Zamiana 7 rz na 8 rz

Data: 2016-01-30 12:46:31
Autor: borsuk
Zamiana 7 rz na 8 rz
W dniu 2016-01-28 o 11:43,  ±ćęłń󶼿 pisze:
My¶lałem, że w innym moim w±tku kto¶ to wyłapie i odpowie, ale jako¶ nikt sie nie kwapił, więc otwieram nowy:
W rowerze GF Kaitai, z uwagi na zużycie i czę¶ciowe zniszczenie (szkoda komunikacyjna) napędu postanowiłem zmienić napęd 3x7 na 3x8.
No i już wszystkie czę¶ci kupiłem - zębatki przód (3x), zębatki tył (8x), klamkomanetki (8x), chyba też obie osie (bez nowej tylnej by się nie dało zmienić wolnobiegu na kasetę).
I dopiero teraz gdzie¶ wyczytałem na jakim¶ anglojęzycznym forum, żeby nie wkładać wielotrybu 8-rzędowego w miejsce 7-rzędowego, ponieważ wielotryb 8-rzędowy jest szerszy i rama aluminiowa (tylny widelec) pęknie, aluminium nie jest podatne na rozginanie.
Rozwi±zaniem podobno jest zakup wielotrybu 9-rzędowego, zdjęcie jednej zębatki i wykorzystanie jako wielotrybu 8-rzędowego.
Tyle, że wtedy trzeba i na przód, i na łańcuch zastosować elementy 9-rzędowe :-o
Podobno wielotryb 9-rzędowy po zdjęciu jednej zębatki (czyli po pozostawieniu 8 zębatek) ma tak± sam± szeroko¶ć, jak wielotryb 7-rzędowy.
Wydaje się logiczne, ale jak Wasza praktyka?
W jaki zakresie da się rozginać tylny widelec, jezeli w ogóle?

poczytaj sobie tu:
http://rowery.zbooy.pl/rzedy.html
stare, ale ci±gle aktualne

Data: 2016-01-30 13:03:56
Autor: ±ćęłń󶼿
Zamiana 8 rz na 9 rz
Co to znaczy "stosunek uci±gu linki przez manetkę do ruchu wózka przerzutki wynosi 1:2" ?
Jak już prostowałem, wymieniam napęd nie 3x7, lecz 3x8 na 3x9.
Zależało mi na dużej tarczy z tyłu (12-36T HG61-9s w porównaniu z 11-34T HG31-8s to trzy klasy wyżej, a 11-34-8s nie występuje u Shimano w wyższych klasach, oczywi¶cie można było wej¶ć w jakiego¶ SRAMa) i nie polubiłem topornych manetek ST50-8s.
Natomiast nadal nie wiem, czy nie bedzie konieczna wymiana tylnej przerzutki (nie z uwagi na 8/9s. lecz na znacznie większy zakres pracy przerzutki z kaset± Megarange) i przedniej przerzutki (8s jest szersza niż 9s, przez co może mniej prezycyjnie zmieniać przednie biegi), wyjdzie przy robocie.

-- -- -

Data: 2016-01-30 13:59:40
Autor: Ignac
Zamiana 8 rz na 9 rz
W dniu sobota, 30 stycznia 2016 13:03:57 UTC+1 użytkownik ±ćęłń󶼿 napisał:
[...]

Nie mieszaj komponentów Shimano i Srama. Jak się zdecydowałe¶ na Deore, to w jej komponentach s± idealnie
kompatybilne całe napędy: korby, przerzutka przednia i tylna, kaseta,
łańcuch, nawet piasta tylna, i oczywi¶cie sterowanie w postaci manetek
typu Rapid fire - czyli zupełnie inne typ, niż poprzednie które miałe¶.

Podaj jakie masz te korby? Czyżby takie - korba FC M590 Deore 48/36/26T, to ci podam pozostałe komponenty, które będ± idealnie pasować!
I będzie Pan zadowolony.

Data: 2016-01-30 23:58:00
Autor: Piotr aka dracorp
Zamiana 8 rz na 9 rz
Dnia Sat, 30 Jan 2016 13:59:40 -0800, Ignac napisał(a):

Nie mieszaj komponentĂłw Shimano i Srama.
I nie mieszaj Shimano z Shimano.

--
piecia aka dracorp

Data: 2016-01-31 16:04:48
Autor: ±ćęłń󶼿
Zamiana 8 rz na 9 rz
Tak, dokładnie ten napęd FC-M590 26/36/48 kupiłem.
I kupiłem już:
* klamkokomanetki Alivio 9 rz.;
* przerzutkę przedni± FD-T660A 9 rz., tylko tu nie wiem, czy k±t "chainstay angle" będzie się zgadzał :-o
* łańcuch CN73 114 ogniw (i tu z kolei nie wiem, czy łańcuch 114 ogniw nie będzie za krótki z uwagi na tyln± zębatkę 36T i przód 48T).
Dlatego tak, bo to wszystko na jakich¶ wyprzedażach.

-- -- -
Czyżby takie - korba FC-M590 Deore 48/36/26T, to Ci podam pozostałe komponenty, które będ± idealnie pasować!

Data: 2016-01-31 09:27:39
Autor: Ignac
Zamiana 8 rz na 9 rz
W dniu niedziela, 31 stycznia 2016 16:04:53 UTC+1 użytkownik ±ćęłń󶼿 napisał:
[...]
To musisz się o to pomodlić o ten k±t, ale znalazłem, że powinna pasować.
* łańcuch CN73 114 ogniw (i tu z kolei nie wiem, czy łańcuch 114 ogniw nie będzie za krótki z uwagi na tyln± zębatkę 36T i przód 48T).
Dlatego tak, bo to wszystko na jakich¶ wyprzedażach.

Podaje, to co idealnie by pasowało do korb-FC-M590 26/36/48, które masz:
o¶ suportu do korb:  SM-BB51
manetki:             SL-M590 3x9
przerzutka przednia: FD-M590 top swing
przerzutka tylna   : RD-M592 SGS, lub RD-M591 SGS, żeby obsłużyła kasetę 12/36
łańcuch, już masz  : CN-GH 73, lub CN-HG 53
kaseta , juz masz  : Cs-HG61 12/36, 114 ogniw, wystarczy

Shimano poleca, żeby pod t± kasetę -ze względu na duże siły na podjazdach-
zastosować bardziej wzmocnion±, czyli: FH-M590,lub FH-M595. Z tymi manetkami Alivio może zadziałać, zamontuj i zobacz, lub zwróć i dopłać
do wła¶ciwych."Marketing" nie takie miksy robi.
Na przyszło¶ć nie kupuj przypadkowych podzespołów, kieruj±c się tylko wyprzedaż±.

Data: 2016-01-31 09:30:25
Autor: Ignac
Zamiana 8 rz na 9 rz
W dniu niedziela, 31 stycznia 2016 18:27:42 UTC+1 użytkownik Ignac napisał:
> [...]

Na przyszło¶ć nie kupuj przypadkowych podzespołów, kieruj±c się tylko wyprzedaż±.

zastosować bardziej wzmocnion±, czyli: FH-M590,lub FH-M595.
Piastę tyln± oczywi¶cie!

Data: 2016-02-01 14:50:03
Autor: ±ćęłń󶼿
Zamiana 8 rz na 9 rz
Piasty mam Hone, wygl±daj± solidnie :-)

-- -- -
Piastę tyln± oczywi¶cie!

Data: 2016-01-30 19:59:06
Autor: solar
Zamiana 8 rz na 9 rz
W dniu 2016-01-30 o 13:03,  ±ćęłń󶼿 pisze:
Co to znaczy "stosunek uci±gu linki przez manetkę do ruchu wózka przerzutki wynosi 1:2" ?

Tak ogólnie, to znaczy, że przerzutki Shimano i Sram maj± inny uci±g linki przy jednym kliknięciu. I manetka Shimano nie będzie działać z przerzutk± Sram. O ile wiem, Kiedy¶ były zgodne, w napędzie 9sp nie s± i chyba przy Shimano 10sp Dynasys znowu jest zgodno¶ć.
Tu więcej i naukowo:
http://uzurpator.com.pl/?dyna-sys-vs-esp-czyli-prezent-shimano.,123

[...]

36T to nie megarange i przerzutka powinna dać radę - najwyżej trzeba będzie mocniej podkręcić ¶rubkę sprężyny.
Co do przedniej - przednia 9sp działa normalnie z napędem 10sp, więc 8 z 9 też chyba będzie.

--
Solar             www.solar.blurp.org
"Pierwszym prorokiem był pierwszy nikczemnik, który spotkał grupę frajerów."

Data: 2016-01-30 19:37:51
Autor: Piotr aka dracorp
Zamiana 8 rz na 9 rz
Dnia Sat, 30 Jan 2016 19:59:06 +0100, solar napisał(a):
Tak ogĂłlnie, to znaczy, ĹĽe przerzutki Shimano i Sram majÄ… inny uciÄ…g
linki przy jednym kliknięciu. I manetka Shimano nie będzie działać z
przerzutką Sram. O ile wiem, Kiedyś były zgodne, w napędzie 9sp nie są i
chyba przy Shimano 10sp Dynasys znowu jest zgodność.
Tu więcej i naukowo:
http://uzurpator.com.pl/?dyna-sys-vs-esp-czyli-prezent-shimano.,123
Ze SRAM teĹĽ sÄ… takie problemy?
Bo korci mnie wymienić klamki szosowe + przerzutki mtb/treking na SRAMowskie.

--
piecia aka dracorp

Data: 2016-01-31 01:57:53
Autor: solar
Zamiana 8 rz na 9 rz
W dniu 2016-01-30 o 20:37, Piotr aka dracorp pisze:
[...]

Nie rozumiem pytania. Problem jest przy Ĺ‚Ä…czeniu
- "międzyfirmowym" manetki z przerzutką. Działa tylko połączenie Sram ESP i Shimano Dynasys,
- Shimano Dynasys i nie Dynasys
- Sram ESP i nie ESP.

--
Solar             www.solar.blurp.org
"Kto obcuje z kobietami, narażony jest na skalanie swojego ducha, tak samo, jak ten, co idzie przez ogień, narażony jest na poparzenie stóp."

Data: 2016-01-31 09:31:49
Autor: Piotr aka dracorp
Zamiana 8 rz na 9 rz
Dnia Sun, 31 Jan 2016 01:57:53 +0100, solar napisał(a):

Nie rozumiem pytania. Problem jest przy łączeniu - "międzyfirmowym"
manetki z przerzutką. Działa tylko połączenie Sram ESP i Shimano
Dynasys,
- Shimano Dynasys i nie Dynasys - Sram ESP i nie ESP.

Chodziło mi o mieszanie komponentów wewnątrz firmowych i nie chodzi o dynasys i niedynasys.
Też nigdy nie używałem SRAM oprócz kaset i łańcuchów.

--
piecia aka dracorp

Data: 2016-01-31 09:43:32
Autor: solar
Zamiana 8 rz na 9 rz
[...]

Nigdy nie miałem Srama, ale z tego, co ogólnie kojarzę i ze strony wynika, że niekompatybilne ze sobą jest Shimano Dynasys i nieDynasys, Sram ESP i nieESP, a spasowało się Dynasys i ESP. Pewnie Shimano nieDynasys i Sram nieESP też współdziałały, ale nie mam pojęcia, które Sram i kiedy było ESP lub nie.

--
Solar             www.solar.blurp.org
W czasach rzymskich Ĺ‚otrĂłw wieszano na krzyĹĽach, a teraz jest odwrotnie.

Zamiana 7 rz na 8 rz