ZarzÄ…dzenia KPN i PNGS bez podstawy praw nej

Data: 2013-06-20 12:16:40
Autor: Lechu
ZarzÄ…dzenia KPN i PNGS bez podstawy praw nej

Dyrektorzy Karkonoskiego Parku Narodowego i Parku Narodowego Gór Stołowych wydali zarządzenia wprowadzające obowiązek zapewnienia opieki przewodnika sudeckiego lub międzynarodowego przewodnika wysokogórskiego dla turystyki pieszej i narciarskiej zorganizowanej na terenie obu Parków Narodowych. Jednocześnie eksperci od prawa turystycznego zwracają uwagę na:

Cytat:
"Obowiązujące obecnie regulacje z zakresu bezpieczeństwa w górach nie dają podstawy do wydania rozporządzenia wprowadzającego obowiązek przewodnicki w stosunku do określonych kategorii turystów, wzorem obowiązującego do dnia 16 X 2012 r. rozporządzenia w sprawie warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach. Jednak przepisy ustawy o ochronie przyrody, zwłaszcza w kontekście przyznania statusu osoby prawnej parkowi narodowemu i tym samym zwiększenia zakresu samodzielności tej jednostki, wydają się umożliwiać wydanie odpowiedniego zarządzenia w oparciu o art. 8e ust. 1 u.o.p. Wprowadzenie tego rodzaju obowiązku w drodze zarządzenia dyrektora parku narodowego nie może być jednak wyrazem swobodnego uznania. Konieczne jest przeprowadzenie odpowiednich analiz obrazujących wpływ obecności przewodnika turystycznego na realizację głównego celu, dla którego park narodowy został utworzony, czyli ochrony zasobów przyrodniczych znajdujących się na jego obszarze."
> D. Wolski, Obowiązek przewodnicki na obszarze parku narodowego obejmującego tereny górskie, [w:] P. Cybula (red.) Prawne aspekty bezpieczeństwa w górach – turystyka, rekreacja, sport, Kraków 2013, s. 108

Lechu
http://ksp.lanet.wroc.net/

Data: 2013-06-20 19:02:22
Autor: TW Dziobak
ZarzÄ…dzenia KPN i PNGS bez podstawy prawnej
Użytkownik "Lechu"  napisaÅ‚:

.... że coś znowu zrobiono bez podstawy prawnej.

Lechu, fajnie że tak nam tu piszesz ale powiedz tak szczerze: co z tego?

Nie zgadza się z jakimś prawem, zgłoś do odpowiedniej instacji, która jest ponad ustanawiającym złe prawo, nie zgadza się z konstytucja zgłos do Trybunału Konstytucyjnego, zleją Cię to złoś do Strasburga albo odpuść sobie i napisz jakąś fajna historię o górach, o sprzęcie , zlinkuj do fajnej galerii zdjęć ale nie męcz już zarządzeniami , prawem , ustawami bo nie jeździmy w góry po to, żeby się z koniem kopać; OK?

pozdrawiam

Pieszy

Data: 2013-06-20 23:45:06
Autor: Dariusz K. £adziak
Zarz±dzenia KPN i PNGS bez podstawy prawnej
U¿ytkownik TW Dziobak napisa³:
U¿ytkownik "Lechu"  napisa³:

... ¿e co¶ znowu zrobiono bez podstawy prawnej.

Lechu, fajnie ¿e tak nam tu piszesz ale powiedz tak szczerze: co z tego?

Jedno. Jak siê stra¿nik parkowy przy... recytuj±c zarz±dzenie to poprosiæ o podanie podstawy prawnej wydania takowego... Nie potrafi - dowodzik przed nos, chce to niech wniosek do s±du spisuje - albo niech spada szyszki na smreku liczyæ.

--
Darek

Data: 2013-06-21 01:04:04
Autor: TW Dziobak
Zarz±dzenia KPN i PNGS bez podstawy prawnej
U¿ytkownik ""Dariusz K. £adziak""  napisa³

[...]

Tak czêsto prowadzisz grupy?
Chce ci siê szarpaæ z debilami?
Sama rozmowa z debilem zabija przyjemno¶æ pobytu w miejscu gniazdowania debila.
Wierzysz w niezawis³o¶æ s±dów?
Jak wierzysz to proszê bardzo; chociaz z innej beczki:

http://krajna.com.pl/a/tymecki-winny-nie-karany

pozdrawiam

Pieszy

Data: 2013-06-21 03:14:32
Autor: Titus Atomicus
In article <kpvc9b$8qq$1@dont-email.me>, "TW Dziobak" <dziobak@hot.pl> wrote:

[...]

Czyli fajnie, czy... niefajnie?

No, dobra, nie chcialbym byc zlosliwy.... ale co ty cos zrobiles w tej sprawie?
I dlaczego zakladasz, ze poza informacja tutaj Lechu nic nie robi?

A, zreszta... Nikt tu nikogo pod pistoletem nie zatrzymuje, wprost przeciwnie - ja tu siedze z prawdziwa przyjemnoscia.
--
TA

Data: 2013-06-21 09:17:13
Autor: TW Dziobak
Zarz±dzenia KPN i PNGS bez podstawy prawnej
U¿ytkownik Titus napisa³

A, zreszta... Nikt tu nikogo pod pistoletem nie zatrzymuje, wprost przeciwnie - ja tu siedze z prawdziwa przyjemnoscia.

....  co¶ masz z kodowaniem (chyba) i z prawdziw± przyjemno¶cia crosspostujesz - co kiedy¶ by³o karalne ;)
A zreszt± b±d¼my konsekwentni - mam to serdecznie w wiadomym miejscu.
Koñ zawsze wygra.

Pieszy

Data: 2013-06-21 12:45:43
Autor: Titus Atomicus
Zarz±dzenia KPN i PNGS bez podsta wy prawnej
In article <kq0uc9$htr$1@dont-email.me>, "TW Dziobak" <dziobak@hot.pl> wrote:

U¿ytkownik Titus napisa³

> [...]

A zreszt± b±d¼my konsekwentni - mam to serdecznie w wiadomym miejscu.

Znaczy, tylko tak trollujesz?
--
TA

Data: 2013-06-21 19:06:08
Autor: TW Dziobak
Zarz±dzenia KPN i PNGS bez podstawy prawnej
U¿ytkownik Titus

...  co¶ masz z kodowaniem (chyba) i z prawdziw± przyjemno¶cia crosspostujesz - co kiedy¶ by³o karalne ;)
A zreszt± b±d¼my konsekwentni - mam to serdecznie w wiadomym miejscu.

Znaczy, tylko tak trollujesz?

.... jak zwykle zauwa¿y³ nie to co jego dotyczy. [Crosspostowanie]
Tak , tak sobie troluje , bo jest przera¿aj±co smutno i powa¿nie, zw³aszcza w kwestii kopania siê z koniem.

pozdrawiam

Pieszy

Data: 2013-06-21 08:57:09
Autor: Lechu
W dniu 20.06.2013 19:02, TW Dziobak pisze:
Użytkownik "Lechu"  napisaÅ‚:

... że coś znowu zrobiono bez podstawy prawnej.

Lechu, fajnie że tak nam tu piszesz ale powiedz tak szczerze: co z tego?

Po prostu informuję aby wybierający się w góry w grupach zorganizowanych mogli zapoznać się z zarządzeniami niektórych parków, np. z zarządzeniem PNGS tu >

http://www.bip.pngs.pulsar.net.pl/cms_tmp/20120301134255_zarzadzenie_7_2012.pdf

Oraz treścią rozporządzenia regulującego działania kontrolne straży parkowych tu >

http://www.abc.com.pl/du-akt/-/akt/dz-u-04-254-2536

I wiedzieli co jest na rzeczy oraz ocenili czy są podstawy, aby w ogóle owe zarządzenia egzekwować.

Po pierwsze poruszanie się grupy turystów, powiedzmy że "zorganizowanych", bez przewodnika nie jest żadnym przestępstwem ani nawet wykroczeniem określonym w ustawie kodeks wykroczeń czyli brakuje podstaw do zastosowania sankcji karnych. Po drugie nawet jeśli zarządzenia dyrektorów uznamy jako "przepisy o ochronie przyrody" (choć de facto przepisy określa ustawa a nie dyrektorzy), to jedyne co może zrobić strażnik to wylegitymować turystę czyli poznać jego dane osobowe zapisane w dowodzie osobistym, paszporcie czy innym dokumencie tożsamości. Natomiast - co wynika z rozporządzenia - forma organizacji wycieczki, ani relacje między uczestnikami, to nie są dane osobowe dostępne strażnikowi, lecz informacje o charakterze osobistym, prywatnym, którymi obywatel bez np. wyraźnego nakazu sądowego, z nikim dzielić się nie musi.

Jakie zatem były motywy wprowadzenia takich zapisów regulaminowych zarówno przez KPN jak i PNGS? Praca naukowa, której tytuł podałem w poprzednim poście, wskazuje na konieczność "przeprowadzenia odpowiednich analiz obrazujących wpływ obecności przewodnika turystycznego na realizację głównego celu, dla którego park narodowy został utworzony, czyli ochrony zasobów przyrodniczych znajdujących się na jego obszarze."

Z pewnością przeprowadzono dogłębne analizy na potrzeby obu parków wykazujące, że przebywanie turystów na obszarach chronionych w takim układzie, kiedy poruszają się w zorganizowanej grupie turystycznej, gwałtownie zwiększa chęć do kłusownictwa, niszczenia roślin będących po ochroną, kradzieży drewna tudzież nielegalnego zbioru runa leśnego. Chciałbym poznać tytuł publikacji, bo niewątpliwie autor tego odkrycia zasługuje na jakąś szczególną nagrodę. Może ktoś z czytających grupę dyskusyjną coś wie na ten temat i by zechciał tu o tym napisać?

Lechu
http://ksp.lanet.wroc.net/

Data: 2013-06-21 09:13:39
Autor: TW Dziobak
ZarzÄ…dzenia KPN i PNGS bez podstawy prawnej
Użytkownik "Lechu"  napisaÅ‚

.... i naprawdÄ™ nie chodzi juz o to ,że nie pozwalaja Przodownikom prowadzić grup nie komercyjnie tylko spoÅ‚ecznie? Bo o ile dobrze pamietam to od tego siÄ™ zaczeÅ‚o.  ;)

Pieszy

Data: 2013-06-21 09:57:22
Autor: Lechu
ZarzÄ…dzenia KPN i PNGS bez podstawy p rawnej
W dniu 21.06.2013 09:13, TW Dziobak pisze:> Użytkownik "Lechu"  napisaÅ‚

> Bo o ile dobrze
> pamietam to od tego siÄ™ zaczeÅ‚o.  ;)

Nie od tego. Źle, a nawet bardzo źle pamiętasz.--
Pozdrawiam

Lechu
http://ksp.lanet.wroc.net/

Data: 2013-06-21 21:25:49
Autor: Henek DÄ…browski
W dniu 2013-06-21 09:57, Lechu pisze:

Nie od tego. Źle, a nawet bardzo źle pamiętasz.--

Taak .....
wszystko zaczęło się przecież w Lwówku ...

Henek

Data: 2013-06-21 15:46:18
Autor: Tomasz Sójka
Zarz±dzenia KPN i PNGS bez podstawy prawnej
Dnia Thu, 20 Jun 2013 19:02:22 +0200, TW Dziobak napisa³(a):

U¿ytkownik "Lechu"  napisa³:

... ¿e co¶ znowu zrobiono bez podstawy prawnej.

Lechu, fajnie ¿e tak nam tu piszesz ale powiedz tak szczerze: co z tego?

Pieszy

To przymus/nerwica natrêctw. Albo, co gorsza, Misja... :(
Pzdr. Tomek

Data: 2013-06-21 19:59:28
Autor: Titus Atomicus
Zarz±dzenia KPN i PNGS bez podsta wy prawnej

E, dla mnie raczej pozytywna szajba.
--
TA

Data: 2013-06-21 21:25:30
Autor: Tomasz Sójka
Zarz±dzenia KPN i PNGS bez podsta wy prawnej
Dnia Fri, 21 Jun 2013 19:59:28 +0200, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world
napisa³(a):

To przymus/nerwica natrêctw. Albo, co gorsza, Misja... :(

E, dla mnie raczej pozytywna szajba.

POZYTYWNA? Zapomnia³e¶ ¿e chcia³ byæ po drugiej stronie? Ciekawe jak by
wygl±da³ ¶wiat gdyby dosta³ blachê... Tomek

Data: 2013-06-23 20:01:36
Autor: Lechu
W dniu 21.06.2013 15:46, Tomasz Sójka pisze:
Dnia Thu, 20 Jun 2013 19:02:22 +0200, TW Dziobak napisa³(a):
[...]

To przymus/nerwica natrêctw. Albo, co gorsza, Misja... :(

Dok³adnie to nie koñcz±ce siê natrêctwo czy misja w wypisywaniu z³o¶liwo¶ci ad personam i ró¿nych g³upot - zamiast konkretów ad meritum. Nic dziwnego, ¿e ta grupa dyskusyjna dawno straci³a na popularno¶ci i chyli siê ju¿ ku upadkowi. Widaæ to po drastycznym spadku ilo¶ci postów i obecno¶ci zaledwie kilku sta³ych dyskutantów, bowiem zosta³a zdominowana przez kilku cierpi±cych na tego rodzaju obsesje.

Lechu
http://ksp.lanet.wroc.net/

Data: 2013-06-23 20:21:48
Autor: Henek D±browski
W dniu 2013-06-23 20:01, Lechu pisze:

[...]

ROTFL!!!
Zawsze s³yn±³e¶ z genialnych diagnoz.... :-D
Oczekujemy teraz gwa³townego rozwoju turystyki górskiej,
jako ¿e zniknê³y przepisy które wg. ciebie prowadzi³y do jej upadku

Henek

Data: 2013-06-23 20:44:51
Autor: Lechu
W dniu 23.06.2013 20:21, Henek D±browski pisze:
W dniu 2013-06-23 20:01, Lechu pisze:

[...]
Oczekujemy teraz gwa³townego rozwoju turystyki górskiej,

Automatycznie wypisujesz g³upoty nie czytaj±c i nie pamiêtaj±c o czym by³a wcze¶niej mowa i co jest na rzeczy. A pisz sobie dalej te swoje g³upoty - ja wymiêkam.

Lechu
http://ksp.lanet.wroc.net/

Data: 2013-06-23 21:02:04
Autor: Henek D±browski
W dniu 2013-06-23 20:44, Lechu pisze:

Automatycznie wypisujesz g³upoty nie czytaj±c i nie pamiêtaj±c o czym
by³a wcze¶niej mowa i co jest na rzeczy. A pisz sobie dalej te swoje
g³upoty - ja wymiêkam.

Widzê ¿e nie pamiêtasz ju¿ o czym pisa³e¶ kilka lat temu....

Henek

Data: 2013-06-24 09:39:42
Autor: Lechu
W dniu 23.06.2013 21:02, Henek D±browski pisze:
[...]

Gdyby¶ uwa¿nie przeczyta³ choæby ten artyku³ >
http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/podhale/nauczyciele-lamia-w-tatrach-przepisy,1,5536781,wiadomosc.html
to by¶ zauwa¿y³ jak siê nadal zabija turystykê m³odzie¿ow± i jakie idiotyczne przepisy wprowadza siê w parkach narodowych, i by¶ nie wypisywa³ takich g³upot. Problem w tym, ¿e tego nie potrafisz...

Lechu
http://ksp.lanet.wroc.net/

Data: 2013-06-24 11:27:44
Autor: Henek D±browski
W dniu 2013-06-24 09:39, Lechu pisze:

Gdyby¶ uwa¿nie przeczyta³ choæby ten artyku³ >
NIe odwracaj kota ogonem,
przecie¿ wiêkszo¶æ wie to ¿e by³e¶ milicjantem, akurat tym który umia³ pisaæ, a mia³ problem z czytaniem.
[...]

Taaak kolejna tr(a/e)fna diagnoza :-)
TAk siê sk³ada ¿e mój syn to w³a¶nie m³odzie¿.
Jako¶ nigdy nie zauwa¿y³em ¿eby mu przeszkadza³y w/w przepisy
Je¶li chodzi o wycieczki szkolne to najczêstsze problem - brak zainteresowania wiêkszo¶ci klasy górami ( a po co tyle chodziæ? bêdzie dyskoteka? jed¼my nad morze! itp. itd )

Henek

Data: 2013-06-24 12:19:19
Autor: Lechu
W dniu 24.06.2013 11:27, Henek D±browski pisze:

> NIe odwracaj kota ogonem,
> przecie¿ wiêkszo¶æ wie to ¿e by³e¶ milicjantem, akurat tym który umia³
> pisaæ, a mia³ problem z czytaniem.

> Taaak kolejna tr(a/e)fna diagnoza :-)

Jak poczytasz uwa¿nie dalej, to masz szansê zrozumieæ, ¿e to bardzo trafna diagnoza.

> TAk siê sk³ada ¿e mój syn to w³a¶nie m³odzie¿.
> Jako¶ nigdy nie zauwa¿y³em ¿eby mu przeszkadza³y w/w przepisy
> Je¶li chodzi o wycieczki szkolne to najczêstsze problem - brak
> zainteresowania wiêkszo¶ci klasy górami

Jak ja chodzi³em do technikum to pocz±tkowo tak samo by³ brak zainteresowania wiêkszo¶ci klasy górami. Byli jednak nauczyciele, którzy mieli warunki by to zainteresowanie nam zaszczepiæ. Pierwszy obóz wêdrowny odby³ siê w 1962 r. bez ¿adnych formalnych przeszkód Tatrach. I to m.in. dziêki temu, ¿e ¿aden stra¿nik parkowy nie mia³ polecenia zawróæ naszej grupy z nauczycielem ze szlaków, jak to siê obecnie wyczynia w Tatrach i w innych parkach narodowych. Problem w tym, ¿e o tym nie wiesz albo nie chcesz wiedzieæ i udajesz g³upa.

Lechu
http://ksp.lanet.wroc.net/

Data: 2013-06-24 16:03:41
Autor: Henek D±browski
W dniu 2013-06-24 12:19, Lechu pisze:

[...]

ROTFL.....
To jeszcze mo¿e napisz ile wtedy twoi koledzy spêdzali czasu na fajsie i jakie smartfony mieli....
No i mo¿e jaki serial w TV ogl±dali i w jak± grê grali na konsoli....
Wiêc dla przypomnienia: "Mamy rok 2013"

Henek

Data: 2013-06-24 16:15:30
Autor: Stefan
Zarz±dzenia KPN i PNGS bez podstawy prawnej

U¿ytkownik "Henek D±browski" <henek@euroknowledge.eu> napisa³ w wiadomo¶ci news:51c851bc$0$1213$65785112news.neostrada.pl...
[...]

je¶li fajs to podwórko, Planty, B³onia - to od rana do nocy z przerwami (niechêtnie) na takie bzdury jak szko³a. zamiast smartfona by³o radyjko na kryszta³ek, lepsze bo nie trzeba by³o ³adowaæ, gorsze, bo nieraz nie by³o rynny pod rêk±. Seriali by³o sporo: Zorro, Wilhelm Tell (mój kolega straci³ oko), Robin Hood..., telewizorów jakby mniej.  jesli konsola jest p³aska to pi³a albo zo¶ka, to byli czasy...lody od Janasa, buzer (to specjalna odmiana wody gazowanej, NIE gru¼liczanka)z Ko¶ciuszki... No i w zimie ¶laja na Plantach!
pozdr nostalgicznie
Stefan

Data: 2013-06-24 16:40:16
Autor: Lechu
W dniu 24.06.2013 16:03, Henek D±browski pisze:
[...]

Powtarzasz jak zdarta p³yta te swoje "ROTFL....." i jedziesz równo te same teksty. A nie jeste¶ w stanie zauwa¿yæ, ¿e w roku 2013 tak samo s± technika i inne szko³y, ¿e tak samo s± mo¿liwo¶ci rozrywki poza szko³± jak w latach 60-tych itd., i ¿e tak samo nauczyciele by mogli wêdrowaæ z m³odzie¿± po górach gdyby... W³a¶nie, gdyby ich nie szykanowano i zawracano ze szlaków. Ale nie dociera...

Naprawdê wymiêkam, bo nie zamierzam dalej kopaæ siê z nieparzystokopytnym z d³ugimi uszami...

Lechu
http://ksp.lanet.wroc.net/

Data: 2013-06-26 11:55:26
Autor: J.F.
Zarz±dzenia KPN i PNGS bez podstawy prawnej
Dnia Mon, 24 Jun 2013 16:40:16 +0200, Lechu napisa³(a):
[...]

Przeciez sie nie szykanuje, wykupia przewodnika, powedruja. Niedrogo.
I moze nawet unijna dotacje da sie dostac :-)

A bez przewodnika to widzisz jak to wyglada - wyprowadzi taki grupe na lawinisko i nie wroci. Tego tolerowac nie mozemy :-)

J.

Data: 2013-06-26 13:45:33
Autor: Lechu
W dniu 26.06.2013 11:55, J.F. pisze:> Dnia Mon, 24 Jun 2013 16:40:16 +0200, Lechu napisa³(a):

> [...]
>
> A bez przewodnika to widzisz jak to wyglada - wyprowadzi taki grupe na
> lawinisko i nie wroci. Tego tolerowac nie mozemy :-)

Z tym co wyprowadzi³ wtedy grupê na lawinisko nie maj± nic wspólnego wycieczki z m³odzie¿± szykanowane i zawracane z asfaltu do Morskiego Oka czy Doliny Ko¶cieliskiej. Jak d³ugo jeszcze tamten nietypowy wypadek w ekstremalnych warunkach zimowych w terenie szczególnie eksponowanym bêdzie siê wykorzystywaæ jako argument do usprawiedliwiania takich praktyk?

Zreszt± zarz±dzenie dyrektora TPN jest uzasadnione ochron± przyrody a nie wzglêdami bezpieczeñstwa. Ponadto - jak stwierdzili specjali¶ci od prawa turystycznego - "Obowi±zuj±ce obecnie regulacje z zakresu bezpieczeñstwa w górach nie daj± podstawy do wydania rozporz±dzenia wprowadzaj±cego obowi±zek przewodnicki w stosunku do okre¶lonych kategorii turystów ..."

Natomiast co argumentów o ochronie przyrody, to proszê o podanie jakie to analizy, które by potwierdza³y, ¿e przebywanie turystów na obszarach chronionych w takim uk³adzie, kiedy m³odzie¿ porusza siê w zorganizowanej grupie turystycznej z nauczycielem, gwa³townie zwiêksza chêæ do k³usownictwa, niszczenia ro¶lin bêd±cych po ochron±, kradzie¿y drewna tudzie¿ nielegalnego zbioru runa le¶nego?

Lechu
http://ksp.lanet.wroc.net/

Data: 2013-06-27 10:16:13
Autor: J.F.
Zarz±dzenia KPN i PNGS bez podstawy prawnej
Dnia Wed, 26 Jun 2013 13:45:33 +0200, Lechu napisa³(a):
[...]

Myslisz ze przecietny nauczyciel zna rosliny pod ochrona ? To jak moze powiedziec ze tych kwiatkow nie zrywamy ? P.S. "zbioru" ... to jagody przy szlaku mozna skonsumowac na miejscu,
czy to tez zbior ? J.

Data: 2013-06-27 19:39:03
Autor: Krzysztof Halasa
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:

Myslisz ze przecietny nauczyciel zna rosliny pod ochrona ? To jak moze powiedziec ze tych kwiatkow nie zrywamy ?

Bez znaczenia, przecież żadnych nie wolno zrywać.

P.S. "zbioru" ... to jagody przy szlaku mozna skonsumowac na miejscu,
czy to tez zbior ?

Pewnie też, ale mam drobne podejrzenia, że ten straszny grzech
popełniają nie tylko turyści, więc może pomińmy.
--
Krzysztof Hałasa

ZarzÄ…dzenia KPN i PNGS bez podstawy praw nej