Zaliczka na wode...najemca czy wynajmujacy?

Data: 2010-01-27 21:34:07
Autor: Diabli
Zaliczka na wode...najemca czy wynajmujacy?
Witam,

Wynajmuje mieszkanie.W umowie mam cos takiego:
Najemca zobowiazany bedzie do zaplaty wynajmujacemu czynszu najmu w wysokosci 1100 miesiecznie.Kwota ta moze wzrosnac jedynie w przypadku wzrostu kosztow czynszu ponoszonych comiesiecznie przez wynajmujacego,jednak nie wiecej niz 5%,ze skutkiem od kolejnego roku.
Najemca pokrywa koszty eksploatacji lokalu obejmujace:oplaty za energie elektryczna wedlug wskazan licznika oraz oplaty za wode wedlug wskazan licznikow.Naleznosci wymienione w art.4 pkt.8 najemca bedzie placic wynajmujacemu na podstawie faktur lub rachunkow wystawianych przez dostawcow w terminie do pieciu dni roboczych od daty doreczenia.
I teraz pytanie...
Czy jesli wlasciciel mieszkania oplaca czynsz,a w tym sa rowniez zaliczki na wode,ogrzewanie itd. to czy moze żądać ode mnie platnosci tych zaliczek czy tez place dopiero w momecie kiedy zuzyje np. wiecej tej wody i przy rozliczeniu,ktore jest co pol roku konieczna jest doplata?

Data: 2010-01-27 14:36:12
Autor: SzalonyKapelusznik
On 27 Sty, 21:34, "Diabli" <diablic...@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Nie, w umowie wyraznie jest rozgraniczane pomiedzy czynszem a oplatami
ze media. Ty placisz na podstawie rachunkow ktore wynajmujacy otrzyma
od wodowciagow/elektrowni/gazowni.

Chyba ze umowa mowi inaczej i jest w niej zawarta informacja ze czynsz
najmu obejmuje oplaty prognozowane za w/w. wtedy tak doplacasz dopiero
po kontrolach licznikow. Choc wtedy nie nalezy ci sie zwrot bo w
umowie (fragmencie ktroy cytujesz) nie ma mowy o skladowych czynszu.

Data: 2010-01-27 23:51:44
Autor: Diabli
[...]

W umowie na temat czynszu i oplat nie mam nic wiecej poza tym co napisalam.
Natomiast wlasciciel ostatnio zadzwonil do mnie i oznajmil,ze co miesiac oprocz tej kwoty 1100 mam mu tez wplacac na konto 150zl dodatkowo na poczet tych zaliczek:(

Data: 2010-01-27 15:45:24
Autor: SzalonyKapelusznik
On 27 Sty, 23:51, "Diabli" <diablic...@poczta.onet.pl> wrote:
> [...]

oprocz tej kwoty 1100 mam mu tez wplacac na konto 150zl dodatkowo na poczet

Kaz sobie przedstawic rachunki za media plus szczegolowe wyliczenie
kosztow czynszu.

Data: 2010-01-28 10:37:30
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 27 Jan 2010, SzalonyKapelusznik wrote:

On 27 Sty, 21:34, "Diabli" <diablic...@poczta.onet.pl> wrote:
Witam,

Wynajmuje mieszkanie.W umowie mam cos takiego:
[...]
[...]

  Zgoda.

Ty placisz na podstawie rachunkow ktore wynajmujacy otrzyma
od wodowciagow/elektrowni/gazowni.

  Sprzeciw.
  W umowie NIE WIDZĘ takiego ograniczenia.

Chyba ze umowa mowi inaczej i jest w niej zawarta informacja ze czynsz
najmu obejmuje oplaty prognozowane za w/w. wtedy tak doplacasz dopiero
po kontrolach licznikow.

  Ale wg umowy właściciel może odczytać liczniki i wyliczyć należną
wartość za zużytą wodę i prąd.
  Dokładnie tak zapisano w umowie - tam NIE MA mowy o tym, że to ma
być "zwrot wg kwitów z elektrowni i wodociągów", lecz "według
wskazań liczników" - należy domniemać, że *wg cen* z zakładu
energetycznego i wodociągów, ale powodów domniemania że "dopiero
na podstawie faktury" nie widzę!

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-28 10:32:59
Autor: Gotfryd Smolik news
Zaliczka na wode...najemca czy wynajmujacy?
  Ja czysto w kwestii formalnej:

On Wed, 27 Jan 2010, Diabli wrote:

Najemca pokrywa koszty eksploatacji lokalu
[...]

Czy jesli wlasciciel mieszkania oplaca czynsz

  Właściciel nie opłaca CZYNSZU.
  Czynsz to opłata za *najem*, nie za eksploatację lokalu.
  Z jednej strony, doskonale zdajesz sobie sprawę o czym mowa
(piszesz wyżej), z drugiej... właśnie - co powoduje, że
piszesz wbrew temu co wiesz?

pzdr, Gotfryd
(zaintrygowany)

Data: 2010-01-28 11:05:32
Autor: diablica x
> [...]

  Z jednej strony, doskonale zdajesz sobie sprawę o czym mowa
(piszesz wyżej), z drugiej... właśnie - co powoduje, że

Dobra,ale wlasciciel rozlicza sie ze wspolnota prawda?Ja nie mam nic w umowie,ze ja musze placic za scieki,winde,smieci,ogrzewanie itd.?
Przegladalam sobie inne umowy i w wiekszosci ludzie dokladnie zaznaczaja,ktora strona co oplaca i jesli sa zaliczki to tez jasno wiadomo kto.
W dniu podpisywania umowy wspomnial,ze rachunki to max. 70-100zl dodatkowo na miesiac.Czyli rozumiem,ze chodzilo o prad,bo akurat tak wychodzi.
W grudniu przyszlo do wlasciciela pismo ze wspolnoty czy podwyzsza sobie zaliczki na wode i ogrzewanie.W rozmowie z nami powiedzial,ze nie zrobi tego poniewaz i tak nie zuzyjemy tyle wody.Z reguly mial nadplate.I wspomnial tez,ze rozliczenie jest co pol roku i tak bedziemy sie rozliczac.Teraz jednak wymaga ode mnie comiesiecznego placenia tych zaliczek,a do tego tez zaliczek za ogrzewanie i prawdopodobnie cos jeszcze o czym nie wspomnial.
Moze i jestem blondynka,ale nic z tego nie rozumiem:(

Data: 2010-01-29 17:17:50
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 28 Jan 2010, diablica_x@poczta.onet.pl wrote:

[...]

  To znaczy tyle, że opłaty za eksploatację rozliczacie na podstawie
ustawy.

Przegladalam sobie inne umowy i w wiekszosci ludzie dokladnie zaznaczaja,ktora
strona co oplaca i jesli sa zaliczki to tez jasno wiadomo kto.

....a jak czegoś nie ma w umowie, to wchodzi uregulowanie ustawowe :)
  Ustawa *i tak* wchodzi w regulacje, ale nie zabrania zawrzeć zapisu:
"czynsz 4000 zł zawiera opłatę za śmieci, prąd i gaz", jak również nie
zabrania zawrzeć zapisu: "czynsz 1540 zł nie zawiera żadnych opłat
eksploatacyjnych które są rozliczane osobno".
  I to ostatnie jest również "z ustawy" na dzień dzisiejszy.

[...]

  Abstrahując od "tego co powiedział" - przypomnę, że wg Kodeksu Cywilnego
zmiany umowy wymagają co najmniej takiej formy jak umowa, więc do pisemnej
umowy zmiany powinny być pisemne - z umowy wynika, że ma prawo robić
rozliczenie "według liczników".
  A to IMO znaczy, że jak odmówisz wpłacania zaliczek (IMVHO, tak na mocno
upartego - umowa nie przewiduje), to może przyjść, odczytać i wyliczyć.

  Czy możesz odmówić wpłacenia zaliczek?
  Hm...
  W pierwszym rzucie, na podstawie umowy, wychodziło mi że "tak".
  ALE... ale skoro z KC wynika, że opłaty eksploatacyjne to zobowiązanie
mieszkańców (a nie tylko najemcy!), to "zaliczka" - nie na rzecz
wynajmującego, a na rzecz podmiotu który JEMU dostarcza - chyba
jest taką opłatą.
  Nie wiem jakby to w sądzie wyszło :D

pzdr, Gotfryd

Zaliczka na wode...najemca czy wynajmujacy?