Zatrzymywanie dysku - zalecane czy nie?

Data: 2011-03-30 21:29:22
Autor: Michal Kawecki
Zatrzymywanie dysku - zalecane czy nie?
Dnia Wed, 30 Mar 2011 11:38:23 +0200, Norbert napisał(a):

Witam

Mam NASa z dwoma dyskami. NAS jest uzywany do kopii i SVNa, w praktyce
uzywany jest 5-6 razy dziennie przez kilka minut. W tej chwili NAS jest tak ustawiony, ze dyski sie zatrzymuja po 20 minutach
nieuzywania. Czy to jest szkodliwe dla dyskow? Czy moze lepiej zeby
pracowaly caly czas?

Tak. Jednym z parametrów SMART, na podstawie którego ocenia się zużycie
dysku, jest ilość cykli start/stop. Producenci z reguły podają w
dokumentacji gwarantowaną ilość takich cykli. --
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/

Data: 2011-03-30 22:11:13
Autor: zlotowinfo
Użytkownik "Michal Kawecki" <kkwinto@o2.px> napisał w wiadomości news:1a259h9b8mqei$.dlgkwinto.prv...
[...]

czyli do przemyślenia
1. koszt dysku
2. zużyty prąd przy ciągłej pracy
3. ile bardziej zużywa się dysk wyłączany
4. jak szybko zużyje się silniczek przy ciągłej pracy

Data: 2011-03-30 23:18:18
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Zatrzymywanie dysku - zalecane czy nie?

"zlotowinfo" in02og$c3a$1@inews.gazeta.pl

czyli do przemyślenia
1. koszt dysku
2. zużyty prąd przy ciągłej pracy
3. ile bardziej zużywa się dysk wyłączany
4. jak szybko zużyje się silniczek przy ciągłej pracy

  5. Hałas. :)

Bywa tak, że jednego dysku nie słychać prawie wcale, ale
setka takich właśnie (niby bezgłośnych) dysków powoduje
tak silny hałas, że nie można wytrzymać. :) Jeżeli dysk
jest tak skonstruowany i tak wykonany ma przeżyć spokojnie
co najmniej 50 tysięcy (a chyba tak jest) pełnych cykli
włączenia-pracy-wyłączenia, to oznacza, że można go tak
cyklować 14 razy dziennie przez  niemal 10 lat?

 14*365.25*10=51135

Za 10 lat dzisiejszy dysk będzie zabytkiem klasy zero. ;)

Ale jeśli przez 10 lat będzie taki dysk pracował po 8 godzin na
dobę (365*8*10=29200) to wypracuje raptem cząstkę mu przeznaczoną?
Tak i nie -- toż włączanie raz dzienne czy nocnie da 3653 włączeń
w 10 lat, czyli wówczas dysk wykorzysta też tylko cząstkę włączeń
danych mu na jego życie doczesne...

Czy godzinami, czy włączeniami -- nie zużyjesz dysku.
Natomiast możesz go uszkodzić w pół godziny, gdy
przekroczysz pewne pułapy ;) temperaturowe...

Możesz nim stuknąć zbyt mocno...

Możesz go zalać wodą lub herbata...
(trzeba unikać kubków z małą powierzchnią dna -- są wywrotne)

-=-

Zużycie dzisiejszego dysku poprzez jego prawidłowe włączanie
i prawidłowe wyłączanie raczej nie jest możliwe. :)

Ja miałem dysk 2.5 calowy, któremu nastukało ze 20 tysięcy
włączeń w wyniku ciągłego restartowania się kompa... Myślisz,
że dysk (poza SMARTem) jakoś zdradzał tę pokaźną liczbę? :)
Na dodatek notebook, w którym ten dysk pracował, spadł w czasie
jazdy z przedniego fotela na podłogę samochodu w czasie, gdy
komputer (i ten dysk oczywiście też) był włączony... Dyski
teraz są wytrzymałe. :)

Data: 2011-03-30 23:49:59
Autor: Michal Kawecki
Dnia Wed, 30 Mar 2011 22:11:13 +0200, zlotowinfo napisał(a):

[...]

Koszt prądu warto zestawić z kosztami odzysku danych.

3. ile bardziej zużywa się dysk wyłączany
4. jak szybko zużyje się silniczek przy ciągłej pracy

Silniczek się praktycznie nie zużywa :-). Głównym źródłem awarii
mechanicznych są właśnie częste start-stopy. Dyski pracujące non-stop
działają jak żarówki - dopóki chodzą nic się nie dzieje, a psują się
zwykle przy włączaniu... --