Zakup samochodu i brak informacji o niezapłaconym OC

Data: 2020-09-30 17:59:54
Autor: Budzik
Zakup samochodu i brak informacji o niezapłaconym OC
CZy sprzedawca samochodu uzywanego ma obowiązek poinformowac mnie o tym, ze nie opłacił polisy w całosci tylko czesciowo?

--
Pozdrawia... Budzik
"Aniołom łatwo być aniołami. Nie jedzą i są bezpłciowi."

Data: 2020-10-01 14:13:18
Autor: Liwiusz
W dniu 2020-09-30 o 19:59, Budzik pisze:
CZy sprzedawca samochodu uzywanego ma obowiązek poinformowac mnie o
tym, ze nie opłacił polisy w całosci tylko czesciowo?

Nie ma obowiązku.

--
Liwiusz

Data: 2020-10-01 19:49:07
Autor: _Master_
Zakup samochodu i brak informacji o niezapłaconym OC
W dniu 2020-09-30 o 19:59, Budzik pisze:
CZy sprzedawca samochodu uzywanego ma obowiązek poinformowac mnie o
tym, ze nie opłacił polisy w całosci tylko czesciowo?

Ale Ty POWINIENEŚ to sprawdzić.

Ciebie nie powinna interesować opłata za polisę tylko data wygaśnięcia tej polisy. Być może wyjdzie na to samo ale "w całości" sugeruje różny termin opłacenia i obowiązywania ubezpieczenia.

Sam się niedawno naciąłem (sprzedawca naściemniał z wpłatami co kwartał) i trzy dni pojazd był mój bez ubezpieczenia. Dobrze że małą kara (czterokołowiec) i jak na razie nieegzekwowana (ODPUKAĆ)

Data: 2020-10-02 17:59:48
Autor: Budzik
Zakup samochodu i brak informacji o niezapłaconym OC
Użytkownik _Master_ Master@z.pl ...

CZy sprzedawca samochodu uzywanego ma obowiązek poinformowac mnie
o tym, ze nie opłacił polisy w całosci tylko czesciowo?

Ale Ty POWINIENEŚ to sprawdzić.

W jaki sposób?

Ciebie nie powinna interesować opłata za polisę tylko data
wygaśnięcia tej polisy.

Data wygasniecia jest 25.07.2021 bo wykupiona na rok.
A dla zabawy rozpatrzmy dwie sytuacje:

- polisa oplacona w polowie przez kupujacego
- polisa nie opłacona wcale

A co maja wpłaty do waznosci polisy?

--
Pozdrawia... Budzik
"Jeżeli wydaje się, że wszystko działa dobrze,

Data: 2020-10-03 12:26:05
Autor: _Master_
W dniu 2020-10-02 o 19:59, Budzik pisze:
A co maja wpłaty do waznosci polisy?

Nic. To sprawa między właścicielem/aktualnym właścicielem a ubezpieczalnią.

Ale... Może warto zrekalkulować taką polisę i dobrze wiedzieć jakie były wpłaty

Data: 2020-10-03 18:59:47
Autor: Budzik
[...]

Powtorze jak wyglada sytuacja.
Polisa załozona 25.07.
Ja kupuje samochód 15.08

I teraz:
- poprzedni własciciel zapłacił pol składki - tu juz wiem ze drugie pol musze zapłacic ja albo wypowiedziec po pol roku i wykupić nowa.

- poprzedni własciciel nic nie zapłacił. I co wtedy?

Zeby było smieszniej - w tej sytuacji okazało sie ze jest to trzeci przypadek.
- poprzedni własciciel zapłacił ale dopiero we wrzesniu
- w miedzyczasie poinformował TU o sprzedaniu auta
- TU chce dodatkowego papierka ze on wie co robi, bo wpłata dotarła po dacie sprzedazy auta, a w miedzyczasie TU poinformowało mnie ze mam zapłacic cała składke. Ale to ERGO Hestia - 2 rozmowy telefoniczne z nimi i juz wiem ze pracuja tam roboty i nie chce miec z nimi nic wspolnego ;-DDD

 --
Pozdrawia... Budzik
A świstak siedzi i wyrabia nadgodziny.

Data: 2020-10-03 22:32:49
Autor: _Master_
W dniu 2020-10-03 o 20:59, Budzik pisze:
- poprzedni własciciel nic nie zapłacił. I co wtedy?

Ja bym wypowiedział i zawarł nową. Szkoda życia.
Zawsze traktuję starą polisę jako bonus gratis a nie coś co mi się należy po kupnie ;-)

Data: 2020-10-04 09:59:45
Autor: Budzik
[...]

To jest oczywiste zwłaszcza, że poprzedni własciciel wykupił polise za około 1000zł a ja obecnie mam oferte za 340 zł ale pytam z punktu widzenia prawnego czy poprzedni własciciel odpowiada za wykupienie polisy kiedy jeszcze był włascicielem...?

--
Pozdrawia... Budzik
"Łatwiej poznać ludzkość niż pojedynczego człowieka"

Data: 2020-10-04 12:26:53
Autor: Robert Tomasik
W dniu 04.10.2020 o 11:59, Budzik pisze:

[...]

Co rozumiesz przez słowo "wykupienie", bo to może mieć krytyczne
znaczenie. Umowę polisy się zawiera (i miał taki obowiązek, jeśli był
właścicielem) oraz opłaca. Można w chwili zawarcia. Można później. Ale i
tak trzeba, bo umowa została zawarta. Opłacenie kolejnych rat polisy nie
ma już związku z posiadaniem pojazdu. Co najwyżej polisę można
wypowiedzieć po sprzedaży i się skompensują roszczenia ubezpieczyciela i
poprzedniego właściciela. Nadal nie widzę tu miejsca dla nabywcy.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-10-04 14:59:44
Autor: Budzik
Zakup samochodu i brak informacji o niezapłaconym OC
Użytkownik Robert Tomasik robert.tomasik@gazeta.pl ...

[...]

No własnie to mam na mysli - zawarcie polisy.

[...]
W tamtej sytuacji poinformowano mnie, ze skoro kupiłem auto a polisa nie była opłacona w pełni to musze dopłacic.
Nie miałem tez szansy jej wymowic bo sam fakt nie opłacenia drugiej raty wypłynął jak ta polisa sie skonczyła (minał cały rok)

Przy obecnej sytuacji tez sugerowano zeby przy zakupie sprawdzic potwierdzenie zapłaty OC bo inaczej to nabywca bedzie odpowiedzialny za uiszczenie brakujacej składki.

--
Pozdrawia... Budzik
H. Jackson Brown, Jr.

Data: 2020-10-04 18:20:41
Autor: Robert Tomasik
W dniu 04.10.2020 o 16:59, Budzik pisze:

W tamtej sytuacji poinformowano mnie, ze skoro kupiłem auto a polisa nie była opłacona w pełni to musze dopłacic.

To Cię źle poinformowano. To umowa pomiędzy poprzednim właścicielem, a
ubezpieczycielem. Czemu Ty byś miał płacić? Skloro sobie nie dopilnowali
jego, to niech się z nim sądzą, a nie z Tobą.

Nie miałem tez szansy jej wymowic bo sam fakt nie opłacenia drugiej raty wypłynął jak ta polisa sie skonczyła (minał cały rok)

To tym bardziej, co Cię to obchodzi?

Przy obecnej sytuacji tez sugerowano zeby przy zakupie sprawdzic potwierdzenie zapłaty OC bo inaczej to nabywca bedzie odpowiedzialny za uiszczenie brakujacej składki.

A nie byli uprzejmi wskazać jakiejś podstawy prawnej? Pytam, bo może
gdzieś jest jakiś przepis szczególny. nie znam wszystkich przepisów na
świecie. Ate ogólne przepisy na pewno tego w ten sposób nie normują.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-10-03 12:41:13
Autor: Liwiusz
[...]

Poprosić o potwierdzenia zapłaty.

--
Liwiusz

Data: 2020-10-03 18:59:47
Autor: Budzik
Zakup samochodu i brak informacji o niezapłaconym OC
Użytkownik Liwiusz lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl ...

[...]

OK, kolejna rzecz do zapamietania przy zakupie nastepnego samochodu :)

--
Pozdrawia... Budzik

Data: 2020-10-04 01:06:33
Autor: Robert Tomasik
W dniu 03.10.2020 o 12:41, Liwiusz pisze:

[...]

Jeśli ubezpieczyciel rozłożył na raty polisę, to - moim zdaniem - to
sprawa pomiędzy ubezpieczycielem, a poprzednim właścicielem. jeśli ów
drugiej raty nie uiści, to ubezpieczyciel może tego dochodzić przed
sądem, nawet gdy samochód będzie w rękach innej osoby. Bo do zawarcia
umowy na rok dochodzi w chwili jej zawarcia. Nie widzę powodu, by to w
ogóle interesowało nabywcę pojazdu, który nie jest w żaden sposób stroną
tego stosunku prawnego.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-10-04 09:59:45
Autor: Budzik
[...]

Pare lat temu ubezpieczyciel tłumaczył mi ze to ja jako nowy włascicel odpowiadam i musze zapłacic druga rate.
To było PZU. Mowisz ze mnie oszukali?

--
Pozdrawia... Budzik

Data: 2020-10-04 12:27:38
Autor: Robert Tomasik
[...]

Oczywiście, że tak. Zawierałeś z nimi jakąkolwiek umowę?

--
Robert Tomasik

Data: 2020-10-04 15:07:24
Autor: RadoslawF
[...]

Zawarł ze sprzedającym auto a w jej wyniku stał się posiadaczem polisy.
I jak nie chce tego ubezpieczenia to ma wypowiedzieć umowę OC.
Jak chce to ma zapłacić kolejna składkę.

Pozdrawiam

Data: 2020-10-04 15:22:46
Autor: Robert Tomasik
W dniu 04.10.2020 o 15:07, RadoslawF pisze:

[...]

Kolejną składkę oczywiście tak. Ale kolejna rata za poprzednią składkę,
to nie do końca jest to samo.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-10-04 18:04:37
Autor: Liwiusz
[...]

Zgodnie z przepisami, kolejne raty za trwający okres ubezpieczenia obciążają kupującego.

--
Liwiusz

Data: 2020-10-04 18:24:41
Autor: Robert Tomasik
W dniu 04.10.2020 o 18:04, Liwiusz pisze:

[...]

Wskażesz przepis?

--
Robert Tomasik

Data: 2020-10-04 18:44:47
Autor: Liwiusz
[...]

4.Posiadacz  pojazdu  mechanicznego,  na  którego  przeniesiono  prawo własności pojazdu ponosi odpowiedzialność wobec zakładu ubezpieczeń zazapłatę składki należnej za okres od dnia, w którym nastąpiło przeniesienie na niego prawa własności  pojazdu.  Posiadacz  pojazdu mechanicznego,  który  przeniósł  prawo własności  tego  pojazdu, ponosi  solidarną  odpowiedzialność  z posiadaczem pojazdu, na którego przeniesiono prawo własności pojazdu, za zapłatę składki należnej zakładowi ubezpieczeń za okres od dnia przeniesienia prawa własności do dnia powiadomienia przez niego zakładu ubezpieczeń ookolicznościach, o których mowa w ust.1.

--
Liwiusz

Data: 2020-10-04 20:16:11
Autor: Robert Tomasik
W dniu 04.10.2020 o 18:44, Liwiusz pisze:

[...]

OK! Czyli jest przepis szczególny. Jakbyś jeszcze napisał gdzie, to bym
nie musiał szukać. Ale nie do końca mnie przekonałeś, że jest tak, jak
tu piszecie.

Nadal nie jestem pewien, czy Twoja interpretacja jest słuszna. Przy AC
na pewno ubezpieczyciele sobie to interpretują tak, że składka należy
się za cały okres ubezpieczenia, choć przykładowo rozwalisz samochód w
drobny mak i jego dalsze ubezpieczenie nie ma sensu, bo nie ma
przedmiotu ubezpieczenia. Bo oni tylko składkę należną na raty
rozłożyli, ale została naliczona w chwili zawarcia umowy.

Czemu chcesz inną zasadę stosować przy OC. Składka za cały roczny okres
jest naliczana w chwili zawarcia umowy i rozłożona na raty. Jeśli
dojdzie do skasowania samochodu w trakcie roku, to pozostałej składki
można nie płacić? Co będzie w takim wypadku z kolejną ratą składki? Bo
składka jest naliczana za rok z góry!

I teraz ja to interpretuję tak. Powiedzmy 1 stycznia 2019 roku
ubezpieczamy samochód. Ówczesny właściciel płaci 50% i sprzedaje
samochód w czerwcu. Moim zdaniem  na podstawie zacytowanego przez Ciebie
przepisu nabywca pojazdu odpowiada za składkę na 2020 rok. Składka na
2019 rok została naliczona i jedynie skredytowana przez ubezpieczyciela,
ale przecież to nadal składka już naliczona.

Wzmiankowana w przepisie "solidarna odpowiedzialność" dotyczy składki za
2020 rok, gdyby zbywca pojazdu nie powiadomił ubezpieczyciela o zbyciu
pojazdu i nie rozwiązał umowy.  Nie dochodzi do zawarcia nowej umowy i
naliczenia nowej składki przed upływem umowy i 1 stycznia 2020 roku
umowa się automatycznie przedłuża. Za tę  nową składkę odpowiadają
solidarnie.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-10-05 11:50:50
Autor: Liwiusz
[...]

W tej ustawie, która określa warunki ubezpieczenia OC.

Nadal nie jestem pewien, czy Twoja interpretacja jest słuszna. Przy AC
na pewno ubezpieczyciele sobie to interpretują tak, że składka należy
się za cały okres ubezpieczenia, choć przykładowo rozwalisz samochód w

Przy AC jak sprzedasz samochód, to ubezpieczenie znika, więc nie ma tematu.

Czemu chcesz inną zasadę stosować przy OC. Składka za cały roczny okres

Temu, że po sprzedaży samochodu OC nadal działa i trzeba jakoś zdecydować, kto odpowiada za przyszłe składki. To, że odpowiadać ma ten, co ma samochód i ma ubezpieczenie, a nie ten, co nie ma samochodu i nie ma ubezpieczenia nie jest akurat głupim pomysłem.

[...]

Jeśli dojdzie do skasowania samochodu w ten sposób, że dojdzie do jego wyrejestrowania, to za okres od wyrejestrowania do końca trwania polisy składka już się nie należy.

[...]

Odpowiada za składkę płatną zgodnie z umową po dacie zakupu samochodu, czyli za ratę płatną powiedzmy tego 30.06.2019.

Wzmiankowana w przepisie "solidarna odpowiedzialność" dotyczy składki za

Solidarna odpowiedzialność dotyczy tej składki z 30.06.2019, i tylko wówczas, jeśli sprzedawca nie poinformował ubezpieczyciela o fakcie sprzedaży.

[...]

Nie mogą odpowiadać solidarnie za składkę z 1.01.2020, ponieważ po sprzedaży samochodu umowa nie przedłuża się, więc nie ma sensu rozważać rodzaju odpowiedzialności za składkę, która nie jest należna. Również brak informacji o sprzedaży nie powoduje, że polisa się przedłuża - nawet jeśli tak się stanie, to jest to potem podstawa do jej anulowania, jako błędnie przedłużonej, a nie do windykacji nienależnych składek.

--
Liwiusz

Data: 2020-10-05 16:04:28
Autor: Robert Tomasik
W dniu 05.10.2020 o 11:50, Liwiusz pisze:

[...]

No jak widzisz tutaj na tym przykładzie może prowadzić do rożnych
problemów.

[...]

A zwracają tę nadpłaconą część?

[...]

Nie przekonałeś mnie :-)

--
Robert Tomasik

Data: 2020-10-05 19:16:28
Autor: Liwiusz
[...]

Powinni, skoro nie było ochrony ubezpieczeniowej.

Cóż poradzę...

--
Liwiusz

Data: 2020-10-04 19:59:44
Autor: Budzik
[...]

Liwiusz, a co w takiej teoretycznej sytuacji ze:
- własciciel zakłada polise OC w lipcu ale nie płaci za nia.
- sprzedaje samochód w sierpniu.
We wrzesniu TU przypomina sie o zapłacie. Kto powinien zapłacic?

--
Pozdrawia... Budzik
Miłosierdzie jest początkiem okrucieństwa.

Data: 2020-10-05 11:53:24
Autor: Liwiusz
W dniu 2020-10-04 o 21:59, Budzik pisze:
[...]

Osobiście interpretuję, że nabywca jest odpowiedzialny za składkę proporcjonalnie za okres od sierpnia. W przepisie jest o "składce należnej za okres", a nie o "składce, której termin płatności przypada po terminie zakupu samochodu". Skoro zatem składka za okres od sierpnia nie została jeszcze uiszczona, to odpowiada za nią nabywca.

--
Liwiusz

Data: 2020-10-05 10:59:59
Autor: Budzik
[...]

Rozumiem.
Ale wtedy powinien zapłacic ile:
- proporcjonalnie od poczatku polisy do dnia sprzedazy auta
- w zaleznosci od sposobu ustalonego sposobu płatnosci za polise - jezeli była ustalona na 2 raty to pierwsza rate a jezeli była w 1 racie to całosc?

--
Pozdrawia... Budzik

Data: 2020-10-05 13:39:50
Autor: Liwiusz
W dniu 2020-10-05 o 12:59, Budzik pisze:
[...]

Od początku polisy do dnia poinformowania ZU o zbyciu (bo wówczas dopiero po sprzedaży odpada jego solidarna odpowiedzialność za składkę).

- w zaleznosci od sposobu ustalonego sposobu płatnosci za polise -
jezeli była ustalona na 2 raty to pierwsza rate a jezeli była w 1 racie
to całosc?

Właśnie ten drugi wariant (w 1. racie całość) rozważam.

--
Liwiusz

Data: 2020-10-05 15:59:59
Autor: Budzik
[...]

Nie rozumiem.
To która wersja? Pierwsza czy druga?

--
Pozdrawia... Budzik
"Demokracja prowadzi do dyktatury"

Data: 2020-10-04 15:59:44
Autor: Budzik
Zakup samochodu i brak informacji o niezapłaconym OC
Użytkownik RadoslawF radoslawfl@gmail.com ...

[...]

W tamtym przypadku problem z wypowiedzeniem był taki ze PZU przypomniało sobie o sprawie jak to ubezpieczenie juz straciło waznosc bo minał rok.

--
Pozdrawia... Budzik
"W demokracji wolno głupcom głosować,

Data: 2020-10-04 15:59:44
Autor: Budzik
[...]

Oczywiście ze nie.
Ale z racji tego ze umowa przechodzi automatycznie na nabywce to nie jest to takie oczywiste.
Na grupie (juz nie pamietam czy samochody czy prawo) potwierdzono mi ze w takiej sytuacji to ja, jako nabywca, jestem odpowiedzialny za opłacenie drugiej raty.

--
Pozdrawia... Budzik
które mogą cię pokonać. To często popełniana omyłka.    Frank Herbert

Data: 2020-10-04 18:21:44
Autor: Robert Tomasik
W dniu 04.10.2020 o 17:59, Budzik pisze:
[...]

Umowa, a nie obowiazek jej opłacenia. To dwie osobne rzeczy.

Na grupie (juz nie pamietam czy samochody czy prawo) potwierdzono mi ze w takiej sytuacji to ja, jako nabywca, jestem odpowiedzialny za opłacenie drugiej raty.

Pyutałeś autora o podstawę prawną?

--
Robert Tomasik

Data: 2020-10-04 18:01:57
Autor: Liwiusz
[...]

Błędnie zakładasz, że kupujący nie jest stroną umowy ubezpieczenia, to nic dziwnego, że dochodzisz do głupich wniosków. Wraz z kupnem samochodu przechodzi na kupującego polisa OC i on staje się jej stroną.

--
Liwiusz

Data: 2020-10-04 18:24:03
Autor: Robert Tomasik
W dniu 04.10.2020 o 18:01, Liwiusz pisze:
[...]

Oczywiście, ale zauważ na konstrukcję zapłaty w ratach za polisę. Opłata
jest roczna, a jedynie jej opłata zostaje rozłożona na raty. Gdyby
nastąpiła szkoda całkowita, to ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie
pomniejszone o tę ratę. Roszczenie o zapłatę ma również w stosunku do
tego, kto umowę zawierał.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-10-04 18:40:17
Autor: Liwiusz
[...]

Ty chyba nawet nie jarzysz, że rozmawiamy o OC, a nie AC?

Roszczenie o zapłatę ma również w stosunku do
tego, kto umowę zawierał.

Jeśli sprzedający poinformuje ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu, to już nie odpowiada za przyszłe raty z tej polisy.

--
Liwiusz

Data: 2020-10-04 19:54:10
Autor: Robert Tomasik
W dniu 04.10.2020 o 18:40, Liwiusz pisze:

Ty chyba nawet nie jarzysz, że rozmawiamy o OC, a nie AC?

Jeśli sprzedający poinformuje ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu, to już
nie odpowiada za przyszłe raty z tej polisy.

Powiedz, z czego to wynika.

Powiedzmy, że kupuję dla Ciebie samochód. Umawiam się ze sprzedawcą, że
ja będę płacił za niego, a Ty będziesz jeździł. Czy nadal uważasz, ze Ty
będziesz odpowiadał za spłatę drugiej raty?

Nie twierdzę, że nie masz racji, tylko, że nie wiem, z czego by to miało
wynikać. W chwili wykupienia ubezpieczenia ubezpieczyciel zobowiązuje
się do ubezpieczenia mienia, zaś ówczesny właściciel pojazdu do zapłaty
w ratach. Przy AC potrąca się z wypłaty pozostałą kwotę. Przy OC nie ma
takiej możliwości - ale to nadal działa na podobnej zasadzie.

--
Robert Tomasik

Zakup samochodu i brak informacji o niezapłaconym OC