Zameldowanie lokatora na stałe

Data: 2009-04-09 13:28:20
Autor: Tony
Zameldowanie lokatora na stałe
Witam, nie jestem bardzo obyty w temacie, przepraszam więc z góry za
niefachowe słownictwo.

Jest lokator, który w trakcie mieszkania na podstawie typowej umowy o
wynajem chce zameldować się na stałe. Wcześniej nie było o tym mowy. Ja się
tego obawiam, gdyż z tego co wiem może być później problem z jego
wymeldowaniem.

Czy wystarczy, że podpiszemy nową umowę, gdzie dodamy nowy paragraf
mówiący, iż ja się zobowiązuję go zameldować na stałe, ale on się
zobowiązuje do wymeldowania w ciągu miesiąca od momentu wypowiedzenia
umowy? Okres wypowiedzenia umowy w normalnym trybie to 2 miesiące, jednak
wolałbym, aby wymeldował się wcześniej, gdy umowa jest wypowiadana.

Pytanie więc, czy taką umową mogę go "zmusić" do wymeldowania się, czy może
on wtedy np. przyjść z policją twierdząc, że jest zameldowany i proszę mnie
wpuścić.

Kupując nieruchomość z zameldowaną osobą w umowie notarialnej jest
obowiązek wymeldowania się właściciela i jego rodziny. Czy więc chcąc mieć
pewność powinienem iść do notariusza spisać umowę wynajmu z koniecznością
wymeldowania się w czasie wypowiedzenia umowy?

Z lokatorem mieszkają rodzice, też byc chcieli się zameldować. Czy mogę
potraktować ich analogicznie?

W urzędzie im powiedzieli, że planowane jest zniesienie obowiązku
meldunkowego, ale to nic pewnego, więc ten trop porzucam.

W momencie podpisania umowy o wynajem nie było mowy o zameldowaniu, bo oni
mieli własne mieszkanie, które chcieli wynajmować, ale znalazł się na nie
kupiec.

Wszelkie wskazówki będą mile widziane.

Pozdrawiam
Tony

Data: 2009-04-09 14:13:39
Autor: Liwiusz
Tony pisze:
[...]

    Jeśli lokator ma umowę, to może się zameldować samodzielnie i nie potrzebuje Twojej pomocy. Dodam, że nadal istnieje obowiązek meldunkowy, czyli jeśli lokator mieszka w Twoim mieszkaniu, to ma obowiązek się zameldować, a nie jak jaśnie właściciel pozwoli.

   Fakt zameldowania bądź nie, nic nie zmienia w kwestii ewentualnej eksmisji - nawet bez meldunku można osiąść w lokalu bez zgody właściciela i będzie trzeba takiego lokatora eksmitować sądownie, nie zapominając o lokalu zastępczym.

Pytanie więc, czy taką umową mogę go "zmusić" do wymeldowania się, czy może
on wtedy np. przyjść z policją twierdząc, że jest zameldowany i proszę mnie
wpuścić.

   Lokator ma prawo do przebywania w lokalu na tej podstawie, że jest w jego posiadaniu (mieszka tam). Fakt meldunku jest bez znaczenia.

[...]

   Nie, ważne jest, żeby tam nikt nie mieszkał. Jeśli nie mieszka, to nikt nie wejdzie do mieszkania tylko na tej podstawie, że jest zameldowany. Z drugiej strony - może być mieszkanie bez zameldowanych w nim osób, ale może się okazać, że mieszka tam tabun ludzi. Nie można ich wyrzucić siłą, trzeba przeprowadzić eksmisję na drodze sądowej.

Z lokatorem mieszkają rodzice, też byc chcieli się zameldować. Czy mogę
potraktować ich analogicznie?

   Lokator mając tytuł prawny do lokalu (umowę najmu) sam może zameldować swoich rodziców.

--
Liwiusz

Data: 2009-04-11 11:01:59
Autor: Jacek_P
Liwiusz napisal:
Lokator ma prawo do przebywania w lokalu na tej podstawie, że jest w jego posiadaniu (mieszka tam).

No i to jest patologia polskiego prawa wolajaca o pomste do nieba,
a co najmniej o skarge do TK. Przy sprawnym systemie sadowniczym
nie byloby to tak jaskrawym problemem, jak obecnie u nas jest.
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-04-09 19:31:48
Autor: castrol
Tony pisze:

Jest lokator, który w trakcie mieszkania na podstawie typowej umowy o
wynajem chce zameldować się na stałe.

Nie chce a musi sie zameldowac. To zasadnicza roznica

Wcześniej nie było o tym mowy.

On w ogole nie musi z TOba o tym rozmawiac :)

Ja się
tego obawiam, gdyż z tego co wiem może być później problem z jego
wymeldowaniem.

Jaki problem? Skonczy mieszkac to bedzie mial taki sam obowiazek sie wymeldowac.

[...]

Twoje zobowiazanie nie jest mu do niczego potrzebne. On na podstawie umowy sam sie ma zameldowac.

Okres wypowiedzenia umowy w normalnym trybie to 2 miesiące, jednak
wolałbym, aby wymeldował się wcześniej, gdy umowa jest wypowiadana.

Jesli mieszka to nie moze sie wymeldowac :)

W momencie podpisania umowy o wynajem nie było mowy o zameldowaniu, bo oni
mieli własne mieszkanie, które chcieli wynajmować, ale znalazł się na nie
kupiec.

Jak pisalem. Nikt z Toba rozmawiac nie musi, a Ciebie to wlasciwie w ogole nie powinno interesowac. Nie chcesz aby sie ktos meldowal w Twoim wynajmowanym mieszkaniu to po prostu go nie wynajmuj i bedziesz mial swiety spokoj.

Jacek Kustra

Data: 2009-04-09 12:45:03
Autor: witek
castrol wrote:

Jak pisalem. Nikt z Toba rozmawiac nie musi, a Ciebie to wlasciwie w ogole nie powinno interesowac.

No prawie

art 29

2. Osoby wymienione w ust. 1 (właściciel, wybajmujący) są obowiązane do zawiadamiania właściwego organu gminy o stałym lub czasowym pobycie innej osoby w ich lokalach (pomieszczeniach) oraz o opuszczeniu przez nią tego lokalu (pomieszczenia), jeżeli osoba ta nie dopełniła obowiązku meldunkowego. Zawiadomienie powinno być dokonane niezwłocznie po upływie terminu określonego do wykonania obowiązku meldunkowego.

Art. 56.

Wykroczenia przeciwko obowiązkowi meldunkowemu podlegają ustawie z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń

Data: 2009-04-10 20:01:12
Autor: Piotr [trzykoty]
Zameldowanie lokatora na stałe
Jak mieszka ma być zameldowany, na taki okres na jaki wskazuje jego zamiar pobytu. Melduenk nie ma nic wspolnego z uprawnieniami do zamieszkiwania, czy bedzie mial meldunek czy nie, to jak dobrowolnie nie pojdzie (po okresie zakonczenia najmu) - trzeba bedzie go eksmitowac sądownie.

Data: 2009-04-11 10:59:57
Autor: Jacek_P
Zameldowanie lokatora na stałe
Tony napisal:
[ ciach ]

Absolutnie nie wyrazaj zgody. Mozesz sie zgodzic na zameldowanie
tymczasowe na okres zgodny z umowa wynajmu. Wszyscy beda cie
uswiadamiac, ze to tylko czysta ewidencja, ale pomimo tego
urzedy kieruja sie meldunkiem jakby de facto byl prawem do lokalu.
Lepiej dmuchaj na zimne. Przy tymczasowym zachowasz poprawnosc
de iure, ale nie podlozysz sie de facto :)
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-04-11 10:08:27
Autor: witek
Jacek_P wrote:
Tony napisal:
[ ciach ]

Absolutnie nie wyrazaj zgody.

jasne, lepiej poczekać aż dostanie się grzywnę do zapłacenia.

Mozesz sie zgodzic na zameldowanie
tymczasowe na okres zgodny z umowa wynajmu.

nikt sie go o zgodę nie będzie pytał.

[...]

krótko: pierd..lisz

Data: 2009-04-11 16:04:50
Autor: Jacek_P
witek napisal:
jasne, lepiej poczekać aż dostanie się grzywnę do zapłacenia.

Nawiazujac do twojego ponizszego komentarza: bredzisz.

> Mozesz sie zgodzic na zameldowanie
> tymczasowe na okres zgodny z umowa wynajmu.
nikt sie go o zgodę nie będzie pytał.

Bredzisz po raz kolejny. Jezeli umowa najmu jest na czas okreslony,
to lokator nie ma podstawy zglaszania meldunku na pobyt staly.

> [...]
> Lepiej dmuchaj na zimne. Przy tymczasowym zachowasz poprawnosc
> de iure, ale nie podlozysz sie de facto :)

Piszesz to patrzac w lustro? Zgadzam sie z toba. Bredzisz.
--
Bez pozdrowien,

Jacek

Data: 2009-04-11 11:20:41
Autor: witek
Jacek_P wrote:
witek napisal:
[...]

Bredzisz po raz kolejny.

Art. 8.

1. Osoba zameldowana na pobyt czasowy i przebywająca w tej samej miejscowości nieprzerwanie dłużej niż 2 miesiące jest obowiązana zameldować się na pobyt stały, chyba że zachodzą okoliczności wskazujące na to, iż pobyt ten nie utracił charakteru pobytu czasowego. Za okoliczności uzasadniające zameldowanie na pobyt czasowy trwający ponad 2 miesiące uważa się w szczególności:

1) wykonywanie pracy poza miejscem pobytu stałego,

2) pobyt związany z kształceniem się, leczeniem, wypoczynkiem lub ze względów rodzinnych,

3) odbywanie czynnej służby wojskowej,

4) pobyt w zakładach karnych i poprawczych, aresztach śledczych, schroniskach dla nieletnich i zakładach wychowawczych.

2. Wątpliwości co do charakteru pobytu rozstrzyga właściwy organ gminy.

-- -- -- -- -- -- -- --

długość i charakter umowy najmu nie ma to żadnego znaczenia.
Liczą się okoliczności pobytu w danej miejscowości i o ile nie ma podstaw do przedłużenia zameldowania tymczasowego delikwent ma obowiązek zameldować się na pobyt stały.

Piszesz to patrzac w lustro? Zgadzam sie z toba. Bredzisz.

może bądź łaskaw zapoznać się z ustawą zanim coś jeszcze napiszesz.

Data: 2009-04-11 16:23:39
Autor: Jacek_P
Zameldowanie lokatora na stałe
witek napisal:
Bredzisz po raz kolejny.

Czy mozesz zmienic slownictwo na mniej wulgarne?
Moge z toba dyskutowac. Szkoda mi czasu na czytanie wyzwisk.

[...]
                      ^^^^^^^^^^^

Nie utracil, o ile umowa najmu jest na czas okreslony.

2. Wątpliwości co do charakteru pobytu rozstrzyga właściwy organ gminy.

Niech rozstrzygnie.
--
Jacek

Data: 2009-04-11 11:39:31
Autor: witek
Jacek_P wrote:
witek napisal:
Bredzisz po raz kolejny.

Czy mozesz zmienic slownictwo na mniej wulgarne?
Moge z toba dyskutowac. Szkoda mi czasu na czytanie wyzwisk.

Ja tylko przepisałem co sam napisałeś.

[...]

przeczytałeś punkty poniżej?
Liczy się charakter pobytu w danej miejscowości, czyli po co przyjechałeś, a nie na jak długo ma umowę najmu.

2. Wątpliwości co do charakteru pobytu rozstrzyga właściwy organ gminy.

Niech rozstrzygnie.

Ale nie ma co rozstrzygać. To nie w tą strone działą.

Gdyby delikwent przyszedł i powiedział, że chce się zameldować tymczasoowo na dwa lata, to  musi przedstawić okoliczności o tym, że dwuletni okres pobytu ma charakter tymczasowy. Jeśli przedstawione okoliczoności będą "nieoczywiste" to urząd rozstrzygnie czy przedstawione okolicznosci kwalifikują się do zameldowania na pobyt tymczasowy czy nie. I może zamledowania na pobyt tymczasowy odmówić wymagając zameldowania na pobyt stały.

Jeśli delikwent przychodzi z wnioskiem o zameldowanie na pobyt stały lub zamiany meldunku tymczasowego na stały to nie ma co rozstrzygać. Melduje na pobyt stały i koniec.

Koniec tematu bo tu naprawde nie ma o czym dyskutować.

Data: 2009-04-12 21:12:20
Autor: Andrzej Lawa
Jacek_P pisze:
Tony napisal:
[ ciach ]

Absolutnie nie wyrazaj zgody. Mozesz sie zgodzic na zameldowanie

ROTFL

Akurat ma co wyrażać :)

Data: 2009-04-12 21:16:49
Autor: Andrzej Lawa
Tony pisze:

Jest lokator, który w trakcie mieszkania na podstawie typowej umowy o
wynajem chce zameldować się na stałe.

Nie tyle chce ile musi.

Wcześniej nie było o tym mowy.

A po co? Przepisy są ogólnodostępne - mogłeś przeczytać.

Ja się tego obawiam, gdyż z tego co wiem może być później problem z jego
wymeldowaniem.

O wymeldowanie się nie martw. Martw się o wyprowadzkę.

[...]

Zapis bez znaczenia - i tak ma obowiązek wymeldować się w chwili
wyprowadzki.

Okres wypowiedzenia umowy w normalnym trybie to 2 miesiące, jednak
wolałbym, aby wymeldował się wcześniej, gdy umowa jest wypowiadana.

Nie możesz go zmuszać do popełnienia wykroczenia.

Pytanie więc, czy taką umową mogę go "zmusić" do wymeldowania się, czy może

Podobnie jak i do seksu możesz go zmusić - łamiąc prawo.

[...]

Kolejny bzdurny zwyczaj, bo wyprowadzka oznacza obowiązek wymeldowania.

[...]

Nie jesteś stroną. Posiadacz tytułu prawnego do lokalu (umowa najmu)
może (a wręcz musi) meldować każdego lokatora.

Zameldowanie lokatora na stałe