Zbiornik paliwa

Data: 2010-10-10 22:02:34
Autor: Akwarella
Zbiornik paliwa
Czesc,

Jak zbudowane sa zbiorniki na paliwo, zwlaszcza w samolotach akrobacyjnych lub mysliwcach? Jak rozwiazany jest pobor paliwa, tak ¿e niezaleznie od polozenia samolotu, paliwo jest zawsze zasysane do silnika ?

Pozdrawiam,
Karol W.

Data: 2010-10-10 22:17:40
Autor: /dev/SU45
Zbiornik paliwa
Jak zbudowane sa zbiorniki na paliwo, zwlaszcza w samolotach akrobacyjnych
lub mysliwcach? Jak rozwiazany jest pobor paliwa, tak ¿e niezaleznie od
polozenia samolotu, paliwo jest zawsze zasysane do silnika ?

W zaawansowanych samolotach do akrobacji, takich jak Extra, jest zbiornik pomocniczy w osi samolotu, zbiorniki w skrzydłach służą do latania bez akrobacji.

ZLIN ma o ile pamiętam zbiornik pomocniczy przy silniku, wystarcza na kilka minut lotu.

A Cessna Aerobat to raczej nie jest samolot akrobacyjny :) Nie wiem czy instalację paliwową ma w ogóle zmodyfikowaną?

Data: 2010-10-10 23:17:38
Autor: Wilku
Zbiornik paliwa
On 10 Paź, 22:17, /dev/SU45 <nie...@w.pl> wrote:
> [...]

A Cessna Aerobat to raczej nie jest samolot akrobacyjny :) Nie wiem czy
instalację paliwową ma w ogóle zmodyfikowaną?

W samolotach myśliwskich zbiorniki są tankowane ciśnieniowo i jest w
nich tworzone nad ciśnienie azotem, azot jest przy okazji gazem
neutralnym (mig 29) w su 22 nie jest ciśnieniowo i tankowany jest
przez górny główny wlew paliwa. W mig29 silnik jest zasilany ze
zbiornika rozchodowego który jest przy okazji zbiornikiem ujemnych
przeciążeń, miedzy grupami zbiorników przetaczane jest paliwo pompami
turbinowymi, dzieje sie to automatycznie pilot nie musi tego pilnować
chyba że jest coś nie tak widzi po kontrolkach zużycia paliwa, z
których zbiorników wypalił paliwo. Jeśli chodzi o ujemne przeciążenia
są pewne ograniczenia czasowe jak długo może lecieć samolot na
"plecach" np w mig 29 jest to 15s bez dopalania a z dopalaniem 5s
później trzeba odczekać 30s żeby ponownie wytworzyć ujemne
przeciążenie

nie wiem jak jest na f16 może ktoś kto lata na tym samolocie coś
napisze;-)))

http://www.eskadra.net/biblioteka/instalacje.pdf

Pozdrawiam was wszystkich serdecznie

Data: 2010-10-11 08:52:49
Autor: Jaros³aw Soko³owski
Zbiornik paliwa
Wilku napisa³:

nie wiem jak jest na f16 mo¿e kto¶ kto lata na tym samolocie co¶
napisze;-)))

Mo¿e kolina?

--
Jarek

Data: 2010-10-11 19:40:09
Autor: Krzysztof Chajêcki
Zbiornik paliwa
Dnia Mon, 11 Oct 2010 08:52:49 +0000, Jaros³aw Soko³owski napisa³(a):

Wilku napisa³:

nie wiem jak jest na f16 mo¿e kto¶ kto lata na tym samolocie co¶
napisze;-)))

Mo¿e kolina?

no sk±d, on trzyma w Góraszce prywatnego boeinga, o ile pamiêtam 737... ;-)

--
pzdr
meping

Data: 2010-10-11 19:46:47
Autor: Jaros³aw Soko³owski
Zbiornik paliwa
Pan Krzysztof Chajêcki napisa³:

nie wiem jak jest na f16 mo¿e kto¶ kto lata na tym samolocie co¶
napisze;-)))

Mo¿e kolina?

no sk±d, on trzyma w Góraszce prywatnego boeinga, o ile pamiêtam 737... ;-)

Bzdura. Ko³o Góraszki przeje¿dzam regularnie co kilka dni. ¯adenego
boeinga tam nie widaæ. Chyba ¿e to 737 w wersji stealth 2.0.

--
Jarek

Data: 2010-10-11 20:25:09
Autor: Krzysztof Chajêcki
Zbiornik paliwa
Dnia Mon, 11 Oct 2010 19:46:47 +0000, Jaros³aw Soko³owski napisa³(a):

no sk±d, on trzyma w Góraszce prywatnego boeinga, o ile pamiêtam 737...
;-)

Bzdura. Ko³o Góraszki przeje¿dzam regularnie co kilka dni. ¯adenego
boeinga tam nie widaæ. Chyba ¿e to 737 w wersji stealth 2.0.

a hangar i las sprawdzasz regularnie???? ;-D

--
pzdr
meping ;-)

Data: 2010-10-11 22:27:12
Autor: Gershon
Zbiornik paliwa
W dniu 2010-10-11 21:40, Krzysztof Chajęcki pisze:
Dnia Mon, 11 Oct 2010 08:52:49 +0000, Jarosław Sokołowski napisał(a):

Wilku napisał:

nie wiem jak jest na f16 może ktoś kto lata na tym samolocie coś
napisze;-)))

Może kolina?

no skąd, on trzyma w Góraszce prywatnego boeinga, o ile pamiętam
737... ;-)

Tak a propos, to najbogatszy Czech, niejaki Petr Kellner, właśnie sobie takiego sprawił,
B-737-700 w wersji BBJ. Ale gość jest wyceniany na jakieś 7,5 miliarda dolarów...

Data: 2010-10-11 20:42:36
Autor: Krzysztof Chajêcki
Zbiornik paliwa
Dnia Mon, 11 Oct 2010 22:27:12 +0200, Gershon napisa³(a):

Tak a propos, to najbogatszy Czech, niejaki Petr Kellner, w³a¶nie sobie
takiego sprawi³,
B-737-700 w wersji BBJ. Ale go¶æ jest wyceniany na jakie¶ 7,5 miliarda
dolarów...

A ty my¶lisz, ¿e ¿e nowy usenetowy eks-pierd od wszystkiego to go³odupiec jest???? Nie bedzie Czech plu³ nam ftwasz!!!! ;-D

--
pzdr
meping ;-)

Data: 2010-10-11 23:35:23
Autor: Wilku
Zbiornik paliwa
On 11 Pa¼, 22:42, Krzysztof Chajêcki <krzysztof.chaje...@gmail.com>
wrote:
> [...]

A ty my¶lisz, ¿e ¿e nowy usenetowy eks-pierd od wszystkiego to go³odupiec
jest???? Nie bedzie Czech plu³ nam ftwasz!!!! ;-D

Instalacja paliwowa w samolotach jest bardziej skomplikowana, w
zale¿no¶ci od typu modelu samolotu zbiorniki s± robione z gumy, s±
metalowe, równie¿ czê¶æ konstrukcji samolotu jest przeznaczona na
zbiornik np. keson skrzyd³a, w jednych samolotach paliwo jest podawane
grawitacyjnie do zbiornika rozchodowego a pó¼niej pomp± do silnika np..
zlin 142 w innych ze wszystkich grup pompami, ale generalnie w
wojskowych samolotach jest t³oczone do rozchodowego tzn. do zbiornika
ujemnych przeci±¿eñ tak aby zawsze by³a ci±g³o¶æ dostarczania paliwa,
ciekawostk± s± wymienniki ciep³a np. w mig 29 w innych na pewno te¿ s±
wymienniki olejowo-paliwowe gdzie paliwo jako czynnik ch³odz±cy
ch³odzi olej a olej podgrzewa paliwo i podgrzane paliwo trafia do
silnika, druga sprawa w mig 29 paliwem sterowane s± dysze wylotowe
silnika (paliwo jest czynnikiem roboczym i przy okazji w instalacji
jest podgrzewane), jak widzicie instalacja paliwowa to nie taka prosta
sprawa w takich samolotach;-))))

Pozdrawiam was wszystkich serdecznie

Data: 2010-10-11 17:38:30
Autor: J.F.
Zbiornik paliwa
Użytkownik "Wilku" <fbor@op.pl> napisał
W samolotach myśliwskich zbiorniki są tankowane ciśnieniowo i jest w
nich tworzone nad ciśnienie azotem, azot jest przy okazji gazem

Cisnienie to jedno, ale gdzies rure odplywowa umiescic trzeba. Chyba ze zbiornik jest gumowy i zadnego gazu w srodku nie ma, w co nie bardzo wierze.

Z drugiej strony czesto w roznych akrobacjach przyspieszenie jest jednak zasadniczo w jedna strone.

W mig29 silnik jest zasilany ze
zbiornika rozchodowego który jest przy okazji zbiornikiem ujemnych
przeciążeń,

Nawet ten zbiornik posredni trzeba jakos rozwiazac .. gumowy ?

Data: 2010-10-11 21:27:53
Autor: Akwarella
Zbiornik paliwa
W mig29 silnik jest zasilany ze
zbiornika rozchodowego który jest przy okazji zbiornikiem ujemnych
przeci±¿eñ,

Nawet ten zbiornik posredni trzeba jakos rozwiazac .. gumowy ?

No wlasnie, zbiornik to jest jakas forma geometryczna, w ktorej paliwo zawsze zlewa sie w dol (grawitacja) lub w zaleznosci od przeciazenia/polozenia samolotu plywa po calym baku.. Teraz pytanie gdzie umieszczony jest smok czyli element ssacy paliwo, tak aby caly czas mial kontakt z paliwem i nie ssal powietrza/gazu wypelniajacego ?

Data: 2010-10-11 22:15:56
Autor: Maksymilian Dutka
Zbiornik paliwa
W dniu 2010-10-11 21:27, Akwarella pisze:
W mig29 silnik jest zasilany ze
zbiornika rozchodowego kt�ry jest przy okazji zbiornikiem ujemnych
przeci��e�,

[...]

Może tam jest przepona? Ew. jakiś przesuwający się tłok - taka strzykawa.

Swoją drogą w samolotach to jeszcze nie jest tak źle. Ale jak to rozwiązać w statkach kosmicznych jeżeli by takowy stracił napęd który go przyspiesza/hamuje?

Maksymilian Dutka

Data: 2010-10-12 10:39:54
Autor: J.F.
Zbiornik paliwa
U¿ytkownik "Akwarella" <akwarella@poczta.onet.pl>
[...]

Kilka smokow z roznych stron i zawory przelaczane plywakami moglyby byc.

Ewentualnie zbiornik obracany i paliwo dociskane do scianek sila odsrodkowa - ale w taka komplikacje nie chce mi sie wierzyc :-)

J.

Data: 2010-10-24 12:49:32
Autor: pm
Zbiornik paliwa

Nawet ten zbiornik posredni trzeba jakos rozwiazac .. gumowy ?

dokładnie
w SU-22, MiG-21 a nawet TS-11 sÄ… gumowe.

Data: 2010-10-24 12:48:03
Autor: pm
Zbiornik paliwa
miedzy grupami zbiorników przetaczane jest paliwo pompami
turbinowymi,

a nie strumieniowymi? (przynajmniej ze skrzydeł)

Data: 2010-10-12 10:46:14
Autor: J.F.
Zbiornik paliwa
U¿ytkownik "Akwarella" <akwarella@poczta.onet.pl> napisa³ w
Jak zbudowane sa zbiorniki na paliwo, zwlaszcza w samolotach akrobacyjnych lub mysliwcach? Jak rozwiazany jest pobor paliwa, tak ¿e niezaleznie od polozenia samolotu, paliwo jest zawsze zasysane do silnika ?

Google znalazlo szybki odpowiedz
http://science.howstuffworks.com/transport/flight/modern/question252.htm

Sam bym na to nie wpadl - zwykly elastyczny waz w srodku zbornika z obciaznikiem na koncu zawsze opada na aktualne "dno" :-)

Oraz rozwiazanie z dwoma zbiornikami.

Data: 2010-11-10 22:19:35
Autor: Jan Werbinski
Zbiornik paliwa
U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:i9178f$6hh$1news.onet.pl...
[...]

Spalinowa pi³a ³añcuchowa z Biedronki za 300 z³ tak w³a¶nie ma.
:-)

--
Jan Werbiñski       O0oo....._[:]) bul, bul, bul
Prywatna http://www.janwer.com/

Zbiornik paliwa