Zamienie/odkupie- rozwazania o dlugosciach korb

Data: 2009-04-23 23:06:45
Autor: Wojtek
Zamienie/odkupie- rozwazania o dlugosciach korb
Misiek25 pisze:

Miedzyczasie w tym rowerze terenowym
przesunałem siodło do przodu o kilka cm (rama jest dluzsza niz w
turystycznym) no i siła rzeczy obnizylem siodlo z nadzieja, ze to
pomoze.

JAK To?!
Do przodu ok, ale też do góry! I nie przekraczaj rzepk± osi pedału w położeniu korby // do ziemi

No i przedwczoraj, juz z tym bolacym kolanem, cos mnie tkneło, zeby
sprawdzic dlugosc korb: w turystycznym rowerze mam 170mm, w terenowym
175mm- tu lezy chyba cala przyczyna tych niedogodnosci. Juz wczesniej
zauwazylem, ze w rowerze turystycznym (170mm) jeżdżę na wyższej
kadencji (stopniowanie zebatek korby i kasety jest identyczne).

To normalne, ale możesz też utrzymywać wyższ± kadencję przy dłuższej korbie, kwestia bardziej miękkiego przełożenia i samodyscypliny

Sprawa druga: jakby ktos byl tak dobry, zmierzyl i podal wymiar klucza
"zamknietego" do misek systemu hollowtech2 to bylbym bardzo wdzieczny-
konkretnie wymiar srednicy tego duzego okregu, na ktorym znajduje sie
16 wypustek oraz srednicy owych 16 lukow (ze zdjec wnioskuje, ze sa
one styczne do promienia tego duzego kola). Mam znajomego pracujacego
na maszynie typu waterjet (wycinanie strumieniem wody)- wyciac mial mi
nietypowy plaski klucz do samochodu z blachy 3 czy 4-ro mm, takze
sobie pomyslalem, ze taki klucz do h2 tez przy okazji warto wykonac,
kiedys moze sie przyda.

Pewnie, ale można kupić za 25-35 złotych... gotowy

--
Pozdrawiam,
Wojtek

Dodaj cz do pota odpowiadaj±c prywatnie

Data: 2009-04-23 14:15:04
Autor: Misiek25
On 23 Kwi, 23:06, Wojtek <osobi...@pota.onet.pl> wrote:

> [...]
> pomoze.

JAK To?!
Do przodu ok, ale też do góry! I nie przekraczaj rzepk± osi pedału w

Nieprecyzyjnie się wyrazilem: przesuniecie siodla do przodu
spowodowalo, za tylek spoczywal inaczej na siodle i konieczne bylo
jego obnzenie, aby kolano w najdalszym punkcie pozostalo minimalnie
zgiete.

Data: 2009-04-24 11:57:47
Autor: Coaster
Misiek25 wrote:
[...]

Jak dla mnie - Twoje bole nijak sie maja do dlugosci korby a sa prawdopodobnie spowodowane zlym ustawieniem siodla (za nisko, zle pochylenie, nieprawidlowy wysow przod-tyl). Zapoznaj sie z tym:
http://www.rivbike.com/article/bike_fit/setup_mistakes
http://sheldonbrown.com/gloss_i-k.html#kops
http://sheldonbrown.com/kops.html

A jak chce Ci sie - zamien tylko korby w swoich rowerach i zobaczysz, ze na 98% Twoj problem to nie jest kwestia dlugosci korby.

--
PoZdR
increasing the risk of pinch flats."

Data: 2009-04-24 11:51:58
Autor: Coaster
Wojtek wrote:
Misiek25 pisze:

[...]

[...]

Pomieszales ustawianie wysokosci siodla z ustawianiem przod-tyl. Wedlug klasycznej teorii, nie nalezy miec wysunietej osi kolana poza os pedalu w polozeniu _poziomym_ korby skierowanej pedalem do przodu.
http://sheldonbrown.com/gloss_i-k.html#kops
A co do wysokosci - klasycznie - powinno sie miec lekko ugieta noge w kolanie przy najnizszym polozeniu korby, stojac pieta na pedale.

Ale tradycja tradycja a sa tez alternatywne metody:
http://sheldonbrown.com/kops.html

Polecam tez zapoznanie sie z tym artykulem:
http://www.rivbike.com/article/bike_fit/setup_mistakes
Polecam szczegolnie "Saddle to low" pkt. (2)
"[...](2) It puts chronic stress on the contact between the backside of your kneecap (patella) and the front side of your thighbone knuckle (femoral condyles), leading to pain and increasing your chance of getting arthritis.
  The next thing you know you're fifty years old and hobbling about like you're eighty-eight. Set your saddle height (measured from the center of the crank to the top of the saddle, parallel to the seat tube) 10 to 11cm less than your PBH.[...]" PBH - to wysokosc od podloza do kosci kulszowych.
http://www.rivbike.com/article/bike_fit/pbh_and_how_to_measure_it

Data: 2009-04-24 06:05:59
Autor: Rowerex

w polozeniu _poziomym_ korby skierowanej pedalem do przodu.http://sheldonbrown.com/gloss_i-k.html#kops
A co do wysokosci - klasycznie - powinno sie miec lekko ugieta noge w
kolanie przy najnizszym polozeniu korby, stojac pieta na pedale.

Ale tradycja tradycja a sa tez alternatywne metody:http://sheldonbrown.com/kops.html

Badałem kiedy¶ genezę owe "tradycji", czyli linii rzepki nad osi±
pedału, i wyszło mi, że bardzo prawdopodobne jest iż powstała ona na
zasadzie pobieżnej luktury pewnego dokumentu, a potem z ust do ust, z
uszu do uszu powstała legendarna metoda.

Tym dokumentem jest regulacja UCI o nazwie "TECHNICAL REGULATIONS
GENERAL & FOR ROAD,TRACK & ROLLER RACING":

http://tinyurl.com/cum469

Proszę przeczytać punkt 1.3.013 - tylko cały i ze zrozumieniem.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-04-24 12:08:33
Autor: Wojtek
Coaster pisze:
Wojtek wrote:
Misiek25 pisze:

[...]

Nic nie pomieszałem, jedno jest z drugim ¶ci¶le zwi±zane. Przesuwasz do tyłu - opuszczasz też sztycę inaczej braknie nogi; przesuwasz do przodu, możesz podnie¶ć sztycę...
Siodło mocno z tylu wywiera większe naprężenia ¶cinaj±ce na staw rzepkowy.

Data: 2009-04-24 06:52:05
Autor: Rowerex
On 24 Kwi, 11:08, Wojtek <osobi...@pota.onet.pl> wrote:

Siodło mocno z tylu wywiera większe naprężenia ¶cinaj±ce na staw rzepkowy.

A w którym położeniu korby? Powiedzmy że będziemy operować "godzinami"
dla okreslenia położenia pedałów. Na pewno nie w całym zakresie, więc
w jakim?

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-04-24 19:25:33
Autor: Wojtek
Rowerex pisze:
[...]

a tego to nie wiem niestety - musiałbym dopytać ortopedy

Data: 2009-04-24 23:48:05
Autor: Coaster
Wojtek wrote:
Rowerex pisze:
On 24 Kwi, 11:08, Wojtek <osobi...@pota.onet.pl> wrote:

Siodło mocno z tylu wywiera większe naprężenia ścinające na staw rzepkowy.

[...]

Lepiej nie - jak dopytasz to jeszcze biedy sobie napytasz ;-P

--
PoZdR

"Don't try any other colors, red's the only one that works."

– Sheldon Brown, 1944-2008

Data: 2009-04-24 14:09:47
Autor: Coaster
Wojtek wrote:
Coaster pisze:
Wojtek wrote:
Misiek25 pisze:

[...]

A jdnak tak.

Przesuwasz do tyłu - opuszczasz też sztycę inaczej braknie nogi; przesuwasz do przodu, możesz podnie¶ć sztycę...

Nie ma zadnego sensu przypadkowe suwanie w przod i w tyl. Sodlo ma byc na odpowiedniej wyskosci i w okreslonej pozycji wzgledem osi suportu. Zgrubna, statyczna klasycznie pojmowana, prawidlowa pozycje rowerzysty osiaga sie bardzo prosto, bez wydumanych komplikacji:
a) ustawienie prawidlowej wysokosci siodla - noga siedzacego na siodelku rowerzysty stojaca pieta na pedale w najnizszym dolnym polozeniu powinna byc lekko ugieta w kolanie;
b) przy nodze rowerzysty umiejscowionej prawidlowo na pedale (srodstopie nad osia) i korbie ustawionej poziomo, skierowanej do przodu - staw kolanowy nie powinien wyswac sie dalej w przod niz os pedalu
c) po utawieniu jak w pkt. b) powtorzyc pkt. a)

Potem powinno sie do osiagnietej prawidlowej pozycji wzgledem siodla/suportu dopasowac ustawienia

Oczywiscie po 'zgrubnych' ustawieniach przypuszczalnie bedzie konieczny 'fiine tuning'. Kazdy czlowiek jest inaczej zbudowany i jeden moze sobie dopasowac ustawienia od razu a ktos inny bedzie musial wprowadzic pewne zmiany.

Siodło mocno z tylu wywiera większe naprężenia ¶cinaj±ce na staw rzepkowy.

Pierwsze slysze. A co powiesz o Low Riderach czy Raleigh'u Chopperze MK2? http://www.sciencemuseum.org.uk/images/object_images/535x535/10319038.jpg
http://www.depts.ttu.edu/communications/news/stories/images/sideBike-big.jpg
Przejezdzilem w dziecinstwie dobrych kilka lat na karacie z sodlem prawie identycznym: http://www.genesbmx.com/schwinn/orange_krate_06.jpg

I nie odniosle zadnych kontuzji a jezdzilem zawsze maksymalnie z tylu.

Data: 2009-04-24 19:29:44
Autor: Wojtek
Coaster pisze:
Wojtek wrote:
Coaster pisze:
Wojtek wrote:
Misiek25 pisze:

[...]

Problem polega na tym, że można mieć wszystkie te ustawienia zachowane dla nieskończonej ilo¶ci dobranych par przód-tył/góra-dół...

Innymi słowy - można mieć siodło mocno do tyłu i nisko oraz do przodu i wyżej i warunek tak rzepki jak i długo¶ci nogi będzie zachowany :)

Pierwsze slysze. A co powiesz o Low Riderach czy Raleigh'u Chopperze MK2?

nic nie powiem, bo zupełnie mnie nie interesuj±... w klasycznym rowerze taka reguła ma miejsce, przynajmniej jeżeli wierzyć ortopedzie kolaży kadry narodowej

Data: 2009-04-25 00:07:44
Autor: Coaster
Wojtek wrote:
Coaster pisze:
Wojtek wrote:
Coaster pisze:
Wojtek wrote:
Misiek25 pisze:

[...]

Do przodu ok, ale też do góry! I nie przekraczaj rzepką osi pedału w położeniu korby // do ziemi
[...]

[...]

Nic nie pomieszałem, jedno jest z drugim ściśle związane.

A jdnak tak.

Przesuwasz do tyłu - opuszczasz też sztycę inaczej braknie nogi; przesuwasz do przodu, możesz podnieść sztycę...

[...]

Problem polega na tym, że można mieć wszystkie te ustawienia zachowane dla nieskończonej ilości dobranych par przód-tył/góra-dół...

Innymi słowy - można mieć siodło mocno do tyłu i nisko oraz do przodu i wyżej i warunek tak rzepki jak i długości nogi będzie zachowany :)

Gubisz sie w teoriach. Przesuwajac siodlo do tylu zwiekszasz jego odleglosc od osi suportu i co za tym idzie od osi pedalu w korbie ustawionej rownolegle do podloza, pedalem do przodu. Przesywajac siodlo dzialasz dokladnie odwrotnie. Przy ustawieniu prawidlowej wysokosci siodla i warunku nieposiadania konczyn z gumy nie jest problemem podstawowe, prawidlowe ustawienie siodla.

[...] jeżeli wierzyć ortopedzie kolaży
[...]

Nigdy w zyciu nie uwierzylbym w ani jedno slowo ortopedzie _kolaĹĽy_.
http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=kola%BF

Data: 2009-04-25 22:49:13
Autor: Wojtek
Coaster pisze:

[...]

Och doprawdy, przecież to tylko trygonometria... jak pisałem, dobór par przód/tył i góra/dół dla nóg nie z gumy jest nieskończony dla warunku rzepka nad osią pedału.

[...] jeżeli wierzyć ortopedzie kolaży
[...]

Nigdy w zyciu nie uwierzylbym w ani jedno slowo ortopedzie _kolaĹĽy_.
http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=kola%BF

Cóż, moją domeną zawsze były nauki ścisłe

--
Pozdrawiam,
Wojtek

Dodaj cz do pota odpowiadajÄ…c prywatnie

Data: 2009-04-24 15:13:11
Autor: live_evil
Coaster pisze:

[...]

Z powyższego wynika, że w moim rowerze poziomym nie da się "prawidłowo"
ustawić pozycji siodla :-)

--
live_evil
-- > http://piotrowiak.info/poziom

Data: 2009-04-24 16:46:55
Autor: Coaster
live_evil wrote:
Coaster pisze:

[...]

Bo Ty tam w ogole nie masz siodla ;-)

Data: 2009-04-24 15:12:03
Autor: dobrov
Wojtek pisze:
Misiek25 pisze:

[...]

Skoro noga musi pokonać dłuższ± drogę wkoło to optymalna kadencja musi
być niższa.

A może przyczyn± tych dolegliwo¶ci jest po prostu to, że rower terenowy jest
terenowy? Wolniej jeĽdzi, bo ma większe opory więc 75km na nim to większy
wysiłek niż ten sam dystans na ¶cigaczu.

Zamienie/odkupie- rozwazania o dlugosciach korb