Zapłata przelewem z dziwnym opisem operacji

Data: 2010-08-04 13:37:25
Autor: Maciek
Zapłata przelewem z dziwnym opisem operacji
Witam

Klient nie płacił mi przez dłuższy czas za wykonane usługi. Uzbierały
się przykładowo 3 faktury nr 1, 2, 3, na kwoty powiedzmy 1000, 2000 i
3000 PLN, czyli w sumie 6000 PLN. Pewnego pięknego dnia przychodzi
przelew z prywatnego konta klienta (rozliczenia są między
przedsiębiorcami - on też prowadzi DG) np. na 5000 PLN z opisem
transakcji w rodzaju "Poznań" (bo rzeczywiście faktura nr 1 dotyczyła
usługi wykonywanej w Poznaniu). Czy mam przyjąć, że zapłata dotyczyła
faktur 1 i 2, a 3 została zapłacona częściowo? Czy tworzyć na tę
okoliczność jakieś dokumenty, które dać do podpisania klientowi przy
najbliższym kontakcie, czy może radykalnie: odesłać pieniądze i kazać
zrobić przelew z poprawnymi opisami (przyznam, że ostatnia opcja mi się
najmniej podoba, bo mogę tych pieniędzy już nie zobaczyć ;-))?

Maciek

Data: 2010-08-04 13:39:44
Autor: Liwiusz
Maciek pisze:
[...]

   Nie przejmuj się, uznaj jak chcesz.

--
Liwiusz

Data: 2010-08-04 13:52:23
Autor: Maciek
W dniu 2010-08-04 13:39, Liwiusz pisze:
   Nie przejmuj się, uznaj jak chcesz.
Mam tylko taką wizję, że klient np. za pół roku upomina się o kasę,
argumentując iż przelew był zrobiony omyłkowo na 5000, a miał być na
1000, bo dotyczył tylko faktury nr 1, czy coś w tym stylu :-)
Ale skoro mam się nie martwić, to na razie tak zrobię ;-)

Maciek

Data: 2010-08-04 13:55:16
Autor: Liwiusz
Maciek pisze:
[...]

   Nie musisz oddawać, skoro był Ci winien 5000zł.

Ale skoro mam się nie martwić, to na razie tak zrobię ;-)

   Ciesz się, że masz takie problemy :)

--
Liwiusz

Data: 2010-08-05 00:59:47
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 4 Aug 2010, Maciek wrote:

[...]

  Najwyraźniej masz coś do zrobienia.
  Znaczy przeczytanie Kodeksu cywilnego.
  CAŁEGO :)
  Lektura łatwa, prosta i przyjemna (mimo że długa), przynajmniej
w porownaniu do ustaw podatkowych (z VAT na czele).

  Zacznij od art.451:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2_117.html
....i prawdopodobnie szybko dojdziesz do wniosku *DLACZEGO* :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-08-04 14:12:39
Autor: Piotrek
On 2010-08-04 13:39, Liwiusz wrote:

Nie przejmuj się, uznaj jak chcesz.

Aczkolwiek w przypadku ogólnym warto zachować "rewolucyjną czujność".

Znany jest przekręt polegający na tym, że tuż przed przedawnieniem należności, w zamian za odstąpienie od drogi sądowej, należność zostaje zapłacona przez "zaprzyjaźnioną" firmę. Tytuł przelewu dość enigmatyczny i bez odniesienia do numerów faktur, etc.

Wkrótce po przedawnieniu należności firma, która zrobiła przelew stwierdza, że został on wykonany przez pomyłkę i żąda zwrotu kasy.

Tu wprawdzie wierzyciel i zlecający przelew to jest ta sama osoba fizyczna tak więc szansę na wałek, ale case warto zapamiętać.

Piotrek

Data: 2010-08-04 14:30:07
Autor: \\n
W dniu 04-08-2010 14:12, Piotrek pisze:
On 2010-08-04 13:39, Liwiusz wrote:

[...]

Jak pacjent biernie czeka na przedawnienie należności to właściwie taki wałek mu się należy.

--
Panie, zachowaj mnie od zgubnego nawyku mniemania,
że muszę coś powiedzieć na każdy temat i przy każdej okazji.

Data: 2010-08-04 14:35:05
Autor: Liwiusz
\n pisze:

Jak pacjent biernie czeka na przedawnienie należności to właściwie taki wałek mu się należy.

   Jakie bierne czekanie? Przecież jest mowa o domaganiu się zapłaty i zapłacie przez "podstawioną" firmę.

--
Liwiusz

Data: 2010-08-04 14:37:10
Autor: \\n
W dniu 04-08-2010 14:35, Liwiusz pisze:
\n pisze:

Jak pacjent biernie czeka na przedawnienie należności to właściwie
taki wałek mu się należy.

Jakie bierne czekanie? Przecież jest mowa o domaganiu się zapłaty i
zapłacie przez "podstawioną" firmę.

i tak długo się domaga aż dochodzi do przedawnienia?

Data: 2010-08-04 14:40:08
Autor: Liwiusz
\n pisze:

[...]

  Nie, przecież w opisywanym przypadku zapłata nastąpiła przed przedawnieniem.

--
Liwiusz

Data: 2010-08-04 12:55:12
Autor: witek
\n pisze:

[...]

Temat już był. Może z rok albo dwa temu.
Gotfryd dokładnie objaśnił co należy zrobić, żeby takich wałków uniknąć.
Pogooglać proszę, bo temat długi.

Data: 2010-08-04 23:37:19
Autor: Liwiusz
witek pisze:
\n pisze:

[...]

   I nie da się w dwóch zdaniach streścić?

--
Liwiusz

Data: 2010-08-04 16:50:54
Autor: witek
Liwiusz wrote:
witek pisze:
\n pisze:

[...]

pewnie sie da, ale mi sie tez nie chce szukac tego co gotfryd napisal, zeby to strescic.

Data: 2010-08-04 14:45:33
Autor: \\n
\n pisze:

[...]

Ja się odnoszę do tego co napisał Piotr: "tuż przed przedawnieniem należności, w zamian za odstąpienie od drogi sądowej, należność zostaje zapłacona"

Data: 2010-08-04 14:47:37
Autor: Liwiusz
\n pisze:

[...]

   I gdzie tu masz bierne czekanie do przedawnienia?

   Pomijają już fakt, że w opisanym przekręcie nie trzeba czekać do czasu bliskiego przedawnieniu, można go zacząć choćby i rok wcześniej.

--
Liwiusz

Data: 2010-08-04 14:55:27
Autor: \\n
\n pisze:

[...]

No jeśli decyzja o wstąpieniu na drogę sądową zajmuje pacjentowi dwa lata to zdecydowanie potrzebuje "odrobiny" zaktywizowania.

Pomijają już fakt, że w opisanym przekręcie nie trzeba czekać do czasu
bliskiego przedawnieniu, można go zacząć choćby i rok wcześniej.

Nie, ale ja się odnosiłem do tego co napisał Piotr

Data: 2010-08-04 15:03:14
Autor: Liwiusz
\n pisze:

No jeśli decyzja o wstąpieniu na drogę sądową zajmuje pacjentowi dwa lata to zdecydowanie potrzebuje "odrobiny" zaktywizowania.

   W jakim celu? Sąd to jedyny słuszny i najlepszy sposób dochodzenia należności? Często ani nie tani, ani nie skuteczny.

--
Liwiusz

Data: 2010-08-04 15:09:55
Autor: Piotrek
On 2010-08-04 15:08, \n wrote:
Na przykład jaki?

Generalnie każde polubowne załatwienie sprawy jest lepsze niż sąd.

Choćby z tego powodu, że do sądu nie chodzi się po sprawiedliwość tylko po wyrok. Tak więc różnie to może być z tą sprawiedliwością.

P.

Data: 2010-08-04 15:23:51
Autor: \\n
On 2010-08-04 15:08, \n wrote:
Na przykład jaki?

Generalnie każde polubowne załatwienie sprawy jest lepsze niż sąd.

Wiadomo, że nie strzelasz sądem na drugi dzień po terminie płatności ale jeżeli dwa lata polubownych załatwiań nie doprowadza do uregulowania należności to równie dobrze można sobie było przez ten czas poleżeć do góry brzuchem. I ja to tak traktuję. ;-)

Choćby z tego powodu, że do sądu nie chodzi się po sprawiedliwość tylko
po wyrok. Tak więc różnie to może być z tą sprawiedliwością.

Sprawiedliwie czy nie ważne żeby pieniądze dostać.

Data: 2010-08-04 15:26:24
Autor: Liwiusz
\n pisze:

Wiadomo, że nie strzelasz sądem na drugi dzień po terminie płatności ale jeżeli dwa lata polubownych załatwiań nie doprowadza do uregulowania

   O to właśnie chodzi, że doprowadza.

Choćby z tego powodu, że do sądu nie chodzi się po sprawiedliwość tylko
po wyrok. Tak więc różnie to może być z tą sprawiedliwością.

Sprawiedliwie czy nie ważne żeby pieniądze dostać.

    O to chodzi. A w sądzie może się okazać, że się nie dostanie. Bo fakturę podpisał jeden prezes, zamiast KRSowych trzech. O szeregowych pracownikach już nie wspominając.

--
Liwiusz

Data: 2010-08-04 14:50:13
Autor: \\n
\n pisze:

[...]

a wracając do pierwotnego posta - opis jest w zasadzie nieważny gorzej że z prywatnego konta (chyba że chodzi o OFPDG)

Data: 2010-08-04 15:18:40
Autor: Maciek
W dniu 2010-08-04 14:50, \n pisze:
a wracając do pierwotnego posta - opis jest w zasadzie nieważny gorzej że z prywatnego konta (chyba że chodzi o OFPDG)
Konto osoby fizycznej prowadzącej DG, ale wcześniej dostawałem zapłatę z
konta "firmowego", tzn. poza innym numerem konta był jeszcze firmowy
przedrostek przed imieniem i nazwiskiem. W sumie nie wiem skąd ta zmiana
(może firmowe konto mu zablokowali ;))

Maciek

Data: 2010-08-04 15:22:20
Autor: Liwiusz
Maciek pisze:
W dniu 2010-08-04 14:50, \n pisze:
[...]

   W przypadku osoby fizycznej prowadzącej DG, konto "firmowe" i konto "prywatne" należy do tego samego podmiotu, więc obaw nie ma.

--
Liwiusz

Data: 2010-08-04 15:07:52
Autor: Piotrek
On 2010-08-04 14:45, \n wrote:
Ja się odnoszę do tego co napisał Piotr: "tuż przed przedawnieniem
należności, w zamian za odstąpienie od drogi sądowej, należność zostaje
zapłacona"

Czy "zapłata" należności nastąpiła tydzień przed przedawnieniem czy 1.5 roku przed przedawnieniem to jest bez znaczenia dla samego mechanizmu wałka.

Ważne jest to, że "zmiana" wierzyciela nastąpiła na gębę. Tak więc ZTCW były istotne problemy dowodowe ażeby wykazać wałek.

Ale ja tam nie wnikam w to, jak niektórzy prowadzą swój biznes. W końcu bawią się za swoje pieniądze ...

Piotrek

Data: 2010-08-05 01:03:46
Autor: Gotfryd Smolik news
[...]

  No to przelew przyszedł z prywatnego konta firmowego :|
(fakt, że bank o tym iż konto jest wykorzystywane w celu DG nie wie
wiele nie zmieni - regulacja w ustawie o podatku dochodowym
dotyczy *wykorzystywania* konta, a nie jego *przeznaczenia*).
  Z p. widzenia przyjmującego - żaden problem, w razie czego to
płacący będzie sobie z USem i bankiem ustalał status swojego konta ;)

pzdr, Gotfryd

Zapłata przelewem z dziwnym opisem operacji