Zakup internetowy w Izraelu a cła, podatki itp.

Data: 2009-06-29 08:44:27
Autor: Patryk Włos
Zakup internetowy w Izraelu a cła, podatki itp.
Witam

Chcę sobie kupić za granicą komputer - za granicą, od Izraelskiej firmy, albowiem w Polsce nikt takiego akurat sprzętu nie sprzedaje.

Przygotowałem się już psychicznie, że do ceny producenta trzeba doliczyć jakieś cła, podatki itp.

Wartość komputera 305 USD, zastanawiam się nad zakupem 1 i 2 sztuk. Tutaj link na wszelki wypadek: http://www.fit-pc2.com/order/order.html

Pytania są takie:

- jakie konkretnie będą opłaty (orientacyjna wysokość)?

- kiedy konkretnie, komu i w jaki sposób trzeba je uregulować?

- na jakie jeszcze utrudnienia się przygotować na tle okradania mnie przez państwo? (trzeba gromadzić jakieś dokumenty, gdzieś zanosić/wysyłać/deklarować?)

- czy któraś z opłat jest zależna od czegoś, na co ja mogę mieć realny wpływ? (jakieś deklaracje itp.)

Patryk

Data: 2009-06-29 08:55:21
Autor: Jakub Jewuła
[...]

Googluj za "zakup aparatu foto za granica" czy cos podobnego.

Co do oplat do dolicz pi*oko 30% do ceny zakupu.

Data: 2009-06-29 12:09:00
Autor: Tomek Głowacki
Patryk Włos pisze:

Pytania są takie:

- jakie konkretnie będą opłaty (orientacyjna wysokość)?

Sprawdź w taryfie: http://isztar.mf.gov.pl:7080/taryfa_celna/web/main_PL

:)

- kiedy konkretnie, komu i w jaki sposób trzeba je uregulować?

Regulujesz agentowi celnemu firmy wysyłkowej, która ci pakę dostarczy, jeśli takowego posiada, bądź bezpośrednio na miejscu w UC jak paczka na cło trafi poprzez rutynową kontrolę i jest tam do odbioru. Zwykle w pierwszym przypadku jesteś informowany, że cło jest do zapłacania, trzeba złożyć oświadczenie o zawartości, następnie firma kurierska oczekuje wpłaty na konto (bardzo to sprawnie idzie) i potem paczkę wypuszcza do ciebie. Ja miałem przyjemność z FedExem i UPS - szybko, krótko, sprawnie i bez problemów.

- na jakie jeszcze utrudnienia się przygotować na tle okradania mnie przez państwo? (trzeba gromadzić jakieś dokumenty, gdzieś zanosić/wysyłać/deklarować?)

Nie demonizuj bez sensu, po prostu zwykła procedura. Jak wpadnie na cło (bo może równie dobrze nie wpaść) to płacisz cło i podatek VAT (liczony od wartości towaru PLUS kosztów przesyłki, to ważne!). Dokumenty to tylko twoje oświadczenie o zawartości i wartości przesyłki, na podstawie którego zwykle paczka jest "wyceniana". Potem dostajesz glejt pt. "dopuszczenie do obrotu dla importera" czy coś takiego z rozpiską co i ile cię kosztowało i na jakiej podstawie.

- czy któraś z opłat jest zależna od czegoś, na co ja mogę mieć realny wpływ? (jakieś deklaracje itp.)

Tak, na koszty wysyłki :) Im niższe, tym mniej dostaniesz w plecy na VAT na miejscu.

Kombinowanie z zaniżaniem wartości jest takie sobie, nie każdy sprzedawca się na to zgadza a i potem jak przy rutynowej kontroli (otwarcie paczki) zostaniesz wezwany, to zwykle musisz tłumaczyć się bardziej i nie jest już tak przyjemnie. Choć celnik != policjant, więc kultura jakby nieco lepsza.

Pozdr,
Tomek

Data: 2009-06-29 12:41:27
Autor: Patryk Włos
[...]

I jeszcze bardzo ważne pytanie:

Załóżmy, że zdarzy się konieczność reklamacji - i np. producent przyśle nowy egzemplarz.

Co wtedy? Od nowa cło, czy już nie?

--
Zobacz, jak się pracuje w Google:
http://pracownik.blogspot.com

Data: 2009-06-29 13:01:50
Autor: Tomek Głowacki
Patryk Włos pisze:

I jeszcze bardzo ważne pytanie:

Załóżmy, że zdarzy się konieczność reklamacji - i np. producent przyśle nowy egzemplarz.

Co wtedy? Od nowa cło, czy już nie?

Nie miałem przyjemności jeszcze reklamować towaru kupionego poza UE, więc nie wiem, ale pewnie w razie czego glejt od UC ci wystarczy (ten który dopuszcza towar). Musisz go po prostu gdzieś zachować.

Dodatkowo, można paczkę odpowiednio oznaczyć, co może ale nie musi ułatwić celnikom pracę ;)

Pozdr,
Tomek

Data: 2009-06-29 13:44:16
Autor: Piotrek
Patryk Włos wrote:

I jeszcze bardzo ważne pytanie:

Załóżmy, że zdarzy się konieczność reklamacji - i np. producent przyśle nowy egzemplarz.

Co wtedy? Od nowa cło, czy już nie?

Jest (było) coś takiego jak odprawa czasowa.

Wprawdzie w takim przypadku nie muszą być spełnione przesłanki do jej stosowania (wysyłasz inny egzemplarz niż Ci odsyłają), ale przynajmniej u mnie nikt nie sprawdzał numerów seryjnych sprzętu.
Ale było to kilka lat temu - może coś się zmieniło.

Najlepiej zadzwoń do Urzędu Celnego i dopytaj.

Piotrek

Zakup internetowy w Izraelu a cła, podatki itp.