Zakup oprogramowania w USA a podatek VAT

Data: 2009-09-29 10:41:32
Autor: Tomek
Zakup oprogramowania w USA a podatek VAT
Dnia 29-09-2009 o 09:28:32 BuKoX <bukox@gazeta.pl> napisał(a):

Witam.
Nie mogę znaleźć informacji w pewnej kwestii dlatego zwracam się tutaj.  Otóż zamierzam kupować oprogramowanie w USA w $ w wersji elektronicznej  (sama licencja wysyłana mailem bez pudełek itp) co de facto stanowi  bardziej usługę niż towar bo licencje są generowane dla konkretnej osoby.

A gdyby nie były dla konkretnej osoby to by były towarem ;) ?

Jak wygląda sprawa podatku VAT - czy muszę taki podatek płacić w USA a  jeśli tak to ile on wynosi i czy mogę sobie go później odliczyć.

W USA nie ma VAT, więc nic nic zapłacisz i nic nie doliczysz.

Natomiast w PL wystąpi wg mnie import usług - musisz wystawić fakturę  wewnętrzną,
na niej naliczyć VAT, a następnie możesz go odliczyć jeśli masz do tego  prawo.

Szczegóły w art. 17.1.4, 27.3/4, 86, 106.6 ustawy o VAT
oraz rozporzązeniu ministra finansów w sprawie danych na fakturach (z  28/11/2008).

Generalnie nie widzę nigdzie informacji czy cena jest netto czy brutto

Właśnie dlatego że tam (jeszcze) nie znają tego
profiskalngo wynalazku jakim jest VAT.

--
Tomek

Data: 2009-09-29 11:07:50
Autor: BuKoX
Tomek pisze:

A gdyby nie były dla konkretnej osoby to by były towarem ;) ?

Pewnie nie ale wolałem napisać wszystko.

[...]

Czyli zupełnie tak jak w UE. Dzięki za odpowiedź.

pozdrawiam...

--
  __               __
|__\\ |  || |_// /  \\ \_//  http://softx.pl    | http://bukox.net

Data: 2009-09-29 11:16:15
Autor: Tomek
Dnia 29-09-2009 o 11:07:50 BuKoX <bukox@gazeta.pl> napisał(a):

Tomek pisze:

[...]

Wg mnie tak, anie przypominam sobie żebym inaczej traktował import z UE i  z poza UE.

--
Tomek

Data: 2009-09-29 11:27:58
Autor: BuKoX
Tomek pisze:

Czyli zupełnie tak jak w UE. Dzięki za odpowiedź.

Wg mnie tak, anie przypominam sobie żebym inaczej traktował import z UE i z poza UE.

Zapytałem także z innego powodu. Otóż kupując towar w UE mam 0% vatu więc go doliczam do ceny i w całości oddaje do US. Nie wiem jak to rozwiązać z USA ale chyba tak samo czyli kupuję jakby bez vatu i także w całości go oddaje do US.

pozdrawiam...

--
  __               __

Data: 2009-09-29 11:36:14
Autor: Tomek
Dnia 29-09-2009 o 11:27:58 BuKoX <bukox@gazeta.pl> napisał(a):

Tomek pisze:

[...]

Nie rozumiem, ale wygląda podejrzanie to co napisałeś, możesz rozwinąć?

--
Tomek

Data: 2009-09-29 11:43:47
Autor: BuKoX
Tomek pisze:

[...]

Skoro kupuję coś w UE z vatem 0% (mam NIP-UE) to po prostu nie mogę sobie go odliczyć i wystawiam fakturę wewn. Podobnie będzie zapewne z fakturami z USA.

pozdrawiam...

--
  __               __

Data: 2009-10-02 19:56:39
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 29 Sep 2009, BuKoX wrote:

Tomek pisze:

[...]

  Ale tam nie ma, ściśle rzecz biorąc, 0% VAT.
  Tam po prostu nie ma VAT, a to co innego, niż objęcie stawką (specjalną)
0% VAT - skoro *miejsce wykonania* usługi jest "zaliczone" w kraju docelowym,
to w kraju, w którym ma siedzibę sprzedawca, po prostu nie ma VAT.
  Nie ma skąd się wziąć.
  To tak, jakby sprzedawca wziął, wyjechał do kraju docelowego i *tam*
wykonał usługę.
  Dla ścisłości: opisujesz raz usługę, raz towar, a choć skutki podatkowe
mogą być te same, oznaczenie VAT może być inne (przy eksporcie towarów
na przykład *jest* 0% VAT, zaś przy WDT nie ma - bo nie ma VAT).

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-10-03 22:26:03
Autor: BuKoX
Gotfryd Smolik news pisze:

[...]

Czyli w UE vat jest 0% a w USA w ogólne go nie ma czyli efekt podatkowy jest tak jakby było 0%?

pozdrawiam...

--
  __            __     ______________________________           __ ___
|__\ |  | |_/ /  \ \_/  Blog: http://bukox.pl       |    |\ | |_   |

Data: 2009-10-03 23:49:57
Autor: Tomek
Dnia 03-10-2009 o 22:26:03 BuKoX <bukox@gazeta.pl> napisał(a):

Gotfryd Smolik news pisze:

[...]

Efekt finansowy, podatkowy jest inny w zależności od tego czy jest 0%, np.  czy zw.
O takie signum temportis

--
Tomek

Data: 2009-10-04 13:33:41
Autor: BuKoX
Tomek pisze:

Efekt finansowy, podatkowy jest inny w zależności od tego czy jest 0%, np. czy zw.
O takie signum temportis

W takim razie mam pytanie. W UE przy imporcie usług jest NP (nie podlega) czyli nie płacę VAT'u podczas zakupu więc wystawiam fakturę wewnętrzną i sam go sobie naliczam. Jak więc jest w przypadku importu usług z USA?

pozdrawiam...

--
  __               __

Data: 2009-10-04 16:00:09
Autor: Tomek
Dnia 04-10-2009 o 13:33:41 BuKoX <bukox@gazeta.pl> napisał(a):

Tomek pisze:

[...]

Inaczej - eksport usług może mieć 'stawkę' NP.
Import jest zwykle opodatkowany stawką krajową, którą naliczasz na  fakturze wewnętrznej.
I zwykle (w przypadku usług niematerialnych) nie ma tutaj różnicy  importujesz z UE czy z poza UE.

--
Tomek

Data: 2009-10-04 16:25:31
Autor: BuKoX
Tomek pisze:

[...]

Czyli podsumowując: czy na fakturze przy zakupie licencji na oprogramowanie (licencja niematerialna) z USA będzie:
1. Osobna różna cena netto i brutto oraz naliczony vat?
2. Czy vatu-u nie będzie (0%, zw, np, itp) a cena netto=brutto?
3. Czy jeszcze w ogóle nie będzie netto/brutto a jedynie po prostu cena licencji?
I analogicznie jak to jest w przypadku UE?

pozdrawiam...

--
  __               __

Data: 2009-10-05 19:12:09
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 4 Oct 2009, BuKoX wrote:

Tomek pisze:

[...]

  Oczywiście 3.
  Tylko nie wiedzieć dlaczego zapisałeś tak, że odpowiedź musi być
niejednoznaczna: bo oczywiście 2c (czyli "NP") to jest to samo,
co 3. Skoro *nie podlega*, to pojęcia stosowane w odniesieniu
do VAT nie mają sensu (czyli jest "po prostu cena sprzedaży").

  Powody są aż dwa:
- w USA w ogóle nie ma VAT (!)
- nawet jakby był (dajmy na to, nie z USA, lecz Japonii), to o ile zasady
   są "europejskie", czynność by nie podlegała opodatkowaniu w "kraju
   sprzedawcy". Czyli również nie byłoby VAT (nie byłoby, a nie 0% VAT,
   jak przy eksporcie).

BTW: jak chodzi o "odliczalność".
  W ustawie jest na tę okoliczność odrębny zapis - bo "zwykła" zasada
jest taka, że od czynności nie podlegających VAT nie wolno VAT odliczać,
*ale* dla czynności, przy których odbiorca jest "zagraniczny" - wolno.
  Przeczytaj (nie, nie traktuje tego jako truizm, *PRZECZYTAJ*) w ustawie
w art. 86 ustęp 8.

I analogicznie jak to jest w przypadku UE?

  W przypadku usług?
  A na tę okoliczność jest rozdział "miejsce świadczenia usług".
  Skoro *miejsce świadczenia* jest *w Polsce*, to opodatkowanie ma
(w "zwyczajnym" toku, nie licząc wyjątku "niewielkich dostaw
dla konsumentów") miejsce w Polsce - albo przez odbiorcę (w przypadku
przedsiębiorców), albo przez sprzedawcę (musi się zarejestrować
w .pl jako podatnik, jeśli sprzedaje ponad limit).

  O, tu ustawa pod nos:

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-10-06 09:03:01
Autor: BuKoX
Zakup oprogramowania w USA a podatek VAT
Gotfryd Smolik news pisze:

 O, tu ustawa pod nos:

Wielkie dzięki za wyczerpującą odpowiedź :)

pozdrawiam...

--