Zarówka do Lumen X6

Data: 2010-09-22 06:02:52
Autor: 666
Zarówka do Lumen X6
Potrzebuję zapas do latarki Lumen X6 i tak się zastanawiam nad żarówką.

Nominalna żarówka jest dla 6 baterii alkalicznych po 1,5 volta.

Jeśli zastosować akumulatorki "C" po 1,2 volta to napięcie na żarówce będzie niższe i mogłaby nie dawać pełnego światła.

Może więc dać zamiennik o niższym napięciu, np. żarówkę od Lumena X4 ?

Tak przy okazji:

Jestem mile zaskoczony żywotnością baterii w Lumenie X6, wg instrukcji powinny trzymać 6 godzin i rzeczywiście po kilku nurkowaniach nie widać spadku jasności.

Co ma tę zaletę, że lecąc gdzieś samolotem nie trzeba targać akumulatorków i ładowarki, a po prostu  już na miejscu kupić baterie alkaliczne dobrej jakości (płaciłem $8 za kpl. 6 szt R14).

Data: 2010-09-23 14:14:36
Autor: Maciej
Zarówka do Lumen X6
Jeśli chcesz zakombinować z akumulatorkami to potrzebujesz żarówki na 7,2V np. takiej:

http://www.lightmarket.pl/produkt-21-ZAR._LATARKOWA_P13,5S_7,2V_0,55A_HALOGEN_SPEC-2833-46.html

Poza tym nie musisz pakować ciężkich aku typu C.

Możesz latarkę wyposażyć w akumulatorki AAA + adaptory (takie pojemniczki plastikowe przerabiające paluszki w R14).  Lekkie i wszędzie naładujesz tyle, że latarka złapie pływalność lekko dodatnią - ale to chyba żaden problem.

A najlepiej jak masz czas i możliwości to przerób latarkę na diodę CREE XP-G R5 z soczewką Ledil 5,5st. - będziesz miał trzy razy mocniejsze światło - 350 lumenów spokojnie, a można więcej z jednej wycisnąć. Sam przerobiłem swojego LumenaX4 na diodę i akumulatorki - sprawdzone, przetestowane i działa OK.

Pozdrawiam

Maciej

Data: 2010-09-24 07:51:09
Autor: Maciej
Zarówka do Lumen X6
Możesz latarkę wyposażyć w akumulatorki AAA + adaptory (takie pojemniczki plastikowe przerabiające paluszki w R14).

Drobny błąd - chodziło oczywiście o te 'większe' paluszki czyli AA..

Data: 2010-09-24 10:14:09
Autor: 666
Zarówka do Lumen X6
Wydaje mi się, że żarówka z Twojego linka ma mały prąd.
IMHO powinna mieć amperaż rzędu 0,85 mA.
No i te różnice pomiędzy "halogen", "jodowe", "kryptonowe", "ksenonowe", ...
Najlepsze zdaje się są "halogen-xenon" (nie mylić z "ksenonowymi" wyładowczymi), to kwestia zdaje sie możliwości "przewoltowania" czyli
podwyższenia mocy nominalnej o 25%.

Aż wziąłem lupę i miernik i czytam napisy z oryginalnej żarówki, która
siedziała w Lumenie X6:

Philips HPR04
7.4V 0.7A B8
GERMANY

Oporność (na zimno, domowy miernik) około 1,2 ohma.

I pomocnicze info:

Po 3-4 godzinach świecenia pod wodą napięcie na nieobciążonych bateriach
alkalicznych Varta High Energy No. 4914 wynosi po 1,40 V na ogniwo, przy czym
latarka nadal świeci jasnym "białym" (na powierzchni) światłem na oko tak
samo jak przy nowych bateriach.

I ciekawe spostrzeżenie:

Próby robię z wyjetym o-ringiem żeby go na sucho nie niszczyć i po mocnym
zakręceniu do końca głowicy Lumena X6 nagle lampa gaśnie.
I znów się zapala po minimalnym odkręceniu głowicy.
Piszę o tym, bo to może być zagadka "niewyjaśnionych" zgaśnięć Lumenów pod
wodą, być może wystarczy wówczas nieco odkręcić głowicę o jakieś 1/32 - 1/16
obrotu.
Tak czy inaczej to IMHO wada konstrukcyjna.

I szkoda, że odbłyśnik (lustro) jest z tworzywa, co ogranicza moc wkładanych
żarówek (ryzyko roztopienia odbłyśnika na styku z kołnierzem żarówki).

Pozdrawiam

-- -- -

Data: 2010-09-24 12:55:05
Autor: Maciej
Zarówka do Lumen X6
Wydaje mi się, że żarówka z Twojego linka ma mały prąd.
IMHO powinna mieć amperaż rzędu 0,85 mA.

Oczywiście można na większy prąd jeśli taką się znajdzie - to był tylko
przykład, no i te 4,39zł za żarówkę halogenową.... w sklepie nurkowym są po 28zł.

Pamiętać należy jedynie zależność większy prąd = szybsze rozładowanie
baterii.

Tak czy inaczej to IMHO wada konstrukcyjna.

Wydaje się mi, że otwór w lustrze jest dość wąski i może w niektórych
sytuacjach "łapać" klosz żarówki przy dokręcaniu/odkręcaniu i zwyczajnie
powodować jej przekręcenie. A kiedy przerwa w kołnierzu żarówki zejdzie się
ze stykiem latarka gaśnie. Wystarczy ją trochę odkręcić i znów świeci.
Można spróbować nieco ten otwór poszerzyć i przetestować czy problem
ustąpił.

Data: 2010-09-23 14:17:07
Autor: Maciej
Zarówka do Lumen X6
[...]

-- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/

Data: 2010-09-23 20:53:09
Autor: 666
Zarówka do Lumen X6
Na AA.
Widziałem takie gotowe adaptery na Wolumenie w dwóch wykonaniach, od 1,50 zł/szt..
Jeśli ktoś już ma w domu cały bank paluszków AA, to może mieć sens.

Co do diody:
Gralmarine robi głowiczkę diodową do technisubowego Lumena, tylko te ceny...

Jak skalkulujesz latarkę powiedzmy nową 143 zł, głowicę Gralmarine LED 3W 160 zł, 6 szt. aku NiMH 5500 mAh po dwadzieścia parę
złotych ("półhurtowo") to wyjdzie razem prawie pięć stówek i to licząc jeszcze bez ładowarki dużych "C"/"D" (R14).
A to nadal będzie "tylko" jednodiodowy Lumen X6.

Natomiast mam pytanie:
Czy przy przeróbce X6 na LED (lub użyciu Gralmarine) wykorzystuje się oryginalne zwierciadło Lumena, czy nie?
Bo mam jedną skorodowaną sztukę po zalaniu i tu widziałbym jakiś sens ekonomiczny uratowania reszty...

Ciekawie wygląda oryginalny nowy Lumen LED (kilka diód LED) od Technisuba, tylko pieruńsko drogi jest i znów pojawi się stare
pytanie, że jest za duży na backup i za mały na główne?

Pozdrawiam

-- -- -

Data: 2010-09-24 09:00:13
Autor: Maciej
Zarówka do Lumen X6
Na AA.

[...]

A jak samemu zrobisz to wyjdzie: led XP-G R5 23zł; driver zasilający 25zł;
soczewka Ledil 5,5st. 9zł; 5cm izolowanego drutu do połączeń; kawałek
aluminium na radiator. Wychodzi około 60zł + koszty przesyłki jak zamówisz z
netu. Aku AA + adaptory dodatkowe 40zł (ładowarkę do AA zakładam, że chyba
większość już posiada). Całkowity koszt źródło światło + zasilanie zamyka
się w granicy 110zł.

Zwierciadło niepotrzebne - mogę wysłać zdjęcie jak wygląda to u mnie w
LumenX4. Latarka świeci trochę słabiej od 35W Grozy.

Pozdrawiam
Maciej

Zarówka do Lumen X6