Zardzewiała śruba

Data: 2010-06-16 13:54:26
Autor: Milosz K.
Zardzewiała śruba
Trafił mi sie na serwis doświekowy model rowera turystycznego (takie też się jednak czasem zdarzają). W związku z powyższym mam pytanie. Śruba mocująca kierownicę (dokręcana od góry) jest lekko zardzewiała (lub jak kto woli zapieczona). Próbowałem ją spryskać WD-40 i zostawić na dwa dni. Niestety ni ch-ch. Nawet nie drgnie. Czy ktośma jakiś patent, żeby coś takiego odkkręcić?

Pozdrawiam, M.

--
http://bikes.maverick-multimedia.pl __________ Information from ESET Smart Security, version of virus signature database 5192 (20100612) __________

http://www.eset.com

Data: 2010-06-16 14:14:34
Autor: Tomasso
Zardzewiała śruba
Użytkownik "Milosz K." napisał:
Śruba mocująca kierownicę (dokręcana od góry) jest lekko zardzewiała

Jeśli piszesz o tej, która jest współosiowa z główką ramy, to ona na długim odcinku wkręcona jest w klin i lubi się zapiekać.

Jeśli sztyca widelca jest na wylot, to ją psiknij tamtędy. Jeśli nie, zostaje rozwiązanie siłowe.

Data: 2010-06-16 17:34:27
Autor: 666
Zardzewiala sruba.
Może kluczem udarowym, pneumatycznym, musiałbyś podjechać do jakiejś ASO samochodowej lub przynajmniej wulkanizatora (zwykle mają pneumatyczne pistolety udarowe do odkręcania zapieczonych śrub od kół).

-- -- -

Data: 2010-06-17 18:04:39
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Zardzewiala sruba. [ot]
666 bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne skreślić):
Może kluczem udarowym, pneumatycznym, musiałbyś podjechać do jakiejś ASO samochodowej lub przynajmniej wulkanizatora (zwykle mają pneumatyczne pistolety udarowe do odkręcania zapieczonych śrub od kół).

Kiedy, u cholery, nauczysz się odpisywać?!

Data: 2010-06-17 18:09:25
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Zardzewiala sruba. [ot]
[...]

Zapomnij, albo otrzymasz ksywkę "Don Kichot".
Ten pajac upominany był wielokrotnie, przez wielu. Bez skutku.

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2010-06-16 14:45:24
Autor: Pawel Ratajczak
Zardzewiała śruba
W dniu 2010-06-16 13:54, Milosz K. pisze:
Czy ktośma jakiś patent, żeby coś takiego odkkręcić?

Ja w takich przypadkach (jeśli żadne odrdzewiacze nie pomagają) uderzam
młotkiem w taką śrubę (mądrość pewnego starego mechanika samochodowego)
a potem już zawsze daje radę odkręcić kluczem.

Pozdrawiam serdecznie,
Paweł

Data: 2010-06-17 23:16:41
Autor: robertcb
Zardzewiała śruba
> [...]

młotkiem w taką śrubę (mądrość pewnego starego mechanika samochodowego)
a potem już zawsze daje radę odkręcić kluczem.

Wiadomo.

Bez młota to nie robota.

Data: 2010-06-16 14:47:00
Autor: Leszek Karlik
Zardzewiała śruba
On Wed, 16 Jun 2010 13:54:26 +0200, Milosz K. <not@availa.ble.pl> wrote:

[...]
PrĂłbowałem ją spryskać WD-40 i zostawić na dwa dni. Niestety ni ch-ch.  Nawet nie drgnie. Czy ktośma jakiś patent, Ĺźeby coś takiego odkkręcić?

1) dobry olej penetrujący (WD-40 to taki dość uniwersalny środek, jak
większość środkĂłw uniwersalnych nie jest najlepszy w określonych  zastosowaniach)
2) opalarka, podgrzać i spróbować wtedy
3) puknąć młotkiem parę razy, może puści
4) klucz udarowy :->
5) rozwiercić i potraktować wykrętakiem lub rozwiercić wiertłem  lewostronnym

--
Leszek 'Leslie' Karlik

Data: 2010-06-16 19:30:41
Autor: Dariusz K. Ładziak
Zardzewiała śruba
[...]

Parę młotków jej sprzedać - jak nie chcesz pokaleczyć to przez aluminiową podkładkę, nie przez drewno. Polać Coca-Colą, poczekać. Jak nie pomoże - pozostaje delikatnie zeszlifować łeb sześciokątny lub rozwiercić imbus i wbić resztę do wnętrza rury sterowej - wbijając luzujesz klin, potem po prostu go wyjmiesz.

--
Darek

Data: 2010-06-17 10:53:49
Autor: granat
Zardzewiała śruba
Dariusz K. Ładziak pisze:

aluminiową podkładkę, nie przez drewno. Polać Coca-Colą, poczekać. Jak

jest metoda ktora rozkreca sie wiekowe zardzewiale elementy: podgrzac jakims palnikiem srobe i dac temu ostygnac. naprezenia w metalu powinny zadzialac lepiej niz jakie kolwiek wd-40.

granat

Data: 2010-06-17 16:19:01
Autor: Dariusz K. Ładziak
Zardzewiała śruba
Użytkownik granat napisał:
Dariusz K. Ładziak pisze:

[...]

Ale wiesz - szpilka w lalce siedzi w takim miejscu że palnikiem nie idzie grzać. Tylko młotek wchodzi w rachubę i polewanie od dołu coca-colą.

--
Darek

Data: 2010-06-19 07:59:49
Autor: Krzyś Cierpiętnik
Zardzewiała śruba
Dariusz K. Ładziak wrote:

Użytkownik granat napisał:
Dariusz K. Ładziak pisze:

[...]

Co wy z tą coca-colą. Nie możecie sobie normalnie kwasu fosforowego
(castorama etc.) albo cytrynowego (spożywczy) kupić?

Z mojego doświadczenia: coś dobrze penetrującego + czas + młotek.

--
Krzyś

Data: 2010-06-19 08:19:53
Autor: Krzyś Cierpiętnik
Zardzewiała śruba
Krzyś Cierpiętnik wrote:

Nie moĹźecie sobie normalnie kwasu fosforowego (castorama etc.) albo
cytrynowego (spożywczy) kupić?

....albo octu.

--
Krzyś, co znowu sam sobie odpowiada

Data: 2010-06-20 01:32:27
Autor: Dariusz K. Ładziak
Zardzewiała śruba
Użytkownik Krzyś Cierpiętnik napisał:
Dariusz K. Ładziak wrote:

Użytkownik granat napisał:
Dariusz K. Ładziak pisze:

[...]

Cytrynowy nie konwertuje rdzy do tak śliskich struktur jak fosforany. Do Castoramy po Fosol daleko - a Coca-Colę w każdym spożywczaku mają. Stary sprawdzony sposób na zapieczone gwinty.

--
Darek

Data: 2010-06-17 11:09:12
Autor: Jan Cytawa
Zardzewiała śruba
Milosz K. napisał:

[...]

Czy chodzi o srube, ktra mocuje wspornik w widelcu czy o srube mocujaca
sama kierownice do wspornika

Jan Cytawa

Data: 2010-06-17 05:35:55
Autor: Mateusz
Zardzewiała śruba
serwisant raczej powinien wiedzieć (skoro wie to taki amator jak ja),
że odpowiednio długie ramię (kawał rury przy kluczu - oczywiście
dobrym, nie wyrobionym) załatwi spokojnie sprawę.

Data: 2010-06-17 14:51:32
Autor: MichałG
Zardzewiała śruba
Mateusz pisze:
serwisant raczej powinien wiedzieć (skoro wie to taki amator jak ja),
że odpowiednio długie ramię (kawał rury przy kluczu - oczywiście
dobrym, nie wyrobionym) załatwi spokojnie sprawę.

przy odpowiednim ramieniu i dobraj nasadce otrzymasz pięknie wyokrąglony łepek na srubie...

michał

Data: 2010-06-17 15:40:03
Autor: Pawel Ratajczak
Zardzewiała śruba
W dniu 2010-06-17 14:51, MichałG pisze:
[...]

Albo jak będzie dobrze spasowany klucz do nakrętki uda się ukręcić łeb
od śruby, która o ile dobrze pamiętam jest z gwintem M8.

Pozdrawiam serdecznie,
Paweł

Data: 2010-06-17 16:23:55
Autor: Dariusz K. Ładziak
Zardzewiała śruba
Użytkownik Mateusz napisał:
serwisant raczej powinien wiedzieć (skoro wie to taki amator jak ja),
że odpowiednio długie ramię (kawał rury przy kluczu - oczywiście
dobrym, nie wyrobionym) załatwi spokojnie sprawę.
  Niby jak załatwi? Jak będziesz miał odrobinę szczęścia to tym przedłużonym kluczem ukręcisz łeb śruby - masz śrubę do wymiany ale połączenie klinowe puszcza, gwint w klinie możesz obić, wymoczyć w odrdzewiaczu lub podgrzać i następnie klin od resztek śruby uwolnić. A jak masz pecha to rozmaślisz na okrągło łeb śruby i tyle twojego kręcenia. Masz w tym momencie sytuację gorszą od wyjściowej - mało że gwint zapieczony to jeszcze łeb zjechany.

--
Darek

Data: 2010-06-17 18:58:38
Autor: MichałG
Zardzewiała śruba
Dariusz K. Ładziak pisze:
[...]

czyli przechodzimy do etapu 2, czyli szlifierki kątowej... ;)
delikatnie odciąć łepek , pobijak i młotek,  klin wypada dołem... (lub nie- bo też zapieczony, ale wtedy mozna sie bardziej przyłozyć ... i rozwalic bieżnie na sterach;) - lepiej nalać czegoś co nie lubi sie z rdzą od dołu, cierpliwość wskazana)
michał

Data: 2010-06-18 08:01:38
Autor: bans
Zardzewiała śruba

jak masz pecha to rozmaślisz na okrągło łeb śruby i tyle twojego
kręcenia. Masz w tym momencie sytuację gorszą od wyjściowej - mało że
gwint zapieczony to jeszcze łeb zjechany.

Można wtedy spróbować "wbić gwiazdkę" (WTF? ;), co mi radził mechanik, ale zrezygnowałem, bo ja tak załatwiłem pedał SPD przy odkręcaniu - a po wbiciu owej "gwiazdki" już by się go nie dało z powrotem przykręcić. Ale jeśli można wymienić śrubę, to czemu nie?

--
bans

Data: 2010-06-18 11:51:59
Autor: Dariusz K. Ładziak
Zardzewiała śruba
Użytkownik bans napisał:

jak masz pecha to rozmaślisz na okrągło łeb śruby i tyle twojego
kręcenia. Masz w tym momencie sytuację gorszą od wyjściowej - mało że
gwint zapieczony to jeszcze łeb zjechany.

Można wtedy spróbować "wbić gwiazdkę"

Jaką gwiazdkę, rozmawiamy o mocowaniu klinowym. Gwiazdka ma tak nikła długość gwintu że raczej się nie zapieka.

--
Darek

Data: 2010-06-18 12:02:23
Autor: bans
Zardzewiała śruba

Jaką gwiazdkę,

To jeszcze mi napisz, co to dokładnie jest :)
Bo z tego: "Gwiazdka ma tak nikła długość gwintu że raczej się nie zapieka" wynika, że chyba nie o tym samym piszemy.

rozmawiamy o mocowaniu klinowym.

Ja czytałem o "rozmaśleniu na okrągło łba śruby", twórcy wątku chodziło o "śrubę mocująca kierownicę (dokręcana od góry)", więc nie wiem, co nagle do rzeczy ma jakieś zapiekanie się gwiazdki.

--
bans

Data: 2010-06-18 12:05:24
Autor: bans
Zardzewiała śruba
W dniu 2010-06-18 12:02, bans pisze:

Jaką gwiazdkę,

To jeszcze mi napisz, co to dokładnie jest :)

Dobra, już wiem, przypadkowy zbieg okoliczności, ty piszesz o gwiazdce sterów, a ja pisze o patencie na wbijanie "gwiazdki" w obrobiony łeb śruby. Moja "gwiazdka" to klucz.

--
bans

Data: 2010-06-18 12:17:58
Autor: Tomek
Zardzewiała śruba
bans pisze:
sterów, a ja pisze o patencie na wbijanie "gwiazdki" w obrobiony łeb śruby. Moja "gwiazdka" to klucz.

Torx?

Data: 2010-06-18 12:24:56
Autor: bans
Zardzewiała śruba
W dniu 2010-06-18 12:17, Tomek pisze:

Torx?

Być może, a może to jakiś patent mechaników samochodowych. Polazłem niedawno do kumpla - mechanika (samochodowego) po solidny imbus do odkręcenia SPD. Niestety, okazało się, że główka śruby jest juz mocno przeze mnie obrobiona i żadne imbus nie chwyci. Wtedy kumpel powiedział, że można "nabić gwiazdkę" i odkręcić pedał, niestety - mała szansa, żeby dało się go przykręcić potem z powrotem.

Skutek? W obu rowerach mam teraz SPD :)

--
bans

Data: 2010-06-18 10:01:53
Autor: Jan Cytawa
Zardzewiała śruba
Mateusz napisał:

serwisant raczej powinien wiedzieć (skoro wie to taki amator jak ja),
że odpowiednio długie ramię (kawał rury przy kluczu - oczywiście
dobrym, nie wyrobionym) załatwi spokojnie sprawę.

Nie wiem jak sie to ma do mojego konkretnego pytania.

Jan Cytawa

Zardzewiała śruba