|
Data: 2014-06-02 18:52:29 |
Autor: Radomir |
Zakup felgi |
Witam
czy przy kupowaniu felgi trzeba, podobnie jak przy oponie, dbaæ o to, by by³y identyczne na jednej osi, czy te¿ wystarczy dokupiæ po prostu stalow±, skoro mam stalowe, i mozna wtedy kupiæ i za³o¿yæ jedn±?
Pzdr
RK
|
|
|
Data: 2014-06-02 19:19:30 |
Autor: MichaelData® |
Zakup felgi |
Radomir wydumał(a) w news:lmia4e$kfs$1node1.news.atman.pl :
Witam
czy przy kupowaniu felgi trzeba, podobnie jak przy oponie, dbać o to, by były identyczne na jednej osi, czy też wystarczy dokupić po prostu
stalową, skoro mam stalowe, i mozna wtedy kupić i założyć jedną?
Można jedną. Warunek aby miała taki sam rozmiar/cięzar jak pozostałe. W przypadku różnych opon to raczej różnica w biezniku a co za tym idzie inne "działanie" opony, stad stosuje się takie same dla osi.
--
Michael________â„¢
______/) /\ | /\
"Truth is a simple place, here for us all to see, reach as it comes to you
as it comes to me, as I will always need you inside my heart"(*Yes*)€
|
|
|
Data: 2014-06-03 00:26:35 |
Autor: Poldek |
Zakup felgi |
Radomir wrote:
czy przy kupowaniu felgi trzeba, podobnie jak przy oponie, dbaæ o to, by
by³y identyczne na jednej osi, czy te¿ wystarczy dokupiæ po prostu
stalow±, skoro mam stalowe, i mozna wtedy kupiæ i za³o¿yæ jedn±?
Nie ryzykowa³bym. Nawet je¿eli maj± tak± sam± masê, to rozk³ad masy mo¿e byæ inny i wtedy inne momenty przy hamowaniu. Wola³bym kupiæ dwie takie same u¿ywane i ko³paki do zas³oniêcia rdzy, ni¿ jedn± now±, ale inn± ni¿ po drugiej stronie.
|
|
Data: 2014-06-03 00:34:43 |
Autor: MichaelData® |
Zakup felgi |
"Poldek" wydumał(a) w wiadomości ID news:538cfa1a$0$2234$65785112news.neostrada.pl
Radomir wrote:
czy przy kupowaniu felgi trzeba, podobnie jak przy oponie, dbać o to, by
były identyczne na jednej osi, czy też wystarczy dokupić po prostu
stalową, skoro mam stalowe, i mozna wtedy kupić i założyć jedną?
Nie ryzykowałbym. Nawet jeżeli mają taką samą masę, to rozkład masy może być inny i wtedy inne momenty przy hamowaniu. Wolałbym kupić dwie takie same używane i kołpaki do zasłonięcia rdzy, niż jedną nową, ale inną niż po drugiej stronie.
Możesz wyjaśnić "rozkład masy" przy takich samych wymiarach i masie?
--
Michael________
______/) /\ | /\
"Truth is a simple place, here for us all to see, reach as it comes to you
as it comes to me, as I will always need you inside my heart"(*Yes*)€®™
|
|
|
Data: 2014-06-03 15:41:06 |
Autor: Jakub Witkowski |
Zakup felgi |
W dniu 2014-06-03 00:34, MichaelData® pisze:
Nie ryzykowałbym. Nawet jeżeli mają taką samą masę, to rozkład masy może być inny i wtedy inne momenty przy hamowaniu. Wolałbym kupić dwie takie same używane i kołpaki do zasłonięcia rdzy, niż jedną nową, ale inną niż po drugiej stronie.
Możesz wyjaśnić "rozkład masy" przy takich samych wymiarach i masie?
Masa rozłożona bliżej lub dalej od osi obrotu. Ta sama masa, a inny moment bezwładności.
Więc niby może to jakoś wpłynąć, np. na ABS. Teoretycznie. Moim zdaniem jest to pomijalne.
--
JW
|
|
|
Data: 2014-06-04 00:21:18 |
Autor: MichaelData® |
Zakup felgi |
"Jakub Witkowski" wydumał(a) w wiadomości ID news:lmkj92$1ngd$1news2.ipartners.pl
W dniu 2014-06-03 00:34, MichaelData® pisze:
Nie ryzykowałbym. Nawet jeżeli mają taką samą masę, to rozkład masy może być
inny i wtedy inne momenty przy hamowaniu. Wolałbym kupić dwie takie same używane
i kołpaki do zasłonięcia rdzy, niż jedną nową, ale inną niż po drugiej stronie.
Możesz wyjaśnić "rozkład masy" przy takich samych wymiarach i masie?
Masa rozłożona bliżej lub dalej od osi obrotu. Ta sama masa, a inny moment
bezwładności. Więc niby może to jakoś wpłynąć, np. na ABS. Teoretycznie. Moim
zdaniem jest to pomijalne.
Wiesz, felga to nie balans zegarka :) Nawet w przypadku różnego rozłożenia masy, przy tak sporym nacisku na oś jest to sumarycznie niemierzalne, nawet przez ABS. Fizyka jest tutaj bezwzględna :)
--
Michael________
______/) /\ | /\
"Truth is a simple place, here for us all to see, reach as it comes to you
as it comes to me, as I will always need you inside my heart"(*Yes*)€®™
|
|
|
Data: 2014-06-06 15:14:16 |
Autor: Poldek |
Zakup felgi |
MichaelData® wrote:
"Jakub Witkowski" wydumał(a) w wiadomości ID
news:lmkj92$1ngd$1news2.ipartners.pl
W dniu 2014-06-03 00:34, MichaelData® pisze:
Nie ryzykowałbym. Nawet jeżeli mają taką samą masę, to rozkład masy
może być
inny i wtedy inne momenty przy hamowaniu. Wolałbym kupić dwie takie
same używane
i kołpaki do zasłonięcia rdzy, niż jedną nową, ale inną niż po
drugiej stronie.
Możesz wyjaśnić "rozkład masy" przy takich samych wymiarach i masie?
Masa rozłożona bliżej lub dalej od osi obrotu. Ta sama masa, a inny
moment
bezwładności. Więc niby może to jakoś wpłynąć, np. na ABS.
Teoretycznie. Moim
zdaniem jest to pomijalne.
Wiesz, felga to nie balans zegarka :) Nawet w przypadku różnego
rozłożenia masy, przy tak sporym nacisku na oś jest to sumarycznie
niemierzalne, nawet przez ABS. Fizyka jest tutaj bezwzględna :)
Co ma do tego nacisk na oÅ›?
Jeżeli na kołach są różne momenty, to przy hamowaniu jedno koło blokuje się wcześniej niż drugie.
|
|
|
Data: 2014-06-06 15:30:41 |
Autor: Tomasz Wójtowicz |
Zakup felgi |
W dniu 2014-06-06 15:14, Poldek pisze:
Co ma do tego nacisk na oÅ›?
Jeżeli na kołach są różne momenty, to przy hamowaniu jedno koło blokuje
się wcześniej niż drugie.
Przecież moment powstaje z pędu całego samochodu. Moment bezwładności felgi to przy tym pierdnięcie.
Kilka lat przejeździłem z różnymi felgami stalowymi (inna liczba wyciętych kółek) na jednej osi i nie odczułem żadnej różnicy. Na prostej i przy hamowaniu auto jechało po linii, bez żadnego ściągania.
|
|
|
Data: 2014-06-06 17:22:43 |
Autor: Poldek |
Zakup felgi |
Tomasz Wójtowicz wrote:
W dniu 2014-06-06 15:14, Poldek pisze:
Co ma do tego nacisk na oÅ›?
Jeżeli na kołach są różne momenty, to przy hamowaniu jedno koło blokuje
się wcześniej niż drugie.
Przecież moment powstaje z pędu całego samochodu. Moment bezwładności
felgi to przy tym pierdnięcie.
Kilka lat przejeździłem z różnymi felgami stalowymi (inna liczba
wyciętych kółek) na jednej osi i nie odczułem żadnej różnicy. Na prostej
i przy hamowaniu auto jechało po linii, bez żadnego ściągania.
https:// www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=masa+nieresorowana
|
|
|
Data: 2014-06-06 08:39:11 |
Autor: kogutek444 |
Zakup felgi |
W dniu pi±tek, 6 czerwca 2014 17:22:43 UTC+2 u¿ytkownik Poldek napisa³:
Tomasz Wójtowicz wrote:
> W dniu 2014-06-06 15:14, Poldek pisze:
>
>> Co ma do tego nacisk na o¶?
>> Je¿eli na ko³ach s± ró¿ne momenty, to przy hamowaniu jedno ko³o blokuje
>> siê wcze¶niej ni¿ drugie.
>>
>
> Przecie¿ moment powstaje z pêdu ca³ego samochodu. Moment bezw³adno¶ci
> felgi to przy tym pierdniêcie.
>
> Kilka lat przeje¼dzi³em z ró¿nymi felgami stalowymi (inna liczba
> wyciêtych kó³ek) na jednej osi i nie odczu³em ¿adnej ró¿nicy. Na prostej
> i przy hamowaniu auto jecha³o po linii, bez ¿adnego ¶ci±gania.
https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=masa+nieresorowana
Masz racjê ¿e istnieje pojêcie masy nie resorowanej. Ale nie bierzesz pod uwagê ¿e nie liczy siê w opisywanym przypadku to ¿e felga bêdzie mia³a inn± masê a ró¿nica masy pomiêdzy lew± i praw± stron±. W sk³ad masy nie resorowanej wchodzi wiele elementów a nie tylko felga. Jak felga bêdzie ciê¿sza albo l¿ejsza o 10 deko to 10 deko stanowi u³amek masy nieresorowanej jaka przypada na ko³o.
|
|
|
Data: 2014-06-06 21:04:06 |
Autor: Poldek |
Zakup felgi |
kogutek444@gmail.com wrote:
W dniu pi±tek, 6 czerwca 2014 17:22:43 UTC+2 u¿ytkownik Poldek napisa³:
Tomasz Wójtowicz wrote:
W dniu 2014-06-06 15:14, Poldek pisze:
Co ma do tego nacisk na o¶?
Je¿eli na ko³ach s± ró¿ne momenty, to przy hamowaniu jedno ko³o blokuje
siê wcze¶niej ni¿ drugie.
Przecie¿ moment powstaje z pêdu ca³ego samochodu. Moment bezw³adno¶ci
felgi to przy tym pierdniêcie.
Kilka lat przeje¼dzi³em z ró¿nymi felgami stalowymi (inna liczba
wyciêtych kó³ek) na jednej osi i nie odczu³em ¿adnej ró¿nicy. Na prostej
i przy hamowaniu auto jecha³o po linii, bez ¿adnego ¶ci±gania.
https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=masa+nieresorowana
Masz racjê ¿e istnieje pojêcie masy nie resorowanej. Ale nie bierzesz pod uwagê ¿e nie liczy siê w opisywanym przypadku to ¿e felga bêdzie mia³a inn± masê a ró¿nica masy pomiêdzy lew± i praw± stron±. W sk³ad masy nie resorowanej wchodzi wiele elementów a nie tylko felga. Jak felga bêdzie ciê¿sza albo l¿ejsza o 10 deko to 10 deko stanowi u³amek masy nieresorowanej jaka przypada na ko³o.
Oprócz pojêcia masy nieresorowanej warto jeszcze odwo³aæ siê do drugiego pojêcia, które ¶ci¶le siê z nim wi±¿e w omawianym kontek¶cie, czyli efektu ¿yroskopowego. Przy za³o¿eniu, ¿e po lewej mamy ko³o o takiej samej masie, jak po prawej, ale ró¿ny jest rozk³ad masy, to efekt ¿yroskopowy na ka¿dym z tych kó³ bêdzie ró¿ny.
|
|
|
Data: 2014-06-06 13:53:42 |
Autor: kogutek444 |
Zakup felgi |
W dniu pi±tek, 6 czerwca 2014 21:04:06 UTC+2 u¿ytkownik Poldek napisa³:
kogutek444@gmail.com wrote:
> W dniu pi�tek, 6 czerwca 2014 17:22:43 UTC+2 u�ytkownik Poldek napisa�:
>> Tomasz W�jtowicz wrote:
>>
>>> W dniu 2014-06-06 15:14, Poldek pisze:
>>
>>>
>>
>>>> Co ma do tego nacisk na o�?
>>
>>>> Je�eli na ko�ach s� r�ne momenty, to przy hamowaniu jedno ko�o blokuje
>>
>>>> si� wcze�niej ni� drugie.
>>
>>>>
>>
>>>
>>
>>> Przecie� moment powstaje z p�du ca�ego samochodu. Moment bezw�adno�ci
>>
>>> felgi to przy tym pierdni�cie.
>>
>>>
>>
>>> Kilka lat przeje�dzi�em z r�nymi felgami stalowymi (inna liczba
>>
>>> wyci�tych k�ek) na jednej osi i nie odczu�em �adnej r�nicy. Na prostej
>>
>>> i przy hamowaniu auto jecha�o po linii, bez �adnego �ci�gania.
>>
>>
>>
>> https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=masa+nieresorowana
>
> Masz racj� �e istnieje poj�cie masy nie resorowanej. Ale nie bierzesz pod uwag� �e nie liczy si� w opisywanym przypadku to �e felga b�dzie mia�a inn� mas� a r�nica masy pomi�dzy lew� i praw� stron�. W sk�ad masy nie resorowanej wchodzi wiele element�w a nie tylko felga. Jak felga b�dzie ci�sza albo l�ejsza o 10 deko to 10 deko stanowi u�amek masy nieresorowanej jaka przypada na ko�o.
Opr�cz poj�cia masy nieresorowanej warto jeszcze odwo�a� si� do drugiego poj�cia, kt�re �ci�le si� z nim wi��e w omawianym kontek�cie, czyli efektu �yroskopowego. Przy za�o�eniu, �e po lewej mamy ko�o o takiej samej masie, jak po prawej, ale r�ny jest rozk�ad masy, to efekt �yroskopowy na ka�dym z tych k� b�dzie r�ny.
Oczywi¶cie efekt ¿yroskopowy wystêpuje. Je¶li by jednak by³ dostatecznie du¿y to by siê nie da³o ko³ami skrêciæ. A bez wzglêdu na prêdko¶æ z jak± obracaj± siê kola w samochodzie daje siê skrêciæ ko³ami. Ró¿nica w masie na poziomie dwudziestu deko nie spowoduje takiego wzrostu momentu ¿yroskopowego ¿eby by³ zauwa¿alny. Poza tym wszystkim dlaczego inna felga mia³a by byæ ciê¿sza? Felg fabryka nie robi na oko tylko najpierw licz± pod wzglêdem wytrzyma³o¶ci. Przy podobnej mocy ka¿demu konstruktorowi wyjd± podobne grubo¶ci blachy. Zgodnie za sztuk± we¼mie najbli¿sz± grubo¶æ powy¿ej grubo¶ci jaka wysz³a z obliczeñ. Nie wiem na 100% ale elementy typu felga, czyli wspó³pracuj±ce z oponami wytwarzanymi przez innego producenta s± na pewno tak jak opony znormalizowane. Parametrem decyduj±cym w takiej sytuacji bêdzie to czy ilo¶æ otworów pod ¶ruby bêdzie zgodna i czy da siê fizycznie felgê zalo¿yæ. Reszta to jakie¶ kosmetyczne ró¿nice wynikaj±ce z polityki producenta samochodów. Oprócz felg fabrycznych istniejê felgi typu unisex. S± produkowane przez fabryki felg, s± zgodne z normami i pasuj± do wielu marek i modeli samochodów. Unifikacja to siê nazywa. I jest powszechnie stosowana w ka¿dym przemy¶le, z samochodowym w³±cznie.
|
|
|
Data: 2014-06-07 13:33:54 |
Autor: J.F. |
Zakup felgi |
Dnia Fri, 6 Jun 2014 13:53:42 -0700 (PDT), kogutek444@gmail.com
Oczywi¶cie efekt ¿yroskopowy wystêpuje. Je¶li by jednak by³
dostatecznie du¿y to by siê nie da³o ko³ami skrêciæ. A bez wzglêdu
na prêdko¶æ z jak± obracaj± siê kola w samochodzie daje siê skrêciæ
ko³ami. Ró¿nica w masie na poziomie dwudziestu deko nie spowoduje
takiego wzrostu momentu ¿yroskopowego ¿eby by³ zauwa¿alny.
Bo to g* prawda z tym momentem zyroskopowym. Przeciwstawia sie skretowi tylko przy swobodnym kole, a nie
utrzymywanym przez zawieszenie w osi pionowej.
Zreszta mamy dwa kola krecace sie w te sama strone i momenty sie
dodaja a nie znosza.
Poza tym
wszystkim dlaczego inna felga mia³a by byæ ciê¿sza? Felg fabryka
nie robi na oko tylko najpierw licz± pod wzglêdem wytrzyma³o¶ci.
Przy podobnej mocy ka¿demu konstruktorowi wyjd± podobne grubo¶ci
blachy.
Podobnej, ale nie takiej samej.
Tyle ze te gramy nie maja znaczenia.
Zgodnie za sztuk± we¼mie najbli¿sz± grubo¶æ powy¿ej
grubo¶ci jaka wysz³a z obliczeñ. Nie wiem na 100% ale elementy typu
felga, czyli wspó³pracuj±ce z oponami wytwarzanymi przez innego
producenta s± na pewno tak jak opony znormalizowane.
Ale widzisz ile roznych felg na rynku jest.
Kazdy robi jak mu wygodniej. A potem waga rozna :-)
J.
|
|
|
Data: 2014-06-07 06:01:55 |
Autor: kogutek444 |
Zakup felgi |
W dniu sobota, 7 czerwca 2014 13:33:54 UTC+2 u¿ytkownik J.F. napisa³:
Dnia Fri, 6 Jun 2014 13:53:42 -0700 (PDT), kogutek444@gmail.com > Oczywi�cie efekt �yroskopowy wyst�puje. Je�li by jednak by�
> dostatecznie du�y to by si� nie da�o ko�ami skr�ci�. A bez wzgl�du
> na pr�dko�� z jak� obracaj� si� kola w samochodzie daje si� skr�ci�
> ko�ami. R�nica w masie na poziomie dwudziestu deko nie spowoduje
> takiego wzrostu momentu �yroskopowego �eby by� zauwa�alny. Bo to g* prawda z tym momentem zyroskopowym. Przeciwstawia sie skretowi tylko przy swobodnym kole, a nie
utrzymywanym przez zawieszenie w osi pionowej.
Zreszta mamy dwa kola krecace sie w te sama strone i momenty sie
dodaja a nie znosza.
> Poza tym
> wszystkim dlaczego inna felga mia�a by by� ci�sza? Felg fabryka
> nie robi na oko tylko najpierw licz� pod wzgl�dem wytrzyma�o�ci.
> Przy podobnej mocy ka�demu konstruktorowi wyjd� podobne grubo�ci
> blachy.
Podobnej, ale nie takiej samej.
Tyle ze te gramy nie maja znaczenia.
> Zgodnie za sztuk� we�mie najbli�sz� grubo�� powy�ej
> grubo�ci jaka wysz�a z oblicze�. Nie wiem na 100% ale elementy typu
> felga, czyli wsp�pracuj�ce z oponami wytwarzanymi przez innego
> producenta s� na pewno tak jak opony znormalizowane. Ale widzisz ile roznych felg na rynku jest.
Kazdy robi jak mu wygodniej. A potem waga rozna :-)
J.
Ale ty pierdolisz, jak ma³y kazio przytrza¶niêty szaf±.
|
|
|
Data: 2014-06-06 20:53:47 |
Autor: Tomasz Wójtowicz |
Zakup felgi |
W dniu 2014-06-06 17:22, Poldek pisze:
Tomasz Wójtowicz wrote:
W dniu 2014-06-06 15:14, Poldek pisze:
Co ma do tego nacisk na oÅ›?
Jeżeli na kołach są różne momenty, to przy hamowaniu jedno koło blokuje
się wcześniej niż drugie.
Przecież moment powstaje z pędu całego samochodu. Moment bezwładności
felgi to przy tym pierdnięcie.
Kilka lat przejeździłem z różnymi felgami stalowymi (inna liczba
wyciętych kółek) na jednej osi i nie odczułem żadnej różnicy. Na prostej
i przy hamowaniu auto jechało po linii, bez żadnego ściągania.
https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=masa+nieresorowana
:D
Jeszcze gdybyśmy rozmawiali o ciężarze osi napędowej w pociągu, na której wisi ciężar silnika i/lub przekładni (kilka ton ekstra w stosunku do osi tocznej) to problem masy nieodsprężynowanej byłby istotny. Natomiast w samochodzie, nawet jeśli taka felga byłaby cięższa o kilogram, to nie robi żadnej różnicy, zwłaszcza, że zawieszenie samochodu pracuje inaczej niż zawieszenie pociągu - większa niezależność poszczególnych kół.
|
|
Data: 2014-06-06 21:01:57 |
Autor: Poldek |
Zakup felgi |
Tomasz Wójtowicz wrote:
W dniu 2014-06-06 17:22, Poldek pisze:
Tomasz Wójtowicz wrote:
W dniu 2014-06-06 15:14, Poldek pisze:
Co ma do tego nacisk na oÅ›?
Jeżeli na kołach są różne momenty, to przy hamowaniu jedno koło blokuje
się wcześniej niż drugie.
Przecież moment powstaje z pędu całego samochodu. Moment bezwładności
felgi to przy tym pierdnięcie.
Kilka lat przejeździłem z różnymi felgami stalowymi (inna liczba
wyciętych kółek) na jednej osi i nie odczułem żadnej różnicy. Na prostej
i przy hamowaniu auto jechało po linii, bez żadnego ściągania.
https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=masa+nieresorowana
:D
Jeszcze gdybyśmy rozmawiali o ciężarze osi napędowej w pociągu, na
której wisi ciężar silnika i/lub przekładni (kilka ton ekstra w stosunku
do osi tocznej) to problem masy nieodsprężynowanej byłby istotny.
Natomiast w samochodzie, nawet jeśli taka felga byłaby cięższa o
kilogram, to nie robi żadnej różnicy, zwłaszcza, że zawieszenie
samochodu pracuje inaczej niż zawieszenie pociągu - większa niezależność
poszczególnych kół.
Dlatego niektórzy wydają kilka stów, a nawet kilka tys. na felgi aluminiowe, że są lżejsze o te parę deko.
|
|
|
Data: 2014-06-06 21:16:22 |
Autor: tck |
Zakup felgi |
Użytkownik "Poldek" <pugilares@interia.eu> napisał w wiadomości news:lmt376$5o7$1usenet.news.interia.pl...
Tomasz Wójtowicz wrote:
W dniu 2014-06-06 17:22, Poldek pisze:
Tomasz Wójtowicz wrote:
W dniu 2014-06-06 15:14, Poldek pisze:
Co ma do tego nacisk na oÅ›?
Jeżeli na kołach są różne momenty, to przy hamowaniu jedno koło blokuje
się wcześniej niż drugie.
Przecież moment powstaje z pędu całego samochodu. Moment bezwładności
felgi to przy tym pierdnięcie.
Kilka lat przejeździłem z różnymi felgami stalowymi (inna liczba
wyciętych kółek) na jednej osi i nie odczułem żadnej różnicy. Na prostej
i przy hamowaniu auto jechało po linii, bez żadnego ściągania.
https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=masa+nieresorowana
:D
Jeszcze gdybyśmy rozmawiali o ciężarze osi napędowej w pociągu, na
której wisi ciężar silnika i/lub przekładni (kilka ton ekstra w stosunku
do osi tocznej) to problem masy nieodsprężynowanej byłby istotny.
Natomiast w samochodzie, nawet jeśli taka felga byłaby cięższa o
kilogram, to nie robi żadnej różnicy, zwłaszcza, że zawieszenie
samochodu pracuje inaczej niż zawieszenie pociągu - większa niezależność
poszczególnych kół.
Dlatego niektórzy wydają kilka stów, a nawet kilka tys. na felgi aluminiowe, że są lżejsze o te parę deko.
tu strzeliles kula w plot- zwykle popularne felgi aluminiowe nie beda lzejsze od odpowiednika w tym samym rozmiarze wykonanym ze stali
--
pozdr
tck(at)top.net.pl
|
|
|
Data: 2014-06-06 21:53:06 |
Autor: Tomasz Wójtowicz |
Zakup felgi |
W dniu 2014-06-06 21:16, tck pisze:
Użytkownik "Poldek" <pugilares@interia.eu> napisał w wiadomości
news:lmt376$5o7$1usenet.news.interia.pl...
Tomasz Wójtowicz wrote:
W dniu 2014-06-06 17:22, Poldek pisze:
Tomasz Wójtowicz wrote:
W dniu 2014-06-06 15:14, Poldek pisze:
Co ma do tego nacisk na oÅ›?
Jeżeli na kołach są różne momenty, to przy hamowaniu jedno koło
blokuje
się wcześniej niż drugie.
Przecież moment powstaje z pędu całego samochodu. Moment bezwładności
felgi to przy tym pierdnięcie.
Kilka lat przejeździłem z różnymi felgami stalowymi (inna liczba
wyciętych kółek) na jednej osi i nie odczułem żadnej różnicy. Na
prostej
i przy hamowaniu auto jechało po linii, bez żadnego ściągania.
https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=masa+nieresorowana
:D
Jeszcze gdybyśmy rozmawiali o ciężarze osi napędowej w pociągu, na
której wisi ciężar silnika i/lub przekładni (kilka ton ekstra w stosunku
do osi tocznej) to problem masy nieodsprężynowanej byłby istotny.
Natomiast w samochodzie, nawet jeśli taka felga byłaby cięższa o
kilogram, to nie robi żadnej różnicy, zwłaszcza, że zawieszenie
samochodu pracuje inaczej niż zawieszenie pociągu - większa niezależność
poszczególnych kół.
Dlatego niektórzy wydają kilka stów, a nawet kilka tys. na felgi
aluminiowe, że są lżejsze o te parę deko.
tu strzeliles kula w plot- zwykle popularne felgi aluminiowe nie beda
lzejsze od odpowiednika w tym samym rozmiarze wykonanym ze stali
Bym powiedział, że wręcz cięższe, a trochę felg nosiłem.
|
|
|
Data: 2014-06-16 11:54:43 |
Autor: Poldek |
Zakup felgi |
Tomasz Wójtowicz wrote:
W dniu 2014-06-06 21:16, tck pisze:
Użytkownik "Poldek" <pugilares@interia.eu> napisał w wiadomości
news:lmt376$5o7$1usenet.news.interia.pl...
Dlatego niektórzy wydają kilka stów, a nawet kilka tys. na felgi
aluminiowe, że są lżejsze o te parę deko.
tu strzeliles kula w plot- zwykle popularne felgi aluminiowe nie beda
lzejsze od odpowiednika w tym samym rozmiarze wykonanym ze stali
Bym powiedział, że wręcz cięższe, a trochę felg nosiłem.
Ok, w takim razie jakie jest uzasadnienie wywalenia ponad 1 tys. zł na alufele? Cięższe i droższe w eksploatacji.
|
|
|
Data: 2014-06-16 12:16:24 |
Autor: Tomasz Pyra |
Zakup felgi |
W dniu 2014-06-16 11:54, Poldek pisze:
Ok, w takim razie jakie jest uzasadnienie wywalenia ponad 1 tys. zł na
alufele? Cięższe i droższe w eksploatacji.
SÄ…siedzi :-)
|
|
|
Data: 2014-06-18 01:18:38 |
Autor: MichaelData® |
Zakup felgi |
"Tomasz Pyra" wydumał(a) w wiadomości ID
news:539ec3f8$0$2232$65785112news.neostrada.pl
W dniu 2014-06-16 11:54, Poldek pisze:
Ok, w takim razie jakie jest uzasadnienie wywalenia ponad 1 tys. zł na
alufele? Cięższe i droższe w eksploatacji.
SÄ…siedzi :-)
Eeee ja mam "podgląd" na klocki hamulcowe. Jak miałem żelazo to nie mogłem ocenić zużycia, dokąd nie zdjąłem :> Na dodatek jak wymalowałem na CZERWONO zaciski, to teraz je widać jakie ładne:]
--
Michael________
______/) /\ | /\
"Truth is a simple place, here for us all to see, reach as it comes to you
as it comes to me, as I will always need you inside my heart"(*Yes*)€®™
|
|
|
Data: 2014-06-18 14:56:55 |
Autor: Tomasz Wójtowicz |
Zakup felgi |
W dniu 2014-06-16 11:54, Poldek pisze:
Tomasz Wójtowicz wrote:
W dniu 2014-06-06 21:16, tck pisze:
Użytkownik "Poldek" <pugilares@interia.eu> napisał w wiadomości
news:lmt376$5o7$1usenet.news.interia.pl...
Dlatego niektórzy wydają kilka stów, a nawet kilka tys. na felgi
aluminiowe, że są lżejsze o te parę deko.
tu strzeliles kula w plot- zwykle popularne felgi aluminiowe nie beda
lzejsze od odpowiednika w tym samym rozmiarze wykonanym ze stali
Bym powiedział, że wręcz cięższe, a trochę felg nosiłem.
Ok, w takim razie jakie jest uzasadnienie wywalenia ponad 1 tys. zł na
alufele? Cięższe i droższe w eksploatacji.
Ja osobiście nie znam żadnego uzasadnienia. Jeżdżę na alu bo z takimi kupiłem samochód, ale do zimówek kupiłem stalowe, żeby nie musieć przekładać opon. Dobrze że te nowe stalowe też mają takie półkoliste gniazda śrub pasujące do łbów od alu. Dzięki temu nie muszę mieć drugiego kompletu śrub.
|
|
Data: 2014-06-10 01:09:04 |
Autor: MichaelData® |
Zakup felgi |
"Poldek" wydumał(a) w wiadomości ID news:5391bea9$0$2161$65785112news.neostrada.pl
Nie ryzykowałbym. Nawet jeżeli mają taką samą masę, to rozkład masy
może być
inny i wtedy inne momenty przy hamowaniu. Wolałbym kupić dwie takie
same używane
i kołpaki do zasłonięcia rdzy, niż jedną nową, ale inną niż po
drugiej stronie.
Możesz wyjaśnić "rozkład masy" przy takich samych wymiarach i masie?
Masa rozłożona bliżej lub dalej od osi obrotu. Ta sama masa, a inny
moment
bezwładności. Więc niby może to jakoś wpłynąć, np. na ABS.
Teoretycznie. Moim
zdaniem jest to pomijalne.
Wiesz, felga to nie balans zegarka :) Nawet w przypadku różnego
rozłożenia masy, przy tak sporym nacisku na oś jest to sumarycznie
niemierzalne, nawet przez ABS. Fizyka jest tutaj bezwzględna :)
Co ma do tego nacisk na oÅ›?
Jeżeli na kołach są różne momenty, to przy hamowaniu jedno koło blokuje się wcześniej niż drugie.
Ten efekt uzyskasz nawet 500% większy jeśli jedno koło jedzie po wilgotnej linii ciągłej a drugie po suchej nawierzchni:>
Rozmawiamy o efekcie żyroskopowym, który jes NIEMIERZALNY w tej materii. Nawet niewyważone koło da Ci więcej zagadek niż różnica w rozłożeniu masy, nie wspominając nawet o zużyciu (różnicach) bieżnika, gdzie pomiędzy prawą a lewą oponą mogą być tak duże różnice, że nie dość iż przeważą różnice żyroskopowe felg to jeszcze nanoszą swoje :> Gdzieś Ci się matematyka i fizyka pomieszała z SF :> Porównaj teraz ciężar opony i cięzar felgi, dodaj 10% różnicę na oponach i doznasz olśnienia że teoretyzujesz w temacie bez pokrycia w rzeczywistości.
--
Michael________
______/) /\ | /\
"Truth is a simple place, here for us all to see, reach as it comes to you
as it comes to me, as I will always need you inside my heart"(*Yes*)€®™
|
|
Data: 2014-06-16 12:15:01 |
Autor: Tomasz Pyra |
Zakup felgi |
W dniu 2014-06-02 18:52, Radomir pisze:
Witam
czy przy kupowaniu felgi trzeba, podobnie jak przy oponie, dbaæ o to, by
by³y identyczne na jednej osi, czy te¿ wystarczy dokupiæ po prostu
stalow±, skoro mam stalowe, i mozna wtedy kupiæ i za³o¿yæ jedn±?
Je¿eli chcesz kupiæ jedn± - musi mieæ tak± sam± ¶rednicê, szeroko¶æ i ET (odsadzenie), t± sam± ilo¶æ i rozstaw ¶rub no i pasuj±cy otwór centruj±cy.
Nawet niewielka ró¿nice ET na przedniej osi spowoduje ¿e samochód bêdzie ¶ci±ga³ w jedn± stronê przy przyspieszaniu i w drug± przy hamowaniu.
|