Zakup samochodu na jednoosobową DG, a użytek prywatny.

Data: 2012-05-31 10:17:47
Autor: anotak
Zakup samochodu na jednoosobową DG, a użytek prywatny.
Witam

Chcialem nastepny samochod zakupic na jednoosobowa DG, gdyz obecnie uzywam prywatnego na kilometrowke co po pierwsze jest uciazliwe ze wzgledu na prowadzenie papierkologii w postaci ewidencji przebiegu, a po drugie jest IMO "nieco" dla mnie niesprawiedliwe. Problem jest tego rodzaju, ze w zwiazku z DG musze czasem wyjezdzac za granice (choc glownie jezdze po PL) i o ile do prywatnego uzytku i do jazdy po kraju wystarcza mi moj stary samochod to jednak boje sie nim jezdzic gdzies dalej, bo mam ciagle z tylu glowy wizje, ze nagle „padnie”. Dlatego tez, mimo ze DG to w chwili obecnej (co moze sie w przyszlosci zmienic) tylko jakieś 30% całkowitego przebiegu rocznego... to wlasnie dzialalnosc w glownej mierze determinuje te planowana wymiane. W zwiazku z tym, czy moge zakupic samochod na firme biorac pod uwage fakt, ze jako koszty rozliczalbym tylko te ~30% całkowitego przebiegu rocznego (a co za tym idzie tylko te ~30% faktur za paliwo?). Czy i jak moge amortyzowac tak uzytkowany samochod? W jaki sposob wykazywac uzytek prywatny?

PS. Nie proponujcie prosze aby wszystko wrzucic w koszty, wiem ze „tak sie robi” ale chcialbym sie dowiedziec czy fiskus przewiduje zalatwienie tej sprawy w sposob przejrzysty, cywilizowany i nie krzywdzący dla żadnej ze stron? Z gory dzieki!

Data: 2012-05-31 12:41:29
Autor: Maciek
W dniu 2012-05-31 12:17,  anotak pisze:
[...]
Ministerstwo Finansów wymyśliło to chyba tak: "przedsiębiorco, rżnij nas
na dochodowym, a my cię będziemy rżnąć na VAT od paliwa" :->

Maciek

Data: 2012-05-31 13:24:22
Autor: alamakota
Maciek wrote:

[...]

I jeszcze orżniemy gdy będziesz chciał wycofać grata [już] z ewidencji ŚT.

Data: 2012-05-31 13:31:36
Autor: Maciek
W dniu 2012-05-31 13:24, alamakota pisze:
Ministerstwo Finansów wymyśliło to chyba tak: "przedsiębiorco, rżnij nas
na dochodowym, a my cię będziemy rżnąć na VAT od paliwa" :->
I jeszcze orżniemy gdy będziesz chciał wycofać grata [już] z ewidencji ŚT.
Czyli, drogi przedsiębiorco, najlepiej kup Żuka, postaw pod domem i
niech robi wirtualny mln km rocznie ;-)

Maciek

Data: 2012-05-31 12:15:34
Autor:
Maciek <maciek@nospam.pl> napisał(a):
> I jeszcze orżniemy gdy będziesz chciał wycofać grata [już] z ewidencji ŚT.
Czyli, drogi przedsiębiorco, najlepiej kup Żuka, postaw pod domem i
niech robi wirtualny mln km rocznie ;-)

Nie załamujcie mnie... czyli jednak naprawdę ustawodawca nie przewidział czegoś tak powszechnego jak wykorzystanie samochodu firmowego do celów prywatnych i naprawdę nie ma sposobu żeby to pogodzić?

Próbuję... ale jakoś nie moge w to uwierzyć...

Data: 2012-05-31 06:50:45
Autor: Asen
Zakup samochodu na jednoosobową DG, a użytek prywatny.

Jak zwykle bywa skarbówka ma szeroką dowolność uznawania, zwykle się nie czepia, ale gdyby zechciała... to oczywiście.

kawałki z artykułu (nie mogę dać linka bo dostęp płatny):
"Wprowadzenie samochodu do ewidencji środków trwałych sprawia, iż może być
on wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej. Wszelkie jazdy w
celach prywatnych będą podstawą do wykazania w prowadzonej przez siebie
działalności gospodarczej dochodu z tego tytułu".

"W przypadku sporadycznego używania prywatnego samochodu do celów
związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą można skorzystać z
uwzględnienia kosztów podatkowych limitowanych stawką za 1 kilometr (tzw.
kilometrówką). Nie wprowadzając samochodu osobowego do ewidencji środków
trwałych, można wówczas uwzględnić poniesione koszty eksploatacji.."

"Zaznaczyć przy tym należy, że postanowienia umowy leasingowej muszą
spełniać określone w ustawach o podatkach dochodowych warunki, jak również
samochód może być używany wyłącznie do jazd związanych z prowadzoną
działalnością gospodarczą".

Data: 2012-06-01 21:13:06
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 31 May 2012,   wrote:

Nie załamujcie mnie... czyli jednak naprawdę ustawodawca nie przewidział
czegoś tak powszechnego jak wykorzystanie samochodu firmowego do celów
prywatnych

  Zara.... a to Ty prowadzisz publiczna DG, państwowa czy komunalna?
(no bo uzywanie PRYWATNEGO samochodu do PRYWATNYCH celow, takich
jak np. wlasna firma, jakos specjalnie mnie nie dziwi ;))
FYI: masz na mysli raczej cel "osobisty". Można ewentualnie
  powiedzieć ze "niegospodarczy". Ale Twoja DG *jest* prywatna!

i naprawdę nie ma sposobu żeby to pogodzić?

  Przewidział.
  To Ty nie bierzesz pod uwagę najoczywistszego rozwiazania :)

  Po prostu - tak jak z każdym ST.
1. ST nie podlega pod wymogi ogólne dotyczace kosztu.
  Po pierwsze, nie ma wymogu "nabycia w celu".
  Wystarczy samo "używanie w celu". Sprawdz w ustawie :)
  Trzeba pamietać, że niejako "w zamian" zwykła amortyzacja działa
z opóżnieniem, trzeba NAJPIERW kupic, a pózniej dopiero można
zaliczać w koszty.
  Amortyzacji nie można również odliczać w razie "wycofania z amortyzacji".
  A to "zamian" wyżej dotyczy faktu, że na srodki trwałe nie działa
aktualna tresć art.23.1.49 - *SPRAWDZ*, osobiscie przeczytaj!

  W ten deseń mamy rozwiazana sprawę amortyzacji.

2. Sprawa kosztów eksploatacji jest prosta: zwyczajnie wystarczy
  nie odliczać VATu ani nie zaliczać w koszty tych wydatków, które:
- albo nie zostały "nabyte w celu" (ale nabyte w innym celu)
- albo zostały zużyte w innym celu niż gospodarczy.

  Dokładnie tak jak piszesz.

Próbuję... ale jakoś nie moge w to uwierzyć...

  Ależ nie - po prostu tak jak już zostało napisane w innych
postach, ustawodawca zastosował konstrukcję, która jest niesprawiedliwa
dla VAT, w zamian zostawiajac wręcz zaproszenie do oszukiwania
na dochodowym (bo FORMALNIE litera przepisów nt kosztów oczywiscie
działa).
  Co ja Ci na to poradzę :|

  To taka sama "logika praworzadnosci", jak słyszana swojego czasu
argumentacja (w Sejmie!) za czasów znoszenia stawki obniżonej VAT
na różne rzeczy, dotyczyło akurat materiałów budowlanych, a poseł
argumentował o budowach prowadzonych "systemem gospodarczym",
jawnie wymieniajac budowę "z pomoca sasiadów", zapominajac o tym
drobiazgu, że od tego podatek jest, własnie przez Sejm uchwalony)

pzdr, Gotfryd

Zakup samochodu na jednoosobową DG, a użytek prywatny.