Zawieszony komputer i spuchnięte kondensatory.

Data: 2013-10-27 11:16:30
Autor: rageofhonor
Zawieszony komputer i spuchnięte kondensatory.
O 3 rano zawiesił się komputer (czas na ekranie). Po restarcie wstał normalnie jednak po załadowaniu systemu znowu zamarł obraz i komputer przestał reagować, dodatkowo UPS dawał 2 krótkie sygnały. UPS to BNT 800AP.
płyta to GA-MA69G-S3H.
Kolejny restart spowodował że pokazał się tylko pocz±tek sprawdzania pamięci potem nie dawał już rezultatu. Nawet restart nie pomagał.
Wył±czenie zasilacza i ponowne zał±czenie dało efekt taki że komputer zakręcił wiatrakiem procesora i nic więcej. Zasilanie na płycie głównej jest bo ¶wieci się kontrolka płytki diagnostycznej.

Ogl±dn±łem płytę główn± i zobaczyłem że kondensator w okolicy 24 pinowego gniazda ATX jest wystrzelony (br±zowa dziurka) a inny kondensator w okolicy AMD 650G jest spuchnięty (wybrzuszony)

Oznaczenia kondensatorów na płycie to chyba WEC11, WC32

Czy jest jaki¶ ratunek dla tej płyty?

Data: 2013-10-27 12:06:40
Autor: Grzegorz
Zawieszony komputer i spuchnięte kondensatory.
ja też jestem ciekawy czy można gdziekolwiek kupić takie kondensatory [ i ile mog± kosztować ] a następnie je przylutować lub wetkn±ć na płytę ??

Data: 2013-10-28 09:55:40
Autor: Robson
W dniu 2013-10-27 12:06, Grzegorz pisze:
ja też jestem ciekawy czy można gdziekolwiek kupić takie kondensatory [
i ile mog± kosztować ] a następnie je przylutować lub wetkn±ć na płytę ??

W sklepie z kondensatorami. Albo na Alledrogo. A wetkn±ć to sobie możesz...
Dobra lutownica z odsysaczem i jeszcze lepszy lutmajster. Bo mówi±, że ręka fachowca więcej warta niż torba narzędzi. Czy pomoże? Zalezy, czy co¶ jeszcze uległo uszkodzeniu.

Data: 2013-10-27 12:30:13
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Sun, 27 Oct 2013 11:16:30 +0100, rageofhonor napisał(a):

Czy jest jaki¶ ratunek dla tej płyty?

Wymiana jest trudna i wymaga pewnego do¶wiadczenia. Płyta odprowadza ciepło
na boki i trudno podgrzać luty, jak już wyci±gniesz kondensator to trudno z
uwagi na brak widoczno¶ci pocelować drutami w oczka jednocze¶nie
podgrzewaj±c je z drugiej strony. Możesz spróbować znaleĽć znajomka co ci
zrobi darmo, możesz dać do warsztatu ale będzie kosztować, możesz sam
spróbować jak masz jakie¶ do¶wiadczeni z lutownicami. Ale skoro sie pytasz,
to pewnie nie masz :) jak nie masz, weĽ jak±¶ złom-płytę i potrenuj. --
Jacek

Data: 2013-10-27 13:01:40
Autor: Grzegorz
Zawieszony komputer i spuchnięte kondensatory.
no własnie , sam byłem ciekawy czy taka naprawa jest w ogóle możliwa do wykonania , bo kondensatory nie s± drogie w stosunku do ceny płyt

Data: 2013-10-27 14:04:17
Autor: inny punkt siedzenia...
Zawieszony komputer i spuchnięte kondensatory.
wylutować jest w miarę prosto - koniecznie lutownic± transformatorow±, po wyjęciu kondensatora zwykle jedn± (czasem obie) dziurę po nóżce da się udrożnić odsysaczem, wtedy łatwiej wlutować nowy...

Data: 2013-10-27 19:56:34
Autor: cepik
Zawieszony komputer i spuchnięte kondensatory.
Użytkownik "inny punkt siedzenia..." <NOSPAMtestowanije@go2.pl> napisał w wiadomo¶ci news:l4j30i$i9u$1node2.news.atman.pl...
wylutować jest w miarę prosto - koniecznie lutownic± transformatorow±, po wyjęciu kondensatora zwykle jedn± (czasem obie) dziurę po nóżce da się udrożnić odsysaczem, wtedy łatwiej wlutować nowy...

a ja zawsze myslalem, ze najlepsza jest do tego stacja lutownicza z odpowiednio dobranym grotem.

cepik

Data: 2013-11-07 08:51:23
Autor: Robson
Zawieszony komputer i spuchnięte kondensatory.
a ja zawsze myslalem, ze najlepsza jest do tego stacja lutownicza z
odpowiednio dobranym grotem.

Dobrze my¶lałe¶.
http://obrazki.elektroda.net/61_1282288458.jpg
To jest co prawda cała lutownica z odsysaczem, ale chodzi o ideę.

Data: 2013-10-27 15:23:47
Autor: BQB
W dniu 2013-10-27 13:01, Grzegorz pisze:
no własnie , sam byłem ciekawy czy taka naprawa jest w ogóle możliwa do
wykonania , bo kondensatory nie s± drogie w stosunku do ceny płyt

Jest możliwa, tylko trzeba nabrać do¶wiadczenia - płyty w chwili obecnej s± co najmniej czterowarstwowe i bardzo łatwo uszkodzić te wewnętrzne poł±czenia do tych warstw ¶cieżek w ¶rodku (kondensatory s± lutowane na przelot przez wszystkie warstwy).

Data: 2013-10-27 21:53:22
Autor: Pawel O'Pajak
Zawieszony komputer i spuchnięte kondensatory.
Powitanko,

Wymiana jest trudna i wymaga pewnego do¶wiadczenia. Płyta odprowadza ciepło
na boki i trudno podgrzać luty, jak już wyci±gniesz kondensator

Nie polecam proby wylutowania calego kondensatorka. Trzeba go delikatnie rozwalic, tak, zeby zostaly same nozki wystajace z plytki. Wersja dla ambitnych: Podgrzewamy nozke mocno, az sie swobodnie zacznie ruszac i wyjmujemy, w roztopiona jeszcze cyne wsadzamy igle od strzykawki - jak wejdzie, to 0,8. Jak zastygnie, to igle wyjac - zostanie sliczny otwor nie do uzyskania odsysaczka. Jesli przy w/w czynnosciach jest jakis opor, to nic na sile, lepiej przejsc do:
Wersja dla mniej ambitnych: do nozek-kikutow po usunietym kondensatorku dolutowac nowy z jak najkrotszymi nozkami.
Nowe oczywiscie musza byc low ESR. No i przy tej zabawie polaryzacji nie pomylic;-)

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać mał± szkodliwo¶ć społeczn±?

Data: 2013-11-01 12:33:34
Autor: Radosław Sokół
W dniu 27.10.2013 21:53, Pawel O'Pajak pisze:
Nie polecam proby wylutowania calego kondensatorka. Trzeba go delikatnie rozwalic, tak, zeby zostaly same nozki wystajace z plytki. Wersja dla ambitnych: Podgrzewamy nozke mocno, az sie swobodnie

Bez przesady. Jeżeli tylko nie ma się absurdalnie słabej lu-
townicy i przestrzega się zasady, by lutować tylko dobrze na-
grzanym grotem, nie ma problemu, by odlutować kondensator.
Co najwyżej można dać troszkę czystej cyny z ołowiem, by
obniżyć temperaturę topnienia i poprawić kontakt z grotem.

Czym innym jest odlutowywanie elementów z trzema lub więcej
wyprowadzeniami, gdzie faktycznie pojawiajÄ… siÄ™ problemy i
trzeba mieć lepszy sprzęt.

Nowe oczywiscie musza byc low ESR. No i przy tej zabawie polaryzacji nie pomylic;-)

Low ESR -- fakt, dobra rada. A z polaryzacją to powinno być
oczywiste, bez tej wiedzy lepiej nie zabierać się za lutowa-
nie płyty głównej ;)

| RadosĹ‚aw Sokół  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |                                        |

Data: 2013-11-01 12:34:41
Autor: Radosław Sokół
Zawieszony komputer i spuchnięte kondensat ory.
W dniu 27.10.2013 12:30, Jacek Maciejewski pisze:
Wymiana jest trudna i wymaga pewnego doświadczenia. Płyta odprowadza ciepło

Doświadczenia może wymagać, ale nie jest *aż* taka trudna.

uwagi na brak widoczności pocelować drutami w oczka jednocześnie
podgrzewając je z drugiej strony. Możesz spróbować znaleźć znajomka co ci

Zazwyczaj po odlutowaniu kondensatora jednak zostajÄ… puste
odwierty i można włożyć nowy bez konieczności podgrzewania
(albo trzeba podgrzewać tylko jeden punkt).

Data: 2013-10-27 22:21:48
Autor: nom
Zawieszony komputer i spuchnięte kondensatory.

Użytkownik "rageofhonor" <wein@wp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:526ce7df$0$2177$65785112news.neostrada.pl...
Czy jest jaki¶ ratunek dla tej płyty?

Wylutować uszkodzone kondensatory i przylutować nowe. :-)
Ja używam lutownicy transformatorowej 100W (oporowa nie daje rady ;-) ).
Kiedy¶ na jednej płycie wymieniłem 20 kondensatorów na raz i działała. :D
Wymiana 2 kondensatorów to 10min.

Zawieszony komputer i spuchnięte kondensatory.