Zakup charakterystycznej domeny

Data: 2010-02-07 19:09:19
Autor: Netx
Zakup charakterystycznej domeny
Na Allegro wystawiona jest domena www.ipad.pl
http://www.allegro.pl/item903230629_www_ipad_pl.html

Ipad lub i-pad jest produktem wprowadzonym kilka dni temu na rynek przez firmÄ™ Apple.
Pytanie czy Apple może przy użyciu środków prawa odebrać tę domenę osobie która zakupi taką domenę? Chodzi mi o prawo do nazwy handlowej produktu, lub inne o których nie wiem.

Pozdrawiam,
Marek

Data: 2010-02-07 11:33:57
Autor: SzalonyKapelusznik
On 7 Lut, 19:09, Netx <nos...@gazeta.pl> wrote:
Na Allegro wystawiona jest domenawww.ipad.plhttp://www.allegro.pl/item903230629_www_ipad_pl.html

Ipad lub i-pad jest produktem wprowadzonym kilka dni temu na
rynek przez firmę Apple.
Pytanie czy Apple może przy użyciu ¶rodków prawa odebrać tę
domenę osobie która zakupi tak± domenę? Chodzi mi o prawo do
nazwy handlowej produktu, lub inne o których nie wiem.

Pozdrawiam,
Marek

Apple? Jeden ipad na swiecie jest? Nie wydaje mi sie.

Poza tym "IP ad".

Data: 2010-02-07 19:31:16
Autor: Big Jack
Zakup charakterystycznej domeny
W wiadomości
*Netx* napisał(-a):

[...]

domenÄ™ osobie ktĂłra zakupi takÄ… domenÄ™? Chodzi mi o prawo do
nazwy handlowej produktu, lub inne o ktĂłrych nie wiem.

Podejrzewam, że nie, tak jak Microsoft nie mógł odebrać www.microsoft.pl z prywatnych rąk. Nie wiem za ile $ doszli do porozumienia ;)

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2010-02-07 18:49:24
Autor: Massai

*Netx* napisał(-a):

> [...]
> nazwy handlowej produktu, lub inne o ktĂłrych nie wiem.

Podejrzewam, że nie, tak jak Microsoft nie mógł odebrać
www.microsoft.pl z prywatnych rÄ…k. Nie wiem za ile $ doszli do
porozumienia ;)

A ja sądzę że wręcz przeciwnie.

Z tego co wiem prawo przewiduje takie przypadki, gdy domena w ewidentny
sposób jest kupiona przez "spekulanta", jak to się dawniej mówiło.

Nie jest w żaden sposób powiązana z jego firmą, przedsięwzięciem
itp.

W takich przypadkach zwyczajnie domena jest przekazywana "prawowitemu"
właścicielowi nazwy i ten co sobie sprytnie kupił wcześniej -
dostaje małe odszkodowanie w wysokości np. kosztów zakupu i
utrzymania domeny przez te lata.

Z ciekawostek, znam takÄ… sprawÄ™:
Był sobie gość który jeszcze w latach 90-tych zarejestrował i
zastrzegł sobie w Polsce nazwę Tchibo, w dodatku znak napisany krojem
pisma do złudzenia udającym znak firmy.

Tchibo jak weszło na rynek - zorientowało się że jest problem z
zastrzeĹĽeniem nazwy.

Gość prowadził bodajże kawiarnię pod ta nazwą. I najlepsze w
całej sprawie było jego tłumaczenie skad akurat taki znak mu
przyszedł do głowy...
Otóż opowiadał że był w Australii i z tambylcami naćpał się
jakiegoś miejscowego zajzajeru. No i jeden z tych Aborygenów w tańcu
świętego Wita zaczął mazać patykiem po piasku, i wymazał taki
właśnie znaczek. A gościowi się spodobał znaczek i sobie go
wziął i zastrzegł w Polsce;-)

Sporo było przebojów, ale w końcu Tchibo odzyskało znak.

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-02-07 11:05:18
Autor: BK
On 7 Lut, 19:49, "Massai" <tsen...@wp.pl> wrote:
Big Jack wrote:
> W wiadomo¶ci

> Podejrzewam, że nie, tak jak Microsoft nie mógł odebrać
>www.microsoft.plz prywatnych r±k. Nie wiem za ile $ doszli do
> porozumienia ;)

A ja s±dzę że wręcz przeciwnie.

Z tego co wiem prawo przewiduje takie przypadki, gdy domena w ewidentny
sposób jest kupiona przez "spekulanta", jak to się dawniej mówiło..

Nie jest w żaden sposób powi±zana z jego firm±, przedsięwzięciem
itp.

W takich przypadkach zwyczajnie domena jest przekazywana "prawowitemu"
wła¶cicielowi nazwy i ten co sobie sprytnie kupił wcze¶niej -
dostaje małe odszkodowanie w wysoko¶ci np. kosztów zakupu i
utrzymania domeny przez te lata.

Z ciekawostek, znam tak± sprawę:
Był sobie go¶ć który jeszcze w latach 90-tych zarejestrował i
zastrzegł sobie w Polsce nazwę Tchibo, w dodatku znak napisany krojem
pisma do złudzenia udaj±cym znak firmy.

Tchibo jak weszło na rynek - zorientowało się że jest problem z
zastrzeżeniem nazwy.

Go¶ć prowadził bodajże kawiarnię pod ta nazw±. I najlepsze w
całej sprawie było jego tłumaczenie skad akurat taki znak mu
przyszedł do głowy...
Otóż opowiadał że był w Australii i z tambylcami naćpał się
jakiego¶ miejscowego zajzajeru. No i jeden z tych Aborygenów w tańcu
¶więtego Wita zacz±ł mazać patykiem po piasku, i wymazał taki
wła¶nie znaczek. A go¶ciowi się spodobał znaczek i sobie go
wzi±ł i zastrzegł w Polsce;-)

Sporo było przebojów, ale w końcu Tchibo odzyskało znak.

--
Pozdro
Massai

Wszystko tak naprawde zalezy od tego jak wykorzystujesz dana domene.
Najwazniejsze to unikac dzialanosci konkurencyjnej [np. pod domena
iPad prowadzic sprzedaz elektroniki innych firm niz apple] i mozna
czasami ocalic domene :)

Data: 2010-02-07 20:36:50
Autor: Netx
W dniu 2010-02-07 19:49, Massai pisze:
[...]

Dobrze, a co z domenami będącymi nazwą klasy produktów. Np. dvd.pl, blueray.pl ? Chodzi mi po głowie zarejestrowanie jednej (tego typu) domeny z przeznaczeniem na forum dyskusyjne dotyczące produktów, reklamy, poradnik (artykuły, recenzje) i ewentualnie sklep.
Czy nazwy klas produktĂłw teĹĽ sÄ… zastrzeĹĽone i domeny typu:
dvd.pl, blueray.pl, vhs.pl, lcd.pl etc. mogą zostać "skonfiskowane"? Czy jest gdzieś rejestr zastrzeżonych nazw które należy omijać z daleka?
Bo rozważając teoretycznie nie chciałbym zacząć prowadzić działalności w domenie którą ktoś mi potem zabierze.

Pozdrawiam,
Marek

Data: 2010-02-07 20:58:25
Autor: Tomasz Pyra
Netx pisze:

[...]

DVD, BlueRay itp. (ale LCD już chyba nie) są zastrzeżonymi nazwami konkretnych technologii i posiadają swoich właścicieli.

Natomiast co do kwestii "mogą zostać skonfiskowane" to wszystkie mogą i nie ma tu żadnego dupochronu którym mógłbyś się zabezpieczyć przed utratą jakiejkolwiek domeny. Tego typu sprawy to nie jest żaden automat oparty na precyzyjnych zapisach prawa, a jest sąd, są prawnicy i ten kto przekona sędziego do swoich racji tego na wierzchu.

Data: 2010-02-07 21:06:04
Autor: Netx
W dniu 2010-02-07 20:58, Tomasz Pyra pisze:
Netx pisze:

Dobrze, a co z domenami będącymi nazwą klasy produktów. Np. dvd.pl,
blueray.pl ? Chodzi mi po głowie zarejestrowanie jednej (tego typu)
domeny z przeznaczeniem na forum dyskusyjne dotyczÄ…ce produktĂłw,
reklamy, poradnik (artykuły, recenzje) i ewentualnie sklep.
Czy nazwy klas produktĂłw teĹĽ sÄ… zastrzeĹĽone i domeny typu:
dvd.pl, blueray.pl, vhs.pl, lcd.pl etc. mogą zostać "skonfiskowane"?

DVD, BlueRay itp. (ale LCD juĹĽ chyba nie) sÄ… zastrzeĹĽonymi nazwami
konkretnych technologii i posiadają swoich właścicieli.

Natomiast co do kwestii "mogą zostać skonfiskowane" to wszystkie mogą i
nie ma tu żadnego dupochronu którym mógłbyś się zabezpieczyć przed
utratÄ… jakiejkolwiek domeny. Tego typu sprawy to nie jest ĹĽaden automat
oparty na precyzyjnych zapisach prawa, a jest sÄ…d, sÄ… prawnicy i ten kto
przekona sędziego do swoich racji tego na wierzchu.

Sory za namolność, ale temat mnie trochę ciekawi.
Weźmy np. BlueRay - domena jest chyba nawet "na sprzedaż" (blueray.pl). Nazwa Blueray dotyczy technologii. Czy jeśli pod domeną Bluray.pl właściciel umieści recenzje sprzętu blueray (np. sprzet.blueray.pl) oraz sklep z błytami (np. sklep.blueray.pl) tudzież forum dotyczące sprzętu (forum.blueray.pl) to domena blueray.pl mogłaby zostać odebrana właścicielowi czy też nie? Jak to można wybadać?

Data: 2010-02-07 21:08:25
Autor: Netx
Zakup charakterystycznej domeny
Sory za namolność, ale temat mnie trochę ciekawi.
WeĹşmy np. BlueRay - domena jest chyba nawet "na sprzedaĹĽ" (blueray.pl).
[...]

Mam na myśli przez właściciela nazwy bluray.
Dziękuję za odpowiedzi!

Data: 2010-02-07 22:39:15
Autor: Tomasz Pyra
Netx pisze:

[...]

BlueRay to jakby trochÄ™ inna sprawa, bo format zapisu nazywa siÄ™ Blu-Ray. Logo tutaj: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Blu-ray_Disc.svg

BlueRay to nazwa najwyżej podobna do Blu-Ray, zasadniczo zawierająca po prostu błąd ortograficzny. Analogicznym przykładem byłby Mikrosoft, czy Microsowt.

Co do namolnoĹ›ci to odpowiedĹş zawsze bÄ™dzie brzmiaĹ‚a "tak, moĹĽe zostać odebrana" - jaka by nie byĹ‚a. Kwestia przekonania sÄ™dziego ĹĽe ktoĹ› inny   ma prawo do tej domeny, nie ma skodyfikowanych reguĹ‚ odbierania domen.

Data: 2010-02-07 22:28:35
Autor: Olgierd
Dnia Sun, 07 Feb 2010 19:31:16 +0100, Big Jack napisał(a):

Podejrzewam, że nie, tak jak Microsoft nie mógł odebrać www.microsoft.pl
z prywatnych r±k. Nie wiem za ile $ doszli do porozumienia

Przecież skończyło się odebraniem. A to ze względu na ochronę renomowanego znaku towarowego.

--
:) Olgierd || http://olgierd.bblog.pl

Data: 2010-02-08 21:00:15
Autor: Piotr KUCHARSKI
Olgierd <no.email.no.spam@no.problem> wrote:
[...]

Była sprawa w sądzie? Dziwne, nie tak to pamiętam. Masz jakieś sygnatury?
Bo chyba nie mówisz o tym śmiesznym sądzie polubownym, którego członkiem był
ten prawnik, co prawowitego właściciela domeny pismami straszył? :)

p.

PS Ogólnie to uważam tę sprawę za skandal. Microsoft spokojnie mógł zupełnie
   legalnie odkupić tÄ™ domenÄ™.

heart he dreams himself your master.   -- Commissioner Pravin Lal

Data: 2010-02-09 08:57:04
Autor: Olgierd
Dnia Mon, 08 Feb 2010 21:00:15 +0000, Piotr KUCHARSKI napisał(a):

Przecież skończyło się odebraniem. A to ze względu na ochronę
renomowanego znaku towarowego.

Była sprawa w s±dzie? Dziwne, nie tak to pamiętam. Masz jakie¶
sygnatury? Bo chyba nie mówisz o tym ¶miesznym s±dzie polubownym,
którego członkiem był ten prawnik, co prawowitego wła¶ciciela domeny
pismami straszył?

Nie nazywam s±dów polubownych ¶miesznymi, także s±du polubownego ds. domen przy PIIT. A je¶li w sprawie arbitrem był człowiek, który reprezentował jedn± ze stron, to druga strona mogła na ten fakt zareagować.

PS Ogólnie to uważam tę sprawę za skandal. Microsoft spokojnie mógł
zupełnie legalnie odkupić tę domenę.

Legalnie odkupić? Nie przepadam za takimi porównaniami, ale czy skradzione lusterko też można odkupić, w niedzielę, na giełdzie? (Tak, wiem, że domeny nikt nie ukradł, ale konsekwencje korzystania z *renomowanych* znaków towarowych s± jakie s±.)

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2010-02-09 17:30:21
Autor: Big Jack

Tylko że w przypadku www.microsoft.pl korzystania nie było. Wła¶ciciel powiesił tam jak±¶ informację o Microsofcie i szlus.

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2010-02-10 08:18:34
Autor: Olgierd
Dnia Tue, 09 Feb 2010 17:30:21 +0100, Big Jack napisał(a):

[...]

Tak? Popatrz jakie fajne przekierowanie było. Nawet nie s±dziłem, że Archive.org takie rzeczy rejestruje:

http://web.archive.org/web/20030405150401/http://www.microsoft.pl/

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2010-02-09 17:56:24
Autor: op23
Zakup charakterystycznej domeny

Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem>

[...]

Skoro zarejestrował ten znak w innej klasie nicejskiej to czemu nie miałby mieć prawa do korzystania z niego ?!

Data: 2010-02-09 21:02:56
Autor: Roman Rumpel
W dniu 2010-02-09 17:56, op23 pisze:

Skoro zarejestrował ten znak w innej klasie nicejskiej to czemu nie
miałby mieć prawa do korzystania z niego ?!

Bo znaki renomowane chronione s± poza granicami specjalizacji. Zwróć uwagę na art. 296 ust 2 pkt 3) pwp.

--
Jak kogo¶ pozywasz, to oskarżony nie składa odpowiedzi na wniosek,
tylko przedstawia apelację. Apelacja musi być wniesiona przez

Data: 2010-02-09 23:52:57
Autor: op23
Zakup charakterystycznej domeny

Użytkownik "Roman Rumpel" <romane@screwspam.gazeta.pl>

Skoro zarejestrował ten znak w innej klasie nicejskiej to czemu nie
miałby mieć prawa do korzystania z niego ?!

Bo znaki renomowane chronione s± poza granicami specjalizacji. Zwróć uwagę na art. 296 ust 2 pkt 3) pwp.

Kiedy ten przepis mówi o bezprawnym używaniu a on akurat miał prawo...

Data: 2010-02-11 09:19:45
Autor: Roman Rumpel
W dniu 2010-02-09 23:52, op23 pisze:

[...]

Jak miał skoro nie miał i musiał oddać.

A poza tym ja wskazywałem podstawę dla ochrony w innych klasach

Każde użycie znaku renomowanego, niezależnie od towarów, dokonane bez zgody uprawnionego (czyli wła¶ciciela znaku) może zgodnie z tym przepisem powodować powstanie okre¶lonych w nim roszczeń wła¶ciciela.

Data: 2010-02-11 11:38:06
Autor: gonzo
Roman Rumpel wrote:
Każde użycie znaku renomowanego, niezależnie od towarów, dokonane bez zgody uprawnionego (czyli wła¶ciciela znaku) może zgodnie z tym przepisem powodować powstanie okre¶lonych w nim roszczeń wła¶ciciela.

facet kupił domenę microsoft.pl kiedy firma o tej nazwie już istniała i jej nazwa była rozpoznawana w ¶wiecie.

jak wygl±da sprawa, gdy rejestruje się domenę np. xyz.pl zanim powstanie firma xyz lub pojawi się produkt o nazwie xyz? czy prawo stoi po stronie wła¶ciciela domeny czy nowo powstałej firmy/nazwy produktu?

gonzo

Data: 2010-02-11 14:07:09
Autor: Roman Rumpel
W dniu 2010-02-11 11:38, gonzo pisze:

[...]

Wtedy masz uprawnienia tzw. używacza uprzedniego. Możesz korzystać dalej.

Data: 2010-02-09 17:47:15
Autor: op23
Zakup charakterystycznej domeny

UĹĽytkownik "Piotr KUCHARSKI" <chopin@sgh.waw.pl>

[...]

Ponoć nie w terminie odwołanie złożył

Data: 2010-02-07 21:21:40
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 07.02.2010 19:09 użytkownik Netx napisał :
[...]

osobie która zakupi tak± domenę? Chodzi mi o prawo do nazwy handlowej
produktu, lub inne o których nie wiem.

Swoj± drog± to trochę dziwne (wkurzaj±ce?) jest postępowanie firm, które
zamiast wcze¶niej kupić sobie domenę, to zwlekaj± i czekaj± nie wiadomo
na co. Potem kto¶ kupuje takie wła¶nie ipad.pl i nagle Apple budzi się z
ręk± w nocniku i robi awanturę. O co w tym chodzi? O jak±¶ dodatkow±
formę reklamy czy co?
I jeszcze pytanie przy okazji - jak to jest z "odbieraniem" komu¶
domeny? Każdy może wyst±pić z roszczeniem, czy tylko firmy, czy jeszcze
inaczej? W szczególno¶ci ciekawi mnie kwestia domeny w formie nazwiska.
Załóżmy, że jest sobie pan Nazwisko oraz firma Poważna. Firma Poważna
kupuje domenę Kowalski.invalid i pytanie czy pan Kowalski ma
jakiekolwiek szanse na "odbicie" domeny, zakładaj±c, że firma Poważna
nie ma absolutnie żadnych powi±zań z ci±giem znaków Kowalski (nikt taki
tam nie pracuje, nie sprzedaj± ani nie promuj± produktów o takiej nazwie
itd.)?

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2010-02-09 08:30:44
Autor: Dominik & Co
Zakup charakterystycznej domeny
Mikołaj "Miki" Menke rzecze:

inaczej? W szczególno¶ci ciekawi mnie kwestia domeny w formie nazwiska.
Załóżmy, że jest sobie pan Nazwisko oraz firma Poważna. Firma Poważna
kupuje domenę Kowalski.invalid i pytanie czy pan Kowalski ma

Firma ma więcej kasy na prawników i oczywi¶cie wygra.

Swego czasu Dell udupił niejakiego Paula Della, który nie miał
szczę¶cia być tak bogaty jak jego imiennik (nazwistnik? ;-)
i naiwnie my¶lał, że wykonuj±c na zamówienie strony internetowe
może sobie mieć domenkę dellwebsites.com

Michael Dell i jego dobrze opłacani prawnicy szybciutko
wyprowadzili go z błędu :-)
http://www.theregister.co.uk/2005/01/26/dell_domain_dispute/

A jak już udupili go¶cia, to oczywi¶cie domena nie była im do niczego
potrzebna. I teraz jest tam... nie, nie napiszę co tam jest teraz,
bo miłosiernie nam panuj±cy Pan Premier mnie z kolei udupi.

--
Dominik (& k±pany)
"Wszyscy chc± naszego dobra. Nie dajmy go sobie zabrać." (S.J. Lec)

Data: 2010-02-09 17:48:36
Autor: op23
Zakup charakterystycznej domeny

Użytkownik "Dominik & Co" <Dominik.Alaszewskinagmailu@invalid.com>

Ten adres ma kończyć się invalid a nie zawierać w sobie

[...]

No ale ... to wina ochorny znaków towarowych

Data: 2010-02-09 13:16:24
Autor: GK
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

[...]

A takie mnie naszło pytanie: co je¶li firma wyst±pi na drogę s±dow± przeciwko wła¶cicielowi takiej zakupionej spornej domeny, a on np. nieodpłatnie, przekaże j± komu¶ powiedzmy z... Vanuatu. A za jaki¶ czas ten z Vanuatu przekaże j± znajomemu z np. Nigerii, a tamten koledze z Gwatemali, itd?
Pozdrawiam,
Grzegorz

Data: 2010-02-09 17:58:00
Autor: op23
Zakup charakterystycznej domeny

Użytkownik "GK" <grego69@gazeta.pl>

[...]

Powód może wyst±pić o zabezpieczenie jej

Data: 2010-02-08 11:36:11
Autor: Jacek
Netx pisze:
Na Allegro wystawiona jest domena www.ipad.pl
http://www.allegro.pl/item903230629_www_ipad_pl.html

Poza tematem ... ipad to ponoc szmelc bez przyszlosci.. byc moze dlaego nawet tego nie zarejestrowali

Data: 2010-02-10 20:58:38
Autor: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
Zakup charakterystycznej domeny
Handlowanie domenami to biznes jak każdy inny:

ta:
http://euro2016.pl/
już dawno zarejestrowana

Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
Antyki http://foto.3mam.net/antyki/antyki_3.php

Data: 2010-02-11 12:27:22
Autor: Jacek
Krzysztof 'kw1618' z Warszawy pisze:
Handlowanie domenami to biznes jak każdy inny:

ta:
http://euro2016.pl/
już dawno zarejestrowana

jak sprawdzalem rok temu ta domene to okazalo sie, ze bodjaze wszystko do 2030 jest juz zarejestrowane :)

Data: 2010-02-15 23:50:46
Autor: news.icm.edu.pl
Zakup charakterystycznej domeny

Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <adres.na@mojej.www.pl>

Handlowanie domenami to biznes jak każdy inny:

A DNS to katalog jak każdy inny

Zakup charakterystycznej domeny