Zalany HDD, problem z RAID

Data: 2013-10-19 21:03:21
Autor: Chocobo
Zalany HDD, problem z RAID
Mam dwa dyski Samsunga HD103SJ spięte w RAID0 na płycie ASUS P8p67 Deluxe, na nich dwie partycje (nie systemowe).
Niesamowicie sprytnym sposobem udało mi się chlapnąć płynem na pracujący komp. Po wyłączeniu, osuszeniu, okazało się, że ich nie ma. Ekran który pokazuje się przed POST i dotyczył RAID pokazywał tylko jeden z dwóch dysków. Odkręciłem elektronikę okazało się, że od środka zalana, i troszkę przypalona na stykach. Doczyściłem i po operacji pierwszy ekran, oraz wejście w menu RAID wygląda ok. RAID działa, oba dyski widać.
Niestety po podłączeniu, Windows ładuje się kilkanaście minut, po uruchomieniu działa jak mucha w smole, partycji albo nie widać, albo albo widać (bez nazw) i nie ma do nich dostępu, wszystko niesamowicie muli.
Po odpaleniu Ubuntu, widać obie, widać ich nazwy. Na jedną nawet udało się dostać i zgrać sporo rzeczy, drugiej nie da się zamontować.

Kupiłem trzeci taki dysk, podmieniłem elektronikę (najpierw z tym lekko przypalonym, potem z drugim dyskiem) niestety nic to nie zmieniło.
Okazało się przy okazji, że ta podejrzana elektronika podpięta do nowego dysku funkcjonuje normalnie, dysk działa.

Jakieś sugestie co dalej? Czy da radę czymś zrobić obrazy obu dysków i spiąć je jakoś wirtualnie?
Na jednej z partycji są zdjęcia (akurat na tej do której nie udało się dostać) więc raczej mi zależy :)

Marcin

Data: 2013-10-19 21:24:04
Autor: Irokez
Zalany HDD, problem z RAID
W dniu 2013-10-19 21:03, Chocobo pisze:
[...]

Poczekać aż się odbuduje a nie na siłę męczyć dyski jak pracuje RAID nad odbudową.
....chyba że to nie jest RAID-1...

--
Irokez

Data: 2013-10-19 21:28:39
Autor: Irokez
Zalany HDD, problem z RAID
W dniu 2013-10-19 21:24, Irokez pisze:
[...]

Sorki... jakoś umknęło.

No cóż. RAID0 jest chyba najbardziej ryzykownym tworem.

--
Irokez

Data: 2013-10-19 21:55:29
Autor: \(c\)RaSz
Zalany HDD, problem z RAID

Użytkownik "Irokez" <no.email@wp.pl> napisał w
:W dniu 2013-10-19 21:24, Irokez pisze:
: > (...)
: > ....chyba że to nie jest RAID-1...
: >
:
: Sorki... jakoś umknęło.
:
: No cóż. RAID0 jest chyba najbardziej ryzykownym tworem.
:
: --
: Irokez
:

A to nie da się do tego dołożyć rozwiązania, które onegdaj nazywało się
(jeśli czegoś nie pokręciłem!) - "mirror"? A może to jest to samo, co
RAID-3, bo się na tym wszystkim nie wyznaję...

Data: 2013-10-20 10:56:32
Autor: elmer radi radisson
Zalany HDD, problem z RAID
On 2013-10-19 22:14, Irokez wrote:

RAID-5

Jesli mowa o dokladaniu mirrora do RAID-0, to raczej RAID-10 (1+0)

--

memento lorem ipsum

Data: 2013-10-20 00:06:31
Autor: BQB
Zalany HDD, problem z RAID
[...]

Jak Ci bardzo zależy, to nie kombinuj tylko skontaktuj się z jakąś porządną firmą (puki co nie znam lepszej niż ONTRACK) do odzyskiwania danych, bo z twoich kombinacji widać, że za chwilę się wszystko rozleci i poleci w kosmos.

Jak to mówią, są ludzie którzy robią kopie i ludzie którzy będą robić kopie.

Data: 2013-10-20 01:01:38
Autor: Chocobo
Zalany HDD, problem z RAID
W dniu 2013-10-20 00:06, BQB pisze:

[...]

Jakby mnie było stać na takie rozwiązania to bym tu nie pisał, zapewne też miałbym mirror...

Jakby ktoś jednak się zdecydował na konstruktywne rady, a nie "trzeba było robić backup", to tutaj

http://ubuntuone.com/5KII7P9zmFCOgIS7Us6QPq
http://ubuntuone.com/1tMuVInu8ABxpPgD93AlEQ

Błędy jakie wyskakują przy próbie zamontowania na ubuntu. Ubuntu startuje i działa normalnie, ale to pewnie dlatego, że dyski nie są zamontowane

Marcin

Data: 2013-10-20 02:49:00
Autor: BQB
Zalany HDD, problem z RAID
W dniu 2013-10-20 01:01, Chocobo pisze:
[...]

Teraz to przede wszystkim trzeba zgrać dyski 1:1 i się bawić w odzyskanie na kopiach.

Data: 2013-10-21 01:42:25
Autor: Chocobo
Zalany HDD, problem z RAID
W dniu 2013-10-20 02:49, BQB pisze:

Teraz to przede wszystkim trzeba zgrać dyski 1:1 i się bawić w
odzyskanie na kopiach.

Ok, ale jak? W ubuntu nie da się zamontować, w Win, nie da się raczej nic zrobić.

Czy 1:1 to ma być raid czyli 2tb jako całość, czy można spróbować podpiąć dyski pod inny komp i dwa oddzielne dyski zgrać pojedynczo.
Czy w ogóle inny komp je wykryje? Niby informacja o tym, że są w raid, jest pewnie w kontrolerze na płycie, więc w innym kompie to powinny być po prostu dwa dyski z posiekanymi danymi. Dobrze myślę?

I czy to ma być 1:1 całego dysku razem z pustą przestrzenią, czy wystarczy 1:1 samych danych.

Marcin

Data: 2013-10-22 01:10:47
Autor: BQB
Zalany HDD, problem z RAID

Użyć botowalnego programu do tego, albo użyć czegoś sprzętowego, np od tej firmy: www.ics-iq.com

[...]

Tak, dlatego kopia dysków 1:1

I czy to ma być 1:1 całego dysku razem z pustą przestrzenią, czy
wystarczy 1:1 samych danych.

Razem z przestrzenią - a właściwie to chodzi o bezmyślne kopiowanie sektorów bez identyfikacji systemu plików, bez odczytywania partycji itp, bo nie wiesz, co i gdzie się rozleciało.

Data: 2013-10-23 13:19:50
Autor: Chocobo
Zalany HDD, problem z RAID
Ok, dzięki za podpowiedzi, w wolnej chwili popróbuję

Marcin

Data: 2013-10-26 16:28:04
Autor: m4rkiz
Zalany HDD, problem z RAID

DMDE - http://dmde.com/

--
http://db.org.pl/

Data: 2013-10-26 19:10:41
Autor: Chocobo
Zalany HDD, problem z RAID
W dniu 2013-10-26 17:28, m4rkiz pisze:

DMDE - http://dmde.com/

Popróbuję.
Próbowałem Parted Magic (tam gparted i clonezilla), ale skopiować się nic nie da bo musi zamontować partycje. Z całym dyskiem też nie bardzo bo widoczny jest jako 2tb, a takiego na target nie mam. Dysków podpiętych pojedynczo niestety nie widzi wcale, tylko jak są oba.

marcin

Data: 2013-10-20 00:36:09
Autor: maX
Zalany HDD, problem z RAID

Użytkownik "Chocobo" <bozupabylazaslona@poczta.fm> napisał w wiadomości news:l3ul1t$cok$1node1.news.atman.pl...

Okazało się przy okazji, że ta podejrzana elektronika podpięta do nowego dysku funkcjonuje normalnie, dysk działa.

Przynajmniej taki pożytek że jest potwierdzenie że w niektórych dużych dyskach można podmieniać elektronikę i dalej działają (są czasem pytania o to na grupie).

Na jednej z partycji są zdjęcia (akurat na tej do której nie udało się dostać) więc raczej mi zależy :)

Moją standardową odpowiedzią w takich przypadkach jest:
Nie martw się, to napewno nie były ważne dane skoro nie miałeś kopii zapasowej.

Data: 2013-10-22 22:47:51
Autor: Michal Lukasik
Zalany HDD, problem z RAID
On 19/10/2013 20:03, Chocobo wrote:
Mam dwa dyski Samsunga HD103SJ spięte w RAID0 na płycie ASUS P8p67
Deluxe, na nich dwie partycje (nie systemowe).
[...]

Po co robić RAID0 by to potem podzielić na partycje?
Powiedz jeszcze, że są tylko dwie i do tego równe. "Witki opadają."

Jakieś sugestie co dalej? Czy da radę czymś zrobić obrazy obu dysków i
spiąć je jakoś wirtualnie?

Masz większy dysk by zrobić obrazy?
Skoro już masz jeden dodatkowy, do tego taki sam, to dokup drugi, później 'dd' obu i możesz kombinować na kopiach. Jak coś nie wyjdzie to 'dd' i znowu. Do znudzenia.

Na jednej z partycji są zdjęcia (akurat na tej do której nie udało się
dostać) więc raczej mi zależy :)

IMO ciesz się, że wogóle coś odzyskałeś (RAID0).
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2013-10-23 12:41:27
Autor: m
Zalany HDD, problem z RAID
W dniu 22.10.2013 23:47, Michal Lukasik pisze:
[...]

Jeżeli ze stripem, to w ten sposób zwiększa się wydajność dysku.

p. m.

Data: 2013-10-23 13:19:13
Autor: Chocobo
Zalany HDD, problem z RAID
W dniu 2013-10-23 12:41, m pisze:

Po co robić RAID0 by to potem podzielić na partycje?
Powiedz jeszcze, że są tylko dwie i do tego równe. "Witki opadają."

Nie widzę tego w oryginale. Ale tak dwie równe. Koszt porównywalny do dysku 2TB...

Jeżeli ze stripem, to w ten sposób zwiększa się wydajność dysku.

.... A wydajność prawie dwukrotnie większa

Marcin

Data: 2013-10-23 18:31:38
Autor: Michal Lukasik
Zalany HDD, problem z RAID
On 23/10/2013 12:19, Chocobo wrote:

Nie widzę tego w oryginale. Ale tak dwie równe. Koszt porównywalny do
dysku 2TB...

Ale ryzyko awarii 2 krotnie większe.

Jeżeli ze stripem, to w ten sposób zwiększa się wydajność dysku.

... A wydajność prawie dwukrotnie większa

Taaa. W jakich warunkach?
Pewnie jeden dysk 2T będzie miał tę samą wydajność albo lepszą.

BTW. Nie twierdzę, że nie ma sytuacji, że RAID0 ma sens, ale bez jaj, nie jako "magazyn" zdjęć i do tego bez backupu.
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2013-10-23 18:32:43
Autor: Michal Lukasik
Zalany HDD, problem z RAID
On 23/10/2013 11:41, m wrote:

Jeżeli ze stripem, to w ten sposób zwiększa się wydajność dysku.

Co Ty powiesz. ;D
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2013-10-23 17:37:30
Autor: qwerty
Zalany HDD, problem z RAID
Użytkownik "Michal Lukasik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:l46rq5$ujq$1@speranza.aioe.org...
Po co robić RAID0 by to potem podzielić na partycje?
Powiedz jeszcze, że są tylko dwie i do tego równe. "Witki opadają."

To podnoś, gdyż mam podłączone dwa identyczne dyski i zrobiłem dwie macierze raid0 (drugi podzieliłem na partycje).

Data: 2013-10-23 18:36:19
Autor: Michal Lukasik
Zalany HDD, problem z RAID
On 23/10/2013 16:37, qwerty wrote:

To podnoś, gdyż mam podłączone dwa identyczne dyski i zrobiłem dwie
macierze raid0 (drugi podzieliłem na partycje).

I też trzymasz na nich jedyną kopię zdjęć?

RAID0 ma sens dla przestrzeni roboczej, tymczasowej, ale na "zmiłowanie" nie na "magazyn".
--

Data: 2013-10-23 23:03:48
Autor: qwerty
Zalany HDD, problem z RAID
Użytkownik "Michal Lukasik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:l491ei$v57$1@speranza.aioe.org...
I też trzymasz na nich jedyną kopię zdjęć?

Wielokrotnie powtarzałem, że dane trzymam na stacjonarnym i laptopie. Ważne dane trzymam na drugim laptopie i serwerze (nie domowym).

Zalany HDD, problem z RAID