Zakup mieszkania a rozdzielność majątkowa

Data: 2016-01-12 13:32:29
Autor: Sadir
Zakup mieszkania a rozdzielność majątkowa
Od paru lat mam z żoną rozdzielność majątkową.
Chcę z żoną kupić mieszkanie od developera.
Jak to zrobić? Najlepiej, najtaniej?

Powiedzmy, że mieszkanie kosztuje 100 tys. pln.  Ja dam 80 tys., żona da np. 20 tys. pln.
Robimy z developerem umowę i nabywcą jesteśmy oboje?
A może lepiej zrobić, że żona pożycza mi 20 tys. pln (może taka pożyczka między żoną i męzem nie jest opodatkowana), ja to dokładam i kupuję mieszkanie. Potem zwracam jej pożyczkę + np. 1% oprocentowania.
Jak to się kształtuje cenowo. Bo np. taki wspólny zakup małżonków z rodzielnością to chyba koszty (notariusz podczas zakupu, potem podczas sprzedaży nieruchomości, ew. zmiany własności itd.)

Macie jakieś rady?

Data: 2016-01-12 13:42:31
Autor: Kamil Jońca
"Sadir" <Wasmant@wp.pl> writes:

[...]

Można tak, i wtedy nawet chyba można wpisać udziały 80/20.
Być może (spytać notariusza) nawet w przypadku rozdzielności da się
kupić mieszkaanie "razem" (tj. nie każdy z małżonków ma swój udział,
tylko małżeństwo ma całe mieszkanie ).
A może lepiej zrobić, że żona pożycza mi 20 tys. pln (może taka
pożyczka między żoną i męzem nie jest opodatkowana), ja to dokładam i
CHyba nie jest ale trzeba zgłosić.
kupuję mieszkanie. Potem zwracam jej pożyczkę + np. 1% oprocentowania.
Na miejscu żony bym  jednak jakiegoś weksla żądał, i może nawet
służebności zamieszkania w tym mieszkaniu; nawet nie dlatego, że
wątpię w szczerość uczuć między wami, ale wypadki chodzą po ludziach, a
Twoi spadkobiercy mogą mieć inne podejście do waszego mieszkania niż Ty.

Jak to się kształtuje cenowo. Bo np. taki wspólny zakup małżonków z
Strzelam: u notariusza to chyba i tak jest płacone "od wartośći" więc
nie powinno być różnicy. (chyba, że wspomnianą służebność ustanowicie)

rodzielnością to chyba koszty (notariusz podczas zakupu, potem podczas
sprzedaży nieruchomości, ew. zmiany własności itd.)

W przypadku gdy będzie jeden włąściciel - sprawa jest najprostrza.
W przypadku gdy będzie właścicielem będize małżeństwo to do dowolnej
rzeczy będziecie potrzebni oboje.
W przypadku gdy będą 2 udziały, to teoretycznie każdy może swoim
udziałem zarządać niezależnie, w praktyce nie sądzę żeby byli chętni na
zakup połowy mieszkania ...
KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/
Samsung Wave to badziewie ...

Data: 2016-01-12 14:32:57
Autor: ąćęłńóśźż
Zakup mieszkania a rozdzielność majątkowa
Możecie kupić do majątku odrębnego (w udziałach np. 8/10 i 2/10) lub do wspólnego małżeńskiego.
Każde z tych rozwiązań ma swoje zady i walety.
Jeśli to nie 100 tys. zł, a 1000 tys. zł, to warto starannie przemyśleć (np. kwestię ewentualnej egzekucji z mieszkania, gdy komuś się potknie noga - jakaś przyczyna Waszej rozdzielności majątkowej była, np. działalność gospodarcza).

Data: 2016-01-12 17:32:24
Autor: RobertS
W dniu 2016-01-12 o 13:32, Sadir pisze:
Od paru lat mam z żoną rozdzielność majątkową.
Chcę z żoną kupić mieszkanie od developera.
Jak to zrobić? Najlepiej, najtaniej?

zakup za gotówkę czy na kredyt?

w AN określacie kto i w jakim udziale płaci i jest właścicielem tego mieszkania

napisz jak chcecie, aby było

RobertS

Data: 2016-01-16 23:41:36
Autor: RobertS
W dniu 2016-01-16 o 21:57, Sadir pisze:
zakup za gotówkę czy na kredyt?

w AN określacie kto i w jakim udziale płaci i jest właścicielem tego
mieszkania

napisz jak chcecie, aby było

gotówka.

czyli w AN określacie udziały w jakich kupujecie nieruchomość

RobertS

Data: 2016-01-17 07:27:07
Autor: ąćęłńóśźż
Zakup mieszkania a rozdzielność majątkowa
Akt notarialny to jedno, a faktury wystawione przez dewelopera to drugie.

-- -- -
czyli w AN określacie udziały w jakich kupujecie nieruchomość

Data: 2016-01-17 07:31:00
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-01-17 o 07:27,  ąćęłńóśźż pisze:
Akt notarialny to jedno, a faktury wystawione przez dewelopera to drugie.

-- -- -
czyli w AN określacie udziały w jakich kupujecie nieruchomość

Trudno, aby faktura nie potwierdzała tego co akt.

--
Liwiusz

Data: 2016-01-17 08:34:42
Autor: ąćęłńóśźż
Zakup mieszkania a rozdzielność majątkowa
"Cena została zapłacona" a przez kogo co to już obchodzi dewelopera?

-- -- -
Trudno, aby faktura nie potwierdzała tego co akt.

Data: 2016-01-17 09:22:27
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-01-17 o 08:34,  ąćęłńóśźż pisze:
"Cena została zapłacona" a przez kogo co to już obchodzi dewelopera?

-- -- -
Trudno, aby faktura nie potwierdzała tego co akt.

No właśnie, nie obchodzi go. Deweloper ma wystawić fv nie temu, co
płaci, tylko temu, komu sprzedaje (czyli z kim zawiera AN).

Z tą poprawką tylko, że jak zapłaci ktoś inny, to de facto czasem będzie
można uznać, że cena nie jest uiszczona.

--
Liwiusz

Data: 2016-01-18 19:59:40
Autor: RobertS
Zakup mieszkania a rozdzielność majątkowa
f-ry wystawiane są na osobę, z którą dew. podpisał umowę przedwstępną

czasem zdarza się, że ten kto zapłacił zdążył mieszkanie "sprzedać" (cesja) przed AN, wtedy AN będzie wystawiony już na kogoś innego

małżonkowie lub inni kupujący mogą również ustalić inne udziały w AN

ma również znaczenie czy była tylko umowa rezerwacyjna czy od razu deweloperska lub od razu AN

RobertS

Zakup mieszkania a rozdzielność majątkowa