Zażydzimy klasy na własne życzenie

Data: 2009-12-20 10:48:15
Autor: boukun
Zażydzimy klasy na własne życzenie
W każdej klasie chcą mieć krzyż
Agnieszka Widera, Michał Wroński

2009-12-18 08:33:17 , Aktualizacja 2009-12-18 13:29:24

Ruda Śląska, Wrocław, Lublin - krzyże w szkolnych salach stają się tematem sporów, w których prócz mediów i polityków coraz częściej głos zabiera młodzież. Samorząd Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 6 w Rudzie Śląskiej wystąpił do dyrekcji z propozycją, by krzyże wisiały w każdej sali lekcyjnej. Proboszcz pobliskiej parafii św. Wawrzyńca, ks. Franciszek Zając, już zadeklarował, iż sfinansuje ich zakup.

Oficjalnie zgodę muszą wyrazić opiekujący się klasami nauczyciele, ale sprawa wydaje się już być przesądzona. - Rozmawialiśmy z nauczycielami i uczniami. Wiele osób podziela nasze zdanie. Reszta jest raczej obojętna, przeciwnych głosów nie było - mówi Sandra Schulze, przewodnicząca samorządu szkolnego.

Do tej pory w szkole wisiał tylko jeden krzyż - w salce do nauki religii. - Nikt wcześniej nie zgłaszał potrzeby, by krzyży było więcej - przyznaje Jolanta Szcześniak, dyrektorka placówki, która nie kryje konsternacji sytuacją. Jak podkreśla, szkoła nie jest miejscem kultu, ale nie zamierza niczego zakazywać.

Gwałtowna erupcja uczuć religijnych wśród młodzieży nastąpiła po listopadowym wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Jego sędziowie, rozpatrując skargę mieszkającej we Włoszech Finki, stwierdzili, że wiszące w szkołach krzyże naruszają prawo do wolności religijnej. Decyzja ta wywołała falę polemik w całej Europie. Nim rudzcy uczniowie zgłosili się do dyrekcji, na rosnącą temperaturę sporu o krzyże zareagował Grzegorz Fels, ich katecheta. Pracę w szkole łączy z funkcją redaktora naczelnego w katolickim piśmie "Sekty i Fakty" (ma też w dorobku kilka książek poświęconych m.in. działalności sekt oraz zjawisku satanizmu). Twierdzi, że rozmawiał z uczniami o znaczeniu i symbolice krzyża, ale do żadnych akcji nikogo nie namawiał. Potwierdzają to też uczniowie.

- Gdy chodziłem do podstawówki i gimnazjum, krzyże wisiały prawie w każdej klasie. Tu mi ich brakuje. Jestem osobą wierzącą, kiedy coś idzie mi nie tak, modlę się do Boga o pomoc - tłumaczy Kamil Hanasz, uczeń II klasy liceum profilowanego.

Zdaniem Adama Bielana, eurodeputowanego Prawa i Sprawiedliwości, gest rudzkich nastolatków jest świadomą odpowiedzią na kontrowersyjną decyzję sędziów Trybunału. - Ona godzi w podstawowe prawa człowieka i stąd też musiała spowodować takie reakcje - podkreśla.

W oddolny charakter tej inicjatywy nie wierzy jednak lewicowa eurode-putowana Joanna Senyszyn. Jej zdaniem za całą sprawą stoją lokalni księża i działacze prawicy.

Młodzież w Rudzie Śląskiej chce wieszać krzyże w swojej szkole

Krzyż w każdej klasie? Tak właśnie już niebawem wyglądać ma Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 6 w Rudzie Śląskiej. To ma być odpowiedź na niedawny wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, który rozpatrując skargę mieszkającej we Włoszech Finki uznał, że wiszące w szkołach krzyże naruszają prawo do wolności religijnej.

Całość http://katowice.naszemiasto.pl/artykul/267123,w-kazdej-klasie-chca-miec-krzyz,id,t.html?kategoria=678

Noż cholera i jak tu z takim ciemnogrodem odbić się od dna?

boukun

Data: 2009-12-20 13:13:21
Autor: wt
Zażydzimy klasy na własne życzenie
Noż cholera i jak tu z takim ciemnogrodem odbić się od dna?

Coś mi się nie chce wierzyć w "głupotę sędziów". To mi wygląda na przygotowanie do wieszania i wystawiania czegoś innego. A akcja z katolickimi symbolami religijnymi pewnie jest tylko przygotowaniem.
A jak ktoś nie chce korzystać z symboli i obrzędów religijnych to niech nie korzysta.

Data: 2009-12-20 13:24:55
Autor: boukun

Użytkownik "wt" <safinwt@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hgl4hg$ksl$1atlantis.news.neostrada.pl...
[...]

Siedmiu sędziów jednogłośnie? I jak nie korzystać z symboli religijnych, jak są one narzucone społeczeństwu, właśnie poprzez wieszanie i stawianie ich gdzie popadnie. dzisiaj już niewolnik utożsamia swoje istnienie, z narzędziem jego zniewolenia...

boukun

Zażydzimy klasy na własne życzenie