Zasądzenie odsetek bez wniosku strony postepowania.

Data: 2013-01-13 18:50:44
Autor: aw.001
Zasądzenie odsetek bez wniosku strony postepowania.
Proszę o pomoc.
Uczestniczyłem w postępowaniu o dział spadku (nieruchomość) jako jedna z dwóch stron. Zadeklarowałem chęć przejęcia nieruchomości, pod warunkiem odroczenia przez Sąd spłaty na okres dwóch lat. Strona przeciwna zażądała nałożenia hipoteki przymusowej.
Sąd w postanowieniu przyznał mi nieruchomość, odraczając spłatę na okres dwóch lat, równocześnie zasądził odsetki ustawowe ( kwota niebagatelna) od dnia uprawomocnienia się postanowienia do dnia zapłaty.
Nadmieniam, że strona przeciwna nigdy w całym postępowaniu nie żądała naliczenia odsetek i Sąd zadziałał tutaj z własnej inicjatywy.
Proszę o pomoc: czy bez żądania (wniosku) strony Sąd w procesie cywilnym może zasądzić odsetki?
Czy prawidłowo rozumuję, że art. 187 i 321 kpc wykluczają możliwość zasądzenia odsetek bez wniosku strony - bo na moją logikę sędzia w tym wypadku byłby również adwokatem. Zostałem postawiony przed faktem dokonanym zawartym w postanowieniu, nie mogąc się wcześniej odnieść do nieistniejącego wniosku. Takie rozstrzygnięcie, które zwiększyło wartość (oszacowanej przez biegłego) spłaty nie uwzględniło mojego stanowiska w którym określiłem jaką kwotą i w jakim terminie jestem wstanie spłacić stronę postępowania.
Kilka dni wertowałem w googlach i nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie a na apelację został tylko tydzień.

Z góry dziekuję za pomoc.

Zasądzenie odsetek bez wniosku strony postepowania.