Zarowki energooszczedne

Data: 2009-12-29 08:11:36
Autor: Druid29
Zarowki energooszczedne

Użytkownik "jagon" <jag@op.pl> napisał w wiadomości news:hhad4h$b1i$1pippin.nask.net.pl...
Witam

Potrzebuje kupic 15 sztuk zarowek z mocowaniem gu10.
Moze ktos poradzic jakis model/producenta ?
Glownie zalezy mi na mocy (ok 30-40 wat/sztuka), oczywiscie na energooszczednosci i trwalosci.  Lookam na alledrogo, ale niestety gubie sie w tym calym natloku rodzajow tych zarowek.. ecoLED, powerLed, LED, swietlowki kompaktowe itd.

Moze ktos z doswiadczenia powie jak to z tym jest ? Jaka jest ich trwalosc? Jakie swiatlo ? Lepiej kupic jakas zarowke z np. 10 diodami czy taka z np. 40 ? A moze lepiej swietlowke kompaktowa ? Moze ktos cos polecic ?

Ja mogę polecić trzymanie się sprawdzonych producentów i uważne przeczytanie specyfikacji źródeł światła. Jako punkt wyjściowy przyjmij www.osram.pl. Dla mnie cała reszta producentów to eksperyment na oświetleniu i własnej kieszeni.

Pozdrawiam,
Druid29

Data: 2009-12-29 13:34:30
Autor: AA
Zarowki energooszczedne
mnie cała reszta producentów to eksperyment na oświetleniu i własnej kieszeni.

I to jest prawda. Mam lampe z zarowka halogenowa. Kolejne palily sie po 1-3 miesiacach. Markowe, nie markowe, nadajace sie do regulacji sciemniaczem - nic to nie dalo.
Pomoglo dopiero zdemontowanie oslonki szklanej, ktora zabezpieczala przed dotknieciem goracej zarowki. Najtansza zarowka dziala juz 2 lata.

AA

Data: 2009-12-29 15:43:45
Autor: Artur Lew
Zarowki energooszczedne
W dniu 2009-12-29 08:11, Druid29 pisze:
Ja mogę polecić trzymanie się sprawdzonych producentów i uważne przeczytanie specyfikacji źródeł światła. Jako punkt wyjściowy przyjmij www.osram.pl. Dla
tia, rozumiem ze tam pracujesz ze kaza Ci mowic takie bzdury?
:D

Artur Lew
arturdotlewatgmaildotcom

Data: 2009-12-29 08:11:16
Autor: Mamut
Zarowki energooszczedne
ja tam kupilem jakies noname'y cztery za 8,99zl i dwie osram'y po
22,99zl. To bylo kilka miesiecy temu.
W żyrandolu mam teraz dwie te tanie i dwie te drogie. Te tanie swiecą
jasniej i szybciej zapalają sie do pelnej jasnosci. Te osramy mają
taki efekt że przez około sekunde "ożywają" i dopiero po tym czasie
świecą normalnie. Także polecam tansze :) Co do żywotnosci to wypowiem
sie za 5lat.

Data: 2009-12-29 18:49:35
Autor: Artur Lew
Zarowki energooszczedne
W dniu 2009-12-29 17:11, Mamut pisze:
taki efekt że przez około sekunde "ożywają" i dopiero po tym czasie
świecą normalnie.
To akurat zaleta ;)
Bo swiadczy o tym ze te Osramy maja tzw podgrzewanie elektrod dzieki
czemu beda swiecily znacznie dluzej.
Ale to jedyna zaleta.
W praktyce elektronika w srodku wyglada tak samo.
Ten efekt powyzej zapewnia jeden element elektroniczny, w tych tanszych
sie go po prostu nie montuje (jak zwykle oszczednosc, koszt okolo 1zl).
Z zywotnoscia swietlowek jest roznie ale zalezy jak sa uzytkowane.
Tam gdzie czesto sie wlacza swiatlo nie ma sensu montowanie swietlowek
bo to znakomicie skraca ich zywotnosc.
Takiego efektu nie maja LED-y, te mozna wlaczac iles tam razy na sekunde
bez wplywu na ich zywotnosc.
W dluzej uzytkowanych pomieszczeniach mozna je montowac.
Te lepsze modele potrafia wytrzymac nawet 5 latek.
Niemniej przyszlosc i tak nalezy do LEDow albo technologii okololedowych
(np OLED)...

Data: 2010-01-02 09:25:07
Autor: Czarek Daniluk
Zarowki energooszczedne
Użytkownik Artur Lew napisał:
[...]

Zauważ że led zasilany 50Hz - zapala się i gaśnie 50 razy na sekundę, ja widzę to migotanie i niezbyt mi to odpowiada, ledy mam tylko w łazience ;)

Pozdrawiam !!

Data: 2010-01-02 12:13:14
Autor: Artur Lew
Zarowki energooszczedne
W dniu 2010-01-02 09:25, Czarek Daniluk pisze:
Zauważ że led zasilany 50Hz - zapala się i gaśnie 50 razy na sekundę, ja
widzę to migotanie i niezbyt mi to odpowiada, ledy mam tylko w łazience ;)
Zauwaz ze mowisz o jakims koszmarnym zasilaniu gdzie chinczyk
zaoszczedzil na kondensatorze albo zasila to polowkowo z sieci ;)
W normalnych warunkach masz pelna filtracje i jak zauwazysz migotanie to
szacun skoro na oscyloskopie to praktycznie niemierzalne ;)

Data: 2010-01-02 12:23:42
Autor: Prawusek
Zarowki energooszczedne

"Artur Lew" <no_spamik_artee@poczta.onet.pl> wrote in message
W dniu 2010-01-02 09:25, Czarek Daniluk pisze:
> Zauważ że led zasilany 50Hz - zapala się i gaśnie 50 razy na sekundę, ja
> widzę to migotanie i niezbyt mi to odpowiada, ledy mam tylko w łazience
;)
[...]

A mostki takie tanie - prostowanie pełnookresowe i pulsacje 100Hz.

Data: 2010-01-03 18:50:16
Autor: Czarek Daniluk
Zarowki energooszczedne
Artur Lew wrote:
[...]

Mam założone jakieś zamienniki GU10 - co tam w środku siedzi chgw ;)
Jak będę budował dom, mam zamiar pociągnąć drugie zasilanie 12V DC i z tego zasilać oświetlenie ledowe, poza tym panel fotowoltaiczny ze 220W i        akumulator/y do tego.

Pozdrawiam !!

Data: 2010-01-03 13:32:26
Autor: Grzegorz Janoszka
Zarowki energooszczedne
On 2-1-2010 9:25, Czarek Daniluk wrote:
Zauważ że led zasilany 50Hz - zapala się i gaśnie 50 razy na sekundę, ja
widzę to migotanie i niezbyt mi to odpowiada, ledy mam tylko w łazience ;)

Rozumiem, że nie oglądasz TV, ani nie chodzisz do kina? Jak widzisz 50 mignięć na sekundę, to te marne 24 obrazy na sekundę w kinie powinieneś rozróżniać modelowo ;)

--
Grzegorz Janoszka

Data: 2010-01-03 14:47:01
Autor: Prawusek
Zarowki energooszczedne

"Grzegorz Janoszka" <Grzegorz@nie-lubie-spamu.Janoszka.pl> wrote in message
> [...]

Rozumiem, że nie oglądasz TV, ani nie chodzisz do kina? Jak widzisz 50
mignięć na sekundę, to te marne 24 obrazy na sekundę w kinie powinieneś

    Pulsacje są zauważalne, a na dodatek męczą. Czyli lepiej zasilać LED
napieciem stałym i takimż prądem. Inna sprawa - zasilajac impulsowo można je
bardziej obciążyć biorąc pod uwagę temperaturę otoczenia i nieprzekraczanie
parametrów granicznych. Jeszcze jedna sprawa - przesunięcia fazowe mogą
powodować zdudnianie strumieni światła - przy żródłach żarowych efekt ze
wzgledu na bezwładnośc włókna niezauważalny, przy LED zaś moze wystąpić
powodując pulsacje o częstotliwości równej sumie algebraicznej obu (lub
więcej żródeł).

Data: 2010-01-03 16:39:25
Autor: Artur Lew
Zarowki energooszczedne
W dniu 2010-01-03 14:47, Prawusek pisze:
    Pulsacje są zauważalne, a na dodatek męczą. Czyli lepiej zasilać LED
Wszystko to prawda. Dodatkowo mozna powiedziec ze takie swiatlo bardzo
utrudnia ogladanie ruchomych przedmiotow czy czesci maszyn (efekt
stroboskopowy).
Ale prosze nie przekuwaj najwiekszej zalety LEDow w wade ;)
To ze mozna ja do woli wlaczac i wylaczac bez spadku wydajnosci to
najwieksza zaleta tego typu oswietlenia (dzieki temu mozna banalnie
regulowac im jasnosc czy przedluzac im zywotnosc)
Efekt o ktorym piszesz redukuje/likwiduje sie zwyklym kondensatorem
elektrolitycznym o pojemnosci rzedu kilkudziesieciu uF.
Nawet chinczyki nie oszczedzaja na tak malym i tanim elemencie czego nie
mozna powiedziec np o ukladzie podgrzewania elektrod w swietlowkach
realizowanych na ciut drozszym elemencie - pozystorze.

Data: 2010-01-03 17:11:37
Autor: Prawusek
Zarowki energooszczedne

> [...]
mozna powiedziec np o ukladzie podgrzewania elektrod w swietlowkach
realizowanych na ciut drozszym elemencie - pozystorze.

    Nie piszę o domniemanych wadach czy zaletach LEDów - sam zakupiłem
ostatnio cztery "żarówki" z LEDami, ale uznałem, że słabe są, będą więc
świeciły w miejscach
"dyżurnych" np. przedpokój. Zaleta - moc 3W mogą świecić non stop.
    Ze świetlówkami tradycyjnymi jest prosta sprawa - do obu końców podłącza
się podwajacze napięcia spolaryzowane przeciwnie - włókna żarzenia zwiera
się. W takim połączeniu swietłówka odpala natychmiast i bez podgrzewania.

Data: 2010-01-03 19:01:25
Autor: Kamikazee
Zarowki energooszczedne
W dniu 2010-01-03 17:11, Prawusek pisze:
[...]

A czy taki manewr nie zmniejsza jej żywotności?

Data: 2010-01-04 02:34:09
Autor: ąćęłńóśźż
Zarowki energooszczedne
Gdyby obraz był nieruchomy (bez panoramowania ani ruchu w kadrze), to byś zauważał.
JaC

-- -- -

Data: 2009-12-29 20:46:28
Autor: Druid29
Zarowki energooszczedne

Użytkownik "Artur Lew" <no_spamik_artee@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hhd4o3$5ua$2atlantis.news.neostrada.pl...
[...]

Mój drogi Watsonie, czytaj moje wypowiedzi uważnie a dowiesz się, że polecam pytającemu uważne zapoznanie się ze specyfikacją źródeł światła. Tak się akurat składa, że wpomniany przeze mnie Osram opisuje niemal cały przekrój żródeł światła i znalezienie czegoś na GU10 nie powinno być problemem. W odróżnienieniu od wielu marek "marketowych", źródła światła Osram można znaleźć w powaźnych hurtowniach elektroinstalacyjnych.
Ty za to tak się skupiłeś na LEDach firmy Cree i innych, że zapomniałeś o innych technologiach i widzisz bzdury w wypowiedziach które nie pasują do Twoich poglądów.

Pozdrawiam
Druid29

Data: 2009-12-30 01:26:37
Autor: Artur Lew
Zarowki energooszczedne
W dniu 2009-12-29 20:46, Druid29 pisze:
Tak się akurat składa, że wpomniany przeze mnie Osram opisuje niemal
Napisales "...cała reszta producentów to eksperyment na oświetleniu..."
wyraznie faworyzujac OSRAM.
Jezeli chcialbys zachowac obiektywizm to nie sposob wspomniec tez o
innej maloznanej firmie Philips istniejacej od 1891 r czy podworkowego
GE istniejacego od 1892 r.

światła Osram można znaleźć w powaźnych hurtowniach elektroinstalacyjnych.
Podobnie jak Phillips-a i pewnie kilkunastu innych producentow?

Ty za to tak się skupiłeś na LEDach firmy Cree i innych, że zapomniałeś
o innych technologiach i widzisz bzdury w wypowiedziach które nie pasują
Zanim zaczniesz mnie szkalowac czytaj dokladnie.
Napisalem:
"Mniemam ze tematyka swietlowek kompaktowych jest tak oklepana ze chodzi
Ci pewnie o LED..."
Nijak ma to sie do wykluczania tej czy innej technologii...

Data: 2010-01-04 02:36:04
Autor: ąćęłńóśźż
Zarowki energooszczedne
I fajnie, że Japsy świecą oczami...