Zamiana 7 rz na 8 rz

Data: 2016-01-28 18:23:45
Autor: PeJot
Zamiana 7 rz na 8 rz
W dniu 2016-01-28 o 11:43,  ąćęłńóśźż pisze:
Myślałem, że w innym moim wątku ktoś to wyłapie i odpowie, ale jakoś nikt sie nie kwapił, więc otwieram nowy:
W rowerze GF Kaitai, z uwagi na zużycie i częściowe zniszczenie (szkoda komunikacyjna) napędu postanowiłem zmienić napęd 3x7 na 3x8.
No i już wszystkie części kupiłem - zębatki przód (3x), zębatki tył (8x), klamkomanetki (8x), chyba też obie osie (bez nowej tylnej by się nie dało zmienić wolnobiegu na kasetę).
I dopiero teraz gdzieś wyczytałem na jakimś anglojęzycznym forum, żeby nie wkładać wielotrybu 8-rzędowego w miejsce 7-rzędowego, ponieważ wielotryb 8-rzędowy jest szerszy i rama aluminiowa (tylny widelec) pęknie, aluminium nie jest podatne na rozginanie.

Jeżeli wielotryb=kaseta to nie ma tu żadnych kłopotów.

Rozwiązaniem podobno jest zakup wielotrybu 9-rzędowego, zdjęcie jednej zębatki i wykorzystanie jako wielotrybu 8-rzędowego.
Tyle, że wtedy trzeba i na przód, i na łańcuch zastosować elementy 9-rzędowe :-o
Podobno wielotryb 9-rzędowy po zdjęciu jednej zębatki (czyli po pozostawieniu 8 zębatek) ma taką samą szerokość, jak wielotryb 7-rzędowy.

Były takie wynalazki, ale związane z nieco innymi przypadłościami piast 7 i 8 rzędowych. W Twoim przypadku *najprawdopodobniej* masz obydwie piasty z osiami szerokimi na 135 mm i nie będzie kłopotów z założeniem do ramy. Dawno, dawno temu były jeszcze piasty MTB w szosowym standardzie 130 mm, ale one chyba już wyginęły śmiercią naturalną.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2016-01-30 09:23:19
Autor: PeJot
Zamiana 7 rz na 8 rz
W dniu 2016-01-28 o 18:23, PeJot pisze:

I jeszcze jedno: pchasz się w napęd 3x8, do którego niedługo braknie części.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Zamiana 7 rz na 8 rz