Zakup mieszkania a rozliczenie CO...

Data: 2011-11-18 12:51:01
Autor: Artur M. Piwko
Zakup mieszkania a rozliczenie CO...
Kupiłem mieszkanie (ok, spółdzielcze własnościowe prawo do).
Okres rozliczeniowy za ogrzewanie: 1 lipca - 30 czerwca.
Mieszkanie zostało kupione 15 listopada b.r. W skład czynszu
wchodzi wchodzi przedpłata za ogrzewanie, wskazania zużycia ciepła
pomierników w obecnym okresie rozliczeniowym nie są zerowe.
Poprzednia właścicielka domaga się zwrotu przedpłat od lipca
do października. Czy ma do tego prawo? Rozliczenie się z tych czterech
miesięcy w firmie CO nie jest możliwe. Czy a) przedpłata za ogrzewanie
należy do czynszu - zwrot nie należy się; b) rozliczenie dokonuje się
po zakończeniu okresu rozliczniowego. Sprawa dot. CO nie była ustalana
w umowie KS. Jak rozwiÄ…zuje siÄ™ tego typu problem w przypadku kupna
mieszkania? Idąc tokiem rozumowania sprzedającej - gdybym kupował od
niej mieszkanie w maju musiałbym jej zwrócić 11 przedpłat.

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:215B ]
[ 12:41:54 user up 12990 days,  0:36,  1 user, load average: 0.01, 0.28, 0.12 ]

                          Nothing interesting happens.

Data: 2011-11-18 13:20:44
Autor: jureq
Dnia Fri, 18 Nov 2011 12:51:01 +0100, Artur M. Piwko napisał(a):

[...]
dot. CO nie była ustalana w umowie KS. Jak rozwiązuje się tego typu
problem w przypadku kupna mieszkania? IdÄ…c tokiem rozumowania
sprzedającej - gdybym kupował od niej mieszkanie w maju musiałbym jej
zwrócić 11 przedpłat.

Dlaczego piszesz o firmie co a nie o spółdzielni? Czy te opłaty nie płaci się przez spółdzielnię?

Niezależnie od powyższego szczegółu rozliczenie przedpłat poprzedniej właścicielki to nie twoja sprawa. Wyślij ją na drzewo. Ty tylko kupiłeś mieszkanie. I jej rozliczenia ciebie nie dotyczą.

Data: 2011-11-18 14:16:51
Autor: Johnson
Zakup mieszkania a rozliczenie CO...
W dniu 2011-11-18 12:51, Artur M. Piwko pisze:

Jak rozwi±zuje siê tego typu problem w przypadku kupna
mieszkania?

Nale¿a³o to ustaliæ w umowie.

--
@2011 Johnson
http://db.tt/JzsPUMU

Data: 2011-11-18 15:15:14
Autor: PiotRek
Zakup mieszkania a rozliczenie CO...
U¿ytkownik "Johnson" <johnson@nospam.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:ja5ls2$a29$1inews.gazeta.pl...
W dniu 2011-11-18 12:51, Artur M. Piwko pisze:

> Jak rozwi±zuje siê tego typu problem w przypadku kupna
> mieszkania?

Nale¿a³o to ustaliæ w umowie.

Ale nie zosta³o to ustalone w umowie:
W dniu 2011-11-18 12:51, Artur M. Piwko pisze:
> Sprawa dot. CO nie by³a ustalana w umowie KS

Artur pyta o to, co teraz zrobiæ. Nie s±dzê, ¿eby mia³ mo¿liwo¶æ
cofniêcia siê w czasie w celu skorygowania umowy.

Piotr

Data: 2011-11-18 16:26:02
Autor: Johnson
W dniu 2011-11-18 15:15, PiotRek pisze:

Artur pyta o to, co teraz zrobiæ. Nie s±dzê, ¿eby mia³ mo¿liwo¶æ
cofniêcia siê w czasie w celu skorygowania umowy.

Opowiedzia³em co siê robi w przypadku kupna mieszkania - czyli opowiedzia³em na zacytowane przez siebie pytanie.
Nie przeoczy³em tego ¿e on tego nie zrobi³. Jakbym chcia³ powiedzieæ co ma TERAZ zrobiæ to na pewno bym napisa³.

Data: 2011-11-28 09:26:37
Autor: Artur M. Piwko
Zakup mieszkania a rozliczenie CO...
In the darkest hour on Fri, 18 Nov 2011 16:26:02 +0100,
Johnson <johnson@nospam.pl> screamed:
Artur pyta o to, co teraz zrobić. Nie sądzę, żeby miał możliwość
cofnięcia się w czasie w celu skorygowania umowy.

Opowiedziałem co się robi w przypadku kupna mieszkania - czyli opowiedziałem na zacytowane przez siebie pytanie.
Nie przeoczyłem tego że on tego nie zrobił. Jakbym chciał powiedzieć co ma TERAZ zrobić to na pewno bym napisał.

Przepraszam za małe opóźnienie w odpowiedzi. Sytuacja się odrobinę
wyjaśniła. Okazało się, że dane z pomierników wskazują, że mieszkanie
jednak było użytkowane/ogrzewane. W związku z czym rozliczenie nie
wchodzi w grÄ™.

Dziękuję wszystkim za odpowiedź.

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:216B ]
[ 09:25:16 user up 13000 days, 21:20,  1 user, load average: 0.98, 0.98, 0.31 ]

                         Today's subliminal thought is:

Data: 2011-11-18 15:49:20
Autor: MZ
[...]

Ze spółdzielniami ogólnie jest wesoło, w tym wypadku na Twoją korzyść.
Ogrzewanie jest zaliczkowane w czynszu i stanowi jego interalny
składnik. Do momentu przekazania mieszkania czynsz opłaca poprzedni
właściciel, taki lub podobny zapis każdy szanujący się notariusz
umieszcza w akcie. Rozliczenie po odczycie podzielników (eufemizm, bo to
najbardziej pokręcony proces naliczania opłat jaki znam) nie umożliwia
precyzyjnego określenia ile za co. Tak czy siak poprzednia właścicielka
sprzedała Ci własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu, zapewne na
podstawie zaświadczenia od spółdzielni o niezaleganiu z czynszem i
koniec. Nie ma żadnych podstaw do żądania czegokolwiek. Nie zapisaliście
tego dodatkowo w umowie - nie ma tematu. Swoją drogą ciekawe czy byłaby
taka "wyrywna" do rozliczeń, gdybyś odziedziczył po niej niedopłatę za
ogrzewanie. Bo właśnie tak to wygląda w spółdzielniach - długi za media
są przypisane do mieszkania, nie do człowieka. Na szczęście nadpłaty też.

--
MZ
OC/AC samochodu w LibertyDirect dodatkowo do 100 zł taniej:

Data: 2011-11-18 16:11:41
Autor: MZ
W dniu 2011-11-18 15:49, MZ pisze:
Bo właśnie tak to wygląda w spółdzielniach - długi za media
są przypisane do mieszkania, nie do człowieka. Na szczęście nadpłaty też.
Drobna korekta co do tych mediów (czyli de facto wody). Jeśli jest
ryczałt to jak wyżej. Jeśli natomiast w lokalu są liczniki wody, to przy
przekazaniu mieszkania spisuje się protokół zdawczo-odbiorczy z ich
stanem i sprzedający może (i tu uwaga bo ważne) od _spółdzielni_
odzyskać ewentualną nadpłatę z zaliczek na CW i ZW zgodnie z
zarejestrowanym na dzień przekazania zużyciem. Ewentualnie dopłacić
jeśli zaliczki nie pokryły faktycznego zużycia. W każdym razie jest to
rozliczane ze spółdzielnią, a nie z kupującym. Tyle, że woda jest
policzalna niemal co do szklanki.

Data: 2011-11-18 16:19:09
Autor: PiotRek
Użytkownik "MZ" <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:ja5sjf$4ap$1news.onet.pl...
[...]

Mowa jest o CO a nie o CW i ZW. :-)

Piotr

Data: 2011-11-18 16:21:54
Autor: MZ
Zakup mieszkania a rozliczenie CO...
W dniu 2011-11-18 16:19, PiotRek pisze:

Mowa jest o CO a nie o CW i ZW. :-)

Wiem i napisałem o CO w pierwszym poście, natomiast zagalopowałem się w
ostatnim zdaniu odnośnie mediów ogólnie, więc chciałem sprostować, zanim
mnie ktoÅ› postawi do pionu ;)

Data: 2011-11-18 16:36:33
Autor: PiotRek
Użytkownik "MZ" <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:ja5t6j$6hr$1news.onet.pl...
[...]

OK, spoko! TrochÄ™ czepialski dzisiaj jestem, sorry! :-)

Piotr

Data: 2011-11-18 16:20:02
Autor: witek
Zakup mieszkania a rozliczenie CO...
On 11/18/2011 8:49 AM, MZ wrote:
  dÅ‚ugi za media
są przypisane do mieszkania, nie do człowieka.

smiem twierdzic, ze odwrotnie.

Data: 2011-11-18 22:35:14
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 18 Nov 2011, MZ wrote:

W dniu 2011-11-18 12:51, Artur M. Piwko pisze:
Kupi³em mieszkanie (ok, spó³dzielcze w³asno¶ciowe prawo do).
Okres rozliczeniowy za ogrzewanie: 1 lipca - 30 czerwca.
Mieszkanie zosta³o kupione 15 listopada b.r.
W sk³ad czynszu
            ^^^^^^^
  Patrz ni¿ej.

wchodzi wchodzi przedp³ata za ogrzewanie, wskazania zu¿ycia ciep³a
pomierników w obecnym okresie rozliczeniowym nie s± zerowe.
Poprzednia w³a¶cicielka domaga siê zwrotu przedp³at od lipca
do pa¼dziernika. Czy ma do tego prawo?

Ze spó³dzielniami ogólnie jest weso³o, w tym wypadku na Twoj± korzy¶æ.
Ogrzewanie jest zaliczkowane
w czynszu

  Nijak.
  Je¶li ta grupa to .prawo, pisanie o czynszu przystoi przy czynszu,
a nie przy op³atach eksploatacyjnych.
  Istotone, bo wierzycielem *mo¿e* byæ inny podmiot.

i stanowi jego interalny
sk³adnik. Do momentu przekazania mieszkania

<baczno¶æ>
czynsz op³aca poprzedni w³a¶ciciel,
<spocznij>

  A my¶la³by kto, ¿e przepis jasno reguluje, ¿e czynsz, to op³aca
najemca lub dzier¿awca ;)

taki lub podobny zapis ka¿dy szanuj±cy siê notariusz
umieszcza w akcie.

  Nie wierzê.
  A je¶li chodzi o "op³aty zwi±zane z lokalem" (a nie czynsz!)
to do rozwik³ania pozostaje problem ich wysoko¶ci, je¶li
trzeba okre¶liæ kwotê stanowi±c± podstawê wszelkiego
opodatkowania.

Rozliczenie po odczycie podzielników (eufemizm, bo to
najbardziej pokrêcony proces naliczania op³at jaki znam)

  Zgoda.
  ¯eby nie by³o: nie czepiam siê *ca³ego* postu, lecz okre¶lenia
"czynsz" oraz tezy jakoby pominiêcie rozliczenia op³at mia³o
powodowaæ by default "przypisanie ich do mieszkania".
  Nie widzê podstawy.

nie umo¿liwia
precyzyjnego okre¶lenia ile za co. Tak czy siak poprzednia w³a¶cicielka
sprzeda³a Ci w³asno¶ciowe spó³dzielcze prawo do lokalu, zapewne na
podstawie za¶wiadczenia od spó³dzielni o niezaleganiu z czynszem

  No, w sp-ni mo¿e siê jaki¶ szpencjalista trafiæ.
  Ale przypuszczam ¿e raczej te¿ napisz± o "rozliczeniu kosztów
zwi±zanych z lokalem", a nie o czynszu.

i koniec. Nie ma ¿adnych podstaw do ¿±dania czegokolwiek.

  Ma, ale nie od niego :D

Nie zapisali¶cie
tego dodatkowo w umowie - nie ma tematu.

  No nie ma.
  Nienale¿ne pieni±dze ze sp-ni bêd± nienale¿ne, nale¿y jeszcze
doj¶æ kto powinien od nich pobraæ podatek ;)
(ale jak autorka roszczenia w koñcu siê dowie, kto ma jej zwróciæ
nadp³atê, to i sp-nia sobie przypomni komu wyp³aci³a, wiêc
podatku nie bêdzie).

Swoj± drog± ciekawe czy by³aby
taka "wyrywna" do rozliczeñ, gdyby¶ odziedziczy³ po niej niedop³atê za
ogrzewanie.

  Ale¿ nie by³aby :), co nie zmienia³oby faktu, ¿e to sp-nia
mia³aby do niej roszczenie, a nie nabywca.

Bo w³a¶nie tak to wygl±da w spó³dzielniach - d³ugi za media
s± przypisane do mieszkania, nie do cz³owieka.

  Ekhm... ale wiesz, ¿e d³ugi mo¿na przypisaæ do mieszkania
tylko za pomoc± hipoteki i zastawu?
  Która wersja wchodzi w rachubê?

  To ¿e *spó³dzielni* mo¿e siê tymczasowo inaczej wydawaæ to inna
sprawa :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-11-19 15:13:05
Autor: MZ
On Fri, 18 Nov 2011, MZ wrote:

[...]

Gotfrydzie, pozwalam sobie kolejny raz siê nie zgodziæ. ¯eby nie biæ
piany: widzia³e¶ kiedy¶ ¿eby kto¶ mia³ _indywidualn±_ czy nawet grupow±
umowê _bezpo¶rednio_ z dostawc± "ciepe³ka"? Nie, wierzycielem pozostaje
spó³dzielnia bo to ona siê rozlicza z "innym podmiotem" i de facto
odsprzedaje t± "us³ugê" swoim cz³onkom.

[...]

Czepiasz siê:P "Zaliczkê na utrzymanie" itd, lepiej? Poza tym o jakim
"najemcy czy dzier¿awcy" mówimy skoro w³a¶ciciel zajmuje swoje
mieszkanie osobi¶cie? W±tkotwórca nic nie wspomina³, ¿eby by³o wynajmowane.

taki lub podobny zapis ka¿dy szanuj±cy siê notariusz
umieszcza w akcie.

 Nie wierzê.
Sprawdzi³em, dok³adnie taki zapis mam w akcie. Sprawdzi³em dla rozrywki
u te¶ciowej, ma dok³adnie taki sam.

 A je¶li chodzi o "op³aty zwi±zane z lokalem" (a nie czynsz!)
to do rozwik³ania pozostaje problem ich wysoko¶ci, je¶li
trzeba okre¶liæ kwotê stanowi±c± podstawê wszelkiego
opodatkowania.

A ¶wistak siedzi i zawija... teoretycznie masz racjê, w praktyce jest
jak jest.

[...]

Prawnej? Nie ma. "Zwyczajowa" niestety jest, to powszechna praktyka.

[...]

Mo¿liwe.

i koniec. Nie ma ¿adnych podstaw do ¿±dania czegokolwiek.

 Ma, ale nie od niego :D
Powodzenia:)

Nie zapisali¶cie
tego dodatkowo w umowie - nie ma tematu.

 No nie ma.
 Nienale¿ne pieni±dze ze sp-ni bêd± nienale¿ne, nale¿y jeszcze
doj¶æ kto powinien od nich pobraæ podatek ;)
Heheh, znów idealizujesz. Tzn. oczywi¶cie masz racjê, ale nic z tego nie
wyniknie, takie "zwyczaje".
[...]

Zarêczam Ci ¿e spó³dzielnia nie bawi³aby siê w roszczenia do by³ego
w³a¶ciciela, tylko próbowa³aby obci±¿yæ nowego.

[...]

Ta trzecia, gdzie spó³dzielnia rozlicza lokal wed³ug swojego widzimisiê.

 To ¿e *spó³dzielni* mo¿e siê tymczasowo inaczej wydawaæ to inna
sprawa :D

No w³a¶nie. I nie s³ysza³em o nikim, to by to "wydawanie siê" skutecznie
zakwestionowa³.
MZ
OC/AC samochodu w LibertyDirect dodatkowo do 100 z³ taniej:
Kod promocyjny: 2011-87579484

Data: 2011-11-19 00:54:46
Autor: Ula
[...]

Co Ty nie powiesz...

Data: 2011-11-19 15:04:58
Autor: MZ
W dniu 2011-11-19 00:54, Ula pisze:
[...]

Nooooo..dokładnie tak powiem, nie wróżąc z fusów tylko będąc posiadaczem
takiego prawa do lokalu, i mając spółdzielnię jako zarządcę więc pisząc
na podstawie doświadczeń. Masz jakieś dodatkowe błyskotliwe uwagi?

Data: 2011-11-19 09:54:47
Autor: witek
On 11/19/2011 8:04 AM, MZ wrote:
[...]

z czego absolutnie nie wynika, ze tak jest zgodnie z prawem.

Data: 2011-11-18 16:40:52
Autor: kamtzu
Zakup mieszkania a rozliczenie CO...
U¿ytkownik "Artur M. Piwko" <milusi.pysiaczek@buziaczek.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:slrnjcchl5.ckt.milusi.pysiaczekbuziaczek.pl...
[...]
do pa¼dziernika. Czy ma do tego prawo? Rozliczenie siê z tych czterech
miesiêcy w firmie CO nie jest mo¿liwe. Czy a) przedp³ata za ogrzewanie
nale¿y do czynszu - zwrot nie nale¿y siê; b) rozliczenie dokonuje siê
po zakoñczeniu okresu rozliczniowego. Sprawa dot. CO nie by³a ustalana
w umowie KS. Jak rozwi±zuje siê tego typu problem w przypadku kupna
mieszkania? Id±c tokiem rozumowania sprzedaj±cej - gdybym kupowa³ od
niej mieszkanie w maju musia³bym jej zwróciæ 11 przedp³at.

Ja kupilem mieszkanie 1 czerwca (okres rozliczeniowy ten sam). W protokole odbioru spisalismy wskazania elektronicznych podzielnikow i reszty licznikow. Jako ze mieszkanie stalo puste spodziewane byly duze zwroty. Zanioslem ten kwit do spoldzielni i w lipcu jak rozliczyli ogrzewanie to dostalem zwrot tylko za ten okres w ktorym ja uzytkowalem mieszkanie - czyli za czerwiec. Pozostala kwote spoldzielnia (a dokladniej zewnetrzna firma jako podwykonawca) rozliczyla z poprzednim wlascicielem mieszkania.

Data: 2011-11-28 09:28:34
Autor: Artur M. Piwko
Zakup mieszkania a rozliczenie CO...
In the darkest hour on Fri, 18 Nov 2011 16:40:52 +0100,
kamtzu <a@a.pl> screamed:
[...]

W mojej spółdzielni firma rozliczająca ogrzewanie może tak zrobić
jedynie na wniosek samej spółdzielni. A spółdzielnia tego im nie zleca.

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:233B ]
[ 09:27:46 user up 13000 days, 21:22,  1 user, load average: 0.98, 0.98, 0.31 ]

       It's here at last:  We've released a 26-week project in 48 weeks.

Data: 2011-11-18 17:28:37
Autor: Maciek.
Zakup mieszkania a rozliczenie CO...
Użytkownik "Artur M. Piwko" <milusi.pysiaczek@buziaczek.pl> napisał
[...]

Każdy ma prawo szukać jelenia :)

Ja kiedyś kupiłem mieszkanie w maju. Jakoś we wrześniu przyszło rozliczenie za sezon grzewczy z dopłatą, chyba z 400 zł. Zadzwoniłem do poprzedniego właściciela i ten bez żadnych fochów zapytał tylko jaka to dokładnie kwota i do kiedy powinien wpłacić. I tyle... Winien był spółdzielni, nie mnie.

--
M.

Data: 2011-11-18 17:44:11
Autor: MZ
W dniu 2011-11-18 17:28, Maciek. pisze:

Każdy ma prawo szukać jelenia :)
Dokładnie.

[...]

Trafiłeś na uczciwego człowieka, bo mógł bez konsekwencji spuścić Cię po
brzytwie. Dowód? Sprawdź, na kogo było wystawione rozliczenie. Orzechy
przeciw dolarom że było na Ciebie. S-nia nie ścigałaby jego tylko Ciebie.

Data: 2011-11-18 22:03:21
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 18 Nov 2011, MZ wrote:

W dniu 2011-11-18 17:28, Maciek. pisze:

Ja kiedy¶ kupi³em mieszkanie w maju. Jako¶ we wrze¶niu przysz³o
rozliczenie za sezon grzewczy z dop³at±, chyba z 400 z³. Zadzwoni³em do
poprzedniego w³a¶ciciela i ten bez ¿adnych fochów zapyta³ tylko jaka to
dok³adnie kwota i do kiedy powinien wp³aciæ. I tyle... Winien by³
spó³dzielni, nie mnie.

Trafi³e¶ na uczciwego cz³owieka, bo móg³ bez konsekwencji spu¶ciæ Ciê po
brzytwie.

  Móg³.
  Ju¿ napisali :> - bo to spó³dzielnia jest wierzycielem.

Dowód? Sprawd¼, na kogo by³o wystawione rozliczenie. Orzechy
przeciw dolarom ¿e by³o na Ciebie.
S-nia nie ¶ciga³aby jego tylko Ciebie.

  S-nia w pierwszym pi¶mie dosta³aby wyja¶nienie, ¿e pomyli³a siê i pos³a³a
pismo do niew³a¶ciwej osoby. W zasadzie drugie pismo powinno co¶
wspominaæ o usi³owaniu oszustwa :]

BTW: je¶li strony umówi± siê, ¿e kwota rozliczenia zostaje "sprzedana"
  razem z mieszkaniem, powinny wzi±æ to pod uwagê przy wyznaczaniu
  kwoty PCC :P

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-11-18 22:56:06
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 18 Nov 2011, Maciek. wrote:

[...]

  Odnotuj ten fakt na którym¶ kwitku i potrzymaj ze 6 lat.
  Nie ¿artujê, prawdopodobieñstwo "namierzenia" jest ¶ladowo ma³e, ale
je¶li sp-nia masowo nieprawid³owo "przypisuje" koszty przy sprzeda¿ach
lokali, US mo¿e w koñcu potkn±æ siê o to w papierach i wpa¶æ na pomys³
¿e sprawdzi czy zosta³y opodatkowane b±d¼ to "nieodp³atne ¶wiadczenia",
bad¼ to "przychody nie przeznaczone na cele mieszkaniowe", zale¿nie
od tego czy wyp³ata by³a nale¿na czy nienale¿na :> - w skali ca³ej
sp-ni lub wiêkszej wspólnoty mog± to byæ niema³e pieni±dze.

  Oczywi¶cie to nie w Twoim interesie, a tego co sprzeda³ i dop³aci³
lub sp-ni b±d¼ wspólnoty.
  Przyk³adowa interpretacja w takiej sprawie:
http://www.zarzadca.pl/interpretacje-podatkowe/888-izba-skarbowa-katowice-zwrocona-nadplate-nalezy-opodatkowac-

pzdr, Gotfryd

Zakup mieszkania a rozliczenie CO...