Zawieszenie działalności - wysokość dobrowolnych składek ZUS

Data: 2010-11-29 01:25:05
Autor: Michał Madej
Zawieszenie działalności - wysokość dobrowolnych składek ZUS
Podczas zawieszenie działalności chciałbym dobrowolnie płacić składki
ZUS.
Ponieważ do tej pory prowadziłem DG przez 1 rok i płaciłem
"preferencyjny" ZUS, to mógłbym go płacić jeszcze przez 1 kolejny rok.
Teraz chciałbym jednak zawiesić DG na rok i opłacać dobrowolnie
składki ZUS. Czy przez ten rok na zawieszeniu będę mógł nadal płacić
składki w wysokości takiej jak na preferencyjnym ZUSie (tzn. około 350
zł), czy też już wyższe, takie jakie płacą przedsiębiorący po 2 latach
działalności (zdaje się około 800 zł)?

Data: 2010-11-29 10:37:04
Autor: Liwiusz
W dniu 2010-11-29 10:25, Michał Madej pisze:
[...]

http://www.nfz-lublin.pl/ubezpieczony/dobrowolne.html

Na dole masz tabelkę z wyliczeniem.

--
Liwiusz

Data: 2010-11-29 02:22:36
Autor: Michał Madej
On 29 Lis, 10:37, Liwiusz <lma...@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
W dniu 2010-11-29 10:25, Micha Madej pisze:

> Podczas zawieszenie dzia alno ci chcia bym dobrowolnie p aci sk adki
> ZUS.
> Poniewa do tej pory prowadzi em DG przez 1 rok i p aci em
> "preferencyjny" ZUS, to m g bym go p aci jeszcze przez 1 kolejny rok.
> Teraz chcia bym jednak zawiesi DG na rok i op aca dobrowolnie
> sk adki ZUS. Czy przez ten rok na zawieszeniu b d m g nadal p aci
> sk adki w wysoko ci takiej jak na preferencyjnym ZUSie (tzn. oko o 350
> z ), czy te ju wy sze, takie jakie p ac przedsi bior cy po 2 latach
> [...]

Na dole masz tabelk z wyliczeniem.

--
Liwiusz

Z tabelki wynika, że za ostatnie 3 miesiące 2010 "Wysokość składki na
dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne" wyniosła 304,67 zł. Czyli składka
na ubezpieczenie zdrowotne jest chyba nieco większa niż na
"preferencyjnym" ZUSie (233,32 zł)?

Natomiast ubezpieczenie społeczne jest chyba w takiej samej wysokości
jak podczas prowadzenia DG? Tak przynajmniej tutaj jest napisane:
"Podstawa wymiaru składek jest tu taka sama jak podczas prowadzenia
działalności. W tym roku jest to więc 1915,80 zł. Jeśli dana osoba
korzystała z ulgi dla rozpoczynających działalność na podstawie art.
18a ustawy systemowej, to zachowa do niej prawo aż do wyczerpania
okresu 24 miesięcy, w których preferencyjne oskładkowanie przysługuje.
Będzie więc opłacać składki emerytalną i rentową od 30 proc.
minimalnego wynagrodzenia - wyjaśnia Przemysław Przybylski, rzecznik
prasowy ZUS."
http://emerytury.wp.pl/kat,104764,title,Przerywajac-dzialalnosc-zadbaj-o-ubezpieczenia,wid,10986064,wiadomosc.html?ticaid=1b530&_ticrsn=5

Data: 2010-11-29 11:28:13
Autor: Liwiusz
W dniu 2010-11-29 11:22, Michał Madej pisze:

[...]

   I w standardowym ZUSie również, bo zdrowotne się nie zmienia.

Natomiast ubezpieczenie społeczne jest chyba w takiej samej wysokości
jak podczas prowadzenia DG? Tak przynajmniej tutaj jest napisane:

   A jaki jest sens płacić na społeczne?

--
Liwiusz

Data: 2010-11-29 03:17:50
Autor: Michał Madej
On 29 Lis, 11:28, Liwiusz <lma...@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
W dniu 2010-11-29 11:22, Micha Madej pisze:

> Z tabelki wynika, e za ostatnie 3 miesi ce 2010 "Wysoko sk adki na
> dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne" wynios a 304,67 z . Czyli sk adka
> na ubezpieczenie zdrowotne jest chyba nieco wi ksza ni na
> "preferencyjnym" ZUSie (233,32 z )?

   I w standardowym ZUSie r wnie , bo zdrowotne si nie zmienia.

> Natomiast ubezpieczenie spo eczne jest chyba w takiej samej wysoko ci
> jak podczas prowadzenia DG? Tak przynajmniej tutaj jest napisane:

   A jaki jest sens p aci na spo eczne?

--
Liwiusz

Do społecznych należy emerytalne, więc czy dzięki temu że na
zawieszeniu DG opłacałbym składki społeczne, to ten rok
byłby"zaliczony do emerytury", czy nie?

Data: 2010-11-29 12:33:35
Autor: Liwiusz
W dniu 2010-11-29 12:17, Michał Madej pisze:

Do społecznych należy emerytalne, więc czy dzięki temu że na
zawieszeniu DG opłacałbym składki społeczne, to ten rok
byłby"zaliczony do emerytury", czy nie?

Na emeryturę liczy się bardziej suma wpłat niż okres, a mając na uwadze fakt, że za kilkanaście lat najpóźniej cały system budżetowy i ZUSowy III RP zbankrutuje (i to jest pewne, chyba że zdarzy się cud i zaczną do   nas masowo napływać emigranci do pracy i  na dodatek pracować legalnie), to te kilkaset złotych wolałbym jednak wpłacać na własne konto, czy nawet przepijać.

--
Liwiusz

Data: 2010-11-29 13:39:10
Autor: SDD

Użytkownik "Michał Madej" <ramons@onet.eu> napisał w wiadomości news:2464887c-b822-4500-b2dc-8ce288499dafe4g2000vbi.googlegroups.com...

Do społecznych należy emerytalne, więc czy dzięki temu że na
zawieszeniu DG opłacałbym składki społeczne, to ten rok
byłby"zaliczony do emerytury", czy nie?

Jestes w starym systemie emerytalnym, czy w nowym?
Jesli w nowym - czyli masz mniej niz 60 pare lat to ZAPOMNIJ raz na zawsze o czyms takim jak "lata to emerytury".
Walnij po prostu z calej sily  glowa w mur i sobie uswiadom raz na zawsze - a dobrze - ze nie ma juz czegos takiego, jak "lata do emerytury".

Na emeryture bedziesz mogl przejsc  w wieku 65 lat (a kto wie, czy nie przedluza tego jeszcze) nawet, gdy przepracujesz w ciagu zalego zycia tylko 2 miesiace. W nowej emeryturze liczy sie bowiem tylko ilosc zgromadzonych skladek na koncie emerytalnym. W zamian nie ma minimalnych emerytur. Czyli moze sie okazac, ze po przejsciu a emeyture bedziesz jej dostawal np. 50 groszy na miesiac.
Smeiszne kwoty placone przy ulgowym ZUS nie poprawia w niczym Twego emerytalnego bytu.

Doborowolne ubezpieczenei obejmuje tylko ub. zdrowotne - czyli po prostu wyrzucasz co miesac 300 zl w bloto - to samo mozesz miec bowiem albo za darmo (ubezpieczajac sie przy malzonku) albo za symboliczne pieniadze zatrudniajac sie na jakas drobna umowe zlecenie.
Jest tez dobrowolne emeryytalne, ale to wychodzi chyba tyle samo albo nawet wiecej niz minimalny standardowy (nie ulgowy) "ZUS" z dzialalnosci.
Skoro tak kochasz placic ZUS, to po kiego grzyba zawieszales dzialalnosc?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-11-29 05:27:35
Autor: Michał Madej
On 29 Lis, 13:39, "SDD" <sddwyt...@towszechwiedza.pl> wrote:
[...]

Z umową zlecenie nie miałem nigdy do czynienia, stąd przeprasza za być
może moje naiwne pytania. "za symboliczne pieniadze", to znaczy że gdy
zatrudnię się u innego przedsiębiorcy na umowę zlecenie to mogę
opłacić ubezpieczenie zdrowotne w kwocie mniejszej niż 300zł?

Tutaj np. jest napisane:
"Składki na ubezpieczenia społeczne są naliczane od wypłaconego
zleceniobiorcy wynagrodzenia, natomiast składka na ubezpieczenie
zdrowotne jest naliczana od tego wynagrodzenia pomniejszonego o kwoty
składek na ubezpieczenia społeczne finansowane ze środków
ubezpieczonego."
http://edgp.gazetaprawna.pl/index.php?act=mprasa&sub=article&id=200411

Czy to znaczy, że jeżeli podpiszę umowę zlecenie i na jej podstawie
będę bardzo mało zarabiał (np. 50 zł) to i zapłacę bardzo małe
ubezpieczenie zdrowotne?

Data: 2010-11-29 14:34:29
Autor: Liwiusz
W dniu 2010-11-29 14:27, Michał Madej pisze:
[...]

To znaczy, że możesz zatrudnić się u kogoś, dostawać 10zł na miesiąc, od tej kwoty płacić ZUS i być ubezpieczonym - zarówno emerytalnie, jak i zdrowotnie.

Czy to znaczy, że jeżeli podpiszę umowę zlecenie i na jej podstawie
będę bardzo mało zarabiał (np. 50 zł) to i zapłacę bardzo małe
ubezpieczenie zdrowotne?

Tak. Przy czym kwota aż 50zł wydaje się zbędnym luksusem.

--
Liwiusz

Data: 2010-11-29 14:57:39
Autor: SDD

Użytkownik "Michał Madej" <ramons@onet.eu> napisał w wiadomości news:c951aee4-d286-4cbb-851d-f7b856a6b533z19g2000yqb.googlegroups.com...
[...]

Zalozmy, ze znajomy prowadzacy DG i rozliczajacy si ewg podatku liniowego zawiera z Toba umowe zlecenie np. lecajac Ci na staranne liczenie faktur pod koniec miesiaca, albo sprawdzanei bledow ortograficznych w zawartych umowach.Np. za 50 zl/m-c.
Zalozmy, ze prace te wykonujesz u siebie w domu.

Z tych 50 zl odprowadza on Takie skladki:
emerytalne: 4,88 jako potracenie + 4,88 dodatkowo
rentowe: 0,75 zł jako potrącenie i 2,25 dodatkowo
zdrowotne: 3,99 jako potracenie
FGŚP: 0,05 zł dodatkowo
oraz 3 zł zaliczki na podatek dochodowy jako potrącenie

Razem z tytulu Twojej umowy zlecenie musi on odporowadzic do ZUS i US 19,80 zł (o ile dobrze policzylem), natomiast na wlasnym podatku - jako, ze sobie wszystko wrzuca w koszty - zyskuje 10,86 zł.
Czyli zeby mu si eto oplacalo, to musisz mu odpalic minimum 9 zl na miesiac + jakis "napiwek". :)

No chyba, ze naprawde bedziesz liczyl te faktury czy szukal bledow ortograficznych - to wtedy bedzie CI na miesiac wyplacal 37,38 zł wynagrpdzenia :)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-11-29 08:07:06
Autor: Michał Madej
On 29 Lis, 14:57, "SDD" <sddwyt...@towszechwiedza.pl> wrote:
U ytkownik "Micha Madej" <ram...@onet.eu> napisa w wiadomo cinews:c951aee4-d286-4cbb-851d-f7b856a6b533z19g2000yqb.googlegroups.com...
> [...]

Zalozmy, ze prace te wykonujesz u siebie w domu.

Z tych 50 zl odprowadza on Takie skladki:
emerytalne: 4,88 jako potracenie + 4,88 dodatkowo
rentowe: 0,75 z jako potr cenie i 2,25 dodatkowo
zdrowotne: 3,99 jako potracenie
FG P: 0,05 z dodatkowo
oraz 3 z zaliczki na podatek dochodowy jako potr cenie

Razem z tytulu Twojej umowy zlecenie musi on odporowadzic do ZUS i US 19,80
z (o ile dobrze policzylem), natomiast na wlasnym podatku - jako, ze sobie
[...]

wynagrpdzenia :)

Pozdrawiam
SDD

Czy do umowy o dzieło też to można odnieść?

SDD, Liwiusz - dzięki, życie mi ratujecie tą umową zlecenie :)

Data: 2010-11-29 17:16:29
Autor: Liwiusz
W dniu 2010-11-29 17:07, Michał Madej pisze:

Czy do umowy o dzieło też to można odnieść?

   Nie, bo nie jest ozusowana (zazwyczaj).

--
Liwiusz

Data: 2010-11-30 05:18:42
Autor: Michał Madej
> [...]

No chyba, ze naprawde bedziesz liczyl te faktury czy szukal bledow
ortograficznych - to wtedy bedzie CI na miesiac wyplacal 37,38 z

Rozumiem, że tak będzie w sytuacji gdy zleceniobiorca nie będzie
zatrudniony w innej firmie i nie będzie miał własnej DG? A gdyby
zleceniobiorca miał DG, to czy zleceniodawca też zapłaci za niego
takie niskie składki (np. 19,80 zł z powyższego przykładu), czy też
zleceniobiorca ma obowiązek już płacić samemu ZUS z tytułu własnej
działalności (powiedźmy 850 zł)?

Data: 2010-11-30 11:27:43
Autor: Kotlet wieprzowy
Zawieszenie działalności - wysokość dobrowolnych składek ZUS
ajezeli odwiesi DG to wtedy bedac na umowie zlecenie placi dodatkowo pelne zdrowotne - i czy tylko zdrowotne czy rowniez
ub spoleczne ?

kurde genialny pomysl :)

Data: 2010-11-30 11:54:49
Autor: Piotrek
On 2010-11-30 11:27, Kotlet wieprzowy wrote:
kurde genialny pomysl :)

Ale co w tym genialnego - przecież to tak działa od lat.

Piotrek

Data: 2010-11-30 12:00:36
Autor: Kotlet wieprzowy

On 2010-11-30 11:27, Kotlet wieprzowy wrote:
kurde genialny pomysl :)

Ale co w tym genialnego - przecież to tak działa od lat.

ale genialne jest :)

to jak z tym odwieszeniem, wtedy tylko zdrowotne ?

Data: 2010-11-30 12:19:21
Autor: SDD

Użytkownik "Kotlet wieprzowy" <przemeespamuji@onet.pl> napisał w wiadomości news:id2jj1$31g$1inews.gazeta.pl...
ajezeli odwiesi DG to wtedy bedac na umowie zlecenie placi dodatkowo pelne zdrowotne - i czy tylko zdrowotne czy rowniez
ub spoleczne ?

Rowniez u. spoleczne.
Tylko zdrowotne byloby wowczas, gdyby umowa zlecenie opewala na kwote rowna obowiazujacej go z tytulu DG minimalnej podstawie wymiaru skladek "spolecznych".

Pozdarwiam
SDD

Data: 2010-11-30 13:07:05
Autor: Kotlet wieprzowy
Zawieszenie działalności - wysokość dobrowolnych składek ZUS
a jest jakiś tego typu 'myk' na ub z DG, za kilka miesiecy bede musial odwiesic ze wzgledu na przedmiot
sprzedazy a 800 zl na pewno placic nie bede bo to jest chore .

Data: 2010-11-30 13:37:55
Autor: Daniel Stalica
W dniu 2010-11-30 13:07, Kotlet wieprzowy pisze:
a jest jakiś tego typu 'myk' na ub z DG, za kilka miesiecy bede musial
odwiesic ze wzgledu na przedmiot
sprzedazy a 800 zl na pewno placic nie bede bo to jest chore .

no jest, zatrudnij się na etat, tu albo za granicą

--
Strony internetowe, sklepy internetowe.
Pozycjonowanie i optymalizacja.

Data: 2010-11-30 13:52:33
Autor: Kotlet wieprzowy

Użytkownik "Daniel Stalica"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:id2r74$cm$1@inews.gazeta.pl...

[...]

ale wtedy musialbym placic z DG zdrowotne ?
Nie chodzi mi o obnizenie o 100 zl ale o  conajmniej polowe,

Data: 2010-11-30 14:01:35
Autor: Daniel Stalica
W dniu 2010-11-30 13:52, Kotlet wieprzowy pisze:
ale wtedy musialbym placic z DG zdrowotne ?
Nie chodzi mi o obnizenie o 100 zl ale o conajmniej polowe,

Zdrowotne w większości odliczasz od podatku, więc jeśli tylko masz dochód to nie ma problemu. Wtedy ZUS faktycznie kosztuje cię ok 33 zł.

Data: 2010-12-02 05:18:15
Autor: Michał Madej
[...]

Od 2010 zlecenidawca musi jeszcze dodatkowo zaplacic wypadkowe (zdaje
sie, ze od 50 zl bedzie to 0,83 zł) niezaleznie gdzie wykonywane jest
zlecenie:
http://ubezpieczenia-spoleczne.wieszjak.pl/ubezpieczenia-wypadkowe/205535,Od-2010-r-ubezpieczenie-wypadkowe-obowiazkowe-dla-wszystkich-zleceniobiorcow..html

Data: 2010-11-29 13:42:28
Autor: Liwiusz
W dniu 2010-11-29 13:39, SDD pisze:

Walnij po prostu z calej sily  glowa w mur i sobie uswiadom raz na zawsze -
a dobrze - ze nie ma juz czegos takiego, jak "lata do emerytury".

  Dobrze, jakby wybił sobie z głowy w ogóle coś takiego jak "emerytura z ZUS".

moze sie okazac, ze po przejsciu a emeyture bedziesz jej dostawal np. 50
groszy na miesiac.

Teraz chyba jest kwota minimalna emerytury, ale jak będzie w przyszłości, tego nikt nie wie. Na pewno nie lepiej.

Skoro tak kochasz placic ZUS, to po kiego grzyba zawieszales dzialalnosc?

I dlaczego płacił ulgowy ZUS, mógł przecież płacić standardowy, ba mógł nawet podwyższyć sobie podstawę ponad ustawowe wymagania.

--
Liwiusz

Data: 2010-11-29 13:49:59
Autor: SDD

Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:id073n$eph$4news.onet.pl...

I dlaczego płacił ulgowy ZUS, mógł przecież płacić standardowy, ba mógł nawet podwyższyć sobie podstawę ponad ustawowe wymagania.

Dokladnie.
Jak interes czesciej nie idzie niz idzie a ktos jest slabego zdrowia, to nawet ma to sens.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-11-29 13:51:38
Autor: SDD
[...]

Czy aby na pewno dotyczy ona tych, ktorzy biora emeryture z nowego systemu?
"Nowych" emerytow nei ma chyba jeszcze zbyt wielu.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-11-29 13:58:03
Autor: Liwiusz
W dniu 2010-11-29 13:51, SDD pisze:
[...]

Nie wnikałem w szczegóły, obiło mi się tylko o uszy. Na przykład tutaj http://wyborcza.pl/1,97657,5375672,Czas_na_emerytury_z_OFE.html

"Gwarantowaną minimalną emeryturę (dziś ok. 630 zł) dostaniemy tylko wtedy, gdy płaciliśmy składki emerytalne minimum 20 lat (kobiety) i 25 lat (mężczyźni). Trzeba pamiętać, że wysokość emerytury zależy od nas samych - od tego, jak długo i ile na nią odkładaliśmy. Jeżeli ktoś nic nie uzbierał na emeryturę i nie ma z czego żyć, przechodzi pod opiekę społeczną."

oraz

"Minimalne świadczenie wypłacane przez OFE to 80 zł. Jeżeli świadczenie miałoby być niższe, bo emeryt tak mało uzbierał, wówczas OFE jego oszczędności przekaże ZUS-owi. I to ZUS będzie już wypłacał jedno świadczenie."

--
Liwiusz

Data: 2010-11-29 14:04:07
Autor: SDD

Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:id081h$l3j$1news.onet.pl...

[...]

Wynika, z tego, ze jednak funkcjonuje jeszcze cos takiego jak "lata do emerytury".
Z tym, ze nei chodzi o emeryture jako taka, ale dostepnosc "gwarantowanej minimalnej emerytury". Czy 630 zl wystarczy to juz kazdy sobie powinien sam na to odpowiedziec.

A jest tam jakis warunek odnosnie podstawy wymiaru, czy tez umowa zlecenie na 50 zl tez sie liczy?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-11-29 14:10:14
Autor: SDD
[...]

Juz poczatek mnie rozbroil:

"Nasza przyszła emerytura zależy od nas, nie od mitycznych "onych", którzy nie chcą nam więcej zapłacić - tę zasadę musimy powtarzać sobie do znudzenia. Im więcej odłożymy na koncie emerytalnym, tym wyższą dostaniemy emeryturę".

Tak, jakby ktos mi wmawial, ze im wiecej pieniedzy nawkladam do dziurawej kieszeni, tym bede bogatszy. Ciekawa logika

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-11-29 14:15:02
Autor: Liwiusz
W dniu 2010-11-29 14:10, SDD pisze:

[...]

Typowy przykład jedynej błędnej implikacji, czyli kiedy z prawdy wynika fałsz. Widać nie do rozpoznania dla czytelników Gazety Wyborczej.

--
Liwiusz

Data: 2010-11-29 12:52:28
Autor: max441
Zawieszenie działalności - wysokość dobrowolnych składek ZUS
In article <774b1961-2ec0-4e97-bc39-d9b5cb9209e1
@b25g2000vbz.googlegroups.com>, ramons@onet.eu says...
[...]

To co w takim razie zyskasz zawieszając działalność?

Data: 2010-11-29 05:12:33
Autor: Michał Madej
@b25g2000vbz.googlegroups.com>, ram...@onet.eu says...

> [...]
> "preferencyjny" ZUS, to m g bym go p aci jeszcze przez 1 kolejny rok.
> Teraz chcia bym jednak zawiesi DG na rok i op aca dobrowolnie

To co w takim razie zyskasz zawieszaj c dzia alno ?

Po tym co dzisiaj się dowiedziałem, rzeczywiście zawieszenie
działalności w moim przypadku NIE MA NAJMNIEJSZEGO SENSU.

Data: 2010-11-29 05:16:23
Autor: Michał Madej
> [...]

> sk adki ZUS.

To co w takim razie zyskasz zawieszaj c dzia alno ?

Z tego czego się dowiedziałem, płacenie dobrowolny ubezpieczeń
społecznych i zdrowotnego podczas zawieszenia działalności
rzeczywiście NIE MA ŻADNEGO SENSU (przynajmniej w moim przypadku).

Zawieszenie działalności - wysokość dobrowolnych składek ZUS