Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?

Data: 2014-04-30 21:08:48
Autor: Anyone
Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?
http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35136,15880256,Rowerzysci_w_sluchawkach___realne_zagrozenie___LIST_.html
"
Czy rowerzy艣ci powinni mie膰 zakaz s艂uchania muzyki w czasie jazdy? Tak膮 propozycj臋 ma nasz czytelnik, kt贸ry w艂a艣nie przesiad艂 si臋 z samochodu na rower
 Od poniedzia艂ku do pi膮tku w okolicach godz. 16-17 musz臋 przemie艣ci膰 si臋 z biurowca przy ul. Sterlinga, gdzie pracuj臋, na ul. Dowborczyk贸w, gdzie prowadz臋 firm臋. Dzia艂a od wrze艣nia 2013, wi臋c na w艂asnej sk贸rze odczuwam kolejne remonty ulic w centrum 艁odzi. Najpierw zamkni臋to tras臋 W-Z, potem ul. Dowborczyk贸w zosta艂a jednokierunkowa (a wygodnie by艂o skr臋ca膰 w lewo z Tuwima!), nast臋pnie zamkni臋to przejazd przez ul. Kili艅skiego od hotelu Centrum do Tuwima. Czar臋 goryczy przela艂o zamkni臋cie Tramwajowej - jedynej mojej dro偶nej trasy dojazdu Z PRACY DO PRACY.  Postanowi艂em wi臋c, id膮c za rad膮 艂贸dzkich spo艂ecznik贸w, kupi膰 rower. Zrobi艂em to ju偶 w ostatni pi膮tek, przed zamkni臋ciem wiaduktu na Tramwajowej. Wczoraj pierwszy raz wraca艂em do domu moim nowym jedno艣ladem i prawie zaliczy艂em pierwsz膮 kolizj臋 z inn膮 rowerzystk膮. Jecha艂a przede mn膮 i ni z tego, ni z owego zajecha艂a mi drog臋, pr贸buj膮c skr臋ci膰 w lewo bez jakiegokolwiek sygna艂u. Krzykn膮艂em do niej "Hej! Uwaga!", ale tylko m贸j ponadprzeci臋tny refleks uchroni艂 mnie (i j膮!) przed wywrotk膮. Dziewczyna, niestety, nie s艂ysza艂a mojego ostrze偶enia, bo jecha艂a w s艂uchawkach. To jest ogromny problem rowerzyst贸w i mocno apeluj臋 do "Wyborczej", by go poruszy膰. Rowerzy艣ci nie do艣膰, 偶e nie znaj膮 przepis贸w (np. zje偶d偶aj膮 z jezdni na chodnik i odwrotnie bez 偶adnego znaku, przeje偶d偶aj膮 przez przej艣cia dla pieszych) to jeszcze s膮 ca艂kowicie wy艂膮czeni z tego, co dzieje si臋 wok贸艂 nich, bo w uszach dudni im muzyka. Jak maj膮 us艂ysze膰 np. jad膮c膮 karetk臋? "

Jak dla mnie - kolejny ci臋偶ki idiota, kt贸ry nie wie jak si臋 je藕dzi na rowerze. Wsiad艂 na 2 k贸艂ka, my艣li, 偶e ju偶 wszystko widzia艂 z samochodu i umie je藕dzi膰, a tu guzik. Niech zgadn臋: jecha艂 po chodniku oczywi艣cie? ;)

Je偶d偶e rowerem praktycznie non stop od 8 lat. Zawsze po asfalcie, w wi臋kszo艣ci czasu w s艂uchawkach dokana艂owych. Nie zdarzy艂o mi si臋 nie us艂ysze膰 karetki. Cz臋sto s艂ysza艂em j膮 i wiedzia艂em sk膮d nadjedzie, zanim us艂yszeli j膮 kierowcy samochod贸w obok.
A tu jaki艣 dure艅 i pacan, co to ma rower od kilku dni chce zakazywa膰 jazdy w s艂uchawkach bo trafi艂a mu si臋 furiatka na rowerze og艂uszona muzyk膮?

To mo偶臋 w takim razie:
- zaka偶my stosowania nozy w domach, bo mo偶na si臋 nadzia膰 jak si臋 upadnie
- zaka偶my palenia tytponiu bo Waldek zmar艂 na raka p艂uc (a co!!!)
- zaka偶my alkoholu bo Jurek zmar艂 na marsko艣膰 w膮troby
- zaka偶my samochod贸w, bo tysi膮ce Polak贸w gin膮 rocznie na drogach

Starczy zakazywania, czy mam jeszcze przytoczy膰 co艣 ciekawego? ;)

Data: 2014-04-30 22:13:52
Autor: Marek
Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?

Starczy zakazywania, czy mam jeszcze przytoczy膰 co艣 ciekawego? ;)

No to przyk艂ad sprzed kilku dni. Jad臋 do艣膰 szybko szerok膮 艣cie偶k膮 rowerow膮. Jest na tyle szeroka, 偶e nawet dwa pasy na niej namalowano. Vis a vis mnie jedzie praw膮 stron膮 inny rowerzysta. Z daleka go widzia艂em. Gdy by艂em stosunkowo blisko, zjecha艂 na lew膮 stron臋 i prawie dosz艂o do kolizji. Nie mia艂em dok膮d ucieka膰 bo najechanie na kraw臋偶nik pod ostrym kontem sko艅czy艂oby si臋 wywrotk膮. Nie s艂ysza艂 mojego g艂osu bo s艂ucha艂 czego艣. Nie widzia艂 mnie bo grzeba艂 w MP3. To by艂o po zachodzie s艂o艅ca. U偶ywam bardzo ostrego o艣wietlenia. Mimo to nie widzia艂 mnie. Jestem za zakazem s艂uchania muzyki przez rowerzyst贸w.

Marek

Data: 2014-04-30 22:28:28
Autor: marek
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
On 30.04.2014 22:13, Marek wrote:

Starczy zakazywania, czy mam jeszcze przytoczy co ciekawego? ;)

No to przyk砤d sprzed kilku dni. Jad do舵 szybko szerok 禼ie縦
rowerow. Jest na tyle szeroka, 縠 nawet dwa pasy na niej namalowano.
Vis a vis mnie jedzie praw stron inny rowerzysta. Z daleka go
widzia砮m. Gdy by砮m stosunkowo blisko, zjecha na lew stron i prawie
dosz硂 do kolizji. Nie mia砮m dok眃 ucieka bo najechanie na kraw昕nik
pod ostrym kontem sko馽zy硂by si wywrotk. Nie s硑sza mojego g硂su bo
s硊cha czego. Nie widzia mnie bo grzeba w MP3. To by硂 po zachodzie
s硂馽a. U縴wam bardzo ostrego o秝ietlenia. Mimo to nie widzia mnie.
Jestem za zakazem s硊chania muzyki przez rowerzyst體.

No to skoro pojedynczy przypadek ma stanowi podwaliny pod system to ja jestem za zakazem s硊chania muzyki w samochodzie podczas jazdy. No i oczywi禼ie za zakazem poruszania si karetek.

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,15874619,Sfilmowal_wlasny_wypadek__Wyszedl_ze_szpitala_i_wrzucil.html

Marek ;)

Data: 2014-04-30 22:42:33
Autor: Marek
W dniu 2014-04-30 22:28, marek pisze:

No to skoro pojedynczy przypadek ma stanowi podwaliny pod system to ja
jestem za zakazem s硊chania muzyki w samochodzie podczas jazdy.

No to mamy ju dwa przypadki jak zag硊szanie sobie odg硂s體 otoczenia szkodzi w zasadniczy spos骲 bezpiecze駍twu.

No i
oczywi禼ie za zakazem poruszania si karetek.

Id眂 tym sposobem rozumowania mo縠my p骿舵 dalej. Skoro muzyka w aucie czy na rowerze jest w stanie zag硊szy d紈i阫owe sygna硑 ostrzegawcze innych pojazd體, to czyni to te sygna硑 bezu縴tecznymi w takiej sytuacji. Czemu maj one nie ostrzega tych, kt髍zy s硊chaj muzyki podczas jazdy a pozosta硑ch ostrzega? To brak r體no禼i konstytucyjnej! Nale縴 zatem wprowadzi zakaz ostrzegania akustycznego przed niebezpiecze駍twem aby wszyscy mieli jednakowe szanse na 秏ier na ulicy! :-D

Marek

Data: 2014-05-01 18:07:06
Autor: Coaster
Marek wrote:
[...]

amietaj, ze gluchoniemi/glusi tez moga normalnie prowadzic auta.

--
PoZdR
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is

Data: 2014-05-01 10:29:48
Autor: Ignac
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
W dniu czwartek, 1 maja 2014 18:07:06 UTC+2 u縴tkownik Coaster napisa:

Pamietaj, ze gluchoniemi/glusi tez moga normalnie prowadzic auta.

Ale tak,tu nie chodzi o to czy kto s硑szy czy nie,tylko 縠,muza
kt髍 s硊cha odwraca/mo縠 odwraca uwag.
Proponuje zrobi test na grze zr阠zno禼iowe z muz i bez!

Data: 2014-05-01 19:56:01
Autor: RadoslawF
Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?
Dnia 2014-05-01 18:07, U偶ytkownik Coaster napisa艂:

amietaj, ze gluchoniemi/glusi tez moga normalnie prowadzic auta.

I nie ma ju偶 obowi膮zku znakowania pojazdu kt贸rym kieruje g艂uchy ?

Pozdrawiam

Data: 2014-05-01 22:52:43
Autor: Marek
W dniu 2014-05-01 18:07, Coaster pisze:

amietaj, ze gluchoniemi/glusi tez moga normalnie prowadzic auta.

G硊chy nie ma wyboru co do poziomu bezpiecze駍twa, to nie jego wina, 縠 nie s硑szy. Osoby bez n骻 te prowadz auta, kt髍ych Tobie nie wolno. To niczego nie zmienia. Schodzimy teraz z dyskusj nad wyj眛kami od regu硑 a nie o regule.

Marek

Data: 2014-04-30 22:42:21
Autor: Jacek G.
Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?
W dniu 2014-04-30 22:13, Marek napisa艂(a)::

[...]

Teoretycznie masz racj臋, ale nie da si臋 zadekretowa膰 i co wa偶niejsze wyegzekwowa膰 wszelkich zakaz贸w, kt贸re mia艂yby poprawi膰 bezpiecze艅stwo. A prawo, kt贸rego nie da si臋 wyegzekwowa膰 jest bez sensu.
Zagapi膰 mo偶na si臋 nie tylko przez s艂uchanie muzyki i grzebanie w mp3, ale te偶 np. przez stosowanie nawigacji, mapnika, a nawet zwyk艂ego licznika, w kt贸rym te偶 mo偶na co艣 "pogrzeba膰".
P.S. Osobi艣cie nie mam potrzeby s艂uchania muzyki podczas jazdy na rowerze, ale s膮dz臋, 偶e mo偶na to robi膰 w taki spos贸b, aby nie stwarza膰 zagro偶enia.
--
Jacek G.

Data: 2014-04-30 22:56:25
Autor: Marek
W dniu 2014-04-30 22:42, Jacek G. pisze:

Teoretycznie masz racj臋, ale nie da si臋 zadekretowa膰 i co wa偶niejsze
wyegzekwowa膰 wszelkich zakaz贸w, kt贸re mia艂yby poprawi膰 bezpiecze艅stwo. A
prawo, kt贸rego nie da si臋 wyegzekwowa膰 jest bez sensu.

Poniek膮d masz racj臋. Podobnie jest z gadaniem przez telefon kom贸rkowy w czasie jazdy. Przepis jednak istnieje i mandaty lec膮. 艁atwo jest namierzy膰 rowerzyst臋 ze s艂uchawkami na uszach. Widuj臋 i takich, kt贸rzy u偶ywaj膮 pe艂ne s艂uchawki. Zapewne da si臋 to jako艣 przy odrobinie dobrej woli uj膮膰 w przepisy, kt贸ry nie b臋dzie martwy.

Zagapi膰 mo偶na si臋 nie tylko przez s艂uchanie muzyki i grzebanie w mp3,
ale te偶 np. przez stosowanie nawigacji, mapnika, a nawet zwyk艂ego
licznika, w kt贸rym te偶 mo偶na co艣 "pogrzeba膰".

Nie do ko艅ca zgodz臋 si臋 z tak膮 opini膮. Je艣li "zagapisz si臋" bo u偶ywasz licznika, to inny pojazd mo偶e Ci臋 ostrzec sygna艂em d藕wi臋kowym i powstaje jaka艣 szansa na unikni臋cie kolizji. Gdy natomiast jeszcze dodatkowo zag艂uszysz otoczenie, stajesz si臋 nie tylko 艣lepy ale i g艂uchy, to kolizja gwarantowana.

Ponadto muzyka w 偶aden spos贸b nie stanowi elementu usprawnienia poruszania si臋, monitorowania czegokolwiek itp. To tylko umilacz, kt贸ry mo偶e kosztowa膰 zdrowie lub 偶ycie innych.

P.S. Osobi艣cie nie mam potrzeby s艂uchania muzyki podczas jazdy na
rowerze, ale s膮dz臋, 偶e mo偶na to robi膰 w taki spos贸b, aby nie stwarza膰
zagro偶enia.

Im g艂o艣niej s艂uchasz tym mniej us艂yszysz sygna艂贸w zewn臋trznych lub us艂yszysz je zbyt p贸藕no. Je艣li s艂uchasz cicho, nie oznacza to, 偶e us艂yszysz wszystko w ok贸艂, a ju偶 w szczeg贸lno艣ci rowerowego dzwonka. Dlatego uwa偶am, 偶e nie istnieje co艣 takiego jak bezpieczny poziom g艂o艣no艣ci.

Marek

Data: 2014-04-30 23:37:42
Autor: Jacek G.
Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?
W dniu 2014-04-30 22:56, Marek napisa艂(a)::
Dlatego uwa偶am, 偶e nie istnieje co艣 takiego jak bezpieczny poziom
g艂o艣no艣ci.
Rozumiem, 偶e osoby g艂uche i niedos艂ysz膮ce powinny mie膰 zakaz jazdy na rowerze?
--
Jacek G.

Data: 2014-05-01 00:29:35
Autor: mt
W dniu 2014-04-30 23:37, Jacek G. pisze:
[...]

Nie, ale osoba z upo艣ledzeniem jakiego艣 zmys艂u przewa偶nie ma bardziej rozwini臋te pozosta艂e, b膮d藕 nadrabia ten brak odpowiednim zachowaniem (w przypadku niedos艂yszenia mo偶e to by膰 odpowiednio wzmo偶ona czujno艣膰 wzrokowa). Osoba je偶d偶膮ca ze s艂uchawkami na uszach (to ju偶 wynika z mojej obserwacji) przewa偶nie ma wywalone na wszystko dooko艂a, bo sobie s艂ucha muzyczki. Jeszcze p贸艂 biedy jak s艂ucha przez systemy otwarte czy p贸艂otwarte, ale jak przez zamkni臋te to ju偶 s艂abo.

--
marcin

Data: 2014-05-01 10:18:19
Autor: Anyone
mt wrote:

[...]

ty naprawd臋 - te偶 masz wywalone na innych, prawda?

Je偶d偶臋 w s艂uchawkach od wielu lat i jeszcze nigdy nie mia艂em kolizji z innymuczestnikiem ruchu, kiedy s艂ucha艂em sobie muzyki i jecha艂em. A zrobi艂em tysi膮ce kilometr贸w po mie艣cie, drogach krajowych etc.
Je藕dzi艂em w dzie艅 i w nocy. Po p艂askim i po g贸rkach, po lesie i po polach, po kilku wojew贸dztwach w Polsce a nawet i za granic膮. I nigdy nie mia艂em problemu z powodu s艂uchania muzyki.

呕e kto艣 nie ma podzielnej uwagi, nie ma wystarczaj膮cej inteligencji, odpowiednio rozwini臋tego zmys艂u r贸wnowagi, nie ma opanowanego roweru swojego - to nie znaczy, 偶e inni te偶 s膮 takimi jak on i ty mt debilami na drodze, kt贸rym trzeba nakazywa膰, zakazywa膰 i przestrzega膰.
Normalny cz艂owiek b臋dzie umia艂 zachowa膰 si臋 na drodze niezale偶nie od tego czy b臋dzie sta艂 nad nim policjant z batem i maj膮cy za sob膮 odpowiednie przepisy - czy nie. A ci nienormalni - b臋d膮 p艂aci膰.

Data: 2014-05-01 01:41:36
Autor: Ignac
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
W dniu czwartek, 1 maja 2014 10:18:19 UTC+2 u縴tkownik Anyone napisa:

Je縟筷 w s硊chawkach od wielu lat i jeszcze nigdy nie mia砮m kolizji z innym uczestnikiem ruchu, kiedy s硊cha砮m sobie muzyki i jecha砮m.

To jest zadziwiaj眂e i wprost nieprawdopodobne,縠 te nikt ci nie wyjecha np.z podporz眃kowanej,a mia przecie sta.
Zapewniam ci 縠 to si zdarzy,wtedy zmienisz zdanie.
Na mnie najecha delikwent,bo pali papieroska(wolno przecie),gdy
nikotyna wyprostowa砤 mu zwoje m髗gowe.
Powinno by wolno:koncentrowa si na je糳zie,trzyma r眂zki na kierownicy.
To sobie przeczytaj:
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/topics/behaviour/distraction/index_pl.htm
A propos bezpiecze駍twa,podobno policja zabiera prawka za przekroczenia
pr阣ko禼i:limit+50 km/h

Data: 2014-05-01 11:24:03
Autor: Anyone
Ignac wrote:

Je偶d偶臋 w s艂uchawkach od wielu lat i jeszcze nigdy nie mia艂em kolizji z

innym uczestnikiem ruchu, kiedy s艂ucha艂em sobie muzyki i jecha艂em.

To jest zadziwiaj膮ce i wprost nieprawdopodobne,偶e te偶 nikt ci nie
wyjecha艂 np.z podporz膮dkowanej,a mia艂 przecie偶 sta膰.

Je偶d偶臋 po jezdni, wi臋c takich problem贸w z innymi rowerzystami na og贸艂 nie mam. 呕e czasami idiota w samoz艂omie si臋 wchrzani tam gdzie nie powinien - to standard. Ale 偶e je偶d偶臋 na rowerze innym ni偶 te pionowe ignorowane, to zazwyczaj jestem dostrzegany i wyprzedzany w odpowiednim dystansie. Bo przeciez nie wiadomo co to jest i jak toto si臋 porusza ;)

Z kolei na pionowcu - po prostu trzeba by膰 asertywnym. Jecha膰 艣rodkiem swojego pasa i trzyma膰 wi臋kszy dystans do kraw臋偶nika - 偶eby by艂o gdzie zjecha膰 jakby ten kierowca obok okaza艂 si臋 by膰... zab贸jc膮.

Zapewniam ci臋 偶e to si臋 zdarzy,wtedy zmienisz zdanie.

Ale co si臋 ma zdarzy膰? 呕e mi kto艣 zajedzie drog臋? Ile to razy...! 呕e rowerzysta wjedzie, zajedzie, nie zobaczy? Te偶 mnie to spotka艂o. Ale jak si臋 ma odpowiednie do艣wiadczenie, to i mo偶na przewidzie膰 co si臋 stanie. Zareagowa膰 przed, a nie po.

Na mnie najecha艂 delikwent,bo pali艂 papieroska(wolno przecie偶),gdy偶
nikotyna wyprostowa艂a mu zwoje m贸zgowe.
Powinno by膰 wolno:koncentrowa膰 si臋 na je藕dzie,trzyma膰 r膮czki na
kierownicy.

Ale widzia艂es, 偶e ma r膮czk臋 zaj臋t膮, prawda? A skoro ma r膮czk臋 zaj臋t膮 i m贸偶d偶ek tez mniejszy - to wiadomo i oczywiste, 偶e kiedy艣 pope艂ni b艂膮d.
Mo偶e w艂a艣nie teraz, kiedy si臋 zbli偶a do jezdni z boku?
To samo dotyczy pieszych - s膮 tak samo nieprzewidywalni jak niedzielni rowerzy艣ci z papieroskami - z tym, 偶e jest ich wi臋cej.
Wi臋kszo艣膰 mo偶na przewidzie膰 obserwuj膮c zachowanie kierowc贸w jad膮cych dooko艂a nas. Mnie czasami wystarczy rzut oka w lusterko i ju偶 widz臋 czy to cz艂owiek czy kretyn b臋dzie mnie wyprzedza艂 i ile cm mnie b臋dzie od niego dzieli艂o.

To sobie przeczytaj:

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/topics/behaviour/distraction/index_pl.htm

Przeczyta艂em. Nic nowego jak dla mnie. Mo偶e to dla wielu dziwne, ale nie wysy艂am smsa jad膮c, nie dzwoni臋 jak nie jad臋, ewentualnie odbior臋 rozmow臋 jak mam pod艂膮czone dobre s艂uchawki. Ale wol臋 rozmawia膰 na postoju, koncentruj膮c si臋 na rozmowie, a nie na 10 rzeczach na raz. A mo偶e to wynika te偶 z tego, 偶e jad膮c wol臋 pos艂ucha膰 sobie muzyczki, ni偶 rozmawia膰 przez telefon. Mo偶e z tego, 偶e chocia偶 sw贸j rower mog臋 prowadzi膰 3 palcami - wol臋 mie膰 obie r臋ce gotowe do hamowania.

A propos bezpiecze艅stwa,podobno policja zabiera prawka za przekroczenia
pr臋dko艣ci:limit+50 km/h

Wiesz ile os贸b w Polsce by straci艂o swoje prawa jazdy, gdyby tak u nas by艂o?

Data: 2014-05-01 10:44:36
Autor: Ignac
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
W dniu czwartek, 1 maja 2014 11:24:03 UTC+2 u縴tkownik Anyone napisa:

Mo縠 w砤秐ie teraz, kiedy si zbli縜 do jezdni z boku?

O tak sytuacj w砤秐ie mi chodzi,i to 縠 ja go widz i on
si patrzy na mnie,nie oznacza,縠 na mnie nie wjedzie.
Prze縴砮m w砤秐ie co takiego i ubrany by砮m,縠 z kilometra mnie
by硂 wida i by dzie na dodatek.

Data: 2014-05-01 22:17:33
Autor: Anyone
Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?
Ignac wrote:

W dniu czwartek, 1 maja 2014 11:24:03 UTC+2 u偶ytkownik Anyone napisa艂:

Mo偶e w艂a艣nie teraz, kiedy si臋 zbli偶a do jezdni z boku?

O tak膮 sytuacj臋 w艂a艣nie mi chodzi,i to 偶e ja go widz臋 i on
si臋 patrzy na mnie,nie oznacza,偶e na mnie nie wjedzie.
Prze偶y艂em w艂a艣nie co艣 takiego i ubrany by艂em,偶e z kilometra mnie
by艂o wida膰 i by艂 dzie艅 na dodatek.

Dlatego trzeba by膰 przygotowanym na takie akcje niestety i czasami jechac po prostu na chama 艣rodkiem pasa. Po to aby mie膰 czas i miejsce na odpowiednie manewry zwi臋kszaj膮ce dystans od idioty.

Data: 2014-05-01 11:46:00
Autor: masti
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
Dnia pi臋knego Thu, 01 May 2014 11:24:03 +0200 osobnik zwany Anyone
napisa艂:

A propos bezpiecze艅stwa,podobno policja zabiera prawka za przekroczenia
pr臋dko艣ci:limit+50 km/h

Wiesz ile os贸b w Polsce by straci艂o swoje prawa jazdy, gdyby tak u nas
by艂o?

tylko kto by gania艂. Bo najpierw trzebab by odebra膰 prawka wszystkim weso艂ym kierowcom radiowoz贸w :)

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam l臋k gruntu! -Chyba wysoko艣ci? -Wiem co m贸wi臋. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2014-05-28 12:27:48
Autor: Ignac
> [...]

> Zapewniam ci 縠 to si zdarzy,wtedy zmienisz zdanie.
 Ale co si ma zdarzy? 痚 mi kto zajedzie drog? Ile to razy....! Ale jak si  ma odpowiednie do秝iadczenie, to i mo縩a przewidzie co si stanie. Zareagowa przed, a nie po.

Oto co przydarzy硂 si niedawno(Wilkowi-kiedy naszemu koledze forumowemu):
Szczeg蟪y tu:http://www.bikestats.pl/rowerzysta/wilk
Wpis-wypadek pod Miechowem:
"Mia砤 to by d硊ga trasa szosowa z g髍skim zaci阠iem, niestety po raz kolejny dopad mnie w tym roku pech. Po ponad 240km, kawa砮k za Miechowem, na drodze do Krakowa mia砮m wypadek. Jecha砮m E-7, na jednym ze zjazd體 wyjecha砤 mi nagle pod ko砤 babka skr阠aj眂a z tej szosy w lewo, nie zauwa縴砤 roweru, a ruszy砤 do舵 szybko by zmie禼i si za jad眂ym za mn samochodem. Miejsca mia砮m tyle, 縠 nie by硂 szans na skuteczne wyhamowanie, hamuj眂 te 2-3 sekundy ju wiedzia砮m, 縠 przywal w samoch骴. Uderzy砮m w bok samochodu z impetem, przednie karbonowe ko硂 skasowane i koniec wycieczki, tyle dobrego, 縠 mi si nic nie sta硂, gdyby to samoch骴 wjecha w m骿 bok, nie na odwr髏 - to mog硂by si to sko馽zy du縪 gorzej."

Jednym s硂wem,nie da si unikn辨 takich zagro縠 w ruchu drogowym i
odwo硑wanie si do do秝iadczenia,czy przewidzenia takich sytuacji to
droga na manowce.Ciekawe jaki by,rzeczywisty pow骴,縠 nie zauwa縴砤 roweru.

Data: 2014-05-28 22:08:19
Autor: JDX
On 2014-05-28 21:27, Ignac wrote:
[...]
Jednym s硂wem,nie da si unikn辨 takich zagro縠 w ruchu drogowym i
odwo硑wanie si do do秝iadczenia,czy przewidzenia takich sytuacji to
droga na manowce.Ciekawe jaki by,rzeczywisty pow骴,縠 nie zauwa縴砤 roweru.
Mo縠 po prostu zupe硁ie nie rozejrza砤 si tak jak ta, kt髍a wyjecha砤
mi w marcu b.r. z podporz眃kowanej. :-) Mia砮m na zegarze ~33km/h, ale
zd笨y砮m troch wyhamowa zanim przydzwoni砮m w ty jej auta. Tak縠
jedyn strat by砤 pompka kt髍a wypad砤 z mocowania i zanim to
zauwa縴砮m, to zd笨y硑 j zmia縟縴 inne samochody. :-)

Data: 2014-05-01 11:34:48
Autor: mt
W dniu 2014-05-01 10:18, Anyone pisze:
mt wrote:

[...]

Nawet nie potrafisz ze zrozumieniem kilku zda艅 przeczyta膰 kmiocie? A debilem to by艂 tw贸j niedosz艂y stary, bo da艂 si臋 przez psa wyprzedzi膰 w odpowiednim momencie.

--
marcin

Data: 2014-05-01 12:10:31
Autor: Anyone

mt wrote:

[...]

Ooo, ju偶 si臋 zaczyna zgadywanie kto by艂 czyim ojcem, a kto matk膮... ostrooo! :D Zaraz zaraz, ale zapomnia艂e艣 przyr贸wna膰 mnie jeszcze do Hitlera lub Stalina, czy偶 nie? :D

Data: 2014-05-01 20:55:07
Autor: Prot Ogenes
On 2014-05-01 12:10, Anyone wrote:

Ooo, ju偶 si臋 zaczyna zgadywanie kto by艂 czyim ojcem, a kto matk膮... ostrooo!
:D Zaraz zaraz, ale zapomnia艂e艣 przyr贸wna膰 mnie jeszcze do Hitlera lub
Stalina, czy偶 nie? :D

Nie zgrywaj wielce ura偶onego i nie r贸b z siebie pajaca wi臋kszego ni偶 jeste艣, bo akturat to ty pierwszy wyzwa艂e艣 'mt' od debila. 呕eby nie by艂o w膮tpliwo艣ci, to cytuj臋:

On 2014-05-01 10:18, Anyone wrote:

> [...]
> - to nie znaczy, 偶e inni te偶 s膮 takimi jak on i ty mt debilami na drodze,

Prot

Data: 2014-05-01 22:18:28
Autor: Anyone

On 2014-05-01 12:10, Anyone wrote:

[...]

Bo to jest debil. :D
I ja absolutnie nie jestem ura偶ony! Ja z u艣miechem jak powy偶ej zako艅czy艂em z nim dyskusj臋 w tym temacie, bo ona juz nic wi臋cej ciekawego z nim nie wniesie. :)

Data: 2014-05-01 22:47:33
Autor: mt
W dniu 2014-05-01 22:18, Anyone pisze:

[...]

No dobrze, da艂e艣 ju偶 g艂os.
A teraz waruj.

--
marcin

Data: 2014-05-01 22:57:41
Autor: Marek
Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?
W dniu 2014-04-30 23:37, Jacek G. pisze:

Rozumiem, 偶e osoby g艂uche i niedos艂ysz膮ce powinny mie膰 zakaz jazdy na
rowerze?

Nie, przepis mo偶e inaczej traktowa膰 osoby upo艣ledzone w ten spos贸b. Przecie偶 to 偶aden problem. W samochodach przecie偶 stosuje si臋 takie rozwi膮zania. Osoba niedos艂ysz膮ca powinna oznakowa膰 pojazd, a osoby bez n贸g te偶 mog膮 prowadzi膰 auta. Uwa偶am, 偶e bezpiecze艅stwo nale偶y maksymalizowa膰, co nie oznacza, 偶e trzeba dzia艂a膰 po trupach.

Marek

Data: 2014-05-01 08:00:20
Autor: Budzik
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
U縴tkownik Marek precz@spamowi.com ...

Teoretycznie masz racj, ale nie da si zadekretowa i co wa縩iejsze
wyegzekwowa wszelkich zakaz體, kt髍e mia硑by poprawi bezpiecze駍two. A
prawo, kt髍ego nie da si wyegzekwowa jest bez sensu.

Poniek眃 masz racj. Podobnie jest z gadaniem przez telefon kom髍kowy w czasie jazdy. Przepis jednak istnieje i mandaty lec. two jest namierzy rowerzyst ze s硊chawkami na uszach. Widuj i takich, kt髍zy u縴waj pe硁e s硊chawki. Zapewne da si to jako przy odrobinie dobrej woli uj辨 w przepisy, kt髍y nie b阣zie martwy.

W samochodach tez?

Data: 2014-05-01 23:06:50
Autor: Marek
W dniu 2014-05-01 10:00, Budzik pisze:
 Zapewne da si to jako przy odrobinie dobrej
woli uj辨 w przepisy, kt髍y nie b阣zie martwy.

W samochodach tez?

Owszem te.

Poniek眃 jest ju taki przepis, kt髍y jednak縠 nie m體i wprost o w/w:

art 3 ust 1 KRD :
1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajduj眂a si na drodze s obowi眤ani zachowa ostro縩o舵 albo gdy ustawa tego wymaga - szczeg髄n ostro縩o舵, unika wszelkiego dzia砤nia, kt髍e mog硂by spowodowa zagro縠nie bezpiecze駍twa lub porz眃ku ruchu drogowego , ruch ten utrudni albo w zwi眤ku z ruchem zak丑ci spok骿 lub porz眃ek publiczny oraz narazi kogokolwiek na szkod. Przez dzia砤nie rozumie si r體nie zaniechanie.

Oczywistym jest dla mnie fakt, 縠 zag硊szenie muzyk syreny alarmowej pojazdu uprzywilejowanego jest naruszeniem podstawowych zasad bezpiecze駍twa. Niezale縩ie czy w samochodzie, czy na rowerze. Zreszt dow骴 tego ogl眃ali秏y na linku przes砤nym przez mojego imiennika:

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,15874619,Sfilmowal_wlasny_wypadek__Wyszedl_ze_szpitala_i_wrzucil.html Im ciszej s硊chasz tym mniej naruszasz bezpiecze駍two bo tym wcze秐iej zewn阾rzne sygna硑 us硑szysz. Tak wi阠 jedynym logicznym rozwi眤aniem jest wprowadzenie zakazu s硊chania muzyki we wszelkich poruszaj眂ych si po publicznych drogach pojazdach.

Marek

Data: 2014-05-01 23:00:08
Autor: Budzik
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
U縴tkownik Marek precz@spamowi.com ...

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,15874619,Sfilmowal_wlasny_wy
padek__Wyszedl_ze_szpitala_i_wrzucil.html
Obejrza砮m filmik...
Trudno wypowiedzie si jednoznacznie bo jednak poziom g硂秐osci na filmie wydaje si ca砶iem niewielki ale jak by硂 w rzeczywistosci...
W kazdym razie dwa pasy ruchu, do tego widoczno舵 ograniczona przez auta po lewej skr阠aj眂e w prawo a karetka wje縟za na skrzyzowanie bez upewnienia si, 縠 wszyscy j widz? Tak wolno?

[...]

Hmm, to mo縠 jeszcze nakaz jazdy autami elektrycznymi? Samoch骴 tezz ha砤suje ograniczaj眂 sygna硑.
No i obowiazkowo otwarte okno + zakaz wyciszania...

Nie popadajmy w paranoj...

Data: 2014-05-02 18:24:59
Autor: Marek
W dniu 2014-05-02 01:00, Budzik pisze:

Obejrza砮m filmik...
Trudno wypowiedzie si jednoznacznie bo jednak poziom g硂秐osci na filmie
wydaje si ca砶iem niewielki ale jak by硂 w rzeczywistosci...

Nie s眃z aby poziom g硂秐o禼i by wielki. Zwr箧 uwag, 縠 s硑cha inne odg硂sy, kt髍e bardzo g硂秐a muzyka zag硊szy砤by. Facet us硑sza karetk dopiero wtedy gdy wjecha砤 w niego. Dobrze wyt硊mione auto + cicha muzyka wystarcz by nie by硂 szans na reakcj. Mnie to jako nie dziwi.

W kazdym razie dwa pasy ruchu, do tego widoczno舵 ograniczona przez auta po
lewej skr阠aj眂e w prawo a karetka wje縟za na skrzyzowanie bez upewnienia
si, 縠 wszyscy j widz? Tak wolno?

To ju inna sprawa - nie wnikajmy komu si mandat nale縴. Nie s眃z aby kierowca mia my秎i samob骿cze wi阠 nie doprowadzi do kolizji celowo. Chcia砮m pokaza jak zag硊szanie (nawet w niewielkim stopniu) akustycznych sygna丑w ostrzegawczych innych pojazd體 doprowadza do wypadk體. S眃z, 縠 gdyby us硑sza sygna ostrzegawczy z wyprzedzeniem, to nie dosz硂by do tej kolizji.

Hmm, to mo縠 jeszcze nakaz jazdy autami elektrycznymi? Samoch骴 tezz
ha砤suje ograniczaj眂 sygna硑.

Oj, znowu kolejna osoba przegina. Wiesz dobrze, 縠 nie chodzi o wpadanie w skrajno禼i. Wracaj眂 do w眛ku, poniek眃 wdra縜ne rozwi眤anie wskaza砮 :-D Coraz wi阠ej aut staje si hybrydowymi a z czasem elektrycznymi. :-D Po drugie: zbyt wysoki poziom ha砤su wnoszony przez pojazd stanowi w/g przepis體 podstaw do cofni阠ia dopuszczenia do ruchu drogowego. Istniej precyzyjnie okre秎one normy.

No i obowiazkowo otwarte okno + zakaz wyciszania...

Nie popadajmy w paranoj...

No p髃i co, Ty to czynisz :-D

Marek

Data: 2014-05-02 18:00:15
Autor: Budzik
[...]

Ciekawe. Chcesz pominac faktyczn przyczyne wypadku i skupi sie na czym co ta przyczyn nie by硂?

Data: 2014-05-02 21:05:49
Autor: Marek
W dniu 2014-05-02 20:00, Budzik pisze:

Ciekawe. Chcesz pominac faktyczn przyczyne wypadku i skupi sie na czym
co ta przyczyn nie by硂?

Czyli co? Twierdzisz, 縠 facet mimo tego, 縠 s硑sza karetk, to mimo to wjecha pod ni bo mu si tak podoba硂?

Po drugie: czy wspomniany przeze mnie rowerzysta, kt髍y jecha na czo丑wk ze mn bo zajmowa si obs硊g muzyki r體nie by spowodowa zagro縠nie Twoim zdaniem gdyby mu wtedy odebra t zabawk?

Marek

Data: 2014-05-03 08:00:00
Autor: Budzik
[...]

Nie.
Twierdze, ze byc mo縠 facet nie mia szansy jej us硑sze, jada normalnie przez to skrzyzowanie.
Za to karetka wjezdzajac na takie szerokie skrzyzowanie z ograniczon widoczno禼i nie moze wjezdzac ot tak, na pa酬, bez upewnienia si, 縠 wszyscy j widz.

Po drugie: czy wspomniany przeze mnie rowerzysta, kt髍y jecha na czo丑wk ze mn bo zajmowa si obs硊g muzyki r體nie by spowodowa zagro縠nie Twoim zdaniem gdyby mu wtedy odebra t zabawk?

M骻砨y zrobi to samo gdyby nie s硊cha muzyki a np. obs硊giwa GPSa.
Ale to nie jest wa縩e.
Wazna jest czestotliwo禼 takich sytuacji. Nie ustanawia sie przepis體 dla sytuacji ktore dzieja sie bardzo rzadko.
Przejcha砮m na rowerze kilkadziesiat tysiecy km i nigdy mi sie nic takiego nie zdarzy硂.

Data: 2014-05-03 21:21:26
Autor: Marek
W dniu 2014-05-03 10:00, Budzik pisze:

Przejcha砮m na rowerze kilkadziesiat tysiecy km i nigdy mi sie nic takiego
nie zdarzy硂.

Rozumiem, a ja je縟筷 od niedawna w zasadzie (po d硊giej przerwie) i tylko w ci眊u ostatnich 2 tygodni widzia砮m 2 takie przypadki z czego jedno zdarzenie by硂 powi眤ane ze mn. Nale縴 uwzgl阣ni jeszcze typowe sytuacje, kt髍e s bardziej wkurzaj眂e ni niebezpieczne gdy wlecze si kto przede mn w昕ykiem i nie s硑szy mojego dzwonka lub nawo硑wa , 縠 chc go jako wyprzedzi (bo ma s硊chawki wetkni阾e). Nie wiem w jakich warunkach Ty podr罂ujesz ale je秎i mi si to zdarza do舵 cz阺to, to po przejechaniu wspomnianych kilkudziesi阠iu tys. km liczba w/w przypadk體 by砤by warto禼i 4-ro cyfrow. St眃 moje przekonanie o s硊szno禼i zakazania zag硊szania sobie otoczenia.

Marek

Data: 2014-05-03 22:00:10
Autor: Budzik
[...]

Nic sie nie b骿 - nauczysz sie bezpiecznie poruszac na rowerze ;-P

Data: 2014-05-04 17:39:50
Autor: Marek
W dniu 2014-05-04 00:00, Budzik pisze:

Nic sie nie b骿 - nauczysz sie bezpiecznie poruszac na rowerze ;-P

ok, zaczynam trenowa dachowanie na rowerze :-D

Marek

Data: 2014-05-04 16:29:55
Autor: Budzik
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
U縴tkownik Marek precz@spamowi.com ...

Nic sie nie b骿 - nauczysz sie bezpiecznie poruszac na rowerze ;-P

ok, zaczynam trenowa dachowanie na rowerze :-D

M骿 ojciec zwyk mawia: ja nie bole si lata samolotem, ja boj si spada...

Data: 2014-05-06 22:43:44
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 3 May 2014, Budzik wrote:

[...]

  Dojdzie do jedynie s硊sznego wniosku, 縠 DDR-ki nale縴 omija?
(z wy潮czeniem postaci pasa w jezdni, promil albo mniej w skali
kraju).

pzdr, Gotfryd
(nadk砤daj眂y zwyczajowo ~1,5km w celu jak wy縠j)

Data: 2014-05-04 10:10:04
Autor: Anyone
Marek wrote:

W dniu 2014-05-03 10:00, Budzik pisze:

Przejcha艂em na rowerze kilkadziesiat tysiecy km i nigdy mi sie nic
takiego nie zdarzy艂o.

Rozumiem, a ja je偶d偶臋 od niedawna w zasadzie

Mo偶e w艂a艣nie tu jest pies pogrzebany i mo偶e powiniene艣 je藕dzi膰 cz臋艣ciej, aby przesta膰 zwraca膰 uwag臋 na ludzi, kt贸rzy 艂膮cz膮 przyjemne z po偶ytecznym?

(po d艂ugiej przerwie) i
tylko w ci膮gu ostatnich 2 tygodni widzia艂em 2 takie przypadki z czego
jedno zdarzenie by艂o powi膮zane ze mn膮.

To ja nie wiem jak ty je藕dzisz i po czym - ja je偶d偶臋 duzo i takich przypadk贸w blokowania pasa/alejki/DDR przez s艂uchacza mog臋 _rocznie_ odnotowa膰 na palcach mo偶e jednej r臋ki.

Nale偶y uwzgl臋dni膰 jeszcze typowe
sytuacje, kt贸re s膮 bardziej wkurzaj膮ce ni偶 niebezpieczne gdy wlecze si臋
kto艣 przede mn膮 w臋偶ykiem i nie s艂yszy mojego dzwonka lub nawo艂ywa艅 , 偶e
chc臋 go jako艣 wyprzedzi膰 (bo ma s艂uchawki wetkni臋te). Nie wiem w jakich
warunkach Ty podr贸偶ujesz ale je艣li mi si臋 to zdarza do艣膰 cz臋sto, to po
przejechaniu wspomnianych kilkudziesi臋ciu tys. km liczba w/w przypadk贸w
by艂aby warto艣ci膮 4-ro cyfrow膮. St膮d moje przekonanie o s艂uszno艣ci
zakazania zag艂uszania sobie otoczenia.

W zesz艂ym roku zrobi艂em ponad 6k km. W poprzednim - te偶 co艣 ko艂o tego. W tym mam oko艂o 1.800 i takich przypadk贸w ze s艂uchaczami praktycznie jeszcze nie odnotowa艂em. Natomiast przypadki 4 cyfrowe jak napisa艂e艣 to s膮 zdecydowani batmani bez jakiegokolwiek o艣wietlenia poruszaj膮cy si臋 po drogach i DDRach.
Wi臋c mo偶e to od nich powinno si臋 zacz膮膰? I od tego, aby zacz膮膰 reagowa膰 na przypadki braku 艣wiate艂?

Data: 2014-05-04 17:51:10
Autor: Marek
W dniu 2014-05-04 10:10, Anyone pisze:

Mo偶e w艂a艣nie tu jest pies pogrzebany i mo偶e powiniene艣 je藕dzi膰 cz臋艣ciej, aby
przesta膰 zwraca膰 uwag臋 na ludzi, kt贸rzy 艂膮cz膮 przyjemne z po偶ytecznym?

Wtedy ju偶 by艣my nie pisali. Le偶a艂bym w szpitalu :-D

To ja nie wiem jak ty je藕dzisz i po czym - ja je偶d偶臋 duzo i takich
przypadk贸w blokowania pasa/alejki/DDR przez s艂uchacza mog臋 _rocznie_
odnotowa膰 na palcach mo偶e jednej r臋ki.

Tr贸jmiasto i okolice. Ju偶 off topic dodam, 偶e nie jest te偶 niczym niezwyk艂ym, szczeg贸lnie w weekendy, zawracanie na DDR (w prawo do zatoczki i w lewo 180 stopni) bez patrzenia czy kto艣 z ty艂u nadje偶d偶a艂. Na takie przypadki te偶 nie b臋d臋 zwraca艂 uwagi za Twoj膮 porad膮 aby nie psu膰 艂膮czenia przyjemnego z po偶ytecznym.

W zesz艂ym roku zrobi艂em ponad 6k km. W poprzednim - te偶 co艣 ko艂o tego. W tym
mam oko艂o 1.800 i takich przypadk贸w ze s艂uchaczami praktycznie jeszcze nie
odnotowa艂em.

Najwyra藕niej je藕dzisz w okolicach odmiennych obyczajowo i st膮d r贸偶ne do艣wiadczenia. Tylko pozazdro艣ci膰.

[...]

Szczerze m贸wi膮c mia艂em ochot臋 zawr贸ci膰 i dogoni膰 takiego delikwenta w celu zapytania si臋 o co mu chodzi. Nawi膮zuje do braku o艣wietlenia, jazdy na "czo艂贸wk臋" itp. Jednak偶e, jak sam wspomnia艂e艣, jazda ma by膰 przyjemno艣ci膮 a nie awantur膮. Odpu艣ci艂em wi臋c.

Marek

Data: 2014-05-04 22:33:03
Autor: borsuk
[...]

Ja np. je偶d偶臋 na rowerze wy艂膮cznie dla przyjemno艣ci. Czy s艂uchanie muzyki jest po偶yteczne?
Tak, np. w samochodzie mo偶e utrudnia膰 za艣ni臋cie, na rowerze raczej trudno zasn膮膰.
A w og贸le to nie chodzi tutaj o s艂uchanie muzyki , tylko o jazd臋 w s艂uchawkach nausznych, a czego si臋 s艂ucha, to zupe艂nie nieistotne. Jazda w takich s艂uchawkach 艣wiadczy o braku rozs膮dku, niezale偶nie od przepis贸w (nawiasem m贸wi膮c ilo艣膰 bzdurnych przepis贸w przekracza liczb臋 przepis贸w m膮drych). Howgh!!!

Data: 2014-05-04 23:42:40
Autor: m
W dniu 04.05.2014 22:33, borsuk pisze:
[...]

Dlaczego przedk艂adacie s艂uchawki dokana艂owe nad s艂uchawki nauszne? Przecie偶 dokana艂owe odcinaj膮 kompletnie, nawet jak nie graj膮. Nauszne - nawet jak graj膮 - nie odcinaj膮 zupe艂nie.

Przynajmniej moje nauszne i moje dokana艂owe.

p. m.

Data: 2014-05-05 00:09:09
Autor: Marek
W dniu 2014-05-04 23:42, m pisze:

[...]

Wyja艣ni臋 Ci o co chodzi. Nie chodzi o to czy s膮 dokana艂owe czy zewn臋trzne lecz o to czy s膮 one typu otwartego czy zamkni臋tego. Nauszne s艂uchawki aby by艂y typu zamkni臋tego musz膮 by膰 wi臋ksze od ma艂偶owiny usznej bo tylko w ten spos贸b s膮 w stanie uszczelni膰. Tak jak s艂uchawki ochronne u偶ywane na budowach. S艂uchawki dokana艂owe te偶 bywaj膮 obu tych typ贸w.

No i potwierdz臋, co napisa艂e艣. Np. w klubie sportowym w jakim trenuj臋 czasem leci paskudna muzyka. Wtedy zak艂adam co艣 takiego:

http://www.jabra.pl/Products/Bluetooth/JABRA_SPORT_/Jabra_SPORT_

Nawet gdy nie am ochoty na muzyk臋, to skutecznie t艂umi膮 one odg艂osy z zewn膮trz. Idealny sprz臋t dla rowerzyst贸w kamikadze.

P.S.
Dla potencjalnych zainteresowanych - przy rozmowach telefonicznych jako艣膰 jest mega szajsowata. Rozm贸wcy lepiej s艂ysz膮 otoczenie ni偶 w艂a艣ciciela. Dogada膰 si臋 nie mo偶na. Nadaj膮 si臋 tylko do muzyki.

Marek

Data: 2014-05-05 09:08:43
Autor: m
[OT] jakie s艂uchawki na rower [Re: Zakaz s艂 uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?]
W dniu 05.05.2014 00:09, Marek pisze:

[...]

To podczepiaj膮c si臋 pod w膮tek - jak膮 polecacie s艂uchawk臋 na rower? Tak膮 偶eby:

1. by艂a bluetoothowa,
2. nie zatyka艂a uszu, a jak ju偶 to tylko jedn膮,
3. jako tako da艂o si臋 rozmawia膰 w czasie jazdy? Tj 偶eby mnie by艂o s艂ycha膰

Mia艂em Voyager Legend, ale zanim mi si臋 zepsu艂 to spe艂nia艂 w zasadzie tylko punkty 1,2 a rozmawia膰 si臋 nie da艂o nawet po zatrzymaniu si臋 :)

p. m.

Data: 2014-05-05 00:13:22
Autor: Marek
W dniu 2014-05-04 22:33, borsuk pisze:

A w og贸le to nie chodzi tutaj o s艂uchanie muzyki , tylko o jazd臋 w
s艂uchawkach nausznych, a czego si臋 s艂ucha, to zupe艂nie nieistotne.

Ma艂a korekta. Chodzi Tobie najprawdopodobniej o s艂uchawki, kt贸re same z siebie bardzo t艂umi膮 zewn臋trzne d藕wi臋ki. S膮 to tzw. s艂uchawki typu zamkni臋tego. Dokana艂owe jak i nauszne bywaj膮 tego typu. Mam np. dokana艂owe tego typu, u偶ywam ich czasem jako stoper贸w.

Marek

Data: 2014-05-07 13:33:27
Autor: rmikke
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
W dniu niedziela, 4 maja 2014 22:33:03 UTC+2 u縴tkownik borsuk napisa:

na rowerze raczej trudno zasn辨.

Oj, da si. Do najbli縮zego zakr阾u, w moim przypadku.

Data: 2014-05-07 22:28:10
Autor: Krzysztof Rudnik
borsuk wrote:

Tak, np. w samochodzie mo偶e utrudnia膰 za艣ni臋cie, na rowerze raczej
trudno zasn膮膰.

Mi si臋 raz uda艂o.

Data: 2014-04-30 23:03:36
Autor: Jacek Maciejewski
Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?
Dnia Wed, 30 Apr 2014 22:13:52 +0200, Marek napisa(a):

Vis a vis mnie jedzie praw stron inny rowerzysta. Z daleka go widzia砮m. Gdy by砮m stosunkowo blisko, zjecha na lew stron i prawie dosz硂 do kolizji.

To czemu je糳zisz lew stron?
--
Jacek

Data: 2014-04-30 23:22:56
Autor: Marek
[...]

Co to za pytanie? :-D
Zapewne nie raz s硑sza砮 w TV, 縠 dosz硂 do zderzenia czo硂wego 2 pojazd體 bo jeden z nich zjecha niespodziewanie na lewy pas. Czy to znaczy, 縠 ten drugi ca硑 czas jecha lewym pasem przez ca潮 Polsk skoro zderzy硑 si one w ko馽u na tym lewym pasie w砤秐ie? :-D

Marek

Data: 2014-05-01 08:00:21
Autor: Budzik
[...]

A mo縠 po prostu nakaza patrzenie gdzie sie jedzie?

Uwielbiam ludzi, ktorzy uwa縜j, 縠 tego typu zakazy s dla ich dobra...

Data: 2014-05-01 23:59:06
Autor: Marek
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
W dniu 2014-05-01 10:00, Budzik pisze:

A mo縠 po prostu nakaza patrzenie gdzie sie jedzie?

Nakaz obowi眤uje od zawsze.

[...]

A jaki jest to typ zakaz體? Masz na my秎i zakaz jedzenia w trakcie prowadzenia pojazdu? Zakaz palenia? Zakaz gadania przez telefon?

Je秎i wspomniany go舵 nie za硂縴砨y na uszy s硊chawek wskutek istnienia zakazu, to nie dosz硂by do tej niebezpiecznej sytuacji. Nie s眃zisz? Nie wspomn o innych sytuacjach, w kt髍ych s硊chawki doprowadzi硑 do tragedii:

http://wiadomosci.onet.pl/slask/w-uszach-miala-sluchawki-potracil-ja-tramwaj/dz9z2

http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,34959,14032754,Sluchal_muzyki_i_omal_nie_wpadl_pod_tramwaj.html

http://www.se.pl/nowy-jork/newsy/long-island-potracony-bo-byl-w-sluchawkach_378158.html

No i tu ciekawy artyku:
http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,35612,8123258,Mandat_dla_rowerzysty_za_sluchanie_muzyki_.html

"Oczywi禼ie ze wzgl阣體 bezpiecze駍twa lepiej nie odcina si 禼ian d紈i阫u od ruchu ulicznego, ale to wy潮cznie prywatna sprawa rowerzysty."

Je秎i rowerzysta s硊chaj眂y muzyki mia砨y by jedynym poszkodowanym, to pal sze舵 - jego wyb髍. Ale dlaczego ja mam tez na tym ucierpie?

Marek

Data: 2014-05-01 23:00:08
Autor: Budzik
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
U縴tkownik Marek precz@spamowi.com ...

A mo縠 po prostu nakaza patrzenie gdzie sie jedzie?

Nakaz obowi眤uje od zawsze.

O takich odpowiedziac zwyk硂 si mawia 縠 ironi nie pozna砨ym nawet jakby stan瓿a za tob i kopn瓿a cie w d... :)

(taki 縜rcik, mam nadziej, 縠 ci nie ura縠)

[...]

Zakazy pragn眂e unormowa ka縟 cz甓 縴cia.
Zakaz palenia - nie pal nigdy nie pali砮m wi阠 nie mam zdania. Pewnie krytyczny jest moment odpalania + niespodziewane spadniecia ale nie wiem.
Zakaz rozm體 przez telefon - wydaje si ze nieszkodliwy ale jednak wiele badan pokaza硂 ze bardzo szkodliwy wiec to jeszcze rozumiem.

Ale zakaz s硊chania muzyki? I to na podstawie jednostkowych przypadk體 gdzie wypadek skorelowa ze s硊chaniem muzyki? Bo nei wiemy czy by przyczyn...
Tak jak w przypadku tutaj podawanym, gdzie faktyczn przyczyn by硂 bawienie sie telefonem czy odtwarzaczem a nie s硊chanie muzyki...

Je秎i wspomniany go舵 nie za硂縴砨y na uszy s硊chawek wskutek
istnienia zakazu, to nie dosz硂by do tej niebezpiecznej sytuacji. Nie
s眃zisz? Nie wspomn o innych sytuacjach, w kt髍ych s硊chawki
doprowadzi硑 do tragedii:
A jakby nie wyszed z domu to ju w ogole...

http://wiadomosci.onet.pl/slask/w-uszach-miala-sluchawki-potracil-ja-tr
amwaj/dz9z2
To teraz  dla kontrastu pokaz sytuacje w ktorych potrafi tramwaj kogos kto nie mia s硊chawek w uszach....
Edukowac - spoko. Ale zakazywac?

[...]

Zgadzam si - okropna nieprofesjonalno禼 strasznik體 miejskich...

[...]

Ty?
Polecam w眛ki o pijanych rowerzystach 縠by nei wpad w te sam mityczn pu砤pke w kt髍ej rowerzysta zabija kierowc...

Data: 2014-05-02 14:29:18
Autor: Marek
[...]

S硂wo pisane niestety ogranicza percepcj :-)

[...]

Zakazy zazwyczaj powstaj w odpowiedzi na nowe sytuacje drogowe. W latach 80-tych, kiedy wi阫szo舵 przepis體 powstawa砤, nie by硂 MP3 wi阠 trudno by硂 zakazy wprowadza.

[...]

Na serio nie wi笨esz ze sob zdarzenia "bawienie si  odtwarzaczem" ze s硊chaniem muzyki?

Na serio nie uwa縜sz, 縠 zag硊szanie akustycznych sygna丑w ostrzegawczych nie wp硑wa na bezpiecze駍two? Czy uwa縜sz, ze aby ustali powi眤anie jednego z drugim trzeba bada naukowych?

[...]

Operuj konkretami a Ty przegi阠iami. Tak mo縠my gada miesi眂 :-)

To teraz  dla kontrastu pokaz sytuacje w ktorych potrafi tramwaj kogos kto
nie mia s硊chawek w uszach....
Edukowac - spoko. Ale zakazywac?

Np. edukacja w zakresie nie prowadzenia po alkoholu ma zerow skuteczno舵. Karanie ju jak倍 tam ma, cho niewielk. W niekt髍ych krajach wprowadzono do舵 kontrowersyjne rozwi眤anie, kt髍e zadzia砤硂. Chodzi o karanie os骲, u kt髍ych nietrze紈y kierowca powoduj眂y wypadek spo縴 alkohol. Liczba takich zdarze drastycznie spad砤. By mo縠 w Korei taka edukacja by zadzia砤砤, gdzie spo砮cze駍two jest karne i w tym duchu wychowywane od najm硂dszych lat.

http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,35612,8123258,Mandat_dla_rowerzyst
y_za_sluchanie_muzyki_.html

Zgadzam si - okropna nieprofesjonalno禼 strasznik體 miejskich...

Pomi駇y ten aspekt. To ju inna sprawa. Ubiegli epok.

Je秎i rowerzysta s硊chaj眂y muzyki mia砨y by jedynym poszkodowanym,
to pal sze舵 - jego wyb髍. Ale dlaczego ja mam tez na tym ucierpie?

Ty?

Nie tylko.

Polecam w眛ki o pijanych rowerzystach 縠by nei wpad w te sam mityczn
pu砤pke w kt髍ej rowerzysta zabija kierowc...

Nie chodzi o to. Czyszczenie tapicerki z roztrzaskanego m髗gu rowerzysty - pijanego czy zas硊chanego muzyk - nie nale縴 do przyjemnych czynno禼i a i op蠹nia dotarcie do celu podr罂y. Podobnie jak chodzenie po s眃ach i ustalanie fakt體 miesi眂ami po tym zdarzeniu. :-)

Marek

Data: 2014-05-02 18:00:16
Autor: Budzik
[...]

Czasami powstaj dla nowych sytuacji.
Ale czasami powstaj bo jest zapotrzebowanie spo砮czne na zrobienie czego.
Nawet jak to cos nie ma 縜dnego sensu...

[...]

Ale mozna sie bawic wieloma innymi rzeczami.
Zegarkiem. GPSem. Pulsometrem.

Na serio nie uwa縜sz, 縠 zag硊szanie akustycznych sygna丑w ostrzegawczych nie wp硑wa na bezpiecze駍two? Czy uwa縜sz, ze aby
ustali powi眤anie jednego z drugim trzeba bada naukowych?

Na serio.
Jezdze od wielu lat. Rowerem sporo. Samochodem sporo.
Cz阺to s硊ycham muzyki, do tego CB w samochodzie i jakos w niczym mi to nie przeszkadza.
Karetki mnie nie zaskakuj.

[...]

Tylko po to aby wskaza absurdalno禼 "tego ograniczania na zasadzie "gdyby"

To teraz  dla kontrastu pokaz sytuacje w ktorych potrafi tramwaj
kogos kto nie mia s硊chawek w uszach....
Edukowac - spoko. Ale zakazywac?

Np. edukacja w zakresie nie prowadzenia po alkoholu ma zerow skuteczno舵.

???
Chyba tylko u nas bo nikt nie pr骲owa...

[...]

Karanie ma duza wartosc lae pod warunkiem, ze z砤pany czuje zepope硁i wine a nie, ze zlama g硊pi zakaz i mia pecha.
Tak by硂by dok砤dnie ze s硊chawkami.

[...]

Nie ma problemu. To by Tw骿 przyk砤d.

[...]

A jednak wpad砮 w te pu砤pk...

Data: 2014-05-02 21:01:58
Autor: Marek
[...]

Pewnie tak. I jednym z takich bezsensownych zakaz體 "na zam體ienie spo砮czne" jest jazda na trze紈o. Zapewne ka縟y z przy砤panych po pijaku to potwierdzi :-D

Na serio nie wi笨esz ze sob zdarzenia "bawienie si  odtwarzaczem" ze
s硊chaniem muzyki?

Ale mozna sie bawic wieloma innymi rzeczami.
Zegarkiem. GPSem. Pulsometrem.

Odbezpieczonym granatem r體nie. S硊chanie muzyki ma charakter ci眊砮go zagro縠nia, przez ca潮 drog - to podstawowa r罂nica.

[...]

O tym w砤秐ie pisz. Zapewne po硂wy z nich nie zauwa縴砮 wi阠 trudno aby zaskakiwa硑 :-D

Np. edukacja w zakresie nie prowadzenia po alkoholu ma zerow
skuteczno舵.

???
Chyba tylko u nas bo nikt nie pr骲owa...

TV robi to ka縟ego dnia. W潮cz sobie wiadomo禼i. Chyba w ka縟ych m體i o pijanych kierowcach, kt髍ych ilo舵 jest constans.

Karanie ma duza wartosc lae pod warunkiem, ze z砤pany czuje zepope硁i wine
a nie, ze zlama g硊pi zakaz i mia pecha.
Tak by硂by dok砤dnie ze s硊chawkami.

Hmmm, to skoro zakazy nie maj sensu w niewyedukowanym spo砮cze駍twie, to mo縠 zr骲my jak w Pekinie? Gdy w w眘kiej ulicy spotkaj si 2 auta, to pierwsze駍two ma kierowca, kt髍emu uda硂 si pobi drugiego. A czerwone 秝iat砤? Po co bezsensowny przepis o zatrzymywaniu si na nich? Na pewnych konkretnych mo縩a przyuwa縴 ponad 150 aut dziennie przeje縟縜j眂ych na czerwonym? Zapewne ukarany kierowca pomy秎i p砤c眂 mandat "mia砮m pecha, 縠 mnie z砤pali". Wi阠 proponujesz zniesienie tego przepisu?

Zgadzam si - okropna nieprofesjonalno禼 strasznik體 miejskich...

Pomi駇y ten aspekt. To ju inna sprawa. Ubiegli epok.

Nie ma problemu. To by Tw骿 przyk砤d.

Chodzi硂 mi o pokazanie i stra縩icy miejscy r體nie uwa縜j i s硊chanie muzyki na rowerze jest niebezpieczne. Nieprofesjonalne by硂 tylko to, 縠 chcieli ukara za dopuszczaln form nara縜nia na niebezpiecze駍two.

Marek

Data: 2014-05-02 22:22:17
Autor: Anyone
Marek wrote:

Ale mozna sie bawic wieloma innymi rzeczami.
Zegarkiem. GPSem. Pulsometrem.

Odbezpieczonym granatem r贸wnie偶. S艂uchanie muzyki ma charakter ci膮g艂ego
zagro偶enia, przez ca艂膮 drog臋 - to podstawowa r贸偶nica.

ROTFL.

A co mo偶na powiedzie膰 o rowerzy艣cie, kt贸ry nie widzi co jedzie za nim, bo nie ma lusterka? Przecie偶 to w og贸le jest masakra!
A jak nie ma 艣wiate艂 przednich ani tylnych?! To ju偶 w og贸le!
;>

Data: 2014-05-03 21:27:20
Autor: Marek
W dniu 2014-05-02 22:22, Anyone pisze:

[...]

Mieszkam w okolicy, gdzie do jednego z najbardziej popularnych rowerowych miejsc trzeba dojecha膰 ok 3km drog膮 gdzie obowi膮zuje 90km/h. Nie ma pobocza. Zauwa偶y艂em, 偶e z roku na rok ginie coraz mniej rowerzyst贸w. Pewnie ubywa tych bez 艣wiate艂. Selekcja naturalna. :-)

Marek

Data: 2014-05-03 08:00:01
Autor: Budzik
[...]

No w砤snie!
Ale tutaj mamy badania!
Badania pokazuj眂e 縠 prawdziwi niebezpieczni to ci co maja grubo w czubie, natomiast 砤panie i co gorsza wsadzanie do wiezienia tych oc jechali rowerem i mieli 0,55 to absurd. I dziwisz si, 縠 ci uwa縜j ze to absurd.
Wyjechaliby za granice i to samo zachowanie juz by硂by bezpieczne?

[...]

Nie zgodz si z tym twierdzeniem, nawet jak je powt髍zysz 100 razy.
Ono w bardzo specyficznych warunkach mo縠 by zagro縠niem. Ale jest to bardzo specyficzna i sporadyczna konstrukcja warunk體 i zdarze.
IMO zdecydowanie zbyt ma砤, zeby obwarowywa j jakimi szczeg蟪owymi przepisami skoro mamy przepisy og髄ne o zachowaniu ostro縩o禼 etc.

[...]

Nie rozumiem tego 縜rtu.
Widze te ktore powinienem. Nie widze tych ktore jada 5 ulic dalej - to prawda.

[...]

Wybi髍czo ogladasz i wyciagasz z砮 wnioski.
Ale by硂 ju o tym tyle razy...
Ale czemu sie dziwic, skoro nawet policja nie ma (???) statystyki z砤panych i statystyki sprawc體 z podzia砮m na poziom %%.

[...]

Nie rozumiesz.
Twierdze ze zakazy maja sens je縠li rozumie si ich sens.
Pierwszenstow przejazdu, czerwone swiat硂 s takimi przepisami.

[...]

ROTFL
Naprawde chcesz uto縮amiac dzia砤nia stra縩ik體 miejskich z dbaniem o bezpieczesntwo? Mo縠my o tym orozmawia, ale imo to taka grupa kt髍a przez ostatnich pare lat pokaza砤, ze maja zdecydowanie inne priorytety...
Nieprofesjonalne by硂 tylko to, 縠 chcieli ukara za dopuszczaln form nara縜nia na niebezpiecze駍two.

Jak to wielokrotnie bywa chcieli sie przyczepi i tyle.
Mo縠 krzywo na siebie spojrzeli z rowerzyst?

Data: 2014-05-03 21:42:46
Autor: Marek
[...]

I by absurdem wi阠 przepis zdj阾o. Rowerzy禼i wyszli z wi陑ie :-)
Co do alkoholu, a raczej jego dopuszczalnej ilo禼i we krwi, to mam mieszane odczucia. No ale to ju inny temat.

Wyjechaliby za granice i to samo zachowanie juz by硂by bezpieczne?

Nie myl bezpiecze駍twa z przepisami o traktowaniu jakiego zachowania jako bezpieczne.

Odbezpieczonym granatem r體nie. S硊chanie muzyki ma charakter
ci眊砮go zagro縠nia, przez ca潮 drog - to podstawowa r罂nica.

Nie zgodz si z tym twierdzeniem, nawet jak je powt髍zysz 100 razy.

Tyle razy nie zamierzam postulowa :-D

Ono w bardzo specyficznych warunkach mo縠 by zagro縠niem.

Owszem, tu si zgodz. Najcz甓ciej jest to wkurzaniem tym, 縠 nie mo縩a takiego delikwenta ze s硊chawkami wyprzedzi gdy nie reaguje na dzwonki czy nawo硑wania a w dodatku jedzie lajtowo w昕ykiem.

IMO zdecydowanie zbyt ma砤, zeby obwarowywa j jakimi szczeg蟪owymi
przepisami skoro mamy przepisy og髄ne o zachowaniu ostro縩o禼 etc.

Nawet go cytowa砮m. Jednak縠 z drugiej za strony - s硊縝y porz眃kowe nie mog wlepi mandatu bo nie jest to wykroczeniem. Wi阠 jest przepis ale jakby go nie by硂.

[...]

Ok, to by 縜rt - z砤pa砮m za s硂wo.

Twierdze ze zakazy maja sens je縠li rozumie si ich sens.
Pierwszenstow przejazdu, czerwone swiat硂 s takimi przepisami.

No ale s硊chanie muzyki podczas jazdy rowerem lub zatykanie sobie uszu s硊chawkami jest bardzo konkretnym zdarzeniem, kt髍e da si przecie skodyfikowa prosto.

Naprawde chcesz uto縮amiac dzia砤nia stra縩ik體 miejskich z dbaniem o
bezpieczesntwo? Mo縠my o tym orozmawia, ale imo to taka grupa kt髍a przez
ostatnich pare lat pokaza砤, ze maja zdecydowanie inne priorytety...

No dobrze, tu mo縠sz mie racj co do ich intencji dzia砤nia :-)

Marek

Data: 2014-05-03 22:00:09
Autor: Budzik
[...]

Nie myle.

[...]

Musisz sie zdecydowa - m體imy o sytuacjach niebezpiecznych czy mo縠 o niedogodno禼iach?
Bo zaczynasz pisa jak Cavallino - jak drugi przeszkadza w moim optymalnym torze jazdy to melepeta i kapelusz.

[...]

Ale przepis odnosi sie do konkretnych sytuacji.
Jadac sciezka rowerowa nie trzeba zachowywac ca硑 czas szczeg髄nej ostroznosci.

[...]

Nie chodzi o prostote tylko o sens.
Skodyfikowa prost da si np, to ze wszyscy maja chodzic w z蟪tych czapkach. Bo wtedy lepiej wida pieszego. ale czy to ma sens?

Ufff! :)))

Data: 2014-05-04 18:08:12
Autor: Marek
> [...]

niedogodno禼iach?
> Bo zaczynasz pisa jak Cavallino - jak drugi przeszkadza w moim optymalnym

Przecie to Twoje s硂wa komentuj:
"Ono w bardzo specyficznych warunkach mo縠 by zagro縠niem."

Zgodzi砮m si z nimi uznaj眂, 縠 je秎i sytuacja nie jest zagro縠niem to jest przynajmniej wkurzaj眂a. Co w tym nagannego, nielogicznego lub nie powi眤anego z dyskusj? Nie zmieniam toku dyskusji wi阠 nie mam na co si decydowa lub nie.

A ju poza tym wszystkim mamy odmienne zdanie na temat s硊chania muzyki. Ja wskutek w砤秐ie nieg硂秐ego s硊chania muzyki mia砮m kiedy wypadek samochodowy i to stoj眂 na 秝iat砤ch. Gdyby nie muzyka to, p蟪 sekundy szybciej us硑sza砨ym ostre hamowanie oraz ruszy砨ym o te p蟪 sekundy wcze秐iej (mimo czerwonego) i unikn背bym kasacji auta i szpitala. 0.5s mi zabrak硂. To te rzutuje na moj opini.

Marek

Data: 2014-05-04 17:01:01
Autor: Budzik
> [...]

Zgodzi砮m si z nimi uznaj眂, 縠 je秎i sytuacja nie jest zagro縠niem to jest przynajmniej wkurzaj眂a. Co w tym nagannego, nielogicznego lub nie powi眤anego z dyskusj? Nie zmieniam toku dyskusji wi阠 nie mam na co si decydowa lub nie.

Ok. Ale sytuacje wkurzaj眂e nie s argumentem za wprowadzaniem zakaz體.

[...]

ietnie.
Nadal jednak nie jest to argument za zakazem s硊chania.

Data: 2014-05-04 20:16:48
Autor: Marek
W dniu 2014-05-04 19:01, Budzik pisze:

[...]

Ok, ale ja komentowa砮m Twoje s硂wa a nie rozwija砮m swoj my秎 dotycz眂 zakaz體. Poruszy砮 temat niezwi眤any z w眛kiem:

"mo縠 by zagro縠niem" (czyli nie musi, czyli nie ma zwi眤ku z dyskusj ten wariant)

wi阠 odnios砮m si do niego r體nie. Je秎i ktokolwiek zrobi dygresj wzgl阣em g丑wnego w眛ku, to czuj si w obowi眤ku odpowiedzie na ni lub zaproponowa nie rozwijanie kwestii jako nieistotnej dla dyskusji. Nie mo縠sz mi robi z tego zarzutu.

ietnie.
Nadal jednak nie jest to argument za zakazem s硊chania.

Wymienili秏y pogl眃y, doszli秏y do wniosku, 縠 mamy odmienne zdanie i b阣ziemy si przy nim upiera wi阠 w takich przypadkach nale縴 zastosowa demokratyczne podej禼ie - czyli g硂sowanie - gdyby dosz硂 do rozm體 nad tym przepisem.

Marek

Data: 2014-05-04 10:02:59
Autor: Anyone
Marek wrote:

Odbezpieczonym granatem r贸wnie偶. S艂uchanie muzyki ma charakter
ci膮g艂ego zagro偶enia, przez ca艂膮 drog臋 - to podstawowa r贸偶nica.

Nie zgodz臋 si臋 z tym twierdzeniem, nawet jak je powt贸rzysz 100 razy.

Tyle razy nie zamierzam postulowa膰 :-D

Bo potem zm膮drzejesz? Po kt贸rym razie?

Ono w bardzo specyficznych warunkach mo偶e by膰 zagro偶eniem.

Owszem, tu si臋 zgodz臋. Najcz臋艣ciej jest to wkurzaniem tym, 偶e nie mo偶na
takiego delikwenta ze s艂uchawkami wyprzedzi膰 gdy nie reaguje na dzwonki
czy nawo艂ywania a w dodatku jedzie lajtowo w臋偶ykiem.

Mo偶na. Tylko wystarczy chcie膰.
Spotka艂em si臋 kilkakrotnie z takim przypadkiem i jako艣 da艂em sobie rad臋 i nie narzeka艂em.
A tobie jak widz臋 to wszystko! przeszkadza. Kompletnie!

Twierdze ze zakazy maja sens je偶eli rozumie si臋 ich sens.
Pierwszenstow przejazdu, czerwone swiat艂o s膮 takimi przepisami.

No ale s艂uchanie muzyki podczas jazdy rowerem lub zatykanie sobie uszu
s艂uchawkami jest bardzo konkretnym zdarzeniem, kt贸re da si臋 przecie偶
skodyfikowa膰 prosto.

A co z d艂ubaniem w uchu? Tez zabronisz? A z grzebaniem w nosie?

Albo inaczej: czego NIE zabronisz? Mo偶e tak b臋dzie ci 艂atwiej rozpisa膰 si臋 o czynno艣ciach, kt贸re wg ciebie nie przeszkadzaj膮 prowadzi膰 samochodu i roweru.

I nadal upieram si臋 przy swoim, bo wiem z w艂asnego do艣wiadczenia, 偶e s艂uchanie muzyki w s艂uchawkach w niczym w prowadzeniu nie przeszkadza. Wr臋cz t膮 jazd臋 uprzyjemnia.
A to, 偶e ty z tej przyjemno艣ci nie umiesz korzysta膰 i z niej rezygnujesz - to jest tylko i wy艂膮cznie tw贸j problem. I to, 偶e ty masz z tym problem nie oznacza, 偶e maj膮 wprowadzi膰 zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach dla je偶d偶膮cych na rowerach.

Data: 2014-05-06 22:50:50
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 3 May 2014, Marek wrote:

I by absurdem wi阠 przepis zdj阾o. Rowerzy禼i wyszli z wi陑ie :-)

  Obni縪no sankcj, a nie "zdj阾o", drobna r罂nica.

Co do alkoholu, a raczej jego dopuszczalnej ilo禼i we krwi, to mam mieszane odczucia. No ale to ju inny temat.

  Ja te.
  G丑wnie w tym stylu, 縠 inne niebezpieczne zachowania (np. za秐i阠ie)
nie s traktowane jako "niebezpieczna jazda".
  I 縠 zupe硁ie czym innym jest jazda khem.. "ekspresyjna" w wykonaniu
takiego podpompowanego, a czym skrajnie przeciwnym wy砤pywanie pijanych
po tym, 縠 ... jad ostro縩ie.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-05-07 18:30:36
Autor: Marek
On Sat, 3 May 2014, Marek wrote:

I by absurdem wi阠 przepis zdj阾o. Rowerzy禼i wyszli z wi陑ie :-)

  Obni縪no sankcj, a nie "zdj阾o", drobna r罂nica.

Zdj阾o przepis bezwzgl阣nego pozbawienia wolno禼i w sensie, 縠 zast眕iono jego brzmienie kolejnym - 砤godniejszym, bo tak wygl眃a ustawodawstwo nasze. Pasuje teraz? :-D

Marek

Data: 2014-05-08 00:15:30
Autor: Gotfryd Smolik news
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
On Wed, 7 May 2014, Marek wrote:

Pasuje teraz? :-D

  Pasuje, pasuje.
  Post brzmia jednak zbyt ... optymistycznie? ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-05-08 18:37:49
Autor: Marek
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?

  Pasuje, pasuje.
  Post brzmia jednak zbyt ... optymistycznie? ;)

Tzn zbyt hulaszczo? :-D

Marek

Data: 2014-05-02 10:37:14
Autor: ikov
W dniu 2014-04-30 22:13, Marek pisze:

[...]

Ja te偶 si臋 wypowiem, no bo czemu nie.
Czasami, szczeg贸lnie zim膮, zdarza艂o mi si臋 je藕dzi膰 w s艂uchawkach (dokana艂owych). Muzyka w艂膮czona bardzo cicho, tak, 偶eby s艂ysze膰 co si臋 wok贸艂 dzieje. Mi si臋 nie nudzi na monotonnych odcinkach, a zimny wiatr nie wieje po uszach (czapeczka pod kaskiem 艣rednio przed wiatrem chroni). Nie widz臋 w tym problemu, bo muzyka leci sobie w tle, a s艂ycha膰 zbli偶aj膮ce si臋 pojazdy i nie tylko. Jak kto艣 sobie odpali g艂o艣no, to nie do艣膰 偶e nie s艂yszy otoczenia, to jeszcze druga sprawa - mam wra偶enie, 偶e przy bardzo du偶ym nat臋偶eniu d藕wi臋ku b艂臋dnik nie pracuje do ko艅ca poprawnie i nie ma si臋 tak pewnej kontroli nad rowerem. Do tego nale偶y doda膰 element zaskoczenia, jak nie us艂yszymy zbli偶aj膮cego si臋 samochodu i w przestrachu zrobimy co艣 g艂upiego.
Tak wi臋c w komplecie ze s艂uchawkami powinno by膰 du偶o rozs膮dku, ale im g艂o艣niej tym mniej dla niego miejsca. A gdy widz臋 rowerzyst臋 z wielkimi s艂uchawkami, niewa偶ne jak sam si臋 poruszam, w艂膮cza mi si臋 lampka ostrzegawcza...

Data: 2014-05-02 14:42:15
Autor: Marek
W dniu 2014-05-02 10:37, ikov pisze:

[...]

Ok, zapewne gdyby艣 Ty jecha艂 na rowerze naprzeciwko mnie, to nie zjecha艂by艣 na lew膮 stron臋 niespodziewanie. Jednak偶e wiele os贸b tak nie post臋puje.

Kolejny przyk艂ad z dzi艣. Jaki艣 go艣膰 wjecha艂 z du偶膮 pr臋dko艣ci膮 na skrzy偶owanie (przejazd obok przej艣cia) na rowerze i ze s艂uchawkami na uszach. Mia艂 zielone wi臋c mia艂 pierwsze艅stwo. Samoch贸d skr臋caj膮cy w prawo nie zauwa偶y艂 go bo pewnie nie m贸g艂 a偶 tak bardzo g艂owy wykr臋ci膰 do ty艂u. Prawie dosz艂o do kolizji, kt贸rej rowerzysta nawet nie zauwa偶y艂 mimo i偶 samoch贸d ostro zahamowa艂. Zauwa偶y艂em to siedz膮c w aucie na s膮siednim pasie tylko dlatego bo us艂ysza艂em ostre hamowanie (kr贸tkie pi艣ni臋cie opon).

Jako艣 nie wierz臋, 偶e tylko ja mam szcz臋艣cie dostrzega膰 takie sytuacje.

Po drugie: nawet nie s艂uchaj膮c muzyki cz臋sto nie s艂ysz臋 auta za mn膮 bo szum wiatru zag艂usza. S艂uchawki dokana艂owe, w szczeg贸lno艣ci typu zamkni臋tego dodatkowo ogranicz膮 odg艂osy otoczenia. Do tego cicha muzyka jeszcze bardziej. Niestety tak to dzia艂a. Nie ma poziomu g艂o艣no艣ci, kt贸ry jest neutralny dla bezpiecze艅stwa.

Marek

Data: 2014-05-02 16:43:05
Autor: Gotfryd Smolik news
Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?
On Fri, 2 May 2014, Marek wrote:

Kolejny przyk砤d z dzi. Jaki go舵 wjecha z du勘 pr阣ko禼i na skrzy縪wanie (przejazd obok przej禼ia) na rowerze i ze s硊chawkami na uszach. Mia zielone wi阠 mia pierwsze駍two. Samoch骴 skr阠aj眂y
w prawo nie zauwa縴 go bo pewnie nie m骻 a tak bardzo g硂wy wykr阠i do ty硊.

  Ale to jest okazja do dwu zupe硁ie r罂nych flejm體, zupe硁ie nie
zwi眤anych ze spraw s硊chawek.
  Pierwszy to jest g硊pota prowadzenia DDR w ten spos骲, 縠 co najmniej
*PRZED* skrzy縪waniem nie wchodzi na jezdni (a w og髄e nie jest
po prostu "pasem" w jezdni).
  Drugi to r體nie skuteczne przekonanie, 縠 jak kierowca czego nie
widzi w lusterku to "nie m骻". Plus przekonanie "nie widz to jad".
  U rowerzysty, kiedy on wykonuje manewr, jedno i drugie bywa dos硂wnie
zab骿cze, wi阠.. najcze禼iej jednak mo縠.
  Jakby zamiast niebezpiecznej DDRki by硂 tam torowisko tramwajowe,
to kto te doszukiwa砨y si u kierowcy "niemo縩o禼i"?
  W眛pi.

Po drugie: nawet nie s硊chaj眂 muzyki cz阺to nie s硑sz auta za mn bo szum wiatru zag硊sza.

  Zgadza si.
  Ja do zwolennik體 "jazdy z muzyk" nie nale筷.
  Znam go禼ia kt髍y lata ca砮 by kierowc zawodowym - w tym d紈igi,
karetki i inne takie (w r罂nych okresach je糳zi r罂nymi pojazdami).
  Ot罂 jak tylko wy潮czy silnik, w潮cza radio (體cze秐ie magnetofony
a autach nie wyst阷owa硑). Rusza, wy潮cza.
  Zawsze mi to dawa硂 do my秎enia, cho by砮m dzieckiem.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-05-02 18:36:08
Autor: Marek
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?

  Ale to jest okazja do dwu zupe硁ie r罂nych flejm體, zupe硁ie nie
zwi眤anych ze spraw s硊chawek.

Tak, owszem - ale nie r骲my tego i skupmy si tylko na w眛ku celowego zag硊szania ostrze縠 akustycznych r罂nej ma禼i.

  Pierwszy to jest g硊pota prowadzenia DDR w ten spos骲, 縠 co najmniej
*PRZED* skrzy縪waniem nie wchodzi na jezdni (a w og髄e nie jest
po prostu "pasem" w jezdni).

Tak na marginesie, to jest to raczej przyk砤d rozwi眤ania DDR dla ubogich. Nierzadko widuje si DDR utworzone za pomoc p阣zla i farby na chwiej眂ych si p硑tach chodnikowych.

Np. w Norwegii robi si nawet przejazdy podziemne dla 禼ie縠k rowerowych jako form bezkolizyjnych skrzy縪wa. W dodatku DDR s tam z r體niutkiego asfaltu a nie kostki brukowej (kt髍a u nas u nas jest wypasem).

[...]

Gdyby wszyscy ulegali takiej samoedukacji zdroworozs眃kowej to zakazy nie by硑by potrzebne. Niestety jeste秏y spo砮cze駍twem wymagaj眂ym karania, zakazywania itp. i to te z umiarkowanym skutkiem.

Marek

Data: 2014-05-03 01:36:33
Autor: Jaros砤w Augustyniak vel Kot Bury
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?

U縴tkownik "Marek" <precz@spamowi.com> napisa w wiadomo禼i grup dyskusyjnych:lk0hhr$sqs$1@node1.news.atman.pl...

Np. w Norwegii robi si nawet przejazdy podziemne dla 禼ie縠k rowerowych jako form bezkolizyjnych skrzy縪wa. W dodatku DDR s tam z r體niutkiego asfaltu a nie kostki brukowej (kt髍a u nas u nas jest wypasem).

Marku, pisz眂 o Norwegii precyzuj, o kt髍 cz甓 tego kraju Ci chodzi i czy o tych kilka wi阫szych miast, czy o tereny pozamiejskie.  Bywam w 秗odkowej i p蟪nocnej Norwegii i mog stwierdzi, 縠 ani kostka bauma, ani DDR-y nie s tam popularne. Popularne na p蟪nocy s za to podgrzewane chodniki w wi阫szych miastach :). Co kraj to obyczaj z tym, 縠 zar體no Norwegia i Szwecja po硊dniowa to zupe硁ie inny kraj ni  p蟪noc. Nie mo縩a uto縮amia Oslo z Bergen, czy Sztokholmu z Lule.  Jad眂 z samochodem z Nynesham do North Cap praktycznie nie spotkamy rowerzyst體 do Honninsgvag. Nie wiem dla czego ale nie ma ich. Zagl眃aj眂 do mniejszych miast spotkamy lokalny ruch rowerowy o znikomym nat昕eniu. Wysyp rowerzyst體, g丑wnie W硂si, wyst阷uje na odcinku Honningsvag - North Cap. Codziennie wje縟縜j tam na rowerach setki W硂ch體 z "wycieczkowc體", kt髍e zawijaj do portu w Honnigsvag. Chamstwo tych mi硂秐ik體 rower體 jest du縠, ale nie na drodze a na terenie North Capu. Rozpychaj pchanymi rowerami turyst體 pieszych i w砤勘 z rowerami gdzie si tylko da.  W norweskiej wiosce, gdzie wynajmowa砮m domek, nigdy nie spotka砮m roweru. Nigdy te nie spyta砮m dla czego, bo bardziej mnie interesuj ich 硂dzie, motor體ki i kutry :).
Jaros砤w Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-05-02 22:04:41
Autor: Anyone
Marek wrote:

[...]

A wiesz co to jest lusterko i po co warto je mie膰?

Data: 2014-05-03 21:45:16
Autor: Marek
W dniu 2014-05-02 22:04, Anyone pisze:

A wiesz co to jest lusterko i po co warto je mie膰?

Hmmm... aby pod ka偶dym k膮tem widzie膰 odtwarzacz MP3? :-D

Marek

Data: 2014-05-04 09:57:15
Autor: Anyone
Marek wrote:

W dniu 2014-05-02 22:04, Anyone pisze:

A wiesz co to jest lusterko i po co warto je mie膰?

Hmmm... aby pod ka偶dym k膮tem widzie膰 odtwarzacz MP3? :-D

Masz, doucz si臋:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Lusterko_wsteczne

Data: 2014-05-04 18:55:12
Autor: Eres
W dniu 30.04.2014 22:13, Marek pisze:

Starczy zakazywania, czy mam jeszcze przytoczy膰 co艣 ciekawego? ;)
..
Jestem za zakazem s艂uchania muzyki przez rowerzyst贸w.

Jasne.
Tylko jak ma si臋 do tego zakaz u偶ywania telefon贸w kom贸rkowych z wy艂膮czenie zestaw贸w g艂o艣nom贸wi膮cych /na rowerze odpada/, zestaw贸w s艂uchwakowych.

Rozumiem 偶e s艂uchanie muzyki w czasie jazdy na s艂uchawkach, stwarza zagro偶enie, ale nie wi臋ksze ni偶 niem膮dry rowerzysta.

M膮dry u偶ywa tak 偶eby sobie krzywdy nie zrobi膰, a g艂upiemu wszystko jedno.

Je偶d偶臋 g艂贸wnie na rowerze, czasami trzymam te偶 k贸艂ko samochodowe i nie wyobra偶am sobie nie s艂ucha膰 muzy i tu i tu. A na rowerze s艂ysz臋 ze s艂uchawkami nie mniej o ile nie wi臋cej co w zamkni臋tej kabinie samochodowej.

NIE JESTEM za zakazem u偶ywania s艂uchawek, a co za tym idzie s艂uchania muzyki
--
SiTeK - Je偶d偶臋 na kole
*-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -*

Data: 2014-05-04 20:25:02
Autor: Marek
W dniu 2014-05-04 18:55, Eres pisze:

[...]

Mo偶na podyskutowa膰 oczywi艣cie. Nie jestem ustawodawc膮 wi臋c to nie moje zadanie.

Je艣li pytasz o moje prywatne zdanie, to szczerze m贸wi膮c nie zastanawia艂em si臋 nad tym. Jednak偶e gdy dzwoni telefon, to zawsze zatrzymuj臋 si臋. Nie tylko z powodu bezpiecze艅stwa lecz r贸wnie偶 z praktycznego powodu: druga strona b臋dzie mnie kiepsko s艂ysza艂a je艣li wiatr b臋dzie w mikrofon dmucha艂.

Rozumiem 偶e s艂uchanie muzyki w czasie jazdy na s艂uchawkach, stwarza
zagro偶enie, ale nie wi臋ksze ni偶 niem膮dry rowerzysta.
> M膮dry u偶ywa tak 偶eby sobie krzywdy nie zrobi膰, a g艂upiemu wszystko jedno.

A jasne! W niniejszej dyskusji nawet poda艂em przyk艂ady dziwacznych zachowa艅, zapewne okazjonalnych rowerzyst贸w. Co ciekawe, oni nie przejawiaj膮 nawet instynktu samozachowawczego czasem. Gdyby dosz艂o do kolizji wskutek ich g艂upoty, to sami ucierpi膮 ale to dla nich nie jest argumentem.

NIE JESTEM za zakazem u偶ywania s艂uchawek, a co za tym idzie s艂uchania
muzyki

Ok, szanuj臋 pogl膮d.

Marek

Data: 2014-04-30 23:40:15
Autor: Gotfryd Smolik news
Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?
On Wed, 30 Apr 2014, Anyone wrote:

Czy rowerzy禼i powinni mie zakaz s硊chania muzyki w czasie jazdy?

  Przede wszystkim taki zakaz powinni mie kieruj眂y pojazdami.
  Tak, zaliczy砮m, skasowane przednie ko硂, "szara strefa wypadkowa",
znaczy wrzucili秏y rower do auta (p蟪ci昕ar體ka/transporter)
i pojechali po ko硂.
  Nie widzia (patrzy na mnie), nie s硑sza dzwonka (wie pan, mia砮m
w潮czon muzyk), ruszy w rower jak by砮m zupe硁ie blisko, zderzenie
dok砤dnie opona-opona.

Wczoraj pierwszy raz wraca砮m do domu moim nowym jedno秎adem i prawie
zaliczy砮m pierwsz kolizj z inn rowerzystk. Jecha砤 przede mn i ni z
tego, ni z owego zajecha砤 mi drog, pr骲uj眂 skr阠i w lewo bez
jakiegokolwiek sygna硊. Krzykn背em do niej "Hej! Uwaga!", ale tylko m骿
ponadprzeci阾ny refleks uchroni mnie (i j!) przed wywrotk. Dziewczyna,
niestety, nie s硑sza砤 mojego ostrze縠nia, bo jecha砤 w s硊chawkach. To jest
ogromny problem rowerzyst體

  Oczywi禼ie.
  Zajd縜nie drogi nie jest problemem rowerzyst體, 縜dnym.
  Dla porz眃ku: istotna wi阫szo舵 wypadk體 rower-samoch骴 to nieust眕ienie
pierwsze駍twa, prawie p蟪-na-p蟪 winnych (z niewielk przewag tych
podobno PORDu naumianych na kursach PJ kierowc體), tak na oko wcale
a wcale nie ma w秗骴 nich zajechania drogi ;)

Rowerzy禼i nie do舵, 縠 nie znaj przepis體

  O popatrz.
  A najwi阫sze k砤mstwo wszechczas體, czyli statystyka, potwierdza
to jak wy縠j ;)

to jeszcze s ca砶owicie wy潮czeni z tego, co dzieje si wok蟪
nich, bo w uszach dudni im muzyka. Jak maj us硑sze np. jad眂 karetk?

  Ja bym si o kierowc體 martwi.
  Kiedy stan背em tu przed skrzy縪waniem, 縠by karetka z poprzecznej
mog砤 sobie pojecha, to taki jeden postanowi mnie omin辨 i wyjecha
karetce "na czo硂we" (zatrzymali si, ale domy秎acie si jak szybko
i sprawnie rozwik硊je si przypadek, kiedy skrzy縪wanie stoi, bo
wszyscy stan阬i na baczno舵 przed karetk, a przed ni stoi
ruchoma zapora drogowa nie maj眂a jak wykr阠i).

Jak dla mnie - kolejny ci昕ki idiota,

  No popatrz.
  Mo縠 uj背bym to jakimy bardziej parlamentarnymi s硂wy, ale zaprzecza
nie zamierzam ;)

Je縟縠 rowerem praktycznie non stop od 8 lat.
Zawsze po asfalcie, w wi阫szo禼i czasu w s硊chawkach dokana硂wych.

  Przyznam 縠 nie u縴wam. Ale nie z powodu nies硑szenia karetki,
ale s硑szenia wszystkich innych pojazd體, w tym nawet czapka
umie nieco przeszkadza, nie m體i眂 o kasku.

Nie zdarzy硂 mi si nie
us硑sze karetki. Cz阺to s硑sza砮m j i wiedzia砮m sk眃 nadjedzie, zanim
us硑szeli j kierowcy samochod體 obok.

  Standard.
  Ci w samochodach z w潮czon muzyk cz阺to nie s硑sz "prawie nic".

- zaka縨y samochod體, bo tysi眂e Polak體 gin rocznie na drogach

Starczy zakazywania, czy mam jeszcze przytoczy co ciekawego? ;)

  Zakaza zakazywania ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-05-01 08:38:34
Autor: fifak
[...]

heh przytoczy膰 to tu mo偶na setki filmik贸w pokazuj膮cych jak t臋pi ludzie z s艂uchawkami w uszach wchodz膮 na przej艣cie dla pieszych na zielonym nast臋pnie lec膮 w powietrzu, jak prze偶yj膮 to jeszcze zdziwieni:przecie偶 by艂o zielone

o kierowcach samochod贸w kt贸rzy przy w艂膮czonym radiu wpierdalaj膮 sie pod karetk臋 i s膮 zdziwieni bo przecie偶 wolno mu s艂ucha膰 radia

o rozmawiaj膮cych przez telefon kt贸rzy mimo zaostrzenia kary i zwi臋kszenia mandatu + punkt贸w karnych, dalej (szczeg贸lnie na skrzy偶owaniach) notorycznie gadaj膮 przez telefon, dla nich powinna by膰 kara w postaci natychmiastowego rozstrzelania i konfiskaty ca艂ego maj膮tku na rzecz poszkodowanych w wypadkach

a tak w sumie to nie trzeba si臋 niczym przejmowa膰, jest nas za du偶o, im wi臋cej zginie tym lepiej

Data: 2014-05-01 09:15:50
Autor: Piotr Kosewski
On 2014-04-30 21:08, Anyone wrote:
[...]

To, jak s膮dz臋, za艂atwia spraw臋 i ca艂y ten flejm jest zupe艂nie zb臋dny.

Oczywi艣cie nie zmienia to faktu, 偶e jazda w s艂uchawkach po jezdni jest
pomys艂em s艂abym. Rowerzy艣ci zazwyczaj nie maj膮 lusterek, wi臋c s艂uch
powinien by膰 dla nych wa偶nym zmys艂em.
W je藕dzie po chodniku i DDR s艂uchawki nie przeszkadzaj膮.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-05-01 23:15:39
Autor: Marek
W dniu 2014-05-01 09:15, Piotr Kosewski pisze:

W je藕dzie po chodniku i DDR s艂uchawki nie przeszkadzaj膮.

A ja w艂a艣nie przytoczy艂em przyk艂ad sprzed paru dni w jaki spos贸b urz膮dzenie MP3 (bo s艂uchawki s膮 gdzie艣 pod艂膮czone w ko艅cu) spowodowa艂o, 偶e rowerzysta zjecha艂 na przeciwleg艂y pas ruchu. Nie s艂ysza艂 ostrze偶e艅 akustycznych, a nawet nie widzia艂 jasnego o艣wietlenia mojego roweru bo grzeba艂 w odtwarzaczu od d艂u偶szej chwili. Jak wida膰 muzyka rzutuje nawet na wzrok.

Marek

Data: 2014-05-01 23:00:08
Autor: Budzik
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
U縴tkownik Marek precz@spamowi.com ...

a nawet nie widzia jasnego o秝ietlenia mojego roweru bo grzeba w odtwarzaczu od d硊縮zej chwili.

I to jest pow骴...

Data: 2014-05-02 13:08:30
Autor: Jaros砤w Augustyniak vel Kot Bury
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?

U縴tkownik "Budzik" <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisa w wiadomo禼i grup dyskusyjnych:XnsA3214B5E4F2Ebudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1...
U縴tkownik Marek precz@spamowi.com ...

a nawet nie widzia jasnego o秝ietlenia mojego roweru bo
grzeba w odtwarzaczu od d硊縮zej chwili.

I to jest pow骴...

Wsp蟪czesny samoch骴 lepszej klasy ma te tyle pokr阾e, przycisk體 itp. s硊勘cych jego prowadzeniu, 縠 radio czy nawet kom髍ka mniej dekoncentruj kierowc ni one same. Wsp蟪czesny kierowca powinien posiada lepsze zdolno禼i psychotechniczne ni pilot my秎iwski z okresu II W :). Problem polega na tym, 縠 obecnie ka縟y ma prawo prowadzi od roweru po TIR-a, niezale縩ie od posiadanych predyspozycji.  TIR-y prowadz ludzie posiadaj眂y pierwsze prawko od kilku miesi阠y!!! Ja pierwsze prawko kat. "B" zrobi砮m w roku 1980, po dziesi阠iu latach podwy縮zy砮m do "C", ale nie mog砮m podwy縮zy do "C+E" bo wymagany by sta z kat. "C". Obecnie "C+E" mo縩a zrobi jako pierwsze prawko i wyjecha TIR-em na tras bez 縜dnego do秝iadczenia. Wsp蟪cze秐ie wi阫szo舵 pieszych, rowerzyst體, motocyklist體 i kierowc體 nie zdobywa 縜dnego do秝iadczenia. S odporni na wiedz jak ska砤. Us硑sz co pi眛e przez dziesi眛e, 縠 maj prawo do czego i bezmy秎nie je egzekwuj. Ma prawo rowerzysta wyprzedza praw stron?  Ano ma, tylko wi阫szo舵 z nas nie wie kiedy i jak mo縩a wyprzedza.  Nie mo縩a wyprzedza z prawej strony pojazdu z w潮czonym prawym kierunkowskazem. To nie jest wojna pieszych, rowerzyst體, motocyklist體, kierowc體 osob體ek i kierowc體 ci昕ar體ek, a wojna debili, normalnych i "pirat體". Ci normalni b阣眂y mniejszo禼i niestety przegrywaj z wi阫szo禼i debili i marginesem "pirat體". Podany przyk砤d, to akurat przyk砤d debila, kt髍y wykonywa czynno禼i, kt髍e powinien wykona po sprawdzeniu, 縠 ma odpowiednio d硊gi odcinek prostej i wolnej drogi.
Jaros砤w Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-05-02 21:58:42
Autor: Anyone
Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?
Jaros艂aw Augustyniak vel Kot Bury wrote:

Wsp贸艂czesny samoch贸d lepszej klasy ma te偶 tyle pokr臋te艂, przycisk贸w itp.
s艂u偶膮cych jego prowadzeniu, 偶e radio czy nawet kom贸rka mniej dekoncentruj膮
kierowc臋 ni偶 one same. Wsp贸艂czesny kierowca powinien posiada膰 lepsze
zdolno艣ci psychotechniczne ni偶 pilot my艣liwski z okresu II W艢 :). Problem
polega na tym, 偶e obecnie ka偶dy ma prawo prowadzi膰 od roweru po TIR-a,
niezale偶nie od posiadanych predyspozycji.  TIR-y prowadz膮 ludzie
posiadaj膮cy pierwsze prawko od kilku miesi臋cy!!! Ja pierwsze prawko kat.
"B" zrobi艂em w roku 1980, po dziesi臋ciu latach podwy偶szy艂em do "C", ale
nie mog艂em podwy偶szy膰 do "C+E" bo wymagany by艂 sta偶 z kat. "C". Obecnie
"C+E" mo偶na zrobi膰 jako pierwsze prawko i wyjecha膰 TIR-em na tras臋 bez
偶adnego do艣wiadczenia. Wsp贸艂cze艣nie wi臋kszo艣膰 pieszych, rowerzyst贸w,
motocyklist贸w i kierowc贸w nie zdobywa 偶adnego do艣wiadczenia. S膮 odporni na
wiedz臋 jak ska艂a. Us艂ysz膮 co艣 pi膮te przez dziesi膮te, 偶e maj膮 prawo do
czego艣 i bezmy艣lnie je egzekwuj膮.

Tu si臋 w pew艂ni zgadzam.

Ma prawo rowerzysta wyprzedza膰 praw膮
stron膮?  Ano ma, tylko
wi臋kszo艣膰 z nas nie wie kiedy i jak mo偶na wyprzedza膰.  Nie mo偶na
wyprzedza膰 z prawej strony pojazdu z w艂膮czonym prawym kierunkowskazem.

W艂aczony prawy kierunkowskaz? A mo偶esz mi przypomnie膰, jaki % kierowc贸w uznaje kierunkowskazy w og贸le? Ile % ich u偶ywa? A jaki % przypomina sobie o nich w og贸le w chwili, kiedy zaczynaj膮 skr臋ca膰 ju偶 b臋d膮c na skrzy偶owaniu? :>

nie jest wojna pieszych, rowerzyst贸w, motocyklist贸w, kierowc贸w osob贸wek i
kierowc贸w ci臋偶ar贸wek, a wojna debili, normalnych i "pirat贸w". Ci normalni
b臋d膮cy mniejszo艣ci膮 niestety przegrywaj膮 z wi臋kszo艣ci膮 debili i marginesem
"pirat贸w". Podany przyk艂ad, to akurat przyk艂ad debila, kt贸ry wykonywa艂
czynno艣ci, kt贸re powinien wykona膰 po sprawdzeniu, 偶e ma odpowiednio d艂ugi
odcinek prostej i wolnej drogi.

I tu si臋 zgadzam.
Dlatego jestem zdania, 偶e ch臋tny na prowadzenie samochodu powinien mie膰:
- przejechane 1.000km na rowerze w mie艣cie i po drogach krajowych
- zaliczone 3-5 wycieczek z wi臋ksz膮 wag膮 na rowerze (sakwy, namiot, etc) po drogach lokalnych i krajowych
- przejechane 1.000km na skuterze
- 2x zaliczenie na symulatorze komputerowym jazdy w mie艣cie w warunkach:
A - normalne sytuacje na drodze "bez podpuszczania"
B - sytuacje wkurwiaj膮ce - np rowerzysta na drodze i kolejka samochod贸w za nim. Przy czym:
- brak teorii - bo to czy zna przepisy wyjdzie w praniu, albo si臋 nauczy je偶d偶膮c rowerkiem czy skuterkiem lub go... zabij膮. (lajf is brutal!)
- brak egzaminu z parkowania i manewr贸w bo to te偶 wyjdzie w rzeczywistym 偶yciu
- mo偶liwo艣膰 zdawania egzaminu dowolnym samochodem
- eliminacja z listy b艂臋d贸w takich jak zga艣ni臋cie silnika jako b艂臋du ko艅cz膮cego negatywnie egzamin. (bo r贸wnie dobrze ja mog臋 dowolnego egzaminatora wsadzi膰 za kierownic臋 Toyoty Yaris 6 biegowej i przyzwyczajony do Fabii idiota nie zda w艂asnego egzaminu :PPPP)

Data: 2014-05-02 23:25:12
Autor: Jaros艂aw Augustyniak vel Kot Bury
Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?

U偶ytkownik "Anyone" <anyone@anywhere.in.w.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:lk0tdi$bje$1@node2.news.atman.pl...
[...]

Obydwaj wiemy, 偶e pewnie nie wi臋cej jak 50%, co nie zmienia faktu, 偶e wielu rowerzyst贸w wyprzedza z prawej tych nielicznych z w艂膮czonym prawym kierunkowskazem. P贸艂 biedy kiedy chodzi o osob贸wk臋, du偶o gorzej jak wyprzedza w ten spos贸b samoch贸d ci臋偶arowy, bo to realnie grozi 艣mierci膮 lub kalectwem rowerzysty. Kierowcy zreszt膮 s膮 nie lepsi je偶eli chodzi o wyprzedzanie na szosie i uznawanie w艂膮czonego kierunkowskazu. Jak ju偶 poruszy艂e艣 temat to my rowerzy艣ci te偶 rzadko sygnalizujemy zamiar skr臋tu czy zmiany pasa ruchu.
Jaros艂aw Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-05-02 23:53:39
Autor: Anyone
[...]

:>

[...]

No nie do ko艅ca tak jest. ja tam sygnalizuj臋 zawsze jak widz臋, 偶e jest taka konieczno艣膰 i kierowcy mog膮 nie wiedzie膰 co zamierzam zrobi膰. Z tego co zauwa偶y艂em - cz臋艣膰 kierowc贸w wie te偶 co to znaczy, jak rowerzysta odwraca g艂ow臋 = znaczy si臋 b臋dzie chcia艂 zmieni膰 kierunek jazdy i szuka wolnej przestrzeni.
Inna rzecz jest taka, 偶e o ile mnie na poziomce zasygnalizowa膰 jest 艂atwo, bo nie strac臋 stabilnego po艂o偶enia (_|_) na foteliku - o tyle na pionowcym traci si臋 1 z 3 podpar膰 i lepiej zachowa膰 je dla bezpiecze艅stwa jazdy. St膮d jad膮c za pionowcem - uwa偶am znacznie bardziej ni偶 wtedy kiedy jad臋 za poziomk膮. Zw艂aszcza, 偶e olbrzymia cz臋艣膰 rowerzyst贸w robi tak samo jak kierowcy: 1 rzut okiem za siebie i ju偶 kierownic膮 kr臋ci! A tymczasem kto艣 mu wje偶d偶膮 w bok... Bo po co spojrze膰 2 razy? Albo po co mie膰 lusterko? lepiej od razu w艂adowa膰 si臋 komu艣 pod ko艂a!

Data: 2014-05-03 01:57:49
Autor: Jaros艂aw Augustyniak vel Kot Bury
Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?

U偶ytkownik "Anyone" <anyone@anywhere.in.w.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:lk1453$h36$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Ja te偶 wyczuwam kiedy kto艣 zamierza wykona膰 manewr bez sygnalizacji. Nie wa偶ne czy rowerzysta czy kierowca samochodu. Nie wyczuwam tylko motocyklist贸w. To efekt do艣wiadczenia i pewnie predyspozycji :). Sam sygnalizuj臋 na rowerze pionowym a tym bardziej jad膮c samochodem.  Od zawsze jad膮c samochodem ogl膮dam si臋 mimo lusterek :) co zmniejsza "martwe pole". Lusterko staram si臋 mie膰 w rowerze, cho膰 czasem po kasacji w terenie chwil臋 trwa zanim je odkupi臋 :) :). Oczywi艣cie poziomka jest bezpieczniejsza w trakcie sygnalizacji, ale patrz膮c uprzednio czy mam dziury przed sob膮 zawsze mog臋 "pomacha膰 r臋k膮" mi臋dzy dziurami, spojrze膰 w ty艂 itp. Ale ja wol臋 偶y膰 ni偶 mie膰 racj臋.
Jaros艂aw Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-05-03 08:07:44
Autor: Budzik
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
U縴tkownik Jaros砤w Augustyniak vel Kot Bury kot_bury@o2.pl ...

Ja te wyczuwam kiedy kto zamierza wykona manewr bez sygnalizacji.
Nie wa縩e czy rowerzysta czy kierowca samochodu. Nie wyczuwam tylko motocyklist體. To efekt do秝iadczenia i pewnie predyspozycji :). Sam sygnalizuj na rowerze pionowym a tym bardziej jad眂 samochodem.  Od
zawsze jad眂 samochodem ogl眃am si mimo lusterek :) co zmniejsza
"martwe pole". Lusterko staram si mie w rowerze, cho czasem po
kasacji w terenie chwil trwa zanim je odkupi :) :). Oczywi禼ie
poziomka jest bezpieczniejsza w trakcie sygnalizacji, ale patrz眂
uprzednio czy mam dziury przed sob zawsze mog "pomacha r阫" mi阣zy
dziurami, spojrze w ty itp. Ale ja wol 縴 ni mie racj.

M眃rego przyjemnie pos硊cha :)

Data: 2014-05-06 22:54:00
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 3 May 2014, Jaros砤w Augustyniak vel Kot Bury wrote:

 Od zawsze jad眂 samochodem ogl眃am si mimo lusterek :)

<OT>
  Ciekawe jaki promil kierowc體 nierowerzyst體 w og髄e bierze pod uwag
co takiego, jak POPATRZENIE w co inne ni przednia szyba lub lusterka.
"Nie widzia w lusterku" i to ma wszystko wyja秐ia.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-05-03 08:00:01
Autor: Budzik
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
U縴tkownik Anyone anyone@anywhere.in.w.pl ...

[...]

W砤czony prawy kierunkowskaz? A mo縠sz mi przypomnie, jaki %
kierowc體 uznaje kierunkowskazy w og髄e? Ile % ich u縴wa? A jaki %
przypomina sobie o nich w og髄e w chwili, kiedy zaczynaj skr阠a ju
b阣眂 na skrzy縪waniu? :>

Nie przesadzajmy.
Uzywa wiekszosc. Tylko nie wie jak.
Wiec uzywaja za p蠹no, uzywaja po to zeby powiedziec "skrecam" a nie po to zeby wczesniej dac znac "bede skreca".
Innymi s硂wy robia to bezmyslnie.

Zeby nie by硂 zdarza sie kazdemu. W砤snie wczoraj zmieni砮m pas z prawego na lewy na dwupasm體ce bez kierunkowskazu (nie wazne dlaczego)
S硑sze w CB kolege z TIRa: kolego, a kierunkowskaz moze byc w砤czy.
Przeprosi砮m i juz chcia砮m zapytac co mu zalezy bo jedzie wysoko i przeciez widzia砮m t osob體ke przede mn. Po czym skonstatowa砮m, 縠 przeciez ja nie jade osob體k tylko vanem i m骻 nie widzie.
Tylko ze jak sie czasami jedzie za takim melepet (uk硂n w strone Cavallino) to wida czasami 縠 to nie jest jednorazowe niedopatrzenie tylko brak umiej阾no禼i.

Data: 2014-05-02 00:00:52
Autor: Piotr Kosewski
On 2014-05-01 23:15, Marek wrote:
[...]

Nieistotne.

Atualnie polskie prawo zezwala na prowadzenie pojazd贸w osobom
nies艂ysz膮cym.
Tyle w temacie "zakazu jazdy w s艂uchawkach".

Zostaje pytanie: czy jazda w s艂uchawkach zwi臋ksza niebezpiecze艅stwo?
Pewnie tak, ale co z tego? Jest mn贸stwo czynnik贸w, kt贸re istotniej
zwi臋kszaj膮 liczb臋 wypadk贸w. Prym wiedzie oczywi艣cie niewiarygodnie
s艂abe wyszkolenie rowerzyst贸w.

Osoby, kt贸re nie s艂ysz膮 (niezale偶nie od powodu), musz膮 po prostu troch臋
bardziej uwa偶a膰.
S艂abi kierowcy i osoby bez wyobra藕ni przestrzennej te偶 musz膮 bardziej
uwa偶a膰. W deszczu trzeba bardziej uwa偶a膰. W czasie Oktoberfestu trzeba
bardziej uwa偶a膰. Stan "trzeba bardziej uwa偶a膰" nie jest niczym
niezwyk艂ym w dziedzinie prowadzenia pojazd贸w.

Podawanie przyk艂ad贸w, jakto Kowalski zjecha艂 na z艂y pas, a Nowak wpad艂
pod karetk臋 jest troch臋 niepowa偶ne. Dao Minh jecha艂 przez las rowerem do
spo偶ywczaka i rozerwa艂 go niewypa艂 z Wojny wietnamskiej. No i co z tego?

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-05-02 12:30:03
Autor: Jaros艂aw Augustyniak vel Kot Bury
Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?

U偶ytkownik "Piotr Kosewski" <piotr.kosewski@mail.nowhere> napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:5362c1da$0$2163$65785112@news.neostrada.pl...

Atualnie polskie prawo zezwala na prowadzenie pojazd贸w osobom
nies艂ysz膮cym.
Tyle w temacie "zakazu jazdy w s艂uchawkach".

Jeste艣 pewien? Poczytaj sobie fora dla g艂uchoniemych i niedos艂ysz膮cych :). Sytuacja od 2011 roku jest taka, 偶e niby mog膮 prowadzi膰  ale nie mog膮 przej艣膰 bada艅 lekarskich na prawo jazdy. Nawet nie wiadomo jak wygl膮da obecnie sprawa oznakowania pojazdu takiej osoby (kiedy艣 by艂 to 偶贸艂ty p贸艂ksi臋偶yc nad tablic膮 rejestracyjn膮). Jedni lekarze podpisuj膮 badania niedos艂ysz膮cym a inni nie. Za ca艂y zam臋t odpowiada Min. Zdrowia, kt贸re wyda艂o rozporz膮dzenie dotycz膮ce bada艅 kierowc贸w. G艂uchym chyba ju偶 偶aden lekarz nie podpisuje bada艅.
Jaros艂aw Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-05-02 19:42:25
Autor: Piotr Kosewski
On 2014-05-02 12:30, Jaros艂aw Augustyniak vel Kot Bury wrote:
Jeste艣 pewien? Poczytaj sobie fora dla g艂uchoniemych i niedos艂ysz膮cych
:). Sytuacja od 2011 roku jest taka, 偶e niby mog膮 prowadzi膰  ale nie
mog膮 przej艣膰 bada艅 lekarskich na prawo jazdy. Nawet nie wiadomo jak

Jestem pewien.
Klikaj膮c w link, kt贸ry poda艂em wcze艣niej, odkryjesz, 偶e ostatnia
nowelizacja wesz艂a w 偶ycie w styczniu 2012. W艂a艣nie ten burdel z 2011
roku zmusi艂 ustawodawc臋 do poprawienia prawa.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-05-02 23:02:53
Autor: Jaros艂aw Augustyniak vel Kot Bury
Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?

U偶ytkownik "Piotr Kosewski" <piotr.kosewski@mail.nowhere> napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:5363d6c5$0$2369$65785112@news.neostrada.pl...
On 2014-05-02 12:30, Jaros艂aw Augustyniak vel Kot Bury wrote:
[...]

Chodzi Ci zapewne o zapis:

鈥2a. Ubytek cz臋艣ciowy lub ca艂kowity s艂uchu nie musi stanowi膰 przeciwwskazania zdrowotnego do uzyskania
uprawnie艅 do kierowania pojazdami przez osob臋 ubiegaj膮c膮 si臋 o prawo jazdy kategorii A, A1, B, B1, B+E, T albo
posiadaj膮c膮 prawo jazdy kategorii A, A1, B, B1, B+E, T.鈥

Wed艂ug os贸b zainteresowanych nic on praktycznie nie zmienia, gdy偶 jak pisa艂em lekarze nie chc膮 podpisywa膰 bada艅 g艂uchym, a w wi臋kszo艣ci wypadk贸w i osob膮 niedos艂ysz膮cym.  Zapis "nie musi" stanowi w praktyce tak膮 sam膮 barier臋 jak zapis o wolno艣ci sumienia lekarza w przypadku aborcji. Niby mo偶na, ale nikt nie chce. Tylko nie pisz, 偶e aborcja ma dodatkowe obostrzenia bo to wiem i nawi膮zuje do aborcji zgodnej z prawem. Opieram powy偶sze o wypowiedzi na forach tematycznych os贸b niedos艂ysz膮cych i g艂uchych. My艣l臋, 偶e to wiarygodne 藕r贸d艂o informacji.

Jaros艂aw Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-05-02 23:21:36
Autor: Piotr Kosewski
On 2014-05-02 23:02, Jaros艂aw Augustyniak vel Kot Bury wrote:
[...]

Ale przecie偶 to jest zupe艂nie nieistotne...

Nie rozmawiamy o tym, czy g艂usi mog膮 dosta膰 prawo jazdy. Rozmawiamy
o zapisie w prawie. Ustawodawca stwierdza, 偶e brak s艂uchu nie
przeszkadza w prowadzeniu pojazd贸w. To jest wa偶ne.
Ca艂a reszta, tzn. czy lekarze podpisuj膮 i czy g艂usi zdaj膮, nie ma tu
偶adnego znaczenia.

Przypominam, 偶e rozmawiamy o S艁UCHAWKACH. Ja si臋 podpar艂em paragrafem
z ustawy, a (zupe艂nie niepotrzebnie) wyros艂a z tego dyskusja
pseudomedyczna.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-05-03 00:48:45
Autor: Jaros艂aw Augustyniak vel Kot Bury
Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?

U偶ytkownik "Piotr Kosewski" <piotr.kosewski@mail.nowhere> napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:53640a24$0$2147$65785112@news.neostrada.pl...
On 2014-05-02 23:02, Jaros艂aw Augustyniak vel Kot Bury wrote:
[...]

Dla mnie ta dyskusja od pocz膮tku jest mocno bezsensowna. S艂uchawki maj膮 dwa odr臋bne aspekty:
- odcinaj膮 od otoczenia, co mo偶na por贸wna膰 w艂a艣nie do upo艣ledze艅 s艂uchu
- p艂yn膮ca z nich muzyka i konieczno艣膰 obs艂ugi odtwarzacza mo偶e dekoncentrowa膰 prowadz膮cego.
Zar贸wno pierwszy jak i drugi aspekt powinien oceni膰 ich u偶ytkownik, a za wynik艂e z tej oceny b艂臋dy powinien ponosi膰 odpowiedzialno艣膰, Odpowiedzialno艣膰 za zachowanie w ruchu, a nie za s艂uchawki jako takie. Dla mnie go艣膰 mo偶e je藕dzi膰 w masce p.gaz z "tr膮bk膮" o ile potrafi nie pope艂nia膰 b艂臋d贸w w prowadzeniu :).
Jaros艂aw Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-05-03 11:47:34
Autor: Anyone
[...]

Nie zgodz臋 si臋. odcinaj膮 od tych typowych d藕wi臋k贸w zwi膮zanych z jazd膮 na rowerze: drobnychs krzyp贸w, terkotania 艂a艅cucha w rurce, piszczenia wibrejka, skok贸w przerzutki. Nadto rozm贸w przechodni贸w, ich okrzyk贸w, pisk贸w dzieciar贸w czasami. Jednak偶e tr膮bienie, karetki etc - s艂ycha膰 doskonale. O dziwo czasami s艂ycha偶 te偶 pukanie sygnalizacji informuj膮cej niewidomych, 偶e mog膮 przechodzi膰.

- p艂yn膮ca z nich muzyka i konieczno艣膰 obs艂ugi odtwarzacza mo偶e
dekoncentrowa膰 prowadz膮cego.

A to ju偶 zale偶y czy i jak cz臋sto potrzebujesz obs艂ugiwa膰 ten偶e odtwarzacz. Jak masz mp3 w smartfonie to i tak musisz si臋 zatrzyma膰, aby go podotyka膰. A jak masz typowego mp3 guzikowego to o ile jest rozs膮dnie schowany, to nawet na 艣lepo mo偶na ten guzik na nim wcisn膮膰. I o ile si臋 jest przytomn膮 osob膮 to wie si臋 kiedy mo偶na to zrobi膰 bezpiecznie dla siebie i innych.

Jestem za i tu si臋 zgadzam.

Data: 2014-05-02 14:48:02
Autor: Marek
W dniu 2014-05-02 00:00, Piotr Kosewski pisze:

Atualnie polskie prawo zezwala na prowadzenie pojazd贸w osobom
nies艂ysz膮cym.
Tyle w temacie "zakazu jazdy w s艂uchawkach".

Nikt tego nie podwa偶a艂 i nie komentowa艂.Plus to co napisa艂 Jarek - 偶e osoby ze znaczn膮 utrat膮 s艂uchu nierzadko nie dostaj膮 zezwole艅 na prowadzenie pojazd贸w (standardowo nieprecyzyjne polskie przepisy).

[...]

Prawda. Ale nie zaszkodzi eliminacja niepotrzebnych czynnik贸w zwi臋kszaj膮cych ryzyko wypadku, kt贸re jednocze艣nie nie maj膮 zwi膮zku z czynno艣ciami niezb臋dnymi jak np. monitorowanie pr臋dko艣ci?

[...]

Zgadza si臋. S艂uchanie muzyki oznacza "uwa偶am mniej z w艂asnego wyboru" a powinienem "uwa偶a膰 bardziej".

Marek

Data: 2014-05-02 22:03:01
Autor: Anyone
Marek wrote:

[...]

To mo偶e zaczniemy od eliminacji rowerzyst贸w, kt贸rzy... nie posiadaj膮 lusterka?

[...]

No i pud艂o. Ja cz臋sto s艂uchawm muzyki, ale mam lusterko i zanim ten rowerzysta bez niego zd膮偶y zauwa偶y膰 偶e si臋 do niego zbli偶a samoch贸d - to ja jad膮c obok wiem to od kilkunastu sekund czy od kilku minut - bo co艣 zauwa偶y艂em w lusterku. Mimo i偶 w uszach s艂uchawki.
I kto na tym wychodzi lepiej? On nas艂uchuj膮cy bez lusterka, nie umiej膮cy okre艣li膰 ani co jedzie z ty艂u, ani odleg艂o艣ci za to s艂ysz膮cy szum silnika - czy ja, kt贸ry widzi i wie, chocia偶 nie rozpozna taktu motoru tak dok艂adnie jak on?

Data: 2014-05-03 21:52:10
Autor: Marek
W dniu 2014-05-02 22:03, Anyone pisze:

To mo偶e zaczniemy od eliminacji rowerzyst贸w, kt贸rzy... nie posiadaj膮
lusterka?

Rozumiem, 偶e proponujesz teraz kolejno艣膰 wdra偶ania przepis贸w? To akurat nie jest przedmiotem naszej dyskusji bo z tego si臋 niesko艅czony flejm zrobi.

[...]

Ok, nie dojdziemy do konsensusu. W aucie mam pe艂no lusterek jednak偶e zawsze gdy ruszam, wy艂膮czam radio.

Marek

Data: 2014-05-04 09:56:20
Autor: Anyone
Marek wrote:

[...]

Tak jak ju偶 napisa艂 Budzik - nie por贸wnuj swoich mo偶liwo艣ci percepcyjnych do mo偶liwo艣ci innych. To 偶e tobie brakuje inteligencji i "multitaskingu" - nie oznacza 偶e tych parametr贸w brakuje innym :)

Data: 2014-05-02 23:36:46
Autor: Piotr Kosewski
On 2014-05-02 14:48, Marek wrote:
Prawda. Ale nie zaszkodzi eliminacja niepotrzebnych czynnik贸w
zwi臋kszaj膮cych ryzyko wypadku, kt贸re jednocze艣nie nie maj膮 zwi膮zku z
czynno艣ciami niezb臋dnymi jak np. monitorowanie pr臋dko艣ci?

W og贸le wiadomo, 偶e 100% wypadk贸w w pojazdach wynika z istnienia
pojazd贸w. Dawniej ludzie chodzili pieszo, to wypadk贸w by艂o mniej.
Gorzej, jak je藕dzili konno. Ko艅 pogryzie lub kopnie...

Trzeba szuka膰 kompromisu mi臋dzy bezpiecze艅stwem i przyjemno艣ci膮
z 偶ycia. Muzyka na rowerze umila 偶ycie milionom, a zabija mo偶e
kilkunastu.

Nieca艂e p贸艂 wieku temu w USA pojawi艂 si臋 pomys艂, by zakaza膰 kabriolet贸w,
bo s艂abo chroni膮 pasa偶er贸w (i w艂a艣ciwie gwarantuj膮 zgon przy
dachowaniu). Jednak nigdy nie wprowadzono tego w 偶ycie, bo jednak jazda
bez dachu jest zbyt fajna.

Powtarzam: na li艣cie niebezpiecznych element贸w jazdy na rowerze jest
naprawd臋 du偶o punkt贸w i s艂uchawki nie wiod膮 prymu.

Ciekawe ilu z Was ma lusterko w rowerze (ja nie mam). W rowerach
lusterko nie jest standardem, bo dla cz臋艣ci rowerzyst贸w by艂oby
uci膮偶liwe. Czyli dla wygody rezygnujemy z elementu, bez kt贸rego trudno
sobie wyobrazi膰 jazd臋 samochodem ;).

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-05-03 22:28:24
Autor: Marek
W dniu 2014-05-02 23:36, Piotr Kosewski pisze:

W og贸le wiadomo, 偶e 100% wypadk贸w w pojazdach wynika z istnienia
pojazd贸w. Dawniej ludzie chodzili pieszo, to wypadk贸w by艂o mniej.
Gorzej, jak je藕dzili konno. Ko艅 pogryzie lub kopnie...

Tak, nie spos贸b temu zaprzeczy膰. Nowa aktywno艣膰, nowe wynalazki poci膮gaj膮 za sob膮 potrzeb臋 tworzenia nowych przepis贸w. To naturalny proces.

Trzeba szuka膰 kompromisu mi臋dzy bezpiecze艅stwem i przyjemno艣ci膮
z 偶ycia. Muzyka na rowerze umila 偶ycie milionom, a zabija mo偶e
kilkunastu.

Wiesz... wkurza mnie to, 偶e sam wy艂膮czam radio w aucie gdy jad臋 a inni maj膮 to gdzie艣. Zreszt膮 nie od zawsze. Par臋 razy zauwa偶y艂em, 偶e stworzy艂em sobie i/lub innym zagro偶enie s艂uchaj膮c nawet nieg艂o艣no muzyki. Kiedy艣 zbyt p贸藕no us艂ysza艂em, 偶e kto艣 hamuje z po艣lizgiem (a raczej kr臋ci si臋 we wszystkie strony z dymem opon) aby wykona膰 jaki艣 manewr unikowy, kosztowa艂o mnie to 3 miesi膮ce w 艂贸偶ku... a sta艂em na czerwonym i unikn膮艂bym w/w sytuacji je艣li nie s艂ucha艂bym muzyki. Takie moje do艣wiadczenie zmieni艂o moje podej艣cie do艣膰 skutecznie.

Powtarzam: na li艣cie niebezpiecznych element贸w jazdy na rowerze jest
naprawd臋 du偶o punkt贸w i s艂uchawki nie wiod膮 prymu.

A pewnie, 偶e nie. Jednak偶e w przypadku rower贸w bardzo wkurza mnie (wspomnia艂em o tym aspekcie przedm贸wcom) gdy kto艣 przede mn膮 nie daje si臋 wyprzedzi膰 bo nie s艂yszy dzwonka lub mojego "haaaalooo".

Ciekawe ilu z Was ma lusterko w rowerze (ja nie mam).

Ja te偶 nie. Warto by si臋 spyta膰 o typ roweru bo w DH zdziwi艂bym si臋 gdyby kto艣 je sobie zainstalowa艂 :-) Wydaje mi si臋, 偶e gdy je藕dzimy cz臋sto w terenie, gdzie 艂atwo o upadki, to lusterko mo偶e by膰 do艣膰 niebezpieczne.

Widzia艂em lusterka montowane do kask贸w rowerowych. Zabawnie to wygl膮da, co艣 a'la pszczo艂a :-D Mo偶e to jaki艣 kompromis...

Marek

Data: 2014-05-04 07:00:59
Autor: Budzik
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
U縴tkownik Marek precz@spamowi.com ...

Trzeba szuka kompromisu mi阣zy bezpiecze駍twem i przyjemno禼i
z 縴cia. Muzyka na rowerze umila 縴cie milionom, a zabija mo縠
kilkunastu.

Wiesz... wkurza mnie to, 縠 sam wy潮czam radio w aucie gdy jad a inni maj to gdzie. Zreszt nie od zawsze. Par razy zauwa縴砮m, 縠 stworzy砮m sobie i/lub innym zagro縠nie s硊chaj眂 nawet nieg硂秐o muzyki. Kiedy zbyt p蠹no us硑sza砮m, 縠 kto hamuje z po秎izgiem (a raczej kr阠i si we wszystkie strony z dymem opon) aby wykona jaki manewr unikowy, kosztowa硂 mnie to 3 miesi眂e w 丑縦u... a sta砮m na czerwonym i unikn背bym w/w sytuacji je秎i nie s硊cha砨ym muzyki. Takie moje do秝iadczenie zmieni硂 moje podej禼ie do舵 skutecznie.

Chcia硂by si powiedziec, ze bardzo dobrze i oceni砮s swoje mo縧iwo禼i w tym wzgledzie i wy潮czasz radio, tylko dlaczego wkurza Ci ze inni maj lepsze mo縧iwo禼i percepcji?

Data: 2014-05-04 18:14:43
Autor: Marek
W dniu 2014-05-04 09:00, Budzik pisze:

Chcia硂by si powiedziec, ze bardzo dobrze i oceni砮s swoje mo縧iwo禼i w
tym wzgledzie i wy潮czasz radio, tylko dlaczego wkurza Ci ze inni maj
lepsze mo縧iwo禼i percepcji?

Bo inni "o lepszych mo縧iwo禼iach percepcji"- jak twierdzisz - wys砤li mnie do szpitala po tym jak wjechali we mnie gdy sta砮m na czerwonym.

Marek

Data: 2014-05-04 17:00:58
Autor: Budzik
[...]

Przez to 縠 s硊chali muzyki?

Data: 2014-05-04 20:38:21
Autor: Marek
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
W dniu 2014-05-04 19:00, Budzik pisze:

Przez to 縠 s硊chali muzyki?

Przez to, 縠 ja s硊cha砮m muzyki zamiast us硑sze nadci眊aj眂e niebezpiecze駍two p蟪 sekundy wcze秐iej - bo tyle mi zabrak硂 w sp蠹nionej reakcji.

Oczywi禼ie 100% winy by硂 po stronie tamtego go禼ia ale to nie jest argumentem w dyskusji. Uprzedzaj眂 argumenty: moja percepcja czy podzielno舵 uwagi nie ma zastosowania skoro stoj眂 na skrzy縪waniu i nudz眂 si w oczekiwaniu na zmian 秝iate nie by硂 縜dnych rozpraszaj眂ych uwag czynnik體. A co jeszcze ciekawsze: jezdnia mia砤 2 pasy w 1 stron a pas obok mnie by pusty, 秗odek dnia i lata, idealna pogoda a facet mimo to wjecha we mnie. Nie mia砮m nawet na czym rozprasza swojej uwagi poza op蠹nieniem mo縧iwo禼i us硑szenia co si dzieje za mn.

Marek

Data: 2014-05-04 19:44:07
Autor: Budzik
[...]

Po raz kolejny pragniesz w dyskusji pominac faktyczna przyczyne wypadku i zaj眂 si jakimis pobocznymi pierdo砤mi.
A przeciez nie ma obowiazku s硊chania muzyki...

Data: 2014-05-06 23:00:33
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 4 May 2014, Budzik wrote:

[...]

  Przypomn, 縠 taki o "wi阫szych mo縧iwo禼iach percepcji" zaparkowa mi
kiedy w przednim kole (tak, "last resort - nie s硑sza砮m dzwonka",
patrzenie to inksza inkszo舵).
  Wi阠 nie dziwi si Markowi :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-05-04 12:13:48
Autor: Piotr Kosewski
On 2014-05-03 22:28, Marek wrote:
[...]

To ju偶 jest Tw贸j problem :).
Wolno s艂ucha膰 muzyki w czasie jazdy. Po prostu. Zreszt膮 wiadomo, 偶e
odpowiednia muzyka poprawia koncentracj臋 kierowcy. Oczywi艣cie
statystycznie, wi臋c mo偶e Tobie akurat nie.
A mo偶e s艂ucha艂e艣 heavy metalu (istniej膮 badania sugeruj膮ce, 偶e typ
muzyki wp艂ywa na styl jazdy).

No ale zostawmy na chwil臋 muzyk臋. Jak sobie kto艣 kupi艂 Rolce Royce'a
i jest w nim niemal ca艂kowicie odizolowany od ha艂asu na zewn膮trz, to
co ma robi膰? Je藕dzi膰 z otwartym oknem? Wyrwa膰 z drzwi izolacj臋?

[...]

No widzisz.
"Mam super rower DH, wi臋c nie mocuj臋 lusterka."
"Mam super oddychaj膮c膮 koszulk臋, wi臋c nie je偶d偶臋 noc膮 w odblaskowym
celofanie".
I tak dalej :).

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-05-04 18:29:11
Autor: Marek
W dniu 2014-05-04 12:13, Piotr Kosewski pisze:

[...]

A na styl stania na czerwonym jaka muzyka wp艂ywa? :-D Bo taka sytuacja mia艂a konkretnie miejsce, chyba nie zrozumia艂e艣 jak przypuszczam. Go艣膰 skasowa艂 moje auto gdy sta艂em a nie jecha艂em. Widz膮c 偶e sunie na zablokowanych ko艂ach bokiem, wrzuci艂em bieg i ostro ruszy艂em przez przej艣cie na s膮siedni pas - zabrak艂o jakie艣 0.5s, kt贸rych by nie zabrak艂o gdybym nie s艂ucha艂 muzyki. Percepcja lepsza czy gorsza nie ma tu zastosowania. Je艣li zag艂uszysz jaki艣 d藕wi臋k to go nie us艂yszysz nawet je艣li jeste艣 medium lub us艂yszysz gdy b臋dzie g艂o艣niejszy (czyli b臋dzie bli偶ej). No i us艂ysza艂em w ko艅cu... Potem s艂ysza艂em tylko gn膮c膮 si臋 blach臋 i p臋kaj膮ce szyby. W tym muzyka ju偶 mi nie przeszkadza艂a.

No ale zostawmy na chwil臋 muzyk臋. Jak sobie kto艣 kupi艂 Rolce Royce'a
i jest w nim niemal ca艂kowicie odizolowany od ha艂asu na zewn膮trz, to
co ma robi膰? Je藕dzi膰 z otwartym oknem? Wyrwa膰 z drzwi izolacj臋?

Nie w艂膮cza膰 muzyki i to szczeg贸lnie w takim aucie :-) Nie ma tak wyciszonych aut aby niczego nie by艂o w nich s艂ycha膰. Karetk臋, sygna艂y d藕wi臋kowe zawsze us艂yszysz nawet przy podw贸jnych szybach jakie bywaj膮 w takich autach. Jednak偶e w takich przypadkach znacznie cichsza muzyka zag艂uszy t膮 karetk臋 ni偶 by艂oby to np. w trabancie.

Marek

Data: 2014-05-04 17:00:56
Autor: Budzik
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
U縴tkownik Marek precz@spamowi.com ...

To ju jest Tw骿 problem :).
Wolno s硊cha muzyki w czasie jazdy. Po prostu. Zreszt wiadomo, 縠
odpowiednia muzyka poprawia koncentracj kierowcy. Oczywi禼ie
statystycznie, wi阠 mo縠 Tobie akurat nie.
A mo縠 s硊cha砮 heavy metalu (istniej badania sugeruj眂e, 縠 typ
muzyki wp硑wa na styl jazdy).

A na styl stania na czerwonym jaka muzyka wp硑wa? :-D Bo taka sytuacja mia砤 konkretnie miejsce, chyba nie zrozumia砮 jak przypuszczam. Go舵 skasowa moje auto gdy sta砮m a nie jecha砮m. Widz眂 縠 sunie na zablokowanych ko砤ch bokiem, wrzuci砮m bieg i ostro ruszy砮m przez przej禼ie na s眘iedni pas - zabrak硂 jakie 0.5s, kt髍ych by nie zabrak硂 gdybym nie s硊cha muzyki. Percepcja lepsza czy gorsza nie ma tu zastosowania. Je秎i zag硊szysz jaki d紈i阫 to go nie us硑szysz nawet je秎i jeste medium lub us硑szysz gdy b阣zie g硂秐iejszy (czyli b阣zie bli縠j). No i us硑sza砮m w ko馽u... Potem s硑sza砮m tylko gn眂 si blach i p阫aj眂e szyby. W tym muzyka ju mi nie przeszkadza砤.

M骿 boze... I to jest argument za zakazem s硊chania?
Ulica to nie tor F1. Wiekszosc ludzi nawet jak zauwazy to i tak nei zdazy zareagowac lub nawet nie zdazy o tym pomysle.
Mia砮s pecha i tyle.
Wiec, ze czesto ludzie maja tendencje do szukania winnych ale w tym przypadku winny by ten co nie wyhamowa a nie muzyka...

No ale zostawmy na chwil muzyk. Jak sobie kto kupi Rolce Royce'a
i jest w nim niemal ca砶owicie odizolowany od ha砤su na zewn眛rz, to
co ma robi? Je糳zi z otwartym oknem? Wyrwa z drzwi izolacj?

Nie w潮cza muzyki i to szczeg髄nie w takim aucie :-) Nie ma tak wyciszonych aut aby niczego nie by硂 w nich s硑cha. Karetk, sygna硑 d紈i阫owe zawsze us硑szysz nawet przy podw骿nych szybach jakie bywaj w takich autach. Jednak縠 w takich przypadkach znacznie cichsza muzyka zag硊szy t karetk ni by硂by to np. w trabancie.

Przypominam, sygna硑 emitowane przez karetk nie daj jej bezwarunkowego pierwszenstwa.

Data: 2014-05-04 20:47:20
Autor: Marek
[...]

No to mo縠 inaczej: gdybym wtedy mia wy潮czone CD, to nie dosz硂by do kolizji. Pech to swoj drog. Ale nie zd笨enie z rozpocz阠iem manewru uniku by硂 tylko moj zas硊g.

Przypominam, sygna硑 emitowane przez karetk nie daj jej bezwarunkowego
pierwszenstwa.

tak, zgadza si Ale z drugiej strony kierowca nie powinien te twierdzi, 縠 w d... ma karetki i b阣zie zag硊sza wszystkie. Nale縴 tak post阷owa aby unikn辨 niebezpiecze駍twa / kolizji niezale縩ie od tego czy karetka lub cokolwiek innego ma czy nie ma bezwarunkowego pierwsze駍twa. St眃 moje optowanie za "nie przyt硊mianiem" zmys硊 s硊chu bo nawet najcichszy zbyteczny d紈i阫 zawsze przyt硊mi s硊ch w jakim stopniu.

Marek

Data: 2014-05-04 19:44:04
Autor: Budzik
[...]

Jak w wielu innych przypadkach.
Ulica to nei tor F1 gdzie ca硑 czas utrzymuje maksymalna koncentracj a kazdy manewr wykonujesz na granicy czasu reakcji.
Tak sie po prostu nie da.

[...]

Ale ja sie nie zgadzam z twierdzeniem ze nawet najcichsze s硊chanie muzyki zag硊sza.
S硊chanie przy rozs眃nej g硂秐o禼i umozliwia (przynajmniej mi) us硑szenie karetki.
A s硊chanie przy duzej g硂秐o禼i... c罂... gorsze rzeczy ludzie robi w samochodzie.

Natomiast jak karetka bedzie jecha砤 prawid硍o to nawet jak ktos jej nie bedzie widzia, to wypadku nei spowoduje.
Co najgorsze, taki delikwent spowolni karetke co oczywiscie tez jest nieporz眃ane, ale niestety notorycznie spotykane i to przez ludzi ktorzy tez karetke widza.
Tylko ze nie wiedza co zrobic! Mo縠 od tego zacz辨? Od edukacji co zrobic jak jedzie karetka?

Data: 2014-05-02 16:25:50
Autor: Gotfryd Smolik news
Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?
On Fri, 2 May 2014, Piotr Kosewski wrote:

Zostaje pytanie: czy jazda w s硊chawkach zwi阫sza niebezpiecze駍two?

  To samo pytanie, kt髍e dotyczy wszelkich innych czynnik體: "jak
to si przek砤da na niebezpiecze駍two".
  Mo縩a sobie troch historycznych flejm體, cho鎎y "w sprawie dwu
piw" wybra :)

Pewnie tak, ale co z tego? Jest mn髎two czynnik體, kt髍e istotniej
zwi阫szaj liczb wypadk體.

  O tak.
  Akurat nie w sprawie s硊chania zabieram g硂s w *tym* po禼ie :)
(aczkolwiek nie przyklaskuj "wolno禼i s硊chania", ale to poza
konkursem).
  Idzie o "wag czynnika" i dobrze 縠 to zaakcentowa砮.

Prym wiedzie oczywi禼ie niewiarygodnie
s砤be wyszkolenie rowerzyst體.

  Zawsze bawi mnie zestawienie za硂縠nia u g髍y (interesuje nas
"wp硑w") z tez ni縠j (縠 to "wyszkolenie").
  Ot罂 tak si sk砤da, 縠 istotna wi阫szo舵 wypadk體 z udzia砮m
rowerzysty to nieust眕ienie pierwsze駍twa.

  I tak si dziwnie sk砤da, 縠 niewielk *wi阫szo舵* takich wypadk體
powoduj ci doskonale wyszkoleni i obowi眤kowo przeegzaminowani
kierowcy pojazd體 mechanicznych.

  G硊pia sprawa, ale mi wychodzi, 縠 w tym 秝ietle kwesti "wyszkolenia"
mo縩a sobie... no wsadzi sobie mo縩a. Gdzie.
  Najwyra糿iej WI蔏SZ wag ni to "przeszkolenie" ma niemanie
w tym縠 samym miejcu obowi眤k體, kt髍e obywatel obowi眤any jest
przestrzega niezale縩ie od tego, czy jest "wyszkolony".
  Tak, byc mo縠 "wyszkolenie" spowodowa硂by by pewnien spadek g阺to禼i
wypadk體, tej *mniejszo禼i* wypadk體.
  Co z reszt? "Wyszkoli" i "przeegzaminowa"?
(o tak, taka teza by砤 w przesz硂禼i kilka razy na grupie: 縠 aby
dosta PJ potencjalny kierowca powinien wykaza, 縠 umie prze縴
przejazd rowerem przez miasto :D)

Dao Minh jecha przez las rowerem do
spo縴wczaka i rozerwa go niewypa z Wojny wietnamskiej. No i co z tego?

  Niekt髍zy zakazaliby jazdy przez las!
  Pic w tym, 縠 deprecjonowanie czynnik體 dzia砤 nie tylko na wybrane
(czynniki), przyk砤dowo: spora cz甓 tych niewiarygodnie s砤bo
wyszkolonych rowerzyst體 jedzie bardzo zachowawczo.
  I ci z nich do舵 rzadko staj si sprawcami wypadk體, cho mog
by utrudnieniem w ruchu.
  Dla odmiany spora cz甓 doskonale wyszkolonych kierowc體 ma mocno
wbite przekonanie "przed rowerem zd笨" - przed samochodem jad眂ym
z t sam pr阣ko禼i bior margines 100m, przed rowerem 20, a potem
dziwi si 縠 sytuacja jest kolizyjna. Zamiast na pr阣ko舵 patrz
na rodzaj pojazdu i... na co im to ca砮 "wyszkolenie", skoro
skutkuje b酬dnymi wnioskami?

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-05-02 18:56:04
Autor: Marek
Zakaz s硊chania muzyki w s硊chawkach na rowerze?
Do tego co napisa砮 doda砨ym brak kontroli ruchu rowerzyst體 przez odpowiednie do tego organa. Gdyby ustawi patrol rowerowy w jednym miejscu ruchliwej DDR, to mieliby pe硁e r阠e roboty.

Niedawno widzia砮m jak rodzinka zatrzyma砤 si przed przejazdem DDR, a za nimi wi阫sza grupa rowerzyst體. Zapali硂 si zielone 秝iat硂 dla nich. Rodzinka zacz瓿a... przeprowadza przez przejazd rowery i to w dodatku blokuj眂 ca潮 szeroko舵 przejazdu. Widzia砮m fucki na twarzach tych z ty硊, szczeg髄nie tych kt髍zy nie zd笨yli :-D

Albo inny ciekawy przyk砤d: jad swoim pasem a z naprzeciwka jedzie jaki go舵 (nie dziadek w s硂mkowym kapeluszu lecz powiedzmy 3x lat, ubrany rowerowo z kaskiem). Sprawia wi阠 wra縠nie do秝iadczonego rowerzysty. Widz, 縠 mnie widzi. Na wszelki wypadek ustawiam si bli縠j prawego kraw昕nika ni osi DDR... a on czyni odwrotny manewr (czyli zbli縜 si do osi DDR). No to ja jeszcze bli縠j kraw昕nika i prawie zatrzyma砮m si niepokoj眂 si jego reakcjami. S硑sz "硂 硂 硂!" - go舵 prawie mnie zahaczy przeje縟縜j眂 lew cz甓ci DDR. Do dzi nie potrafi wyobrazi sobie jego proces體 my秎owych.

Zakaz s艂uchania muzyki w s艂uchawkach na rowerze?