Zarowki energooszczedne

Data: 2009-12-28 14:51:20
Autor: jagon
Zarowki energooszczedne
Witam

Potrzebuje kupic 15 sztuk zarowek z mocowaniem gu10.
Moze ktos poradzic jakis model/producenta ?
Glownie zalezy mi na mocy (ok 30-40 wat/sztuka), oczywiscie na energooszczednosci i trwalosci.  Lookam na alledrogo, ale niestety gubie sie w tym calym natloku rodzajow tych zarowek.. ecoLED, powerLed, LED, swietlowki kompaktowe itd.

Jedyne opinie /wsrod znajomkow/ na temat zywotnosci i jakosci oswietlenia takimi zarowkami to sa opinie na zasadzie " ktos cos gdzies kiedys powiedzial"..
 Bo informacje sprzedawcow odnosnie trwalosci maja ogromna rozpietosc - od 8k h do 100k h  a reszta informacji /nawet czasami producent i nazwa/ sa identyczne, podobnie jest z temperatura swiatla - tez spore roznice przy takich samych modelach.

Moze ktos z doswiadczenia powie jak to z tym jest ? Jaka jest ich trwalosc? Jakie swiatlo ? Lepiej kupic jakas zarowke z np. 10 diodami czy taka z np. 40 ? A moze lepiej swietlowke kompaktowa ? Moze ktos cos polecic ?

Pozdrawiam.

Jagon

Data: 2009-12-29 08:11:36
Autor: Druid29
Zarowki energooszczedne

Użytkownik "jagon" <jag@op.pl> napisał w wiadomości news:hhad4h$b1i$1pippin.nask.net.pl...
[...]

Ja mogę polecić trzymanie się sprawdzonych producentów i uważne przeczytanie specyfikacji źródeł światła. Jako punkt wyjściowy przyjmij www.osram.pl. Dla mnie cała reszta producentów to eksperyment na oświetleniu i własnej kieszeni.

Pozdrawiam,
Druid29

Data: 2009-12-29 13:34:30
Autor: AA
Zarowki energooszczedne
mnie cała reszta producentów to eksperyment na oświetleniu i własnej kieszeni.

I to jest prawda. Mam lampe z zarowka halogenowa. Kolejne palily sie po 1-3 miesiacach. Markowe, nie markowe, nadajace sie do regulacji sciemniaczem - nic to nie dalo.
Pomoglo dopiero zdemontowanie oslonki szklanej, ktora zabezpieczala przed dotknieciem goracej zarowki. Najtansza zarowka dziala juz 2 lata.

AA

Data: 2009-12-29 15:43:45
Autor: Artur Lew
Zarowki energooszczedne
W dniu 2009-12-29 08:11, Druid29 pisze:
Ja mogę polecić trzymanie się sprawdzonych producentów i uważne przeczytanie specyfikacji źródeł światła. Jako punkt wyjściowy przyjmij www.osram.pl. Dla
tia, rozumiem ze tam pracujesz ze kaza Ci mowic takie bzdury?
:D

Artur Lew
arturdotlewatgmaildotcom

Data: 2009-12-29 08:11:16
Autor: Mamut
Zarowki energooszczedne
ja tam kupilem jakies noname'y cztery za 8,99zl i dwie osram'y po
22,99zl. To bylo kilka miesiecy temu.
W żyrandolu mam teraz dwie te tanie i dwie te drogie. Te tanie swiecą
jasniej i szybciej zapalają sie do pelnej jasnosci. Te osramy mają
taki efekt że przez około sekunde "ożywają" i dopiero po tym czasie
świecą normalnie. Także polecam tansze :) Co do żywotnosci to wypowiem
sie za 5lat.

Data: 2009-12-29 18:49:35
Autor: Artur Lew
Zarowki energooszczedne
W dniu 2009-12-29 17:11, Mamut pisze:
taki efekt że przez około sekunde "ożywają" i dopiero po tym czasie
świecą normalnie.
To akurat zaleta ;)
Bo swiadczy o tym ze te Osramy maja tzw podgrzewanie elektrod dzieki
czemu beda swiecily znacznie dluzej.
Ale to jedyna zaleta.
W praktyce elektronika w srodku wyglada tak samo.
Ten efekt powyzej zapewnia jeden element elektroniczny, w tych tanszych
sie go po prostu nie montuje (jak zwykle oszczednosc, koszt okolo 1zl).
Z zywotnoscia swietlowek jest roznie ale zalezy jak sa uzytkowane.
Tam gdzie czesto sie wlacza swiatlo nie ma sensu montowanie swietlowek
bo to znakomicie skraca ich zywotnosc.
Takiego efektu nie maja LED-y, te mozna wlaczac iles tam razy na sekunde
bez wplywu na ich zywotnosc.
W dluzej uzytkowanych pomieszczeniach mozna je montowac.
Te lepsze modele potrafia wytrzymac nawet 5 latek.
Niemniej przyszlosc i tak nalezy do LEDow albo technologii okololedowych
(np OLED)...

Data: 2010-01-02 09:25:07
Autor: Czarek Daniluk
Zarowki energooszczedne
Użytkownik Artur Lew napisał:
[...]

Zauważ że led zasilany 50Hz - zapala się i gaśnie 50 razy na sekundę, ja widzę to migotanie i niezbyt mi to odpowiada, ledy mam tylko w łazience ;)

Pozdrawiam !!

Data: 2010-01-02 12:13:14
Autor: Artur Lew
Zarowki energooszczedne
W dniu 2010-01-02 09:25, Czarek Daniluk pisze:
Zauważ że led zasilany 50Hz - zapala się i gaśnie 50 razy na sekundę, ja
widzę to migotanie i niezbyt mi to odpowiada, ledy mam tylko w łazience ;)
Zauwaz ze mowisz o jakims koszmarnym zasilaniu gdzie chinczyk
zaoszczedzil na kondensatorze albo zasila to polowkowo z sieci ;)
W normalnych warunkach masz pelna filtracje i jak zauwazysz migotanie to
szacun skoro na oscyloskopie to praktycznie niemierzalne ;)

Data: 2010-01-02 12:23:42
Autor: Prawusek
Zarowki energooszczedne

"Artur Lew" <no_spamik_artee@poczta.onet.pl> wrote in message
W dniu 2010-01-02 09:25, Czarek Daniluk pisze:
> Zauważ że led zasilany 50Hz - zapala się i gaśnie 50 razy na sekundę, ja
> widzę to migotanie i niezbyt mi to odpowiada, ledy mam tylko w łazience
;)
[...]

A mostki takie tanie - prostowanie pełnookresowe i pulsacje 100Hz.

Data: 2010-01-03 18:50:16
Autor: Czarek Daniluk
Zarowki energooszczedne
Artur Lew wrote:
[...]

Mam założone jakieś zamienniki GU10 - co tam w środku siedzi chgw ;)
Jak będę budował dom, mam zamiar pociągnąć drugie zasilanie 12V DC i z tego zasilać oświetlenie ledowe, poza tym panel fotowoltaiczny ze 220W i        akumulator/y do tego.

Pozdrawiam !!

Data: 2010-01-03 13:32:26
Autor: Grzegorz Janoszka
Zarowki energooszczedne
On 2-1-2010 9:25, Czarek Daniluk wrote:
Zauważ że led zasilany 50Hz - zapala się i gaśnie 50 razy na sekundę, ja
widzę to migotanie i niezbyt mi to odpowiada, ledy mam tylko w łazience ;)

Rozumiem, że nie oglądasz TV, ani nie chodzisz do kina? Jak widzisz 50 mignięć na sekundę, to te marne 24 obrazy na sekundę w kinie powinieneś rozróżniać modelowo ;)

--
Grzegorz Janoszka

Data: 2010-01-03 14:47:01
Autor: Prawusek
Zarowki energooszczedne

"Grzegorz Janoszka" <Grzegorz@nie-lubie-spamu.Janoszka.pl> wrote in message
> [...]

Rozumiem, że nie oglądasz TV, ani nie chodzisz do kina? Jak widzisz 50
mignięć na sekundę, to te marne 24 obrazy na sekundę w kinie powinieneś

    Pulsacje są zauważalne, a na dodatek męczą. Czyli lepiej zasilać LED
napieciem stałym i takimż prądem. Inna sprawa - zasilajac impulsowo można je
bardziej obciążyć biorąc pod uwagę temperaturę otoczenia i nieprzekraczanie
parametrów granicznych. Jeszcze jedna sprawa - przesunięcia fazowe mogą
powodować zdudnianie strumieni światła - przy żródłach żarowych efekt ze
wzgledu na bezwładnośc włókna niezauważalny, przy LED zaś moze wystąpić
powodując pulsacje o częstotliwości równej sumie algebraicznej obu (lub
więcej żródeł).

Data: 2010-01-03 16:39:25
Autor: Artur Lew
Zarowki energooszczedne
W dniu 2010-01-03 14:47, Prawusek pisze:
    Pulsacje są zauważalne, a na dodatek męczą. Czyli lepiej zasilać LED
Wszystko to prawda. Dodatkowo mozna powiedziec ze takie swiatlo bardzo
utrudnia ogladanie ruchomych przedmiotow czy czesci maszyn (efekt
stroboskopowy).
Ale prosze nie przekuwaj najwiekszej zalety LEDow w wade ;)
To ze mozna ja do woli wlaczac i wylaczac bez spadku wydajnosci to
najwieksza zaleta tego typu oswietlenia (dzieki temu mozna banalnie
regulowac im jasnosc czy przedluzac im zywotnosc)
Efekt o ktorym piszesz redukuje/likwiduje sie zwyklym kondensatorem
elektrolitycznym o pojemnosci rzedu kilkudziesieciu uF.
Nawet chinczyki nie oszczedzaja na tak malym i tanim elemencie czego nie
mozna powiedziec np o ukladzie podgrzewania elektrod w swietlowkach
realizowanych na ciut drozszym elemencie - pozystorze.

Data: 2010-01-03 17:11:37
Autor: Prawusek
Zarowki energooszczedne

> [...]
mozna powiedziec np o ukladzie podgrzewania elektrod w swietlowkach
realizowanych na ciut drozszym elemencie - pozystorze.

    Nie piszę o domniemanych wadach czy zaletach LEDów - sam zakupiłem
ostatnio cztery "żarówki" z LEDami, ale uznałem, że słabe są, będą więc
świeciły w miejscach
"dyżurnych" np. przedpokój. Zaleta - moc 3W mogą świecić non stop.
    Ze świetlówkami tradycyjnymi jest prosta sprawa - do obu końców podłącza
się podwajacze napięcia spolaryzowane przeciwnie - włókna żarzenia zwiera
się. W takim połączeniu swietłówka odpala natychmiast i bez podgrzewania.

Data: 2010-01-03 19:01:25
Autor: Kamikazee
Zarowki energooszczedne
W dniu 2010-01-03 17:11, Prawusek pisze:
[...]

A czy taki manewr nie zmniejsza jej żywotności?

Data: 2010-01-04 02:34:09
Autor: ąćęłńóśźż
Zarowki energooszczedne
Gdyby obraz był nieruchomy (bez panoramowania ani ruchu w kadrze), to byś zauważał.
JaC

-- -- -

Data: 2009-12-29 20:46:28
Autor: Druid29
Zarowki energooszczedne

Użytkownik "Artur Lew" <no_spamik_artee@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hhd4o3$5ua$2atlantis.news.neostrada.pl...
[...]

Mój drogi Watsonie, czytaj moje wypowiedzi uważnie a dowiesz się, że polecam pytającemu uważne zapoznanie się ze specyfikacją źródeł światła. Tak się akurat składa, że wpomniany przeze mnie Osram opisuje niemal cały przekrój żródeł światła i znalezienie czegoś na GU10 nie powinno być problemem. W odróżnienieniu od wielu marek "marketowych", źródła światła Osram można znaleźć w powaźnych hurtowniach elektroinstalacyjnych.
Ty za to tak się skupiłeś na LEDach firmy Cree i innych, że zapomniałeś o innych technologiach i widzisz bzdury w wypowiedziach które nie pasują do Twoich poglądów.

Pozdrawiam
Druid29

Data: 2009-12-30 01:26:37
Autor: Artur Lew
Zarowki energooszczedne
W dniu 2009-12-29 20:46, Druid29 pisze:
Tak się akurat składa, że wpomniany przeze mnie Osram opisuje niemal
Napisales "...cała reszta producentów to eksperyment na oświetleniu..."
wyraznie faworyzujac OSRAM.
Jezeli chcialbys zachowac obiektywizm to nie sposob wspomniec tez o
innej maloznanej firmie Philips istniejacej od 1891 r czy podworkowego
GE istniejacego od 1892 r.

światła Osram można znaleźć w powaźnych hurtowniach elektroinstalacyjnych.
Podobnie jak Phillips-a i pewnie kilkunastu innych producentow?

Ty za to tak się skupiłeś na LEDach firmy Cree i innych, że zapomniałeś
o innych technologiach i widzisz bzdury w wypowiedziach które nie pasują
Zanim zaczniesz mnie szkalowac czytaj dokladnie.
Napisalem:
"Mniemam ze tematyka swietlowek kompaktowych jest tak oklepana ze chodzi
Ci pewnie o LED..."
Nijak ma to sie do wykluczania tej czy innej technologii...

Data: 2010-01-04 02:36:04
Autor: ąćęłńóśźż
Zarowki energooszczedne
I fajnie, że Japsy świecą oczami...
JaC

-- -- -

Data: 2009-12-29 15:42:41
Autor: Artur Lew
Zarowki energooszczedne
W dniu 2009-12-28 14:51, jagon pisze:
Potrzebuje kupic 15 sztuk zarowek z mocowaniem gu10.
Moze ktos poradzic jakis model/producenta ?
Glownie zalezy mi na mocy (ok 30-40 wa
Mniemam ze tematyka swietlowek kompaktowych jest tak oklepana ze chodzi
Ci pewnie o LED :D
Tutaj moge wtracic pare groszy jako ze jakis czas temu wywalilem
tradycyjne oswietlenie z salonu i zastapilem je wlasnie LEDowym.
Jezeli chodzi o mocowanie gu10 to zarowki najczesciej sa zasilane z 230V
(sa takze na 12V i 24 V). I tutaj dostepne LED-owe zarowki maja wade -
faktycznie nizsza trwalosc niz wynikajaca ze spefyfikacji.
Ale nie wynika to tyle z trwalosci LED-ow co z bardzo kiepskiej
przetwornicy ktora je zasila bezposrednio z 230V (czasami trudno mowic o
przetwornicy gdyz jest to kondensator i rezystor).
Nie ma w sumie roznicy jaki producent - oszczedzaja wszyscy.
IMHO duzo lepiej kupic sobie zarowki 12V i zasilic je z bardziej
specjalizowanej przetwornicy do LED-ow.
Tutaj pojawia sie problem bo o ile elektroniczna przetwornica
do halogenow jest dosc tania (mowa o wersjach ~100W) to dolozenie
prostownika za 50gr zwieksza jej cene do jakis 150zl za model do 36W ;)
Grunt to zarobic.
Dlatego proponuje inna wersje: kupic sobie z odpowiednim zapasem
zasilacz do laptopa. Za okolo 40 zl juz mozna wybierac.
Z zabezpiecen to dostepna jest stabilizacje pradu i napieca a takze
zabezpieczenie termiczne i przeciwprzepieciowe.
Co do mocy podawanej na takich zarowkach LEDowych to wystepuje tutaj
ogromna nadinterpretacja ale takze czestokroc nieznajomosc podstawowych
pojec zwiazanych ze technika oswietleniowa.
Olac wiec mozna super hiper LED-y swiecace jak "prawie" zarowka 60W.
W praktyce to moze by tak bylo gdyby swiatlo z tejze diody skupic w 2 -5
stopniach.
Co do producenta to wiekszosc LEDow pochodzi z tej samej fabryki w
Chinach (niezaleznie od producenta oprawki).
Niestety najasniejsze i najbardziej firmowe LED-y, tj Cree kosztuja i to
slono a jest takze duzo podrobek.
Generalnie swiatlo jest duzo slabsze i trzeba przemyslec co chcesz
oswietlic. Wtedy to ma sens.
Ja zamiast doswietlac caly salon skupilem sie na czesci uzytkowej gdzie
faktycznie swiatlo jest mi potrzebne i udalo mi sie dosc dobrze
doswietlic to miejsce.
Waznym prametrem jest kolor takiego swiatla.
Cieple LED-y niestety nie sa takie cieple (pomijam pojedyncze sztuki na
diodach Cree ktora faktycznie sa ;)) i dlatego warto sie zastanowic nad
uzyciem swiatla odbitego.
Dzieki czemu mozesz w sumie dowolnie docieplic dany kolor.
Ja uzylem 6 reflektorkow LED (cieply bialy) ktore w praktyce daja dosc
zimne swiatlo. Do tego dodalem z tasmy LED (cieply bialy) podswietlenie
calego sufitu. Sufit jest pomalowany na bardzo delikatny odcien zoltego.
Wynikiem tego jest niesamowicie cieplutki i przyjemne swiatlo.
Zainteresowanym moge podeslac fotki na priv chociaz trzeba by to ogladac
w realu.

Data: 2009-12-30 01:52:53
Autor: Artur Lew
Zarowki energooszczedne
W dniu 2009-12-29 20:35, Druid29 pisze:
Czyli jest tak jak napisałm wcześniej - czasochłonny eksperyment na
oświetleniu i kieszeniu :)
To zalezy co napisales ;P

A tak na powaznie to fakt ze jeszcze lata mina zanim z magazynow
OSRAM-a, Phillipsa, itd znikna juz wyprodukowane swietlowki i zacznie
sie powazna inwestycja w LED czy OLED.
Poki co jednak koszt instalacji jest faktycznie dosc duzy, niemniej
zwraca sie po jakis 2 latach.
A tyle jednak wytrzyma nawet dosc badziewny LED czego nie mozna
powiedziec o badziewnej swietlowce (i to mozesz go wlaczac i wylaczac do
woli).
W praktyce trzeba takze zrewidowac polityke oswietlenia w domu.
Zamiast oswietlac wszystko co popadnie warto wyodrebnic przestrzen
uzytkowa i ja dobrze doswietlic.
Wtedy LED-y juz nawet dzisiaj sprawdza sie bardzo dobrze.

Polecam forum http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=1084
i generalnie poogladaj sobie posty uzytkownika midi.

Data: 2009-12-30 08:13:54
Autor: jagon
Zarowki energooszczedne

[...]

Hmm, i tu jest problem - odnosnie przejscia na 12V.
Musze zostac przy 230V, nie mam po prostu gdzie umiescic przetwornicy. Juz pomijam prucie scian i kladzenie /kawalkami/ nowej instalacji.
Moglbys sprecyzowac co znaczy " (...) nizsza trwalosc niz wynikajaca ze spefyfikacji(..)" . Ile tego jest ? 10-20-50% ? Bo moze sie okazac ze nawet mimo takiej "wady" dalej mi sie to kalkuluje :)

W kazdym razie pojde chyba w kierunku kompaktowych - te gu10 nie sa czesto zapalane i gaszone - jak sie je zapali to juz sie swieca kilka godzin.
Nie wiem czy tematyke swietlowek kompaktowych na gu10 jest tak oklepana - niewiele modeli widzialem, a jeszcze mniej rzetelnych informacji o nich znalazlem (pomijam informacje producenta w stylu "swieci 50 lat", "idealne swiatlo" itp - szukalem odpowiedzi uzytkownikow).

Pozdrawiam.

Jagon

Data: 2009-12-30 15:04:21
Autor: Artur Lew
Zarowki energooszczedne
W dniu 2009-12-30 08:13, jagon pisze:
Moglbys sprecyzowac co znaczy " (...) nizsza trwalosc niz wynikajaca ze spefyfikacji(..)" . Ile tego jest ? 10-20-50% ? Bo moze sie okazac ze nawet
Na 6 halogenkow LED po roku jeden sie spalil, wystarczyla wymiana malego
elementu za 2zl i dziala nadal ale nie wiem czy jestes elektronikiem ;)
Natomiast po roku tasma LED swieci caly czas cala bez zadnych martwych
diod. Tutaj tez jest jej zaleta bo jak sie spali cos to najwyzej wylaczy
sie segment 3 diod a nigdy calosc (nio chyba ze pojdzie 230V na tasme
;)). Diod na tasme 5m wychodzi 300 szt

mimo takiej "wady" dalej mi sie to kalkuluje :)
Dokladnie tez tak uwazam.
Moje cale oswietlenie salonu wyglada nastepujaco:
* Tasmy LED na suficie podwieszanym: ~40W
* Halogenki: 18W
* Podswietlany panel: ~3W.
Najczesciej swieci sie przy TV tylko panel albo tasmy a wiec zuzycie
energii jest znikome.
Przy tasmach spokojnie mozna czytac (mimo ze to swiatlo odbite).
Calosc salonu wyglada mniej wiecej tak:
http://picasaweb.google.pl/artur.lew/RemontSalonu

znalazlem (pomijam informacje producenta w stylu "swieci 50 lat", "idealne
Zapomnij o dluzszym uzytkowaniu malutkich swietloweczek w malej
zabudowie. Mimo oszczednosci grzeja sie jednak dosyc i przetwornica nie
ma odpowiedniej wentylacji. Padnie wiec najpierw elektronika.
Duze zarowki (te najtrwalsze) mozna rozbroic i naprawic, te male raczej
nie ma szans.

swiatlo" itp - szukalem odpowiedzi uzytkownikow).
Co do swiatla LED moge wyslac Ci fotki na priva mojego salonu.
Jak mowilem w tanszych modelach barwa swiatla do domu sie niestety
srednio nadaje - za zimne swiatlo.
Te wersje "warm light" moga powodowac postanie oliwkowego kolorytu skory
wiec nie wyglada to fajnie.
Na necie znajdziesz mase projektow oswietlenia LED w domu, te najlepsze
niestety nie bazuja na OSRAMie czy innych "wiodacych" markach ale
najczesciej na diodach Cree.
W Polsce specjalizuje sie w nich np firma http://www.lediko.com

Data: 2009-12-31 08:54:54
Autor: jagon
Zarowki energooszczedne

Użytkownik "Artur Lew" <no_spamik_artee@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hhfmq7$42e$1atlantis.news.neostrada.pl...

(..ciach...)

http://picasaweb.google.pl/artur.lew/RemontSalonu
Fajnie to wyglada.. ale tak to mozna w fazie remontu i projektowania, a nie juz po :(

[...]

Tak, wszystko fajnie, pieknie, ale ja chce cos wsadzic w oprawki GU10 :( A u lediko nie widzialem nic co mnie w obecnej chwili interesuje :(
Masz moze jakis pomysl ? Bo zmiana na 12/24V czy likwidacja i zmiana na typowy LED odpada.

pozdrowienia

jagon

Data: 2009-12-31 10:36:58
Autor: Maciej S.
Zarowki energooszczedne

[...]

Google wyłączyli?

http://www.ledownia.pl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=31&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=1

MS

Data: 2009-12-31 11:19:15
Autor: jagon
Zarowki energooszczedne

Użytkownik "Maciej S." <macius@cyberia.pl> napisał w wiadomości news:hhhrbj$bqn$1news.onet.pl...

[...]

Nie wylaczyli...
Ale chodzi mi o cene dla ludzi a nie dla "kulczykow". Pomijam juz czas zwrotu inwestycji - przy cenie za zarowke niecale 60 pln to u mnie wynosi min 3 lata, zakladajac ze zadna sie nie spali. A tu cena ponad 2 razy wyzsza. Pomijam tez to ze pytalem sie o doswiadczenia z tego typu oswietleniem - konkretne modele. Sklepy sobie sam moge znalesc.

Pozdrawiam.

Jagon

Data: 2009-12-31 11:57:20
Autor: Maciej S.
Zarowki energooszczedne
[...]

Stary to jest nowość. Nowość kosztuje. Chcesz mieć nowość i przyszłościowe oświetlenie - płać.
Nie stać cię - kup halogeny, na tą nowość będzie cię stać szybciej niż myślisz.

Nie sądzę że znajdziesz tu ludzi mające doświadczenie z tym oświetleniem, bo to pewnie garstka snobów.

Ja pewnie zamontuje sobie LEDy, ale wykańczać dom będę planować za 3-4 lata, to jest przepaść, i pewnie za taki czas te żarówki na Cree będą kosztowały po 40 zł.

Zresztą o jakie doświadczenia ci chodzi? W Cree testowe LEDy świecą już 30 tys godzin, i przyjdzie jesszcze poczekać zanim się wypalą.

MS

Data: 2009-12-31 14:40:11
Autor: Maciej S.
Zarowki energooszczedne
Nie wylaczyli...
Ale chodzi mi o cene dla ludzi a nie dla "kulczykow". Pomijam juz czas zwrotu inwestycji - przy cenie za zarowke niecale 60 pln to u mnie wynosi min 3 lata

Albo tylko 3 lata, zależy jak długo chcesz mieszkać.

PS. Na twoim miejscu dałbym halogeny, ale punkty świetlne tak ustawił by w przyszlości można było zmienić na LED.
I tyle.

MS

Zarowki energooszczedne