Zasady rozliczania PIT za 1991r

Data: 2019-03-11 23:29:04
Autor: Adam Klobukowski
Zasady rozliczania PIT za 1991r
Witam

Szukam zasad rozliczania podatku PIT w Polsce, za 1991r., czyli samo rozliczanie następowało w 1992r., i było pierwszym podejściem polaków do PIT.

Adam Kłobukowski

Data: 2019-03-12 08:45:46
Autor: u2
W dniu 12.03.2019 o 07:29, Adam Klobukowski pisze:
[...]

https://www.money.pl/podatki/historia_pitu/jak_w_polsce_wprowadzono_pit/

Ustawa o podatku PIT powstała w 1991 roku pod rządami Jana Krzysztofa Bieleckiego, a wicepremierem i ministrem finansów był Leszek Balcerowicz. Wdrażanie ustawy i pierwsze składanie deklaracji podatkowych przypadło na okres rządów Hanny Suchockiej, a urząd ministra finansów piastował Jerzy Osiatyński.

[...]

  PIT-ów pierwsze składanie

Od uchwalenia ustawy do wejścia jej w życie minęło pół roku, a do pierwszego składania PIT-ów półtora roku. Było więc sporo czasu, aby przygotować administrację skarbową oraz podatników. W mediach była kampania informacyjna, w urzędach, a nawet w zakładach pracy można było uzyskać niezbędne informacje.

Wielkich wpadek w 1993 roku nie było. To, co się działo, można nazwać jedynie zamieszaniem. Podatnicy dość późno składali deklaracje, bo późno otrzymywali PIT-y 11 z zakładów pracy. Gdy już je dostali, musieli się uporać z wypełnieniem deklaracji, która miała 10 stron. Wielu pól nie trzeba było w nim wypełniać, ale taki PIT samym wyglądem odstraszał, a instrukcję jego wypełnienia - poza autorem - niewielu rozumiało. Ale pomagali urzędnicy skarbowi. Z reguły nie było kar dla spóźnialskich, czy za popełniane drobne błędy. W pierwszym roku składania zeznań podatników traktowano ulgowo.

[...]

--
George Orwell :

Data: 2019-03-12 09:13:07
Autor: ń
Zasady rozliczania PIT za 1991r
Jakaś biblioteka i ówczesne pisma branżowe?

-- -- -

Data: 2019-03-12 11:48:08
Autor: J.F.
Użytkownik "Adam Klobukowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:f30fa799-ce99-4f68-b7b4-a5bc65d0256c@googlegroups.com...
Szukam zasad rozliczania podatku PIT w Polsce, za 1991r., czyli samo rozliczanie następowało w 1992r., i było pierwszym podejściem polaków do PIT.

Ustawa nie wystarczy ?
Powinna byc na sejmowym serwerze, czy DzU ..

J.

Data: 2019-03-13 02:16:17
Autor: Adam Klobukowski
W dniu wtorek, 12 marca 2019 11:50:02 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> [...]

Ustawa nie wystarczy ?
Powinna byc na sejmowym serwerze, czy DzU ..

Ustawa może być dla mnie za trudna do przetrawienia. W sumie szukam tylko listy odliczeń od dochodu.

AdamK

Data: 2019-03-13 10:34:44
Autor: Liwiusz
W dniu 2019-03-13 o 10:16, Adam Klobukowski pisze:
[...]

Z ciekawości - po co ci to?

--
Liwiusz

Data: 2019-03-13 23:07:06
Autor: Adam Klobukowski
W dniu środa, 13 marca 2019 10:34:46 UTC+1 użytkownik Liwiusz napisał:

Z ciekawości - po co ci to?

Potrzebuję kogoś skorygować ;)

AdamK

Data: 2019-03-14 09:00:23
Autor: ń
Zasady rozliczania PIT za 1991r
Kogoś w internecie?

;))

-- -- -
Potrzebuję kogoś skorygować

Data: 2019-03-14 01:05:10
Autor: Adam Klobukowski
Zasady rozliczania PIT za 1991r
W dniu czwartek, 14 marca 2019 09:00:26 UTC+1 użytkownik ń napisał:
Kogoś w internecie?

Przecież jak czegoś/kogoś nie ma w internecie nie ma, to nie istnieje. Więc rzecz jasna że w internecie :P

AdamK

Data: 2019-03-14 10:47:55
Autor: ń
Zasady rozliczania PIT za 1991r
Eee, to nie pójdę po segregator z broszurą ;-)

Dla MS internet nie istnieje, taki wyraz jest nieznany słownikowi Office'a ;-)

-- -- -
rzecz jasna że w internecie

Data: 2019-03-13 10:49:16
Autor: ń
Zasady rozliczania PIT za 1991r
Czyli szukasz instrukcji do PIT?
Stare formularze i instrukcje są na stronach MF, ale jak stare?

-- -- -
szukam tylko listy odliczeń od dochodu.

Data: 2019-03-13 15:57:55
Autor: J.F.
Użytkownik "Adam Klobukowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:8b0f91b8-d4e8-4b13-8972-b00b483148e1@googlegroups.com...
> [...]
Powinna byc na sejmowym serwerze, czy DzU ..

Ustawa może być dla mnie za trudna do przetrawienia. W sumie szukam tylko listy odliczeń od dochodu.

A to akurat powinno byc proste - beda gdzies w jednym czy kilku artykulach wymienione.
Dopiero pozniej sie skomplikowalo :-)

Bo broszurki to juz raczej nie znajdziesz ... chyba, ze grzecznie napiszesz gdziesz do ministerstwa, moze maja gdzies elektroniczna wersje i moze uda sie komus znalezc ...

J.

Data: 2019-03-13 19:26:54
Autor: Uncle Pete

To na pewno widziałeś - jest lista odliczeń, ale bez maksymalnych kwot: https://rozliczeniepit.pl/ulgi-i-odliczenia/historia-pit-od-1991-2015/

Data: 2019-03-12 23:59:10
Autor: Wojciech Bancer
On 2019-03-12, Adam Klobukowski <adamklobukowski@gmail.com> wrote:

Szukam zasad rozliczania podatku PIT w Polsce, za 1991r., czyli samo rozliczanie następowało w 1992r., i było pierwszym podejściem polaków do PIT.

A tu czytam:
http://biznes.onet.pl/wiadomosci/kraj/historia-podatku-pit-w-polsce-jak-sie-zmienialy-ulgi-i-stawki/65j98p

"Bezpośredni podatek dochodowy od osób, czyli PIT (z ang. Personal Income Tax) jest w Polsce regulowany ustawą z dnia 26 lipca 1991 r., natomiast pierwsze zeznania podatkowe Polacy wypełnili w 1993 i dotyczyły one dochodów za rok 1992. Jaka jest historia zmian w PIT w Polsce na przestrzeni lat? Jak zmieniał się podatek dochodowy?"

Fakt że to onet, no ale może nie minęli się z prawdą. :)

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2019-03-13 00:17:51
Autor: Uncle Pete
[...]

Onet wyjątkowo ma rację. Sprawdziłem - pierwszy PIT wypełniłem za 1992 rok. PIT-33, liczył aż 5 stron.

Data: 2019-03-13 00:18:55
Autor: Uncle Pete
Zasady rozliczania PIT za 1991r
Szukam zasad rozliczania podatku PIT w Polsce, za 1991r., czyli samo rozliczanie następowało w 1992r., i było pierwszym podejściem polaków do PIT.

Pierwsze rozliczenie PIT było za 1992 rok.

Data: 2019-03-15 19:20:27
Autor: Robert Tomasik
[...]

Odliczenia masz w Ustawie. To wyliczanka. Czego szukasz?

Zasady rozliczania PIT za 1991r