Zakup fulla - Santa Cruz Blur vs reszta świata :)

Data: 2010-01-06 16:40:26
Autor: Triss
Zakup fulla - Santa Cruz Blur vs reszta świata :)
Na wstępie wybaczcie troszkę prowokacyjny tytuł posta, ma on pewne subiektywne podstawy, ale o tym później.

Tak jak w tytule, stoję przed zakupem fulla, na którego mogę przeznaczyć max. 15.000 zł.

Kiedyś wydawało mi się, że problem z wyborem jest tylko w niższych przedziałach cenowych, ale teraz okazało się, że guzik prawda :).

Rower ma służyć do długich wypadów w terenie, okazyjnych startów w maratonach, ma się dobrze wspinać i nie dawać ciała kiedy jest płasko.

Mam 173cm wzrostu i ok. 70kg wagi, więc żaden ze mnie tytan :), roczny przebieg pomiędzy 10-15.000 km.

Zacząłem sondować rynek na początku 4 kwartału ubiegłego roku i jak to zwykle bywa lista potencjalnych kandydatów rosła mimo pewnych ograniczeń, które sobie narzuciłem na starcie. Po pierwsze tylko sprawdzone marki, bo przy takiej kwocie nie bardzo mi się chce eksperymentować np. na Cube. Nie twierdzę, że to złe rowery, ale mogę kupić lepsze.

Składanie odpadło, bo nie mam do tego ani umiejętności ani czasu, tudzież wystarczającej wiedzy.

Po wstępnej selekcji pozostały na placu boju: Scott Spark 20, Giant Anthem X1, Merida 96 3000 team, Specialized Epic (alu).

Każdy z nich ma swoje plusy i minusy, więc decyzja do wyboru tego jedynego łatwa nie była. Skłaniałem się najbardziej do Scotta lub Gianta i już byłem w ogródku, już witałem się z gąską, kiedy zostałem wysłany na delegację do naszych zachodnich sąsiadów, podczas której miałem okazję pojeździć na Santa Cruz Blur XC carbon. Zrobiłem jakieś 200km w przeciągu 3 dni w dosyć górzystym terenie i cóż. to był absolutny orgazm :).

Trudno mi opisać frajdę jaką mi sprawiała jazda na tej maszynce, jest jak na fabryczny rower lekki (ok. 10.5 kg), ma świetnie pracujące zawieszenie (z przodu był RS Sid 100mm, damper to FOX 23), a do tego wspina się jak kozica.

Powiem tak, gdzieś na starcie kołatała mi w głowie nazwa Santa Cruz, ale sam nie wiem dlaczego o niej zapomniałem.

Teraz sytuacja jest odwrotna, szukam minusów tego roweru i nie mogę znaleźć.

Szanowni grupowicze, być może nie potrafię pewnych kwestii rozważyć na chłodno (po przejażdżkach na SC), więc proszę Was o opinię. Zawracać sobie głowę resztą kandydatów czy brać SC (jeśli tak, to gdzie go można dostać w Polsce).

Czy Waszym zdaniem jest rower w tym przedziale cenowym, który ma szansę "przerosnąć" Blura na tyle, żeby zmienić zdanie?

W tej chwili serce mówi "ja chcę Blura", rozsądek podpowiada "spokojnie, nie płonie las", prośba do Was to ochłodzić mi czerep i zwrócić uwagę na rzeczy, które mogłem przeoczyć lub potwierdzić zasadność zakupu Blura.

Z góry dziękuję za pomoc!

Fallen in love with Blur

Triss

__________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusow 4748 (20100106) __________

Data: 2010-01-06 08:29:35
Autor: Jedrus
Zakup fulla - Santa Cruz Blur vs reszta świata :)
Ja bym się zastanowił, czy na pewno sensowne jest kupowanie roweru z
carbonową ramą. Musisz rozważyć, czy zysk na wadze zrekompensuje
większą niż w przypadku ramy aluminiowej podatność na uszkodzenia..
Może jestem staroświecki, ale uważam, że w jeździe terenowej lepiej
spisuje się aluminium. Co nie zmienia faktu, że Ibis Mojo to chyba
najładniejsza rama na rynku.

Poza tym SC wydaje się dobrym wyborem. Dystrybutorem w Polsce jest
Crazy Crank, z siedzibą w Zakopanem. Tam można umówić się na jazdy
testowe z Piotrkiem Chileckim i zamówić sprzęt.

Pozdr,
A.

Data: 2010-01-06 18:08:55
Autor: solar
W dniu 2010-01-06 16:40, Triss pisze:

W tej chwili serce mówi "ja chcę Blura", rozsądek podpowiada "spokojnie, nie
płonie las", prośba do Was to ochłodzić mi czerep i zwrócić uwagę na rzeczy,
które mogłem przeoczyć lub potwierdzić zasadność zakupu Blura.

Oprócz tego, że ma mnóstwo łożysk? :)
Ja bym się nie zastanawiał. Co prawda nie przesiadłbym się ze swojego Hecklera na Blura, może z wielkim bólem na Nomada, ale do Twojej jazdy Blur na pewno się nada. Nie pakowałbym się raczej w carbon. Ale rozpatrzył Blura LT...

"Kobieta powinna zasłaniać oblicze, bowiem nie zostało ono stworzone na podobieństwo Boga."
                                                    św. Bernard

Data: 2010-01-07 01:14:34
Autor: jpogoda
On 6 Sty, 18:08, solar <sola...@opBEZTEGO.pl> wrote:
[...]

Różnica między obecnie produkowanymi Blurem XC a LT to nie tylko
materiał ramy.
To również trochę inna geometria -- większy skok zawieszenia, trochę
mniejsze kąty i krótsza górna rura w LT.
Fakt, że te różnice są niewielkie, ale jednak są.
Zresztą podobnie było w modelach produkowanych do 2008 roku -- XC i LT
też się różniły.
Przeznaczenie Blura XC sugeruje sama nazwa modelu :) a LT to taki
lekki "ścieżkowiec".
I nie demonizowałbym też podatności carbonu na uszkodzenia.
Eh, gdybym na początku tamtego roku miał taki budżet jak kolega Triss,
to nawet bym się nie zastanawiał i już bym jeździł Blurem XC'2008
(alu), a że nie miałem, to skończyło się na Anthemie i to nie Advanced
(carbon) bynajmniej ale alu :)

Pozdrawiam,

--
Jarek Pogoda

Data: 2010-01-07 11:14:23
Autor: Pil
On 7 Sty, 10:14, jpogoda <jpog...@gmail.com> wrote:

[...]

Niewielkie różnice? Przecież to zupełnie różne ramy o całkowicie innym
przeznaczeniu. Rzuć okiem na ten opis http://www.emtb.pl/nowyblurlt.html

Pozdrawiam,
Pil

Data: 2010-01-07 13:28:50
Autor: jpogoda
Zakup fulla - Santa Cruz Blur vs reszta świata :)
On 7 Sty, 20:14, Pil <piotrkis...@gmail.com> wrote:

Niewielkie różnice?

No może nie są niewielkie ale na pewno nie są duże. O różnicach to
można mówić między Hecklerem a Blurem... :-)

Przecież to zupełnie różne ramy o całkowicie innym przeznaczeniu.

Zaraz potem to napisałem...

Rzuć okiem na ten opishttp://www.emtb.pl/nowyblurlt.html

Czytałem przed wygłoszeniem swojej opinii i nadal twierdzę, że różnice
nie są duże. W końcu to ta sama linia. O różnicach to można mówić
między Hecklerem a Blurem... :-)

Pozdrawiam,

--
Jarek Pogoda

Data: 2010-01-06 21:45:58
Autor: TO-masz
Wed, 6 Jan 2010 16:40:26 +0100, na pl.rec.rowery, Triss napisał(a):

Na wstępie wybaczcie troszkę prowokacyjny tytuł posta, ma on pewne subiektywne podstawy, ale o tym później.
 (ciach)

W tej chwili serce mówi "ja chcę Blura", rozsądek podpowiada "spokojnie, nie płonie las", prośba do Was to ochłodzić mi czerep i zwrócić uwagę na rzeczy, które mogłem przeoczyć lub potwierdzić zasadność zakupu Blura.

Dla pełnego obrazu polecam jeszcze przetestować Epica, bo to zupełnie inna
koncepcja niebujającego się bujaka :)

I przychylam się do zdania kolegów, lepiej iść w Alu.

--
Pozdro, TO-masz
/do adresu email dodaj pl/

Data: 2010-01-07 08:31:32
Autor: Rafał VFR
Zakup fulla - Santa Cruz Blur vs reszta świata :)
Witam
Tak, ja też uważam, że Epic`iem przejechać się warto. Warto też przed jazdą w miarę sensowanie wiedzieć jak ustawić ten rower - bo obraz może sie zamazać jak będzie to tylko - weź pan i jedz. Carbon do włóczenia się po górach jest dla zawodników, nie jeżdzących lub sponsorowanych :-) w każdym innym przyapdku aluminium będzie bezpieczniejsze :-)
I choć miałem okazję tylko raz to rozważyłbym Rocky Mountain. Seria Element mimo, że jest tańsza niż zakładasz to jednak w cale niezły rower.
No ale jak zawsze zaznaczam ja tam fachowcem nie jestem i to tylko moje zdanie :-)

Rafal VFR
GG 85456
http://www.put.poznan.pl/~rafal.kowalski

Data: 2010-01-07 15:17:27
Autor: Triss

Użytkownik "Rafał VFR" <rafalvfr@tlen.pl> napisał w wiadomości news:hi42ps$n8n$1sunflower.man.poznan.pl...
[...]

Muszę się przyznać, że jakoś dziwnie spokojny jestem  w kwestii wytrzymałości karbonu.
Po pierwsze dlatego że "wiek niemowlęcy" ma już za sobą, do tego jestem raczej drobnej postury, więc nie będę jakimś wielkim obciażeniem dla konstrukcji, po trzecie wreszcie, jeśli zdecyduję się na Blura to wersji aluminiowej niet.
Oczywiście dochodzi kwestia wytrzymałości kiedy zaliczy się porządnego "dzwona", ale tutaj to reguły w alu również nie ma.
Jeśli uda mi się znaleźć Epica do testu, to z pewnością skorzystam, bo na tę chwilę wygląda, że ten model jedynie może cos zmienić w kwestii wyboru.

Pozdrawiam
Triss __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusow 4750 (20100107) __________

Data: 2010-01-07 06:41:11
Autor: Jedrus
Zakup fulla - Santa Cruz Blur vs reszta świata :)
A ja powtórzę za Solarem - przemyśl wersję LT.

Data: 2010-01-07 08:54:38
Autor: jpogoda
On 7 Sty, 15:41, Jedrus <konari...@op.pl> wrote:
A ja powtórzę za Solarem - przemyśl wersję LT.

Kurde endurowcy nigdy nie zrozumie kroskantrowców :)
Cięgle nie dowierzają, że komuś może wystarczyć cirka 4 cale skoku :D
LT ma 140mm skoku a XC 105mm -- to są inne ramy.

Pozdrawiam,

--
Jarek Pogoda

Data: 2010-01-07 09:22:18
Autor: jpogoda
Zakup fulla - Santa Cruz Blur vs reszta świata :)
On 7 Sty, 15:17, "Triss" <tris...@gmail.com> wrote:

Je li uda mi si znale Epica do testu, to z pewno ci skorzystam, bo na t
chwil wygl da, e ten model jedynie mo e cos zmieni w kwestii wyboru.

Jeśli Cię stać i rower Ci podpasował (a oba te warunki są spełnione),
to daj sobie spokój z dalszym szukaniem.
Zamawiaj tego Blura XC, jeśli chcesz ruszyć z końcem zimy z
treningami, bo i tak trochę sobie na niego poczekasz od momentu
złożenia zamówienia :)

Pozdrawiam,

--
Jarek Pogoda

Data: 2010-01-07 11:27:08
Autor: Pil
Zakup fulla - Santa Cruz Blur vs reszta świata :)
On 7 Sty, 15:17, "Triss" <tris...@gmail.com> wrote:

Musz si przyzna , e jako dziwnie spokojny jestem  w kwestii
wytrzyma o ci karbonu.
Po pierwsze dlatego e "wiek niemowl cy" ma ju za sob , do tego jestem
raczej drobnej postury, wi c nie b d jakim wielkim obcia eniem dla
konstrukcji

Kupując carbonową ramę musisz uważać na kamienie wylatujące spod kół.
Aluminium się zarysuje lub w najgorszym wypadku wgniecie, a w carbonie
powstanie odprysk, który może znacznie osłabić ramę.

Pzdr,
Pil

Data: 2010-01-07 19:31:34
Autor: Jan Srzednicki
On 2010-01-07, Pil wrote:
[...]

.... czemu można spokojnie zapobiec odpowiednio wzmacniając konstrukcję w
takim miejscu. Chyba można założyć, że producent karbonowej ramy do
trail/enduro przewidział kamulce spod przedniego koła, prawda?

Data: 2010-01-07 13:35:49
Autor: jpogoda
Zakup fulla - Santa Cruz Blur vs reszta świata :)
On 7 Sty, 20:31, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

> [...]

takim miejscu. Chyba można założyć, że producent karbonowej ramy do
trail/enduro przewidział kamulce spod przedniego koła, prawda?

Poza tym są sposoby na osłonięcie newralgicznych miejsc ramy
naklejkami absorbującymi uderzenia lub sztywnymi osłonami. Nie jest to
może 100% ochrona ale na pewno coś daje.

Pozdrawiam,

--
Jarek Pogoda

Data: 2010-01-07 13:36:43
Autor: jpogoda

Data: 2010-01-08 10:02:33
Autor: Kret - praca

Użytkownik "Triss" <trissap@gmail.com> napisał w wiadomości news:hi4r2k$bnk$1nemesis.news.neostrada.pl...

Użytkownik "Rafał VFR" <rafalvfr@tlen.pl> napisał w wiadomości Carbon do włóczenia się po górach jest dla zawodników, nie jeżdzących lub sponsorowanych :-) w każdym innym przyapdku aluminium będzie bezpieczniejsze :-)

Muszę się przyznać, że jakoś dziwnie spokojny jestem  w kwestii wytrzymałości karbonu.

To ile znasz w PL miejsc które są w stanie "posklejac" połamaną rame karbonową ??
Bo jednak ze spawaniem alu nie jest tak wielki problem, jak by co.
No ale z drugiej strony zakładam że przy tej kasie co dysponujesz to jednak łatwiej ci będzie kupić nową ramę niż bawić się w naprawianie starej.
Podsumowując tez brał bym jednak alu (tyle że Anthema)

Kret z pracy
www.kluchojady.prv.pl

Data: 2010-01-08 16:00:07
Autor: Radek N.
Kret - praca pisze:
To ile znasz w PL miejsc które są w stanie "posklejac" połamaną rame karbonową ??
Bo jednak ze spawaniem alu nie jest tak wielki problem, jak by co.

Jakoś nie wyobrażam sobie siebie na szybkim zjeździe z telewizorami na spawanej ramie :)
Powiedzmy sobie szczerze - czy karbonowa, czy aluminiowa - jak już się złamie, to nadaje się do jeżdżenia po bułki. A my tu rozmawiamy o rowerze górskim.

--
Radek N.

Data: 2010-01-07 02:41:44
Autor: CleaneR
Użytkownik "Triss" <trissap@gmail.com> napisał w wiadomości news:hi2bi5$r5e$1nemesis.news.neostrada.pl...
Na wstępie wybaczcie troszkę prowokacyjny tytuł posta, ma on pewne
[ciach]

Mialem przyjemnosc testowac zeszloroczny model Blura LT jak i inne rowery w podobnym przedziale cenowym, na 2 czy 3 jezdzilo mi sie bardzo dobrze, ale tylko na Sancie bylo rewelacyjnie (no po prostu miod etc...) Choruje na ten rower, ale zmienilem juz ostatnio, a ten rower byl troche ponad moim budzetem, moze za rok albo dwa... musze uspic czujnosc mojej zony ;)))

z pokladu lotniskowca HMS "INVINCIBLE" specjalnie dla pl.rec.rowery

    Michał "CleaneR" Sciążko

Data: 2010-01-07 08:47:38
Autor: kosik
[...]

Nic nie przerasta Blura :) A tan na serio to fajnie by było sie przejechać na każdym z wybranych przez Ciebie modeli i wtedy wybrac najbardziej odpowiadający Twoim upodobaniom.

Echhh a mój Blur sie składa od miesiąca i przez brak czasu i syf za oknem jeszcze nie mogłem pojeździć :(

Pozdrawiam
kosik

Data: 2010-01-07 15:06:10
Autor: Triss

Użytkownik "kosik" <kosik77@interia.pl> napisał w wiadomości news:hi43g0$n6u$1news.onet.pl...

Nic nie przerasta Blura :) A tan na serio to fajnie by było sie przejechać na każdym z wybranych przez Ciebie modeli i wtedy wybrac najbardziej odpowiadający Twoim upodobaniom.

Z tych wybranych nie miałem okazji sprawdzić Epica i Meridy, pozostałe dwa jak najbardziej (na Sparku jakieś 300km, na Anthemie podobnie) i faktycznie inaczej się jechało. Miałem wrażenie, że Spark nie uznaje kompromisów kiedy chce się pojechać mniej ostro, za to Anthem był dosyć "otwarty" na zmiany humoru rowerzysty :). __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusow 4750 (20100107) __________

Data: 2010-01-07 08:47:45
Autor: Radek N.
Triss pisze:
Rower ma służyć do długich wypadów w terenie, okazyjnych startów w maratonach, ma się dobrze wspinać i nie dawać ciała kiedy jest płasko.

Rozważałeś Felt Virtue?
Pasuje mi idealnie do powyższego opisu.

--
Radek N.

Data: 2010-01-07 15:07:48
Autor: Triss

Użytkownik "Radek N." <naradek@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:hi43ja$ip0$1inews.gazeta.pl...

Rozważałeś Felt Virtue?
Pasuje mi idealnie do powyższego opisu.

Szczerze mowiąc nie rozważałem, pewnie dlatego, że troszkę mało o rowerach tej marki wiem.
Poszukam informacji, dzięki za namiar.

Data: 2010-01-07 15:35:41
Autor: Radek N.
Triss pisze:
[...]

http://bikeboard.pl/index.php?d=sprzet&g=13&art=730

Dystrybutor chyba ciągle Harfa-Haryson (Wrocław).

Ma swoje wady - jeszcze większa ilość łożysk niż w Sancie :)
Ale mimo 130mm to ciągle taki rower na pograniczu lekkiego Enduro i XC (dla mnie trochę zbyt XC, ale z Twojego opisu wynika, że nie będzie to dla ciebie wada).

--
Radek N.

Data: 2010-01-07 11:38:10
Autor: dziki
[...]

moze warto rozpatrzyc cos z mala iloscia lozysk w zawieszeniu? Np Canon/ Orbea robia fulle z karbonowymi widelkami tylnego trojkata, choc w kwestii komfortu i efektywnosci pewnie idealu nie osiagniesz.

pozdrawiam,
dziki.

Data: 2010-01-07 12:31:13
Autor: kosik

Użytkownik "dziki" <ten.adres@jest.nieprawdziwy> napisał w wiadomości news:hi4dih$rj7$1news.dialog.net.pl...
moze warto rozpatrzyc cos z mala iloscia lozysk w zawieszeniu? Np Canon/

Jeśli chodzi o Scalpela to carbon przy łączeniu z alu lubi się rozklejać albo pękać. Zresztą to typowo ścigancka rama.

Pozdrawiam
kosik

Data: 2010-01-07 20:56:19
Autor: Marcin J.
Zakup fulla - Santa Cruz Blur vs reszta świata :)
Głównie z "literatury" i trochę skrótowo. Do podjazdów na stojąco najlepszy będzie Blur, na siedząco - DW-link w wersji Iron Horsa ale w zasadzie nada się wszystko, FSR i jednozawiasowce z nisko umieszczonymi piwotami będą bardziej komfortowe. Jeśli chodzi o zjazdy zwróć uwagę na parametr zwany "chain growth" - im większy tym bardziej kopie po butach. Jednym to przeszkadza mniej innym bardziej. Generalnie VPP przegrywa tutaj z pozostałymi ale podobno w ubiegłym roku (oidp) coś poprawili. FSR w żaden sposób nie zmniejsza bujania wywołanego pedałowaniem, jedynie czyni zawieszenie bardziej aktywnym podczas hamowania, co nie koniecznie musi być zaletą, a większość riderów i tak tego nie zauważa.
Niezależnie od wysublimowanych dywagacji na temat zawieszenia, pedałowania i hamowania warto zwrócić uwagę na kwestie praktyczne takie jak błotoodporność. Porównaj np. Blura z Orange 5 czy Heckler'em. Zwróć też uwagę na różnice w implementacji poszczególnych "przepisów", np. DW-link w wersji Pivot Cycles jest podobno całkiem ścigancki. No i amortyzatory... ale to już inna historia.
Pewnie i tak weźmiesz Blura :) Podczas jazdy testowej zwróć uwagę na to jak wybiera ostre, pionowe nierówności (korzenie, kamienie itp) w różnych warunkach (zjazd, podjazd, pojedyncze i w serii, _pod obciążeniem, na różnych przełożeniach_...). Jeśli chodzi o podjazdy testuj rózne kąty, przełozenia, pozycje (siedząca, stojąca), obciążenia (pedałowanie na miękko lub twardo).
A gdybyś jednak testował Epica - koniecznie sprawdź jak wybiera _pierwszą/pojedynczą ostrą_ nierówność - dawniej miał z tym problem.

--
Pozdrowionka
marcin "najważniejsza jest geometria" j.

Zakup fulla - Santa Cruz Blur vs reszta świata :)