Zbiórka pieniędzy przez forum na serwer i utrzymanie

Data: 2011-09-23 18:01:24
Autor: Kalnasia
Zbiórka pieniędzy przez forum na serwer i utrzymanie
Hej,
Mam takie pytanie. Prowadzimy z dwiema koleżankami stronę i forum dotyczące krawiectwa, mody, stylistyki itp. Mamy spory ruch i dużo osób udzielających się. Strona jest bezpłatna. Chciałybyśmy zorganizować na forum dobrowolną zbiórkę pieniędzy na nowy serwer, oprogramowanie i kolokacje (łącze). Wyliczyłyśmy, że potrzebne nam jest koło 20 tysięcy na serwer i oprogramowanie oraz około 1500 rocznie na kololokację. Czy możemy taką zbiórkę przeprowadzić na zasadzie "co łaska" i "kto chce" na forum? Wiemy, że odzew byłby duży? Czy od czegoś takiego płaci się podatki? Czy można to zorganizować tak, żeby w razie czego nie było problemów formalno-
prawnych?
Będę bardzo wdzięczna za konkretną odpowiedź i jakieś sugestie.
Kalnasia

Data: 2011-09-23 19:48:20
Autor: TN
Zbiórka pieniędzy przez forum na serwer i utrzymanie
Kalnasia <kalnasia.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał(a):
Hej,
Mam takie pytanie.

Prosta sprawa. Napiszcie na stronie głównej numer konta
z informacją, że jak ktoś chce to niech wpłaci. I tyle.
W świetle prawa jest to żebranina, która nie jest
opodatkowana. Dobrowolne niewielkie wpłaty dla blogerów czy właścicieli stron www nie są opodatko.
Jako przykład podam stronę www.michalkiewicz.pl ten popularny publicysta od lat w ten sposób sobie dorabia
nawet kilka tysięcy miesięcznie (przeczytaj na jego
stronie prośbę o datki) i żaden US go nie ściga (chociaż
próbowano, ale wówczas zakwalifikowano taką działalność
właśnie jako żebractwo). Także nie rób żadnej zbiórki, tylko proś o drobne datki,
wówczas żyć będziesz długo i szczęśliwie :)
Polecam się,
Tomek

Data: 2011-09-23 23:37:21
Autor: tomek
On 23.09.2011 21:48, TN wrote:
[...]

Gdyby nie to że grupa ma w nazwie "prawo" to bym potraktował to jako wypowiedź humorystyczną ;)

Tomek

Data: 2011-09-24 01:39:09
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 23 Sep 2011, TN wrote:

[...]

  IMVHO nie wyjaśniłeś najważniejszego: na co ma wpłacić.

W świetle prawa jest to żebranina, która nie jest
opodatkowana.

  Proszę o podstawę prawną.
  Z przezorności procesowej ;) (albo jak kto woli: aby potencjalny
flejm był krótszy), wskażę, że w odróżnieniu od datków wrzucanych
do kapelusza np. grajka stojącego gdzieś w miejscu publicznym,
które to datki *SĄ* darowizną, czyli mają na celu "wzbogacenie
zbieracza", w tym przypadku mamy wyraźny *cel* który nijak
do definicji darowizny nie przystaje.
  Znaczy jest pytanie co ma być na owej stronie OBOK tekstu
z prośbą o datki.

[...]

  Można prosić o bliższe dane?
  Bo tego że jakiś "hak" istnieje nie wykluczam, ale
w Twoim opisie ww. uwagi nie chcą przystać do tego
co przedstawiła twórczyni wątki i co napisałem.
  Chyba że rzeczony publicysta zbiera "dla siebie",
a nie "na utrzymanie serwera" - bo wtedy racja, to JEST
darowizna i nie mam dalszych pytań, do 1000 zł na 5 lat
*od każdego wpłacającego* podlega pod zwolnienie.

Także nie rób żadnej zbiórki, tylko proś o drobne datki,

  Jeśli *dla siebie*, to j.w. - IMO co innego i rzeczywiście
nie widać przeszkód podatkowych (nt wspomnianej "zbiórki
publicznej" nie mam pojęcia co sądzić).

  Ale nie wiem, czy uczestnicy będą równie chętni do płacenia
"dla autora" co "na koszty serwera"! :]

  A niestety prawo mamy na tyle pokręcone, że drobne osobiste
prowadzenie czegokolwiek wymaga formalności :(
  I raczej wszystko steruje w tę stronę, że *są* zwolnienia.
  Ale wymagają stowarzyszenia, statutu, uproszczonej
księgowości, rejestracji...

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-24 09:25:06
Autor: TN
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):
On Fri, 23 Sep 2011, TN wrote:

> Prosta sprawa. Napiszcie na stronie głównej numer konta
> z informacją, że jak ktoś chce to niech wpłaci. I tyle.

  IMVHO nie wyjaśniłeś najważniejszego: na co ma wpłacić.

 pzdr, Gotfryd

Zadałeś ciekawe i ważne pytania, na które zaraz później
zarówno mnie, jak i Pani pytającej pięknie odpowiedziałeś :)

Być może nie napisałeś tego w sposób jednoznaczny i ktoś
mógł się pomylić, dlatego jeszcze raz jasno zaznaczę:
zbierasz pieniądze na SIEBIE, w tekście na stronie piszesz, że zbierasz je na siebie (tak, jak u Pana Michalkiewicza). A na co później je przeznaczysz, nikt
tego nie skontroluje - Wy przeznaczycie je na serwer
i jego utrzymanie. Natomiast, żeby urzędasy się odpierdoliły
na stronie jednoznacznie wskazujesz, że zbierasz datki
na siebie a nie jakiś konkretny cel i równo ruchasz fiskusa :)
Nie ma obaw, że jeden wpłacający da wam więcej niż 1000zł.

Zresztą to pokazuje jak posrane jest w Polsce prawo.
Jeden wpłacający może dać 1000zł raz na pięc lat, ale
wystarczy, że 500 wpłacających będzie ci wpłacało po 30 zł
miesięcznie i dzięki temu zyskujesz 15000 miesięcznie nieopodatkowanej kasy do kieszeni :)

Data: 2011-09-28 13:32:33
Autor: Niki
[...]

Moim zdaniem to pokazuje, że prawo jest mądre. Jeśli prowadzący stronę internetową jest na tyle lubiany przez rzesze swoich fanów że są w stanie wpłacać mu niewielkie kwoty, ale w sumie po kilkanaście tysięcy miesięcznie tytułem darowizny, to nie ma powodu żeby dzielił się tym z państwem. Osobiście bardzo mi się to podoba.

Niki

Data: 2011-09-28 23:52:59
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 28 Sep 2011, Niki wrote:

[...]

  Problem z porąbaniem prawa jest w tym miejscu, że trzeba pilnować
się, aby zmieścić się w definicji darowizny.
  Nie wszystko to, co *potocznie* nazywane jest "podarowaniem"
stanowi darowiznę w rozumieniu czynności prawnej, a wtedy w rachubę
wchodzi nie podatek od spadków i darowizn (z kwotą wolną), lecz
podatek dochodowy (w którym zwolnienia "jednostkowego" nie ma).
  Przykładowo tzw. "podarowanie długu" darowizną nie jest
(i jak Ci jednostka prawna która rozlicza CIT "odpuści" jakiś
dług, to musi doliczyć go do dochodu. Twojego. A osoba fizyczna
też powinna, tyle że pewnie fiskus się nie dowie o takim
zdarzeniu)
  Co do zasady chyba wszyscy się zgadzają z Twoją uwagą
o słuszności zwolnienia, ale chyba niekoniecznie z ową
"mądrością prawa" (z powodu jak wyżej) :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-28 23:47:54
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 24 Sep 2011, Gotfryd Smolik news wrote:

[...]

  Uleżało się, przemyślałem.
  Skutki:
- cofam wszystkie zastrzeżenia wniesione dla przypadku "na serwer"
  z zastrzeżeniami niżej
- wyrażam zdziwienie że nie zostałem wystarczająco wdeptany w podłoże ;)
- i niniejszym składam wniosek o krytyczne ustosunkowanie się do
  niżej wyrażonej treści

  UZASADNIENIE.
  Otóż definicja darowizny rzeczywiście jest restrykcyjna
(a niezmieszczenie się w definicji oznacza podatkowy cios
"nieodpłatnym świadczeniem") i w żaden sposób nie można
obejść wymagań podstawowych, tj. konieczności wzbogacenia
otrzymującego poprzez *majątek* (czyli nie usługę itp),
dopilnowania braku świadczenia zwrotnego itede, nie tylko
samego wzbogacenia ale również "zamiaru" i co tam jeszcze
sądy wydedukowały.
  Ale w kodeksowej definicji jest zapis, dopuszczający
pewne "sterowanie" dyspozycją darowizny.
  Polecenie.
  Wykluczone są wszelkie formy "czyniące kogoś wierzycielem",
to prawda. Ale to *nie* wyklucza nałożenia obowiązku na
"wzbogacanego"!
  Na mój gust, o ile wpłata odbędzie się "do majątku obdarowanego",
nie będzie miała cech "odpuszczenia długu" i nie będzie miała
cechy zapłaty za konkretną czynność ze strony obdarowanego,
to definicja jest spełniona.

  Czyli (wbrew moim wcześniejszym zastrzeżeniom) wychodzi,
że *można* darować pieniądze przeznaczone *na* utrzymanie
serwera.
  Definicja darowizny wymaga, aby "z umowy" majątek wzrósł.
  Nie zakazuje domagania się późniejszego "przepicia" :P

  Co mogłoby przemawiać przeciw ww tezie?

Bo tego że jakiś "hak" istnieje nie wykluczam,

....chyba się nadziałem... ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-29 07:43:24
Autor: Piotrek
On 2011-09-28 23:47, Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]

[...] Definicja darowizny wymaga, aby "z umowy" majątek wzrósł.
Nie zakazuje domagania się późniejszego "przepicia" :P  [...]

Tak? No to jak to będzie z tym nałożeniem obowiązku późniejszego darowania podarowanej nieruchomości? :-)

Piotrek

Data: 2011-09-29 22:35:39
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 29 Sep 2011, Piotrek wrote:

On 2011-09-28 23:47, Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

  A nie przyciąłeś czasem cytatu, do tego tendencyjnie? ;)
"nie czyniąc nikogo wierzycielem" (cytat z głowy, ale AFAIR wiernie
z przepisu).
  Można go zobowiązać żeby *ON* przepił.
  Nie można go zobowiązać żeby *z kimś* przepił, bo to już nie będzie
darowizna.
  Tym bardziej zobowiązanie do "dalszego podarowania" wyklucza
zaliczenie takiej czynności do darowizny.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-23 20:42:37
Autor: tomek
On 23.09.2011 20:01, Kalnasia wrote:
[...]

Trzeba sobie zadać pytanie do kogo te pieniądze miałyby spływać i z jakiego tytułu.

Jeśli do Ciebie, to możliwe że w grę wchodzi PIT - jako przychód z innych źródeł, albo nawet przychód z działalności gospodarczej jeśli można się tam jej doszukać (wszak skoro wykupujesz serwer to jest to działalność zorganizowana). Darowizna to chyba nie jest bo pieniądze są przeznaczone na konkretny cel.

No i możliwe że byłaby to zbiórka publiczna: http://www.mswia.gov.pl/portal/pl/88/265/

Tomek

Data: 2011-09-23 20:46:06
Autor: tomek
Zbiórka pieniędzy przez forum na serwer i utrzymanie
Przy okazji, możesz poszukać wiążących interpretacji na ten temat: http://sip.mf.gov.pl/sip/ - powinno coś się znaleźć.

Tomek

Data: 2011-09-24 13:15:00
Autor: zlotowinfo
Użytkownik "Kalnasia" <kalnasia.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:j5ihhk$kas$1inews.gazeta.pl...
[...]

przyjmować wpłaty na konto dostawcy serwera

http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/najgorszy_operator/

Zbiórka pieniędzy przez forum na serwer i utrzymanie