Zaliczka, a kasa fiskalna - w praktyce

Data: 2011-04-14 13:23:22
Autor: Sławek
Zaliczka, a kasa fiskalna - w praktyce
Witam,
Chciałem Was zapytać jak w praktyce rozliczacie
zaliczki na kasie fiskalnej?

Przykładowo:

Dostaję od klienta zaliczkę na narzędzia = 100 zł
na kasę wbijam: zaliczka na narzędzia 100 zł
Czy tak jest OK?
A może od razu muszę jakiś wyszczególnić na jakie
narzędzia ta zaliczka ma być?
zaliczka na wiertarka = 50 zł
zaliczka na szlifierka = 50 zł
Ale tak chyba nie, bo się w pamięci kasy zrobi "masakra".

Potem.
Klient przychodzi za kilka dni odebrać towar
wart w sumie 300 zł i co wtedy?

1.
Jak wbiję aktualne ceny
wiertarka = 160 zł
szlifierka = 140 zł
Tylko co potem z tą zaliczką?
Czy na koniec miesiąca (w którym jest sprzedaż)
do rejestru VAT wprowadzam tą zaliczkę ponownie,
ale z minusem (-100zł)?

2.
Czy może na kasę wbijam: narzędzia 200 zł?
Tak chyba nie może być.

3.
A może powinienem:
wiertarka = 110 zł
szlifierka = 90 zł
co razem da 200 tylko, że wtedy klient dostaje
paragon z niewłaściwymi cenami.

Próbowałem znaleźć w necie jakieś konkrety, ale
trafiam na same ogólniki. Wydaje mi się, że prawidłowy
sposób jest pierwszy.
A gdy klient chce potem do tego fakturę, bo mu się
przypomni, że ma działalność?

Wystawiam mu fakturę zaliczkową i podklejam pod
moją kopią paragon zaliczkowy.
oraz
Wystawiam mu fakturę sprzedaży:
wiertarka = 160 zł
szlifierka = 140 zł
Fakt. zal. nr XXX = -100zł
I co podklejam pod kopię faktury?
Paragon na łączną kwotę 300zł (taki jak w puncie 1)?

Przyznam, że się pogubiłem.

Pomóżcie, jak należy robić w takich sytuacjach?

Sławek

Data: 2011-04-14 13:58:38
Autor: Sławek
Zaliczka, a kasa fiskalna - w praktyce
Gdzieś spotkałem się jeszcze z czymś takim, że przy
wystawianiu paragonu sprzedaży ktoś kwotę zaliczki
traktował jako rabat.

Nie wiem, czy tak można.
W końcu rabat to nie zaliczka, aczkolwiek kwotowo
mogłoby się zgadzać, tylko nie wiem czy prawnie
się zgodzi.

Sławek

Data: 2011-04-14 06:43:45
Autor: molla
Zaliczka, a kasa fiskalna - w praktyce
a ja wielokrotnie widziaam sytuacj jak sprzedawca pobierajc kwot
zaliczki chowa pienidze do szuflady podpinajc jaka adnotacj co
gdzie jak za ile, a kiedy klient przychodzi po towar wystawia np
faktur.paragon na cao przy wydaniu towaru.
Nie wiem czy tak jest ok ale upraszcza spraw bez papierologii.

Data: 2011-04-14 16:10:41
Autor: Sławek
Zaliczka, a kasa fiskalna - w praktyce
W dniu 14.04.2011 15:43, molla pisze:
a ja wielokrotnie widziałam sytuację jak sprzedawca pobierając kwotę
zaliczki chował pieniądze do szuflady podpinając jakaś adnotację co
gdzie jak za ile, a kiedy klient przychodził po towar wystawiał np
fakturę.paragon na całość przy wydaniu towaru.
Nie wiem czy tak jest ok ale upraszcza sprawę bez papierologii.

Ja też takie rzeczy widziałem, ale jeśli ktoś ma
kasę fiskalną, to musi zaliczkę nabić na kasę.
Jeśli tego nie robi popełnia wykroczenie o ile nie
przestępstwo.

Data: 2011-04-14 22:58:44
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 14 Apr 2011, Sawek wrote:

[...]

Ja te takie rzeczy widziaem, ale jeli kto ma
kas fiskaln, to musi zaliczk nabi na kas.

  Podstaw prawn poprosz.

  Nie, *NIE* artuj.
  Nazwa aktu, artyku, ustp... ewentualnie lista odesa
do kolejnych artykuw i tak dalej.

  Bardzo prosz jaki link (akty nt VAT s do powszechne na
rnych stronach), wskazanie kiedy bya aktualizacja strony
oraz <baczno!> *DOKADNY* <spocznij> cytat.
  Ewentualnie (zamiast cytatu z ustawy) moe by link
do artykuu gdzie na stronie, pod warunkiem e strona
wskazuje podstaw prawn (j.w.) oraz opatrzona jest dat
sporzdzenia (nie chce mi si wnika, jak np. byo w 2003 roku :))

  Dla ustalenia uwagi - sam opieram si o tre ustawy
ujawnion tu:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,670,,,ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towarow-i-uslug.html

  Przezornie zapowiem, e mam zamiar si przyczepi ;)

  Z przezornoci procesowej przypomn rwnie, e ustawa o VAT
ustanawia wasn, wewntrzn definicj "sprzeday".
  Ustanawia rwnie list czynnoci "zrwnanych ze sprzeda"
(aczkolwiek nie uyto takiego okrelenia, de facto tak
jest, a cilej - dla naszego przypadku - ustanowiony jest
"obowizek podatkowy w razie", mimo e rdem obowizku
jest *inna* czynno)

Jeli tego nie robi popenia wykroczenie o ile nie
przestpstwo.

  Podstaw prawn poprosz. Rwnie na to.

  To w razie jakby zosta kontrolerem skarbowym
staby si postrachem przekonanych o swoim prawidowym
postpowaniu przedsibiorcw ;)

  A tak na deser: oczywicie mi nie naley wierzy.
  Trzeba wzi ustaw i *samemu* przeczyta! :)
  Ale na mj gust, pomylie przedpat z czciow
realizacj sprzeday (czciowym wydaniem towaru
lub czciowym wykonaniem usugi).

pzdr, Gotfryd
(DG, KPiR, VAT, bez kasy rejestrujcej, wic dyskutuj
  wycznie w celach czysto poznawczych ;))

Data: 2011-04-14 23:27:20
Autor: Sławek
On Thu, 14 Apr 2011, Sławek wrote:

[...]

Podstawę prawną poproszę.

Nie, *NIE* żartuję.
Nazwa aktu, artykuł, ustęp... ewentualnie lista odesłań
do kolejnych artykułów i tak dalej.

Bardzo proszę jakiś link (akty nt VAT są dość powszechne na
różnych stronach), wskazanie kiedy była aktualizacja strony
oraz <baczność!> *DOKŁADNY* <spocznij> cytat.
Ewentualnie (zamiast cytatu z ustawy) może być link
do artykułu gdzieś na stronie, pod warunkiem że strona
wskazuje podstawę prawną (j.w.) oraz opatrzona jest datą
sporządzenia (nie chce mi się wnikać, jak np. było w 2003 roku :))

Czytałem różne informacje:
http://www.podatki.egospodarka.pl/31029,Wplacona-zaliczka-a-kasa-fiskalna,1,65,1.html
http://www.podatki.egospodarka.pl/60309,Zaliczka-w-VAT-a-kasa-fiskalna,1,65,1.html
http://www.podatki.egospodarka.pl/44471,Zaliczka-od-osoby-fizycznej-a-kasa-fiskalna,1,65,1.html
http://www.e-podatnik.pl/artykul/doradca_podatnika/11814/Prowadzenie_ewidecji_w_kasie_fiskalnej.html
http://interpretacje.tmxp.pl/Podatek-od-towarow-i-uslug/Dokumentacja/Kasy-rejestrujace/155347-kasa-rejestrujaca.html
http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzowy_/2-podatek-od-towarow-i-uslug/41-kasy-rejestrujace/38427-kasa-rejestrujaca-zaliczka.html

Art. 19.
11. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Art. 106. 1. Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Art. 111. 1. Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Nie wiem dokładnie o co Ci chodzi, ale chyba nie chcesz powiedzieć,
że nie muszę się przejmować zaliczkami?

Sławek

Data: 2011-04-14 23:54:23
Autor: Gotfryd Smolik news
Zaliczka, a kasa fiskalna - w praktyce
On Thu, 14 Apr 2011, Sawek wrote:

Nie wiem dokadnie o co Ci chodzi, ale chyba nie chcesz powiedzie,
e nie musz si przejmowa zaliczkami?

  Hm... mi taki wniosek wanie wychodzi, ale musz zrewidowa go i skierowa
do ponownego rozpatrzenia ze wzgldu na sowo "nalene" :[, najwyraniej
strzeliem kul w pot.
  Ale przyjrz si kiedy na spokojnie :), cho teraz nie widz luki.
  Thx. za linki!

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-14 23:30:15
Autor: Sławek
Zaliczka, a kasa fiskalna - w praktyce
Oczywiście na kasę nie muszę nabijać, gdy sprzedaż dotyczy firmy,
ale gdy dotyczy osoby nie prowadzącej działalności gospodarczej,
to muszę.
Coś się zmieniło w tym zakresie?

Data: 2011-04-14 06:47:01
Autor: molla
Zaliczka, a kasa fiskalna - w praktyce

A osobny kod pt zaliczka?

On 14 Kwi, 13:58, Sawek <arc...@wp.pl> wrote:
Gdzie spotkaem si jeszcze z czym takim, e przy
wystawianiu paragonu sprzeday kto kwot zaliczki
traktowa jako rabat.

Nie wiem, czy tak mona.
W kocu rabat to nie zaliczka, aczkolwiek kwotowo
mogoby si zgadza, tylko nie wiem czy prawnie
si zgodzi.

Sawek

Data: 2011-04-15 11:27:18
Autor: Sławek
W dniu 14.04.2011 13:23, Sławek pisze:
Witam,
Chciałem Was zapytać jak w praktyce rozliczacie
zaliczki na kasie fiskalnej?

Czyżby nikt nie zaprzątał sobie głowy zaliczkami?
Jest tu ktoś, kto robi zaliczki na kasie fiskalnej
dla "zwykłych" klientów?

Napiszcie proszę jak to robicie u siebie.

Sławek

Data: 2011-04-15 12:40:45
Autor: Maddy
W dniu 15-04-2011 11:27, Sławek pisze:
[...]

Zaliczka nabijana na kasę - osobny kod towaru "zaliczka".
W momencie zamknięcia transakcji na kasie nabija się resztę, kodem towaru "rozliczenie zaliczki".
Ale do wszystkiego są faktury, taka branża. Jest łatwiej.
Taki system już zastałam, ale przeszedł z 5 kontroli w ciągu ostatnich 2 lat, bo firma ma ciągle zwroty VAT.

A co do obowiązku nabijania zaliczek na kasę, to na szybko znalazłam dwie interpretacja, obie z identycznym stanowiskiem - że trzeba nabijać, bo na kasie ewidencjonuje się podatek należny a podatek od zaliczek jest należny.

Dość stare, ale moim zdaniem nic się w prawie nie zmieniło, co by je miało zdezaktualizować:

http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzowy_/2-podatek-od-towarow-i-uslug/41-kasy-rejestrujace/76882-kasa-rejestrujaca.html

http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzowy_/2-podatek-od-towarow-i-uslug/41-kasy-rejestrujace/34102-ewidencja-sprzedazy-kasa-rejestrujaca-sprzedaz-zaliczka.html

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-04-15 13:12:38
Autor: Sławek
W dniu 15.04.2011 12:40, Maddy pisze:

Zaliczka nabijana na kasę - osobny kod towaru "zaliczka".

OK

W momencie zamknięcia transakcji na kasie nabija się resztę, kodem
towaru "rozliczenie zaliczki".

Bez wskazania specyfikacji zakupów?

Ale do wszystkiego są faktury, taka branża. Jest łatwiej.

I podklejam do faktury, na której jest specyfikacja zakupów,
jak rozumiem. I "gra gitara".

Taki system już zastałam, ale przeszedł z 5 kontroli w ciągu ostatnich 2
lat, bo firma ma ciągle zwroty VAT.

To ma sens i nie ukrywam, że taki sposób i mnie
całkiem by odpowiadał. Wymaga to co prawda wystawiania
faktury także klientom bez działalności, ale to nie problem.

[...]

Tak, to że trzeba nabijać na kasę zaliczki nie ulega wątpliwości
(dla osób fizycznych nie prowadzących działalności oczywiście).
Zaliczka trafia do rejestru VAT w chwili jej otrzymania, co więcej
VAT z zaliczki trzeba rozliczyć w miesiącu jej otrzymania, nawet
wówczas, gdy dowiedzieliśmy się o jej wpłacie w miesiącu następnym.

A do KPiR wpisujemy dopiero w chwili otrzymania całej zapłaty za
towar/usługę i dostarczenia towaru do klienta.

[...]

Tak i mnie się wydaje. Chyba czytałem wcześniej też te interpretacje.

Serdeczne dzięki Maddy,

Sławek

Data: 2011-04-16 09:24:24
Autor: Gotfryd Smolik news
Zaliczka, a kasa fiskalna - w praktyce
On Fri, 15 Apr 2011, Sawek wrote:

To ma sens i nie ukrywam, e taki sposb i mnie
cakiem by odpowiada. Wymaga to co prawda wystawiania
faktury take klientom bez dziaalnoci, ale to nie problem.

  Chyba, e trafisz na pieniacza.
  Kilka lat temu byo na .prawo - go si upiera, e nie poda
danych do f-ry i ju.
  "Bo nie".
  Ale "da sprzeday" (albo ju kupi/skorzysta).
  I prby przetumaczenia mu, e *s* takie przypadki, kiedy
wystawienie f-ry jest krytyczne dla sprzedawcy (nie chce mi
si sprawdza, czy wczesne zwolnienie "do 50 faktur i do
20 usugobiorcw" dla niektrych usug jest aktualne)
nie odnosiy skutku.

  A dokument bez danych to nie f-ra :]

  Pomijam oczywicie pytanie, czy to musiaaby by (w Twoim
przypadku) faktura.

[...Maddy...]
A co do obowizku nabijania zaliczek na kas, to na szybko znalazam
dwie interpretacja, obie z identycznym stanowiskiem - e trzeba nabija,
bo na kasie ewidencjonuje si podatek naleny a podatek od zaliczek jest
naleny.

  No to sowo ("naleny") wanie przeoczyem :[

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-17 23:02:28
Autor: Sławek
On Fri, 15 Apr 2011, Sławek wrote:

To ma sens i nie ukrywam, że taki sposób i mnie
całkiem by odpowiadał. Wymaga to co prawda wystawiania
faktury także klientom bez działalności, ale to nie problem.

Chyba, że trafisz na pieniacza.
Kilka lat temu było na .prawo - gość się upierał, że nie poda
danych do f-ry i już.
"Bo nie".
Ale "żąda sprzedaży" (albo już kupił/skorzystał).
I próby przetłumaczenia mu, że *są* takie przypadki, kiedy
wystawienie f-ry jest krytyczne dla sprzedawcy (nie chce mi
się sprawdzać, czy ówczesne zwolnienie "do 50 faktur i do
20 usługobiorców" dla niektórych usług jest aktualne)
nie odnosiły skutku.
Obecnie dotyczyć to będzie sprzedaży przez Internet, więc aby
przysłać/przywieźć towar, to kupujący chcąc nie chcąc musi
podać swoje dane.
Ale masz rację, że przy sprzedaży w sklepie może się
zdarzyć osoba, która nie poda swoich danych. Albo poda
fałszywe, ale tego się już nie sprawdzi, bo chyba sprzedawca
nie ma prawa legitymować kupującego.

Sławek

Data: 2011-04-18 00:52:21
Autor: animka
W dniu 2011-04-17 23:02, Sławek pisze:
Obecnie dotyczyć to będzie sprzedaży przez Internet, więc aby
przysłać/przywieźć towar, to kupujący chcąc nie chcąc musi
podać swoje dane.

Zawsze trzeba podać adres na który ma być wysłana przesyłka...i oczywiście *zapłacić z góry*. Sprzedawcy dane osobowe nie powinny interesować tylko wysłać tam gdzie wskazano.
Kupowałam matce telewizor przez internet i wskazałam adres matki, bo tam kurier powinien dostarczyć ten telewizor.

--
animka

Data: 2011-04-18 09:25:49
Autor: Sławek
W dniu 18.04.2011 00:52, animka pisze:
[...]

A i owszem, ale robiąc przelew przekazujesz sprzedawcy także
dane kupującego - chcąc czy nie chcąc.

Data: 2011-04-26 13:18:29
Autor: Gotfryd Smolik news
Zaliczka, a kasa fiskalna - w praktyce
On Sun, 17 Apr 2011, Sawek wrote:

Ale masz racj, e przy sprzeday w sklepie moe si
zdarzy osoba, ktra nie poda swoich danych.

  To raz.

Albo poda
faszywe, ale tego si ju nie sprawdzi, bo chyba sprzedawca
nie ma prawa legitymowa kupujcego.

  A to dwa, i znacznie gorsze.

  Na .prawo by kiedy opis przypadku, jak to sobie komputer
"poyczyli" na duszy czas.
  Przylaz go z chopakiem (przedstawia si jako wujek czy
jako tak), a do faktury poda dane chopca.
  I za jaki czas przyszli rodzice, z faktur (wystawion
na dziecko), komputerem w garci oraz art.19 KC na ustach.
  "Nie wyraalimy zgodzy eby dzieciak wydawa tyle pienidzy
bez *NASZEJ* wiedzy".

pzdr, Gotfryd

Zaliczka, a kasa fiskalna - w praktyce