Zasługi prymasa Wyszyńskiego dla PRL

Data: 2013-08-17 15:26:01
Autor: jr
Zasługi prymasa Wyszyńskiego dla PRL
1) Autoryzował stalinowskiego okupanta jako polsk± władzę
2) Potępił i moralnie rozbroił niepodległo¶ciowe podziemie
3) Potępił duchownych, którzy temu podziemiu pomagali
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TH/THW/porozumienie_RP_1950.html
http://pl.wikipedia.org/wiki/Stefan_Wyszy%C5%84ski#Arcybiskupstwo_i_prymasostwo
4) Wspierał politykę PRL nie ogladaj±c się na stanowisko rzadu emigracyjnego
5) Zniszczyl kosciol emigracyjny podsyłaj±c mu peerelowskich duchownych
6) Doprowadził do zlikwidowania ambasady RP w Watykanie
http://pl.wikipedia.org/wiki/Stefan_Wyszy%C5%84ski#Normalizacja_stosunk.C3.B3w_z_w.C5.82adzami_komunistycznymi
7) Cynicznie wypowiadał się na temat interwencji w Czechosłowacji
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TH/THW/kosciolpl_1968.html
8) Obłudnie nakłaniał do pracy 'dla ojczyzny' po grudniowej tragedii z 1970 roku
http://www.polskieradio.pl/67/828/Artykul/280305,Nie-oskarzajcie-wyrozumiejcie-przebaczajcie-wspolczujcie
9) Nigdy nie potępił władz PRL za pacyfikowanie protestów, po zajsciach w roku 1976 przyj±ł urodzinowe kwiaty od władz PRL
10) Wychował następcę, który doprowadził do hańby Okr±głego Stołu

Data: 2013-08-17 06:44:47
Autor: leming.show
Zasługi prymasa Wyszyńskiego dla PRL
Ja tam sie nie znam, ale nie zaczyna sie chyba wojny jesli nie ma szansy na wygrana. Oceniasz tamte czasy przez dzisiejszy pryzmat zapominajac o tym ile komuchy wytlukli ludzi. A jesli mozna bylo sprzatnac papieza to coz znaczyl taki Wyszynski. Zrobil tyle ile mogl, inna opcja byla droda Kolbego, tylko tak jakby zywy ma wieksze pole dzialania niz martwy. Komuch tworzyl okolicznosci a Wyszynski w nich sie znalazl. Dzis kosciol probuje tworzyc inne okolicznosci, to tez zle, zawsze znajdzie sie  wieczna maruda.

Data: 2013-08-17 16:07:08
Autor: jr
Zaslugi prymasa Wyszynskiego dla PRL

Uzytkownik <leming.show@gmail.com> napisal w wiadomosci news:fae4f5a5-cb7c-4bb6-b361-4de92dcff80cgooglegroups.com...
Ja tam sie nie znam, ale nie zaczyna sie chyba wojny jesli nie ma szansy na wygrana.
-- -- -- -- --
Kto mu kazal zaczynac wojne? Mógl na przyklad milczec w pewnych sprawach.

 Oceniasz tamte czasy przez dzisiejszy pryzmat zapominajac o tym ile komuchy wytlukli ludzi.
-- -- -- -- -- -
A owszem, wytlukly, z blogoslawienstwem naszego prymasa.

Data: 2013-08-17 16:09:36
Autor: WW
W dniu 2013-08-17 15:44, leming.show@gmail.com pisze:
 Oceniasz tamte czasy przez dzisiejszy pryzmat zapominajac o tym ile komuchy wytlukli ludzi.

Ile?

Pozdrawiam
WW
„Tylko pod tym krzyżem, tylko pod tym znakiem
  Polska bÄ™dzie wiochÄ… a Polak burakiem”.

Data: 2013-08-17 16:27:03
Autor: jr
Zaslugi prymasa Wyszynskiego dla PRL

Oceniasz tamte czasy przez dzisiejszy pryzmat
-- -- -- -- --
Daleko mi do moralnych ocen. Wykazuje jedynie fakty.

 zapominajac o tym ile komuchy wytlukli ludzi. A jesli mozna bylo sprzatnac papieza to coz znaczyl taki Wyszynski. Zrobil tyle ile mogl
-- -- -- -- -
Dla komunistów zrobil bardzo wiele. Dla Kosciola wywalczyl lepsze traktowanie od innych. Innym zafundowal 'opium dla ludu', zgodnie z komuszymi oczekiwaniami.

, inna opcja byla droda Kolbego, tylko tak jakby zywy ma wieksze pole dzialania niz martwy. Komuch tworzyl okolicznosci a Wyszynski w nich sie znalazl
-- -- -- --
Sowiecki okupant tym róznil sie od niemieckiego, ze tworzyl wiele okolicznosci ku temu, aby swoje ofiary wciagnac do wspóludzialu we wlasnych poczynaniach. Dlatego pod sowietem kolaborantów bylo wiecej, ale nie wszyscy. Chyba zgodzisz sie z tym, ze ci ostatni bardziej zasluguja na pamiec i pomniki?

.. Dzis kosciol probuje tworzyc inne okolicznosci, to tez zle,
-- -- -- -- --
Koscielna hierarchia tworzy te same okolicznosci, w jakie przez lata wprowadzali ja prymas Wyszynski i prymas Glemp. Nadal sa to okolicznosci wspóldzialania z postkomuna w zamian za materialne korzysci i moralne rozgrzeszenie w oczach wiernych.

Data: 2013-08-18 13:34:36
Autor: the_foe
Zasługi prymasa Wyszyńskiego dla PRL
W dniu 2013-08-17 15:44, leming.show@gmail.com pisze:
Ja tam sie nie znam, ale nie zaczyna sie chyba wojny jesli nie ma szansy na wygrana.

Wydaje sie to madre, tylko co wtedy mamy zrobić z powstancami: styczniowymi, warszawskimi? Co z Beckiem? Co z WiNem?
Co z powstaniami: wielkopolskim i śląskim? tez wydawały sie skazane na klęskę. To pierwsze zakonczyło sie całkowitem sukcesem a to drugie, mimo kleski wojskowej było sukcesem politycznym. To samo z "powstaniami" przeciw PRL. Wiekszosc niby bez sensu i skazane na kleske, ale po trochu łamały totalitarne oblicze systemu.
W przypadku polskiego KK jest jeszcze jeden aspekt, wydawałoby sie zasadniczy: etyka chrzescijanska. Nakazywałaby ona raczej przekladanie zasad nad pragmatyzmem. Tego w polskim KK za PRL było mało. Wlasciwie okreslil sie on jako antysystemowy (a to i nie w sposob jednoznaczny, z pewna furtką na ucieczkę) dopiero kiedy za poznego Gierka system okazal słabość i zaczął robić pojednawcze gesty wobec Kosciola. Wczesniej siedział cicho i raczej zachecał wiernych by polityka sie nie zajmowali.

--
@foe_pl

Data: 2013-08-18 23:24:32
Autor: jr

Użytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl> napisał w wiadomości

| Wydaje sie to madre, tylko co wtedy mamy zrobić z powstancami:

A jaki to ma zwiÄ…zek z tematem?

| styczniowymi

WchodzÄ…c w dyresjÄ™ powiem: Szkodliwe.
Gdyby wygrali powstańcy, Traugutta rozstrzelaliby czerwoni (tak, tak - juz wtedy tacy byli, w Powstaniu Styczniowym ich nie brakowało i pewnie dlatego ówczesny papież potępił to powstanie).

, warszawskimi?

Była wojna, a żołnierz słucha rozkazów [*]

> [...]
| kleski wojskowej było sukcesem politycznym. To samo z "powstaniami"
| przeciw PRL. Wiekszosc niby bez sensu i skazane na kleske, ale po trochu

Racja - totalitaryzm cofa siÄ™ tylko przed oporem.

| W przypadku polskiego KK jest jeszcze jeden aspekt, wydawałoby sie
| zasadniczy: etyka chrzescijanska. Nakazywałaby ona raczej przekladanie
| zasad nad pragmatyzmem.

A jaki to ma zwiazek z tematem?
Sprawę słuszności wspólpracy Wyszyńskiego z komunistami pozostawiam tutaj otwartą. Aby ten temat rozwinąć, należy najpierw co do takich faktów się zgodzić (co nie każdemu łatwo przychodzi).

 Tego w polskim KK za PRL byĹ‚o maĹ‚o. Wlasciwie
| okreslil sie on jako antysystemowy

Kiedy i w jakich okolicznościach??
Ani Wyszyński, ani jego hierarchia nigdy się tak nie określili. Wręcz przeciwnie, Wyszyński nie raz podkreślał swoją lojalność wobec władz 'ludowej ojczyzny' i nie raz wpisywał się w szkodliwą dla kraju politykę tych władz.

> [...]
| słabość i zaczął robić pojednawcze gesty wobec Kosciola. Wczesniej
| siedział cicho i raczej zachecał wiernych by polityka sie nie zajmowali.

Po co mieli zajmować się polityką, skoro uprawiał ją za nich ich prymas?
('opium dla ludu')
jb

Data: 2013-08-18 09:31:35
Autor: Trybun
W dniu 2013-08-17 15:26, jr pisze:
[...]

Zapominasz o jednym, Jacek - dobry pasterz troszczy się nie tylko o strawę duchow± dla wiernych, ale także o dobra doczesne. Miało wrócić stare?  Miał wydać zgodę na powrót do sytuacji sprzed 39 roku?

Data: 2013-08-18 13:52:21
Autor: Towarzysz Gnój
Zasługi prymasa Wyszyńskiego dla PRL

Użytkownik "Trybun" <Ylih@yachu.com> napisał w wiadomo¶ci news:kupt9r$ono$2node2.news.atman.pl...

| Zapominasz o jednym, Jacek - dobry pasterz troszczy się nie tylko o
| strawę duchow± dla wiernych, ale także o dobra doczesne. Miało wrócić
| stare?  Miał wydać zgodę na powrót do sytuacji sprzed 39 roku?

Słuszna uwaga towarzyszu Trubun!
Ja¶niepańskiej Polski hołocie sie zachciało! To dlatego nie rozpędzali¶my w PRL zakonów, to dlatego zostawili¶my w spokoju Katolicki Uniwersytet Lubelski, a nawet inne teologiczne wszkoły wyższe pozwolili¶my zakładać, żeby zrobic z nich wszystkich lojalnych obywateli Polski Ludowej, a nie jakich¶ pachołków od Andersa i Hurchila.
Starch pomysleć co by to było, gdyby do Solidarno¶ci weszły bandy podziemia tudzież ich póĽniejsze pomioty. A tak widzicie - ujrzelismy ludzi takich, jak Lech Wałęsa, Tadeusz Mazowiecki, Adam Michnik i inne bardzo szlachetne postacie, które moze i czasem bł±dz±... Ale popatrzcie co jest w Czechach, na Węgrzech  - zgroz± przejmuje, co by było, gdyby¶my i polski kler zamykali. Na szczę¶cie w PRL znalazł się kto¶ taki, jak towarzysz Wyszyński i wyprostował drogi pańskie. Amen!
__
gru.pl

Data: 2013-08-18 18:08:49
Autor: Bogdan Idzikowski
Zasługi prymasa Wyszyńskiego dla PRL

Użytkownik "Towarzysz Gnój" <gnojczerwony@gru.pl> napisał w wiadomo¶ci news:kuqe99$9fa$1node2.news.atman.pl...

> [...]

PRL znalazł się kto¶ taki, jak towarzysz Wyszyński i wyprostował drogi pańskie.

Na trzech "bojowników o wolno¶ć i demokrację" dwóch było agentami SB!

ubawiony

--
Dyskusja z wierz±cym jest jak gra w szachy z gołębiem. Nieważne, jak dobrze grasz, goł±b i tak przewróci wszystkie figury, nasra na szachownicę i będzie dumny z wygranej.

Data: 2013-08-19 00:16:01
Autor: Towarzysz Gnój
Zasługi prymasa Wyszyńskiego dla PRL

Użytkownik "Bogdan Idzikowski" <bogdanid@neostrada.pl> napisał w wiadomo¶ci news:5210f195$0$1257$65785112news.neostrada.pl...

| Użytkownik "Towarzysz Gnój" <gnojczerwony@gru.pl> napisał w wiadomo¶ci

| > |
| > |

| Na trzech "bojowników o wolno¶ć i demokrację" dwóch było agentami SB!
|
| ubawiony

Buuuuuuuu-ha-ha-ha-ha!
Pomódlcie się towarzyszu za duszę Prymasa Tysi±clecia!
__
gru.pl

Data: 2013-08-18 12:51:01
Autor: Mark Woydak
Zasługi prymasa Wyszyńskiego dla PRL
Użytkownik "jr" <bezadresu@jr.pl> napisał w wiadomo¶ci news:kuntp9$qt0$1node1.news.atman.pl...
[...]

Gdyby¶ ty żył w tamtych czasach jak by¶ się zachował by przetrwać? Przy okr±głym stoliku zasiedli różnej ma¶ci optymi¶ci i cynicy. Niektórych niestety nie chciano internować w czasie stanu wojennego. Byli niewarci uwagin czy ¶piochami?

MW

Zasługi prymasa Wyszyńskiego dla PRL