Zaniżone odszkodowanie po kolizji

Data: 2013-08-20 18:37:26
Autor: Adramelech
Zaniżone odszkodowanie po kolizji
Witam

Brałem udział w kolizji na rowerze, w wyniku którym uległ uszkodzeniu mój kupiony 3 late temu za 1800zł telefon. Ubezpieczyciel sprawcy(Proama) zarządał ekspertyzy kosztów naprawy. Przedstawiłem taką ekspertyzę - wg serwisu koszt to 510zł.
Ubezpieczyciel uznał że aktualnie taki telefon kosztuje 700zł, a przez 3 lata stracił 67% swojej wartości z powodu zużycia i wypłacił mi tylko 246zł.

Czy mam jakąś możliwość odwołania się by w jakiś sposób uzyskać wyższe odszkodowanie który pozwoliło by mi naprawić telefon?
Co robić w takiej sytuacji gdy uznaje odszkodowania za zaniżone?

Piotr Sobolewski
adramel.cba.pl - portfolio 3d

Data: 2013-08-20 14:02:50
Autor: witek
Adramelech wrote:
[...]

Pozdrawiam

Dobrze wiedzą, ze o reszte po prostu nie kalkuluje ci sie walczyc.
Mozesz
a) isc do prawnika niech im wysle pisemno z pieczatka z zadaniem zaplaty reszty. Zaplacisz stowe,  ubezpieczyciel, pewnie napisze, ze przekalkulowal jeszcze raz i zaplaci ci stowe wiecej.
I w ten sposob nic nie zyskasz.

b) mozesz od razu isc do sadu jak ci sie chce. Moze jakies 50 zl ugrasz o ile nie bedziesz w plecy, bo ja sie odwolaja to bedziesz na pewno.

Data: 2013-08-20 21:16:36
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 20 Aug 2013, Adramelech wrote:

[...]

  Czy Ty go JUŻ NAPRAWIŁEŚ?
  Jeśli tak, to pozamiatane (w sprawie wersji o której niżej).

Czy mam jakąś możliwość odwołania się by w jakiś sposób uzyskać wyższe
odszkodowanie który pozwoliło by mi naprawić telefon?
Co robić w takiej sytuacji gdy uznaje odszkodowania za zaniżone?

  Skorzystać z art.361 KC:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,ustawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
+++
Art. 363.
§ 1. Naprawienie szkody powinno nastšpić,
  według wyboru poszkodowanego,
  bšdŸ przez przywrócenie stanu poprzedniego,
  bšdŸ przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej. [...]
[...]
-- -

  Niech biorą zepsuty i naprawiają, mają oddać sprawny "nie gorszy
niż zepsuty" (być może inny).

  Tam jest dalej co prawda zastrzeżenie o "nadmiernej trudności", ale
IMO wtedy można argumentować że to samo dotyczy poszkodowanego i DLATEGO
kwota odszkodowania jest zaniżona.

  Z postów na grupie wynika, że takie postawienia sprawy działa
również w przypadku OC samochodowego :>
(znaczy "propozycja nie do odrzucenia" aby za proponowaną wartość
złomu sami sobie sprzedali zakwalifikowane do kasacji auto).

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-08-20 19:27:26
Autor: Adramelech
Zaniżone odszkodowanie po kolizji
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> Odpowiedz na
[...]

Nie. Mam tylko ekspertyze serwisu ile by kosztowała naprawa.

[...]

  bšd? przez przywrócenie stanu poprzedniego,
  bšd? przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej. [...]
[...]
-- -

  Niech biorą zepsuty i naprawiają, mają oddać sprawny "nie gorszy
niż zepsuty" (być może inny).

Czyli napisać do nich odwołanie, powołać się na ten paragraf i zaproponować Proami że im wyśle telefon i oczekuje naprawionego lub wypłacenie kosztów naprawy.

A czy wycena wartości telefonu(HTC HD2) jest zgodna z prawem? Wzieli cene jak za kupiony dziś ale odliczyli zużycie przez 3 lata.

Piotr Sobolewski
adramel.cba.pl - portfolio 3d

Data: 2013-08-20 23:18:47
Autor: Gotfryd Smolik news
[...]

IMVHO to pewien plus :)

  Skorzystać z art.361 KC:
[...]

  Jakoś tak.

A czy wycena wartości telefonu(HTC HD2) jest zgodna z prawem? Wzieli cene jak
za kupiony dziś ale odliczyli zużycie przez 3 lata.

"zasadniczo" tak, ale o tyle o ile owo "odliczenie" nie sprowadza
się do wzięcia wartości z kapelusza.
  Na mój gust powinna to być "wartość rynkowa" takiego aparatu
(starego, 3 letniego).
  Ale owszem, wiem że odliczanie "amortyzacji" jest ulubioną metodą
ubezpieczycieli. Biorą oczywiście MAKSYMALNE dopuszczalne
wskaźniki amortyzacji :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-08-20 23:49:25
Autor: Zbynek Ltd.
Gotfryd Smolik news napisał(a) :

[...]

A tu się nie zgodzę. Rękami i nogami.

Amortyzacja powinna dotyczyć zużycia części od momentu zakupu, za te 1800, do momentu wyceny.

Wartość rynkowa jest wartością w momencie wyceny.
Wartość za jaką można obecnie kupić ten telefon. Niech to będzie znany serwis aukcyjny, jako skarbnica wiedzy o wszelakich towarach. Wartością tą nie będzie oferowana cena sprzedaży, ale cena za jaką ktoś ostatnio kupił. Wartość rynkowa telewizora kineskopowego nie wynosi 25zł, bo za tyle wystawiono, a nie kupiono. Inni sprzedali go za 10 zł :-)
Mam poprosić sprzedającego w serwisie aukcyjnym telefon HTC HD2, żeby od żądanej ceny obniżył mi cenę o amortyzację części? No bez żartów proszę :-D Towar jest wart tyle, za ile kupujący jest gotów zapłacić. Tu i teraz, w łatwo wyszukiwalnym miejscu.

    Zbyszek
PGP key: 0x36A0E600

Data: 2013-08-21 10:43:46
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 20 Aug 2013, Zbynek Ltd. wrote:

[...]

  Z *CZYM* się nie zgadzasz?

Amortyzacja powinna dotyczyć zużycia części od momentu zakupu, za te 1800, do momentu wyceny.

  Ano. Nie widzę miejsca na "niezgodę"

Wartość rynkowa jest wartością w momencie wyceny.

  Takoż.
  Oczywiste, jasne jak słońce i proste jak drut kolczasty.

[...]

  No dobrze, to też jest bezdyskusyjne.

Mam poprosić sprzedającego w serwisie aukcyjnym telefon HTC HD2, żeby od żądanej ceny obniżył mi cenę o amortyzację części? No bez żartów proszę :-D

  A kto Ci takie coś napisał?
  Napisałem, że *ulubioną metodą* wpuszczania ubezpieczonych w bambuko
jest wyliczanie (w przypadku "szkody całkowitej") *przez ubezpieczycieli*
odszkodowania jako "wartości zamortyzowanej" *zamiast* wartości rynkowej
(plus obcinanie jej o "wartość złomu" jeśli się da) i podobne obniżane
wartości naprawy "takiego starego złomu" (tak jakby naprawa starego
sprzętu była tańsza).

Towar jest wart tyle, za ile kupujący jest gotów zapłacić.
Tu i teraz, w łatwo wyszukiwalnym miejscu.

  No i co z tego ma wynikać w kontekście mojego posta, znaczy
Z CZYM SIĘ NIE ZGADZASZ?

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-08-21 15:27:31
Autor: Zbynek Ltd.
[...]

No tak, późna pora była. Najpierw przeczytałem Twoją wypowiedź, a potem odpisywałem. Powinienem uciąć cytat po pierwszym zdaniu.

Czyli nie zgadzałem się, że "zasadniczo" zgodne z prawem jest wzięcie ceny aktualnej za używane urządzenie, a obliczenie amortyzacji za 3 lata.

Ale nie spojrzałem na ceny. Sądziłem, że 3 letni, prehistoryczny, model może być sprzedawany już tylko używany, a widzę teraz, że nadal są oferowane nowe urządzenia :-)

Mam poprosić sprzedającego w serwisie aukcyjnym telefon HTC HD2, żeby od żądanej ceny obniżył mi cenę o amortyzację części? No bez żartów proszę :-D

  A kto Ci takie coś napisał?

Skoro są nadal oferowane nowe, to moja wypowiedź rzeczywiście brzmiała dziwnie:-)

    Zbyszek
PGP key: 0x36A0E600

Data: 2013-08-21 08:35:24
Autor: J.F.
Dnia Tue, 20 Aug 2013 21:16:36 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):
[...]

Ale pominales drugie zdanie
"Jednakże gdyby przywrócenie stanu
poprzedniego było niemożliwe albo gdyby pociągało za sobą dla
zobowiązanego nadmierne trudności lub koszty, roszczenie
poszkodowanego ogranicza się do świadczenia w pieniądzu"

Jesli obecnie taki telefon uzywany i sprawny mozna kupic na Allegro za
240 zl - wyplacone odszkodowanie wydaje sie odpowiednie.

No - moze w komisie, gdyz zakup na allegro jest obarczony ryzykiem,
chyba ze ubezpieczyciel udzieli darmowej polisy na to ryzyko, plus tyle ile serwis zazyczy sobie za przegranie danych :-)

Ale zakup ubezpiecza tez Allegro, wiec polise skreslam :-)

J.

Data: 2013-08-21 10:49:40
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 21 Aug 2013, J.F. wrote:

[...]

  Nie pominąłem, sprawdź dwa ostatnie zdania cytatu ;)

"Jednakże gdyby przywrócenie stanu
poprzedniego było niemożliwe albo gdyby pociągało za sobą dla
zobowiązanego nadmierne trudności lub koszty,

"Nadmiernych trudności" nie ma, bo poszkodowany oferuje załatwienie
całej naprawy na konkretnych warunkach, to jest jedynie opcja
na wypadek jakby zobowiązany uważał że "można taniej".

[...]

  Jeśli.
  Właśnie :)
  A można?
  To niech napiszą, że oferują dostarczenie takiego sprawnego,
używanego i w nie gorszym stanie niż poprzednio był zepsuty.
  Oczywiscie, że wtedy poszkodowany nie ma podstaw do dalszych
żądań.

  :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-08-22 00:25:57
Autor: J.F.
Dnia Wed, 21 Aug 2013 10:49:40 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):
On Wed, 21 Aug 2013, J.F. wrote:
[...]

"lub koszty". Dwa razy drozej, to chyba "nadmierne".

[...]

Zakladam ze jesli podali 700zl, to za fabrycznie nowy obecnie, wiec
uzywany i porysowany ... 240 wcale mnie nie zdziwi.

  To niech napiszą, że oferują dostarczenie takiego sprawnego,
używanego i w nie gorszym stanie niż poprzednio był zepsuty.

Mimo tych zapisow sady jednak nagminnie uznaja odszkodowanie w
pieniadzu.

J.

Data: 2013-08-22 12:46:06
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 22.08.2013 00:25, J.F. pisze:
Zakladam ze jesli podali 700zl, to za fabrycznie nowy obecnie, wiec
uzywany i porysowany ... 240 wcale mnie nie zdziwi.

I to jest chore podejście. Gość miał telefon, a teraz będzie miał 240zł, za które telefonu nie kupi. Na moje oko odszkodowanie powinno nie tylko wystarczyć na odtworzenie stanu sprzed wypadku ale także pokryć straty z okresu pomiędzy wypadkiem a czasem odtworzenia stanu sprzed wypadku.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-08-23 20:35:28
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 22 Aug 2013, J.F. wrote:

[...]

  No to teraz mamy prosty układ z art.6 KC: link do oferty!
  :D
  Jeśli można, to rzecz jasna mają rację.

  To niech napiszą, że oferują dostarczenie takiego sprawnego,
używanego i w nie gorszym stanie niż poprzednio był zepsuty.

Mimo tych zapisow sady jednak nagminnie uznaja odszkodowanie
w pieniadzu.

  Hm... mimo jednoznacznego twierdzenia poszkodowanych, że
nie mogą nabyć przedmiotu za tę kwotę?

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-08-23 14:12:52
Autor: Adramelech
[...]

Dzięki za informacje. Na razie napisałem do nich meila, czekam na dalsze wyjaśnienia od nich.

Piotr Sobolewski
adramel.cba.pl - portfolio 3d

Data: 2013-08-21 00:06:10
Autor: asasa
Użytkownik "Adramelech" <adresu@tu.nie.ma> napisał w wiadomości news:XnsA222D1D9F63D7adresutuniema127.0.0.1...
[...]

-- Piotr Sobolewski
adramel.cba.pl - portfolio 3d

napisz odwolanie do tego ubezpieczyciela dla swietego spokoju powolujac sie na stosowne paragrafy.

a pozniej pisz (sam) pozew cywilny do sadu. Tylko nie wiem co lepsze - żądać 510zl za naprawe czy naprawic i domagac sie zwrotu kosztow. O ile w przypadku aut jets to jasne (ze nie musisz naprawiac) tak w przypadku uszkodzenia innego mienia nie wiem.

Co do wyceny telefonu ubezpieczyciel mial racje. Przeciez nie wezmie pod uwage ceny nowego aparatu, chyba ze masz fakture a od zakupu aparatu minal krotki okres.

W przypadku samochodu brana jest pod uwage wartosc rynkowa z dnia wypadku a nie wartosc z dnia zakupu :)

Generalnie - tak czy siak - masz przesrane.

Adwokata z jednej strony odradzam, bo moze wziac kilka stowek. Jak wygrasz, niby dostajesz zwrot kosztow ale moze to nie byc kwota jaka zaplaciles za prowadzenie sprawy.

Mam jedna rade - nic Cie to nie bedzie kosztowalo - napisz do Rzecznika ubezpieczonych - ta instytucja Ci wyjasni co i jak i wskaze odpowiednie paragrafy na ktore mozesz sie powolac pozniej w pozwie.

www.rzu.gov.pl/

Powodzenia!

"...Pojęcie, a w zasadzie zakres, w jakim szkoda powinna być naprawiona, uregulowane  jest przepisami prawa. Chodzi tu przede wszystkim o art. 361 k.c.,  który wskazuje, że naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby mu  szkody nie wyrządzono. Szkoda jest to ubytek, uszczerbek dotykający  prawnie chronione dobra poszkodowanego. Jest różnicą między, tym czym  poszkodowany dysponowałby gdyby nie było zdarzenia wywołującego  szkodę, a tym, czym dysponuje rzeczywiście na skutek tego zdarzenia.  Wskutek wypadku drogowego może zostać wyrządzona szkoda na mieniu  i/lub na osobie majątkowa, niemajątkowa (krzywda) lub obie  jednocześnie. Z powstaniem szkody, przepisy łączą obowiązek  odszkodowawczy tzn. wyrównanie szkody, przywrócenie majątku poszkodowanego do stanu sprzed wystąpienia szkody. "

Zaniżone odszkodowanie po kolizji