Zaległa składka zdrowotna.

Data: 2011-08-22 10:48:32
Autor: OLO
Zaległa składka zdrowotna.
Witam.
Mam taki problem. A w zasadzie mój te¶ć. Jest na emeryturze. Obecnie nie
prowadzi żadnej działalno¶ci gospodarczej. W latach 2006-2008 prowadził
działalno¶ć gospodarcz±. Wszelkie sprawy z US były OK. Niedawno dostał pismo z
ZUS , że za te lata kiedy już był na emeryturze i prowadził w tych latach DG
ma zapłacić jak±¶ zaległ± składkę zdrowotn±. Jest w kropce. Bo naraz ma
podobno zapłacić 5 ty¶. I tu pytanie. Na jakiej podstawie ma płacić t±
składkę. Może kto¶ zna odpowiedĽ. Zaznaczam że już obecnie nie prowadzi żadnej
DG. Sk±d ta składka będ±c na emeryturze. Dodam ze to była działalnosc
jednosobowa. Sam był pracownikiem i pracodawc± dla siebie.
 Dzięki za wszelkie info.

Data: 2011-08-22 13:01:05
Autor: Liwiusz
Zaległa składka zdrowotna.
W dniu 2011-08-22 12:48, OLO pisze:
[...]

My¶lał, że prowadz±c DG i będ±c na emeryturze nie musi płacić składki zdrowotnej? Mylił się.

--
Liwiusz

Data: 2011-08-22 11:16:12
Autor: Z P.
Zaległa składka zdrowotna.
Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał(a):
> [...]
>   Dzięki za wszelkie info.

My¶lał, że prowadz±c DG i będ±c na emeryturze nie musi płacić składki zdrowotnej? Mylił się.

NO  wła¶nie. Czy to musi zapłacić? Jaki przepis to reguluje... i czy można to
jako¶ umorzyć....?

Data: 2011-08-22 13:33:34
Autor: Liwiusz
Zaległa składka zdrowotna.
W dniu 2011-08-22 13:16, Z P. pisze:

NO  wła¶nie. Czy to musi zapłacić? Jaki przepis to reguluje...

Jaki¶ na pewno reguluje, ale to nie jest chyba kwestionowane, że od DG się płaci zdrowotne?

--
Liwiusz

Data: 2011-08-22 11:38:25
Autor: OLO
Zaległa składka zdrowotna.
> [...]

Jaki¶ na pewno reguluje, ale to nie jest chyba kwestionowane, że od DG się płaci zdrowotne?

NIe kwestionuje że jak sie DG prowadzi to sie placi skladki, ale czy w
przypadku kiedy jest na emeryturze?

Data: 2011-08-22 13:51:20
Autor: Liwiusz
Zaległa składka zdrowotna.
W dniu 2011-08-22 13:38, OLO pisze:
[...]

Miałby nie płacić? "Tak, to by każdy chciał" ([c] by Ewa Tomaszewska].

Namnożyło by się działalno¶ci gospodarczych na emerytów-słupów (co zreszt± byłoby korzystne, jak każda obniżka tego haraczu).

Składki zdrowotne w DG s± niezależne od dochodu, więc trzeba popatrzeć jaka w tamtym okresie była podstawa i popłacić.

Na umorzenie bym nie liczył - jak ZUS widzi, ze w razie czego będzie spokojnie egzekwował z emerytury, to nie będzie miał motywacji do ugody.

--
Liwiusz

Data: 2011-08-22 13:21:20
Autor: mw158979
Zaległa składka zdrowotna.
"Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> schrieb
> [...]
>   Dzięki za wszelkie info.

My¶lał, że prowadz±c DG i będ±c na emeryturze nie musi płacić składki

Mylil sie o ile mial dochody przekraczajace polowe najnizszej emerytury.

mw

Data: 2011-08-22 11:36:54
Autor: OLO
Zaległa składka zdrowotna.
mw158979 <e@tam.pl> napisał(a):

> My¶lał, że prowadz±c DG i będ±c na emeryturze nie musi płacić składki
> zdrowotnej? Mylił się.

Mylil sie o ile mial dochody przekraczajace polowe najnizszej emerytury.

mw

A możesz mi podać jakies artykuły/ przepisy / linki które to opisuj±?
Bo ja nawet nie wiem gdzie tego szukać.
I jeszcze jedno pytanie. Ci z ZUS karz± mu jako¶ wyliczyć i zwrócić t± kwotę.
Kto powinien t± warto¶ć podać? Te¶ć sam ma sobie to jako¶ wyliczyć z PITów
które składał do US?
Bo naraz nie u¶miecha mu się płacić jakiej¶ dziwnej kwoty, bo sk±d ma naraz j±
wzi±ć?

Data: 2011-08-22 11:56:15
Autor: jureq
Zaległa składka zdrowotna.
Dnia Mon, 22 Aug 2011 11:36:54 +0000, OLO napisał(a):

I jeszcze jedno pytanie. Ci z ZUS
karzą mu jakoś wyliczyć i zwrócić tą kwotę. Kto powinien tą wartość
podać? Teść sam ma sobie to jakoś wyliczyć z PITów które składał do US?
Bo naraz nie uśmiecha mu się płacić jakiejś dziwnej kwoty, bo skąd ma
naraz ją wziąć?

Zdrowotne nie ma nic wspĂłlnego z PIT-em i nie zaleĹĽy od dochodu.

http://www.zus.pl/default.asp?p=1&id=1013

A potem jeszcze np.
http://www.money.pl/podatki/kalkulatory/odsetkowy/

uwagi:

1. ZUS liczy siÄ™ jak zobowiÄ…zania podatkowe

2. Liczysz odsetki osobno za kaĹĽdy miesiÄ…c

Termin płatności zawsze 10-ego następnego miesiąca. Chyba, że wypada sobota, niedziela albo święto - wtedy najbliższy dzień roboczy.

Data: 2011-08-22 12:04:57
Autor: jureq
Zaległa składka zdrowotna.
A potem jeszcze np.
http://www.money.pl/podatki/kalkulatory/odsetkowy/

Poprawka. Zapomniałem, że ten z money.pl nie uwzględnia groszy więc nie nadaje się do liczenia ZUS. Użyj np

http://www.bankier.pl/firma/podatki/narzedzia/kal_podatkowy/

Data: 2011-08-22 14:35:56
Autor: 'Tom N'
Zaległa składka zdrowotna.
jureq w <news:j2tg4v$hq6$1news.onet.pl>:

Dnia Mon, 22 Aug 2011 11:36:54 +0000, OLO napisał(a):
Te¶ć sam ma sobie to jako¶ wyliczyć z PITów które składał do US?
Zdrowotne nie ma nic wspólnego z PIT-em

Oczywi¶cie, że ma ;P

--
Tomasz Nycz

Data: 2011-08-22 15:38:02
Autor: 'Tom N'
Zaległa składka zdrowotna.
jureq w <news:j2tj3l$425$1news.onet.pl>:

Dnia Mon, 22 Aug 2011 14:35:56 +0200, 'Tom N' napisał(a):

[...]

Co¶ chciałe¶ napisać jureq? :D

--
Tomasz Nycz

Data: 2011-08-22 13:49:12
Autor: tomek
Zaległa składka zdrowotna.
On 22.08.2011 13:36, OLO wrote:

Bo naraz nie uśmiecha mu się płacić jakiejś dziwnej kwoty, bo skąd ma naraz ją
wziąć?

W ramach pracy organicznej linkujÄ™: http://sub-iudice.blogspot.com/2011/08/poradnik-podsadnego-1-wiec-dostaes.html

Co prawda post dotyczy postępowania cywilnego, ale myślę że to jest dosyć adekwatne do sytuacji:

"Zapamiętaj przy tym sobie dobrze, że sprzeciw od nakazu zapłaty powinieneś wnosić tylko wtedy, gdy nie zgadzasz się twierdzeniami powoda, że jesteś mu winien pieniądze (albo aż tyle pieniędzy). Nie wnoś sprzeciwu wówczas, gdy zgadzasz się z tym, że jesteś winien powodowi pieniądze, ale nie masz możliwości spłacenia tego długu. Pamiętaj że to, że jesteś bezrobotny, jesteś studentem bez własnych dochodów, albo że utrzymujesz się z zasiłków z opieki społecznej to nie oznacza, że możesz nie płacić swoich długów. Więc nie licz na to, że po rozpoznaniu takiego sprzeciwu sąd zwolni cię z obowiązku płacenia. Spodziewaj się raczej, że będziesz musiał zapłacić jeszcze więcej."

Tomek

Data: 2011-08-22 15:40:43
Autor: mw158979
Zaległa składka zdrowotna.
"OLO" <pienknymarian@WYTNIJ.gazeta.pl> schrieb
> Mylil sie o ile mial dochody przekraczajace polowe najnizszej emerytury.
>
> mw

A możesz mi podać jakies artykuły/ przepisy / linki które to opisuj±?
Bo ja nawet nie wiem gdzie tego szukać.

Art 82 utawy o swiadczeniach zdrowotnych.
Tylko mala uwaga - to jest stan na dzis.
W ktorym roku wszedl przepis to ja nie wiem.

[...]

A to zusiszcze przyslalo wezwanie do zaplaty bez podania kwoty?
Cos pisales o 5 tys...
:-?

mw

Data: 2011-08-22 17:34:58
Autor: cef
Zaległa składka zdrowotna.
OLO wrote:

[...]

Je¶li nie wie jak się zabrać do tego, to niech poszuka płatnej pomocy
jakiego¶ biura. ZUS niech poda kwotę jak± wg nich zalega.

Czy co¶ stoi na przeszkodzie, żeby te składki teraz odliczyć w PIT?
(oczywi¶cie po zapłaceniu)

Data: 2011-08-22 17:41:58
Autor: spp
Zaległa składka zdrowotna.
W dniu 2011-08-22 17:34, cef pisze:

 ZUS niech poda kwotę jak± wg nich zalega.

No cóż, niestety ZUS jeszcze nie wie ile mu się należy - płatnik nie złożył deklaracji a on wie najlepiej jaka wtedy powinna go obowi±zywać stawka i za jaki okres. Jak będzie trzeba to sprawdz±, na razie nic nie wspominano o jakichkolwiek kontrolach DG płatnika.

Czy co¶ stoi na przeszkodzie, żeby te składki teraz odliczyć w PIT?
(oczywi¶cie po zapłaceniu)

Zdaje się nic. :)

--
spp

Data: 2011-08-22 18:21:27
Autor: Z P.
Zaległa składka zdrowotna.
spp <spp@op.pl> napisał(a):
> [...]

> Czy co¶ stoi na przeszkodzie, żeby te składki teraz odliczyć w PIT?

Zdaje się nic. :)

NO nie kumam troche. W decyzji z ZUS o zrewaloryzowaniu emerytury
wyszczegolniaja ile ta emerytura wynosi i miedzy innymi podaj± ze : zaliczka
na skladke ubezpieczenia zdrowtnego wynosi XXXX, w tym odliczana od podatku
jest kwota YYYY, odliczana z kwoty ¶wiadczenia zl ZZZZZ.

Czyli jak byk mam napisane ze od przyznanej emerytury placi tesc podatek i
skladke na ubezpieczenie zdrowotne. Czyli co? wykonujac DG jest zobligowany do
placenia drugiej skladki na ubezpieczenie zdrowotne? To jest dobrze?

Data: 2011-08-22 20:29:53
Autor: spp
Zaległa składka zdrowotna.
W dniu 2011-08-22 20:21, Z P. pisze:

[...]

Tak. Płaci dwie składki.

--
spp

Data: 2011-08-23 00:11:40
Autor: Liwiusz
Zaległa składka zdrowotna.
W dniu 2011-08-22 20:21, Z P. pisze:
Czyli co? wykonujac DG jest zobligowany do
placenia drugiej skladki na ubezpieczenie zdrowotne?

Dla każdego czytelnika tej grupy nie jest to nic dziwnego. Chyba Gotfryd pisał o tym, że przed założeniem DG powinno się przeczytać kilkana¶cie tysięcy postów z archiwum, aby mieć jako takie rozeznanie na co zwracać uwagę (albo: aby nie zakładać działalno¶ci :) )

--
Liwiusz

Data: 2011-08-22 16:09:54
Autor: tow. Wiesław
Zaległa składka zdrowotna.
On Aug 23, 12:11 am, Liwiusz <lma...@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
W dniu 2011-08-22 20:21, Z P. pisze:

> Czyli co? wykonujac DG jest zobligowany do
> placenia drugiej skladki na ubezpieczenie zdrowotne?

Dla ka dego czytelnika tej grupy nie jest to nic dziwnego. Chyba Gotfryd
pisa o tym, e przed za o eniem DG powinno si przeczyta kilkana cie
tysi cy post w z archiwum, aby mie jako takie rozeznanie na co zwraca
uwag (albo: aby nie zak ada dzia alno ci :) )

--
Liwiusz

A nie mozna zlozyc wniosku o uznanie tego okresu za bezskladkowy?
Oczywiscie jesli sa jakies przeslanki do tego, np. tesc nie wykazywal
zadnych obrotow. Cos takiego mogloby choc zmniejszyc wymiar naleznych
skladek. Ale... hmmm... tak to chyba moznaby tylko z emerytalna
skladka kombinowac? Ktos mial doswiadczenia?

Pozdrawiam.

Data: 2011-08-23 02:14:27
Autor: Liwiusz
Zaległa składka zdrowotna.
W dniu 2011-08-23 01:09, tow. Wiesław pisze:
[...]

Brak obrotów jako przesłanka do braku składek? To by niewątpliwie wstrząsnęło naszym systemem emerytalnym :)

Tak poważniej: na tym właśnie polega niesprawiedliwość ZUSu w DG, że płaci się "czy się leży, czy nie leży".

A są już pomysły na kolejne zamachy na OFE pod pozorem ratowania bankrutującego państwa.

Wybory niedługo, ciekawe, czy wszyscy, którzy narzekają na ZUS, znów zagłosują na tych, którzy ZUSu będą bronić do końca (nie swoimi pieniędzmi, oczywiście).

--
Liwiusz

Data: 2011-08-23 17:53:45
Autor: radekp@konto.pl
Zaległa składka zdrowotna.
Mon, 22 Aug 2011 18:21:27 +0000 (UTC), w <j2u6n7$m9s$1@inews.gazeta.pl>, "Z P."
<pienknymarian@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał(-a):

[...]

Tak, musi płacić drugie ubezp. zdrowotne.

ALE:

To drugie ubezpieczenie zdrowotne może odpisać sobie z podatku dochodowego
(PIT), nie w cało¶ci tylko w ok. 85% (czyli drugie ubezp. zdr. wyniesie go
efektywnie ok. 30-35zł/miesi±c za ten zaległy okres).

Więc twój te¶ć albo znajdzie sobie biuro rachunkowe, który dokona odpowiednich
wyliczeń (napisze ile wpłacić do ZUS, i ile odpisać sobie z PIT) -- albo
przeczyta instrukcje w necie i zrobi to sam. Ale bior±c pod uwagę stan jego
wiedzy (że nie wiedział o drugim ubezp. zdr. od prowadzonej DG), to niech
lepiej to komu¶ zleci.

I niech jak najszybciej wpłaci do ZUS, bo szkoda kasy na odsetki, a komornik
¶ci±gnie mu to i tak z emerytury. Może też pisać pismo o rozł. na raty, może o
umorzeniu odsetek itp.

Data: 2011-08-23 21:09:04
Autor: SDD
Zaległa składka zdrowotna.

Użytkownik "Z P." <pienknymarian@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci news:j2u6n7$m9s$1inews.gazeta.pl...

[...]

Nie wiem, czy dobrze - ale od DG placis sie zawsze skladke zdrowotna.
Tak samo, jak pracujesz na etacie - tez zdrwotne od DG musisz placic.

Tesc dal ciala - bo gdyby normalnie oplacal skladki, to ok. 90% ich wysokosci by sobie odliczal od podatku (takze od tego z emerytury). Efektywnie miesiac prowadzenia DG by go kosztowal 20-30 zl. A teraz musi zaplacic calosc i pewnie nie da rady calosci odliczyc (nie starczy podatku). No i odsetki tez beda, a odsetek nie odliczy.

Niech wiec prosi ZUS o raty - moze wtedy bedzie mogl odliczac sobie od podatku w kolejnych latach, w miare splaty rat.
Jesli nie, to juz ktos napisal - beda mu sciagac z emerytury., Zdaje sie, ze 75% emerytury moze zostc zajete.

O umorzeniu raczej niech zapomni - chyba, ze jakos to umowtywuje - np. ciezka choroba itp.
Mojemu kuzynowi umorzyli ok 30 tys. zl, ale byly solidne podstawy (zona chora na raka itp.).

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-08-23 05:47:02
Autor: jureq
Zaległa składka zdrowotna.
Dnia Mon, 22 Aug 2011 17:41:58 +0200, spp napisał(a):

Czy coś stoi na przeszkodzie, żeby te składki teraz odliczyć w PIT?
(oczywiście po zapłaceniu)

Zdaje siÄ™ nic. :)

Oczywiście tylko składki. Nie odsetki. I tylko 7,75/9 składek.

Data: 2011-08-23 17:56:05
Autor: Rafał
Zaległa składka zdrowotna.
W dniu 2011-08-23 07:47, jureq pisze:
[...]

A za rok 2006 7,75/8,75

Data: 2011-08-23 19:17:19
Autor: cef
Zaległa składka zdrowotna.
Rafał wrote:

[...]

Jak to? Przecież zapłaci w 2011 roku, więc odliczy wg obecnych przepisów.
Gdyby zapłacił w 2006 ale wtedy nie odliczył, to mógłby sobie zrobić korektę
PITa i uwzględnićprocenty odliczenia wtedy obowiązujące.
Nie mam żadnego wsparcia, bo nie chce mi się szukać :-)

Data: 2011-08-23 20:14:36
Autor: radekp@konto.pl
Zaległa składka zdrowotna.
Tue, 23 Aug 2011 19:17:19 +0200, w
<4e53e09c$0$3502$65785112@news.neostrada.pl>, "cef" <cezfar@interia.pl>
napisał(-a):

> A za rok 2006 7,75/8,75

Jak to? Przecież zapłaci w 2011 roku, więc odliczy wg obecnych przepisów.

Zapłaci zaległo¶ć w wysoko¶ci 8,75% podstawy (za 2006).

Ale odliczy w wysoko¶ci 7,75%, to się chyba nigdy nie zmieniło.

Data: 2011-08-23 20:55:42
Autor: cef
Zaległa składka zdrowotna.
Użytkownik wrote:

[...]

Faktycznie.
Wydawało mi się, że "odliczalno¶ć" była kiedy¶ inna,
a to tylko składka rosła.

Data: 2011-08-22 13:32:48
Autor: Liwiusz
Zaległa składka zdrowotna.
W dniu 2011-08-22 13:21, mw158979 pisze:
[...]

A jak się nie ma takich dochodów z DG, to zdrowotnego płacić nie trzeba?

--
Liwiusz

Zaległa składka zdrowotna.