data: 2019-07-03 18:45:35
Autor: J.F.
Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5d1ccf7d$0$526$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Moze i zabronione ... ale kto sie przyzna ?

Tzn jesli celem ustawy jest zabezpieczenie, zeby pracownicy bankow czy innych firm nie ... hm, nie wykorzystywali tych kopii w złych celach,
to przeciez odtworzy sobie takie 100%, a za reke nie zlapiesz.

Albo zrobi z tego 50% kopie 1:1, zaniesie w inne miejsce, i tam ktos bedzie mowil - byla osoba, dowod pokazala, kserokopie 50% zrobilem bo wolno ...

J.

Data: 2019-07-02 11:04:22
Autor: J.F.
Użytkownik "Krzysztof kw1618 z Warszawy"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5d1af30f$0$528$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

A kto nabywa ? Czy to podlega pod przechowywanie ?

"Art. 2 ust. 1
[...]
[...]

Ale w bankach teraz modne skanowanie.
To przeciez nie kserokopia ... ale czy mozna mowic o wielkosci ? :-)

No i zaraz ... to moge skserowac na kolorowym ksero wysokiej jakosci i przyciac do wymiarow oryginalu ?

Dowod plastikowy, PJ plastikowe, ale folie do ksera tez sa :-)

J.

Data: 2019-07-02 16:38:23
Autor: Robert Tomasik
W dniu 02.07.2019 o 11:04, J.F. pisze:
[...]

Ale odwzorowanie już tak.

No i zaraz ... to moge skserowac na kolorowym ksero wysokiej jakosci i
przyciac do wymiarow oryginalu ?

Dowod plastikowy, PJ plastikowe, ale folie do ksera tez sa :-)

Ale musi konieczność wynikać z "odrębnego przepisu". Czyli przykładowo
kserowanie dowodou w wypożyczalniach już odpada, chyba, że będzie przepis.

Data: 2019-07-02 16:42:25
Autor: J.F.
Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5d1b6c61$0$520$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Tylko w jakim sensie

[...]

A kserokopie z powiekszeniem 125% juz bedzie mogl bank/wypozyczalnia/ochrona zrobic  ?

J.

Data: 2019-07-02 11:58:57
Autor: cyklista
[...]

Wyraźnie jak dla mnie nie prawnika napisano że to jest zakazane jak ktoś robi w celu zbycia czyli dawniej byłoby pewnie napisane że w celu zarobkowym, robienie tego wszystkiego w celu innym niż sprzedawanie nie podlega karze?

--
Sprawdzone przez Kaspersky Anti-Virus

Data: 2019-07-02 12:24:18
Autor: Michal Jankowski
Zakaz kopiowania dowodu os., paszportu i innych dokumentów
Xero ma "cechy autentyczności"?

   MJ

Data: 2019-07-02 14:37:37
Autor: J.F.
Użytkownik "Michal Jankowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5d1b30d4$0$526$65785112@news.neostrada.pl...
Xero ma "cechy autentyczności"?

Dobre, kolorowe ? Owszem.

No chyba, ze jednoczesnie zabezpiepieczyli te wszystkie dokumenty np hologramami.

J.

Data: 2019-07-02 16:16:18
Autor: Sonn
[...]

Zakaz wytwarzania W CELU ZBYCIA. Tym samym całe pierdolenie o zakazie kserowania jest pozbawione jakiegokolwiek sensu.
Poza tym z definicji repliki wyłączono kserokopie.

--
Sonn

Data: 2019-07-02 07:27:03
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu wtorek, 2 lipca 2019 16:16:05 UTC+2 użytkownik Sonn napisał:
> [...]
> "
Poza tym z definicji repliki wyłączono kserokopie.

Nie "wszystkie kserokopie", ale tylko "z wyłączeniem kserokopii lub wydruku
komputerowego dokumentu publicznego wykonanych do celów urzędowych,
służbowych lub zawodowych określonych na podstawie odrębnych przepisów
lub na użytek osoby, dla której dokument publiczny został wydany".

Czyli wolno zrobić xero - bo jak będzie dobre, a dokument nie ma dodatkowych zabezpieczeń typu znak wodny, hologram itp. to spokojnie będzie "o cechach autentyczności" - osobie, dla której dokument został wydany.
Ew. zrobić do celów "urzędowych, służbowych lub zawodowych" - ale tylko takich "określonych na podstawie odrębnych przepisów" - czyli że jeśli ustawa pozwala bankowi, to mu wolno, ale jak nie ma takiego pozwolenia - to podpada pod "wytwarzanie" (a wg mnie chodzi tu o samo "wytwarzanie", a nie jedynie "wytwarzanie w celu zbycia") i pod karę.

Choć sądzę, że tu raczej nie chodziło o xerowanie dowodów, a o produkcję "dowodów kolekcjonerskich".

Data: 2019-07-03 06:49:25
Autor: dantes
Zakaz kopiowania dowodu os., paszportu i innych dokumentów
Dnia Tue, 2 Jul 2019 07:27:03 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski napisał(a):

[...]
[...]

Bankowi dzisiaj wolno bo "przeciwdziała terroryzmowi" i "przeciwdziała
praniu brudnych pieniędzy"

Data: 2019-07-03 09:08:50
Autor: Robert Tomasik
W dniu 03.07.2019 o 06:49, dantes pisze:

[...]

Trzeci raz to piszesz. Skąd taki pomysł? Maja być do tego przepisy, ale
na razie nie widziałem.,

Data: 2019-07-03 04:17:19
Autor: Kris
W dniu środa, 3 lipca 2019 09:08:52 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:

Trzeci raz to piszesz. Skąd taki pomysł? Maja być do tego przepisy, ale
na razie nie widziałem.,
Prawo Bankowe 112B
https://www.giodo.gov.pl/322/id_art/2839/j/pl

Data: 2019-07-03 17:51:11
Autor: Robert Tomasik
W dniu 03.07.2019 o 13:17, Kris pisze:
[...]

Moim zdaniem nie zadziała. W momencie, gdy ten archiwalny artykuł pisano
nie było zakazy kserowania dowodu osobistego i jego ochrona opierała sie
o zakaz przetwarzania danych osobowych. Nowa ustawa zmienia tę
konstrukcję. Musi gdzieś być wprost wpisane, że można wykonać replikę
dokumentu.

Data: 2019-07-03 09:19:56
Autor: Kris
W dniu środa, 3 lipca 2019 17:51:13 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:
Musi gdzieś być wprost wpisane, że można wykonać replikę
dokumentu.

Czy kserokopia, skan, wydruk skanu na kartce to replika?

Data: 2019-07-03 18:42:42
Autor: J.F.
Użytkownik "Kris"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:3fb60b6c-afe9-458c-bfe7-e6e72abe7b85@googlegroups.com...
[...]

Zalezy jakiego - takie papierowe pismo to z dobrej drukarki i skanera wychodzi trudne do odroznienia od oryginału.

J.

Data: 2019-07-03 20:19:36
Autor: 'TomN'
J.F. w <news:5d1cdb88$0$521$65785112news.neostrada.pl>:

[...]

DO wg rozporządzenia jest z poliwęglanu, więc ksero tegoż na kartce
papierowej to nie replika...

Tzn tak praktycznie pisze

Kłamczuszek ;P

bo co mialy wladze na mysli, to sie tylko> domyslac mozna :-)

No to napisz czego sie domyślasz

--
'Tom N'

Data: 2019-07-03 09:20:17
Autor: dantes
Dnia Wed, 3 Jul 2019 09:08:50 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

[...]

Pierwszy. Jaki pomysł?

Data: 2019-07-02 16:46:25
Autor: J.F.
Użytkownik "Sonn"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:DGJSE.154877$Qv2.121167@usenetxs.com...
[...]

IMO - przechowuje w celu zbycia, a wytwarza to ogolnie.
Bo inaczej byloby tez "zbywa w celu zbycia".

Poza tym z definicji repliki wyłączono kserokopie.

Ale z tymi "odrebnymi przepisami" ...

Poza tym gdzies tam pewnie bylo slowo wstepne do projektu, i mozna doczytac czy chodzilo o te "kolekcjonerskie dowody", czy kserowanie przy kazdej okazji.

J.

Data: 2019-07-02 16:41:27
Autor: Robert Tomasik
Zakaz kopiowania dowodu os., paszportu i innych dokumentów
W dniu 02.07.2019 o 08:00, Krzysztof kw1618 z Warszawy pisze:

Jest lepiej, ale boję się, że bank zamiast robić ksero zażąda go od
klienta :-)

Data: 2019-07-02 17:07:48
Autor: Sonn
[...]

I jak pójdę skserować dowód to popełnię przestępstwo wytwarzając replikę dokumentu urzędowego. :)
Idealna metoda na poprawę statystyk w Policji - ustawić się pod punktem ksero :)

--
Sonn

Data: 2019-07-02 17:10:16
Autor: J.F.
Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5d1b6d1a$0$520$65785112@news.neostrada.pl...
Jest lepiej, ale boję się, że bank zamiast robić ksero zażąda go od
klienta :-)

"Tam stoi - zielony przycisk" :-)

Tylko ... czy osoba bedzie mogla zrobi taka kserokopie, jesli nie bedzie to "na uzytek osoby" ? :-)

J.

Data: 2019-07-02 22:04:17
Autor: Robert Tomasik
W dniu 02.07.2019 o 17:10, J.F. pisze:

[...]

On to zrobi na swój użytek i da bankowi. Tu widzę lukę.

Data: 2019-07-02 22:25:57
Autor: Sonn
[...]

Jaką luke? Przecież to będzie zbycie. Nieodpłatne, ale zbycie :)

--
Sonn

Data: 2019-07-03 07:33:37
Autor: dantes
Dnia Tue, 2 Jul 2019 16:41:27 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

W dniu 02.07.2019 o 08:00, Krzysztof kw1618 z Warszawy pisze:

Jest lepiej, ale boję się, że bank zamiast robić ksero zażąda go od
klienta :-)

A niech robi kto chce tylko niech na każdej kopi znajdzie się napis w stylu
"znaku wodnego" czy "duszka" o treści:
Kopia z dnia [DATA] [GODZINA] [MINUTA]
dla [NAZWA] [BANKU]
przyjęta przez [IMIĘ] [NAZWISKO]
i jeszcze  dodatkowo
załącznik do [UMOWA] [NR]

Bank dostaje do "łap" taki wydruk i może sobie go dalej skanować.
Klientowi wydaje "kopię" jako potwierdzenie przyjęcia "kserokopii"
o określonej typografii. Proste i skuteczne. I pozamiatane.

Już jakieś 20 lat temu w pewnej firmie ubezpieczeniowej była taka praktyka, że wypełniało się druk A4 o tytule: "odpis dokumentu tożsamości".
Wpisywane były odręcznie dane z DO, a pracownik potwierdzał: "za zgodność z oryginałem"
Można?
Można.

Sytuacja w oddziale pewnego banku.
Paniusia wykonuje kopię dokumentu...yyyyy... znaczy się "przeciwdziała terroryzmowi" i "praniu brudnych pieniędzy" ;).
Ale, że nie było skanera to [uwaga] paniusia robi fotkę smartfonem,
a na pytanie klienta co będzie jak zginie ten telefon
[klient już nie pytał czy to firmowy czy nie... :|]
to paniusia oświadcza, że skasuje to [sic] w obecności klienta.
No i...  faktycznie to robi...... :|
Klient nie chciał już jej dobijać dalszymi pytaniami, bo to młode dziewczę było.

--
W momencie gdy robiła wydruk dla  banku
klient poprosił o kopię dla siebie.

Data: 2019-07-06 03:50:57
Autor: bytomir.kwasny
[...]

Dziennikarze są na urlopach, pozostali dziennikarzyny albo jacyś
praktykanci, to i w mediach masz posuchę:)

"Art. 2 ust. 1
[...]
[...]

Plus dla Ciebie i OT.

cyt.
reprodukcje wizerunków banknotów

Jednostronna reprodukcja wizerunku strony przedniej albo strony odwrotnej banknotu może być wykonana i wykorzystywana wyłącznie po spełnieniu przynajmniej jednego z następujących warunków:

    wizerunek posiadać będzie wymiary większe niż 125% albo mniejsze niż 75% wymiaru banknotu autentycznego;

Zakaz kopiowania dowodu os., paszportu i innych dokum entĂłw