Zapisy w OWU AC

Data: 2011-05-21 20:47:39
Autor: witek
Zapisy w OWU AC
On 5/21/2011 2:54 AM, Maciek wrote:
Witam

W OWU polisy AC mam następujące zapisy dotyczące wypłaty odszkodowania:

"1. Rozliczenie szkody może nastąpić w oparciu o:
1) oryginały faktur za części i naprawę pojazdu
przedstawione przez Ubezpieczającego;
2) kosztorysową wycenę w Systemie Audatex według
średnich stawek za roboczogodzinę obowiązujących
na terenie odpowiadającym adresowi zameldowania
lub siedziby przedsiębiorcy, bez uwzględnienia
podatku VAT, opłat celnych i innych kosztów;
w przypadku kosztorysowej wyceny przyjmuje się ceny
części zamiennych w wysokości określonej w systemie
Audatex pomniejszone o:
[ ciach tabelka ]
2. Jeśli przy zawieraniu Umowy nie umówiono się inaczej,
przy ustalaniu odszkodowania do wypłaty uwzględnia się
amortyzację części w wysokości:"

Przyznam, że (jak zapewne 99% ubezpieczających :->) OWU przejrzałem
pobieżnie i wykupiłem jedynie zniesienie amortyzacji. Mam niezbyt dużą
szkodę, wybrałem więc wycenę kosztorysową i niemiło się zdziwiłem, gdy
ceny wszystkich części zostały odpowiednio pomniejszone ("bo to jest
pomniejszenie, a nie amortyzacja"). Czy ubezpieczyciel może tak sobie
ceny części raz pomniejszać, raz amortyzować? Czy pozostaje mi
rozliczanie się na podstawie faktur VAT, czy można jakoś przymusić, do
rezygnacji z pomniejszania? :-)

to zależy co było w "ciach tabelka".

amortyzacja to koszt utraty wartości wskutek zużycia.
więc jeśli taki lub podobny opis znajduje się w "ciach tabelka" to jest to dokładnie amortyzacja i można trochę powalczyć,

notamiast jeśli w "ciach tabelka" jest zapis "pomniejszony o wagę cześci razy 1.57 zł / kg  to nie jest to amortyzacja.

Data: 2011-05-23 09:17:03
Autor: Maciek
Zapisy w OWU AC
W dniu 2011-05-22 03:47, witek pisze:
[...]
W "ciach tabelka" nie ma nic konkretnego. Jest wiek pojazdu, a w drugiej
kolumnie "% pomniejszenia". Tabela amortyzacji ma identycznie opisane
kolumny. Co ciekawe tabela "pomniejszenia" jest oczywiście dużo bardziej
restrykcyjna, niż tabela amortyzacji, gdyż pomniejszenia nie stosuje się
tylko w pierwszym roku użytkowania pojazdu (w tabeli amortyzacji przez
pierwszych 5 lat).
Maciek

Zapisy w OWU AC