Zamiana 7 rz na 8 rz

Data: 2016-01-28 04:47:56
Autor: Jacek G.
Zamiana 7 rz na 8 rz
W dniu czwartek, 28 stycznia 2016 11:43:15 UTC+1 użytkownik ±ćęłń󶼿 napisał:
No i już wszystkie czę¶ci kupiłem - zębatki przód (3x), zębatki tył (8x), klamkomanetki (8x), chyba też obie osie (bez nowej tylnej by się nie dało zmienić wolnobiegu na kasetę).
Wydaje się logiczne, ale jak Wasza praktyka?
Jakie¶ 3 lata temu przeprowadziłem podobn± operację na 3 rowerach (w moim przypadku Giant Boulder SE) i wszystko działa do dzi¶. Podmianę robiłem w serwisie ł±cznie z przeplataniem tylnego koła pod now± piastę. Nie s±dzę, aby konieczne było rozginanie ramy. Być może szeroko¶ć piast uwzględnia różnice w szeroko¶ci wolnotrybów i kaset - nie wiem, ale problemu nie było. A wchodzenie w 9-tkę to znacznie większy koszt - zwłaszcza, że już skompletowałe¶ czę¶ci do 8-ki.
--
Jacek G.

Data: 2016-01-28 19:45:07
Autor: ±ćęłń󶼿
Zamiana 7 rz na 8 rz
Z przyczyny takiej, ze rower na zimę stoi w piwnicy w innej dzielnicy i nie mam go pod ręk±, waln±łem się z detalami.
Oryginalny GF Kaitai był jednak 3x8.
Przed wypadkiem wymieniłem mu obydwa koła na porz±dne obręcze na piastach Hone (pod Centerlock?).

Jak dostał w korby zderzakiem samochodu, kupiłem czę¶ci:

* napęd przedni Deore 48/36/26 z zintegrowanym suportem (w oryginale jest suport na kwadrat).
* tyln± kasetę 9 rz. (12-36) (w oryginale 8-rz.);
* łańcuch 9 rz. (HG71);
* klamkomanetki (albo same manetki?) Alivio 9 rz. (w oryginale co¶ jakby Touring/Altus 8rz. do¶ć toporne);
* być może jeszcze now± przerzutkę (-i), ale już nie pamiętam (przód? tył?).

No i teraz potrzebuję przełożyć nowe na stare.
W serwisie wycenili ok. 200 zł (po 30 zł wymiana kasety, łańcucha, klamkomanetki/szt., przerzutki, 50 zł suport, z regulacjami).
Trochę mi szkoda dwóch stówek, wiadomo (przeplatanie koła to byłoby ekstra 60 zł/szt.)
Klucz do kasety tylnej mam, nie mam ¶ci±gacza do suportu.
¦ci±gacz mogę kupić, pytanie, czy łatwo pójdzie z reszt±, i ewentualnie co jeszcze kupić?

* Czy trzeba będzie ci±ć pancerze linek od nowych klamkomanetek, i czy co¶ będzie potrzebne (przyrz±d? kapturki na końce pancerzy/linek?)?
* Czy nowy suport (zintegrowany w miejsce kwadratu) dokręca się "na wyczucie", czy kluczem dynamometrycznym? Na oko bardzo drobny gwint. Czym smarujemy gwint pomiędzy ram±, a suportem?
* Zakuwacza łańcucha nie mam, waham się pomiędzy zakuciem, a spink± (9-rz.)

Alternatywa to podejscie do serwisu z rowerkiem, żeby tylko suport przełożyli (50 zł?), i zrobienie reszty samemu.

-- -- -

Data: 2016-01-28 11:40:58
Autor: Ignac
Zamiana 7 rz na 8 rz
W dniu czwartek, 28 stycznia 2016 19:58:00 UTC+1 użytkownik ±ćęłń󶼿 napisał:

W serwisie wycenili ok. 200 zł (po 30 zł wymiana kasety, łańcucha,   klamkomanetki/szt., przerzutki, 50 zł suport, z regulacjami).

Idz t± drog±, bo nie masz ani do¶wiadczenia w serwisowaniu, ani narzędzi.

Data: 2016-02-19 17:41:33
Autor: ±ćęłń󶼿
Zamiana 8 rz na 9 rz
W sumie to poszedłem (do serwisu), jest przed sezonem i wymiana z 3x8 na 3x9 niewiele kosztowała (usługa 150 zł + drobne czę¶ci jak pancerze linek i końcówki 64 zł = razem 214 zł, przy czym moje kupione wcze¶niej klamkomanetki 3x9 (Alivio), przedni napęd (Deore) z zintegrowanym suportem, przednia przerzutka (LX), łańcuch 9 rz. (HG73). Tylna przerzutka (Deore) została stara.
Sam wcze¶niej zmieniłem kasetę (skoro klucz do kaset mam) ze starej 8 rz. na now± 9 rz. 12-36T.
Rower chodzi lepiej, co oczywiste (nowe elementy napędu), ale muszę trochę pojeĽdzić, żeby bliżej ocenić.

Przy okazji: czy warto dawać plastikow± osłonę (tarczę) pomiędzy największ± zębatk± wielotrybu, a szprychami? Minusem byłoby to, że rower może być bardziej wrażliwy na boczny wiatr.

-- -- -
Idz t± drog±, bo nie masz ani do¶wiadczenia w serwisowaniu, ani narzędzi.

Data: 2016-02-19 11:17:16
Autor: Ignac
Zamiana 8 rz na 9 rz
W dniu pi±tek, 19 lutego 2016 17:41:32 UTC+1 użytkownik ±ćęłń󶼿 napisał:
[...]

Zrobiłe¶ optymalnie, teraz ucz się powoli serwisowania, żeby być
samodzielny.
A osłona niech zostanie, jak opanujesz tajniki serwisu, to sam j±
kiedy¶ zdemontujesz.

Data: 2016-02-19 21:07:02
Autor: ±ćęłń󶼿
Zamiana 8 rz na 9 rz
To nie chodzi o naukę, bo lubię robić sam, ale nie opłaca mi się kupować tylu ¶ci±gaczy i kluczy (m.in. trzy różne suporty) na jedn± robotę raz na dziesięć lat, a i tak mieć pół dnia w plecy.

-- -- -
Zrobiłe¶ optymalnie, teraz ucz się powoli serwisowania, żeby być samodzielny.

Data: 2016-02-19 22:12:23
Autor: borsuk
Zamiana 8 rz na 9 rz
W dniu 2016-02-19 o 21:07,  ±ćęłń󶼿 pisze:
 bo lubię robić sam, ale nie opłaca mi się kupować tylu ¶ci±gaczy i kluczy

Załóżmy lito¶ciwie, że jest to poczucie humoru :)

Data: 2016-02-19 23:18:19
Autor: ±ćęłń󶼿
Zamiana 8 rz na 9 rz
A opłaca się? W jednym mam do zdjęcia kwadrat i założenia hollowtech, a w drugim do zdjęcia kwadrat i załozenia octalink, razem potrzebne trzy narzędzia. Do tego ucinarki pancerzy, zaciskarki końcówek, zakuwacz łańcucha. Po co mi to wszystko trzymać? I tak się ze szpejem nie mieszczę. Tak trudno zapłacić komu¶ innemu za jego pracę? Przecież po to s±.

-- -- -
Załóżmy lito¶ciwie, że jest to poczucie humoru

Data: 2016-02-19 22:48:52
Autor: Piotr aka dracorp
Zamiana 8 rz na 9 rz
Dnia Fri, 19 Feb 2016 23:18:19 +0100, ąćęłńóśźż napisał(a):

[...]
mieszczę. Tak trudno zapłacić komuś innemu za jego pracę? Przecież po to
sÄ….
Masz rację ale co jeśli coś ci wypadnie wieczorem a rano chcesz jechać?
Ja mam kupę narzędzi ale czasem chodzę do serwisu. Nie wszystko robię sam. Niektóre rzeczy po prostu mi nie wychodzą, np. centrowanie koła. Ale to może brak dobrych narzędzi? Na 2 koła mam 50% skuteczności.

A nie myślałeś żeby wszystko ujednolicić? Ja tak mam i teraz mniej problemów.

--
piecia aka dracorp

Data: 2016-01-29 00:01:53
Autor: solar
Zamiana 7 rz na 8 rz
* Czy trzeba będzie ci±ć pancerze linek od nowych klamkomanetek, i czy co¶ będzie potrzebne (przyrz±d? kapturki na końce pancerzy/linek?)?

Przydałoby się założyć nowe pancerze i linki, skoro już rozbierasz. Wtedy, z rowerem, możesz w sklepie przyci±ć na odpowiedni± długo¶ć. Je¶li chcesz zakładać stare, to możliwe, że końcówki trzeba będzie przyci±ć - nie jest to łatwe bez specjalnego narzędzia, ale wykonalne piłk± do metalu, kombinerkami itp. Końcówki na linki oczywi¶cie potrzebne, chyba, że chcesz się bawić w lutowanie czy koszulki termokurczliwe.

* Czy nowy suport (zintegrowany w miejsce kwadratu) dokręca się "na wyczucie", czy kluczem dynamometrycznym? Na oko bardzo drobny gwint. Czym smarujemy gwint pomiędzy ram±, a suportem?

Jak wszystko w rowerze, na wyczucie. Ale potrzebny jest specjalny klucz do misek suportu.
http://www.rowerowysklep.pl/narzedzia,-smary-klucz-do-suportu-shimano-tl-fc32-do-hollowtech-ii-o_l_77_9132.html
Smarujemy zwykłym smarem.

* Zakuwacza łańcucha nie mam, waham się pomiędzy zakuciem, a spink± (9-rz.)

Spinki do 9sp s± tak tanie, że nie ma co się wahać.

--
Solar             www.solar.blurp.org
"Niczego nie należy unikać tak, jak stosunków płciowych."

Data: 2016-01-29 00:50:32
Autor: Ignac
Zamiana 7 rz na 8 rz
W dniu pi±tek, 29 stycznia 2016 00:02:04 UTC+1 użytkownik solar napisał:

[...]

Pancerze - prętowe z teflonem, przycina się zwykł± szlifierka k±tow±.
Po ucięciu, czoła pancerza wyrównuje się/fazuje zadziory, na boku tarczy
szlifierki. Podczas ucinania teflon się nieco podtopi, więc wlot i
wylot pancerza poprawiamy - szydłem. Po włożeniu linki do ¶rodka i założeniu
końcówek- z pcv, pancerz ma się przesuwać po lince bez najmniejszych oporów.

Warto też tak dobrać długo¶ci pancerzy, przy kierownicy, aby przynajmniej po skręceniu jej o 20-30 stopni (w prawo/w lewo) nie dotykały się.
Natomiast, w miejscach gdzie pancerze stykaj± się z ram± przyklejamy małe
paski ta¶my pcv, najlepiej dobranej pod kolor ramy, lub transparent. Zabezpiecza to lakier przed wycieraniem go przez pancerz.

Data: 2016-01-29 14:22:42
Autor: twistedme
Zamiana 7 rz na 8 rz
W dniu 2016-01-29 o 09:50, Ignac pisze:
[...]

Podepnę się pod temat.

Wła¶nie zmieniłem pancerze i linki, bo znowu (po roku) były do wymiany. W pancerzu przedniej przerzutki zrobiło się wybrzuszenie, tak jakby wewnętrzny metalowy oplot został uszkodzony i linka napierała na sam plastik.

Wymieniłem od razu wszystko, i co ciekawe - zauważyłem, że w przypadku prawie każdego pancerza, na końcówkach było widać wystaj±ce i przyrdzewiałe druty. Dokładnie to samo miałem poprzednim razem, ale wtedy my¶lałem, że to kwestia ucięcia, bo robiłem jakimi¶ (jak się potem okazało jednorazowymi) tanimi nożycami. Te, które wymieniłem teraz ci±łem, tak jak piszesz, szlifierk± i znowu to samo.

Czy to jest kwestia tego, że plastik na pancerzach od słońca się kurczy? Jest to możliwe?

Tym razem kupiłem specjalny przyrz±d do cięcia i zobaczymy (tnie ładnie). Kupiłem też inne linki, pokryte teflonem, poza tym, że s± czarne i fajnie wygl±daj± :), to w ogóle się nie rozpl±tuj± na końcach.

Data: 2016-01-29 09:48:24
Autor: Ignac
Zamiana 7 rz na 8 rz
W dniu pi±tek, 29 stycznia 2016 14:22:43 UTC+1 użytkownik twistedme napisał:

[...]

Też, ale po przycięciu nie prostuj pancerza, bo on ma mieć kształt łuku,
tylko wyrównaj na szlifierce pręty i załóż jedn± końcówkę i dopchnij j±
mocno do czoła prętów - np. o posadzkę, i analogicznie z drug± stron±.
Końcówki musz± ciasno wchodzić na koszulkę i wyrównane szlifierk± pręty pancerza
Istot± jest, aby pancerz podczas szlifowania czoła jego prętów, jak najbardziej
miał kształt zbliżony do tego, jak pracuje w ramie.

Data: 2016-01-29 22:07:09
Autor: solar
Zamiana 7 rz na 8 rz
W dniu 2016-01-29 o 14:22, twistedme pisze:

[...]

Nie s±dzę, że od słońca. Linka po prostu pracuje i tak się robi.

--
Solar             www.solar.blurp.org

"Gdyby trójk±ty stworzyły sobie boga, ten miałby na pewno 3 boki."
                                              Monteskiusz

Data: 2016-01-29 22:12:44
Autor: solar
Zamiana 7 rz na 8 rz
[...]

Ja np. nie mam zwykłej szlifierki k±towej. :)

Warto też tak dobrać długo¶ci pancerzy, przy kierownicy, aby przynajmniej
po skręceniu jej o 20-30 stopni (w prawo/w lewo) nie dotykały się.

Istotniejsze jest to, żeby po skręceniu maksymalnie kierownicy (powiedzmy 180 st., chyba, że kierownica blokuje się o ramę) linka nie została wyrwana z manetki. Np. podczas gleby.

--
Solar             www.solar.blurp.org

"Religia to komunikacja w jedn± stronę. W obie to psychoza."
                                     dr House

Data: 2016-01-31 02:50:21
Autor: Ignac
Zamiana 7 rz na 8 rz
W dniu pi±tek, 29 stycznia 2016 22:13:08 UTC+1 użytkownik solar napisał:

Istotniejsze jest to, żeby po skręceniu maksymalnie kierownicy (powiedzmy 180 st., chyba, że kierownica blokuje się o ramę) linka nie została wyrwana z manetki. Np. podczas gleby.

To jest oczywista oczywisto¶ć, wystarczy na postoju skręcić kierownic±
w prawo oraz lewo maksymalnie i sprawdzić czy pancerz ma odpowiednia długo¶c.
W tym celu, jeden koniec pancerza wsadzam do gniazda w manetce, a drugi
nie ucięty jeszcze, przykładam do przelotki przy ramie i kręce kier± jak wyżej.

Data: 2016-01-29 09:45:59
Autor: ±ćęłń󶼿
Wymiana 8 rz na 9 rz
No własnie - ¶ci±gacz tu, klucz tam, przyrz±d siam - my¶lę, że dam do serwisu wymienić przedni napęd z suportem (z kwadratu 8 rz. na zintegrowany 9 rz.), a resztę zrobię sam.

-- -- -- -
Ale potrzebny jest specjalny klucz do misek suportu.

Data: 2016-02-22 23:49:35
Autor: Wujek
Zamiana 7 rz na 8 rz

Alternatywa to podejscie do serwisu z rowerkiem, żeby tylko suport przełożyli (50 zł?), i zrobienie reszty samemu.
I to mi siÄ™ wydaje najsensowniejsze.
Wymiana suportu bez przyzwoitych narzędzi to zawsze ryzyko poważnego uszkodzenia ramy - nie ma co eksperymentować.
Pancerze przytną w sklepie, skuwacz do łańcucha zawsze się przyda więc warto kupić. Końcówki do pancerzy warto kupić przyzwoitsze, jako końcówek do linek używam starych nypli (IMHO lepsze od tych aluminiowych ustroistw)

Jakieś 3 lata temu przeprowadziłem podobną operację na 3 rowerach (w moim przypadku Giant Boulder SE) i wszystko działa do dziś.
Podmianę robiłem w serwisie łącznie z przeplataniem tylnego koła pod nową piastę.
Nie sądzę, aby konieczne było rozginanie ramy.

Jeżeli dobrze pamiętam to szerokość piast zmieniła się ostatni raz z przejściem z 5 na 6/7 trybów (niestety 10-cio rzęðowych napędów nie znam nawet w teorii)

Data: 2016-02-23 09:01:02
Autor: ąćęłńóśźż
Zamiana 8 rz na 9 rz
Co to sÄ… "stare nyple"?
Akurat zamówiłem paczkę końcówek 1,5 mm (Shimano?) do linek hamulcowych.

-- -- -
jako końcówek do linek używam starych nypli (IMHO lepsze od tych aluminiowych ustroistw).

Data: 2016-02-23 10:25:53
Autor: borsuk
Zamiana 7 rz na 8 rz
W dniu 2016-02-22 o 23:49, Wujek pisze:

Wymiana suportu bez przyzwoitych narzędzi to zawsze ryzyko poważnego
uszkodzenia ramy - nie ma co eksperymentować.

Dotychczas byłem przekonany, że to serwisanci rozpowszechniają takie opinie :)

Data: 2016-02-23 01:40:19
Autor: rmikke
Zamiana 7 rz na 8 rz
W dniu wtorek, 23 lutego 2016 10:25:57 UTC+1 użytkownik borsuk napisał:
W dniu 2016-02-22 o 23:49, Wujek pisze:

> Wymiana suportu bez przyzwoitych narzędzi to zawsze ryzyko poważnego
> uszkodzenia ramy - nie ma co eksperymentować.

Dotychczas byłem przekonany, że to serwisanci rozpowszechniaj± takie opinie :)

Prawda jest taka, że jedyny suport, jaki bez problemu rozbiorę
i poskładam, to HT2. Też wymaga narzędzi, ale s± tanie i proste,
a konstrukcja suportu też przypomina schemat cepa.

Zamiana 7 rz na 8 rz