Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

Data: 2010-11-16 06:47:13
Autor: mic49
Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
Dzień dobry,

Do mojej Toyoty Verso produdent zaleca:
- paliwo o zawartości siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1 lub B1, API CF-4
lub CF
- paliwo o zawartości siarki do 50 ppm: C2

Czytam na przykład specygikację Statoila diesla Gold: norma do 10 mg/
kg, pomiary: ok.6 mg/kg.

I teraz przeliczenie: w necie szukam i znajduję, to w zasadzie 1 ppm 1 mg/kg. Ale czy tak na pewno jest? Bo jeśli tak, to w zasadzie olej
tylko C2.

Michał

Data: 2010-11-16 15:08:39
Autor: to
Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
begin mic49
Do mojej Toyoty Verso produdent zaleca: - paliwo o zawartości siarki do
500 ppm: ACEA A1/B1 lub B1, API CF-4 lub CF
- paliwo o zawartości siarki do 50 ppm: C2

Czytam na przykład specygikację Statoila diesla Gold: norma do 10 mg/
kg, pomiary: ok.6 mg/kg.

I teraz przeliczenie: w necie szukam i znajduję, to w zasadzie 1 ppm = 1
mg/kg. Ale czy tak na pewno jest? Bo jeśli tak, to w zasadzie olej tylko
C2.

O ile dobrze przytoczyłeś zalecenia to przecież "do 50 ppm" zawiera się w "do 500 ppm" bo 50 < 500. ;-)

--
ignorance is bliss

Data: 2010-11-16 08:23:42
Autor: mic49
Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

O ile dobrze przytoczyłeś zalecenia to przecież "do 50 ppm" zawiera się w
"do 500 ppm" bo 50 < 500. ;-)

--
ignorance is bliss

No tak, ale dziwny ten zapis: czyli jak go rozumieć, jeśli mniej niż
500 to na pewno ACEA A1/B1 lub B1, API CF-4 lub CF, a jeśli paliwo -
mamy pewność, że ma mniej niż 50, to wtedy powyższe ( czyli ACEA A1/B1
lub B1, API CF-4 lub CF ), a także C2? Czy inaczej?

Bo obecnie wszystkie normy mówią, że paliwo powinno mieć mniej niż 10
ppm siarki, czyli... no właśnie - sam wciąż nie wiem, jaki olej.

ppm = jednostek z milionie. mg/kg to własnie jest 1 mg / 1 mln mg,
czyli właśnie ppm.

Michał

Data: 2010-11-16 16:55:36
Autor: to
Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
begin mic49
No tak, ale dziwny ten zapis: czyli jak go rozumieć, jeśli mniej niż 500
to na pewno ACEA A1/B1 lub B1, API CF-4 lub CF, a jeśli paliwo - mamy
pewność, że ma mniej niż 50, to wtedy powyższe ( czyli ACEA A1/B1 lub
B1, API CF-4 lub CF ), a takĹźe C2? Czy inaczej?

Może napisz co DOKŁADNIE tam jest napisane, bez własnej interpretacji.

--
ignorance is bliss

Data: 2010-11-16 11:17:15
Autor: mic49
Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
Napisanie jest dokładnie tak:
Silnik 1AD-FTV bez reaktora katalitycznego DOF:
- paliwo o zwartości ( chyba literówka ) siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1
lub B1, API CF-4 lub CF;
- paliwo o zwartości siarki do 50 ppm: ACEA C2, A1/B1 lub B1, API CF-4
lub CF.

**********

I jak to rozumieć: czy jeśli wszystkie paliwa w Polsce mają zawartość
siarki < 50 ppm, to olej musi spełniać specyfikację również C2. Ale
jednocześnie, co logiczne - mają zawartość < 500 ppm, więc tej normy
olej spełniać nie musi. Pomieszane...

Michał

Data: 2010-11-16 20:56:38
Autor: to
Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
begin mic49
Napisanie jest dokładnie tak:
Silnik 1AD-FTV bez reaktora katalitycznego DOF: - paliwo o zwartości (
chyba literĂłwka ) siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1 lub B1, API CF-4 lub CF;
- paliwo o zwartości siarki do 50 ppm: ACEA C2, A1/B1 lub B1, API CF-4
lub CF.

**********

I jak to rozumieć: czy jeśli wszystkie paliwa w Polsce mają zawartość
siarki < 50 ppm, to olej musi spełniać specyfikację również C2. Ale
jednocześnie, co logiczne - mają zawartość < 500 ppm, więc tej normy
olej spełniać nie musi. Pomieszane...

Moim zdaniem z tego co jest napisane wynika, że C2 możesz stosować wyłącznie przy paliwach o zawartości siarki do 50 ppm, a pozostałe wymienione przy paliwach o zawartości siarki do 500 ppm (czyli przy tych 0-50 ppm także). Jak chcesz być pewien to zadzwoń do ASO i zapytaj. ;-)

--
ignorance is bliss

Data: 2010-11-17 00:23:50
Autor: mic49
Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
Moim zdaniem z tego co jest napisane wynika, że C2 możesz stosować
wyłącznie przy paliwach o zawartości siarki do 50 ppm, a pozostałe
wymienione przy paliwach o zawartości siarki do 500 ppm (czyli przy tych
0-50 ppm także). Jak chcesz być pewien to zadzwoń do ASO i zapytaj. ;-)


Chyba tak właśnie należy to rozumieć.

I przy tym pozostanę,

Dzięki.

Michał

Data: 2010-11-16 21:59:18
Autor: Tomasz Pyra
Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
W dniu 2010-11-16 20:17, mic49 pisze:
Napisanie jest dokładnie tak:
Silnik 1AD-FTV bez reaktora katalitycznego DOF:
- paliwo o zwartości ( chyba literówka ) siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1
lub B1, API CF-4 lub CF;
- paliwo o zwartości siarki do 50 ppm: ACEA C2, A1/B1 lub B1, API CF-4
lub CF.

Moim zdaniem oznacza to że mając paliwo o zawartości siarki 10ppm możesz lać dowolny z powyższych olei.

Data: 2010-11-18 13:47:59
Autor: Raf :-)
Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
Dnia Tue, 16 Nov 2010 21:59:18 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

W dniu 2010-11-16 20:17, mic49 pisze:
Napisanie jest dokładnie tak:
Silnik 1AD-FTV bez reaktora katalitycznego DOF:
- paliwo o zwartości ( chyba literówka ) siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1
lub B1, API CF-4 lub CF;
- paliwo o zwartości siarki do 50 ppm: ACEA C2, A1/B1 lub B1, API CF-4
lub CF.

Moim zdaniem oznacza to że mając paliwo o zawartości siarki 10ppm możesz lać dowolny z powyższych olei.

Sorry, ale nie do końca.
Jak napisał poniżej Paweł, siarka poprawia właściwości smarne, ale
zakwasza. Jeżeli do paliwa o niskiej zawartości siarki użyjesz oleju
przeznaczonego do paliw zasiarczonych, to nie tylko przyspieszasz zużycie
silnika (co może nie jest aż takie istotne, jeśli nie ścigasz się w
rajdach, przy ekstremalnych warunkach pracy silnika), ale dodatkowo
zanieczyszczasz środowisko chemikaliami tworzącymi rezerwę alkaliczną.

Jeśli zrobisz w drugą stronę (olej do paliwa niskosiarkowego i zasiarczone
paliwo), zmniejszasz (i tu może to być znaczna różnica) trwałość układu
wydechowego.

Raf :-)

Data: 2010-11-17 09:12:26
Autor: Jakub Witkowski
Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
W dniu 2010-11-16 20:17, mic49 pisze:
Napisanie jest dokładnie tak:
Silnik 1AD-FTV bez reaktora katalitycznego DOF:
- paliwo o zwartości ( chyba literówka ) siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1
lub B1, API CF-4 lub CF;
- paliwo o zwartości siarki do 50 ppm: ACEA C2, A1/B1 lub B1, API CF-4
lub CF.

**********

I jak to rozumieć: czy jeśli wszystkie paliwa w Polsce mają zawartość
siarki<  50 ppm, to olej musi spełniać specyfikację również C2. Ale
jednocześnie, co logiczne - mają zawartość<  500 ppm, więc tej normy
olej spełniać nie musi. Pomieszane...

E tam. Całkowicie logiczne.
Żeby lać C2 musisz mieć bobre paliwo (<50ppm), a A1/B1 możesz lać przy każdych, aż do 500ppm.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2010-11-18 08:23:47
Autor: PaweL
Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

E tam. Całkowicie logiczne.
Żeby lać C2 musisz mieć bobre paliwo (<50ppm), a A1/B1 możesz lać przy każdych, aż do 500ppm.




Zawartość siarki nie określa jakości paliwa. Siarka w oleju napędowym poprawia znakomicie jego właściwości smarne, ale po spaleniu trworzy popiół siarczanowy, który zakwasza olej smarujący silnik. Na tą okoliczność w olejach są dodatki tworzące tzw. rezerwę alkaliczną.
Przy nowych ON bezsiarkowych ta rezerwa może być dużo mniejsza i nowe oleje mają ją zmniejszoną. I właśnie dlatego w instrukcji samochodu kolegi mic49 pojawiło sie rozróżnienie olejów smarowych.


Paweł

Data: 2010-11-18 12:52:05
Autor: J.F.
Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
Użytkownik "mic49" <michalp@interia.pl> napisał w
Napisanie jest dokładnie tak:
- paliwo o zwartości ( chyba literówka ) siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1
lub B1, API CF-4 lub CF;
- paliwo o zwartości siarki do 50 ppm: ACEA C2, A1/B1 lub B1, API CF-4
lub CF.

I jak to rozumieć: czy jeśli wszystkie paliwa w Polsce mają zawartość
siarki < 50 ppm, to olej musi spełniać specyfikację również C2.

Albo odwrotnie - jedna z wymienionych. Czyli C2 mozemy lac o ile mamy paliwo niskosiarkowe, przy wysokim wszystkie.

Ale jednocześnie, co logiczne - mają zawartość < 500 ppm, więc tej normy
olej spełniać nie musi. Pomieszane...

No i ciekawe - ten olej nie znosi siarki, czy sam zawiera jej tyle ze nie wolno byle jakiego paliwa :-)

J.

Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona