Zakup oprogramowania w USA a podatek VAT

Data: 2009-09-29 09:28:32
Autor: BuKoX
Zakup oprogramowania w USA a podatek VAT
Witam.
Nie mogę znaleźć informacji w pewnej kwestii dlatego zwracam się tutaj. Otóż zamierzam kupować oprogramowanie w USA w $ w wersji elektronicznej (sama licencja wysyłana mailem bez pudełek itp) co de facto stanowi bardziej usługę niż towar bo licencje są generowane dla konkretnej osoby. Jak wygląda sprawa podatku VAT - czy muszę taki podatek płacić w USA a jeśli tak to ile on wynosi i czy mogę sobie go później odliczyć. Generalnie nie widzę nigdzie informacji czy cena jest netto czy brutto dlatego tym bardziej nie wiem jak ma to rozliczać. Posiadam DG na zasady ogólnych i jestem płatnikiem VAT.

pozdrawiam...

--
  __               __
|__\\ |  || |_// /  \\ \_//  http://softx.pl    | http://bukox.net

Data: 2009-09-29 10:41:32
Autor: Tomek
Dnia 29-09-2009 o 09:28:32 BuKoX <bukox@gazeta.pl> napisał(a):

[...]

A gdyby nie były dla konkretnej osoby to by były towarem ;) ?

Jak wygląda sprawa podatku VAT - czy muszę taki podatek płacić w USA a  jeśli tak to ile on wynosi i czy mogę sobie go później odliczyć.

W USA nie ma VAT, więc nic nic zapłacisz i nic nie doliczysz.

Natomiast w PL wystąpi wg mnie import usług - musisz wystawić fakturę  wewnętrzną,
na niej naliczyć VAT, a następnie możesz go odliczyć jeśli masz do tego  prawo.

Szczegóły w art. 17.1.4, 27.3/4, 86, 106.6 ustawy o VAT
oraz rozporzązeniu ministra finansów w sprawie danych na fakturach (z  28/11/2008).

Generalnie nie widzę nigdzie informacji czy cena jest netto czy brutto

Właśnie dlatego że tam (jeszcze) nie znają tego
profiskalngo wynalazku jakim jest VAT.

--
Tomek

Data: 2009-09-29 11:07:50
Autor: BuKoX
Tomek pisze:

A gdyby nie były dla konkretnej osoby to by były towarem ;) ?

Pewnie nie ale wolałem napisać wszystko.

[...]

Czyli zupełnie tak jak w UE. Dzięki za odpowiedź.

pozdrawiam...

--
  __               __

Data: 2009-09-29 11:16:15
Autor: Tomek
Dnia 29-09-2009 o 11:07:50 BuKoX <bukox@gazeta.pl> napisał(a):

Tomek pisze:

[...]

Wg mnie tak, anie przypominam sobie żebym inaczej traktował import z UE i  z poza UE.

--
Tomek

Data: 2009-09-29 11:27:58
Autor: BuKoX
Tomek pisze:

Czyli zupełnie tak jak w UE. Dzięki za odpowiedź.

Wg mnie tak, anie przypominam sobie żebym inaczej traktował import z UE i z poza UE.

Zapytałem także z innego powodu. Otóż kupując towar w UE mam 0% vatu więc go doliczam do ceny i w całości oddaje do US. Nie wiem jak to rozwiązać z USA ale chyba tak samo czyli kupuję jakby bez vatu i także w całości go oddaje do US.

pozdrawiam...

--
  __               __

Data: 2009-09-29 11:36:14
Autor: Tomek
Dnia 29-09-2009 o 11:27:58 BuKoX <bukox@gazeta.pl> napisał(a):

Tomek pisze:

[...]

Nie rozumiem, ale wygląda podejrzanie to co napisałeś, możesz rozwinąć?

--
Tomek

Data: 2009-09-29 11:43:47
Autor: BuKoX
Tomek pisze:

[...]

Skoro kupuję coś w UE z vatem 0% (mam NIP-UE) to po prostu nie mogę sobie go odliczyć i wystawiam fakturę wewn. Podobnie będzie zapewne z fakturami z USA.

pozdrawiam...

--
  __               __

Data: 2009-10-02 19:56:39
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 29 Sep 2009, BuKoX wrote:

Tomek pisze:

[...]

  Ale tam nie ma, ściśle rzecz biorąc, 0% VAT.
  Tam po prostu nie ma VAT, a to co innego, niż objęcie stawką (specjalną)
0% VAT - skoro *miejsce wykonania* usługi jest "zaliczone" w kraju docelowym,
to w kraju, w którym ma siedzibę sprzedawca, po prostu nie ma VAT.
  Nie ma skąd się wziąć.
  To tak, jakby sprzedawca wziął, wyjechał do kraju docelowego i *tam*
wykonał usługę.
  Dla ścisłości: opisujesz raz usługę, raz towar, a choć skutki podatkowe
mogą być te same, oznaczenie VAT może być inne (przy eksporcie towarów
na przykład *jest* 0% VAT, zaś przy WDT nie ma - bo nie ma VAT).

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-10-03 22:26:03
Autor: BuKoX
Gotfryd Smolik news pisze:

[...]

Czyli w UE vat jest 0% a w USA w ogólne go nie ma czyli efekt podatkowy jest tak jakby było 0%?

pozdrawiam...

--
  __            __     ______________________________           __ ___
|__\ |  | |_/ /  \ \_/  Blog: http://bukox.pl       |    |\ | |_   |

Data: 2009-10-03 23:49:57
Autor: Tomek
Dnia 03-10-2009 o 22:26:03 BuKoX <bukox@gazeta.pl> napisał(a):

Gotfryd Smolik news pisze:

[...]

Efekt finansowy, podatkowy jest inny w zależności od tego czy jest 0%, np.  czy zw.
O takie signum temportis

--
Tomek

Data: 2009-10-04 13:33:41
Autor: BuKoX
Tomek pisze:

Efekt finansowy, podatkowy jest inny w zależności od tego czy jest 0%, np. czy zw.
O takie signum temportis

W takim razie mam pytanie. W UE przy imporcie usług jest NP (nie podlega) czyli nie płacę VAT'u podczas zakupu więc wystawiam fakturę wewnętrzną i sam go sobie naliczam. Jak więc jest w przypadku importu usług z USA?

pozdrawiam...

--
  __               __

Data: 2009-10-04 16:00:09
Autor: Tomek
Dnia 04-10-2009 o 13:33:41 BuKoX <bukox@gazeta.pl> napisał(a):

Tomek pisze:

[...]

Inaczej - eksport usług może mieć 'stawkę' NP.
Import jest zwykle opodatkowany stawką krajową, którą naliczasz na  fakturze wewnętrznej.
I zwykle (w przypadku usług niematerialnych) nie ma tutaj różnicy  importujesz z UE czy z poza UE.

--
Tomek

Data: 2009-10-04 16:25:31
Autor: BuKoX
Tomek pisze:

[...]

Czyli podsumowując: czy na fakturze przy zakupie licencji na oprogramowanie (licencja niematerialna) z USA będzie:
1. Osobna różna cena netto i brutto oraz naliczony vat?
2. Czy vatu-u nie będzie (0%, zw, np, itp) a cena netto=brutto?
3. Czy jeszcze w ogóle nie będzie netto/brutto a jedynie po prostu cena licencji?
I analogicznie jak to jest w przypadku UE?

pozdrawiam...

--
  __               __

Data: 2009-10-05 19:12:09
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 4 Oct 2009, BuKoX wrote:

Tomek pisze:

[...]

  Oczywiście 3.
  Tylko nie wiedzieć dlaczego zapisałeś tak, że odpowiedź musi być
niejednoznaczna: bo oczywiście 2c (czyli "NP") to jest to samo,
co 3. Skoro *nie podlega*, to pojęcia stosowane w odniesieniu
do VAT nie mają sensu (czyli jest "po prostu cena sprzedaży").

  Powody są aż dwa:
- w USA w ogóle nie ma VAT (!)
- nawet jakby był (dajmy na to, nie z USA, lecz Japonii), to o ile zasady
   są "europejskie", czynność by nie podlegała opodatkowaniu w "kraju
   sprzedawcy". Czyli również nie byłoby VAT (nie byłoby, a nie 0% VAT,
   jak przy eksporcie).

BTW: jak chodzi o "odliczalność".
  W ustawie jest na tę okoliczność odrębny zapis - bo "zwykła" zasada
jest taka, że od czynności nie podlegających VAT nie wolno VAT odliczać,
*ale* dla czynności, przy których odbiorca jest "zagraniczny" - wolno.
  Przeczytaj (nie, nie traktuje tego jako truizm, *PRZECZYTAJ*) w ustawie
w art. 86 ustęp 8.

I analogicznie jak to jest w przypadku UE?

  W przypadku usług?
  A na tę okoliczność jest rozdział "miejsce świadczenia usług".
  Skoro *miejsce świadczenia* jest *w Polsce*, to opodatkowanie ma
(w "zwyczajnym" toku, nie licząc wyjątku "niewielkich dostaw
dla konsumentów") miejsce w Polsce - albo przez odbiorcę (w przypadku
przedsiębiorców), albo przez sprzedawcę (musi się zarejestrować
w .pl jako podatnik, jeśli sprzedaje ponad limit).

  O, tu ustawa pod nos:

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-10-06 09:03:01
Autor: BuKoX
Zakup oprogramowania w USA a podatek VAT
Gotfryd Smolik news pisze:

 O, tu ustawa pod nos:

Wielkie dzięki za wyczerpującą odpowiedź :)

pozdrawiam...

--